open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 607/20605/23
Моніторити
emblem
Справа № 607/20605/23
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 607/20605/23

Провадження №2/594/265/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2024 року

Борщівський районний суд Тернопільської області

у складі: головуючого Чир П.В.

з участю секретаря Козій Я.Ю.

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Борщеві цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом, в якому просять визнати протиправними і скасувати частковий наряд від 13.04.2022 №2/265, акт приймання-передачі транспортного засобу і техніки №2/2653/1 від 13.04.2022 яким залучено (предано) транспортний засіб марки Mercedes-Benz,модель Sprinter416CDІ,д.н.з. НОМЕР_2 військовій частині НОМЕР_3 .Зобов`язати військовучастину НОМЕР_1 (доскладу якоївходить в/ч НОМЕР_3 )повернути автомобіль марки Mercedes-Benz,модель Sprinter416 CDІ, д.н.з. НОМЕР_2 у його власність .

Позов мотивує тим, що він є власником мікроавтобуса (транспортного засобу) марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 416 CDI, VIN НОМЕР_4 , державний номер НОМЕР_5 . 13.04.2022 працівниками ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - Чортківський ТЦК, Відповідач 1) вилучили його мікроавтобус та надали частковий наряд на його вилучення та акт приймання передачі. Підставою такої необхідності зазначили перевірку яка проводиться у них та є негайна необхідність відзвітувати про наявність такого транспорту на балансі. Згодом, після тижня часу він цікавився коли повернуть його транспортний засіб на що отримав відповідь, що це буде згодом. Так продовжувалось близько одного року. Коли він звернувся в червні місяці 2023 року в Чортківський ТЦК особисто вимагаючи повернути мікроавтобус, йому повідомили, що повертати його ніхто не буде, бо зараз триває війна і транспортний засіб необхідний для задоволення потреб армії. Повідомили, що він може написати письмове звернення з такою вимогою, що ним і було зроблено. У серпні 2023 року він отримав відповідь від ІНФОРМАЦІЯ_2 № 697/3/2658 від 24.07.2023 в якій йшлося про те, що на виконання військово-транспортного обов`язку для задоволення потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань на підставі часткового наряду начальника Чортківської РВА від 13.04.2022 № 2/2653 визначено передати його транспортний засіб, а також про те, що на підставі акту приймання-передачі транспортних засобів і техніки від 13.04.2022 № 2/2653/1 вищезазначений транспортний засіб передано військовій частині НОМЕР_3 . Також зазначено посилання на Положення про військово-транспортний обов`язок, яке затверджено постановою КМУ від 28.12.200 р №1921 (в редакції постанови КМУ від 17.06.2015 № 405) в якому йдеться що авто можливо повернути виключно після оголошення демобілізації (закінчення війни). Він вважає вилучення його транспортного засобу протиправним. Так, виключно до компетенції місцевих державних (військових) адміністрацій належить видання часткових нарядів про залучення транспортних засобів під час мобілізації. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки такими повноваження не наділені. При цьому оформлюються зазначені часткові наряди відповідними розпорядженнями голови місцевої державної (військової) адміністрації, які погоджуються територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки шляхом візування їх проектів. Отже, частковий наряд є індивідуальним актом місцевої державної (військової) адміністрації. Поряд з цим, оскаржуваний частковий наряд від 13.04.2022 № 2/2653 оформлений як документ ІНФОРМАЦІЯ_1 , який погоджений начальником Чортківської районної військової адміністрації. Про це свідчить печатка кутового бланку в лівому верхньому куті лицьової сторінки часткового наряду де проставлені реквізити ІНФОРМАЦІЯ_3 , а саме державний герб, найменування державного органу, код юридичної особи, дата видачі документа та його номер. Вищевказаний частковий наряд виданий ІНФОРМАЦІЯ_4 , а відтак прийнятий відповідачем поза межами його повноважень, а отже він є протиправним. Також безпосередньо оскаржуваний акт прийому-передачі транспортних засобів, який складено ІНФОРМАЦІЯ_5 також містить відповідний штамп у лівому верхньому куті документа, що визначає суб`єкта, яким видано, створено документ. Додатково слід зазначити, що оскаржуваний частковий наряд не містить обов`язкового реквізиту - дати його складання в кінці другої сторінки після підписів уповноважених осіб. Водночас в оскаржуваному акті прийому-передачі транспортних засобів зазначена дата часткового наряду, що проставлена на кутовому штампі ІНФОРМАЦІЯ_6 в верхньому лівому куті лицьової сторінки, а саме 13.04.2022. У зв`язку з цим передача транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 416 CDI, VIN НОМЕР_4 , державний номер НОМЕР_5 , оформлена актом приймання передачі транспортних засобів і техніки від 13.04.2022 № 2/2653/1 на підставі часткового наряду № 2/2653 від 13.04.2022 до військової частини НОМЕР_3 є незаконною. Зазначив, що йому як особі з інвалідністю, зазначені дії ІНФОРМАЦІЯ_7 з вилучення його транспортного засобу, не дають змогу заробляти собі на життя і приносять виключно неможливість нормального фізичного існування. Враховуючи вищевикладене, з огляду на незаконність часткового наряду від 13.04.2022 № 2/2653 виданого ІНФОРМАЦІЯ_4 , незаконного складення акту приймання передачі транспортних засобів і техніки від 13.04.2022 № 2/2653/1, передача транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 416 CDI, VIN НОМЕР_6 , державний номер НОМЕР_5 у володіння Військовій частині НОМЕР_3 здійснена протиправно, з порушенням порядку і способу визначеного законом, а відтак відповідні акти підлягають скасуванню і транспортний засіб - поверненню йому, як законному власнику.

Ухвалою Борщівського районного суду Тернопільської області від 01.04.2024 відкрито провадження у даній цивільній справі та призначено до розгляду у підготовчому судовому засіданні.

15.05. 2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позов, у якому він проти задоволення позовних вимог заперечує, вважає позов безпідставним та необґрунтованим, оскільки автомобіль позивача було вилучено на підставіЗакону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 №3543-XII та Положення про військово-транспортний обов`язок, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2000 №1921, так як, чинним законодавством встановлений військово-транспортний обов`язок власників транспортних засобів з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період забезпечувати транспортними засобами. Повернення підприємствам, установам та організаціям транспортних засобів і техніки здійснюється військовими частинами (підрозділами), установами та організаціями військових формувань, для задоволення потреб яких вони залучалися, протягом 30 календарних днів з дати оголошення демобілізації через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, які здійснили таке залучення. На момент розгляду цивільної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено та триває мобілізація. Формальні ж помилки при оформленні документів, які дають можливість ідентифікувати особу та її майно, не можуть слугувати єдиною підставою для визнаним протиправними дії відповідача щодо залучення в межах виконання військово-транспортного обов`язку, належного позивачу транспортного засобу, та повернення в умовах воєнного стану.

Ухвалою Борщівського районного суду Тернопільської області від 20.05.2024 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просять позов задовольнити із наведених підстав.

Представник відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 в зал судового засідання не прибув, у відзиві просив справу слухати у його відсутності.

Представник відповідача-військовоїчастини НОМЕР_1 в зал судового засідання не прибув, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи.

Заслухавши пояснення позивача, його представника, вивчивши матеріали справи та надані докази, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником автомобіля марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 416 CDI, VIN НОМЕР_4 , державний номер НОМЕР_5 , що стверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу.

13 квітня 2022 року видано ОСОБА_1 частковий наряд № 2/2653 і зобов`язано його поставити на протязі двох годин Mercedes-Benz,модель Sprinter416CDI,державний номер НОМЕР_5 в кількості 1 одиниці.

Частковий наряд підписано начальником Чортківської РВА з відтиском круглої печатки та начальником ІНФОРМАЦІЯ_6 з відповідною печаткою. Кутовий штамп на частковому наряді ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Згідно абзацу 5 пункту 2 Положення про військово-транспортний обов`язок, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів Українивід 28грудня 2000 року №1921, частковий наряд - розпорядчий документ голови місцевої держадміністрації, в якому встановлено під час мобілізації для керівників підприємств, установ та організацій завдання з передачі військовим формуванням визначених транспортних засобів і техніки, а також порядок, пункти та строки передачі. Голова місцевої держадміністрації та керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки підписують частковий наряд і скріплюють підписи своїми печатками. Громадянам - власникам транспортних засобів частковий наряд надається у разі введення правового режиму воєнного стану.

13 квітня 2022 року складено Акт приймання - передачі транспортних засобів і техніки в/ч НОМЕР_3 на підставі якого було вилучено транспортний засіб Автомобіль Mercedes-Benz, модель Sprinter 416 CDI, автобус Д, згідно з Рішенням начальника Чортківської районної військової адміністрації №39/01-03 від 03.03.2022, Часткового наряду №2/2652 від13.04.2022 у зв`язку з Указом Президента України № 69/2022 « Про загальну мобілізацію». Акт приймання - передачі було підписано ОСОБА_1 та начальником другого відділу ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковником ОСОБА_3 .

Рішення начальника Чортківської районної військової адміністрації №39/01-03 від 03.03.2022 суду не надано і клопотань щодо його витребування не надходило.

Відповідно до ст.41 Конституції Україникожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатом своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, визначених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

За положеннями ст.64 Конституції Україниконституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбаченихКонституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно з ч.3 ст.321 Цивільного кодексу Українипримусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другоюстатті 353 цього кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст.353 ЦК Українив умовах воєнного або надзвичайного стану майно може бути примусово відчужене у власника з наступним повним відшкодуванням його вартості. Реквізоване майно переходить у власність держави або знищується (ч. 3ст. 353 ЦК України).

Указом Президента України № 64/2022, затвердженим Верховною Радою України 24 лютого 2022 року, в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який триває досі.

Згідно з п.3Указу Президента України № 64/2022, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст.30-34,28,39,41-44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першоюстатті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Відповідно до ч.1ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ч.1статті 6 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», військово-транспортний обов`язок установлюється з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами (у тому числі водними) і технікою (далі - транспортні засоби) і поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації, у тому числі на залізниці, порти, пристані, аеропорти, нафтобази, автозаправні станції дорожнього господарства та інші підприємства, установи і організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян - власників транспортних засобів.

Частиною 3статті 6 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»встановлено виконання військово-транспортного обов`язку під час мобілізації, якщо не введений правовий режим воєнного чи надзвичайного стану, здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації.

Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюються згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, Центральним управлінням або регіональними органами Служби безпеки України, відповідним підрозділом Служби зовнішньої розвідки України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі, в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.

Згідно пункту 30 Положення про військово-транспортний обов`язок, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів Українивід 28грудня 2000 року №1921,повернення підприємствам, установам та організаціям транспортних засобів і техніки здійснюється військовими частинами (підрозділами), установами та організаціями військових формувань, для задоволення потреб яких вони залучалися, протягом 30 календарних днів з дати оголошення демобілізації через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, які здійснили таке залучення.

Порядок компенсації шкоди, завданої транспортним засобам внаслідок їх залучення під час мобілізації, визначається Кабінетом Міністрів України.

З аналізу вищенаведених положень матеріального закону слідує, що обов`язковою умовою для витребування власником майна з чужого незаконного володіння є відсутність правової підстави для вибуття такого майна від власника.

У даному випадку правовою підставою для вибуття спірного автомобіля із володіння позивача стали вимоги Указу Президента України № 69/2022 від 24 лютого 2022 року « Про загальну мобілізацію»,ст.23 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Положення про військово-транспортний обов`язок, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2000 року № 1921, (в редакції постанови Кабінету Міністрів від 17 червня 2015 року № 405, які дозволяють відчуження об`єктів права приватної власності з мотивів суспільної необхідності в умовах воєнного стану, п.3 указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022(з подальшими указами про продовження дії воєнного стану).

З наведеного слідує, що правова підстава, згідно якої спірний автомобіль був вилучений у позивача, не відпала, вона чітко передбачена чинним законодавством та допустима в умовах воєнного стану, реалізована актом індивідуальної дії, який є чинним, ніким неоспореним та не скасований (визнаний недійсним).

Відповідно до п.1ст.81 ЦПК Україникожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст.77 ЦПК Україниналежними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.

Звертаючись за захистом своїх прав до суду саме заявник повинен обґрунтувати підстави позову, предмет позову, вказати осіб, які порушують його права, та яких може стосуватись вирішення спору відповідно до принципів змагальності та диспозитивності цивільно-процесуального судочинства.

Статтею 387ЦК України визначено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно п.7 Положення «Про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства.

Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

З метою забезпечення виконання завдань та визначених функцій районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у їх складі утворюються структурні підрозділи (відділи, відділення, групи, служби), які провадять діяльність відповідно до положення про структурний підрозділ районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, що затверджується керівником районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Положення про районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджуються керівниками відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки має печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Відповідно до ч.2ст.48 ЦПК Українивідповідачем у цивільній справі може бути фізична особа, юридична особа, а також держава.

Відповідно дост. 51 ЦПК Українисуд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі. Після спливу строків, зазначених у частинах першій та другій цієї статті, суд може залучити до участі у справі співвідповідача або замінює первісного відповідача належним відповідачем виключно у разі, якщо позивач доведе, що не знав та не міг знати до подання позову у справі про підставу залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.

Визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача, а встановлення належності відповідача й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи. Установивши, що позов заявлений до неналежного відповідача та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд відмовляє у позові до такого відповідача.

Зважаючи на те, що позовні вимоги були пред`явлені до територіального центру комплектування та соціальної політики районногорівня, який не є юридичною особою, відтак не може вважатися належним відповідачем у справі.

Враховуючи наведене суд вважає, що позов не підлягає до задоволення.

Керуючись статтями4,12,76 - 81,89,141,263 - 265,268,430 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 07 червня 2024 року.

Головуючий Чир П. В.

Джерело: ЄДРСР 119595315
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку