open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2024 року справа №200/636/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року (повне судове рішеня складено 28 лютого 2024 року) у справі № 200/636/24 (суддя в І інстанції Кравченко Т.О.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У лютому 2024 року через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі ГУ ПФУ в Донецькій області), в якому просив:

-визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо припинення виплати пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2022 року;

-визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо відмови ОСОБА_1 виплачувати пенсію на визначений ним банківський рахунок;

-зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області поновити нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 та сплатити заборгованість за весь поточний період, починаючи з 01 березня 2022 року, на банківський рахунок, а саме: поточний рахунок НОМЕР_1 в акціонерному товаристві комерційний банк «Приватбанк».

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Донецькій області як отримувач пенсії за віком, яка йому виплачувалась через відділення поштового зв`язку АТ «Укрпошта».

З початку широкомасштабної військової агресії російської федерації проти України позивач залишається в смт Талаківка Маріупольського району Донецької області.

З березня 2022 року через відсутність поштового зв`язку в смт Талаківка позивач не отримує пенсію.

Позивач зазначав, що відновив електронний підпис, сформував заяву про отримання пенсії через банківський рахунок, відкритий у АТ КБ «Приватбанк», пройшов ідентифікацію в банківській установі, однак пенсію так і не отримав.

09 листопада 2023 року через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України позивач звернувся з заявою про переведення виплати пенсії з відділенні поштового зв`язку на рахунок в банківській установі. З метою ідентифікації його особи до заяви долучив своє фото з заявою від 04 листопада 2023 року та паспортом громадянина України.

В подальшому позивач дізнався, що його заява про зміну способу виплати пенсії переведена в статус «помилкова», оскільки спочатку необхідно подати заяву про поновлення виплати пенсії.

11 грудня 2023 року через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України позивач звернувся з заявою, в якій просив надати рішенні про зупинення виплати пенсії.

Листом від 28 грудня 2023 року ГУ ПФУ в Донецькій області повідомило позивачеві про необхідність особистого подання заяви про поновлення виплати пенсії, проте рішення про зупинення виплати пенсії не надало.

Позивач вказував на те, що в силу певних обставин та свого віку не може особисто прибути до територіального органу Пенсійного фонду України, а тому подав заяву про зміну способу виплати пенсії через електронний кабінет на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Ідентифікацію пройшов в АТ КБ «Приватбанк» під час отримання електронного підпису та відкриття банківського рахунку в листопаді 2023 року.

Вважаючи протиправними дії пенсійного органу, які полягали в припиненні виплати пенсії та у відмові поновити виплату пенсії на його банківський рахунок, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позивач наголосив, що не отримував пенсію з березня 2022 року не зі своєї вини, оскільки АТ «Укрпошта» з 24 лютого 2022 року в смт Талаківка Маріупольського району Донецької області не працює.

Позивач доводив, що, припиняючи виплату пенсії, відповідач в порушення вимог ст. 49 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058) не прийняв відповідне рішення.

Стверджував, що ним дотримані всі вимоги законодавства щодо звернення за поновленням виплати пенсії, а тому просив поновити його конституційне право на соціальний захист шляхом зобов`язання відповідача поновити виплату пенсії та виплатити пенсію з 01 березня 2023 року на визначений ним рахунок, відкритий в АТ КБ «Приватбанк».

Позивач покликався на норми ст. ст. 46, 49 Закону № 1058 і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного Фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, (далі Порядок № 22-1), позивач зауважив, що вони не передбачають обов`язку пенсіонера особисто звертатися з заявою про виплати пенсії шляхом її зарахування на поточний рахунок в банку.

На переконання позивача, існуючі загальні норми не повинні тлумачитись пенсійним органом з надмірним формалізмом.

Очевидним є те, що необхідність приїзду людей похилого віку, виключно з метою особистого звернення до пенсійного органу задля повторної ідентифікації, є додатковим тягарем для таких осіб і не сприяє відновленню їх порушеного права.

Просив задовольнити позов.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, які полягали в припиненні нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 з 01 червня 2023 року.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, яка полягає в непоновлення виплати пенсії ОСОБА_1 через установу банку за його заявою від 09 листопада 2023 року.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити нарахування та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 на його рахунок, відкритий в акціонерному товаристві комерційний банк «Приватбанк», (рахунок № НОМЕР_1 в АТ КБ «Приватбанк», МФО 305299, код ЄДРПОУ банку 14360570).

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 заборгованість з пенсії за віком за період з 01 березня 2022 року по місяць поновлення пенсійної виплати та виплатити її на його рахунок, відкритий в акціонерному товаристві комерційний банк «Приватбанк», (рахунок № НОМЕР_1 в АТ КБ «Приватбанк», МФО 305299, код ЄДРПОУ банку 14360570).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року від 09 квітня 2024 року з ініціативи суду виправлено описки, допущені в рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року у справі № 200/636/24, а саме:

- виклаено абзац розділу «Норми права, які застосував суд, мотиви їх застосування. Висновки суду по суті позовних вимог.» мотивувальної частини рішення в такій редакції:

«Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню частково»;

- викладено пункт 1 резолютивної частини рішення суду в такій редакції:

«1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код: 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.»

- доповниено резолютивну частину рішення суду після пункту 5 новим пунктом:

«6. В іншій частині позовних вимог відмовити.», у зв`язку з чим пункти 6-9 резолютивної частини рішення суду вважати пунктами 7-10 відповідно.

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що підстави припинення виплати пенсії визначені ст. 49 Закону № 1058. З 01.09.2022 виплата пенсії припинена згідно пп 4 п. 1 ст.49 Закону №1058 у зв`язку з неотриманням призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд.

Пенсійним фондом рішень (інших розпорядчих актів) з цього приводу не приймалися, дана дія закладена в систему ІКІС ПФУ, яка автоматично реагує на обставину припинення отримання коштів пенсіонером для з`ясування обставин.

Наголошує, що позивачу необхідно:

надіслати заяву про виплату пенсії за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг з використанням віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), у разі встановлення органами Пенсійного фонду України особи пенсіонера у режимі відеоконференцзв`язку;

ОСОБИСТО звернутись безпосередньо до управління з оригіналами паспорту, ІПН та заяви з реквізитами банку (за бажанням).

Натомість заяви на поновлення пенсії відповідно до вимог пункту 1.1 Порядку №22-1 та Постанови №162 від останнього станом на 28.02.2024 до управління не надходили.

Також наголошує, що Пенсійний фонд України має виключну компетенцію в питаннях призначення/поновлення пенсії.

Суд не може підміняти пенсійний орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку та призначення/поновлення пенсій громадянам, і на свій розсуд приймати рішення про зобов`язання нарахувати та виплати пенсію, оскільки це є втручанням в дискреційні повноваження органів Фонду, якими останні наділені як юридичні особи публічного права.

Апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_3 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .

З 13 квітня 1962 року постійне місце проживання позивача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчить штамп про реєстрацію місця проживання, проставлений в паспорті.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Донецькій області як отримувач пенсії за віком, яка призначена відповідно до Закону № 1058, що підтверджено матеріалами його електронної пенсійної справи, зокрема рішенням № 914120139166 про перерахунок пенсії (дата-час розрахунку: 09 листопада 2021 року 21:25).

Згідно з матеріалами електронної пенсійної справи виплата пенсії позивачу проводилась через відділення поштового зв`язку за місцем проживання: АДРЕСА_1 .

Як свідчить довідка про доходи № 7197 0813 2417 0135, сформована засобами автоматичних систем Пенсійного фонду України 24 січня 2024 року, в період з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2023 року за пенсійною справою № 914120139166 ОСОБА_1 отримав пенсійні виплати в загальній сумі 9571,00 грн, в тому числі за січень 2022 року 4785,50 грн, за лютий 2022 року 4785,50 грн.

Спірні правовідносини виникли з приводу виплати пенсії з 01 березня 2022 року.

На підставі відомостей ІКІС ПФУ: Підсистема призначення та виплати пенсії суд встановив, що з 01 березня 2022 року по 31 серпня 2022 року ГУ ПФУ в Донецькій області нараховувало пенсію ОСОБА_1 та проводило її виплату через відділення поштового зв`язку 87592, проте пенсію позивач не отримав, внаслідок чого зафіксована неоплата:

в березні 2022 року нараховано 5405,55 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 60, рядок № 6, зафіксована неоплата;

в квітні 2022 року нараховано 5405,55 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 60, рядок № 6, зафіксована неоплата;

в квітні 2022 року нараховано 5405,55 (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 60, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в травні 2022 року нараховано 5405,55 (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 61, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в червні 2022 року нараховано 5405,55 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 59, рядок № 6, зафіксована неоплата;

в червні 2022 року нараховано 10811,10 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 60, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в липні 2022 року нараховано 5419,50 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 60, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в липні 2022 року нараховано 5405,55 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 60, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в серпні 2022 року нараховано 5419,50 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 60, рядок № 5, зафіксована неоплата;

в серпні 2022 року нараховано 16216,65 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 60, рядок № 6, зафіксована неоплата.

Ці обставини також підтверджені відривними талонами за березень-серпень 2022 року, згідно з якими пенсія по особовому рахунку № НОМЕР_4 , який належить позивачу, не була виплачена підприємством поштового зв`язку та повернена пенсійному органу.

В період з 01 вересня 2022 року по 31 травня 2023 року ГУ ПФУ в Донецькій області нараховувало пенсію ОСОБА_1 та проводило її виплату через АТ «Ощадбанк» (відділення 10004/10004) на банківський рахунок, відкритий за зверненням Пенсійного фонду України. Після закінчення шестимісячного строку з дати відкриття рахунку у зв`язку з відсутністю договору банківського рахунка, укладеного між одержувачем і банком, пенсія була повернена Пенсійному фонду України.

Так, у вересні 2022 року нараховано 5419,50 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 11, № 3, рядок № 21, зафіксована неоплата;

у вересні 2022 року нараховано 10825,05 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 3, рядок № 21, зафіксована неоплата;

в жовтні 2022 року нараховано 5419,50 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 22, зафіксована неоплата;

в жовтні 2022 року нараховано 21636,15 грн (додаткова пенсія), яка включена до відомості категорії 05, № 3, рядок № 21, зафіксована неоплата;

в листопаді 2022 року нараховано 5419,50 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 22, зафіксована неоплата;

в грудні 2022 року нараховано 5429,40 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 21, зафіксована неоплата;

в січні 2023 року нараховано 5429,40 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 20, зафіксована неоплата;

в лютому 2023 року нараховано 5429,40 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 20, зафіксована неоплата;

в березні 2023 року нараховано 6311,77 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 17, зафіксована неоплата;

в квітні 2023 року нараховано 6311,77 грн (основна пенсія), яка включена до відомості категорії 01, № 21, рядок № 17, зафіксована неоплата;

в травні 2023 року нараховано 6311,77 грн (основна пенсія), яка включена до відомості 01, № 21, рядок № 17, зафіксована неоплата.

З 01 червня 2023 року нарахування та виплата пенсії ОСОБА_1 були припинені.

При цьому рішення територіального органу Пенсійного фонду України або рішення суду про припинення виплати пенсії суду не надані.

04 листопада 2023 року ОСОБА_1 в системі самообслуговування «Приват24» сформував заяву до пенсійного органу про виплату пенсії або грошової допомоги.

Позивач просив належні йому суми пенсії (грошової допомоги) перераховувати на його поточний рахунок, відкритий в АТ КБ «Приватбанк»: НОМЕР_1 .

09 листопада 2023 року через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України ОСОБА_1 подав до ГУ ПФУ в Донецькій області заяву про виплату пенсії або грошової допомоги.

Позивач просив належні йому суми пенсії (грошової допомоги, іншої грошової виплати) починаючи з 09 листопада 2023 року перераховувати на його поточний рахунок, відкритий у 50046/9999 АТ КБ «Приватбанк»: НОМЕР_1 .

Відомості, відображені в електронному кабінеті ОСОБА_1 як користувача веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України, свідчать про його звернення до пенсійного органу 09 листопада 2023 року та 11 грудня 2023 року.

Зокрема, звернення позивача від 09 листопада 2023 року про виплату пенсії через установу банку зареєстроване за номером 1430.

Це звернення по суті не розглянуто, йому присвоєний статус «помилковий», а позивачу надіслане повідомлення наступного змісту:

«Відповідно до п. 4 ст. 49 Закону № 1058 виплату припинено у зв`язку з неотриманням призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд. Необхідно особисто звернутися безпосередньо до найближчого сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою про поновлення виплати пенсії з документами, що посвідчують особу (паспорт, ідентифікаційний код). У період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох наступних місяців після місяця, в якому його буде припинено чи скасовано, заява про поновлення пенсії та документи, необхідні для поновлення пенсії, особам, які у зв`язку з агресією російської федерації тимчасово проживають за кордоном або отримали тимчасовий захист або статус біженця можуть надсилатись поштою».

11 грудня 2023 року ОСОБА_1 звернувся зі скаргою, яка зареєстрована за № ВЕБ-05001-Ф-С-23-290623, в якій, з-поміж іншого, просив надіслати обґрунтоване рішення про зупинення пенсії з березня 2022 року.

До скарги позивач долучив файл «КЛАФАС ІДЕНТИФІКАЦІЯ.jpg», що містив його фотознімок з заявою про виплату пенсії або грошової допомоги від 04 листопада 2023 року та паспортом громадянина України серії НОМЕР_3 .

У відповідь на звернення позивача від 11 грудня 2023 року листом від 28 грудня 2023 року № 26247-24851/К-02/8-0500/23 ГУ ПФУ в Донецькій області повідомило, що до вересня 2022 року виплата пенсії здійснювалась через АТ «Укрпошта».

Пенсійний орган роз`яснив позивачеві положення Постанови КМУ № 162, зокрема вказав, що одержувачам, яким у населених пунктах, де ведуться бойові дії і АТ «Укрпошта» не має технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій, Пенсійний фонд України відповідні суми пенсій перераховує на їх поточні рахунки, які відкриваються в банку за зверненням органів Пенсійного фонду України без отримання від одержувачів заяв на виплату пенсії з відкриттям рахунку в банк відповідно до Порядку виплат пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596, і вони виплачуються одержувачам після укладення ними договору банківського рахунка з банком.

Суми пенсії виплачуватимуться одержувачам АТ «Ощадбанк» після укладення ними договору банківського рахунка з цим банком, або повертаються банком Пенсійному фонду України для подальшої виплати їх у спосіб, вказаний одержувачем у відповідній заяві.

Після відновлення можливості АТ «Укрпошта» здійснювати виплату і доставку пенсій, суми пенсій також повертаються банком Пенсійному фонду України для подальшої виплати через поштові відділення.

Зазначив, що з урахуванням положень Постанови КМУ № 162 з 01 вересня 2022 року по пенсійній справі позивача автоматично змінено спосіб виплати пенсії з «пошти» на «банк».

З 01 червня 2023 року виплату пенсії призупинено у зв`язку з тривалою неоплатою на підставі ст. 49 Закону № 1058.

Позивачу роз`яснено, що поновлення виплати пенсії можливе за умови особистого звернення до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України, що передбачено п. 1.1. Порядку № 22-1.

Також пенсійний орган повідомив, що відповідно до п. 4 Постанови КМУ № 162 особам, які проживають на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, або тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, щодо яких не визначено дату завершення бойових дій або тимчасової окупації, і виплату пенсій яким було припинено в період з 1 серпня 2022 р. відповідно до пункту 4 частини першої статті 49 Закону № 1058, виплата пенсії може бути відновлена за поданими з використанням віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, заявами про виплату пенсії на поточні рахунки в уповноважених банках або за заявами про поновлення виплати пенсії, що надійшли через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.

Роз`яснив, що з 08 грудня 2023 року набрала чинності постанова правління Пенсійного фонду України від 20 листопада 2023 року № 49-2 «Про затвердження Порядку встановлення територіальним органом Пенсійного фонду України особи одержувача пенсії, щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, інших соціальних виплат шляхом відеоконференцзв`язку», зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05 грудня 2023 року за № 2111/41167, а також повідомив загальні умови проходження такої ідентифікації.

На час розгляду справи докази поновлення виплати позивачу пенсії за віком, рівно як і докази повного або часткового погашення заборгованості, яка виникла з 01 березня 2022 року, суду не надані.

Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом.

Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними та іншими ознаками.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Ст. 64 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені ст. ст. 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Спірні правовідносини виникли в умовах правового режиму воєнного стану.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389) воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до ст. 2 Закону № 389 правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні […], затверджений Верховною Радою України.

Порядок введення воєнного стану визначений ст. 5 Закону № 389.

Відповідно до ч. ч. 1-3, 6 ст. 5 Закону № 389 пропозиції щодо введення воєнного стану в Україні […] на розгляд Президентові України подає Рада національної безпеки і оборони України.

У разі прийняття рішення щодо необхідності введення воєнного стану в Україні […] Президент України видає указ про введення воєнного стану в Україні […] і негайно звертається до Верховної Ради України щодо його затвердження та подає одночасно відповідний проект закону.

Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні […], затверджений Верховною Радою України, підлягає негайному оголошенню через медіа або оприлюдненню в інший спосіб.

Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні […], затверджений Верховною Радою України, офіційно оприлюднюється разом із законом щодо затвердження такого указу Президента України та набирає чинності одночасно з набранням чинності таким законом.

Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 6 Закону № 389 в указі Президента України про введення воєнного стану, з-поміж іншого, зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії таких обмежень.

Пунктом 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан.

В п. 3 цього Указу зазначено, що у зв`язку з із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст. ст. 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, […].

Суд зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» визначений вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які можуть обмежуватись на період дії воєнного стану.

При цьому право на соціальний захист, гарантоване ст. 46 Конституції України, в цьому переліку відсутнє, а, отже, воно не обмежене в умовах воєнного стану.

Пунктами 1, 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України установлено, що права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

В преамбулі до Закону № 1058 зазначено, що цей Закон визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Законодавство про пенсійне забезпечення в Україні визначено ст. 4 Закону № 1058.

Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону № 1058 види пенсійного забезпечення, умови норми та порядок пенсійного забезпечення визначаються виключно законами про пенсійне забезпечення.

Статтею 5 Закону № 1058 визначає сферу дії цього Закону.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1058 цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Згідно з приписами ч. 2 ст. 5 Закону № 1058 порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням визначається виключно цим Законом.

Законодавче визначення умов і порядку здійснення загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є одним з його принципів (ч. 1 ст. 7 Закону № 1058).

Право громадян України на отримання пенсійних виплат передбачено ст. 8 Закону № 1058.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону № 1058 в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Виплата пенсії регламентована ст. 47 Закону № 1058.

Абзацем 1 ч. 1 ст. 47 Закону № 1058 установлено, що пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України незалежно від задекларованого або зареєстрованого місця проживання пенсіонера організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

Припинення виплати пенсії регламентовано нормами ст. 49 Закону № 1058.

Згідно з ч. 1 ст. 49 Закону № 1058 виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється:

1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;

2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;

3) у разі смерті пенсіонера;

4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд;

5) в інших випадках, передбачених законом.

Суд встановив, що ОСОБА_1 довічно призначена пенсія за віком відповідно до Закону № 1058, яку він отримував через відділення поштового зв`язку в смт Сартана до лютого 2022 року включно.

ГУ ПФУ в Донецькій області доводить, що в період з 01 березня 2022 року по 31 серпня 2022 року нараховувало ОСОБА_1 пенсію і проводило її виплату через поштове відділення 87592 смт Сартана шляхом включення до сформованих відомостей, які передавались до виплатних об`єктів АТ «Укрпошта», однак позивач пенсію не отримував.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Поштовий індекс 87592 має відділення поштового зв`язку Сартана Центру поштового зв`язку № 5 м. Маріуполь Донецької дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку «Укрпошта».

Селище міського типу Сартана є адміністративним центром Сартанської селищної територіальної громади, яка входить до Маріупольської міської територіальної громади Маріупольського району Донецької області згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області».

Активні бойові дії на території Маріупольського району Донецької області розпочалися з першого дня широкомасштабного вторгнення російської федерації, тобто з 24 лютого 2022 року.

Маріупольський район Донецької області, включаючи Сартанську селищну територіальну громаду, був включений до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789, з його первинної редакції.

Вся територія Маріупольського району Донецької області з 05 березня 2022 року є тимчасово окупованою російською федерацією територією України (п. 2 розділу ІІ Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004).

Катастрофічні наслідки, до яких призвели дії російсько-терористичних військ в м. Маріуполі та Маріупольському районі Донецької області, є загальновідомими.

Дійсно відповідач надав відривні талони до відомостей про виплату пенсії за березень-серпень 2022 року, згідно з якими пенсійні виплати ОСОБА_1 не отримав.

Разом з цим суд зауважує, що в умовах активних бойових дій, а з 05 березня 2022 року в умовах тимчасової окупації виплата пенсії через відділення поштового зв`язку за місцем проживання позивача в смт Сартана об`єктивно була неможливою, і те, що позивач не з своєї вини не міг отримати пенсійну виплату в період з 01 березня 2022 року по 31 серпня 2022 року, є очевидним.

26 лютого 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 162 «Про особливості виплати та доставки пенсій, грошових допомог на період введення воєнного стану» (далі Постанова КМУ № 162).

Однак в первинній редакції Постанова КМУ № 162 не визначала особливості виплати та доставки пенсій на період введення воєнного стану тим одержувачам, які отримували пенсійні виплати через відділення поштового зв`язку.

21 березня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 343 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2022 р. № 162» (далі Постанова КМУ № 343).

На підставі п. 1 Постанови КМУ № 343 внесені зміни до Постанови КМУ № 162, зокрема доповнено п. 3 такого змісту:

«3. Неможливість (у тому числі технічна) доставки акціонерним товариством «Укрпошта» пенсій, грошової допомоги на території адміністративно-територіальних одиниць, зазначених в абз. 5 п. 1 цієї постанови, включаючи втрату відомостей на виплату пенсій, грошової допомоги, відсутність готівкових коштів, посвідчується відповідною військово-цивільною адміністрацією. Невиплачені суми пенсій, грошової допомоги включаються до виплати у наступних виплатних періодах.».

26 квітня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 492 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2022 року № 162» (далі Постанова КМУ № 492).

Пунктом 1 Постанови КМУ № 162 в редакції Постанови КМУ № 492 Уряд погодився з пропозицією Міністерства соціальної політики щодо виплати та доставки пенсій, грошової допомоги на період введення воєнного стану з урахуванням таких особливостей:

[…]

АТ «Укрпошта» за погодженням з відповідною військовою адміністрацією до 28 числа місяця, що передує виплатному періоду, подає Пенсійному фонду України письмове повідомлення про населені пункти, в яких АТ «Укрпошта» не має технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій, а протягом трьох днів про відновлення такої можливості у зазначених населених пунктах. Одержувачам, яким у визначених населених пунктах АТ «Укрпошта» не має технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій, Пенсійний фонд України відповідні суми пенсій перераховує на їх поточні рахунки, які відкриваються в банку за зверненням органів Пенсійного фонду України без отримання від одержувачів заяв про виплату пенсії з відкриттям рахунка в банку, відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596, (далі Порядок № 1596), і вони виплачуються одержувачам після укладення ними договору банківського рахунка з банком. На таких же умовах виплата пенсій за поточний місяць здійснюється у разі, коли до Пенсійного фонду України до 15 числа поточного місяця надійде додаткове повідомлення АТ «Укрпошта», погоджене з відповідною військовою адміністрацією про населені пункти, в яких АТ «Укрпошта» не має технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій одержувачам. При цьому до такого повідомлення Пенсійному фонду України додаються відомості на виплату пенсій.

Суми пенсій, зараховані на такі поточні рахунки, повертаються банком Пенсійному фонду України не пізніше ніж наступного операційного дня від дня відмови банком в укладенні договору банківського рахунка з підстав, визначених законодавством та/або нормативними актами Національного банку, а також не пізніше ніж наступного операційного дня від дня закінчення шестимісячного строку з дати відкриття такого рахунка, якщо протягом цього строку одержувачем не укладено договір банківського рахунка. При цьому банк повідомляє Пенсійному фонду України про причини повернення сум пенсій. У разі звернення одержувача, яким не укладено договору банківського рахунка, до органу Пенсійного фонду України у визначеному законодавством порядку, в тому числі надіслання одержувачем письмової заяви поштовим відправленням, щодо виплати пенсії через поточний рахунок, відкритий в іншому уповноваженому банку, або щодо виплати йому пенсії за місцем проживання через АТ «Укрпошта» суми пенсій, зараховані на поточний рахунок, через який здійснювалися виплати до такого звернення, повертаються банком Пенсійному фонду України не пізніше ніж наступного операційного дня від дня надходження до банку відповідної вимоги Пенсійного фонду України.

У разі отримання від АТ «Укрпошта» інформації про відновлення технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій в окремих населених пунктах Пенсійний фонд України протягом трьох робочих днів від дня надходження повідомлення подає вимогу банку про повернення сум пенсій, зарахованих на такі поточні рахунки (крім випадків, коли одержувачі уклали з банком договір банківського рахунка). Кошти повертаються банком Пенсійному фонду України не пізніше наступного операційного дня з дня надходження вимоги Пенсійного фонду України.

Виплата пенсії може здійснюватися без урахування строків, визначених ч. 1 ст. 47 Закону № 1058, зокрема раніше від визначеної дати виплати пенсії одержувачу, та в розмірах не менших, ніж були встановлені за попередній місяць, з подальшим проведенням перерахунку.

Виплата пенсії, грошових допомог у разі неможливості пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу, може здійснюватися за умови пред`явлення єДокумента в мобільному додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, про що АТ «Укрпошта» робить відмітку у відомостях на виплату пенсії.

[…].

Відповідач зазначав, що на виконання Постанови КМУ № 162 в період з 01 вересня 2022 року по 31 травня 2023 року здійснював нарахування пенсії ОСОБА_1 (з урахуванням невиплачених коштів за період з 01 березня 2022 року по 31 серпня 2022 року) шляхом включення до сформованої відомості на виплату пенсій з подальшим зарахуванням на поточний рахунок, відкритий в АТ «Ощадбанк» за зверненням Пенсійного фонду.

Проте пенсія ОСОБА_1 за період з 01 вересня 2022 року по 31 травня 2023 року повернута банком після закінчення шестимісячного строку з дати відкриття рахунку у зв`язку з відсутністю договору банківського рахунка, укладеного між одержувачем і АТ «Ощадбанк».

Також відповідач зазначав, що з 01 червня 2023 року виплата пенсії ОСОБА_1 автоматично припинена у зв`язку з неотриманням призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд на підставі п. 4 ч. 1 ст. 49 Закону № 1058.

Слід відзначити, що неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд є визначеною законом підставою припинення виплати пенсії.

При цьому ні п. 4 ч. 1 ст. 49 Закону № 1058, ні інші норми цього Закону, не обумовлюють припинення виплати пенсії наявністю вини одержувача пенсійної виплати в її неотриманні.

Отже, для припинення виплати на підставі п. 4 ч. 1 ст. 49 Закону № 1058 достатньо самого лише факту неотримання одержувачем призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд.

Сторони визнають, що з 01 березня 2022 року, тобто більш ніж 6 місяців підряд, ОСОБА_1 пенсію не отримував.

Таким чином, ГУ ПФУ в Донецькій області припинило виплату пенсії з підстави, що передбачена Законом № 1058.

Водночас суд зазначає, що, припиняючи виплату пенсії, ГУ ПФУ в Донецькій області діяло не у спосіб, що визначений ч. 1 ст. 49 Закону № 1058.

Такий висновок суду ґрунтується на тому, що відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону № 1058 виплата пенсії припиняється за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду. Винятків з цього правила ст. 49 Закону № 1058 не містить; можливості припинення виплати пенсії «автоматично» не передбачає.

Рішення суду про припинення виплати пенсії ОСОБА_1 суду не надано.

Рішення територіального органу Пенсійного фонду про припинення виплати пенсії позивачеві суду також не надано, а ГУ ПФУ в Донецькій області визнає, що такого рішення не приймало.

Місцевий правильно відхилив аргументи відповідача, які зводяться до того, що чинним законодавством не затверджена форма рішення територіального органу Пенсійного фонду про припинення виплати пенсії, оскільки відсутність затвердженої форми такого рішення не звільняє пенсійний орган від обов`язку дотримуватися вимог Закону № 1058, в тому числі тих, що визначені ч. 1 ст. 49 цього Закону.

Перевіривши дії ГУ ПФУ в Донецькій області, які полягали в припиненні нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 з 01 червня 2023 року, на відповідність критеріям, наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС, міцевий суд дійшов правильного висновку про наявність підстав для визнання їх протиправними, оскільки відповідач діяв не у спосіб, визначений ч. 1 ст. 49 Закону № 1058.

Правові та фактичні підстави для визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Донецькій області в частині, яка стосується періоду з 01 березня 2022 року по 31 травня 2023 року, відсутні, з огляду на те, що впродовж цього періоду відповідач нараховував та виплачував ОСОБА_1 пенсію, однак останній її не отримав з об`єктивних причин, які є наслідком широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України та тимчасової окупації населеного пункту, в якому проживає позивач.

Як наслідок, позовні вимоги в частині визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Донецькій області щодо припинення виплати пенсії ОСОБА_1 в період з 01 березня 2022 року по 31 травня 2023 року не підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції», визначає, що Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі I цієї Конвенції.

Статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У справі «Суханов та Ільченко проти України», №№ 68385/10, 71378/10, §§ 52, 30-31, 53, рішення від 26 червня 2014 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності.

Щодо соціальних виплат ст. 1 Першого протоколу не встановлює жодних обмежень свободи Договірних держав вирішувати, мати чи ні будь-яку форму системи соціального забезпечення та обирати вид або розмір виплат за такою системою. Проте якщо Договірна держава має чинне законодавство, яке передбачає виплату як право на отримання соціальної допомоги (обумовлене попередньою сплатою внесків чи ні), таке законодавство має вважатися таким, що передбачає майнове право, що підпадає під дію ст. 1 Першого протоколу щодо осіб, які відповідають її вимогам.

Суд повторив, що першим і найголовнішим правилом ст. 1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету «в інтересах суспільства». Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено «справедливий баланс» між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар.

У справі «Щокін проти України», №№ 23759/03, 37943/06, § 50, рішення від 14 жовтня 2010 року, Європейський суд з прав людини вказав, що перша та найважливіша вимога ст. 1 Першого протоколу до Конвенції полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Так, друге речення першого пункту передбачає, що позбавлення власності можливе тільки «на умовах, передбачених законом», а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення «законів». Більш того, верховенство права, один із основоположних принципів демократичного суспільства, притаманний усім статтям Конвенції. Таким чином, питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним.

Таким чином, припинення виплати пенсії не у спосіб, визначений законом, становить порушення права позивача на мирне володіння своїм майном, яке є об`єктом захисту за ст. 1 Першого протоколу до Конвенції.

Поновлення виплати пенсії регламентовано нормами ст. 49 Закону № 1058.

За приписами ч. 2 ст. 49 Закону № 1058 поновлення виплати пенсії здійснюється за рішенням територіального органу Пенсійного фонду протягом 10 днів після з`ясування обставин та наявності умов для відновлення її виплати. Виплата пенсії поновлюється в порядку, передбаченому ч. 3 ст. 35 та ст. 46 цього Закону.

Статтею 46 Закону № 1058 регламентує виплату пенсії за минулий час.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону № 1058 нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії. У цьому разі частина суми неотриманої пенсії, але не більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.

За правилами ч. 2 ст. 46 Закону № 1058 нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Компенсація втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати пенсіонерам здійснюється згідно із законом.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, (далі Порядок № 22-1).

Відповідно до абз. 1 п. 1.1 розділу І Порядку № 22-1 заява про […], поновлення пенсії, […] (Заява про призначення/перерахунок пенсії додаток 1); […] подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі орган, що призначає пенсію).

Згідно з абз. 1 п. 1.2 розділу І Порядку № 22-1 заява про виплату пенсії шляхом зарахування на поточний рахунок пенсіонера в банку подається заявником згідно з Порядком виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596.

Відповідно до абз. 7 п. 1.8 розділу І Порядку № 22-1 днем звернення за […], поновленням виплати пенсії, […] вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Згідно з абз. 1 п. 2.8 розділу ІІ Порядку № 22-1 поновлення виплати пенсії, […] здійснюються за документами, що є в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло на дату призначення пенсії.

Відповідно до абз. 1 п. 2.9 розділу ІІ Порядку № 22-1 під час подання заяв, передбачених п. 1.1 розділу І, […] цього Порядку, особою пред`являється паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України […]. […].

Порядок виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596 (далі Порядок № 1596).

Відповідно до п. 1 Порядку № 1596 цей Порядок визначає механізм виплати пенсій […] їх одержувачам, […], головними управліннями Пенсійного фонду України в областях, м. Києві (далі органи Пенсійного фонду України) […], шляхом зарахування на поточні рахунки одержувачів пенсії […] (далі одержувачі), […], в уповноважених банках.

Згідно з п. 2 Порядку № 1596 уповноваженими банками є банки, визначені відповідно до Порядку відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1231.

За правилами абз. 1 п. 4 Порядку № 1596 виплата пенсій […] відповідно до цього Порядку здійснюється за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувачів в населених пунктах у межах України через вибрані одержувачами уповноважені банки, їх відокремлені підрозділи (філії, відділення, представництва тощо) (далі установи уповноважених банків).

Згідно з п. 5 Порядку № 1596 уповноважені банки проводять операції з відкриття поточних рахунків, зарахування сум пенсій […] на поточні рахунки і їх виплати відповідно до зобов`язань, визначених додатком до Порядку відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1231, та укладених договорів, передбачених п. 3 цього Порядку.

Абзацем 1 п. 6 Порядку № 1596 визначено, що одержувачі самостійно вибирають уповноважений банк для відкриття поточного рахунка.

Відповідно до п. 8 Порядку № 1596 поточні рахунки одержувачам відкриваються уповноваженими банками згідно з вимогами, встановленими нормативно-правовими актами Національного банку, що регулюють порядок відкриття рахунків у національній та іноземній валюті.

Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку № 1596 між уповноваженим банком і одержувачем укладається договір банківського рахунка. Положеннями договору не можуть погіршуватися умови виплати пенсій та грошової допомоги, встановлені цим Порядком. Умови договору повинні передбачати можливість його розірвання за ініціативою однієї із сторін.

Пунктом 10 Порядку № 1596 визначено, що заява про виплату пенсії або грошової допомоги (додаток 1) […] подається одержувачем особисто до органу Пенсійного фонду України […] за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувача в населеному пункті в межах України.

Заява про виплату пенсії або грошової допомоги може прийматися органом Пенсійного фонду України […] через установи уповноваженого банку, зокрема, в електронній формі з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, одержувача та уповноваженого працівника банку.

Заява приймається за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує її вік, і визначеного законодавством документа, необхідного для з`ясування місця її проживання, та реєструється в установленому порядку.

[…]

Заява про виплату пенсії може подаватися до органу Пенсійного фонду України в електронній формі через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису.

Абзацем 4 п. 4 Постанови КМУ № 162 установлено, що особам, які проживають на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, або тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, щодо яких не визначено дату завершення бойових дій або тимчасової окупації, і виплату пенсій яким було припинено в період з 01 серпня 2022 року відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 49 Закону № 1058, виплата пенсії може бути відновлена за поданими з використанням віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, заявами про виплату пенсії на поточні рахунки в уповноважених банках або за заявами про поновлення виплати пенсії, що надійшли через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, у разі встановлення органами Пенсійного фонду України особи пенсіонера у режимі відеоконференцзв`язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг, під час якого пред`являються документи, що посвідчують особу. Порядок та умови встановлення особи пенсіонера шляхом відеоконференцзв`язку органами Пенсійного фонду України затверджуються правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Міністерством соціальної політики та Міністерством цифрової трансформації.

Судами встановлено, що 09 листопада 2023 року через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України ОСОБА_1 подав до ГУ ПФУ в Донецькій області заяву про виплату пенсії або грошової допомоги.

Позивач просив належні йому суми пенсії, починаючи з 09 листопада 2023 року, перераховувати на його поточний рахунок, відкритий у 50046/9999 АТ КБ «Приватбанк»: НОМЕР_1 .

Відомості, відображені в електронному кабінеті ОСОБА_1 як користувача веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України, свідчать, що його заява від 09 листопада 2023 року про виплату пенсії через установу банку зареєстрована за номером 1430.

Це заява по суті не розглянута, їй присвоєний статус «помилковий», а позивачу надіслане повідомлення з інформацією про підстави припинення виплати пенсії та про необхідність особистого звернення безпосередньо до найближчого сервісного центру Пенсійного фонду України з заявою про поновлення виплати пенсії з документами, що посвідчують особу (паспорт, ідентифікаційний код).

Таким чином, позивач реалізував своє право на обрання способу виплати пенсії (ч. 1 ст. 47 Закону № 1058), а також право самостійно обирати уповноважений банк для відкриття поточного рахунка (абз. 1 п. 6 Порядку № 1596).

Заява про виплату пенсії або грошової допомоги подана через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, тобто у спосіб, що передбачений абз. 1 п. 1.2 Порядку № 22-1 та п. 10 Порядку № 1596.

До того ж можливість звернення з заявою про виплату пенсії на поточні рахунки в уповноважених банках через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України прямо передбачена абз. 4 п. 4 Постанови КМУ № 162.

Незважаючи на вжиті позивачем заходи, ГУ ПФУ в Донецькій області заяву позивача про виплату пенсії або грошової допомоги не розглянуло, виплату пенсії не поновило.

Слід зауважити, що автоматичне присвоєння заяві від 09 листопада 2023 року статусу «помилкова», не звільняло відповідача від обов`язку розглянути та вирішити таку заяву по суті, оскільки вона містить чітку вимогу, спрямовану на отримання позивачем пенсії, яка йому призначена довічно, а саме перераховувати належні йому суми пенсії на його поточний рахунок, відкритий в АТ КБ «Приватбанк».

З приводу наведеної в повідомленні вимоги пенсійного органу про необхідність особистого звернення позивача безпосередньо до найближчого сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою про поновлення виплати пенсії з документами, що посвідчують особу (паспорт, ідентифікаційний код), варто зазначити таке.

Дійсно, ОСОБА_1 не звертався до ГУ ПФУ в Донецькій області з заявою про поновлення виплати пенсії, однак ця обставина не може слугувати підставою для позбавлення позивача права на отримання пенсії, яка йому призначена довічно. Тим більш в умовах, коли нарахування та виплата пенсії були протиправно припинені пенсійним органом.

Відповідно до абз. 1 п. 2.9 розділу ІІ Порядку № 22-1 під час подання заяв, передбачених п. 1.1 розділу І Порядку № 22-1, в тому числі заяви про поновлення пенсії, особою пред`являється паспорт громадянина України.

Однак положення абз. 1 п. 2.9 розділу ІІ Порядку № 22-1 стосуються випадків подання відповідних заяв безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду (сервісного центру) і не поширюються на випадки звернення одержувача пенсії з заявою про виплату пенсії або грошової допомоги через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.

До того ж за правилами абз. 1 п. 2.8 розділу ІІ Порядку № 22-1 поновлення виплати пенсії здійснюються за документами, що є в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло на дату призначення пенсії.

Заява про виплату пенсії або грошової допомоги від 09 листопада 2023 року подана за наявності вже сформованої пенсійної справи ОСОБА_1 , яка в силу положень пенсійного законодавства вже мала містити копії його паспорта та картки платника податків.

Щодо посилання відповідача на норми абз. 4 п. 4 Постанови КМУ № 162 в контексті необхідно встановлення органами Пенсійного фонду України особи пенсіонера.

Дійсно абз. 4 п. 4 Постанови КМУ № 162 передбачено, що виплата пенсії може бути відновлена, зокрема у разі встановлення органами Пенсійного фонду України особи пенсіонера у режимі відеоконференцзв`язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг, під час якого пред`являються документи, що посвідчують особу; порядок та умови встановлення особи пенсіонера шляхом відеоконференцзв`язку органами Пенсійного фонду України затверджуються правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Міністерством соціальної політики та Міністерством цифрової трансформації.

20 листопада 2023 року відповідно до п. 17 Порядку № 1596, п. п. 9, 10 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, п. 4 Постанови КМУ № 162, абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» правління Пенсійного фонду України прийняло постанову № 49-2 «Про затвердження Порядку встановлення територіальним органом Пенсійного фонду України одержувача пенсії, щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, інших соціальних виплат шляхом відеоконференцзв`язку», яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05 грудня 2023 року за № 2111/41167, (далі Постанова правління ПФУ № 49-2).

Постанова правління ПФУ № 49-2 набрала чинності 08 грудня 2023 року.

Постановою правління ПФУ № 49-2 затверджений Порядок встановлення територіальним органом Пенсійного фонду України одержувача пенсії, щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, інших соціальних виплат шляхом відеоконференцзв`язку (далі Порядок № 49-2).

Відповідно до п. 1 Порядку № 49-2 цей Порядок визначає механізм встановлення територіальним органом Пенсійного фонду України особи одержувача пенсії, […] шляхом відеоконференцзв`язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг.

За визначенням, наведеним в пп. пп. 1, 2, 5 п. 2 Порядку № 49-2, верифікація встановлення (підтвердження) органом Пенсійного фонду правильності наданих одержувачем даних на підставі поданих ним офіційних документів та/або повідомлених ним відомостей під час ідентифікації особи; відеоідентифікація процес встановлення особи одержувача шляхом відеоконференцзв`язку; ідентифікація процедура встановлення органом Пенсійного фонду особи одержувача.

Таким чином, метою ідентифікації (відеоідентифікації) є встановлення особи одержувача пенсійної виплати.

Слі зауважити, що з заявою про виплату пенсії або грошової допомоги ОСОБА_1 звернувся 09 листопада 2023 року, в той час коли Порядок № 49-2 був затверджений 20 листопада 2023 року і набрав чинності 08 грудня 2023 року. Як наслідок, норми Порядку № 49-2 не могли застосовуватися під час розгляду цієї заяви.

Крім того, з заявою про виплату пенсії або грошової допомоги позивач звернувся через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, що вимагало застосування кваліфікованого електронного підпису одержувача пенсійної виплати.

При цьому відповідно до п. 17 Порядку № 1596 авторизація в електронному кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, прирівнюється до фізичної ідентифікації.

До того ж, зверненню з заявою про виплату пенсії або грошової допомоги передувало звернення позивача до АТ КБ «Приватбанк» з заявою про відкриття банківського рахунку, що мало місце в листопаді 2023 року.

Згідно з п. 69 розділу V Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 162, (далі Інструкція № 162) банк відкриває фізичній особі окремий поточний рахунок для зарахування виключно заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законодавством України соціальних виплат у порядку, визначеному в п. 60 розділу V цієї Інструкції, або використовує вже відкритий для цих цілей рахунок.

Клієнт зобов`язаний під час відкриття окремого рахунку в заяві про відкриття поточного рахунку в реквізиті «Додаткова інформація» зазначити, що рахунок відкривається для зарахування заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законодавством України соціальних виплат. Така інформація для діючого поточного рахунку зазначається в додатковому договорі до договору банківського рахунку.

В свою чергу, п. 60 розділу V Інструкції № 162 визначено, що банк відкриває поточний рахунок фізичній особі, яка не має рахунку в цьому банку, у нижчезазначеному порядку.

Фізична особа повинна:

1) пред`явити паспорт або інший документ, що посвідчує особу. Фізична особа-резидент додатково повинна пред`явити документ із РНОКПП;

2) заповнити заяву про відкриття поточного рахунку. […].

Між банком і клієнтом укладається в письмовій формі договір банківського рахунку.

Отже, перш ніж укласти договір банківського рахунку та відкрити ОСОБА_1 поточний рахунок для зарахування пенсії, АТ КБ «Приватбанк» мало встановити його особу.

З огляду на встановлені фактичні обставини та правове регулювання спірних правовідносин, діючи на підставі ч. 2 ст. 9 КАС, суд дійшов висновку, що бездіяльність ГУ ПФУ в Донецькій області, яка полягає у непоновленні виплати пенсії ОСОБА_1 через установу банку за його заявою від 09 листопада 2023 року, підлягає визнанню протиправною.

Визнання протиправною бездіяльності пенсійного органу охоплює позовні вимоги в частині визнання протиправними його дій щодо відмови ОСОБА_1 виплачувати пенсію на визначений ним банківський рахунок.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Засіб юридичного захисту, якого вимагає ст. 13, має бути «ефективним» як з практичної, так і з правової точки зору. При цьому під ефективним способом слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

З метою забезпечення повного та ефективного захисту конституційного права позивача на соціальний захист відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС, колегія суддів також вважає правильним висновок місцевого суду, який застосував такі способи захисту як зобов`язання ГУ ПФУ в Донецькій області:

поновити нарахування та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 на його рахунок, відкритий в акціонерному товаристві комерційний банк «Приватбанк» (рахунок № НОМЕР_1 в АТ КБ «Приватбанк», МФО 305299, код ЄДРПОУ банку 14360570);

нарахувати та виплатити ОСОБА_1 заборгованість з пенсії за віком за період з 01 березня 2022 року по місяць поновлення пенсійної виплати та виплатити її на його рахунок, відкритий в акціонерному товаристві комерційний банк «Приватбанк» (рахунок № НОМЕР_1 в АТ КБ «Приватбанк», МФО 305299, код ЄДРПОУ банку 14360570).

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, місцевий суд дійшов правильного висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Оскільки позивач звернувся до суду з позовом про поновлення виплати пенсії, право на яку відповідачем не заперечується, та нарахування якої було піддано формальним обмеженням з підстав, які суперечать вимогам Конституції та законів України, згідно з частиною другою статті 46 Закону № 1058-IV нарахування та виплата пенсії позивачу підлягає поновленню з моменту її припинення без обмеження будь-яким строком.

Решта доводів і заперечень сторін не спростовують висновків суду по суті позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків місцевого суду.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року у справі № 200/636/24 залишити без змін.

Повне судове рішення 06 червня 2024 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддівІ. В. Сіваченко

А. А. Блохін

Т. Г. Гаврищук

Джерело: ЄДРСР 119564066
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку