open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа №: 671/2856/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2024 року м. Волочиськ

Волочиський районний суд Хмельницької області в складі

головуючої судді Ніколової С.В.,

з участю секретаря судового засідання Хрупайло Т.В.,

прокурора ОСОБА_1 ,

представника відповідача ТОВ Волочиськ-Агро Федючка В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Волочиської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійнювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Волочиськ-Агро, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_3 , Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про скасування державної реєстрації земельної ділянки та витребування земельної ділянки у відповідачів,

в с т а н о в и в :

28 грудня 2023 року керівник Волочиської окружної прокуратури Хмельницької області звернувся до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з позовом до ОСОБА_2 , ТОВ Волочиськ-Агро про скасування державної реєстрації земельної ділянки 6820980900:04:002:0006, припинивши право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку та право оренди ТОВ Волочиськ-Агро, витребування земельної ділянки у відповідачів. В обґрунтування позову вказав, що розпорядженням голови Волочиської районної державної адміністрації №106/2011-р від 22.02.2011 року затверджено проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району, в тому числі, на території Бокиївської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, площею 20,0982 га. Зазначає, що консервація земель проведена відповідно до Порядку консервації земель, затвердженого наказом Держкомзему України №175 від 17.10.2002 року, що був чинним на час її проведення. Проект землеустрою щодо консервації погоджено висновком №04-4141/10 від 10.11.2010 року, виданим Управлінням Держкомзему у Волочиському районі та висновком державної експертизи землевпорядної документації №834 від 24.11.2010 року. Вказує, що на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-11517-СГ від 11.05.2016 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» та №22-33826-СГ від 21.12.2016 року ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та у послідуючому надано у власність земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Бокиївської сільської ради Волочиського (тепер Хмельницького) району Хмельницької області. В подальшому, на підставі договору купівлі продажу від 20.05.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Балац Т.П. та зареєстрованим в реєстрі за №506 від 20.05.2019 року, ОСОБА_3 вказану земельну ділянку продав ОСОБА_2 . Зазначає, що відповідно до інформації сертифікованого інженера-землевпорядника ПП ОСОБА_4 , земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006, яка належала ОСОБА_3 , накладається на законсервовану земельну ділянку у співвідношенні 1,4251 га із 2 га. Вказує, що передача вказаної земельної ділянки у власність відбулася з порушенням вимог чинного земельного законодавства, вибула з володіння власника держави не з його волі на підставі незаконного рішення державного органу, якому держава делегувала повноваження щодо розпорядження землями державної власності, тому необхідно відновити права держави шляхом витребування земельної ділянки. Тому, прокурор просить суд скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки, скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006, припинивши право приватної власності ОСОБА_2 та право оренди ТОВ «Волочиськ-Агро» на вказану земельну ділянку, та витребувати у ОСОБА_2 та ТОВ «Волочиськ-Агро» на користь Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області земельну ділянку площею 1,4251 га, яка розміщена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006.

В судовому засіданні прокурор ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.

Представник позивача Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, у вирішенні справи покладається на думку суду.

Відповідачка ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, відзиву на позов не подала, про причину неявки суд не повідомила. Про дату, час і місце судового засідання повідомлена належним чином.

Представник ТОВ Волочиськ-Агро Федючок В.М. в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позов та у додаткових поясненнях від 28.05.2024 року. Посилається на те, що прокурор обрав неналежний спосіб захисту. Вважає, що внаслідок передачі ОСОБА_3 спірної земельної ділянки було допущено порушення формування земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 із зміною її цільового призначення: для ведення будь-якої діяльності, крім заліснення, тому для відновлення порушеного права ефективним та достатнім способом захисту було б скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення реєстрації права власності і права оренди, без витребування земельної ділянки. Вважає, що земельна ділянка площею 1,4251 га не є об`єктом цивільних правовідносин, оскільки відповідно до ч. 9 ст. 79-1 ЗК України може бути об`єктом виключно з моменту її формування та державної реєстрації прав на неї. Вказує, що позивач не надав належних доказів на підтвердження того, що йому на праві власності належить земельна ділянка площею 1,4251 га. Просить відмовити в задоволенні позову в частині позовних вимог до відповідача ТОВ Волочиськ-Агро, який не є власником земельної ділянки. Вказує, що позовні вимоги є передчасними і можуть бути пред`явлені після відновлення територіальною громадою права власності на спірну земельну ділянку шляхом усунення перешкод у користуванні нею.

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_3 в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце судового засідання повідомлений належним чином.

Від представника третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_5 надійшло письмове пояснення, в якому вказує на відсутність обмежень, встановлених Законом України Про Державний земельний кадастр щодо використання земельної ділянки, яка відводилась ОСОБА_3 у власність. Вважає, що передача земельної ділянки у власність проведена відповідно до вимог чиного законодавства.

Заслухавши учасників справи, вивчивши і дослідивши письмові докази в їх сукупності, прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Встановлено, що розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області від 14.09.2010 року № 764/2010-р «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо консервації малопродуктивних, деградованих і непридатних для сільськогосподарського використання земель на території Волочиського району» вирішено надати дозвіл Державному підприємству «Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут» на розробку проекту землеустрою щодо консервації деградованих та малопродуктивних земель державної власності (шляхом заліснення) на території Наркевицької селищної, Бокиївської, Чернявської, Писарівської, Криштопівської, Рябіївської,Ожиговецької, Тарнорудської, Федірківської, Зайчиківської, Зеленівської, Трительницької, Поповецької, Полянської, Сарнівської, Копачівської, Завалійківської сільських рад Волочиського району Хмельницької області (а.с. 27).

Розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області від 14.09.2010 року № 766/2010-р «Про затвердження складу комісії з обстеження земель в натурі (на місцевості) та підготовки висновків про доцільність консервації земель на території Волочиського району» затверджено комісію з обстеження земель в натурі (на місцевості) та підготовки висновків про доцільність консервації земель на території Волочиського району (а.с. 25).

Відповідно до акту №1 від 14.09.2010 року комісії з обстеження земель в натурі (на місцевості) та підготовки висновків про доцільність консервації земель на території Волочиського району на основі аналізу ґрунтового покриву, показників рельєфу та даних агрохімічного дослідження, а також польового (рекогносцировочного) обстеження деградованих та малопродуктивних земель державної власності і враховуючи низький економічний стан використання цих земель за останні п`ять років комісія вважає за доцільне вилучити з активного господарського обігу на території Бокиївської сільської ради - 20,10 га, в тому числі ріллі 20,10 га, та здійснити їх консервацію шляхом заліснення безстроково.

Згідно робочого проекту землеустрою щодо заліснення ділянок на території Бокиївської, Чернявської сільських рад, Наркевицької селищної ради, Криштопівської, Рябіївської, Ожиговецької, Тарнарудської, Федірківської, Зайчиківської, Зеленівської, Трительницької, Полянської, Копачівської, Завалійківської сільських ради винесено в натуру на місцевості земельну ділянку на території Бокиївської сільської ради площею 20,0982 га, яка підлягала консервації шляхом заліснення (а.с 28-37).

Проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району погоджено висновком Управління Держкомзему у Волочиському районі №04-4141/10 від 10.11.2010 року та висновком державної експертизи землевпорядної документації №834 від 24.11.2010 року, що виданий ГУ Держкомзему у Хмельницькій області (а.с. 38-40).

Розпорядженням Волочиської державної адміністрації Хмельницької області від 22.02.2011 року № 106/2011-р «Про затвердження проекту землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району» затверджено проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району згідно додатку. Відповідно до додатку до вказаного розпорядження на території Бокиївської сільської ради консервовано 20,0982 га ріллі (а.с. 41-42).

Зазначена вище консервація земель проведена відповідно до Порядку консервації земель, діючого на той час, та затвердженого наказом Держкомзему України №175 від 17.10.2002 року. Відповідно до п. 2 Порядку консервації земель, затвердженого наказом Держкомзему України №175 від 17.10.2002 року, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін та залуження або заліснення. Консервація земель здійснюється за наявності: - порушення поверхні земельних ділянок унаслідок землетрусів, зсувів, карстоутворення, повеней, добування корисних копалин тощо; - еродованих земель, перезволожених земель з підвищеною кислотністю або засоленістю та ґрунтів, забруднених хімічними речовинами й іншими видами забруднень, небезпечних для здоров`я людей; - малопродуктивних земель, ґрунти яких характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю; - радіаційно небезпечних, радіоактивно забруднених або забруднених важкими металами та іншими хімічними елементами земель тощо.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-11517-СГ від 11.05.2016 року «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2 га із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (а.с. 65).

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-33826-СГ від 21.12.2016 року ОСОБА_3 надано у власність земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Бокиївської сільської ради Волочиського (тепер Хмельницького) району Хмельницької області (а.с. 66).

На підставі договору купівлі продажу, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Балац Т.П. та зареєстрованим у реєстрі за №506 від 20.05.2019 року ОСОБА_3 продав ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 6820980900:04:002:0006. (а.с. 70-73).

Право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 6820980900:04:002:0006 для ведення особистого селянського господарства зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20.05.2019 року, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с. 61-64).

Відповідно до договору оренди від 15.06.2017 року вказана земельна ділянка передана в оренду ТОВ «Волочиськ-Агро» строком на 10 років, право оренди ТОВ зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.08.2017 року, запис про інше речове право № 21888183 (а.с. 63).

Згідно зі Збірним кадастровим планом земельної ділянки, складеним сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_4 , встановлено накладення земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 на земельну ділянку площею 20,0982 га, яка підлягає консервації на підставі проекту землеустрою, з накладенням 1,4251 га з загальної площі 2 га земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 (а. с. 46-47).

Відповідно до ст. 3 Конституції України, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Так, статтями 13, 14 Конституції України визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Статтею 80 Земельного кодексу України встановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, на землі державної власності.

Згідно із частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до пункту «д» частини 1 статті 164 Земельного кодексу України, охорона земель включає консервацію деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь.

Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України «Про охорону земель», консервація земель - припинення господарського використання на визначений термін та залуження або залісення деградованих і малопродуктивних земель, господарське використання яких є екологічно та економічно неефективним, а також техногенно забруднених земельних ділянок, на яких неможливо одержувати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров`я.

Відповідно до ч. 2 ст. 172 Земельного кодексу України, консервація земель здійснюється шляхом припинення чи обмеження їх господарського використання на визначений термін та залуження, заліснення або ренатуралізації. Передача у власність і користування земель державної та комунальної власності, щодо яких прийнято рішення про їх консервацію, для цілей, не пов`язаних із такою консервацією, забороняється.

Відповідно до пункту 2 Порядку консервації земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 17.10.2002 №175 (далі Порядок №175), консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін та залуження або заліснення.

Консервація земель здійснюється за наявності:порушення поверхні земельних ділянок унаслідок землетрусів, зсувів, карстоутворення, повеней, добування корисних копалин тощо;еродованих земель, перезволожених земель з підвищеною кислотністю або засоленістю та ґрунтів, забруднених хімічними речовинами й іншими видами забруднень, небезпечних для здоров`я людей;малопродуктивних земель, ґрунти яких характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю;радіаційно-небезпечних, радіоактивно забруднених або забруднених важкими металами та іншими хімічними елементами земель тощо.

Згідно з пунктом 4 Порядку №175 консервація земель здійснюється за ініціативи власників землі, землекористувачів, у тому числі орендарів, а також за поданням місцевих землевпорядних або природоохоронних органів.

Відповідно до пункту 10 Порядку №175 проект консервації земель підлягає державній землевпорядній експертизі згідно з Положенням про здійснення державної землевпорядної експертизи, затвердженим наказом Держкомзему від 11 березня 1997 року №39 (z0171-97) і зареєстрованим Мін`юстом 12 травня 1997 року за №171/1975, після чого подається на затвердження до відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради).

Пунктом 14 Порядку №175 передбачено, що після закінчення строку консервації земель, визначених проектом консервації, комісія, до складу якої входять представники: відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради); місцевого органу земельних ресурсів; природоохоронного органу; Кримського республіканського або обласного державного проектно-технологічного центру охорони родючості ґрунтів і якості продукції; власника земельної ділянки, проводить обстеження законсервованих земель у натурі (на місцевості) і вносить до відповідних органів виконавчої влади (місцевого самоврядування), які прийняли рішення про консервацію земель, пропозицію щодо повернення земель до попереднього використання, продовження термінів консервації або інші пропозиції, направлені на їх раціональне та екологічно безпечне використання.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.09.2010 року комісією, яка затверджена розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації від 14.09.2010 року №766/2010-р, складено акт №1 «Про обстеження деградованих і малопродуктивних земель», згідно з яким вирішено за доцільне вилучити з активного господарського обігу на території Бокиївської сільської ради 20,0982 га, в тому числі, ріллі 20,0982 га та здійснити їх консервацію шляхом заліснення.

Проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району перед затвердженням пройшов державну землевпорядну експертизу на предмет відповідності вимогам земельного законодавства і діючих нормативно-технічних документів, як це передбачено Порядком консервації земель від 17.02.2202 №175, та отримав позитивний висновок державної експертизи від 24.11.2010 №834 з деякими зауваженнями, які були усунуті. Дані обставини підтверджується матеріалами справи.

В подальшому, розпорядженням Волочиської державної адміністрації Хмельницької області від 22.02.2011 №106/2011-р «Про затвердження проекту землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району», затверджено проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Волочиського району, серед яких на території Бокиївської сільської ради консервовано 20,0982 га ріллі. Розпорядження від 22.02.2011 року №106/2011-р не визнано незаконним та є чинним, а правомірність його прийняття та обґрунтованість проведення консервації земель шляхом заліснення, у тому числі на території Бокиївської сільської ради, виходячи із заявлених позовних вимог та принципу диспозитивності, не є предметом розгляду даного спору.

Виходячи з системного аналізу норм Закону України «Про охорону земель», Земельного кодексу України, Порядку консервації земель, затвердженого наказом Держкомзему від 17.10.2002 року №175, слід дійти висновку, що на час проведення консервації земель заборонено ведення будь-якої діяльності на цих землях, крім передбаченої проектами консервації земель, а тому вказані землі не можуть передаватись у власність для ведення особистого селянського господарства до вирішення питання про повернення земель до попереднього використання.

На момент прийняття наказу Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області №22-33826-СГ від 21.12.2016 про передачу ОСОБА_3 у власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 площею 2 га, зазначена земельна ділянка не могла використовуватись для ведення особистого селянського господарства та підлягала консервації шляхом заліснення.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Ефективним способом захисту права власності (речового права) вважається вимога про витребування земельної ділянки з незаконного володіння (віндикаційний позов) в порядку статті 387 ЦК України. На цьому, зокрема, наголошено у пункті 56 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц.

Віндикація застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема, якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору. У цьому разі майно може бути витребуване від особи, яка не є стороною недійсного правочину, шляхом подання віндикаційного позову, зокрема від добросовісного набувача, з підстав, передбачених частиною першою статті 388 ЦК України.

Як зазначено у постанові Верховного Суду від 22.10.2020 у справі № 752/11904/17, правова мета віндикаційного позову полягає у поверненні певного майна законному власнику як фактично, тобто у його фактичне володіння, так і у власність цієї особи, тобто шляхом відновлення відповідних записів у державних реєстрах.

Відповідно до ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Відповідно до ч. 1 ст. 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Згідно ч. 3 ст. 388 ЦК України, якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 13 вересня 2023 року у справа №359/3912/15-ц, від 20 вересня 2023 року у справі №206/2421/16-ц, захист порушених прав особи, що вважає себе власником майна, яке було неодноразово відчужене, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до останнього набувача цього майна з підстав, передбачених статтями 387 та 388 ЦК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Отже, в разі прийняття самого рішення відповідним органом про консервацію землі, передача таких земель у приватну власність заборонено Земельним кодексом України.

Як встановлено під час судового розгляду, ОСОБА_2 на підставі договору купівлі- продажу від 20.05.2019 року набула право власності на земельну ділянку площею 2 га за межами населених пунктів Бокиївської сільської ради, яка накладається на земельну ділянку площею 20,0982 га, по якій прийнято рішення про консервацію шляхом заліснення в співвідношенні 1,4251 га з 2 га, з порушенням вимог Земельного кодексу України, який встановлює імперативну заборону на таку передачу. Вищезазначена земельна ділянка перебуває у оренді ТОВ Волочиськ-Агро на підставі договору оренди землі від 15.06.2017 року, право оренди ТОВ Волочиськ-Агро зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.08.2017 року. Тому, необхідно витребувати у ОСОБА_2 та ТОВ Волочиськ-Агро на користь Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, частину земельної ділянки площею 1,4251 га, яка розміщена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 площею 2 га, та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006, з одночасним скасуванням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку, припинивши право приватної власності ОСОБА_2 та право оренди ТОВ «Волочиськ-Агро» на земельну ділянку.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що прокурором обрано належний спосіб захисту, позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

При цьому, суд враховує те, що за обставин даної справи, витребування майна є законним та пропорційним заходом, є виправданим, переслідує легітимну мету та є необхідним у демократичному суспільстві, а тому не є таким, що порушує статтю 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Судом встановлено, що звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання повернення земельної ділянки, яка незаконно вибула із земель державної власності, що незаперечно становить суспільний інтерес. Обґрунтування прокурором наявності підстав для представництва інтересів держави є мотивованим.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду Хмельницькою обласною прокуратурою сплачено судовий збір за подання позовної заяви в сумі 8052 грн., та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову в сумі 1342 грн.

Судовий збір підлягає стягненню з відповідачів ОСОБА_2 та ТОВ Волочиськ-Агро на користь Хмельницької обласної прокуратури в розмірі по 4697 грн. з кожного.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 10, 12, 13, 77-81, 141, 258-259, 263-265 ЦПК України,

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006.

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006 площею 2 га, припинивши право приватної власності ОСОБА_2 та право оренди ТОВ «Волочиськ-Агро» на вказану земельну ділянку.

Витребувати у ОСОБА_2 та у товариства з обмеженою відповідальністю Волочиськ-Агро на користь Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області земельну ділянку площею 1,4251 га, яка розміщена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820980900:04:002:0006.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Волочиськ-Агро на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в розмірі 4697 грн.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в розмірі 4697 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відомості про учасників справи: Волочиська окружна прокуратура Хмельницької області, ЄДРПОУ 02911102, адреса: Слави, 8, м. Волочиськ Хмельницької обл., 31200; позивач: Війтовецька селищна рада Хмельницького району Хмельницької області, ЄДРПОУ 04403433, адреса: 31256, вул. Героїв України, 4, смт. Війтівці Хмельницький район Хмельницької область; відповідач: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації місця проживання: АДРЕСА_1 ; відповідач: товариство з обмеженою відповідальністю Волочиськ-Агро, ЄДРПОУ 33007668, адреса місце знаходження: вул. Фридрихівська, 40, м. Волочиськ Хмельницький район Хмельницької область, 31200; третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса проживання: 31232, с. Глядки Хмельницький район Хмельницька область; третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ЄДРПОУ 39767479, адреса: 29016, вул. Інституцька, 4/1, м. Хмельницький.

Повне рішення складено 03 червня 2024 року.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 119453725
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку