ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4491/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Лозовського О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації в Волинській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України у Волинській області (далі ТУ ДСА в Волинській області, відповідач) про визнання протиправними дій щодо видачі довідки №101 від 18.01.2024 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та скасування пунктів 2, 6 вказаної довідки; зобов`язання видати довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 18.02.2020, зазначивши у пункті 2 довідки 25224,00 грн, у пункті 6 6036,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.11.2014 зобов`язано Управління пенсійного фонду України призначити ОСОБА_1 щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці з 12.03.2013 відповідно до частини четвертої статті 43 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 №2453-VІ (далі - Закон №2453-VІ), виходячи із розміру заробітної плати судді, який працює на посаді голови Шацького районного суду. Постановою Шацького районного суду Волинської області від 07.12.2016 у справі №170/743/16-а зобов`язано Шацько-Любомльське ОУ ПФУ здійснити перерахунок щомісячного довічного грошового утримання без обмеження граничного розміру з 08.06.2016.
У зв`язку із зміною розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, позивач звернувся до ТУ ДСА у Волинській області за довідкою про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці.
18.01.2024 ТУ ДСА в Волинській області видало ОСОБА_1 довідку за №101. Однак, позивач вважає, що відомості, зазначені у довідці №101 від 18.01.2024 не відповідають дійсності, оскільки замість 40% (2522 грн) доплати за вислугу років відповідач зазначив 30% (18918,00 грн), замість 10% (6306 грн) доплати за перебування на адміністративній посаді, відповідач зазначив 0,00грн.
При цьому позивач не погоджується із інформацією, яка міститься у довідці щодо його стажу на посаді судді - 13 років 2 місяці 2 дні. Вважає, що до такого стажу необхідно зарахувати час проходження військової служби та навчання у вищому юридичному навчальному закладі, у зв`язку із чим його стаж становитиме 17 років (13 років 2 місяці 2 дні перебування на посаді судді + 1 рік 11 місяців 9 днів служба в армії + 1 рік 11 місяців навчання в Харківському юридичному інституті), що дає йому право на доплату за вислугу років у розмірі 40%. Також позивач вважає, що має право на доплату 10% за перебування на адміністративній посаді.
З огляду на вказане позивач просить визнати протиправною та нечинною видачу відповідачем довідки №101 від 18.01.20204 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та зобов`язати відповідача утриматися від видачі довідок про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, які не відповідають дійсності та скасувати пункти 2, 6 вказаної довідки та зобов`язати відповідача видати довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 18.02.2020 зазначивши у п. 2 даної довідки 12 224 грн, у п. 6 - 6036 грн.
У відзиві на позов від 10.05.2024 відповідач його вимог не визнав.
В обгрунтування своїх заперечень вказав, що при звільненні ОСОБА_1 у зв`язку з поданням заяви про відставку за станом здоров`я, що перешкоджає продовженню виконання обов`язків судді, останньому було видано наказ «Про звільнення ОСОБА_1 » від 27.07.2004 №87-2-6/к, п. 2 якого було визначено «що станом на 28 липня 2004 р. стаж його роботи на посаді судді становить 10 років 5 місяців 7 днів.», пізніше даний наказ був визнаний недійсним наказом територіального управління державної судової адміністрації в Волинській області від 03.08.2004 №90-2-6/к у зв`язку із наданням ОСОБА_1 копії наказу управління юстиції у Волинській області від 20.11 1997 №120 про зарахування до стажу роботи на посаді судді виконання обов`язків судді, п. 3 якого було визначено «що станом на 28 липня 2004 р. стаж його роботи на посаді судді, з врахуванням поданих 3 серпня 2004 р. документів, становить 13 років 2 місяці 2 дні.». Зазначеного наказу позивач не оскаржував та доказів скасування такого наказу не надано.
Відповідач зауважує, що ОСОБА_1 неправильно застосовує поняття «стаж роботи, що дає право на відставку та одержання щомісячного грошового утримання» та «стаж роботи, що дає право на щомісячну доплату за вислугу років».
Доплата за вислугу років це невід`ємна частина суддівської винагороди, відповідно до ч. 2 статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та припиняється відповідно до ч. 10 статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Відносно доплати за перебування на адміністративній посаді в розмірі 10% зазначає, що Указом Президента України від 28.01.2004 №109/2004 та в подальшому наказом територіального управління державної судової адміністрації в Волинській області від 26.02.2004 №25-2-6/к ОСОБА_1 звільнено з посади голови Шацького районного суду Волинської області з формулюванням «вважати таким, що з 26 лютого 2004 року займає посаду судді Шацького районного суду з посадовим окладом згідно штатного розпису» та наказом Шацького районного суду від 27.02.2004 № 14.
Відповідно до п. 1.2 наказу №25-2-6/к обов`язки голови суду тимчасово, до призначення голови Шацького районного суду було покладено на суддю цього суду ОСОБА_2 . Указом Президента України від 22.07.2004 №837/2004 ОСОБА_1 звільнено з посади судді Шацького районного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку за станом здоров`я, що перешкоджає продовженню виконання обов`язків судді.
Щодо зарахування до вислуги років та стажу роботи служби в армії, відповідач вказує, що судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», яким внесені зміни до статті 137 Закону №1402-VIII, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день їх призначення (обрання) - абзац 4 пункту 34 розділу XII Прикінцевих та перехідних положень Закону №1402-VIII.
Таким чином, стаж роботи на посаді судді, призначеного чи обраного на посаду до набрання чинності Закону №1402-VIII, визначається відповідно до законодавства, що діяло на день їх призначення (обрання).
Щодо зарахування до вислуги років та стажу роботи на посаді судді половину строку навчання за денною формою у вищому юридичному навчальному закладі варто зазначити наступне. Обчислення вищевказаного стажу здійснювалося відповідно до положень Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ, постанови Кабінету міністрів України від 03.05.1994 № 283, які не передбачали зарахування до вищевказаного стажу період навчання за денною формою у вищому юридичному навчальному закладі, а тому відсутні правові підстави для зарахування Позивачу до стажу, що дає право на доплату за вислугу років періоду навчання в Харківському юридичному інституті
З огляду на вищевказане, територіальним управлінням видано довідку про посадовий оклад працюючого судді, а не голови суду та відсотки доплати за вислугу років, подані Шацьким районним судом Волинської області відповідно до довідки про розрахунок стажу роботи, що дає право на встановлення щомісячної доплати за вислугу років.
Крім того, відповідач вказує, що питання правомірності видачі ТУ ДСА в Волинській області ОСОБА_1 довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці уже слугувало предметом розгляду у Волинському окружному адміністративному суді (справа №140/6915/20), під час розгляду якої, суд дійшов висновку про те, що ТУ ДСА в Волинській області, вчиняючи дію - видачу довідки №70 від 25.01.2019 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, діяло законно - у межах наданих повноважень, та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з чим в подальшому погодився Восьмий апеляційний суд.
З огляду на вище вказане відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Наказом по особовому складу №119 від 20.11.1997 відповідно до пункту 23 статті 106 Конституції України та на виконання Указу Президента України від 29.08.1997 № 925/97 «Про призначення голів та заступників голів районних (міських) судів» ОСОБА_1 призначено головою Шацького районного суду.
Указом Президента України №109/2004 від 28.01.2004 ОСОБА_1 звільнено із посади голови Шацького районного суду Волинської області.
Указом Президента України № 837/2004 від 22.07.2004 на підставі статті 43 3акону України «Про статус суддів», ОСОБА_1 звільнено з посади судді Шацького районного суду Волинської області у зв`язку з поданням заяви про відставку за станом здоров`я, що перешкоджає продовженню виконання обов`язків.
Відповідно до довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці №101 від 18.01.2024, виданої ОСОБА_1 , ТУ ДСА в Волинській області, станом на 18.02.2020 суддівська винагорода останнього, яка враховується при перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці по відповідній посаді працюючого судді Шацького районного суду Волинської області, складає 81978,00 грн, у тому числі: посадовий оклад 63060,00 грн, доплата за вислугу 18918,00 грн, доплата за науковий ступінь 0,00 грн, доплата за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці 0,00 грн, щомісячна доплата відповідно до частини шостої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» - 0,00 грн (а. с. 11).
Не погоджуючись із видачею вказаної довідки, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини четвертої статті 142 чинного Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII) у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.
Відтак, зміна розміру суддівської винагороди діючого судді є безумовною підставою для перерахунку щомісячного грошового забезпечення судді у відставці.
Частиною третьою статті 133 Закону №2453-VI (в редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 №192-VIII) передбачено, що посадовий оклад судді місцевого суду встановлюється в розмірі 10 мінімальних заробітних плат.
Разом з тим, 04.12.2018 Конституційним судом України ухвалено рішення у справі №1-7/2018 (4062/15) від 04.12.2018 №11-р/2018 за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин третьої, десятої статті 133 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд», відповідно до якого визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення частини третьої, десятої статті 133 Закону України від 07.07.2010 №2453-IV «Про судоустрій і статус суддів» у редакції Закону України від 12.02.2015 №192-VIII «Про забезпечення права на справедливий суд».
Відповідно до пункту 1 вказаного рішення Конституційного Суду України положення частини третьої статті 133 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 №2453-VI, у редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 №192-VIII підлягає застосуванню в його первинній редакції, а саме: «Посадовий оклад судді місцевого суду встановлюється у розмірі 15 мінімальних заробітних плат, визначених законом, що запроваджується поетапно: з 1 січня 2011 року 6 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2012 року - 8 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2013 року - 10 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2014 року - 12 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2015 року - 15 мінімальних заробітних плат».
Враховуючи рішення Конституційного суду України у справі №1-7/2018 (4062/15) від 04.12.2018 №11-р/2018, 25.01.2019 ТУ ДСА в Волинській області видало позивачу довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці №70, згідно з якою станом на 01.01.2019 суддівська винагорода, яка враховується при перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці на відповідній посаді працюючого судді Шацького районного суду Волинської області складає 37459,50 грн, у тому числі посадовий оклад 28 815 грн, доплата за вислугу років 8644,50 грн.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04.09.2019 у справі №140/2359/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Шацько-Любомльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України зобов`язано Шацько-Любомльське об`єднане управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок позивачу щомісячного довічного грошового утримання з 04.12.2018 на підставі довідки ТУ ДСА у Волинській області від 25.01.2019 за №71 та з 01.01.2019 на підставі довідки ТУ ДСА у Волинській області від 25.01.2019 №70.
Тобто, рішенням у справі №140/2359/19 від 04.09.2019, яке набрало законної сили 03.12.2019, встановлено правомірність та законність перерахунку щомісячного довічного грошового утримання ОСОБА_1 на підставі довідки ТУ ДСА у Волинській області від 25.01.2019 №70.
Крім того, питання правомірності видачі ТУ ДСА в Волинській області ОСОБА_1 довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці уже слугувало предметом розгляду у Волинському окружному адміністративному суді (справа №140/6915/20), під час розгляду якої, суд дійшов висновку про те, що ТУ ДСА в Волинській області, вчиняючи дію - видачу довідки №70 від 25.01.2019 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, діяло законно - у межах наданих повноважень, та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з чим в подальшому погодився Восьмий апеляційний суд.
Суд звертає увагу, що правовідносини з приводу обчислення доплати за вислугу років регулювались Законом України «Про статус суддів» від 15.12.1992 №2862-XII (далі - Закон №2862-ХІІ).
Відповідно до частини першої статті 43 Закону № 2862-ХІІ кожен суддя за умови, що він працював на посаді судді не менше 20 років, має право на відставку, тобто на звільнення його від виконання обов`язків за власним бажанням або у зв`язку, з закінченням строку повноважень.
Абзацом другим частини четвертої цієї статті передбачено, що до стажу роботи, що дає право на відставку судді та отримання щомісячного довічного грошового утримання, крім роботи на посадах суддів судів України, державних арбітрів, арбітрів відомчих арбітражів України, зараховується також час роботи на посадах суддів і арбітрів у судах та державному і відомчому арбітражі колишнього СРСР та республік, що раніше входили до складу СРСР, час роботи на посадах, безпосередньо пов`язаних з керівництвом та контролем за діяльністю судів у Верховному Суді України, в обласних судах, Київському і Севастопольському міських судах, Міністерстві юстиції України та підвідомчих йому органах на місцях, за діяльністю арбітражів у Державному арбітражі України, Вищому арбітражному- суді України, а також на посадах прокурорів і слідчих за умови наявності у всіх зазначених осіб стажу роботи на посаді судді не менше 10 років.
Частина шоста статті 44 Закону України «Про статус суддів» передбачала, що для суддів судів загальної юрисдикції до стажу роботи, що дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років та додаткової відпустки, крім часу роботи на посадах суддів, зараховується час роботи на посадах слідчих, прокурорських працівників, а також інших працівників, яким законом передбачені такі ж пільги.
Тобто, зазначена норма стосується визначення стажу роботи, що дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років та додаткової відпустки, однак жодним чином не врегульовує питання стажу роботи, який дає право на відставку судді та отримання щомісячного довічного грошового утримання.
Згідно зі статтею 137 Закону України №1402-VIII до стажу роботи на посаді судді зараховується робота на посаді: 1) судді судів України, арбітра (судді) арбітражних судів України, державного арбітра колишнього Державного арбітражу України, арбітра відомчих арбітражів України, судді Конституційного Суду України; 2) члена Вищої ради правосуддя, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України; 3) судді в судах та арбітрів у державному і відомчому арбітражах колишнього СРСР та республік, що входили до його складу.
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» внесені зміни до статті 137 Закону №1402-VIII, яку доповнено частиною другою, де зазначено, що до стажу роботи на посаді судді також зараховується стаж (досвід) роботи (професійної діяльності), вимога щодо якого визначена законом та надає право для призначення на посаду судді.
Судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності цим Законом, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день їх призначення (обрання) (абзац 4 пункту 34 розділу XII «Прикінцеві та перехідних положення» Закону №1402-VIII).
Таким чином, стаж роботи на посаді судді, призначеного чи обраного на посаду до набрання чинності Закону №1402-VIII, визначається відповідно до законодавства, що діяло на день їх призначення (обрання).
При звільненні ОСОБА_1 у зв`язку з поданням заяви про відставку за станом здоров`я, що перешкоджає продовженню виконання обов`язків судді, останньому було видано наказ територіального управління державної судової адміністрації в Волинській області «Про звільнення ОСОБА_1 » від 27.07.2004 № 87-2-6/к, пунктом 2 якого було визначено, що станом на 28 липня 2004 року стаж його роботи на посаді судді становить 10 років 5 місяців 7 днів; пізніше даний наказ був визнаний недійсним наказом територіального управління державної судової адміністрації в Волинській області від 03.08.2004 № 90-2-6/к у зв`язку із наданням ОСОБА_1 копії наказу управління юстиції у Волинській області від 20.11.1997у №120 про зарахування до стажу роботи на посаді судці виконання обов`язків судді, пунктом 3 якого було визначено, що станом на 28.07.2004 стаж його роботи на посаді судді, з врахуванням поданих 03 серпня 2004 року документів, становить 13 років 2 місяці 2 дні.
Зазначений наказ є чинним та не скасований.
Суд зауважує, що доплата за вислугу років - це невід`ємна частина суддівської винагороди, відповідно до частини другої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та припиняється відповідно до частини десятої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус судців».
Крім того, як уже встановлено судом, Указом Президента України від 28.01.2004 №109/2004 та в подальшому наказом ТУ ДСА в Волинській області від 26.02.2004 № 25-2-6/к ОСОБА_1 звільнено з посади голови Шацького районного суду Волинської області з формулюванням «вважати таким, що з 26 лютого 2004 року займає посаду судді Шацького районного суду з посадовим окладом згідно штатного розпису» та наказом Шацького районного суду від 27.02.2004 №14. Відповідно до пункту 1.2 наказу №25-2-6/к обов`язки голови суду тимчасово було покладено на іншого суддю.
Указом Президента України від 22.07.2004 №837/2004 ОСОБА_1 звільнено з посади судді Шацького районного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку за станом здоров`я, що перешкоджає продовженню виконання обов`язків судді.
Відтак, з огляду на те, що позивача звільнено з посади судді, а не з посади голови суду, довідка №101 від 18.01.2024 містить пункт (№6) доплата за перебування на адміністративній посаді в суді - 0,00 грн.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
На думку суду, позивачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження позиції щодо наявності в діях відповідача протиправності.
Враховуючи наведені вище норми чинного законодавства, фактичні обставини справи, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку, що ТУ ДСА в Волинській області видаючи ОСОБА_1 довідку №101 від 18.01.2024 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, діяло законно - у межах наданих повноважень, та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тому у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Відповідно до вимог статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 245, 246, 255, 262, 295, 297 КАС України, на підставі Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Закону України «Про статус суддів», суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Територіального управління Державної судової адміністрації в Волинській області (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сенаторки Левчанівської, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 26276277) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Лозовський