open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 червня 2024 року Справа № 480/12096/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Павлічек В.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12096/23 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_2 в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати письмову відмову ІНФОРМАЦІЯ_1 №3/6917 від 07.11.2023 щодо надання ОСОБА_1 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 03.10.2023 позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 (надалі ІНФОРМАЦІЯ_4 ) із заявою щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, оскільки його батьку ОСОБА_2 встановлена 2 група інвалідності безтерміново, що виключає призов на військову службу під час мобілізації. До вказаної заяви подані належним чином завірені копії всіх підтверджуючих документів.

09.10.2023 за результатами засідання комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 позивачу було надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, згідно ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Проте 07.11.2023 відповідачем було надано письмову відповідь із відмовою у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. Дана відмова обґрунтована тим, що позивачем не було надано витяг (інформацію) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності працездатних дітей у особи з інвалідністю.

Позивач вважає таку відмову протиправною, оскільки законодавством не передбачено такої форми витягу з реєстру актів цивільного стану, яку вимагає відповідач.

Позивач вважає, що ним було надано всі необхідні документи для надання йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації згідно ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Судом було відкрито провадження у цій справі та визначено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Відповідач подав відзив на позов, в якому з позовними вимогами не погоджується та зазначає, що до абз.11 ч.І ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» було внесено зміну, за якою не підлягають призову на військову службу за мобілізацією громадяни «які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов`язаних відповідно до закону їх утримувати.

Відтак відповідач вважає, що позивачу поміж іншого необхідно надати інформацію з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про наявність або відсутність інших дітей у особи з інвалідністю.

Крім того, відповідач вважає, що обов`язок доведення існування обставин для надання військовозобов`язаному відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, зокрема і з підстав, передбачених абзацом 11 частини першої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» - лежить саме на такій особі, а позивач не довів факт відсутності інших осіб, які відповідно до закону повинні утримувати непрацездатного батька у зв`язку з встановленням їй II групи інвалідності.

Позивач своїм правом щодо надання відповіді на відзив не скористався.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані сторонами докази, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що позивач 03.10.2023 року звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 (надалі ІНФОРМАЦІЯ_4 ) із заявою щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, оскільки його батьку ОСОБА_2 , встановлена 2 група інвалідності (а.с. 39). В заяві також зазначено, що позивач є єдиним найближчим родичем ОСОБА_2 .

До вказаної заяви позивачем було додано: копія паспорта ОСОБА_1 , копія паспорта та ідентифікаційного коду ОСОБА_2 , копія довідки до акта огляду МСЄК серія 10 ААВ №588023, копія свідоцтва про народження ОСОБА_1 , копія пенсійного посвідчення ОСОБА_2 , копія свідоцтва про розірвання шлюбу серія НОМЕР_1 , акт №1511 від 23.08.2023, нотаріально завірена заява ОСОБА_2 , довідка про склад сім`ї, лист - відповідь Шосткинського відділу державної реєстрації цивільного стану від 28.10.2023, копія запиту про надання інформації від 31.10.2023, витяг з Державного реєстру актів цивільного стану (а.с. 39 - 49).

Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії з надання відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_4 від 09.10.2023 №283, комісія вирішила надати відстрочку лейтенанту запасу ОСОБА_1 від призову під час мобілізації на підстав абз.11 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» на 6 місяців (до 09.04.2024) (а.с. 11).

Проте, як зазначає в позові позивач, в зв`язку із неотриманням ним письмової відповіді на його заяву від 03.10.2023 та в зв`язку із не внесенням відповідачем запису про надання відстрочки від призову до військового квитка, він повторно звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_4 .

07.11.2023 відповідачем було надано позивачу письмову відповідь із відмовою у наданні позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (а.с. 12). Дана відмова обґрунтована тим, що позивачем не були надані в повному обсязі документи підтверджуючі право на відстрочку згідно абз.11 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а саме витяг (інформацію) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності інших працездатних дітей у особи з інвалідністю.

Позивач не погодився із зазначеною відмовою відповідача у наданні йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан, який триває до цього часу.

Указом Президента України №69/2022 "Про загальну мобілізацію" від 24 лютого 2022 року було оголошено про загальну мобілізацію, яка триває по даний час.

Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII (далі по тексту Закон України № 3543-XII в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначено засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Так, статтею 1 Закону України № 3543-XII визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Статтею 23 Закону України № 3543-XII визначені категорії громадян, для яких встановлена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Так, відповідно до абз.11.ч.1 ст. 23 Закону України № 3543-XII, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов`язаних відповідно до закону їх утримувати.

Відповідно до п. 1, 8, 9, 11 «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, інших містах, районах, районах у містах.

Завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених обов`язків є виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, керівництво військовим обліком призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, контроль за його станом, зокрема в місцевих органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування та в органах, що забезпечують функціонування системи військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ та Служби зовнішньої розвідки), забезпечення в межах своїх повноважень адміністрування (ІНФОРМАЦІЯ_5) та ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) (районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), проведення заходів приписки громадян до призовних дільниць, призову громадян на військову службу, проведення відбору кандидатів для прийняття на військову службу за контрактом, участь у відборі громадян для проходження служби у військовому резерві Збройних Сил, підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів, забезпечення організації соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил (далі - збори), ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів з числа військовослужбовців Збройних Сил (далі - пенсіонери) та членів їх сімей, участь у військово-патріотичному вихованні громадян, здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, крім іншого: ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам; розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.

Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, крім іншого: оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

З урахуванням зазначеного, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, після отримання заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та документів на підтвердження цього права повинен був прийняти рішення за наслідком розгляду цієї заяви.

З матеріалів справи суд вбачає, що відмову у наданні відстрочки позивачу від призову на військову службу відповідач мотивував не наданням витягу (інформації) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності інших працездатних дітей у особи з інвалідністю.

Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державний реєстр актів цивільного стану громадян - це державна електронна інформаційна система, яка містить відомості про акти цивільного стану, зміни, що вносяться до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання та відомості про видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану і про видачу витягів з нього.

Державний реєстр актів цивільного стану громадян ведеться відділами державної реєстрації актів цивільного стану.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2007 р. №1064 затверджено Порядок ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - Порядок №1064).

Пунктом 2 Порядку №1064 визначено, що витяг з Реєстру - документ, що видається фізичній чи юридичній особі реєстратором або посадовій особі органу державної влади, органу місцевого самоврядування, нотаріусу шляхом безпосереднього доступу до Реєстру у випадках, передбачених законом, за затвердженими Мін`юстом формами.

Особа має право звернутися за витягом з Реєстру незалежно від місця її проживання та місця державної реєстрації акту цивільного стану (п.5 Порядку №1064).

Фізична особа по досягненні 16-річного віку має право на отримання витягу з Реєстру стосовно відомостей про себе та про своїх родичів за умови пред`явлення паспорта або паспортного документа і документів, що підтверджують родинні стосунки (п.16 Порядку №1064)

Також наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2008 №1269/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2008 р. за № 691/15382) затверджено Інструкцію з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - Інструкція).

Відповідно до п. 1.1. Розділу І, ця Інструкція, зокрема, установлює форми витягів з Реєстру та умови їх видачі.

Згідно п.1.3. Розділу І Інструкції, на запити фізичних осіб та державних органів, органів місцевого самоврядування (їх посадових осіб), а також шляхом безпосереднього доступу посадових осіб державних органів, нотаріусів до Реєстру у випадках, передбачених законом, з Реєстру видаються (отримуються) такі форми витягів:

а) витяг з Реєстру, що містить окремі відомості певного актового запису цивільного стану, зміни та іншу інформацію, унесену до нього, або відомості про відсутність такого запису;

б) повний витяг з Реєстру, що містить усі відомості певного актового запису цивільного стану, зміни та іншу інформацію, унесену до нього, або відомості про відсутність такого запису.

Пунктом 3.1. Інструкції визначено, що витяг з Реєстру видається реєстратором або отримується шляхом безпосереднього доступу незалежно від місця державної реєстрації акту цивільного стану та місця проживання заявника.

Витяг з Реєстру формується автоматично за допомогою програмного забезпечення Реєстру. У випадку, визначеному в абзаці першому пункту 2.1.11 глави 2.1 розділу ІІ цієї Інструкції, витяг для отримання допомоги на поховання формується автоматично без використання Реєстру.

Відповідно до п.3.2. Інструкції, на письмову заяву фізичної особи, визначеної у пунктах 13, 14 та абзаці п`ятому пункту 16 Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2007 року № 1064 (далі - Порядок), видаються:

а) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 Сімейного кодексу України (додаток 1);

б) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (додаток 2);

в) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті (додаток 3);

г) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу щодо підтвердження дошлюбного прізвища (додаток 4);

ґ) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу (додаток 5);

д) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу із зазначенням відомостей про другого з подружжя (додаток 6);

е) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію розірвання шлюбу (додаток 7);

є) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію зміни імені (прізвища, власного імені, по батькові) (додаток 8);

ж) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про внесення змін відповідно до статті 148 Сімейного кодексу України (додаток 9);

з) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про внесення змін у зв`язку з усиновленням (додаток 10);

и) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про внесення змін до актового запису цивільного стану (додаток 11);

і) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію встановлення батьківства (додаток 12).

Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію встановлення батьківства видається на підставі внесених до Реєстру даних щодо актового запису про встановлення батьківства;

ї) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про відсутність актового запису цивільного стану (додаток 13);

й) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію усиновлення (додаток 24).

Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію усиновлення видається на підставі внесених до Реєстру даних щодо актового запису про усиновлення.

Отже згідно норм Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 № 1064 та Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2008 №1269/5, пошук актового запису в Реєстрі актів цивільного стану громадян здійснюється за видом актового запису згідно з даними, які надав запитувач. При цьому, Реєстр як державна електронна інформаційна система містить відомості про окремі акти цивільного стану, що не узагальнені та не прив`язані до однієї фізичної особи.

Також Інструкцією чітко визначено перелік та форму витягів з Державного реєстру актів цивільного стану, що можуть бути надані уповноваженим органом за заявою відповідної особи.

При цьому витяг (інформації) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності працездатних дітей у особи у зазначеному переліку відсутній.

Суд також враховує, що про неможливість надання витягу (інформації) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності працездатних дітей у особи, повідомив і Шосткинській відділ державної реєстрації актів цивільного стану у відповіді на запит батька позивача ОСОБА_2 (а.с. 45-47). Вказана відповідь Шосткинського відділу державної реєстрації актів цивільного стану була наявна у відповідача.

Таким чином вимога відповідача щодо надання витягу (інформації) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності працездатних дітей у особи з інвалідністю є такою, що не ґрунтується на вимогах законодавства, оскільки законодавством такий витяг не передбачений.

Відтак і відмова у наданні відстрочки від призову на військову службу, обґрунтована ненаданням витягу (інформації) з реєстру актів цивільного стану щодо відсутності працездатних дітей у особи з інвалідністю, є протиправною

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не доведено правомірності своїх дій.

Відтак позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи положення ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 суму судового збору в розмірі 1073,60 грн., сплаченого згідно службового чеку від 10.11.2023 № платежу 1233436737 (а.с. 1).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати відмову ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо надання ОСОБА_1 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, викладену у листі від 07.11.2023 №3/6917.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) повторно розглянути заяву від 03.10.2023 року ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) суму судового збору в розмірі 1073,60 грн. (одна тисяча сімдесят три гривні 60 коп.).

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.О. Павлічек

Джерело: ЄДРСР 119590019
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку