open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2024 рокуСправа №160/14862/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у прядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна», у якій позивач просить стягнути з відповідача на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у сумі 173259,41 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, складеного в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» за рік, становила 256 осіб, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» повинна становити 10 осіб, середньооблікова численність штатних працівників, яким встановлено інвалідність у роботодавця становила 9 осіб. Відповідачем не забезпечено виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році. Отже, за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у 2022 році, відповідач повинен був самостійно сплатити до 15.04.2023 адміністративно-господарські санкції у розмірі 173259,41 грн. Зазначену суму відповідач у визначений законодавством строк не сплатив, що стало підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

До позовної заяви було додано докази надіслання відповідачу її копії з копіями доданих до позовної заяви документів засобами поштового зв`язку 16.06.2023.

Ухвалою суду від 04.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи; витребувано докази у сторін, які постановлено надати суду протягом 15-ти днів з дня отримання копії цієї ухвали.

14.07.2023 до суду надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна», в якому відповідач заперечував проти задоволення позову. Зазначив, що середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлено інвалідність, у відповідача в 2022 році становила 12 осіб, що є більшим за норматив 10 осіб відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII. Загальна чисельність штатних працівників ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна», яким встановлено інвалідність, у 2022 році становила 19 осіб. Відповідач самостійно здійснював пошук осіб з інвалідністю для їх працевлаштування. ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» виконано вимоги законодавства України щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю. Протягом 2022 року не було звільнено жодного працівника, який має інвалідність, з ініціативи роботодавця. Перевірка відповідача щодо виконання ним нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю не проводилася та, відповідно, не було встановлено порушення ним вимог законодавства. Тому відсутні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій, визначених ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

19.07.2023 до суду надійшли письмові пояснення позивача, у яких зазначено, що за інформацією Дніпропетровського обласного центру зайнятості протягом 2022 року ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» звіт за формою № 3-ПН до центру зайнятості не подавало.

Станом на час розгляду справи відповідь на відзив та заперечення до суду не надійшли. Частиною четвертою статті 159 КАС України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік щодо ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» (код ЄДРПОУ 37379223):

- рядок 01: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб 256;

- рядок 02: середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб 9;

- рядок 03: норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), одиниць 10;

- рядок 04: фонд оплати праці штатних працівників, грн 44354408,6;

- рядок 05: середня річна заробітна плата штатного працівника (04/01), грн 173259,41;

- рядок 06: кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше (03-02), одиниць 1;

- рядок 07: сума коштів адміністративного-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05х06); від 16 до 25 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05); від 8 до 15 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05/2), грн 173259,41.

Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік розміщено в електронному кабінеті роботодавця, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, на підтвердження чого надано квитанцію від 17.04.2023.

На підтвердження факту працевлаштування осіб з інвалідністю до матеріалів справи відповідачем надано копії наказів ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» про прийняття таких осіб на роботу, довідок до актів огляду МСЕК стосовно таких працівників, які є особами з інвалідністю:

1) ОСОБА_1 (наказ № 375 К від 08.11.2013 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 549705 від 24.11.2021, інвалідність ІІІ групи до 01.12.2022);

2) ОСОБА_2 (наказ № 118 К від 08.04.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 220374 від 30.11.2020, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 27.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

3) ОСОБА_3 (наказ № 141 К від 26.04.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії АВ № 0713524, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 04.08.2022 за власним бажанням відповідно до ст. 38 КЗпП України);

4) ОСОБА_4 (наказ № 346 К від 08.09.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 10 ААА № 429439 від 05.09.2011, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 16.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

5) ОСОБА_5 (наказ № 364 К від 24.09.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 220881, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 16.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

6) ОСОБА_6 (наказ № 401 К від 14.11.2022 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у Донецьке регіональне представництво, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 781958 від 26.09.2022, інвалідність ІІІ групи безстроково);

7) ОСОБА_7 (наказ № 249 К від 16.07.2013 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 370378 від 25.03.2021, інвалідність ІІІ групи до 01.04.2022, звільнено 20.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

8) ОСОБА_8 (наказ № 275 К від 11.07.2012 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка серії Д-70 № 099324 від 05.05.1982, інвалідність ІІІ групи безстроково);

9) ОСОБА_9 (наказ № 95 К від 29.03.2022 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААБ № 782377 від 07.08.2020, інвалідність ІІ групи безстроково, звільнено 09.09.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

10) ОСОБА_10 (наказ № 347 К від 10.09.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 10ААВ № 485140 від 20.10.2014, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 20.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

11) ОСОБА_11 (наказ № 98 К від 30.12.2010 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка до акту огляду МСЕК серії ДОН 05 № 217226 від 29.01.2007, інвалідність ІІІ групи безстроково);

12) ОСОБА_12 (наказ № 274 К від 11.07.2012 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка до акту огляду МСЕК серії 2-20/СМ № 0030217 від 08.12.2006, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 26.05.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

13) ОСОБА_13 (наказ № 439 К від 20.11.2012 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 10ААА № 397137 від 23.09.2010, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 13.07.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України, наказ № 305 К від 29.08.2022 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів в Одеське регіональне представництво);

14) ОСОБА_14 (наказ № 65 К від 18.02.2013 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка до акту огляду МСЕК серії ДОН-02 № 144072 від 25.02.2004, інвалідність ІІІ групи безстроково);

15) ОСОБА_15 (наказ № 372 К від 04.10.2021 про прийняття на посаду техніка з експлуатації та ремонту устаткування у відділ експлуатації, довідка до акту огляду МСЕК серії ДОН-05 № 173256 від 20.11.2007, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 08.08.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України);

16) ОСОБА_16 (наказ № 80 К від 22.08.2017 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка до акту огляду МСЕК серії ДОН-05 № 211197 від 10.01.2006, інвалідність ІІІ групи безстроково);

17) ОСОБА_17 (наказ № 16 К від 01.02.2019 про прийняття на посаду підсобного робітника у адміністративно-господарський відділ, довідка до акту огляду МСЕК серії 10ААГ № 007889 від 18.11.2014, інвалідність ІІІ групи безстроково);

18) ОСОБА_18 (наказ № 265 К від 29.07.2021 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 544190 від 13.01.2022, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 30.06.2022 за власним бажанням відповідно до ст. 38 КЗпП України);

19) ОСОБА_19 (наказ № 473 К від 29.12.2011 про прийняття на посаду продавця продовольчих товарів у відділ роздрібної торгівлі, довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААБ № 399642 від 09.09.2019, інвалідність ІІІ групи безстроково, звільнено 17.06.2022 за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України).

На підтвердження вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році відповідачем надано також копію наказу директора ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» № 2 від 03.01.2022 «Про визначення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» з копією додатку 1 до наказу «Штатна структура і штатний розпис Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна» з 01 січня 2022 р.», загальний список осіб з інвалідністю, які працювали у ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» протягом 2022 року (19 осіб), інформацію щодо осіб з інвалідністю, які працювали у ТОВ «Торгівельний будинок «М`ясна весна» протягом 2022 року у розрізі за місяцями (січень, лютий 17, березень 18, квітень, травень 17, червень 16, липень-серпень 10, вересень 8, жовтень 7, листопад 8, грудень 7), відповідно до якої середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали у відповідача, становить 12 осіб.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд дійшов такого висновку.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії для них щодо рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі Закон № 875-XII).

Частиною першою статті 18 Закону № 875-XII (тут і далі у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Згідно з частиною третьою статті 18 цього Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно з частиною другою статті 19 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Відповідно до частини четвертої статті 19 цього Закону виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Частиною шостою статті 19 Закону № 875-XII встановлено, що Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію, зокрема: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Згідно з ч.ч. 12, 13 ст. 19 цього Закону Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону. Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів) (ч. 3 ст. 20 Закону № 875-XII).

Згідно з ч. 4 ст. 20 цього Закону адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Частинами дев`ятою, десятою статті 20 Закону № 875-XII передбачено, що спори, що виникають із правовідносин за статтями 19 і 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю або в судовому порядку. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді.

Форма звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок її подання затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 (був чинним до 06.07.2022).

Згідно з пунктом 1 Розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 (далі Порядок № 316), цей Порядок визначає механізм подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (далі форма № 3-ПН).

Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця (пункт 3 Розділу І Порядку № 316).

Актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку (пункт 4 Розділу І Порядку № 316).

Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (пункт 5 Розділу І Порядку № 316).

Згідно з пунктом 6 Розділу І Порядку № 316 роботодавець визначає вид звітності - первинна або уточнювальна.

Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).

Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому, не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІІ Порядку № 316 за наявності у роботодавців коментарів до вакансії заповнюється розділ II, у якому відображаються порядковий номер відповідного запису в розділі I, а також характеристики вакансій (умови праці, розмір заробітної плати та вимоги до претендентів).

У пункті 1 зазначається порядковий номер відповідного запису з розділу I та вказується кількість вакансій.

У пункті 2 наводиться загальна кількість осіб із числа громадян, що мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню (відповідно до статті 14 Закону України «Про зайнятість населення»), яких роботодавець може працевлаштувати. За бажанням роботодавця може проводитись деталізація категорій претендентів на вакансію з урахуванням категорій громадян, перелік яких наведений у статті 14 Закону України «Про зайнятість населення», а також внутрішньо переміщених осіб.

Наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 № 827-22 (набрав чинності 07.07.2022, далі Порядок № 827-22) затверджені Форма звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок її подання, яким визначений механізм подання означеної форми звітності.

Відповідно до положень Порядку № 827-22:

1.4. Форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії);

1.5. Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником;

1.6. Роботодавець визначає вид форми № 3-ПН - первинна або уточнювальна. Первинна форма № 3-ПН подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії). Уточнювальна форма № 3-ПН подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії(й), зокрема умов праці, розміру заробітної плати, вимог до кандидата(ів) тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та професійної назви робіт (професії/посади);

1.7. Актуальність зазначеної(их) у поданій формі № 3-ПН вакансії(й) уточнюється фахівцем центру зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, шляхом електронної комунікації, зокрема мобільним чи фіксованим зв`язком, надсилання/отримання повідомлення електронною поштою. Також таке уточнення здійснюється перед направленням зареєстрованого безробітного або особи, яка шукає роботу, до роботодавця;

1.8. Роботодавець може самостійно повідомити центр зайнятості про закриття вакансії(й) шляхом електронної комунікації, зокрема мобільним або фіксованим зв`язком, надсилання повідомлення електронною поштою, а також під час особистої зустрічі з фахівцем центру зайнятості;

4.1. У таблиці «Основні дані про вакансію(ї)» форми № 3-ПН (далі - таблиця «Основні дані про вакансію(ї)») відображається загальна інформація про попит на робочу силу (вакансії). У графі А вказується порядковий номер запису. У графі 1 зазначається професійна назва робіт (професія/посада) згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327. У графі 2 зазначається загальна кількість вакансій, що відповідають даним, відображеним у графах 1, 3-6. У графі 3 відображається розмір заробітної плати з урахуванням основної заробітної плати, доплат, надбавок, премій, інших заохочувальних та компенсаційних виплат. У графі 4 зазначається розмір основної заробітної плати (тарифна ставка / посадовий оклад). У графі 5 вказується характер виконуваної роботи (постійний, тимчасовий, сезонний або вказується інше). У графі 6 вказується поштова адреса місця виконання робіт (поштовий індекс, область / АР Крим, район, населений пункт, вулиця/провулок, площа тощо, № будинку/корпусу, № квартири/офісу). У графі 7 відображається інформація щодо способу укомплектування вакансії(й) за сприяння Державної служби зайнятості або ні. У графі 8 відображається інформація щодо способу укомплектування вакансії(й) у разі здійснення підбору кадрів роботодавцем самостійно або ні. У графі 9 за потреби можуть зазначатися примітки. Під одним порядковим номером наводяться дані про загальну кількість вакансій за однойменними професіями/посадами з однаковими даними щодо розміру заробітної плати, характеру виконуваної роботи, місця виконання робіт, основних характеристик вакансії (виконувані основні функціональні обов`язки, вид трудового договору, режим та умови праці, вимоги до кандидата), доступності робочого місця для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (наявність інклюзивності будівель, споруд; доступність і безпека робочого місця для маломобільних груп населення, у тому числі осіб з інвалідністю), вхідного оцінювання кандидата (проведення співбесіди та/або тестування, проходження випробувальних завдань на професійну майстерність та/або конкурсу), способу укомплектування вакансії(й). У разі якщо дані, зазначені в абзаці дванадцятому пункту 4.1 цього Порядку, відрізняються для однієї і тієї самої вакансії, такі дані відображаються під окремими порядковими номерами.

Відповідно до частини першої статті 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту частини другої статті 218 ГК України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Для надання оцінки доводам сторін необхідно перевірити, чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення порушення правил здійснення господарської діяльності, яке полягає у необхідності забезпечення середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу.

Порядком № 316 (до 06.07.2022) та № 827-22 (з 07.07.2022) на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії.

Періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.

Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало осіб з інвалідністю з причин, незалежних від нього: відсутність осіб з інвалідністю, відмова особи з інвалідністю від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню осіб з інвалідністю.

Такий висновок щодо відповідних норм права викладено у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 826/11977/18.

Судом встановлено, що протягом 2022 року у відповідача працювали 19 осіб з інвалідністю, середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю становила 12 осіб, на підтвердження чого відповідачем до відзиву додано відповідні докази. З урахуванням нормативу, встановленого статтею 19 Закону № 875-XII, - 10 робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідачем у 2022 році було виконано вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю.

У матеріалах справи відсутні докази безпідставної відмови особам з інвалідністю, які направлялися до відповідача або самостійно зверталися до відповідача з метою працевлаштування.

Таким чином, відповідачем здійснено всіх заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій є безпідставним.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, та правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 243-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна» про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 52, код ЄДРПОУ 25005978.

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельний будинок «М`ясна весна», місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Ламана, буд. 19, код ЄДРПОУ 37379223.

Повне рішення суду складено 31.05.2024.

Суддя В.В. Рянська

Джерело: ЄДРСР 119560789
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку