open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 червня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/4746/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопот С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 та просить:

1. Визнати протиправною відмову військової частини НОМЕР_1 у звільненні ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме звільнення військовослужбовця на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років.

2. Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 , звільнити ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а

саме звільнення військовослужбовця, на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що відмова військової частини НОМЕР_1 у звільненні ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме звільнення військовослужбовця на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років, є протиправним та порушує його права і соціальні гарантії.

Позивач у судове засідання не з`явився. Про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. До суду від відповідача, надійшов відзив, в якому він просить розглядати справу за відсутності його представника, та просить відмовити в задоволенні позову.

За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалося.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

ОСОБА_1 , молодший сержант, командир 1 стрілецького відділення 2 стрілецького взводу 2 стрілецької роти військової частини НОМЕР_1 , 25.02.2022р. призваний у Збройні сили України ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з оголошенням загальної мобілізації відповідно до указу Президента України №69/2022 від 24.02.2022 р. «Про загальну мобілізацію», зі змінами внесеними Указами від 17 травня 2022 року № 342/2022, від 12 серпня 2022 року №574/2022, від 07 листопада 2022 року № 758/2022, від 06 лютого 2023 року №58/2023 та відповідно до Законів України «Про військовий обов`язок та військову службу» та «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_2 .

На утриманні ОСОБА_1 перебуває троє дітей віком до 18 років, що підтверджується копіями свідоцтв про народження дітей, а саме ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , свідоцтво про народження серія НОМЕР_3 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , свідоцтво про народження серія НОМЕР_4 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , свідоцтво про народження серія НОМЕР_5 .

Відповідно до абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби під час воєнного стану через такі сімейні обставини або інші причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу), зокрема військовослужбовці на утриманні яких троє і більше дітей віком до 18 років.

З поданих суду доказів убачається, що на утриманні ОСОБА_1 перебувають троє його рідних дітей, що підтверджується свідоцтвами про народження, де батько записаний ОСОБА_1 .

Враховуючи викладене, керуючись абзацом 12 підпунктом «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», підпунктом 2 пункту 225, пунктами 233, 242 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 року, позивач має право на звільнення з військової служби.

24 січня 2024 року, ОСОБА_1 звернувся із рапортом на ім`я командира з проханням звільнити його за вищенаведеною підставою з військової служби.

20.03.2024 року йому надійшла відповідь №1005 від 19.03.2024 року від командування військової частини НОМЕР_1 з відмовою у такому праві на звільнення.

Свою позицію відповідач аргументував тим, що згідно Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102 IX у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України в Україні з 24.02.2022 р. введений воєнний стан.

Підстави, які передбачають звільнення військовослужбовців з військової служби за призовом під час мобілізації у воєнний час за сімейними обставинами визначені підпунктом г пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Звільнення військовослужбовців з військової служби здійснюється, зокрема, «у зв`язку з перебуванням на утриманні військовослужбовця трьох і більше дітей віком до 18 років». Зазначений абзац доданий до переліку підстав для звільнення в першу чергу не для «сліпого звільнення задля звільнення», а надання повного утримання всім своїм дітям, які цього потребують.

Військова частина, у своїй відмові, посилається на те, що згідно акту обстеження від 15.01.2024 року, яке проведено депутатом ОСОБА_5 у присутності громадян ОСОБА_6 , ОСОБА_7 було проведено обстеження домоволодіння за адресою АДРЕСА_1 , в результаті якого встановлено, що не зареєстровані, але проживають ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , а також не зареєстровані, але проживають та перебувають на утриманні ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . Таким чином, в акті обстеження від 15.01.2024 року не зазначено, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 перебуває на утриманні ОСОБА_1 .

При цьому суд зазначає, що згідно ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» та ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» у депутатів місцевих рад відсутності повноваження складати акти, які підтверджуються факти перебування дітей на утриманні батьків, або встановлювати такі факти.

Тобто, у своїй відмові, військова частина посилається на акт обстеження від 15.01.2024 року, що проведено депутатом Ічнянської міської ради ОСОБА_5 , стосовно того, що ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ) не перебуває на утриманні ОСОБА_1 .

Також, у своїй відмові військова частина зазначає, що для перевірки було направлено до ІНФОРМАЦІЯ_5 повідомлення про необхідність підготовки акту обстеження сімейного стану ОСОБА_1 , однак повідомлення залишено без задоволення, через що і було відмовлено ОСОБА_1 у задоволені рапорту.

Як убачається з поданих суду доказів ОСОБА_1 одружений, та має двох дітей від першого шлюбу та дитину від другого шлюбу, він сплачує аліменти згідно судового наказу по справі 733/1190/17 від 08.08.2027 року на двох дітей від першого шлюбу, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , заборгованості на утримання дітей немає, а також на його утриманні перебуває дитина від другого шлюбу ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.

Батьки зобов`язані утримувати своїх неповнолітніх дітей і непрацездатних повнолітніх дітей, які потребують матеріальної допомоги, незалежно від того чи перебувають вони у шлюбі чи ні (у випадку народження дитини під час фактичних шлюбних відносин), чи визнаний шлюб недійсним, чи позбавлені вони батьківських прав, чи дитина від них відібрана тимчасово без позбавлення батьківських прав.

Цей обов`язок закріплений в Конституції України (статті 51, 52), а також в Сімейному кодексі України (статті 180-201).

Способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними, або за рішенням суду.

За домовленістю між батьками дитини той із них, хто проживає окремо від дитини, може брати участь у її утриманні в грошовій і (або) натуральній формі, виходячи із інтересів дитини.

Згідно з частинами першою, другою статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

У силу вимог статті 65 Основного Закону України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зважаючи на наведене, суд дійшов переконання, що відмова військової частини НОМЕР_1 у звільненні ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме звільнення військовослужбовця на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років, є протиправною.

Від так слід зобов`язати військову частину НОМЕР_1 , звільнити ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме: звільнення військовослужбовця, на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною відмову військової частини НОМЕР_1 у звільненні ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме звільнення військовослужбовця на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років.

Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 , звільнити ОСОБА_1 з військової служби на підставі абзацу 12 підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у зв`язку з сімейними обставинами, а саме: звільнення військовослужбовця, на утриманні якого троє і більше дітей віком до 18 років.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 8000,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 12 червня 2024 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

Джерело: ЄДРСР 119690711
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку