open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41

_______________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" червня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/1412/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Рильової В.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Харківського обласного центру зайнятості (місцезнаходження: 61068, місто Харків, вулиця Громадського Олега, будинок 1 А; код ЄДРПОУ: 03491277) в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості (місцезнаходження: 61013, місто Харків, вулиця Шевченка, будинок 137 А; код ЄДРПОУ (ВП): 45149645) до Рахімджонова Алішера (місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення 24 904,73 грн. без виклику учасників справи

ВСТАНОВИВ:

Харківський обласний центр зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою про стягнення з відповідача - Рахімджонова Алішера 24 904,73 грн., виплачених як допомога по частковому безробіттю за період з 02.04.2020 по 30.11.2020. Також позивач просить суд покласти на ФОП Сидорова Олександра Миколайовича витрати зі сплати судового збору в розмірі 3 028,00 грн.

Відповідно до відомостей, що містяться у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, зробленого на запит суду 24.04.2024, підприємницька діяльність фізичної особи - підприємця Рахімджонова Алішера припинена з 08.04.2022.

Суд зазначає, що за змістом ст. 51, 52, 598609 Цивільного кодексу України, ст. 202208 Господарського кодексу України, ч. 8 ст. 4 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» у випадку припинення підприємницької діяльності ФОП (із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію такого припинення) господарські зобов`язання за укладеними договорами не припиняються, а продовжують існувати, оскільки фізична особа не перестає існувати та відповідає за зобов`язаннями, пов`язаними з підприємницькою діяльністю, усім майном.

Господарські суди мають юрисдикцію щодо розгляду за пунктом 1 частини першої статті 20 ГПК України спорів, у яких стороною є фізична особа, яка на дату подання позову втратила статус суб`єкта підприємницької діяльності, якщо ці спори пов`язані, зокрема, з підприємницькою діяльністю, що раніше здійснювалася зазначеною фізичною особою, зареєстрованою підприємцем.

Отже, позивач, звертаючись до господарського суду, обґрунтовано визначив належність спору до господарської юрисдикції відповідно до суб`єктного складу та змісту правовідносин сторін.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 26.04.2024 позовну заяву Харківського обласного центру зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 922/1412/24; справу № 922/1412/24 постановлено розглядати без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами, в порядку частини п`ятої статті 252 Господарського процесуального кодексу України; встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання до суду відзиву на позовну заяву.

08.05.2024 до Господарського суду Харківської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№12094 від 08.05.2024). Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає наступне. По - перше, відповідач зазначає,що за даними ДПС щодо Рахімджонова Алішера проводилась камеральна перевірка зі сплати єдиного внеску 13.05.2021 року, та порушень виявлено не було. Крім того, відповідач вказує на те, що Харківський обласний центр зайнятості здійснив перевірку (отримав листа від Головного управління ДПС у Харківській області від 05.08.2021 вх. №879/05 та від 19.11.2021 №1636/05) щодо своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування відповідача, тобто вже після виплат. По - друге, відповідач зазначає, що в порядку п.4 ч.2 ст 47 ЗУ "Про зайнятість населення", ним подано довідку про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за останні шість місяців, що передують даті зупинення діяльності, а саме лист ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2021 №35966/6/20-40/15-19, де зазначено інформацію про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску станом на 31.07.2021 рік та Лист Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2021№58015/6/20-40-24-15-19 про дати перерахувань відповідачем ЄСВ у період з січня 2019 року по грудень 2020 року. По-третє, відповідач вказує на те, що позивачем не було повідомлено відповідача про таке обмеження, як повернення виплати з допомоги по частковому безробіттю після перевірки через великий проміжок часу.

14.05.2024 до Господарського суду Харківської від позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№12595 від 14.05.2024). Не погоджуючись з доводами відповідача у відзиві на позовну заяву, позивач зазначає наступне. По - перше, позивач зазначає, що відповідно до п. 23 Порядку №306 центр зайнятості має право перевіряти відомості, подані роботодавцем/фізичиою особою - підприємцем, який є застрахованою особою, для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти перерахування роботодавцю коштів Фонду для виплати працівникам/фізичній особі - підприємцю, який є застрахованою особою, допомоги по частковому безробіттю на період карантину в разі відмови або перешкоджання роботодавцем/фізичиою особою - підприємцем, який є застрахованою особою, у проведенні перевірки, виявлення фактів подання Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду. По- друге, камеральна перевірка зі сплати єдиного внеску проводиться контролюючими органами Державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях та її проведення не має відношення до предмету спору, і не спростовує відсутності сплати єдиного внеску відповідачем у повному обсязі станом на 30.06.2020 за період з 01.10.2019 по 29.02.2020, оскільки вказану перевірку проведено майже через рік (13.05.2021) після звернення відповідача за отриманням допомоги по частковому безробіттю. Позивач вказує, що при зазначеній перевірці перевіряється дотримання Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а не дотримання умов ст. 47 Закону України «Про зайнятість населення» та умов Порядку №306, які контролюючі органи ДПС не здійснюють. По - третє, позивач зазначає, що недостовірність даних щодо сплати відповідачем, який є застрахованою особою, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом шести місяців, що передують даті зупинення діяльності станом на 30.06.2020 підтверджується листами ГУ ДПС в Харквській області №879/05 від 05.08.2021, №1636/05 від 19.11.2021, №5155/03 від 07.12.2023. У вказаних вище листах зазначено, що відповідачем несвоєчасно сплачено ЄСВ за період з 01.10.2019 по 29.02.2020, а саме: за лютий 2020 сплачено 22.07.2020 тобто після дати звернення відповідача за допомогою до центру зайнятості (30.06.2020). Крім того, станом на 30.06.2020 заборгованість відповідача зі сплати ЄСВ складала 597,87 грн.

Відзив на позовну заяву (вх.№12094 від 08.05.2024) та відповідь на відзив (вх.№12595 від 14.05.2024) подано у встановлений законом процесуальний строк, а тому судом прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи відзив на позовну заяву (вх.№12094 від 08.05.2024) та відповідь на відзив (вх.№12595 від 14.05.2024).

Згідно статті 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до частини другої статті 252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Частиною четвертою статті 240 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши справу № 922/1412/24 в межах строку, встановленого статтею 248 Господарського процесуального кодексу України; всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив таке.

30.06.2020 фізична особа - підприємець Рахімджонов Алішер (відповідач) звернувся до Харківського міського центру зайнятості (правонаступник - Харківська філія Харківського обласного центру зайнятості) (позивач) із заявою про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, у зв`язку з зупиненням діяльності з 02.04.2020, відповідно до ст. 47-1 Закону України "Про зайнятість населення" і Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації, встановлених Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-СоV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 306.

30.06.2020 на підставі поданої фізичною особою - підприємцем Рахімджоновим Алішером заяви та доданих до неї документів (засвідченої копії наказу про зупинення діяльності з 02.04.2020; відомостей про фізичну особу - підприємця, який є застрахованою особою, щодо якого виконуються вимоги ч. 3 ст. 47 Закону України "Про зайнятість населення" за період з 01.10.2019 по 29.02.2020; довідки про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.10.2019 по 29.02.2020 у повному обсязі) Харківським обласним центром зайнятості прийнято рішення про надання допомоги по частковому безробіттю в період карантину (наказ від 03.07.2020 №1184).

Відповідно до п. 15 Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації, встановлених Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, та наданих фізичною особою - підприємцем Рахімджоновим А. відомостей за період з 02.04.2020 по 31.05.2020, від 10.07.2020 №6/н (за червень 2020 року), від 07.08.2020 №б/н за період з 01.07.2020 по 31,07.2020. від 09.09.2020 №б/п за період з 01.08.2020 по 31.08.2020, від 26,10.2020 №б/н за період з 01.09.2020 по 30.09.2020. від 16.11.2020 №б/н за період з 01.10.2020 по 31.10.2020, від 07.12.2020№б/н за період з 01.11.2020 по 30.11.2020 на рахунок фізичної особи- підприємця платіжними дорученнями від 17.08.2020 №10534 (а.с.20), від 18.08.2020 №10837 (а.с.21), від 09.09.2020 №15748 (а.с.22), від 06.10.2020 №18869 (а.с.23), від 01.12.2020 №23366 (а.с.24), від 28.12.2020 №26537 (а.с.25) перераховано допомогу по частковому безробіттю у сумі 24 904,73 грн.

З метою здійснення перевірки відомостей та документів, поданих відповідачем для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, керуючись п.21 Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації, встановлених Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, позивачем було направлено запит щодо сплати єдиного внеску платниками, які отримали допомогу по частковому безробіттю.

Позивачем на запит було отримано відповідь Головного управління ДПС у Харківській області лист за № 19562/5/20-40-24-03-07 від 02.08.2021 та лист за №28694/5/20-40-24-15-17 від 09.11.2021, з яких вбачається, що відповідачем на дату звернення до Харківського міського центру зайнятості (30.06.2020) для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину було надано недостовірні відомості щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме в доданій до заяви довідці про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наданої на підставі звітних відомостей за період з 01.10.2019 по 29.02.2020, значиться інформація про сплату ЄСВ в повному обсязі, тоді як відповідно до листів ГУ ДПС у Харківській області, за вказаний період ЄСВ станом на 30.06.2020 сплачено відповідачем не було, а саме: за лютий 2020 ЄСВ було сплачено 22.07.2020, про що складено акт № 9074 від 29.11.2021 (а.с.28).

Крім того, листом ГУ ДПС у Харківській області за № 25107/5/20-40-24-04-10 від 06.12.2023 повідомлено Харківський міський центр зайнятості про те, що станом на 30.06.2020 за даними інтегрованої картки відповідача заборгованість зі сплати ЄСВ складала 597,87 грн.(а.с.42).

На підставі вищевказаних обставин, Харківським міським центром зайнятості прийнято наказ від 30.11.2021 № 843 "Про повернення коштів, виплачених як допомога по частковому безробіттю на період карантину ФОП Рахімджонову Алішеру" щодо вжиття заходів по поверненню відповідачем коштів, виплачених як допомога по частковому безробіттю на період дії карантину за період з 02.04.2020 по 30.11.2020 в сумі 24 904,73 грн.(а.с.34)

02.12.2021 з метою врегулювання спору в досудовому порядку, позивачем було направлено на адресу фізичної особи - підприємця Рахімджонова А. лист-претензію № ХМЦЗ-02-13712 про повернення коштів (в порядку ст. 222 ГК України) (а.с.35).

24.12.2021 у відповіді на претензію позивача, відповідач зазначив, що він заперечує проти вказаної претензії, посилаючись на камеральну перевірку ГУ ДПС у Харківській області від 13.05.2021, якою порушень з боку відповідача не виявлено. Крім того відповідач зазначає, що акт №9074 від 29.11.2021 йому не було направлено та вручено, а тому він вважає що вимоги, викладені у претензії № ХМЦЗ-02-13712 не підтверджені документально. (а.с.36).

24.01.2022 позивачем було направлено на адресу фізичної особи - підприємця Рахімджонова А. лист № ХМЦЗ-02-708, в якому вказано, що доводи викладені відповідачем у відповіді на претензію не спростовують фактів, ведених у претензії позивача, оскільки відповідачем не надано доказів сплати ЄСВ в повному обсязі за період з 02.04.2020 по 31.11.2020 станом на 30.06.2020. (а.с.40).

У відповіді на лист № ХМЦЗ-02-708 від 24.01.2022 відповідач вказує, що вважає вимоги позивача неправомірними, оскільки, як вказує відповідач, в нього були наявні переплати, а тому боргу станом на лютий 2020 по ЄСВ у відповідача, на його думку, не було. (а.с.41).

Втім, у зазначений місячний строк та на момент подання позовної заяви сума отриманої допомоги по частковому безробіттю на період карантину Відповідачем на рахунок Позивача не повернута, чим, на думку позивача йому завдано шкоду.

Позивач вважає, що оскільки відповідач надав недостовірні дані щодо сплати ЄСВ за шість місяців, що передують зупиненню господарської діяльності станом на дату звернення із заявою від 30.06.2020, у відповідача було відсутнє право на отримання допомоги по частковою безробіттю на період карантину відповідно до ст. 47 -1 Закону України "Про зайнятість населення".

Обставини щодо стягнення суми боргу (фінансової допомоги) в примусовому порядку стали підставою для звернення Харківського обласного центру зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості до суду із даним позовом.

Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.

За загальними положеннями цивільного законодавства цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (стаття 11 ЦК України). При цьому, стаття 12 Цивільного кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.

У відповідності зі статтею 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України), зі змістом якої кореспондуються і приписи статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утримуватися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконати її обов`язку.

Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (стаття 174 ГК України).

Частиною третьою статті 509 ЦК України встановлено, що зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) №540-ІХ від 30.03.2020 доповнено Закон України "Про зайнятість населення" статтею 47-1 "Допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID- 19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Правове обґрунтування позовних вимог Харківського міського центру зайнятості полягає у тому, що відповідно до ст. 47-1 Закону України «Про зайнятість населення» (далі - Закон) та п. 21 Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 306 (в редакції Кабінету Міністрів України від 03 06 2020 №453) (далі - Порядок) у разі виявлення факту подання роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, недостовірних документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги, кошти, отримані роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, повертаються до Фонду в повному обсязі у розмірі виплаченої такій особі допомоги.

Відповідно до ч. 1 ст. 47-1 Закону (в редакції, що діяла на момент подання документів ФО-П) допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - допомога по частковому безробіттю на період карантину), надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, застрахованим особам у разі втрати ними частини заробітної плати або доходу внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв`язку із зупиненням (скороченням) діяльності через проведення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, за зверненням роботодавця або фізичної особи - підприємця, який є застрахованою особою, для її виплати працівникам або фізичній особі - підприємцю, який є застрахованою особою.

Сума допомоги по частковому безробіттю на період карантину надається роботодавцям, у тому числі фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, із числа суб`єктів малого та середнього підприємництва на строк зупинення (скорочення) діяльності, а також протягом 30 календарних днів після завершення карантину.

Допомога по частковому безробіттю на період карантину надається у разі сплати роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, який є застрахованою особою, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом шести місяців, що передують даті зупинення діяльності.

Згідно ч. 2 ст. 47 Закону, для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину роботодавець або фізична особа - підприємець, який є застрахованою особою, звертається до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за місцем реєстрації його як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та подає такі документи:

1)заяву у довільній формі;

2)копію наказу із зазначенням дати початку зупинення (скорочення) діяльності;

3)відомості про працівників та/або фізичну особу - підприємця, який є застрахованою особою (прізвище, ім`я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний державний орган і мають відмітку в паспорті), у яких виникло право на допомогу по частковому безробіттю на період карантину згідно з цією статтею;

4)довідку про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за останні шість місяців, що передують даті зупинення діяльності.

Пунктом 23 Порядку, передбачено, що Центр зайнятості має право перевіряти відомості, подані роботодавцем/фізичною особою-підприємцем, який є застрахованою особою, для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем видалених йому коштів Фонду та зупиняти перерахування роботодавцю коштів Фонду дам виплати працівникам/фізичній особі-підприємцю який є застрахованою особою, допомоги по частковому безробіттю на період карантину в разі відмови або перешкоджання роботодавцем/фізичною особою-підприємцем який є застрахованою особою у проведенні перевірки, виявлення фактів подання Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду. Центр зайнятості контролює цільове використання коті що перераховуються роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину, шляхом проведення відповідної перевірки протягом 90 календарних днів після останньої виплати такої допомоги працівникам та має право отримувати від роботодавця необхідні пояснення з відповідних питань у тому в письмовій формі.

Відповідно до п. 19 Порядку, фізична особа-підприємець, який є застрахованою особою, несе відповідальність за достовірність документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, та цільове використання коштів Фонду відповідно до законодавства.

Згідно з абз. 2 п. 21 Порядку у разі виявлення факту подання фізично особою- підприємцем, який є застрахованою особою, недостовірних документів , відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, кошти, отримані фізичною особою-підприємцем, який є застрахована особою, повертаються до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в повному обсязі у розмірі виплаченої такій особі допомоги по частковому безробіттю на період карантину.

Відповідно до абз. З ч. 1 ст. 47-1 Закону України "Про зайнятість населення" допомога по частковому безробіттю на період карантину надається у разі сплати роботодавцем або фізичною особою-підприємцем, який є застрахованою особою, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом шести місяців, що передують даті зупинення діяльності.

Отже, статтею 47-1 Закону України "Про зайнятість населення" та Порядком встановлено вичерпний перелік підстав для набуття права на допомогу по частковому безробіттю на період карантину, зокрема, надання звітності про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за останні шість місяців, що передують даті зупинення діяльності.

Щодо доводів відповідача стосовно своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування, суд зазначає наступне.

Листи ГУ ДПС у Харківській області №35966/6/20-40/15-19, в яких зазначено інформацію про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску станом на 31.07.2021 рік та №58015/6/20-40-24-15-19 не можуть вважатися довідкою, з огляду на норми ст.47-1 Закону України «Про зайнятість населення» та п.9 Порядку №306 з огляду на таке. Так, по-перше, вони надавалися відповідачем до центру зайнятості з метою підтвердити сплату єдиного внеску у повному обсязі після 30.06.2020 (дата звернення за отриманням допомоги по частковому безробіттю). По-друге, листи ГУ ДПС у Харківській області від 31.08.2021 та від 21.12.2021 не спростовують фактів, викладених у позовній заяві Харківського обласного центру зайнятості, та не містять доказів про сплату єдиного внеску у повному обсязі саме станом на 30.06.2020 за період з жовтня 2019 року по лютий 2020 року, зокрема:

- у листі Головного управління ДПС у Харківській області від 31.08.2021 35966/6/20-40-15-19, зазначено інформацію про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску станом на 31.07.2021, тоді як листом ГУ ДПС у Харківській області від 07.12.2023, підтверджується наявність заборгованості у ОСОБА_1 зі сплати єдиного внеску у сумі 597,87 грн. станом на 30.06.2020 (дата звернення відповідача за допомогою до центру зайнятості).

Згідно з абз. 2 п. 21 та п. 22 вищевказаного Порядку у разі виявлення факту подання фізичною особою-підприємцем, який є застрахованою особою, недостовірних документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, кошти, отримані фізичною особою-підприємцем, який є застрахованою особою, повертаються до Фонду в повному обсязі у розмірі виплаченої такій особі допомоги по частковому безробіттю на період карантину. Кошти для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину не надаються роботодавцям/фізичним особам-підприємцям, які є застрахованими особами, якими не дотримано вимоги статті 47-1 Закону та Порядку.

Виявлені в результаті перевірки порушення стали підставою для видання Харківським обласним центром зайнятості наказу №843 від 30.11.2021 «Про повернення коштів, виплачених як допомога по частковому безробіттю на період карантину ФОП Рахімджонову Алішеру» щодо вжиття заходів по поверненню коштів, виплачених як допомога по частковому безробіттю на період карантину Відповідачем за період з 02.04.2020 по 30.11.2020 у сумі 24 904,73 грн.

Відповідачу направлялась претензія про повернення вказаних коштів, яка залишена ним без задоволення.

На підставі вказаного суд дійшов висновку, що відповідачем станом на 30.06.2020 подано недостовірні відомості, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, що в свою чергу є порушенням положень Порядку та ЗУ "Про зайнятість населення".

Відповідно до ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Отже, внаслідок надання відповідачем недостовірних даних, підстава, на якій Відповідач заволодів коштами, виплаченими як допомога по частковому безробіттю на період карантину - відпала, а відтак така грошова сума втрачає ознаки допомоги та стає майном (грошовими коштами), набутим відповідачем без достатньої правової підстави та підтягає поверненню на підставі ст.1212 ЦК України.

Таким чином, приймаючи до уваги те, що відповідач не вчинив необхідних дій щодо повернення всієї суми грошових коштів, отриманих в якості допомоги по частковому безробіттю на період карантину, доказів протилежного суду не надав, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо стягнення 24 904,73 грн. є правомірними, обґрунтованими та такими, що підтверджуються матеріалами справи і тому підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача, з вини якого виник спір.

На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 1, 4, 13, 20, 73-80, 86, 129, 236-238, 247, 251, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Харківського обласного центру зайнятості (місцезнаходження: 61068, місто Харків, вулиця Громадського Олега, будинок 1 А; код ЄДРПОУ: 03491277) в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості (місцезнаходження: 61013, місто Харків, вулиця Шевченка, будинок 137 А; код ЄДРПОУ (ВП): 45149645) суму коштів, виплачених як допомога по частковому безробіттю у розмірі 24 904,73 грн. та судові витрати у сумі 3028,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "14" червня 2024 р.

СуддяВ.В. Рильова

Справа №922/1412/24

Джерело: ЄДРСР 119740831
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку