Справа № 583/1771/24
2/583/570/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2024 року Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого судді Сидоренка Р.В.,
за участю секретаря судового засідання Якубович В.В.,
позивача ОСОБА_1 ,
її представника, адвоката Цуркана В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Охтирка Сумської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, третя особа: виконавчий комітет Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, про захист права власності на нерухоме майно. яке набуто та існувало станом на 24.02.2022 р.,
встановив:
18.04.2024 представник позивачки звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати за ОСОБА_1 право власності, яке набуто та існувало станом на 24.02.2022, на квартиру АДРЕСА_1 , як частина житлового будинку з господарськими спорудами та надвірними будівлями, що розташовані на приватній земельній ділянці площею 0,0642 га, кадастровий номер 5910200000:17:003:0096, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), зі складовими квартири у житловому будинку А-1Ж з прибудовами аІ та аІІІ, коридором 2-1 площею 8,2 кв.м, вбиральнею 2-2 площею 1,5 кв.м, ванною кімнатою 2-3 площею 6,2 кв.м, прихожою 2-4 площею 15,8 кв.м, житловою кімнатою 2-5 площею 14,3 кв.м, житловою кімнатою 2-6 площею 17,5 кв.м, житловою кімнатою 2-7 площею 7,3 кв.м, кухнею 2-8 площею 10,7 кв.м, прибудовою аІ з тамбуром І площею 2,8 кв.м. та коморою ІІ площею 3,8 кв.м, прибудовою аІІІ з котельнею ІІІ площею 2,4 кв.м, що складають загальну площу 90,5 кв.м, житлову площу 39,1 кв.м, господарськими спорудами та надвірними будівлями у вигляді літньої кухні-гаражу Е, прибудови е та прибудови еІ, вбиральні Г, частини огорожі №1-2, частини колодязя к, частини спільного паркану на території подвір`я (без технічного позначення).
Вимоги за позовом вмотивовані тим, що 18.09.1997 ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу придбала у власність 2-х кімнатну квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 48,9 кв.м, корисною площею 48,9 кв.м, житловою площею 29,7 кв.м, зі складовими: коридор 2-1, прихожа 2-2, жила кімната 2-3, жила кімната 2-4, кухня 2-5. 23.09.1997 проведено державну реєстрацію Охтирським МБТІ. Квартира АДРЕСА_1 , складала частину від всього домоволодіння. За час проживання у квартирі позивачки разом із сім`єю домоволодіння з житловим будинком (квартирою) облагороджене, приведено у стан придатної для проживання всієї сім`ї з урахуванням потреб та житлових норм, шляхом знесення старої печі у квартирі та газифікації квартири, зміни, перепланування та технічних характеристик приміщень квартири житловому будинку. Таким чином, станом на 24.06.2003 позивачка володіла на праві приватної власності та мала у постійному користуванні для проживання і забезпечення побутових потреб квартиру АДРЕСА_2 з прибудовами аІ та аІІІ зі складовими: коридор 2-1 площею 8.2 кв.м, убиральня 2-2 площею 1-5 кв.м, ванна 2-3 площею 6.2 кв.м, прихожа 2-4 площею 15.8 кв.м, житлова кімната 2-5 площею 14.3 кв.м, житлова кімната 2-6 площею 17.5 кв.м, житлова кімната 2-7 площею 7.3 кв.м, кухня 2-8 площею 10.7 кв.м, тамбур І площею 2.8 кв.м, кладова ІІ площею 3.8 кв.м, котельня ІІІ площею 2.4 кв.м, загальною площею 90.5 кв.м, житловою площею 39.1 кв.м, з господарськими спорудами та надвірними будівлями у вигляді літньої кухні гаражу Е, прибудови е та прибудови еІ, вбиральні Г, 1/2 частини огорожі №1-2, 1/2 частини колодязя к. Територія подвір`я розмежована між сусідами спільним парканом без технічного позначення. Будь якого спору із сусідами не існувало і не існує. 24.06.2003 було проведено поточну технічну інвентаризацію домоволодіння та виготовлено новий технічний паспорт з внесенням повних реквізитів та відомостей про технічний стан домоволодіння з урахуванням його переобладнання. Об`єктів самочинного будівництва не виявлено і не зафіксовано. Однак за наслідком проведення технічної інвентаризації до реєстрів речових прав на нерухоме майно не були внесені відповідні відомості про зміни у технічній характеристиці домоволодіння. 24.02.2022 Україна піддана широкомасштабному вторгненню з боку РФ із застосуванням військової техніки та зброї. По місцю розташування земельної ділянки по АДРЕСА_3 , велися активні бойові дії й 09.03.2022 в результаті потрапляння боєприпасів та виниклої потім пожежі належний позивачці житловий будинок та господарські споруди були зруйновані. 09.03.2022 представниками ДСНС складено акт про пожежу та зафіксовано знищення та пошкодження житлового будинку з господарськими спорудами та надвірними будівлями. 04.04.2022 спеціальною комісією Охтирської міської ради складений акт обстеження та констатовано, що житловий будинок зруйнований повністю та непридатний до проживання. Представниками комісії було роз`яснено, що для вирішення питання компенсації за пошкодження та знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією РФ проти України необхідно подати пакет документів, в тому числі витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію нерухомого майна. Під час отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивачкою було виявлено, що квартира АДРЕСА_1 , зазначена за загальною площею 48,9 кв.м, житловою площею 29,7 кв.м, тобто за параметрами відповідно до договору купівлі-продажу від 18.09.1997, тобто без врахування результатів поточної технічної інвентаризації домоволодіння, яку було проведено 24.06.2003. 01.09.2023 державним реєстратором на звернення позивачки прийнято рішення про зупинення розгляду заяви до усунення недоліків, а саме до подання заявницею документів про готовність до експлуатації об`єкта та документу, що містить відомості про характеристики закінченого будівництвом об`єкту. На звернення позивачки до Інспекції ДАБК в Сумській області 18.09.2023 була надана відповідь про неможливість прийняття в експлуатацію самочинно побудованих прибудов через те, що вони зруйновані. Рішенням суду від 08.11.2023 у справі №583/3080/23 встановлено факт, що станом на 24.02.2022 квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_4 , мала певні характеристики (з урахуванням переобладнань). 19.12.2023 державним реєстратором прийнято рішення про повторне зупинення розгляду заяви до усунення недоліків, а саме - до подання Декларації про готовність до експлуатації об`єкта та документу, що містить відомості про характеристики такого закінченого будівництвом об`єкту. 29.01.2024 державним реєстратором рішенням відмовлено у проведенні реєстраційних дій. 31.01.2024 виконавчим комітетом Охтирської міської ради складено акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії РФ, з висновками, що об`єкт не придатний для використання за цільовим призначенням, зруйнований (фундамент пошкоджений) в результаті бойових дій. 27.03.2024 позивачка звернулася до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області із заявою з проханням провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) з урахуванням фактичних обставин та рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 8.11.2023, однак їй було роз`яснено про неможливість проведення реєстраційних дій знищеного нерухомого майна та про необхідність надання Декларації про готовність до експлуатації об`єкта, отриману з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, яку неможливо надати через зруйнування квартири. Зазначає, що невідповідність інформації з Державного реєстру речових прав (невнесення повної інформації) фактичному стану параметрів та технічних характеристик квартири по АДРЕСА_3 , позбавляє позивачку можливості отримати компенсацію за пошкоджений/знищений об`єкт нерухомого майна. Розмір компенсації визначатиметься за результатами оцінки вартості відновлення відповідного майна з урахуванням ступеня його пошкодження, тобто загальна площа знищеного об`єкта нерухомого майна впливає на розмір компенсації, а відсутність повної інформації та відомостей про параметри та технічну характеристику нерухомого майна за його складовими позбавляє власника права на належну компенсацію відповідно до закону, що і стало підставою звернення до суду.
23.04.2024 ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
В судовому засіданні позивачка та її представник позовні вимоги підтримали з підстав, зазначених в позовній заяві, та просили задовольнити. Представник додатково пояснив, що наразі реєстраційний орган не визнає право власності позивача на квартиру у більшій площі з урахуванням проведених добудов. Всі добудови були інвентаризовані у 2003 році та відміток у інвентарній справі про самочинне будівництво поставлено не було. Зазначене свідчить про законність проведення цих добудов. Однак БТІ не внесло відомості про право власності на квартиру у збільшеній площі. Земля позивачем була приватизована. Відсутність реєстрації права власності на квартиру в більшій площі з урахуванням добудов позбавляє позивача можливості отримати належну компенсацію за зруйноване майно внаслідок агресії російської федерації. Розуміють, що наразі майно відсутнє, тому неможливо подати до реєстраційного органу Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації. Через це прохають визнати за ними право власності на майно з урахуванням добудов станом на час його існування, тобто на початок повномасштабної збройної агресії.
Від відповідача та третьої особи надійшли листи із проханням проведення розгляду справи без їхніх представників. При вирішенні спору покладаються на розсуд суду.
Суд, вислухавши пояснення позивача та її представника, вивчивши матеріали справи, дослідивши письмові докази, дійшов такого висновку.
Відповідно до договору купівлі-продажу від 18.09.1997, посвідченого державним нотаріусом Охтирської державної нотаріальної контори Ковальчук С.П. та зареєстрованого в реєстрі за №1-2857, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить двокімнатна квартира житловою площею 29,7 кв.м, загальною площею 48,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , та складається з коридору 2-1, прихожої 2-2, жилої 2-3, жилої 2-4, кухні 2-5 (а.с. 13 зворот - 14).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 01.07.2023 №337670834 квартира АДРЕСА_1 , належить на праві приватної власності ОСОБА_1 та має такі характеристики: загальна площа 48,9 кв.м, житлова площа 29,7 кв.м. (а.с. 18).
Відповідно до свідоцтва про право власності від 01.11.2013 ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), площею 0,0642 га, з кадастровим номером 5910200000:17:003:0096, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , що також підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 01.07.2023 №337671121 (а.с. 17 зворот, 19).
З довідки КП ОМР «Бюро технічної інвентаризації та архітектурно-планувальних робіт» від 02.06.2023 №163 вбачається, що згідно матеріалів інвентарної справи на домоволодіння по АДРЕСА_3 , загальна площа квартири АДРЕСА_5 станом на 17.05.2002 (дата проведення останньої інвентаризації) становить 88,1 кв.м., житлова 39,1 кв.м. Загальна площа квартири збільшилася на 39,2 кв.м. у зв`язку з добудовою до квартири прибудови літ. «а1», дозвільні документи в матеріалах інвентарної справи відсутні. Житлова площа квартири збільшилася на 9,4 кв.м. в зв`язку з переобладнанням приміщення кухні в житлову кімнату, дозволу не потребує згідно з Постановою Кабінету міністрів України від 12.05.2023 №488 (а.с. 24 зворот).
Відповідно до технічного паспорту, складеного 24.06.2003, квартира АДРЕСА_1 , складається з 3 житлових кімнат, загальна площа квартири 90,5 кв.м, в т.ч. жила 39, 1 кв.м. До складу квартири входять: прибудова аІ з тамбуром І площею 2,8 кв.м, прибудова аІІ з кладовкою ІІ площею 3,8 кв.м, прибудова аІІІ з котельною ІІІ площею 2,4 кв.м, коридор 2-1 площею 8,2 кв.м, убиральня 2-2 площею 1,5 кв.м, ванна 2-3 площею 6,2 кв.м, прихожа 2-4 площею 15,8 кв.м, житлова кімната 2-5 площею 14,3 кв.м, житлова кімната 2-6 площею 17,5 кв.м, житлова кімната 2-7 площею 7,3 кв.м, кухня 2-8 площею 10,7 кв.м (а.с. 14-17).
09.03.2022 в результаті потрапляння боєприпасів та виниклої потім пожежі житловий будинок, господарські будівлі та споруди, паркан, в`їзні ворота за адресою АДРЕСА_4 , що належить ОСОБА_1 , було зруйновано, що підтверджується актом про пожежу від 09.03.2022 та актом 47-04 від 04.04.2022 обстеження майна, пошкодженого внаслідок бойових дій, військової агресії РФ проти України (а.с. 22 зворот - 24).
Так комісією з приводу виявлення і обстеження пошкоджень інфраструктури міста, багатоповерхових та приватних будинків на території Охтирської міської територіальної громади внаслідок бойових дій, військової агресії РФ по відношенню до України Охтирської міської ради, утвореною на виконання рішення Охтирської міської ради від 31.03.2022 №581-МР, з метою фіксації пошкоджень 04.04.2022 обстежено належну ОСОБА_1 1/2 частину приватного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_4 , та зроблено попередній висновок - житловий будинок зруйнований повністю та непридатний для проживання людей (а.с. 23 зворот - 24).
01.09.2023 позивачка звернулася до державного реєстратора прав на нерухоме майно із заявою про виправлення технічної помилки, відомостей у Державному реєстрі прав, в якій просила виправити технічну помилку щодо реєстрації об`єкта нерухомого майна №2740372159040 - технічних параметрів та складових квартири, а саме: вказати загальну площу квартири 90,5 кв.м, житлову площу квартири 39,1 кв.м. (а.с. 25).
01.09.2023 державним реєстратором прийняте рішення №69118987 про зупинення розгляду заяви ОСОБА_1 до усунення недоліків, а саме - до подання заявником документів для проведення державної реєстрації: Декларації про готовність до експлуатації об`єкта та документу, що містить відомості про характеристики такого закінченого будівництвом об`єкту (а.с. 25).
11.09.2023 ОСОБА_1 звернулася до головного державного інспектора інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Сумській області з заявою, в якій просила узаконити прибудови та переобладнання до жилого будинку, які здійснені за період 1997-2003 років без дозвільних документів за адресою: АДРЕСА_4 (а.с. 26).
18.09.2023 за № 13-17/24 відділом державного архітектурно-будівельного контролю Охтирської міської ради позивачці було надано відповідь на її заяву, в якій зазначено, що Порядок проведення технічного обстеження і прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, будівель і споруд сільськогосподарського призначення, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), збудовані на земельній ділянці відповідного цільового призначення без дозвільного документа на виконання будівельних робіт, який затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.07.2018 №158, дає можливість ввести в експлуатацію побудовані у період з 05 серпня 1992 року по 09 квітня 2015 року визначені в цьому Порядку будівлі (так звана «будівельна амністія»), подавши відповідну декларацію про готовність до ЦНАПу. Однак, відділ ДАБК не має повноважень щодо прийняття в експлуатацію самочинно побудованої прибудови до житлового будинку, так як житловий будинок, господарські будівлі та споруди, розташовані за адресою: АДРЕСА_4 , зруйновані повністю (а.с. 26 зворот - 27).
Рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 08.11.2023 у справі №583/3080/23 задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 , встановлено факт, що станом на 24.02.2022 квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_4 , яка на праві приватної власності належить ОСОБА_1 відповідно до договору купівлі-продажу від 18.09.1997, посвідченого державним нотаріусом Охтирської державної нотаріальної контори Ковальчук С.П., зареєстрованого в реєстрі за №1-2857, мала наступні складові: прибудова аІ з тамбуром І площею 2,8 кв.м, прибудова аІІ з кладовкою ІІ площею 3,8 кв.м, прибудова аІІІ з котельною ІІІ площею 2,4 кв.м, коридор 2-1 площею 8,2 кв.м, убиральня 2-2 площею 1,5 кв.м, ванна 2-3 площею 6,2 кв.м, прихожа 2-4 площею 15,8 кв.м, житлова кімната 2-5 площею 14,3 кв.м, житлова кімната 2-6 площею 17,5 кв.м, житлова кімната 2-7 площею 7,3 кв.м, кухня 2-8 площею 10,7 кв.м, що складають загальну площу 90,5 кв.м, житлову площу 39,1 кв.м, та господарські споруди: літня кухня-гараж Е, прибудова е та прибудова еІ, вбиральня Г, частини огорожі № 1-2, частини колодязя к (а.с. 27 зворот 30).
19.12.2023 державним реєстратором прийнято рішення №70764395 про зупинення розгляду заяви ОСОБА_1 до усунення недоліків, а саме до подання заявником документів для проведення державної реєстрації: Декларації про готовність до експлуатації об`єкта та документу, що містить відомості про характеристики такого закінченого будівництвом об`єкту (а.с. 30 зворот).
29.01.2024 рішенням державного реєстратора №71315316 відмовлено у проведенні реєстраційних дій за заявою ОСОБА_1 (а.с. 31).
31.01.2024 комісією з обстеження будівель і споруд на території Охтирської міської територіальної громади, що були зруйновані або пошкодженні внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією РФ проти України, створеною на виконання рішення Охтирської міської ради від 07.07.2022 №102, обстежено належну ОСОБА_1 1/2 частину приватного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_4 , та зроблено висновок об`єкт непридатний для використання за цільовим призначенням (а.с. 31 зворот - 33).
27.03.2024 ОСОБА_1 звернулася до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області з заявою, в якій просила провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) з урахуванням фактичних обставин та судового рішення від 08.11.2023 №583/3080/23 (а.с. 34-35).
Листом виконавчого комітету Охтирської міської ради від 08.04.2024 за вих. №01-05/810 ОСОБА_1 роз`яснено, що для проведення державної реєстрації права власності квартири за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 90,5 кв.м, житловою площею 39,1 кв.м зі всіма складовими об`єктами нерухомості за рішенням суду адміністратору ЦНАП необхідно подати повний пакет документів: - рішення суду від 08.11.2023 №583/3080/23; - декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, отриману з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва; - технічний паспорт, отриманий з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва; - квитанцію про сплату адміністративного збору (а.с. 35 зворот 36).
Згідно вимог ч. 1 ст.4ЦПК України кожна особа має право у порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 15, ч. 1 ст. 16ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Згідно ст. 41 Конституції кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ч. 1 ст. 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно ч. 1 ст. 179 ЦК України річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки.
Згідно ч.1-3ст.321ЦК України правовласності таінші речовіправа нанерухомі речі,обтяження цихправ,їх виникнення,перехід іприпинення підлягаютьдержавній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Згідно ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Держава гарантує, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проєктів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням норм і правил; розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проєктів цих об`єктів; раціональне використання земель та територій для містобудівних потреб, підвищення ефективності забудови та іншого використання земельних ділянок; охорона культурної спадщини, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів; урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій; урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва; інформування через медіа громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об`єктів; участь громадян, об`єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об`єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій; захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством (стаття 5 Закону України «Про основи містобудування»).
Право на виконання будівельних робіт виникає у забудовника лише за наявності документів, які надають право виконувати будівельні роботи та передбачені статтями 26, 29-31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також у передбачених законом випадках отримання дозволу на виконання будівельних робіт (статті 34, 37 цього Закону).
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів належить до одного з етапів проєктування та будівництва об`єктів, що здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок (пункт 5 частини п`ятої стаття 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).
Частиною другою статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено заборону на виконання будівельних робіт без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Частиною восьмою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівельної діяльності» передбачено, що експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється.
Аналогічна норма закріплена пунктом 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2011 року № 461.
Відповідно до статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівельної діяльності», пункту 3 Порядку № 461 прийняття в експлуатацію об`єктів, що належать до I-III категорії складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Пунктом 3-1 Порядку № 461 визначено перелік документів, які має подати зацікавлена особа, для прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.
Вказані норми права, які регулюють порядок здійснення будівництва об`єктів, є такими, що відповідають критеріям правової визначеності і передбачуваності. ОСОБА_1 не могла не знати про порядок здійснення будівництва добудов до квартири, на власний ризик здійснювала самочинне будівництво. Та обставина, що на плані схемі за наслідком проведеної інвентаризації відсутній штамп «самочинне будівництво» не є доказом законності проведення добудов. Та обставина, що позивач усвідомлювала незаконний характер проведених нею прибудов свідчить зміст поданого нею листа до головного державного інспектора інспекції ДАБК в Сумській обл. від 11.09.2023 р.
Статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно п.1ч.1ст.4Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобмежень"обов`язковійдержавній реєстраціїпідлягають речовіправа таобтяження нанерухоме майно,розміщене натериторії України,що належитьфізичним таюридичним особам,державі вособі органів,уповноважених управлятидержавним майном,іноземцям таособам безгромадянства,іноземним юридичнимособам,міжнародним організаціям,іноземним державам,а такожтериторіальним громадамв особіорганів місцевогосамоврядування,а саме: 1) право власності на нерухоме майно (яке є в наявності).
Відповідно до ч. 4, 7 ст. 8 Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» № 2923-ІХ від 23.02.2023 р. розмір компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна визначається щодо кожного отримувача компенсації та кожного знищеного об`єкта нерухомого майна окремо, виходячи із загальної площі знищеного об`єкта нерухомого майна та вартості 1 квадратного метра площі знищеного об`єкта нерухомого майна. Визначення вартості 1 квадратного метра площі знищеного об`єкта нерухомого майна здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України в Порядку надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна.
Відповідно до ч. 7 ст. 4 Закону України № 2923-ІХ від 23.02.2023 р. до заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна додаються: щодо знищеного об`єкта нерухомого майна, визначеного підпунктом "а" пункту 4 частини першої статті 1 цього Закону, у разі якщо отримувачем компенсації є власник об`єкта нерухомого майна, - копія документа, що підтверджує право власності на об`єкт нерухомого майна (крім випадків, якщо право власності на відповідний об`єкт нерухомого майна зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).
При вирішенні спору суд виходить із того, що наразі добудови до належної позивачу квартири адресою: АДРЕСА_4 , є знищеними і з огляду на це право власності на них не може бути зареєстроване у встановленому законом порядку.
Відповідно до статті 5ЦПК України застосовуваний судом спосіб захисту цивільного права має відповідати критерію ефективності. Тобто цей спосіб має бути дієвим, а його реалізація повинна мати наслідком відновлення порушених майнових або немайнових прав та інтересів управомоченої особи.
Закон не передбачає ані визнання, ані реєстрації права власності на річ, яка існувала в минулому, як про це прохає позивач. З огляду на викладене у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Судові витрати понесені позивачем слід залишити за нею без відшкодування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 10, 12, 18, 76, 81, 141, 206, 263-265, 353, 354 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, третя особа: виконавчий комітет Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області про захист права власності на нерухоме майно відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Охтирського міськрайонного суду Р.В.Сидоренко