open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 910/3522/23
Моніторити
Рішення /10.06.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Рішення /10.06.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2024/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /05.12.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.10.2023/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /03.08.2023/ Господарський суд м. Києва Рішення /03.08.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /11.05.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /11.05.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.03.2023/ Господарський суд м. Києва
emblem
Справа № 910/3522/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /10.06.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Рішення /10.06.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2024/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2024/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /05.12.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.10.2023/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /03.08.2023/ Господарський суд м. Києва Рішення /03.08.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /11.05.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /11.05.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.03.2023/ Господарський суд м. Києва
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/3522/23

10 червня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П. за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

представника прокуратури Фігель О.Т.

представника третьої особи ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури до Тернопільської обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації , Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради , приватне підприємство "Креатор-Буд" про визнання протиправним та скасування рішення №1698 від 25.09.2020, -

ВСТАНОВИВ:

У березні 2023 року перший заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури звернувся (далі Прокурор) до Господарського суду міста Києва з позовом до Тернопільської обласної ради (далі Рада) про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення чотирнадцятої сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради від 25.09.2020 № 1698 "Про затвердження плану трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку та проведення інвестиційного конкурсу".

Рішенням Господарського суду міста Києва від 03.08.2023 у справі №910/3522/23 позов задоволено.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.12.2023 у справі №910/3522/23 скасовано рішення Господарського суду міста Києва від 03.08.2023, провадження у справі закрито. Матеріали справи № 910/3522/23 повернуто до Господарського суду міста Києва.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 11.03.2024 у справі № 910/3522/23 заяву першого заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури ради про передачу справи за встановленою юрисдикцією задоволено. Матеріали справи №910/3522/23 передано за встановленою юрисдикцією до Тернопільського окружного адміністративного суду.

Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржене рішення та затверджений ним план трансформації Дитячого будинку містить суперечливі дані, і як наслідок, виконання цього рішення призводить до порушення прав вихованців реформованого закладу та майнових справ Тернопільської обласної ради втрату привабливої ліквідної земельної ділянки. На переконання прокуратури, твердження про те, що збереження навчального (освітнього) профілю Дитячого будинку в силу вимог закону та існуючого стану речей є неможливим, не ґрунтується на встановлених судом фактичних обставинах спірних правовідносин, суперечить вимогам законодавства.

Тернопільська обласна прокуратура не погоджується із доводами про те, що переселення дітей до пристосованих квартир у багатоповерховому будинку із окремих будівель у парковій, рекреаційній зоні, відповідатиме інтересам вихованців дитячого будинку. Оскільки реформований Дитячий будинок буде зберігати за собою ряд його функціоналу, то відповідно матеріально-технічна база для збереження всіх прав дітей повинна бути не гірша, а краща, натомість у разі завершення трансформації та перенесення реорганізованого Тернопільського обласного комунального закладу "Центр соціальної підтримки для сімей та дітей" в багатоквартирний будинок, останній вже не матиме власної території, що може призвести до погіршення можливості забезпечення безпеки вихованців під час їх прогулянок, ігор, відпочинку та ін. Діти не матимуть власної зони відпочинку та спортивного майданчику (за планом трансформації, також зоною стане прибудинкова територія, яка є загальнодоступною, без будь яких заходів охорони).

Крім того, питання дотримання прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на отримання якісної освіти, належного забезпечення соціально-побутових умов у місці їх перебування, не було предметом ґрунтовного аналізу й вивчення депутатами і посадовцями органу місцевого самоврядування Тернопільської області та не враховувалось як при підготовці проекту рішення № 1698, так і під час його прийняття. Єдиною підставою для ініціювання процесу ліквідації Дитячого будинку було визначено зменшення фінансового навантаження на обласний бюджет, що прямо суперечить вимогам Стратегії та Регіонального плану.

За вказаних обставин, Тернопільська обласна прокуратура вважає оскаржене рішення протиправним, яке підлягає скасуванню, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.

Заперечуючи проти позову, Тернопільська обласна рада послалась на те, що рішення Тернопільської обласної ради № 1698 від 25.09.2020 направлене саме на реформування закладу інституційного догляду та виховання дітей, зокрема, шляхом створення малого групового будинку, тобто є направленим на реалізацію державної Стратегії реформування, а не на розпорядження комунальним майном. Реконструкція будівель і споруд Дтячого будинку, шляхом їх реконструкції, є лише окремим способом досягнення поставленої сети в організації діяльності Центру. Вказує на безпідставність аргументів позивача щодо неврахування інтересів дітей та порушення освітнього процесу останніх при прийнятті рішення № 1698 від 25.09.2020, оскільки Тернопільським обласним комунальним дитячим будинком для дітей шкільного віку такі послуги взагалі не надаються.

Також відповідач зазначав, що оскільки умовами спірного інвестиційного договору не передбачено набуття приватним підприємством "Креатор-Буд" права користування земельною ділянкою під забудову й останнє виступає лише як інвестор, спірна земельна ділянка залишається в комунальній власності без надання права користування нею третім особам. Орендована будівля, в якій розташований Дитячий будинок, складає 470 кв.м, після трансформації площа приміщення дитячого будинку збільшиться не менше 600 кв.м та слід врахувати, що договір оренди тимчасовий.

Для забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації, враховуючи карантинні обмеження, які діяли в той момент, проект оспорюваного рішення Тернопільська обласна рада "Про затвердження плану трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку та проведення інвестиційного договору" розмістила на офіційному веб-сайті Тернопільської обласної ради 12.08.2020. Однак, жодних претензій чи зауважень не надходило з приводу вказаного проекту рішення.

Що стосується інвестиційного договору, то це було предметом розгляду справи №921/179/23 та інвестиційний договір був укладений після прийняття рішення Тернопільської обласної ради від 25.09.2020 № 1698 та не має жодного відношення до предмету цього спору.

Враховуючи викладене, на думку Тернопільської обласної ради, дане рішення прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а доводи позивача про необґрунтованість спірного рішення є необгрунтованими.

У поясненнях третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Служба у справах дітей Тернопільської обласної державної адміністрації (далі Служба) зазначила, що проект Плану трансформації Дитячого будинку на розгляд Ради не подавався, про результати проведеного інвестиційного конкурсу, умови інвестиційного договору та подальшу долю майна дитячого будинку Рада Тернопільську обласну держану адміністрацію не інформувала. Крім того, Служба зазначила, що у разі перенесення Дитячого будинку у багатоквартирний будинок в останнього не буде власної території для дозвілля дітей. Також Служба просила суд врахувати, що при укладенні інвестиційного договору Радою не враховано джерел фінансування на облаштування закладу в новобудові. У свою чергу, відсутність фінансування на облаштування приміщень створює ризик порушення прав дітей, адже умови проживання дітей не можуть бути погіршеними.

Ухвалою суду від 29.04.2024, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати згідно частинами 7, 8 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), задоволено клопотання про часткову зміну позовних вимог визнати протиправним та скасувати рішення чотирнадцятої сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради від 25.09.2020 № 1698 "Про затвердження плану трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку та проведення інвестиційного конкурсу". Замінено неналежні треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Тернопільської обласної державної адміністрації, Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку, на належні Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації, Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей, відповідно.

Тернопільська обласна прокуратура у запереченні на додаткові пояснення відповідача до відзиву відзначає, що не оскаржує повноваження Ради на прийняття рішення про трансформацію Дитячого будинку, затвердження з цього приводу плану та порядку його реалізації. Водночас, підставою для звернення до суду стало порушення вимог законодавства при прийнятті рішення № 1698 від 25.09.2020 та недодержання процедури його ухвалення. Вказує на наявні лише висновки щодо схвалення загалом концепції створення малого групового будинку замість Дитячого будинку, проте висновки постійних комісій щодо схвалення саме проекту спірного рішення № 1698 відсутні. Також станом на липень 2020 року план трансформації не був готовий, а отже рішення комісії з питань освіти від 05.03.2020 № 540/41 та рішення комісії з питань соціального захисту від 06.03.2020 № 284/49 не можуть бути висновками про схвалення проекту рішення № 1698, яке приймалось у вересні 2020 року (через півроку після проведення відповідних засідань).

На виконання оскаржуваного рішення, за результатами проведеного конкурсу 11.11.2020 Тернопільською обласною радою, приватним підприємством "Креатор-Буд" та Управлінням експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради укладено інвестиційний договір № 2 з реконструкції будівель та споруд, які використовуються реформованим закладом інституційного догляду та виховання дітей. Вказаний правочин Тернопільською обласною прокуратурою оскаржено в порядку господарського судочинства, постановою Західного апеляційного господарського суду від 11.12.2023 у справі № 921/179/23 рішення суду першої інстанції про задоволення позову залишено в силі, змінено його мотивувальну частину. Колегія суддів зазначила, що план трансформації дитячого будинку, затверджений рішенням сесії Ради № 1698 від 25.09.2020, з огляду на його важливість для територіальної громади, колективу установи, його вихованців та інших зацікавлених осіб, стосунок до гарантованого Конституцією України права на освіту та забезпечення належного утримання державою дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, мав бути предметом громадських слухань (обговорень).

Ухвалою суду від 13.05.2024 визнано поважними підстави пропуску строку звернення до адміністративного суду з позовною заявою першого заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури до Тернопільської обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації, Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради, приватне підприємство "Креатор-Буд" про визнання протиправним та скасування рішення №1698 від 25.09.2024 та поновлено такий строк.

Ухвалою суду від 13.05.2024, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати згідно частинами 7, 8 статті 243 КАС України, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.06.2024.

В судовому засіданні представник прокуратури підтримав позовні вимоги та просив задовольнити їх в повному обсязі.

В судовому засіданні представник третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача приватного підприємства "Креатор-Буд" проти позову заперечив та просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі. Пояснив, що Радою було дотримано порядок розгляду питання трансформації Дитячого будинку та проведення інвестиційного конкурсу в її постійних комісіях, відповідна пропозиція була підготовлена згідно з вимогами регламенту Ради, а відтак включення останньої до порядку денного було правомірним. Також зазначив, що, на його думку, оскаржуване рішення жодним чином не звузило/порушило права та інтереси позивача.

Представник відповідача, представник третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради в судове засідання не з`явились, подавши клопотання про розгляд справи без їх участі.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації, Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей, в судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду відповідно до статей 124, 126 КАС України, що в силу приписів частини 3 статті 205 КАС України, не перешкоджає розгляду справи за відсутності таких учасників справи.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників учасників справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що на виконання плану заходів Стратегії, рішенням Ради від 26.02.2019 № 1335 затверджено регіональний стратегічний план дій з реформування системи інституційного догляду за вихованням дітей на 2019-2026 роки.

Рішенням Тернопільської обласної ради від 25.09.2020 № 1698 затверджено план трансформації дитячого будинку, яким погоджено його трансформація в Тернопільський обласний комунальний заклад "Центр соціальної підтримки для сімей та дітей", у складі якого передбачалися такі структурні підрозділи: малий груповий будиночок, служба підтримки сім`ї, у складі якої діють дві соціальні квартири, та служба підтримки сімейних форм виховання.

З метою виконання вищевказаного плану трансформації спірним рішенням було визначено організувати та провести інвестиційний конкурс щодо реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління за адресою: АДРЕСА_1 , з метою передачі на баланс Раді приміщень в одній із новобудов мікрорайону міста Тернополя для організації роботи Центру, а також, забезпечення гідних умов для проживання та виховання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, створення соціальних квартир для молоді з їх числа (пункти 3 та 5.1. рішення).

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року (далі - Закон № 280/97-ВР) обласні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з пунктом 20 частини 1 статті 43 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання щодо управління об?єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні обласних рал.

Частиною 2 статті 43 Закону № 280/97-ВР встановлено, що обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Відповідно до частин 4 статті 60 Закону № 280/97-ВР обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління обєктами їхньої спільної власності, що задовольняють суспільні потреби територіальних громад.

Статтями 24, 25 Закону України "Про освіту" від 5 вересня 2017 року (далі - Закон № 2145-VIII) встановлено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи зміну типу закладу освіти приймає засновник (засновники).

Отже, саме Рада наділена державою правом приймати рішення щодо трансформації Дитячого будинку.

Особливістю органів місцевого самоврядування, як суб`єктів владних повноважень, є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

3 урахуванням викладеного, зважаючи на те, що уповноважений державою орган на здійснення функцій у спірних правовідносинах визначений у справі відповідачем, суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість звернення Прокурора, як самостійного позивача, в інтересах держави з даним позовом у порядку частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та наявність у Прокурора підстав для представництва інтересів держави в суді.

Відповідно до пункту 1 Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Міністерства соціальної політики України від 10.09.2012 № 995/557 (далі - Положення № 995/557), дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усіх типів і форм власності (далі - інтернатні заклади) - це навчальні заклади, що забезпечують дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, умови для проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття освіти, професійної орієнтації та підготовки, готують дітей до самостійного життя.

Головними завданнями інтернатних закладів є: забезпечення для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, умов проживання, навчання, виховання та розвитку, наближених до сімейних; забезпечення соціального захисту, медико-психолого-педагогічної реабілітації та соціальної адаптації вихованців з урахуванням стану здоров`я, індивідуальних особливостей психофізичного розвитку вихованців; забезпечення захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на належні умови проживання, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації, соціальної адаптації та підготовки їх до самостійного життя та праці; формування правової культури, загальнолюдських цінностей; створення умов для збереження та підтримки родинних зв`язків дітей; сприяння влаштуванню дітей у різні форми сімейного виховання (пункт 1.6 Положення № 995/557).

Згідно з приписами пунктів 1.5. та 1.6. Положення № 995/557 інтернатні заклади у своїй діяльності керуються Конституцією України, Конвенцією ООН "Про права дитини", Законами України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про охорону дитинства", актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими законодавчими актами в галузі освіти і охорони дитинства, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, цим Положенням та власним статутом. Інтернатний заклад діє на підставі статуту, який розробляється на основі цього Положення, з урахуванням положень про відповідні типи інтернатних закладів, затверджується засновником (власником) за погодженням з відповідним органом управління освітою і реєструється місцевим органом виконавчої влади відповідно до законодавства.

Пунктом 1.1. статуту Дитячого будинку, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 15.12.2021 № 422 (далі - Статут), прямо передбачено, що останній є навчальним інтернатним закладом, який забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт та дітей, позбавленим батьківського піклування, шкільного віку.

Дитячий будинок створений для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, шкільного віку, в якому вони перебувають під час здобуття базової чи повної загальної середньої освіти, а в разі необхідності - до повноліття і перебувають на повному державному утриманні за рахунок коштів обласного бюджету та інших, не заборонених законодавством, джерел фінансування (пункт 1.2. статуту).

Згідно з пунктом 1.10. Статуту головним завданням Дитячого будинку є забезпечення для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування умов проживання, навчання, виховання та розвитку, наближених до сімейних; забезпечення всебічного розвитку, фізичного, соціального та психічного здоров`я вихованців; забезпечення соціального захисту, медико-псиихолого-педагогічної реабілітації та соціальної адаптації вихованців, з урахуванням стану здоров`я, індивідуальних особливостей психофізичного розвитку; забезпечення захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на належні умови проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації, соціальної адаптації та підготовки їх до самостійного життя; формування у вихованців правової культури, загальнолюдських цінностей; створення умов для збереження та підтримки родинних зв`язків; сприяння влаштуванню вихованців у різні форми сімейного виховання.

Відповідно до пункту 7.1. Статуту матеріально-технічна база Дитячого будинку включає нерухоме майно, земельну ділянку, комунікації, обладнання, транспортні засоби, матеріальні цінності.

Пунктом 7.6. Статуту визначено, що Дитячий будинок має земельну ділянку, озеленений майданчик, обладнаний для ігор і занять його вихованців на повітрі, зону відпочинку, спортивний майданчик. Дитячий будинок використовує необхідну кількість будівель, приміщень та обладнання для організації навчально-виховного процесу, проживання вихованців, проведення виховної роботи, забезпечення належних умов для роботи педагогічного, медичного персоналу і проведення профілактично-лікувальних заходів. У приміщеннях створюються умови, наближені до родинних: житлові кімнати, обладнана вітальня, кухня, де вихованці можуть готувати їжу.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 № 526-р схвалено Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 та затверджено план заходів із її реалізації.

На виконання плану заходів Стратегії рішенням Ради від 26.02.2019 № 1335 затверджено регіональний стратегічний план дій з реформування системи інституційного догляду за вихованням дітей на 2019-2026 роки.

Рішенням Ради від 25.09.2020 № 1698 затверджено план трансформації Дитячого будинку, яким погоджено його трансформація в Тернопільський обласний комунальний заклад "Центр соціальної підтримки для сімей та дітей", у складі якого передбачалися такі структурні підрозділи: малий груповий будиночок, служба підтримки сім`ї, у складі якої діють дві соціальні квартири, та служба підтримки сімейних форм виховання.

З метою виконання вищевказаного плану трансформації спірним рішенням було визначено організувати та провести інвестиційний конкурс щодо реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління за адресою: АДРЕСА_1 , з метою передачі на баланс Раді приміщень в одній із новобудов мікрорайону міста Тернополя для організації роботи Центру, а також, забезпечення гідних умов для проживання та виховання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, створення соціальних квартир для молоді з їх числа (пункти 3 та 5.1. рішення).

На виконання рішення № 1698 протоколом № 5 засідання робочої групи з проведення інвестиційного конкурсу для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області 07.10.2020 розроблено конкурсну документацію для участі в інвестиційному конкурсі, в якій встановлено, що об`єкт інвестування передбачає реконструкцію споруд Дитячого будинку або може бути надана власна пропозиція учасника.

08.10.2020 на сайті Ради оприлюднено оголошення про інвестиційний конкурс з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління за адресою: АДРЕСА_1 .

22.10.2020 приватне підприємство "Креатор-Буд" звернулося до робочої групи з проведення конкурсу із заявою № 22/10/12 про допущення його до участі в даному інвестиційному конкурсі.

Інвестиційною пропозицією від 22.10.2020 № 22/10/09 приватне підприємство "Креатор-Буд" запропонувало спільне освоєння за кошти приватного інвестора майнового комплексу за вищевказаною адресою на умовах договору щодо співпраці між органом місцевого самоврядування і приватним інвестором та передачу Раді майнових прав на 8 квартир у 2-му та 3-му під`їздах першого поверху та 8 нежитлових приміщень (допоміжні приміщення у підвалі) багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_2 , на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:06:002:0103.

Протоколом засідання робочої групи з проведення інвестиційного конкурсу від 23.10.2020 приватне підприємство "Креатор-Буд" визнано переможцем конкурсу.

На виконання рішення Ради від 11.11.2020 № 1751, яким затверджено результати проведеного інвестиційного конкурсу, між Радою та Підприємством укладено інвестиційний договір від цієї ж дати № 2 з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління за адресою: АДРЕСА_1 .

Пунктом 2.3. вказаного договору передбачається проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку, площею 1,1288 га, з кадастровим номером 6110100000:06:002:0117, де розташовані будівлі та споруди, у яких розташований Дитячий будинок, що потребують реконструкції й перебувають на балансі Управління за адресою: АДРЕСА_1 . Також у зазначеному пункті договору було передбачено зміну її цільового призначення.

Після завершення реконструкції будівель і споруд, які перебувають на балансі Управління з експлуатації вищевказаного майнового комплексу, та введення їх в експлуатацію, останній підлягає передачі у власність Підприємства за винятком об`єктів, що становлять спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області.

З урахуванням викладеного, вбачається, що прийняття Радою спірного рішення від 25.09.2020 № 1698, на виконання якого було проведено інвестиційний конкурс та укладено вказаний інвестиційний договір, фактично передбачає втрату для власника (Ради) можливості використання земельної ділянки, на якій знаходиться Дитячий будинок, за її цільовим призначенням, адже із завершенням будівництва багатоквартирного будинку його співвласникам перейдуть права на цю земельну ділянку в силу вимог закону.

Разом із цим, Дитячий будинок для здійснення своєї статутної діяльності користувався будівлями та спорудами на підставі договору позички нерухомого майна від 28.01.2020 №000031-1, укладеного між ним та Управлінням на виконання рішення сесії Ради від 14.11.2019 № 1477 "Питання об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селиш, міст Тернопільської області".

Відповідно до умов розділу І вищевказаного договору позички Управління на виконання рішення сесії Ради передало у безоплатне користування Дитячому будинку будівлі навчально-виховного закладу за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: будівлю А, площею 294 кв.м, будівлі Б, Б1, площею 132 кв.м, будівлю Ж, площею 43,4 кв.м, що загалом складає 470,30 кв.м.

16.01.2023 на виконання рішення Ради від 21.12.2022 № 672 між Дитячим будинком та Управлінням було укладеного договір оренди майна № 00038, за умовами якого останнє передало Дитячому будинку у строкове платне користування майно - нежитлові приміщення загальною площею 618,6 кв.м, а саме: будівлю А (гуртожиток), площею 294,8 кв.м, будівлю Б-Б' (склад), площею 279,1 кв.м, будівлю Ж (їдальня), площею 44,7 кв.м, - які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . Вказані будівлі розташовані на земельній ділянці загальною площею 1,1288 га, кадастровий номер: 6110100000:06:002:0177, з цільовим призначенням "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти".

Строк дії вказаного договору оренди встановлено з 01.11.2022 по 31.10.2027.

Отже, за умовами вказаного договору оренди Дитячий будинок мав у користуванні приміщення, загальною площею 618,00 кв.м. Проте планом трансформації вказаного комунального закладу передбачено, що площа всього Центру, який включає в себе не тільки малі групові будиночки для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а й службу підтримки сім`ї у складі двох соціальних квартир та службу підтримки сімейних форм виховання, становить близько 600,00 кв.м.

Також судом встановлено, що ні у самому спірному рішенні, ані у затвердженому цим рішення плані трансформації, не визначено долю земельної ділянки, площею 1,1288 га, на якій розташовані приміщення, передані Дитячому будинку за договором оренди майна від 16.01.2023 № 00038.

Водночас за умовами пункту 3.1. та підпункту 5 пункту 3.3., пункту 13.4.1. спірного інвестиційного договору Підприємство має право вжити передбачених законодавством заходів по знесенню визначених Радою та Управлінням об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селиш, міст Тернопільської області, звільнених від третіх осіб (користувачів, наймачів), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 . Земельна ділянка, яка розташована за вищевказаною адресою, передається Підприємству для здійснення будівництва багатоквартирного житлового-громадського комплексу. В обмін на це Підприємство передає Раді нерухоме майно, загальною площею 616,7 кв.м, з проведеними ремонтними роботами за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: два малих групових будинки, загальною площею лише 279 кв.м, приміщення служби сімейних форм виховання, площею 53,4 кв.м, поліфункціональні приміщення для тренінгових занять, площею 63,3 кв.м, приміщення молодіжної служби підтримки, площею 62,4 кв.м, соціальна квартира "Матері і дитини", площею 67 кв.м, адміністративні та господарські приміщення, площею 91,6 кв.м, що розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером: 6110100000:06:002:0103 (перший поверх та підвальні приміщення багатоповерхового житлового будинку), з цільовим призначенням "землі житлової та громадської забудови".

Отже, з наявних у справі доказів та наданих у судовому засіданні пояснень представників Ради, Підприємства та Управління вбачається, що на виконання умов спірного рішення та інвестиційного договору передбачається: виселення вихованців Дитячого будинку із приміщень, наданих останньому в оренду на підставі договору позички нерухомого майна від 28 січня 2020 року № 000031-1 та договору оренди майна від 16 січня 2023 року № 00038, знесення наданих Дитячому будинку будівель, переселення його вихованців у приміщення першого поверху багатоповерхового житлового будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 279 кв.м (малі групові будинки), а також позбавлення Дитячого будинку та його вихованців права користування територією земельної ділянки, загальною площею 1,1288 га, у зв`язку з її передачею під забудову багатоквартирного житлово-громадського комплексу та повного знесення існуючої інфраструктури Дитячого будинку за адресою: АДРЕСА_1 , яка включає в себе власну матеріально-технічну базу, зокрема, зелену зону, спортивні майданчики, зону відпочинку, окремі приміщення та обладнання для організації освітньо-виховного процесу, проживання вихованців, проведення виховної роботи, забезпечення належних умов для роботи педагогічного, медичного персоналу і проведення лікувально-профілактичних заходів.

Саме у такий спосіб депутати та посадові особи Ради вбачали реалізацію завдань Стратегії щодо найліпшого забезпечення та захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Вказані обставини беззаперечно вказують на порушення оспорюваним рішенням Ради інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які є вихованцями Дитячого будинку.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20.11.1989 (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.

Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Законом України "Про охорону дитинства" охорону дитинства визначено як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини (преамбула).

Відповідно до статті 1 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" дитина-сирота - дитина, в якої померли чи загинули батьки; діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами Національної поліції, пов`язаним з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, діти, батьки яких не виконують своїх батьківських обов`язків з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, та безпритульні діти.

Основними засадами державної політики щодо соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа є: захист майнових, житлових та інших прав та інтересів таких дітей; створення належних умов для їх фізичного, інтелектуального і духовного розвитку, підготовки дітей до самостійного життя; забезпечення права на здоровий розвиток; забезпечення соціально-правових гарантій; створення умов для надання психологічної, медичної та педагогічної допомоги; належне матеріально-технічне забезпечення незалежно від форми влаштування та утримання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, сприяння в наданні реальної допомоги і підтримки підприємствами, установами та організаціями різних форм власності, банківськими установами, культурно-освітніми, громадськими, спортивними та іншими організаціями (стаття 3 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування").

Відповідно до статті 7 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують вирішення питань щодо встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих, житлових і майнових прав та інтересів дітей та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Кабінет Міністрів України, уповноважені органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування здійснюють у межах бюджетних асигнувань розробку і виконання цільових програм щодо поліпшення соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа.

Відповідно до частини 10 статті 59 Закону № 280/97-ВР невідповідність актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування Конституції або законам України є підставою для визнання їх незаконними в судовому порядку.

Як свідчать матеріали справи та вбачається з пояснювальної записки до проекту рішення № 1698, останнє було прийнято Радою в процесі реформування в Україні сфери освіти та на виконання плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017 - 2026 роки, яка передбачала скорочення мережі інтернатних закладів освіти.

Відповідно до приписів частини 5 статті 16 Закону № 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 3 статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною 5 статті 60 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності з тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

З огляду на визначені статті 66 Закону України "Про освіту" повноваження, органи місцевого самоврядування відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності освіти.

Відповідно до статті 80 Закону України "Про освіту" визначено, що майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, до якого належать також земельні ділянки, не підлягає вилученню, крім випадків, встановлених законом.

Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Таким чином, з огляду на наведену норму статті 80 Закону України "Про освіту", встановлено незмінність пріоритету використання майна закладів освіти за освітнім призначенням, забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу.

Тобто основним видом використання майна має бути пов`язаність з освітнім процесом, а не навпаки, як вчинив відповідач змінюючи цільове призначення земельної ділянки на житлову забудову, визначивши її використання в освітньому процесі як супутнє.

З огляду на викладене, суд не погоджується з відповідною позицією Ради та Підприємства, що вирішення питань, які наведені в оскаржуваному рішенні, цілком належить до компетенції органів місцевого самоврядування, оскільки діяльність органів місцевого самоврядування не може бути свавільною і повинна відбуватись в межах, визначених законодавством.

Зокрема, рішення органу місцевого самоврядування та інших уповноважених на виконання функцій держави органів, не можуть порушувати встановлені законодавством правила та обмеження, зокрема, щодо незмінності майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, ще й надавати перевагу житловому будівництву, нехтуючи дотриманням вимог щодо забезпечення належної реалізації соціальних, житлових і майнових прав дітей-сирот та дітей, позбавлених батьківського піклування, що закріплені державою на законодавчому рівні.

Крім того, суд звертає увагу на те, що Стратегію розроблено з метою зміни існуючої системи інституційного догляду та виховання дітей, яка не відповідає реальним потребам дітей та сімей з дітьми, і створення умов для повноцінного виховання та розвитку дитини в сім`ї.

Відповідно до пункту 32 Плану заходів з реалізації першого етапу Стратегії на місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування покладено обов`язок у період з IV кварталу 2017 року по II квартал 2018 року затвердити та впровадити регіональні плани реформування системи інституційного догляду та виховання дітей з обов`язковим розробленням плану трансформації кожного закладу інституційного догляду та виховання дітей; проведення комплексного аналізу забезпечення захисту прав дітей і аналізу мережі закладів інституційного догляду тощо.

При цьому, пунктом 37 Плану заходів з реалізації першого етапу Стратегії було передбачено до кінця 4 кварталу 2017 року створення місцевими органами влади та забезпечення функціонування регіонального та місцевого інформаційного ресурсу (спеціальної веб-сторінки) з питань реформування системи інституційного догляду, проведення інформаційної компанії щодо необхідності забезпечення сімейного виховання кожної дитини.

Однак, у порушення пункту 32 Плану заходів з реалізації першого етапу Стратегії, Регіональний стратегічний план дій з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019 - 2026 роки був затверджений рішенням Тернопільської обласної ради від 26.02.2019 № 1335, тобто із запізненням на 2 роки.

Вказаним Регіональним планом, зокрема, передбачено необхідність забезпечення закладів освіти практичними психологами, соціальними педагогами, корекційними педагогами відповідно до потреби; проведення комплексної оцінки потреб у соціальних послугах у кожній адміністративно-територіальній одиниці області; визначення потреби в реабілітаційних послугах для дітей з інвалідністю; проведення аналізу та формування потреби у додаткових фахівцях для забезпечення надання якісних послуг в повному обсязі, відповідно до визначених потреб; поступове зменшення кількості дітей у закладах інституційного догляду та виховання, працевлаштування нових працівників; розроблення планів трансформації кожного закладу інституційного догляду та виховання дітей, створення комісії з трансформації кожного закладу інституційного догляду та виховання; проведення комплексної оцінки закладів з метою встановлення можливості влаштування дитини, враховуючи її інтереси; здійснення аналізу та планування перекваліфікації та застосування людських ресурсів кожного закладу інституційного догляду та виховання дітей; організація заходів щодо обговорення із співробітниками установ і громадськими організаціями плану трансформації закладів; проведення прес-конференцій та регулярних брифінгів з актуальних питань деінституалізації, тощо.

Отже, відповідно до наведених положень Регіонального плану, реорганізації або ліквідації спеціальних закладів освіти, зокрема, Дитячого будинку, має обов`язково передувати проведення належного підготовчого комплексу заходів з оцінки закладів, що ліквідуються або трансформуються, та кожної дитини на предмет можливості подальшого її влаштування дитини до інших інституційних закладів або поміщення в середовище, наближене до сімейного.

Проте, як видно з супровідного листа керівника проекту спірного рішення від 21.01.2020 № 01/05, Раді разом з проектом оскаржуваного рішення не було подано будь-яких документів на підтвердження виконання належних підготовчих дій та заходів, передбачених Стратегією та Регіональним планом.

Проект рішення № 1698 супроводжувався лише пояснювальною запискою, яка не містила інформації щодо вивчення індивідуальних потреб вихованців Дитячого будинку.

Зокрема, з пояснювальної записки до проекту рішення № 1698 та протоколів від 05.07.2019 № 1, від 25-26.05.2020 № 2, від 29.05.2020 № 7 Міждисциплінарної комісії з підготовки комплексного плану підготовки трансформації Дитячого будинку видно, що під час обговорення рішення про реорганізацію останнього, основна увага приділялась лише фінансовому питанню його утримання, втім не вбачається, що питання дотримання прав його вихованців і можливість належного забезпечення їм освітнього та виховного процесу були предметом детального, ґрунтовного вивчення та аналізу.

З урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку про те, що питання дотримання прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на отримання якісної освіти, належного забезпечення соціально-побутових умов у місці їх перебування, не було предметом ґрунтовного аналізу й вивчення депутатами і посадовцями органу місцевого самоврядування Тернопільської області та не враховувалось як при підготовці проекту рішення № 1698, так і під час його прийняття. Єдиною підставою для ініціювання процесу ліквідації Дитячого будинку було визначено зменшення фінансового навантаження на обласний бюджет, що прямо суперечить вимогам Стратегії та Регіонального плану.

Відповідно до частини 2 статті 25 Закону України "Про освіту" засновник закладу освіти або уповноважений орган приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти; здійснює контроль за недопущенням обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності або іншими ознаками.

Відповідно до вступної частини Регіонального плану, його реалізація повинна здійснюватися із широким залученням представників громадянського суспільства.

З огляду на вказане, Рада, як засновник Дитячого будинку, була зобов`язана організувати та провести громадське обговорення проекту рішення № 1698 про реорганізацію даного навчального закладу.

Згідно зі статтею 13 Закону № 280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996). Пунктом 5 вказаної постанови органам місцевого самоврядування рекомендовано під час проведення консультацій з громадськістю керуватися затвердженими цією постановою Порядком та Типовим положенням.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів. Проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного та суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 996 консультації з громадськістю організовує і проводить орган, який є головним розробником проекту відповідного акту. Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці "Консультації з громадськістю" офіційного веб-сайту органу влади.

З матеріалів справи вбачається, що Рада на своєму офіційному сайті в рубриці "Консультації з громадськістю" оприлюднено (без можливості визначити дату оприлюднення) орієнтовний план проведення консультацій з громадськістю на 2020 рік.

У пункті 31 цього плану в І кварталі 2020 року передбачено проведення обговорення питання "Про оптимізацію мережі спеціальних закладів загальної середньої освіти" за участю громадськості.

При цьому, з наявного опису винесених на обговорення питань неможливо встановити, що саме мало бути предметом обговорення громадськості. У поданій на сайті інформації було відсутнє посилання на обговорення питання, що стосується ліквідації Дитячого будинку на виконання Плану заходів з реалізації Стратегії.

Разом із цим, пунктом 8 Порядку № 996 передбачено, що орган виконавчої влади протягом трьох робочих днів з початку проведення консультацій громадськістю подає громадській раді проекти відповідних актів та інформаційно-аналітичні матеріали. До участі у проведенні консультацій залучаються в установленому порядку органи місцевого самоврядування (пункт 9 Порядку № 996).

Органи влади під час проведення консультацій взаємодіють із засобами масової інформації, надають їм необхідні інформаційно-аналітичні матеріали (пункт 10 Порядку № 996).

Консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій та вивчення громадської думки.

Виходячи із приписів Регіонального плану, консультації з громадськістю мали бути проведені саме у формі публічного громадського обговорення.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 996 публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю, інтернет-конференцій, відеоконференція.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 996 пропозиції та зауваження учасників публічного обговорення подаються в усній та письмовій формах під час публічних заходів та у письмовій формі на відповідну поштову адресу.

Під час проведення заходів у рамках публічного громадського обговорення складається протокол, у якому фіксуються висловлені в усній формі пропозиції і зауваження, які в подальшому вивчаються та аналізуються із залученням у разі потреби відповідних спеціалістів.

За результатами публічного громадського обговорення складається та готується звіт, у якому зазначається інформація про врахування пропозицій та зауважень громадськості з обов`язковим обґрунтуванням прийнятого рішення та причини неврахування пропозицій та зауважень.

Звіт про результати публічного громадського обговорення в обов`язковому порядку доводиться до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному сайті та в інший прийнятний спосіб не пізніше, ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

З приводу посилань на те, що під час прийняття спірного рішення проведення громадських слухань не є обов`язковим в силу дії карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19".

Разом із цим, зі змісту пункту 13 Порядку № 996, громадські слухання є лише однією з форм проведення публічного громадського обговорення. Відтак, відповідач зобов`язаний реалізувати таке обговорення шляхом проведення інших заходів, передбаченими приписами вищевказаного порядку.

Позаяк, з інформації, розміщеної на сайті відповідача та його структурних підрозділів щодо громадського обговорення проекту рішення № 1698, суд вважає, що жодних публічних заходів у вигляді форумів, інтернет-конференцій, відеоконференцій тощо не проводились, реальна думка громади, у тому числі педагогічного складу працівників Дитячого будинку, як і думка дітей, не з`ясовувалась, а відповідно належним чином не вивчалась та не аналізувалась.

Не надано під час розгляду справи і доказів того, що в порядку підготовки оскаржуваного рішення № 1698 було проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу серед мешканців громади за місцем їх проживання, як форму їх безпосередньої участі у вирішенні питання реорганізації Дитячого будинку.

Також, суд відзначає, що рішенням Господарського суду Тернопільської області від 07.06.2023 у справі № 921/179/23 визнано недійсним інвестиційний договір від 11.11.2020 №2 з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управління експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81, укладений між Тернопільською обласною радою, приватним підприємством "Креатор-Буд", м. Тернопіль та Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 11.12.2023 у справі №921/179/23 змінено рішення господарського суду Тернопільської області від 07.06.2023 у справі №921/179/23, виклавши мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови.

Зокрема, апеляційним судом вказано, що план трансформації навчального закладу та наступні дії Ради щодо його виконання, а саме проведення інвестиційного конкурсу та укладення інвестиційного договору, безпосередньо стосується, в тому числі, гарантованого Конституцією України права на освіту, а також прав дітей на належний догляд з боку держави, в тому числі виховання, медичне забезпечення тощо.

За таких обставин, враховуючи вимоги Стратегії, статей 1, 24 Закону України "Про охорону дитинства" трансформація Дитячого будинку, у тому числі проведення інвестиційного конкурсу та укладення відповідного договору, мало здійснюватися в якнайкращих інтересах дітей, з урахуванням потреби, думки та інтересу кожної дитини (вихованця закладу), а також інших зацікавлених осіб, що представляють спільні інтереси територіальних громад області.

Натомість, під час підготовки трансформації Дитячого будинку вбачається, що основна увага приділялась лише фінансовому питанню його утримання, втім не вбачається, що питання дотримання прав його вихованців і можливість належного забезпечення їм освітнього та виховного процесу були предметом детального, ґрунтовного вивчення та аналізу. Єдиною підставою для ініціювання процесу ліквідації Дитячого будинку було визначено зменшення фінансового навантаження на обласний бюджет, що прямо суперечить вимогам Стратегії.

Висновки, що містяться в плані трансформації та його проекті не свідчать про те, що діти пов`язують своє благополуччя або можливість покращення свого забезпечення із перетворенням Дитячого будинку в Центр та його переміщенням із майнового комплексу, розміщеного в зоні рекреації на великій земельній ділянці (фактично озеленена паркова зона з пам`яткою природи) до багатоквартирного будинку.

Радою також не проведено аналіз реальної потреби у соціальних послугах, не розглядались інші варіанти реорганізації (зміни типу) Дитячого будинку в інший заклад, в тому числі з метою збереження навчального (освітнього) профілю, а не лише надання соціальних послуг.

Окрім цього, апеляційним судом зазначено, що план трансформації Дитячого будинку, затверджений рішенням сесії Ради № 1698, з огляду на його важливість для територіальної громади, колективу установи, його вихованців та інших зацікавлених осіб, стосунок до гарантованого Конституцією України права на освіту та забезпечення належного утримання державою дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, мав бути предметом громадських слухань (обговорень).

З огляду на вищевикладене та враховуючи те, що відповідачем та іншими учасниками справи не подані суду докази на підтвердження обставин того, що під час прийняття оспорюваного рішення № 1698 було дотримано вимог чинного законодавства в частині забезпечення якнайкращих інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, вжиття належних підготовчих дій для прийняття такого рішення, необхідності проведення громадського обговорення перед реорганізацією навчального закладу, суд дійшов висновку про те, що вказане рішення відповідача прямо суперечить нормам статей 3, 7 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", статей 25, 80 Закону України "Про освіту", положенням Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017 - 2026 роки, а також положенням Регіонального стратегічного плану дій з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019 - 2026 роки.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд приходить до висновку про невідповідність рішення Тернопільської обласної ради від 25.09.2020 № 1698 "Про затвердження плану трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку та проведення інвестиційного конкурсу" критеріям правомірності, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, а тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваного рішення.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами статті 90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов першого заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури до Тернопільської обласної ради треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації, Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради, приватне підприємство "Креатор-Буд" про визнання протиправним та скасування рішення №1698 від 25.09.2020 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської обласної ради№1698 від 25.09.2020 "Про затвердження плану трансформації Тернопільського обласного комунального будинку для дітей шкільного віку та проведення інвестиційного конкурсу".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 13 червня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Перший заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова, 4,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Тернопільська обласна рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46021 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );

третя особа:

- Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46021 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 )

- Тернопільський обласний комунальний заклад соціальної підтримки та виховання дітей (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_3 )

- Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46021 30165302)

- Приватне підприємство "Креатор-Буд" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова, 1, 3,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 34227060) .

Головуючий суддяМандзій О.П.

Джерело: ЄДРСР 119718682
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку