open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 червня 2024 року м. Дніпросправа № 340/841/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Шлай А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.03.2024 в адміністративній справі №340/841/24, суддя суду першої інстанції Пасічник Ю.П., прийняте в порядку спрощеного провадження в м. Кропивницькому, за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

13.02.2024 ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області о/р № 054450002876 від 24.01.2024р. Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 в частині переходу на пенсію відповідно до Закону України Про державну службу;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області зарахувати ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , періоди роботи в органах податкової служби до стажу державної служби;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити нарахування (перерахунок) та виплату пенсії по Закону України Про державну службу починаючи з 24.01.2024 року у розмірі 60 % від усіх сум складових заробітної плати, з урахуванням довідок №4/05-99-10-02 від 17.01.2024р. про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видану Головним управлінням ДПС у Донецькій області та довідки №3/05-99-10-02 від 17.01.2024р. про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), видану Головним управлінням ДПС у Донецькій області, з урахуванням раніше виплачених сум.

Позовні вимоги позивач обґрунтовав тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду Україні Кіровоградській області, як отримувач пенсії за віком відповідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". 18.01.2024 позивач звернулась до територіального управління ПФУ за місцем проживання із заявою про переведення на пенсію по віку згідно Закону України "Про державну службу". При цьому, до заяви про перехід на пенсію по Закону України Про державну службу від 10.12.2015 року № 889-VIII долучались дві довідки про заробітну плату для призначення пенсії з останнього місця роботи за аналогічною посадою, виданих ГУ ДПС у Донецькій області. За принципом екстериторіальності заява була направлена на розгляд до Головного управління ПФУ в Житомирській області, яким і було прийнято рішення про відмову у перерахунку пенсії в частині переходу на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" від 24.01.2024 року № 054450002876 у зв`язку з відсутністю стажу державної служби.

Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 26.03.2024 задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області о/р № 054450002876 від 24.01.2024р. Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 в частині переходу на пенсію відповідно до Закону України Про державну службу. Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області зарахувати ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , періоди роботи в органах податкової служби до стажу державної служби. Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити нарахування (перерахунок) та виплату пенсії по Закону України Про державну службу починаючи з 24.01.2024 року у розмірі 60 % від усіх сум складових заробітної плати, з урахуванням довідок №4/05-99-10-02 від 17.01.2024р. про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видану Головним управлінням ДПС у Донецькій області та довідки №3/05-99-10-02 від 17.01.2024р. про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), видану Головним управлінням ДПС у Донецькій області, з урахуванням раніше виплачених сум.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивач не має право на призначення пенсії відповідно до ЗУ «Про державну службу», оскільки не має відповідного стажу. Також, відповідач зазначає, що заяву позивача про призначення пенсії за принципом екстериторіальності розглянуто ГУ ПФУ в Житомирській області, відтак ГУ ПФУ в Кіровоградській області не можна зобов`язувати розглянути заяву позивача про призначення пенсії.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

18.01.2024 року позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області з заявою щодо проведення перерахунку пенсії у зв`язку з переведенням з пенсії за віком згідно Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування на пенсію за віком згідно Закону України Про державну службу (а.с.14).

До заяви позивачкою було надано документи: - паспорт громадянина України (ID-картка) № НОМЕР_2 (а.с.16);- довідку Головного управління ДПС у Донецькій області про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби № 4/05-99-10-02 від 17.01.2024р. (а.с.18); - довідку Головного управління ДПС у Донецькій області про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 3/05-99-10-02 від 17.01.2024р. (а.с.18звор.); ідентифікаційний код 2238714185 (а.с.19звор.); - документ про місце проживання; -пам`ятка пенсіонера; - трудова книжка НОМЕР_3 (а.с.20-29), що підтверджується розпискою повідомленням (а.с.14звор.).

Згідно пункту 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій за принципом екстериторіальності документи були направлені на розгляд до Головного управління ПФУ в Житомирській області, яким і було прийнято рішення № 054450002876 від 24.01.2024р. Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 в частині переходу на пенсію відповідно до Закону України Про державну службу (а.с.15).

Рішення мотивоване тим, що у ОСОБА_1 стажу на посадах віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, у порядку визначеному для осіб, які мають неменше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців немає. Підстав для переходу на пенсію за віком відповідно до Закону України Про державну службу не має.

Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернулась до суду із зазначеним позовом.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 ЗУ «Про державну службу».

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, статтею 46 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII визначені особливості стажу державної служби, зокрема у частині 2 зазначено, що до стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах, на яких присвоюються військові та спеціальні звання.

Стаж державної служби, відповідно до пункту 6 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229, за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII. Тобто, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Від так, в даному випадку слід керуватись Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283.

Пунктом 2 Порядку обчислення стажу державної служби регламентується, що до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема, на посадах керівних працівників і спеціалістів в апараті державної податкової служби.

Також, п.342.4 ст.342 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що посадові особи контролюючих органів є державними службовцями.

Як встановлено статтею 344 ПК України, пенсійне забезпечення посадових осіб контролюючих органів, крім діючих у них підрозділів податкової міліції, здійснюється в порядку та на умовах, передбачених Законом України «Про державну службу».

Тому, період роботи зазначених осіб (у тому числі тих, яким присвоєні спеціальні звання) у контролюючих органах зараховується до стажу державної служби та стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, що дає право на призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» незалежно від місця роботи на час досягнення віку, передбаченого зазначеним Законом.

Відповідно до ст.343 ПК України посадовим особам органів державної податкової служби присвоюються, зокрема, такі спеціальні звання: радник податкової та митної справи I рангу; радник податкової та митної справи II рангу; радник податкової та митної справи III рангу.

Отже, аналізуючи вищезазначені правові норми, суд приходить до висновку, що період роботи позивача в органах державної податкової служби з 01.02.1997 по 09.11.2001 зараховується до стажу державної служби.

Частиною 1 статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ вказано, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом 1 частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Державним службовцям призначається пенсія в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

А отже, до 1 травня 2016 року (дата набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ) право на пенсію державного службовця мали особи, які:

а) досягли певного віку та мають передбачений законодавством страховий стаж;

б) мали стаж державної служби не менш як 10 років, та на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців; а також особи, які мали не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

В свою чергу, після 1 травня 2016 року, відповідно до статті 90 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ, пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Законодавством визначено певні умови, за дотримання яких у осіб зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ.

Відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Попереднього Закону та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Так, згідно із пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статті 25 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ в порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ передбачено, що за наявності у особи станом на 1 травня 2016 певного стажу держслужби така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ, але за певної додаткової умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Від так, необхідною умовою для наявності у осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, права на пенсію відповідно до зазначеної статті є досягнення такими особами пенсійного віку та наявність страхового стажу, передбаченого абзацом 1 частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

За матеріалами справи судом встановлено, що відповідно до копії трудової книжки та довідки № 4/05-99-10-02 від 17.01.2024р. позивач працював на посадах, віднесених до посад державних службовців.

Має необхідний страховий стаж для призначення пенсії за віком на підставі Закону України "Про державну службу".

На дату звернення позивача до відповідача із заявою про переведення на пенсію за віком відповідно до статті 37 цього Закону, позивачу виповнилося 63 роки.

Відтак, колегія суддів приходить до висновку, що позивач має право на призначення пенсії на підставі Закону України "Про державну службу".

При цьому, відмовляючи позивачу у призначенні пенсії відповідно до положень Закону України "Про державну службу", відповідач діяв з порушенням вимог чинного законодавства та без урахуванням усіх обставин, що мають значення, відтак, позов підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про нарахування у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного в довідці, виданої Головним управлінням ДПС у Донецькій області та довідки №3/05-99-10-02 від 17.01.2024р., колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено судом позивач отримувала пенсію за віком відповідно до ЗУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", в подальшому звернулась за призначенням пенсії державного службовця на підстав ст. 37 ЗУ "Про державну службу".

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Отже, колегія суддів погоджується з доводами скаржника, що в даному випадку має місце призначення іншого виду пенсії, а саме за віком згідно Закону України «Про державну службу».

Колегія суддів звертає увагу на те, що позивач на час звернення за призначенням пенсії не займала посаду державної служби, тому з урахуванням положень ст. 37 Закону № 3723-ХІІ розмір пенсії позивача підлягає обчисленню із заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Враховуючи зазначене вище, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що для належного захисту прав позивача слід зобов`язати відповідача призначити і здійснити нарахування й виплату поивачу пенсії державного службовця відповідно до ст. 37 Закону №3723-XII у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного довідці від 24.01.2024.

Вказані висновки узгоджуються з висновками Великої Палати Верховного Суду, виловленими у постанові від 13.02.2019 у справі № 822/524/18, Верховного Суду у постанові від 27.01.2023 в адміністративній справі №340/4184/21.

Також, колегія суддів зазначає, що оскільки позивач вже отримує пенсію та перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Кіровоградській області суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання ГУ ПФУ в Кіровоградській області здійснити нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ЗУ «Про державну службу».

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.03.2024 в адміністративній справі №340/841/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяН.П. Баранник

суддяА.В. Шлай

Джерело: ЄДРСР 119720644
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку