open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року

м. Київ

справа № 440/3798/23

адміністративне провадження № К/990/42391/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 440/3798/23

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року (ухвалене у складі головуючого судді Сич С.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2023 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Рєзнікової С.С., суддів: Мельникової Л.В., Бегунца А.О.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивачка) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Полтавській області (далі - ГУ Нацполіції в Полтавській області, відповідач), в якому просила суд:

- визнати протиправним та скасувати висновок Головного управління Національної поліції в Полтавській області від 09 лютого 2023 року про відмову ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану щодо заступника командира БПСПОП "Полтава" Головного управління Національної поліції в Полтавській області ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Полтавській області призначити одноразову грошову допомогу ОСОБА_1 в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану, передбачену пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ Нацполіції в Полтавській області порушило право ОСОБА_1 на отримання пропорційної частки одноразової грошової допомоги (далі - ОГД) в результаті загибелі її чоловіка, поліцейського ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ) під час дії воєнного стану, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова КМУ № 168).

ОСОБА_1 вважає, що відповідач помилково кваліфікує загибель її чоловіка, як таку, що сталася в період проходження ним служби під час виконання службових обов`язків. Наполягає, що ОСОБА_2 загинув не просто при виконанні службових обов`язків, а здійснюючи заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури згідно з наказом від 24 лютого 2022 року № 329.

Тому вважає, що має право на отримання пропорційної частки ОГД, передбаченої пунктом 2 Постанови КМУ № 168.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року, яке залишене без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2023 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано висновок ГУ Нацполіції в Полтавській області від 09 лютого 2023 року про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 .

Зобов`язано ГУ Нацполіції в Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 17 січня 2023 року про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського та вирішити питання, щодо якого звернулася ОСОБА_1 , з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Нацполіції в Полтавській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 536 грн. 80 коп.

4. Судові рішення обґрунтовані тим, що пункт 2 Постанови КМУ № 168 не визначає такого формулювання причини загибелі поліцейського, необхідного для призначення ОГД в разі його загибелі, як "загинув у період дії воєнного стану під час участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів".

Таку додаткову вимогу встановлено вже в Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейських під час дії воєнного стану, затвердженого наказом МВС України від 21 червня 2022 року № 376 (далі - Порядок МВС № 376), який затверджений відповідно до Постанови КМУ № 168.

Тобто Порядок МВС № 376 фактично розширив положення пункту 2 Постанови КМУ № 168, які сама Постанова КМУ № 168 не містить. З огляду на приписи пунктів 1 та 2 Постанови КМУ №168 достатньою умовою для виплати ОГД в разі загибелі поліцейського є його загибель в період дії воєнного стану.

Обставини смерті ОСОБА_2 відповідають вимогам пунктів 1 та 2 Постанови КМУ №168 для виплати ОГД, а тому відповідач протиправно відмовив ОСОБА_1 у її виплаті.

Також, суди вказали, що не можуть перебирати на себе дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, таму, належним способом захисту прав позивачки буде зобов`язання ГУ Нацполіції в Полтавській області повторно розглянути заяву щодо призначення одноразової грошової допомоги, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 15 грудня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ Нацполіції в Полтавській області.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2023 року і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Позивач зазначив про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм пункту 2 Постанови КМУ «№ 168.

Відповідач вважає, що суди попередніх інстанцій помилково не врахували норми пункту 1 Порядку МВС № 376 під час надання оцінки законності оскаржуваного висновку ГУ Нацполіції в Полтавській області щодо відмови позивачці у виплаті ОГД.

Наполягає, що акт спеціального розслідування № 20 не містить інформації про те, що загибель відбулась під час участі ОСОБА_2 у бойових діях або під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, як це передбачено нормами Порядку МВС № 376. Тому позивачка не має права на виплату ОГД відповідно до Постанови КМУ № 168.

Судами не було повно і всебічно досліджено обставини справи, а наявним в матеріалах справи доказам не надано належної оцінки.

6. За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 грудня 2023 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачука А.І., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 22 січня 2024 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

05 лютого 2024 року до Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшов відзив, у якому позивачка просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити без змін оскаржувані судові рішення.

7. Верховний Суд ухвалою від 28 травня 2024 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження з 29 травня 2024 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_1 від 07 червня 2014 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 зареєстрували шлюб 07 червня 2014 року, про що 07 червня 2014 року складено актовий запис № 90.

ОСОБА_2 проходив службу в ГУ Нацполіції в Полтавській області.

Законом України № 2102-IX від 24 лютого 2022 року затверджено Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Наказом ГУ Нацполіції в Полтавській області від 24 лютого 2022 року № 329 «Про забезпечення охорони об`єктів критичної інфраструктури в Полтавській області» з метою залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури, наказано, зокрема, командиру БПСПОП «Полтава» ( ОСОБА_4 ) ГУ Нацполіції для забезпечення цілодобової охорони військового аеродрому в/ НОМЕР_2 , відрядити з 24 лютого до особливого розпорядження 43 працівника підпорядкованого підрозділу; командиру БПОП ( ОСОБА_5 ) ГУ Нацполіції для забезпечення цілодобової охорони Полтавського обласного комунального підприємства «Аеропорт - Полтава» відрядити з 24 лютого до особливого розпорядження в достатній кількості працівників підпорядкованого підрозділу (пункт 2 наказу).

ОСОБА_2 також був залучений до охорони військового аеродрому в/ч НОМЕР_3 .

Згідно із свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 від 01 березня 2022 року, виданим Подільським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Полтаві Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Наказом ГУ Нацполіції в Полтавській області від 05 жовтня 2022 року № 866 утворена спеціальна комісія з розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_1 з заступником командира БПСПОП «Полтава» ГУ Нацполіції в Полтавській області, майором поліції ОСОБА_2 (далі - Спеціальна комісія).

За результатом спеціального розслідування нещасного випадку складено акт № 2, затверджений 23 листопада 2022 року начальником ГУ Нацполіції в Полтавській області ОСОБА_6 , яким встановлено наступне:

"У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, у відповідності до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб на території держави введено воєнний стан. Згідно положення про батальйон патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" (далі - БПСПОП «Полтава») Головного управління Національної поліції в Полтавській області (далі - ГУНП), затвердженого наказом ГУНП від 14 липня 2021 року № 690, підрозділ сприяє забезпеченню відповідно до законодавства режиму воєнного або надзвичайного стану (п. 2.9 Положення). На виконання вимог наказу ГУНП від 24 лютого 2022 року № 239 "Про забезпечення охорони об`єктів критичної інфраструктури в Полтавській області" у період часу з 24 лютого 2022 року по ІНФОРМАЦІЯ_1 працівники БПСПОП ГУНП, згідно із розрахунку були залучені до несення служби з охорони аеродрому, який розташований на території військової частини НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), АДРЕСА_1.

Працівники батальйону дислокувалися в казармі №3 від пожежної частини. У казармі на першому поверсі проживали солдати строкової служби, а на другому поверсі працівники поліції БПСПОП та декілька строковиків. Особовий склад був поділений на дві зміни. Службу несли на визначених керівництвом в/ч позиціях (спостерігальні пости та інші). З особового складу, який не залучався до несення служби на блок-посту було сформовано штурмовий загін. За наявною інформацією, на території вищезазначеної військової частини також дислокувались військовослужбовці та представники територіальної оборони.

ІНФОРМАЦІЯ_1 близько 13.30 год. до ГУ Нацполіції надійшла інформація про те, що на території військової частини НОМЕР_3 , у місці дислокації сил БПСПОП відбулась стрільба з вогнепальної зброї із двома загиблими та одним пораненим поліцейськими.

Розслідуванням встановлено, що вранці ІНФОРМАЦІЯ_1 заступник командира БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області майор поліції ОСОБА_2 , інспектор-снайпер взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області лейтенант поліції ОСОБА_7 та заступник командира роти № 2 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області капітан поліції ОСОБА_8 в складі зведеного загону заступили до несення служби з охорони військового аеродрому, який розташований на території в АДРЕСА_2 , та були залучені для несення служби на блок-пост зі сторони с. Івонченці, Полтавського району. Старшим від БПСПОП "Полтава" був ОСОБА_2 .

Близько 10 год. 30 хв. майор поліції ОСОБА_2 повідомив капітану поліції ОСОБА_8 та лейтенанту поліції ОСОБА_7 , що доповів керівництву БПСПОП "Полтава" щодо поповнення запасів продовольства та наказав їм готуватися до виїзду з території військової частини.

Після цього, зазначені працівники поліції на службовому автомобілі "Рено Трафік" білого кольору д.н.з. НОМЕР_5 під керуванням ОСОБА_7 виїхали з території військової частини та попрямували до розташування підрозділу БПСПОП "Полтава" за адресою АДРЕСА_3 . По прибуттю до підрозділу, вони завантажили заготовлене озброєння та продукти. В свою чергу ОСОБА_7 завантажив до свого приватного автомобіля "Форд Транзит" білого кольору д.н.з. НОМЕР_6 особисті речі та особисті речі особового складу батальйону, які зберігалися в розташуванні підрозділу, оскільки це був перший виїзд із території військової частини з 24 лютого 2022 року.

Близько 13 год. 00 хв, повертаючись до місця несення служби, працівники поліції на двох автомобілях під`їхали до головного КПП (позивний "Брама-1") в/ч НОМЕР_3 . При цьому, першим їхав службовий автомобіль "Рено Трафік" під керуванням ОСОБА_8 з ОСОБА_2 поруч на пасажирському місці. За ними їхав автомобіль "Форд Транзит" під керуванням ОСОБА_7 .

Коли автомобілі під`їхали до воріт, перед ними стояв військовий бортовий автомобіль (КАМАЗ). Щоб не створювати перешкод для інших учасників руху, вони зупинилися за автомобілем КАМАЗ біля КПП. В цей час на вулиці поблизу КПП стояло близько 10 військовослужбовців, частина з яких спілкувалася із цивільними особами. Через кілька хвилин із приміщення КПП вийшов військовослужбовець та голосно наказав всім військовим негайно зайти на територію військової частини. ОСОБА_8 чітко почув у його словах, що стався прорив на територію військової частини. Через кілька секунд були відчинені ворота КПП та КАМАЗ почав рух. Після цього майор поліції ОСОБА_2 вийшов із авто та звернувся до одного із військовослужбовців та запитав дозвіл на в`їзд, потім він зв`язався з помічником начальника БПСПОП "Полтава" майором поліції ОСОБА_9 , щоб той попередив начальника штабу в/ч НОМЕР_3 з позивним " ОСОБА_32 " (керівник в/ч НОМЕР_3 ) про їхнє повернення на двох автомобілях та запросив зелений коридор на в`їзд на територію.

ОСОБА_9 , перебуваючи у казармі на території в/ч, зв`язався по рації із " ОСОБА_32 " та попрохав пропустити два білих мікроавтобуса на територію, чітко повідомивши, що дані автомобілі належать їхньому підрозділу. По радіостанції "ОСОБА_32" дав команду "Брамі-1" (КПП № 1) пропустити автомобілі БПСПОП "Полтава".

Одночасно з цим ОСОБА_2 повернувся до салону автомобіля та повідомив ОСОБА_8 , що отримав дозвіл на проїзд та наказав їхати. В цей час КАМАЗ, який рухався попереду, був на відстані 50 метрів. Перетнувши лінію воріт КПП, ОСОБА_8 знову зупинився та через вікно сказав військовослужбовцю, що "Форд Транзит", який рухається позаду, також із ними. Отримавши від нього дозвіл, вони рушили далі, проте наблизившись до повороту до пожежної частини, вони почули щільні автоматичні черги, які влучали в їх автомобіль.

В цей же час ОСОБА_9 по радіостанції почув команду "Прорив" і команду "До бою" та звуки пострілів на вулиці. ОСОБА_9 знову в ефірі повторив: "Я ОСОБА_33 - це наші автобуси, не стрілять" і спробував зв`язатися із ОСОБА_2 - виклик ішов, однак слухавку ніхто не підіймав. По радіостанції були хаотичні переговори і змоги вклинитися в радіозв`язок у ОСОБА_9 вже не було. Хто саме та при яких обставинах була подана команда на відкриття вогню встановлено не було.

З другого поверху казарми військової частини, де перебував особовий склад БПСПОП "Полтава" ГУ Нацполіції, командир взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава", старший лейтенант поліції ОСОБА_11 став свідком того, що військовослужбовці, які були на вулиці, розклалися в бойовому порядку, по периметру із-за укриття, одним з таких місць-укриттів, був припаркований автомобіль марки ВАЗ червоного кольору, попід будівлею казарми також лежали військові, а стрільба велась у бік в`їзду, в напрямку "Брами-1" (КПП) та сторону пожежної частини, яка розташована на відстані близько 270 метрів від контрольно-пропускного пункту.

Фактично одразу ОСОБА_8 отримав вогнепальне поранення в ліву ногу, та тому вже не міг контролювати рух автомобіля і в`їхав в бордюр біля пожежної частини, при цьому попередньо автомобіль вже був спрямований в бік казарми. ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_2 , що поранений після чого останній витягнув його із автомобіля через пасажирські дверцята у кювет. Вони весь час кричали "Свої", але щільний вогонь по ним в цей час продовжувався. ОСОБА_8 побачивши, що із їхнього автомобіля витікає паливо, через пасажирські дверцята поповз вимкнути двигун. В ході цієї спроби він отримав друге кульове поранення в праву ногу. Впавши на землю, він побачив, що ОСОБА_2 в кюветі не було - він помітив його з іншого боку автомобіля без ознак життя. В цей час "Форд Транзит" об`їхав їх автомобіль зліва та скотився у кювет.

З казарми на допомогу потерпілим також вибігли працівники БПСПОП "Полтава" ГУ Нацполіції ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та інші. Діставшись до місця події, свідки побачили два розстріляних автомобіля. Біля «Рено Трафік» без ознак життя лежав ОСОБА_2 з вогнепальним поранням голови, а у канаві, поміж автобусів лежав у свідомості ОСОБА_8 з пораненням ніг, якому надали медичну допомогу. Трохи правіше стояв автомобіль "Форд Транзит", за кермом водія без ознак життя перебував ОСОБА_7 з вогнепальним поранням голови.

Як зазначив у своєму поясненні ОСОБА_15 , перебуваючи на місці події він почув, як почало сипатися скло із вікна другого поверху першої казарми, що розташована навпроти пожежної частини і максимально близько до них почув постріли, всі хто перебував поруч почали кричати щоб не стріляли.

В рамках розслідування було також опитано поліцейських, які відповідно до розрахунку від ІНФОРМАЦІЯ_1 перебували та несли службу на території в/ч НОМЕР_3 (окрім тих поліцейських, які в подальшому були направлені до зони ООС, та проведення інших завдань на території Полтавській області), у тому числі ОСОБА_4 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_12 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 ; ОСОБА_25 , ОСОБА_26 ; ОСОБА_27 ; ОСОБА_28 . Вказані поліцейські виклали відомості аналогічні поясненням поліцейських які були зазначені раніше.

Згідно з довідкою про причину смерті від 28 лютого 2022 року № 274 причиною смерті ОСОБА_2 встановлена травма сонної артерії. Свідоцтвом про смерть від 01 березня 2022 року № НОМЕР_4 зафіксована дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 . Проведена судова-медична експертиза трупу ОСОБА_2 обласним бюро СМЕ Полтавської ОДА (висновок СМЕ від 17 червня 2022 року № 235-а).

Згідно з висновком службового розслідування від 12 квітня 2022 року, дисциплінарна комісія вважає, що під час подій ІНФОРМАЦІЯ_1 в діях поліцейських відсутні ознаки дисциплінарного проступку.

За вказаним фактом Територіальним Управлінням ДБР, розташованим у м. Полтаві розпочате досудове розслідування. Відомості були внесені до ЄРДР № 62022170010000059 від 27 лютого 2022 року за частиною другою статті 115 КК України. Постановою Полтавської обласної прокуратури від 19 квітня 2022 року визнано підслідність зазначеного кримінального правопорушення за слідчими СУ ГУ Нацполіції в Полтавській області.

Згідно з довідкою СУ ГУ Нацполіції в Полтавській області від 03 серпня 2022 року №5157/115/24/05-2022, ОСОБА_1 , дружина загиблого ОСОБА_2 є потерпілою у кримінальному провадженні № 62022170010000059 від 27 лютого 2022 року за п.1 частини другої статті 115 КК України за фактом умисного вбивства та поранення працівників поліції, що мало місце на території в/ч НОМЕР_3 .

Спеціальною комісією враховано кваліфікацію кримінального правопорушення за п. 1 частини другої статті 115 Кримінального кодексу України.

При цьому, спеціальною комісією встановлено, що поліцейські БПСПОП "Полтава" перебували на території військової частини НОМЕР_3 , оскільки наказом ГУНП в Полтавській області від 24 лютого 2022 року № 239 були залучені до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури.

Згідно з указом Президента України №79/2022 «Про відзначення державними нагородами України», за особисту мужність і самовіддані дії, виявлені у захисті державного суверенітету та територіальної цілісності України, вірність військовій присязі постановлено нагородити посмертно майора поліції ОСОБА_2 орденом "За мужність" ІІІ ступеня.".

"Висновок комісії: по даному факту проведено службове розслідування та складено висновок від 12 квітня 2022 року, затверджений начальником ГУНП ОСОБА_29 , в якому встановлено, що в діях майора поліції ОСОБА_2 відсутні ознаки дисциплінарного проступку.

Спеціальна комісія з спеціального розслідування нещасного випадку кваліфікувала, що заступник командира БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області майор поліції ОСОБА_2 загинув в період проходження служби під час виконання службових обов`язків (підпункт 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05 жовтня 2020 року №705, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 року за № 1139/35422)".

09 грудня 2022 року Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Полтавській області» винесено постанову №14 на підставі протоколу засідання М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Полтавській області" №16 від 08 грудня 2022 року, якою встановлено, що поранення поліцейського ОСОБА_2 , 1984 р.н. "Сліпе кульове поранення шиї (ІНФОРМАЦІЯ_1) з ушкодженням обох сонних артерій, масивною крововтратою", що призвело до смерті ІНФОРМАЦІЯ_1, ТАК, пов`язане з виконанням службових обов`язків.

Наказом ГУ Нацполіції в Полтавській області № 122 о/с від 09 березня 2022 року «По особовому складу» виключено зі списків особового складу за смертю майора поліції ОСОБА_2 , заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення «Полтава», ІНФОРМАЦІЯ_1.

26 грудня 2022 року Управлінням кадрового забезпечення ГУ Нацполіції у Полтавській області видано довідку (про родинні стосунки), згідно якої дружина - ОСОБА_30 має статус члена сім`ї загиблого.

17 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до начальника ГУ Нацполіції в Полтавській області з заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги (далі - ОГД) в разі загибелі поліцейського, у якій просила призначити та виплатити їй одноразову грошову допомогу у зв`язку із загибеллю чоловіка ОСОБА_2 . До вказаної заяви позивачкою додано: копії свідоцтва про смерть, свідоцтва про шлюб, паспорта та ідентифікаційного номеру, постанову ВЛК, реквізити банку.

За результатами розгляду заяви позивачки складено висновок про відмову одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 на підставі п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" та Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейських під час дії воєнного стану, затвердженого наказом МВС України від 21.06.2022 №376, у зв`язку із загибеллю поліцейського ОСОБА_2 .

В листі від 14 лютого 2023 року №29/Б-32, Б-33 ГУ Нацполіції в Полтавській області повідомила ОСОБА_31 про відсутність підстав для призначення та виплати ОГД їй та її сину у зв`язку із загибеллю чоловіка відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168. Позивачку проінформовано, що згідно з п. 1 Порядку №376 право на виплату ОГД, що передбачена п. 2 постанови КМУ №168, мають члени сімей поліцейських, які загинули під час дії воєнного стану з 24 лютого 2022 року під час безпосередньої участі в бойових діях або які забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи при цьому безпосередньо в районах, визначених як райони ведення бойових дій (згідно із статтею 1 Закону України "Про оборону України", що визначається рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України).

В усіх інших випадках загибелі (смерті) поліцейського ОГД призначається членам сімей згідно зі статтею 97 Закону України «Про Національну поліцію» та Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженими наказом МВС України від 11 січня 2016 року № 4.

Висновок акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (Форма Н-1 (ПВ)) за наявності права отримувача на виплату ОГД згідно постанови КМУ № 168 повинен містити необхідну інформацію про перелік обставин загибелі / отримання поранення (контузію, травму, каліцтво), зокрема: "загинув у період дії воєнного стану під час участі у бойових діях при забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в період проходження служби під час виконання службових обов`язків"; "загинув у період дії воєнного стану під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в період проходження служби під час виконання службових обов`язків"; "отримав поранення (контузію, травму, каліцтво) у період дії воєнного стану, під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах, у період здійснення зазначених заходів, в період проходження служби під час виконання службових обов`язків".

Згідно відомостей акта від 23 листопада 2022 року № 20 спеціального розслідування нещасного випадку, встановлено, що ОСОБА_2 загинув в період проходження служби під час виконання службових обов`язків. Однак, кваліфікація нещасного випадку не містить відомостей про загибель під час участі у бойових діях або під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

Вказане, на думку відповідача, свідчить про відсутність підстав для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, зокрема, позивачці у зв`язку із загибеллю чоловіка відповідно до Постанови КМУ №168. Позивачці роз`яснено право звернутись до ГУ Нацполіції в Полтавській області із заявою про виплату одноразової грошової допомоги згідно зі статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію" відповідно до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затверджених наказом МВС України від 11 січня 2016 року №4.

Не погодившись з висновком ГУ Нацполіції в Полтавській області від 09 лютого 2023 року про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги, ОСОБА_1 звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Ключовим правовим питанням у справі є, чи має право позивачка на отримання ОГД на підставі пункту 2 Постанови КМУ № 168 у зв`язку із загибелю її чоловіка поліцейського ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Полтава.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 проходив службу в органах Національної поліції України.

Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, порядок проходження служби в поліції визначені Законом України «Про Національну поліцію» від 02 липня 2015 року № 580-VIII (далі - Закон № 580-VIII).

Відповідно до статті 1 Закону № 580-VIII поліція - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введений воєнний стан.

Запровадження в Україні воєнного стану стало підставою для реалізації поліцейськими відповідних повноважень, передбачених Законом № 580-VIII, зокрема саме для такого особливого стану.

Серед основних повноважень поліцейських, характерних для воєнного стану, стаття 23 Закону № 580-VIII передбачає такі:

- участь відповідно до повноважень у забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного або надзвичайного стану, зони надзвичайної екологічної ситуації у разі їх введення на всій території України або в окремій місцевості (пункт 24 частини першої);

- здійснення у взаємодії зі Збройними Силами України, Національною гвардією України, Державною прикордонною службою України, Державною спеціальною службою транспорту, Службою безпеки України, боротьби з диверсійно-розвідувальними силами агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями (пункт 34 частини першої).

Стаття 24 Закону № 580-VIII наділяє поліцію додатковими повноваженнями, виконання яких може бути покладене на поліцію виключно законом, а саме у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь в обороні України, у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості; у ході забезпечення та здійснення заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості, виконання завдань територіальної оборони, органи та підрозділи, що входять до системи поліції та дислокуються в межах Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, області, міста Києва, можуть підпорядковуватися за рішенням керівника поліції відповідному начальнику Головного управління Національної поліції в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, області, місті Києві.

Таким чином, поліцейські виконують особливі та надважливі завдання і функції як у мирний час, так і під час дії воєнного стану. З характером діяльності поліцейських як працівників правоохоронного органу пов`язується також їх особливий правовий та соціальний захист.

З метою забезпечення виконання повноважень, покладених на поліцію, статтею 62 Закону №580-VIII передбачено гарантії професійної діяльності поліцейського, зокрема, держава гарантує поліцейському право на отримання соціального і правового захисту, передбаченого Законом та іншими нормативно-правовими актами (частина десята).

Одним із заходів соціального захисту поліцейського є виплата ОГД як у разі загибелі (смерті) поліцейського, так і у випадку втрати поліцейським працездатності (стаття 97 Закону № 580-VIII).

Отже, Закон № 580-VIII, окрім іншого, в системі соціального захисту поліцейських передбачає урегулювання питання про виплату ОГД в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.

Так, у частині першій статті 97 цього закону визначено, що ОГД є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим законом мають право на її отримання.

На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України 28 лютого 2022 року прийняв постанову № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Пунктом 1 Постанови КМУ № 168 (в редакціїї, чинній на момент звернення позивачки із заявою про виплату ОГД) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які:

у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту - із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії;

захоплені в полон (крім тих, які добровільно здалися в полон) або є заручниками, а також інтерновані в нейтральні держави або безвісно відсутні (у разі, коли зазначені події сталися як до введення воєнного стану, так і після його введення);

загинули (померли внаслідок отриманих після введення воєнного стану поранень, травм), - виплата здійснюється за весь місяць, у якому особа загинула (померла).

Пунктом 2 вказаної Постанови КМУ установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.

Виплата ОГД, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).

Якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.

Установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також ОГД, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів (пункт 2-1 Постанови КМУ № 168).1

Відповідно Постанови КМУ № 168, з метою врегулювання питання щодо порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану Міністерство внутрішніх справ України (далі - МВС України) наказом від 21 червня 2022 року № 376 затвердило Порядок призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейських під час дії воєнного стану. Цей наказ набирав чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Відповідно до пункту 1 Порядку МВС № 376 він визначає механізм оформлення документів і виплати ОГД, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», у разі загибелі поліцейських під час дії воєнного стану, які брали участь у бойових діях або забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, а також поліцейських, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого за вказаних обставин під час дії воєнного стану, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).

10. Застосування цих нормативних актів у подібних правовідносинах вже було предметом розгляду у Верховному Суді. Зокрема, у постанові від 29 серпня 2024 року по справі №440/3321/23 Верховний Суд дійшов наступних висновків:

1) обставинами, що вказують на виникнення права у членів сім`ї загиблого поліцейського на ОГД, у розмірі встановленому пунктом 2 Постанови № 168, є:

- настання загибелі поліцейського в період воєнного стану;

- загибель поліцейського настала під час захисту Батьківщини, безпосередньої його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (функціональна ознака);

- загибель поліцейського настала під час його перебування безпосередньо в районах здійснення вказаних заходів (виконанні дій), зокрема на тимчасово окупованій рф території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора (перелік не вичерпний) (територіальна ознака).

При цьому, виходячи зі змісту Постанови № 168 слід розмежовувати поняття «в районах їх ведення (здійснення)», яке, з одного боку, використовується у юридичній конструкції з такими функціональними ознаками, як «під час захисту Батьківщини, безпосередньої його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії» взаємозв`язку вказаних заходів (виконанні дій), з іншого боку - поєднується в рівній мірі з кожною окремою такою ознакою формуючи самостійний достатній елемент, який може слугувати критерієм визначення обставини настання загибелі поліцейського, наприклад, «в районі здійснення заходів з відсічі і стримування збройної агресії», та поняття «в районах проведення воєнних (бойових) дій», яке використовується у законодавстві лише в другому реченні пункту 1 Постанови № 168 у поєднанні з такими функціональними ознаками, як «безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії», вказуючи цим на те, що кожна з функціональних умов для відповідної категорії осіб має здійснюватися виключно в районі саме проведення воєнних (бойових) дій, а не в районі здійснення відповідного заходу;

- загибель поліцейського настала у період здійснення зазначених заходів. Тобто ця обставина є доповнювальною й водночас єднальною попередніх двох, вказуючи, з одного боку, на часовий проміжок одночасності виконання функції (заходу, дій) й перебування в місці такого виконання, з іншого - на нерозривність зв`язку функціональної й територіальної ознак у часовому вимірі.

При цьому вказані обставини за їх видами мають становити обов`язкову сукупність у варіативному вигляді відповідного їх підвиду.

2) для встановлення наявності підстав виникнення у членів сім`ї загиблого поліцейського права на одноразову грошову допомогу, у розмірі, встановленому пунктом 2 Постанови № 168, в кожному конкретному випадку потребують з`ясування перераховані вище обставини, зокрема конкретизація й належність здійснюваних поліцейським в момент настання його загибелі дій до: а) захисту Батьківщини; б) бойових дій; в) заходів національної безпеки і оборони; г) відсічі і стримування збройної агресії, а також встановленню й перевірці місця (району) й часу (періоду) вчинюваних дій.

До того ж, колегія суддів зауважила, що запровадження воєнного стану в Україні та його триваючий характер, не ототожнюється із веденням активних бойових дій на всій території держави. У зв`язку з цим Кабінет Міністрів України постановою від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» (далі - Постанова № 1364) визначив механізм формування єдиного для всіх переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф.

Кабінет Міністрів України установив, зокрема, що: перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - Мінреінтеграції) за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони України на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій; до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій; до Переліку включається тимчасово окупована рф територія України, визначена відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; у Переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації та інше.

Перелік оновлюється у разі потреби, але не рідше ніж двічі на місяць.

Таким чином, виходячи зі змісту Постанови № 1364, єдиним джерелом інформації про території, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф, є наказ Мінреінтеграції, погоджений з Міноборони та сформований на підставі пропозицій військових адміністрацій.

Колегія суддів КАС ВС не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.

11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 , відповідно до Наказу ГУ Нацполіції в Полтавській області від 24 лютого 2022 року № 329 "Про забезпечення охорони об`єктів критичної інфраструктури в Полтавській області", з метою залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури, відряджено з 24 лютого 2022 року для забезпечення цілодобової охорони військового аеродрому в/ч НОМЕР_3 .

Згідно із свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 від 01 березня 2022 року, виданим Подільським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Полтаві Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

17 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулась до начальника ГУ Нацполіції в Полтавській області із заявою про призначення та виплату ОГД на підставі пункту 2 Постанови КМУ № 168 у зв`язку із загибеллю ОСОБА_2 , однак у виплаті було відмовлено у зв`язку з відсутністю підстав для її призначення та виплати.

Вирішуючи справу по суті заявлених вимог, суди попередніх інстанцій погодились з аргументами позивачки, визнали протиправним та скасували висновок ГУ Нацполіції в Полтавській області від 09 лютого 2023 року про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 на підставі пункту 2 постанови КМУ № 168.

Суди виходили з того, що пункт 2 Постанови КМУ №168 не визначає таке формулювання причини загибелі поліцейського, необхідне для призначення одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського як "загинув у період дії воєнного стану під час участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів". Достатньою умовою для виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського є його загибель в період дії воєнного стану.

Застосовуючи правову позицію Верховного Суду сформовану під час розгляду справи №440/3321/23, колегія КАС ВС вважає висновки судів попередніх інстанцій передчасними.

Колегія суддів зазначає, що судами під час розгляду цієї справи встановлено, що ОСОБА_2 загинув під час дії воєнного стану (ІНФОРМАЦІЯ_1), беручи участь, відповідно до наказу ГУ Нацполіції в Полтавській області № 329, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф проти України.

Проте, судами не встановлено/досліджено, чи загибель ОСОБА_2 , яка сталася у м. Полтава ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідає обставинам, що вказують на виникнення права у членів сім`ї загиблого поліцейського на одноразову грошову допомогу, у розмірі встановленому пунктом 2 Постанови № 168, а саме: чи настала смерть поліцейського під час захисту Батьківщини, безпосередньої його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (відповідність функціональній ознаці); чи перебував він на момент смерті безпосередньо в районах здійснення вказаних заходів (відповідність територіальній ознаці); чи настала смерть поліцейського у період здійснення зазначених заходів (відповідність часовій ознаці), як того вимагають у своїй сукупності положення Постанови № 168 та Порядку № 376.

12. Верховний Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.

Враховуючи наведене колегія суддів КАС ВС дійшла до висновку, що судами попередніх інстанцій не дотримані норми процесуального права, оскільки не встановлені всі обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення та прийняття у ній законного та обґрунтованого рішення.

Відповідно до положень частини першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Разом з тим, без дослідження і з`ясування наведених вище обставин не можна ухвалити законне та обґрунтоване рішення.

13 . Згідно частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.

Таким чином, касаційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із направленням справи до суду першої інстанції на новий розгляд.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Полтавській області - задовольнити частково.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2023 року у справі № 440/3798/23 - скасувати.

Справу № 440/3798/23 направити на новий розгляд до Полтавського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Рибачук А.І.

Тацій Л.В.

Джерело: ЄДРСР 119502746
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку