open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 травня 2024 року м. Дніпросправа № 280/10437/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 лютого 2024 року (суддя Прасов О.О.) адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, визнання протиправним та незаконним нарахування,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду із адміністративним позовом Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 27.04.2020 за №2815245-5005-0829 винесене ГУ ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкові зобов`язання з орендної плати за землю за 2020 рік в сумі 58163,00 грн. в частині надмірно нарахованого податку в сумі 19872,18 грн.;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 16.04.2021 за №249774-2406-0829 винесене ГУ ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкові зобов`язання з орендної плати за землю за 2021 рік в сумі 58163,00 грн. в частині надмірно нарахованого податку в сумі 19872,18 грн.;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 19.06.2023 за №19780-2410-0829 винесене ГУ ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкові зобов`язання з орендної плати за землю за 2023 рік в сумі 73576,19 грн. в частині надмірно нарахованого податку в сумі 35285,37 грн.;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Ш» від 02.12.2021 за №0182772406 винесене ГУ ДФС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 нараховано штраф в сумі 9572,71 грн. за несвоєчасну оплату орендної плати за землю за період серпень 2019р. - серпень 2021 р. в повному обсязі;

визнати протиправним та незаконним нарахування ОСОБА_1 податку на майно громадян (нерухоме майно, транспортний податок плата за землю) податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») згідно службової записки від 13.08.2019 за №644 терм. спл. 13.08.2019 в сумі 38290,82 грн. та пені за несвоєчасну сплату в сумі 1542,10 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 під час спроби оформлення банківського кредиту дізналась, що все майно знаходиться в податковій заставі у зв`язку з наявністю податкового боргу. Тому через свого представника, направила запит до ГУ ДПС у Запорізькій області про надання інформації про виникнення заборгованості та скасування незаконно нарахованої недоїмки. Але, 20.11.2023 на поштову адресу представника надійшла Відповідь ГУ ДПС у Запорізькій області №45910/6/08-01-24-03-22 від 13.11.2023 за якою податковий борг виник на підставі податкових повідомлень рішень з нарахування орендної плати за землю за період 2020-2023 рік та нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну плату з орендної плати. Ознайомившись отриманими податковими повідомленнями рішеннями виявлено, що орендна плата в них нарахована в розмірі більшому ніж передбачена існуючим договором оренди укладеним між позивачкою та Запорізькою міською радою. Також, податкове повідомлення рішення про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату орендної плати за землю здійснено з посиланням не відсутнє (неіснуюче) порушення із зазначенням в Акті перевірки невірних відомостей. Окрім того, звіривши надані ГУ ДПС у Запорізькій області документи та дані інтегрованої картки яке ведеться податковим органом, виявлено, що в супереч Постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 №280/2704/19 податковим органом незаконно нарахована орендна плата за землю за 2019 рік в сумі 38290,82 грн. Пунктом 56.1 ст.56 Податкового кодексу України встановлено, що Рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. Враховуючи вище викладені обставини вимушена звернутись до суду за захистом порушених прав. Підстави оскарження: Як вже зазначалось, згідно отриманої Відповіді ГУ ДПС у Запорізькій області існуюча недоїмка та нарахування орендної плати за землю здійснені на підставі податкових повідомлень рішень - за 2020 рік - від 27.04.2020р. №2815245-5005-0829 на суму 58163,00 грн. - за 2021 рік - від 16.04.2021р. №249774-2406-0829 на суму 58163,00 грн. - за 2023 рік - 19.06.2023р. №19780-2410-0829 на суму 73576,19 грн. пов`язаних з нарахуванням орендної плати за землю за земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 2310100000:05:006:0110 площею 0,0715 га. 1.Так, дійсно, позивачка є орендарем вказаної земельної ділянки, відповідно до договору оренди землі від 22.09.2015 №201505000100396. … Таким чином, умовами договору визначено розмір орендної плати в сумі 38290,82 грн. та порядок її сплати, який не заперечується мною. Але отримані податкові повідомлення-рішення містять збільшений розмір орендної плати, який суперечить умовам договору. Не погоджуючись з таким надмірним нарахуванням орендної плати зазначаю, що гідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Згідно з п.288.4 ст.288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Відповідно до п.288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області. Зі змісту зазначених правових норм вбачається, що законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі. Таким чином, з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Отже, що стосується розміру орендної плати за землю Податковим кодексом України встановлено тільки обмеження щодо максимального та мінімального розміру орендної плати за землю (п.288.5 ст.288 ПК України). За цим виключенням, інші питання щодо розміру орендної плати регулюються виключно договором оренди. З моменту укладення договору та до цього часу між позивачкою та Запорізькою міською радою не укладалось жодних додаткових угод в частині зміни розміру орендної плати, таким чином визначений договором оренди землі розмір орендної плати з моменту укладення не змінився та становить 38290,82 грн. Відтак, визначення податковим органом податкового зобов`язання з орендної плати за землю в сумі що перевищує 38290,82 грн. не відповідає умовам договору оренди землі №201505000100396 від 22.09.2015. Всі вище зазначені обставини вже були предметом розгляду та спору між сторонами, досліджені та встановлені судом і відповідно до положень ч.4 ст.78 КАС України не потребують доказування по даній справі. Так, Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30.10.2020 по справі №280/4870/19 яке набрало чинності 11.01.2021 визнано Податкові новідомлення-рішення про нарахування мені орендної плати за землю за 2017 року та 2018 року по земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 за договором оренди від 22.09.2015 №201505000100396, в частині перевищення нарахованої орендної плати, яка встановлена договором оренди. 2.Щодо штрафних санкцій в сумі 9572,71 грн. за несвоєчасну оплату орендної плати за землю за період серпень 2019 року - серпень 2021 року в сумі 38290.82 грн. нарахованих за податковим повідомленням-рішенням від 02.12.2021 №0182772406 винесене ГУ ДФС у Запорізькій області, то зазначаємо наступне. 09.11.2023 разом з відповіддю на Адвокатський запит, отримано копію Акта камеральної перевірки від 18.11.2021 №00297/08-01-24-06/2230117361 за змістом якого несвоєчасно сплачено узгоджену суму грошового зобов`язання визначеного в податковому повідомленні-рішенні по орендній платі за землю за 2016 рік в сумі 38290,80 грн. з затримкою більше 90 днів. А саме зазначається, що податкове зобов`язання з орендної плати за землю нараховане в серпні 2019 року з граничним терміном сплати 13.08.2019 та сплачено з порушенням строку 109.08.2021. Але дані обставини не відповідають дійсності, так згідно інтегрованої картки інтегрованої картки яке ведеться податковим органом, нарахування орендної плати за землю за 2016 рік здійснено згідно Податково-повідомлення-рішення №1681-1304 від 29.06.2016 в сумі 54870,75 грн. податкові зобов`язання по якій відображені в інтегрованій картці, як узгоджені 01.03.2017 та сплачені за рахунок існуючої станом на 31.12.2016 переплати в сумі 54870,75 грн. Таким чином, за даними інтегрованої картки податкового органу орендна плата за 2016 рік нарахована та сплачена 13.07.2017, і посилання в Акті перевірки на нарахування орендної плати за 2016 рік в серпні 2019 року не відповідає дійсності. Так, дійсно, згідно інтегрованої картки 13.08.2019 здійснено нарахування мені орендної плати за землю в сумі 38290,82 грн., з назвою операції: «Нараховано податок на майно громадян (нерухоме майно, транспортний податок плата за землю) Податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») № згідно службової записки від 13.08.2019 №644 від 13.08.2019 терм. спл. 13.08.2019». Але службова записка не є Податковим повідомленням-рішенням, позивачці дана службова записка не вручалась і не може бути підставою нарахування платнику податків податкових зобов`язань в порядку передбаченому Податковим кодексом України. Так, податковий обов`язок відповідно до п.37.2 ст.37 ПКУ виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими ПКУ пов`язує сплату ним податку. Відповідно до ст.54 Податкового кодексу України визначення та узгодження сум податкових та грошових зобов`язань здійснюється в трьох випадках: - грошове зобов`язання яке виникає внаслідок самостійного обчислення та декларування платником шляхом подання податкової декларації (п.54.1 ст.54 ПКУ) - грошове зобов`язання яке виникає внаслідок утриманню та сплаті (перерахуванню) до бюджету в разі нарахування/виплати доходу на користь платника податку - фізичної особи (п.54.2 ст.54 ПКУ) - грошове зобов`язання яке вини значено податковим органом шляхом прийняття податкового повідомлення-рішення. (п.54.3 ст.54 ПКУ) Підпунктом 14.1.157., п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України встановлено, що податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності; Таким чином нарахування податкових зобов`язань шляхом складення Службової записки без направлення її платнику податків, суперечить положенням Податкового кодексу України та є незаконним. Відповідно вважає незаконним нарахування мені 13.08.2019 податкових зобов`язань з орендної плати в сумі 38290,82 грн. на підставі службової записки від 13.08.2019 №644 та відповідно нарахованих на них штрафних санкцій в сумі 9572,72 грн. та пені 1542,11 грн».

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 27.04.2020 за №2815245-5005-0829 винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2020 рік в сумі 58163 грн. 00 коп. в частині надмірно нарахованої суми 19872 грн. 18 коп.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 16.04.2021 за №249774-2406-0829 винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2021 рік в сумі 58163 грн. 00 коп. в частині надмірно нарахованої суми 19872 грн. 18 коп.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 19.06.2023 за №19780-2410-0829-UA23060070000082704 винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2023 рік в сумі 73576 грн. 19 коп. в частині надмірно нарахованої суми 35285 грн. 37 коп.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Ш» від 02.12.2021 за №0182772406 винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, яким ОСОБА_1 нараховано штраф в сумі 9572 грн. 71 коп. за несвоєчасну оплату орендної плати за землю за період серпень 2019 року - серпень 2021 року в повному обсязі.

Визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Запорізькій області по нарахуванню ОСОБА_1 податку на майно громадян (нерухоме майно, транспортний податок плата за землю) податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») згідно службової записки від 13.08.2019 за №644 терм. спл. 13.08.2019 в сумі 38290 грн. 82 коп. та пені за несвоєчасну сплату в сумі 1542 грн. 11 коп.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області здійснити коригування інтегрованої картки платника податків ОСОБА_1 за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» з метою виключення (списання) заборгованості за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ», яка виникла згідно службової записки від 13.08.2019 за №644 терм. спл. 13.08.2019 в сумі 38290 грн. 82 коп. та пені за несвоєчасну сплату в сумі 1542 грн. 11 коп.

В іншій частині позовної заяви відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що згідно договору оренди від 22.09.2015 №201505000100215 (державну реєстрацію проведено 18.02.2016 № 28323404) надано у користування земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 2310100000:05:006:0110 площею 0,0715 га з цільовим призначенням «для розташування торгівельного комплексу у складі крамниці та кафе з літнім майданчиком». Термін дії договору до 10.09.2033. Згідно договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 38290,82 грн. на рік, що складає 3% нормативної грошової оцінки в цінах 2015 року. Службовою запискою № 644 від 13.08.2019 були проведені нарахування по орендній платі з фізичних осіб в інтегрованій картці платника за 2016 рік у розмірі 38290,82 грн.,(за рішенням ДААС № 808/8685/16), за 2017 рік у розмірі 58163,00 грн., згідно ППР № 3691-1305 від 22.06.2017. За 2020 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 27.04.2020 № 2815245-5005-0829 на суму 58163,00 грн. по орендній платі з фізичних осіб вищезазначене ППР разом із розрахунком надіслані засобами поштового зв`язку листом з рекомендованим повідомленням про вручення та повернуто з відміткою «не розискан» 30.05.2020. За 2021 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 16.04.2021 № 29774-2406-0829 на суму 58163,00 грн. по орендній платі з фізичних осіб. Вищезазначене ППР разом із розрахунком було вручено гр. ОСОБА_1 30.06.2021. Відповідач не складав податкове повідомлення рішення щодо нарахування пені позивачу у розмірі 1542,10 грн. Нарахування були проведені контролюючим органом по орендній платі з фізичних осіб в інтегрованій картці платника: за 2016 рік у розмірі 38290,82 грн.,(за рішенням ДААС № 808/8685/16), за 2017 рік у розмірі 58163,00 грн., згідно ппр № 3691-1305 від 22.06.2017 року.

ОСОБА_1 було сплачено орендну плату за землю 09.08.2021 у розмірі 76581,64 грн. Сплачено податок несвоєчасно. Сума сплати зарахувалась за період з 12.11.2019 до моменту оплати 09.08.2021 за 2016 та 2017 роки. Після сплаченої суми виникла пеня у розмірі 1542,10 грн. та штрафна санкція у розмірі 9572,71 грн. за несвоєчасну сплату з 13.08.2019. Тобто, службовою запискою (внутрішнім локальним документом відповідача) №644 від 13.08.2019 у зв`язку з некоректною роботою АІС «Податковий блок», було взято дозвіл у керівництва контролюючого органу на проведення нарахувань в інтегрованій картці платника.

Отже, твердження позивача в прохальній частині позову щодо визнання протиправним та скасування нарахування податку на майно громадян (нерухоме майно, транспортний податок плата за землю) податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») згідно службової записки від 13.08.2019 №644 та пені за несвоєчасну сплату орендної плати за землю в сумі 1542,10 грн. хибне, та не відповідає дійсності.

За 2020 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 27.04.2020 №2815245-5005-0829 на суму 58163,00 грн. по орендній платі з фізичних осіб. Вищезазначене ППР разом із розрахунком надіслані засобами поштового зв`язку листом з рекомендованим повідомленням про вручення та повернуто 30.05.2020. Розрахунок податкового зобов`язання за платежем за 2020 рік: відповідно до вимог п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПКУ) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди укладений між Запорізькою міською радою та громадянкою ОСОБА_1 від 19.01.2017 року на земельну ділянку площею 0,0715 га (кадастровий номер 2310100000:05:006:0110), договір укладено до 10.09.2033, речове право зареєстроване 18.02.2016. За даним договором оренди річна сума орендної плати у розмірі 38290,82 грн., що складає трикратний розмір податку за календарний рік в цінах 2015 року. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПКУ). Формула розрахунку податку: НГО (1276360,80) * 3% (трикратний розмір податку згідно договору) * 1,433 (індексація 2015 рік) * 1,06 (індексація 2016 року) * 1,0 (індексація 2017 року) * 1,06 - 1,0 (індексація 2018 року) * 1,0 (індексація 2019 року) * 1,0 (індексація 2020 року) * площу земельної ділянки (0,0715) = 58163,00 грн. (податкове зобов`язання). * 2018 - 1,0; 2019 - 1; 2020 рік - 1,0 * 2019 - 1 * 2020 рік - 1,0 * площу земельної ділянки * 3% (трикратний розмір податку) = 58163,00 грн., яка складається з суми орендної плати 38290,82 грн. + 19872,18 грн. (індексація) … За 2021 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 16.04.2021 у №249774-2406-0829 на суму 58163,00 грн. по орендній платі з фізичних осіб. Вищезазначене ППР разом із розрахунком було вручено гр. ОСОБА_1 30.06.2021. Надаємо для суду розрахунок податкового зобов`язання за платежем за 2021 рік: орендна плата з фізичних осіб (код класифікації 18010900) ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) відповідно до вимог п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди укладений між Запорізькою міською радою та громадянкою ОСОБА_1 від 19.01.2017 на земельну ділянку площею 0,0715 га (кадастровий номер 2310100000:05:006:0110), договір укладено до 10.09.2033, речове право зареєстроване 18.02.2016. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПКУ). Керуючись вимогами п.286.5 ст.286; п.288.7 ст.288 ПКУ визначено суму податкового зобов`язання: НГО (1276360,80) * 3% (трикратний розмір податку згідно договору) * 1,433 (індексація 2015 рік) * 1,06 (індексація 2016 року) * 1,0 (індексація 2017 року) * 1,06 * - 1,0 (індексація 2018 року) * 1,0 (індексація 2019 року) * 1,0 (індексація 2020 року) * 1,0 (індексація 2021 року) * (площу земельної ділянки (0,0715) = 58163,00 грн. (податкове зобов`язання). 58163,00 грн., яка складається з суми орендної плати 38290,82 грн. + 19872,18 грн. (індексація). За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято та надіслано гр. ОСОБА_1 ППР від 02.12.2021 №0182772406 про застосування штрафних санкцій згідно п.124.2 ст.124 ПКУ у сумі 9572,71 грн. Вищезазначене ППР надіслано засобами поштового зв`язку листом з рекомендованим повідомленням про вручення та повернуто з відміткою «за закінченням терміну зберігання» 26.01.2022 Службовою запискою 13.08.2019 були проведені нарахування по орендній платі з фізичних осіб в інтегрованій картці платника за 2016 рік у розмірі 38290,82 грн., (за рішенням ДААС №808/8685/16), за 2017 рік у розмірі 58163,00 грн., згідно ппр №3691-1305 від 22.06.2017 року. ОСОБА_1 було сплачено орендну плату за землю 09.08.2021 року у розмірі 76581,64 грн. Cплачено податок несвоєчасно. Сума сплати зарахувалась за період 12.11.2019 року за 2016 та 2017 роки. Після сплаченої суми виникла пеня у розмірі 1542,10 грн. та штрафна санкція у розмірі 9572,71 грн. за несвоєчасну сплату з 13.08.2019. За 2023 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 19.06.2023 №19780-2410-0829 на суму 73576,19 грн. по орендній платі з фізичних осіб. Вищезазначене ППР разом із розрахунком надіслані засобами поштового зв`язку листом з рекомендованим повідомленням про вручення та повернуто з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» 20.07.2023. Надаємо для суду розрахунок податкового зобов`язання за платежем за 2023 рік: орендна плата з фізичних осіб (код класифікації 18010900) ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) відповідно до вимог п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди укладений між Запорізькою міською радою та громадянкою ОСОБА_1 від 19.01.2017 на земельну ділянку площею 0,0715 га (кадастровий номер 2310100000:05:006:0110), договір укладено до 10.09.2033 року, речове право зареєстроване 18.02.2016. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПКУ). Керуючись вимогами п.286.5 ст.286; п.288.7 ст.288 ПКУ визначено суму податкового зобов`язання: Формула розрахунку НГО (1276360,80) * (площу земельної ділянки (0,0715) * 3% (трикратний розмір податку згідно договору) * 1,433 (індексація 2015 рік) * 1,06 (індексація 2016 року) * 1,0 (індексація 2017 року) * 1,0 (індексація 2018 року) * * 1,0 (індексація 2019 року) * 1,0 (індексація 2020 року) * 1,0 (індексація 2021 року) * 1,1 (індексація 2022 року) * 1,15 (індексація 2023 року) * = 73576,19 грн. (податкове зобов`язання). 73576,19 грн., яка складається з суми орендної плати 38290,82 грн. + 35285,37 грн. (індексація).

Оскільки винесені контролюючим органом ППР, які оскаржує позивач стосуються інших податкових повідомлень-рішень, по яких нарахована орендна плата за землю та її індексація. Таким чином, податкові повідомлення-рішення форми «Ф» №249774-2406-0829 від 16.04.2021, форми «Ф» №2815245-5005-0829 від 27.04.2020, форми «Ф» №19780-2410-0829 від 19.06.2023, форми «Ш» від 02.12.2021 №0182772406 яким нараховано штраф в сумі 9572,71 грн. за несвоєчасну оплату орендної плати за землю, та нарахування пені за несвоєчасну сплату орендної плати за землю в сумі 1542,10 грн. відповідають нормам діючого законодавства України та нормам Податкового кодексу України, а позовні вимоги ОСОБА_1 не є обґрунтованою, та не підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 22.09.2015 між Запорізькою міською радою в особі міського голови («Орендодавець») та ОСОБА_1 («Орендар») укладено Договір оренди землі №201505000100396, в якому зазначено наступне: «… 1.Орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесятої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №74/350 від « 10» вересня 2014 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування торговельного комплексу у складі крамниці та кафе з літнім майданчиком, що знаходиться: м.Запоріжжя, вул.Патріотична, 56б. 2.Земельна ділянка належить Запорізькій міській раді на праві комунальної власності. … 3.В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0715 га, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:05:006:0110. … 6.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1276360 грн. 80 коп. (один мільйон двісті сімдесят шість тисяч триста шістдесят грн.. 80 коп.), в цінах 2015 року. … 11.Договір укладено до « 10» вересня 2033 року. … 12.Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 38290 грн. 82 коп. (тридцять вісім тисяч двісті дев`яносто грн. 82 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року. …».

У Витязі №11452/05/05 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складеного 05.08.2015, зазначено, зокрема: «… Кадастровий номер - 2310100000:05:006:0110. … Площа земельної ділянки, кв.м. - 715.00. … Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1.152х1.059х1х1х1х1х1.249. …».

У Розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2015, зазначено, зокрема: «… Прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3%. Розмір земельного податку, гривень - 12763.61. Розмір орендної плати, гривень - 38290.82. …».

В інтегрованій картці платника податків за податком «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» по позивачу 13.08.2019 нараховано 38290 грн. 82 коп. та 58163 грн. 00 коп. з назвою операції: «Нараховано податок на майно громадян (нерухоме майно, транспортний податок, плата за землю) Податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») № згідно службової записки від 13.08.2019 №644 від 13.08.2019 терм. спл. 13.08.2019».

Також, в інтегрованій картці платника податків за податком «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» по позивачу 09.08.2021 нараховано 1542 грн. 11 коп. пені з назвою операції: «Нараховано пені ІКП на борг мин. р. (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення корона вірусної хвороби (COVID-19)) № AUTOPEN17 з 12.11.2019 по 09.08.2021 на Податкове повідомлення-рішення (форма «Ф») № згідно службової записки від 13.08.2019 №644 від 13.08.2019».

У «Службовій №644 від 13.08.2019», складеній ГДРІ І.Коваленко на адресу Заступника начальника управління - начальника відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Вознесенівського управління у м.Запоріжжі О.Шишкіної, зазначено: «… У зв`язку з некоректною роботою АІС «Податковий блок», стосовно платника орендної плати з фізичних осіб гр. ОСОБА_1 (2230117361), прошу надати дозвіл на проведення нарахувань в інтегрованій картки платника податків за кодом платежа 18010900 в сумі 96453,82, а саме: - за 2016 рік - 38290,82 грн. (за рішенням ДААС №808/8685/16); - за 2017 рік - 58163,00 грн. згідно ППР №3691-1305 від 22.06.2017 року. …».

Контролюючим органом відносно ОСОБА_1 прийнято:

податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 за №2815245-5005-0829, яким визначено податкове зобов`язання за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» за 2020 рік у сумі 58163 грн. 00 коп.;

податкове повідомлення-рішення від 16.04.2021 за №249774-2406-0829, яким визначено податкове зобов`язання за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» за 2021 рік у сумі 58163 грн. 00 коп.;

податкове повідомлення-рішення від 19.06.2023 за №19780-2410-0829-UA23060070000082704, яким визначено податкове зобов`язання за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» за 2023 рік у сумі 73576 грн. 19 коп.;

податкове повідомлення-рішення від 02.12.2021 за №0182772406, яким за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» застосовано штраф у сумі 9572 грн. 71 коп. за затримку на строк більше 90 календарних днів сплати грошового зобов`язання у сумі 38290 грн. 82 коп.

При цьому, податкове повідомлення-рішення від 02.12.2021 за №0182772406 прийнято контролюючим органом за результатом розгляду Акту від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361 про результати камеральної перевірки щодо своєчасності внесення до бюджету сум орендної плати за землю за період з серпня 2019 року по серпень 2021 року ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) (надалі - Акт камеральної перевірки від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361).

В Акті камеральної перевірки від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361 зазначено: «… Сплата узгоджених грошових зобов`язань. Таблиця 1. Назва податкової звітності - податкове повідомленню рішенню форми «ф». Період нарахування - серпень 2019. Сума нарахованого податку - 38290,82. Граничний термін сплати - 13.08.2019. Дата сплати - 09.08.2021. Кількість днів затримки сплати - 727. Сума несвоєчасно сплачених узгоджених грошових зобов`язань плати за землю - 38290,82. … 4.Висновок. На порушення п.287.3 ст.287, п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ із (змінами та доповненнями), ОСОБА_1 несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов`язання плати за землю (орендна плата за земельні ділянки) за 2919р., з затримкою більше 90 днів. Дані камеральної перевірки свідчать про умисне порушення ОСОБА_1 граничних термінів сплати узгодженої суми грошового зобов`язання з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки) за 2019р. Відповідальність платника передбачена п.124.3 ст.124 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ зі змінами та доповненнями «діяння передбачені п.124.2 ст.124 цієї статті, які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання. Висновки акту зроблено на підставі наявної інформації в контролюючому органі, яка свідчить про умисне діяння направлене на порушення податкового законодавства, проте платник податків може спростувати її шляхом надання документів та/або пояснень, які свідчать про відсутність умислу, оскільки питання притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення буде вирішено не інакше, як на підставах і в порядку, передбаченому Податковим кодексом України (штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій. …».

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30.10.2020 у справі №280/4870/19, яке набрало законної сили 11.01.2021, задоволено частково позов ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Запорізькій області - визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області №3691-1305 від 22.06.2017 в частині визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 19872,18 грн. (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сімдесят дві гривні 18 коп.); визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області №4707277-5002-0829 від 03.05.2018 в частині визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 19872,18 грн. (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сімдесят дві гривні 18 коп.). В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 20.09.2016 у справі №808/2503/16 задоволено частково адміністративний позов ОСОБА_1 до Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області - визнано протиправним та скасовано прийняте Запорізькою об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області податкове повідомлення-рішення форми «Ф» №1681-1304 від 29.06.2016 в частині визначення позивачу суми податкового зобов`язання за 2016 рік з орендної плати з фізичних осіб (18010900) у розмірі 16579 грн. 93 коп. У решті позовних вимог відмовлено.

Однак, постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016 у справі №808/2503/16 апеляційну скаргу Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області задовольнити частково - постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 20 вересня 2016р. у справі за позовом ОСОБА_1 до Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податного повідомлення-рішення скасовано в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Ф» №1681-1304 від 29.06.2016 в частині визначення позивачу суми податкового зобов`язання за 2016 рік з орендної плати з фізичних осіб (18010900) у розмірі 16579 грн. 93 коп. та в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області на користь ОСОБА_1 судового збору у розмірі 165 грн. В задоволенні позову в цій частині відмовлено. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Також, рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11.09.2019 у справі №280/2704/19 відмовлено у повному обсязі у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Однак, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 у справі №280/2704/19 задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_1 - скасовано рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року по справі №280/2704/19. Позов - задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №4923-5007-0829 від 04 березня 2019 року, прийняте Головним управлінням Державної фіскальної служби у Запорізькій області.

При цьому, у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 у справі №280/2704/19 зазначено: «… 04.03.2019 року Відповідачем прийнято податкове повідомлення - рішення №4923-5007-0829, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік в розмірі 58163,00 грн. Правомірність прийняття Відповідачем вказаного податкового повідомлення-рішення є предметом судового розгляду у даній справі. … З урахуванням того, що Відповідачем ані до суду першої інстанції, ані до суду апеляційної інстанції не було надано доказів наявності у останнього листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 04.01.2019 №22-28-0.22-125/2-19, на підставі якого застосовано відповідний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, при розрахунку розміру орендної плати Позивачу, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов передчасного висновку про правомірність розрахунку зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік Позивачу, оскільки такий висновок суду першої інстанції не ґрунтується на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин у справі, які підтвердженні належними доказами. …».

Вважаючи спірні податкові повідомлення - рішення протиправними, позивачка звернулася до суду з відповідними позовними вимогами.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступе.

Підпунктом 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Відповідно до ст. 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.

База оподаткування визначена статтею 271 Податкового кодексу України, відповідно до якої базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно з п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Відповідно до ст. 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

У розумінні положень п.п. 14.1.72, 14.1.73 п. 14.1 ст. 14, п.п. 269.1.1, 269.1.2 п. 269.1, п. 269.2 ст. 269, п.п. 270.1.1, 270.1.2 п. 270.1 ст. 270, п. 287.7 ст. 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Таким чином, платником земельного податку є особа, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування), відповідно з моменту набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об`єкт, покладається на особу, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду.

Відповідно до п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Частиною 3 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161-ХIV визначено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Так, відповідно до відповідно до Витягу №11452/05/05 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складеного 05.08.2015, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:006:0110 площею 0,0715 га. визначена з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно з Розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2015, розмір орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 2310100000:05:006:0110 площею 0,0715 га. визначено з урахуванням 3% нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки.

При цьому, як встановлено судовим розглядом, зміни до Договору №201505000100396 від 22.09.2015, який було укладено ОСОБА_1 та Запорізькою міською радою, в частині визначення показника нормативної грошової оцінки земельної ділянки не вносилось, доказів звернення відповідача до Запорізької міської ради із такого питання не надано.

Так, відповідачем надано до суду лист Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 за №6-28-0.222-600/2-24 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік».

Однак, відповідачем не доведено визначення позивачу податкових зобов`язань за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» за 2020 рік, за 2021 рік, за 2023 рік з урахуванням інформації наведеної у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 за №6-28-0.222-600/2-24 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік».

Проте, із відзиву на позовну заяву та з інших процесуальних документів, наданих до суду відповідачем, колегією суддів встановлено, що зазначені деякі інші цифри при визначенні позивачу податкових зобов`язань за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» ніж у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 за №6-28-0.222-600/2-24 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік».

Окрім того, вказаний лист Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру за №6-28-0.222-600/2-24 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік» датований 12.01.2024 - тобто вже після прийняття відповідачем оскаржуваних податкових повідомлень-рішень (зокрема - податкове повідомлення-рішення за №2815245-5005-0829 прийнято 27.04.2020; податкове повідомлення-рішення за №249774-2406-0829 прийнято 16.04.2021; податкове повідомлення-рішення за №19780-2410-0829-UA23060070000082704 прийнято 19.06.2023).

Також, колегія суддів зауважує, що у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 у справі №280/2704/19 зазначено: «… 04.03.2019 відповідачем прийнято податкове повідомлення - рішення №4923-5007-0829, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік в розмірі 58163,00 грн. Правомірність прийняття відповідачем вказаного податкового повідомлення-рішення є предметом судового розгляду у даній справі. … З урахуванням того, що відповідачем ані до суду першої інстанції, ані до суду апеляційної інстанції не було надано доказів наявності у останнього листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 04.01.2019 №22-28-0.22-125/2-19, на підставі якого застосовано відповідний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, при розрахунку розміру орендної плати позивачу, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов передчасного висновку про правомірність розрахунку зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік позивачу, оскільки такий висновок суду першої інстанції не ґрунтується на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин у справі, які підтвердженні належними доказами. …».

Відповідачем під час розгляду даної справи не надано листа Держземагентства України від 04.01.2019 за №22-28-022-125/2-19, на яке відповідач послався у відзиві на позовну заяву в обґрунтування нарахування податкових зобов`язань позивачу.

При цьому, не надання контролюючим органом вказаного листа до суду стало прийняття Третім апеляційним адміністративним судом постанови від 11.12.2019 у справі №280/2704/19 про задоволення апеляційної скарги ОСОБА_1 та скасування рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.09.2019 у справі №280/2704/19.

Отже, висновки суду першої інстанції, з приводу надмірного нарахування контролюючим органом податкового зобов`язання за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» за: податковим повідомленням-рішенням від 27.04.2020 за №2815245-5005-0829 на суму 19872 грн. 18 коп., податковим повідомленням-рішенням від 16.04.2021 за №249774-2406-0829 на суму 19872 грн. 18 коп., податковим повідомленням-рішенням від 19.06.2023 за №19780-2410-0829-UA23060070000082704 на суму 35285 грн. 37 коп. є обґрунтованими.

Щодо податкового повідомлення-рішення 02.12.2021 за №0182772406.

Матеріалами справи встановлено, що податкове повідомлення-рішення від 02.12.2021 за №0182772406 прийнято контролюючим органом за результатом розгляду Акту від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361 про результати камеральної перевірки щодо своєчасності внесення до бюджету сум орендної плати за землю за період з серпня 2019 року по серпень 2021 року ОСОБА_1 .

В Акті камеральної перевірки від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361 зазначено: «… Сплата узгоджених грошових зобов`язань. Таблиця 1. Назва податкової звітності - податкове повідомленню рішенню форми «ф». Період нарахування - серпень 2019. Сума нарахованого податку - 38290,82. Граничний термін сплати - 13.08.2019. Дата сплати - 09.08.2021. Кількість днів затримки сплати - 727. Сума несвоєчасно сплачених узгоджених грошових зобов`язань плати за землю - 38290,82. … 4.Висновок. На порушення п.287.3 ст.287, п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ із (змінами та доповненнями), ОСОБА_1 несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов`язання плати за землю (орендна плата за земельні ділянки) за 2919 рік, з затримкою більше 90 днів. Дані камеральної перевірки свідчать про умисне порушення ОСОБА_1 граничних термінів сплати узгодженої суми грошового зобов`язання з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки) за 2019 рік. Відповідальність платника передбачена п.124.3 ст.124 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ зі змінами та доповненнями «діяння передбачені п.124.2 ст.124 цієї статті, які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання. Висновки акту зроблено на підставі наявної інформації в контролюючому органі, яка свідчить про умисне діяння направлене на порушення податкового законодавства, проте платник податків може спростувати її шляхом надання документів та/або пояснень, які свідчать про відсутність умислу, оскільки питання притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення буде вирішено не інакше, як на підставах і в порядку, передбаченому Податковим кодексом України (штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій. …».

Згідно отриманої відповіді ГУ ДПС у Запорізькій області від 16.01.2024 за №1537/6/08-01-24-03-11 направленої на адресу представника позивача встановлено, що: «… ГУ ДПС у Запорізькій області гр. ОСОБА_1 за 2016 рік було сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 29.06.2016 №1681-1304 у сумі 54870,57 грн. по орендній платі з фізичних осіб (з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової 1,433). Постановою ЗОАС по справі №808/2503/16 визначено неправомірним застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки 1,433 при формуванні податкового повідомлення-рішення форми «Ф» від 29.06.2016 №1681-1304 у сумі 16579,93 гривень, у зв`язку з чим ГУ ДПС у Запорізькій області було скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 29.06.2016 №1681-1304 на суму 54870,57 гривень. Згідно бази даних контролюючого органу в інтегрованій картці платника було помилково сформовано податкове повідомлення рішення №1681-1304 від 31.12.2016 у розмірі 54870,75 гривень. Станом на 16.01.2024 не має можливості привести інтегровану картку платника у відповідність, у зв`язку із обмеженням доступу до функції коригування карток на центральному рівні. Після отримання доступу інтегровану картку платника буде відпрацьовано, та приведено у відповідність. Відповідно постанови ДААС від 07.12.2016 по справі №808/2503/16 в інтегрованій картці платника 13.08.2019 року було проведено перерахунок сум орендної плати за землю з фізичних осіб за 2016 рік без застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки 1,433 (16579,93 грн.), та нараховано суму податкового зобов`язання у розмірі 38290,82 гривень. …».

Однак, у листі Запорізького окружного адміністративного суду від 12.01.2024 за №01-26/1085/24 на адресу представника позивача зазначено: «… На Ваш адвокатський запит від 09.01.2024 №09/01-1, стосовно розгляду Запорізьким окружним адміністративним судом справи №808/8685/16 повідомляємо, що згідно з даними автоматизованої системи документообігу суду станом на 11.01.2024 адміністративна справа з єдиним унікальним номером 808/8685/16 в Запорізькому окружному адміністративному суді не зареєстрована та у провадженні суду не перебувала. …».

У листі Третього апеляційного адміністративного суду від 11.01.2024 за №04/66/24 на адресу представника позивача зазначено: «… На Ваш адвокатский запит, який надійшов на адресу Третього апеляційного адміністративного суду 09 січня 2024 року (вх.№2037/24), щодо розгляду Дніпропетровським апеляційним адміністративний судом справи №808/8685/16 повідомляємо, що в провадженні Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду зазначена справа не перебувала. При цьому, звертаємо Вашу увагу, що в провадженні Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду знаходилась адміністративна справа №808/2503/16 (провадження 872/8685/16) за позовом ОСОБА_1 до Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податного повідомлення-рішення. Апеляційний розгляд даної справи відбувся 07 грудня 2016 року, за результатами якого було винесено постанову. Дана постанова Третього апеляційного адміністративного суду розміщено в ЄДРСР за реєстраційним №63320695. …».

Судом встановлено, що відповідачем не надано до суду «рішення ДААС №808/8685/16», яке згадується у «Службовій №644 від 13.08.2019», складеній ГДРІ І.Коваленко на адресу Заступника начальника управління - начальника відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Вознесенівського управління у м.Запоріжжі О.Шишкіної , та в Акті камеральної перевірки від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361.

Крім того, з матеріалів справи не вбачається, що «рішення ДААС №808/8685/16», яке згадується у «Службовій №644 від 13.08.2019», складеній ГДРІ І.Коваленко на адресу Заступника начальника управління - начальника відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Вознесенівського управління у м.Запоріжжі О.Шишкіної, стосується ОСОБА_1 .

Із наведеного слідує, що в інтегрованій картці платника податків за податком «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» по позивачу станом на « 16.01.2024» міститься інформація, яка не відповідає дійсності.

На підставі встановлених актом камеральної перевірки обставин від 18.11.2021 за №002973/08-01-24-06/2230117361, слід дійти висновку, що в такому наявне безпідставне посилання на «рішення ДААС №808/8685/16» та не конкретизоване податкове повідомлення-рішення форми «Ф», яким нараховано «податок» у сумі 38290 грн. 82 коп., а отже е не доведеним порушення позивачем приписів «п.287.3 ст.287, п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України» щодо несвоєчасної сплати орендної плати за земельну ділянку за 2019 рік.

Судом першої інстанції обґрунтовано прийнято до уваги, те що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 у справі №280/2704/19 визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 04.03.2019 за №4923-5007-0829, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік в розмірі 58163 грн. 00 коп., тоді як відповідачем не надано до суду будь-якого іншого податкового повідомлення-рішення, яким би ОСОБА_1 визначалось податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік, а тому податкове повідомлення-рішення від 02.12.2021 за №0182772406, яким за платежем «ОРЕНДНА ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» застосовано штраф у сумі 9572 грн. 71 коп. за затримку на строк більше 90 календарних днів сплати грошового зобов`язання у сумі 38290 грн. 82 коп. є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30.10.2020 у справі №280/4870/19, яке набрало законної сили 11.01.2021, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області №3691-1305 від 22.06.2017 в частині визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 19872,18 грн. (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сімдесят дві гривні 18 коп.), проте відповідачем не надано до суду доказів того, що 09.08.2021 при обчисленні пені на суму 1542 грн. 11 коп. було враховано вказане рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30.10.2020 у справі №280/4870/19, яке набрало законної сили 11.01.2021.

Тоді як, відповідно до інтегрованої картки платника податків за податком «ОРЕНДНА ПЛАТА З ФІЗИЧНИХ ОСІБ» по позивачу 09.08.2021 відображена сплата позивачем Платіжним дорученням №@2PL800836 від 09.08.2021 суми 38290 грн. 82 коп. та Платіжним дорученням №@2PL799740 від 09.08.2021 суми 38290 грн. 82 коп.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 лютого 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

Джерело: ЄДРСР 119402894
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку