open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року справа № 580/10850/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Черкаського інституту пожежної безпеки імені героїв Чорнобиля національного університету цивільного захисту України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

16.11.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) в особі представника адвоката Хайнацької І. О. з позовною заявою до Черкаського інституту пожежної безпеки імені героїв Чорнобиля національного університету цивільного захисту України (далі відповідач), в якій просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу внести зміни до довідки про розмір грошового забезпечення від 18.10.2023 № 97 в частині щодо розмірів надбавки за особливості проходження служби, визначивши надбавку за особливості проходження служби у розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, премії у розмірі 130% посадового окладу, перерахувати розмір грошового забезпечення та направити змінену довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області для перерахунку пенсії заявника з 01.02.2023;

- зобов`язати відповідача внести зміни до довідки про розмір грошового забезпечення позивача від 18.10.2023 № 97 в частині щодо розмірів надбавки за особливості проходження служби, визначивши надбавку за особливості проходження служби у розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, премію у розмірі 130% посадового окладу, перерахувати розмір грошового забезпечення та направити змінену довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області для перерахунку пенсії заявника з 01.02.2023.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що позивач перебуває на пенсійному обліку та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону № 2262-XII. На виконання рішення суду відповідач надав позивачу довідку від 18.10.2023 № 97 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023. У зазначеній довідці відповідач зазначив надбавку за особливості проходження служби у розмірі 32 % посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, а премію - у розмірі 15% посадового окладу. Однак, представник позивача не погоджується з визначенням зазначених складових грошового забезпечення позивача в таких розмірах та вважає, що надбавка за особливості проходження служби повинна бути зазначена у розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, а премія - у розмірі 130%.

Так, вказує представник, відповідно до п. 1 розділу. V. Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Крім того, згідно отриманої інформацію про розміри грошового забезпечення, отриманої на адвокатський запит представника, розміри основних і щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, а саме надбавки за особливості проходження служби за посадою начальника факультету академії станом на 01.01.2023 складає 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років. Відповідно до грошового атестату від 02.12.2013 позивачу на посаді начальника факультету - полковнику служби цивільного захисту встановлені такі види грошового забезпечення: оклад за спеціальним званням - 135,00 грн, посадовий оклад 1 800,00 грн, відсоткова надбавка за вислугу років у розмірі 40% - 774,00 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань 50% - 1 354,50 грн, премія 100% - 1 800,00 грн. При цьому, на виконання рішення суду від 05.10.2020 у справі №580/3711/20 відповідач надав до пенсійного органу оновлену довідку про розмір грошового забезпечення позивача від 13.10.2020 №116, відповідно до якої визначений розмір грошового забезпечення останнього станом на 05.03.2019 за посадою начальник факультету пожежно-рятувальної діяльності Академії пожежної безпеки ім. Героїв Чорнобиля, у якій вказав, зокрема, надбавка за особливості проходження в/служби 50%.

Щодо визначення премії у розмірі 130% посадового окладу представник зазначила, що відповідно до отриманої інформацію про розміри грошового забезпечення, отриманої на адвокатський запит, розміри основних і щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, а саме премії за посадою начальника факультету академії станом на 01.01.2023 складає 130 % посадового окладу.

Тому, представник позивача вважає, що відсутні підстави для зменшення відсоткового значення розміру надбавки за особливості проходження служби з 50% до 32% та премії з 130% до 15% в оновленій довідці позивача. За захистом прав та інтересів позивача звернулася до суду з цим позовом.

20.12.2023 відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в її задоволенні, зазначивши, що відповідно до п. 1 розділу V Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.

Відповідно до п. 1 розділу XVI зазначеної Інструкції керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

На адвокатський запит від 26.05.2023 (вх. № 89/938 від 05.06.2023) Інститут листом від 08.06.2023 № 89 01-1654/89 37-01-27 повідомив про розмір грошового забезпечення за посадою начальника факультету станом на 01.01.2023, який становив 36 542,00 грн.

На виконання рішення суду від 19.09.2023 у справі № 580/5291/23 до Головного управління пенсійного фонду України в Черкаській області було направлено нову довідку від 18.10.2023 № 97 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії.

При цьому розмір грошового забезпечення, для перерахунку пенсії, з урахуванням посадового окладу та окладу за спеціальним званням, розрахованих у розмірах, що визначені судом, у зазначеній довідці склав 36 656,40 грн, що фактично перевищує розмір грошового забезпечення осіб, які проходили службу в січні 2023 року на посаді начальника факультету, зазначений у листі Інституту № 89 01-1654/89 37-01-27 від 08.06.2023.

Під час оформлення зазначеної довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з метою досягнення розміру грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою, а також уникнення соціальної напруги серед осіб, які проходять службу цивільного захисту, розмір надбавки за особливості проходження служби та премії визначений таким чином, щоб загальний розмір грошового забезпечення, що включений у довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 відповідав фактично виплаченому.

Розміри надбавки за особливості проходження служби та премії носять індивідуальний характер і залежать від результатів служби конкретної особи, індивідуальні заслуги якої не можуть бути поширені на осіб, що перебували на цій посаді в попередні роки.

Накази, якими встановлювалися розміри надбавки за особливості проходження служби та премії для осіб рядового і начальницького складу, є відомчими, внутрішніми документами, що мають тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь- яких правових підстав для проведення перерахунку пенсій.

Тому відповідач вважає, що немає підстав вносити зміни до довідки про розмір грошового забезпечення позивача від 18.10.2023 № 97.

Ухвалою від 21.11.2023 суддя позовну заяву прийняв до розгляду, відкрив провадження у справі та вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

З`ясувавши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті, дослідивши подані письмові докази, суд встановив таке.

Позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII (далі Закон № 2262-XII).

На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 у справі №580/5291/23 відповідач склав довідку від 18.10.2023 № 97 про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023 за посадою начальника факультету академії з такими складовими: посадовий оклад 13 530,00 грн, оклад за військовим званням 2 250,00 грн, надбавка за вислугу років (50 % посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням) 7 890,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (32 % посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років) 7 574,40 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15 % посадового окладу) 2 029,50 грн, доплата за науковий ступінь доктора філосоції (кандидата наук) або доктора наук (5 % посадового окладу) 676,50 грн, доплата за вчене звання (5 % посадового окладу) 676,50 грн, премія (15 % посадового окладу) 2 029,50 грн. Усього 36 656,40 грн.

Представник позивача адвокат Єрьоміна В. А. звернулася до відповідача із заявою від 24.10.2023, в якій просила внести зміни до довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 від 18.10.2023 № 97 в частині щодо розмірів надбавки за особливості проходження служби, визначивши надбавку за особливості проходження служби у розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та надбавки за вислугу років, премії у розмірі 130% посадового окладу.

Відповідач листом від 30.10.2023 № 89-2959/89 37-01-27 повідомив про відсутність підстав вносити зміни до довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 від 18.10.2023 № 97.

Не погоджуючись із відсотковим значенням надбавки за особливості проходження служби та премії, позивач звернувся в суд з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Ст. 125 Кодексу цивільного захисту України визначено, що держава гарантує достатнє грошове забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту з метою створення умов для належного та сумлінного виконання ними службових обов`язків. Розміри, порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-XII. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Згідно з частинами першою, другою статті 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 за № 45 (далі Порядок № 45), пунктом 1 якого передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 1 пункту 5 Порядку № 45 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

01 березня 2018 року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року, № 704 (далі Постанова № 704), якою було затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.

Пунктом 2 Постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Згідно з приписами п. 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, серед іншого:

1) установлювати: надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш, як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України 20.07.2018 № 623 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі Інструкція № 623), яка визначає порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу), а також порядок виплат одноразової грошової допомоги при звільненні осіб рядового і начальницького складу.

Відповідно до пунктів 2, 3 розділу І зазначеної Інструкції грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу визначається залежно від посади, спеціального звання, тривалості та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання.

Грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Суд звертає увагу, що питання щодо права позивача на обчислення його грошового забезпечення станом на 01.01.2023 шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 у цій справі не досліджується, адже таке право встановлено рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 у справі № 580/5291/23.

Предметом розгляду в справі, що розглядається, є включення до складу грошового забезпечення позивача визначеного станом на 01.01.2023 надбавки за особливості проходження служби в розмірі 50 % та премії в розмірі 130 %.

З цього приводу суд зазначає, що відповідно до пунктів 1 - 3 Розділу V Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.

Особам рядового і начальницького складу залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби розмір надбавки за особливості проходження служби, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, може збільшуватися до 100 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.

Перелік посад, за якими встановлюється надбавка за особливості проходження служби понад розмір, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, затверджується наказом ДСНС у межах фонду грошового забезпечення.

Розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) на початку року із зазначенням конкретного розміру кожній особі рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби з урахуванням асигнувань на грошове забезпечення на відповідний рік.

Преміювання регулюється розділом XVI Інструкції № 623.

П. 1 Розділу XVI Інструкції № 623 керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).

Відповідно п. 8 розділу XVI Інструкції № 623 виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.

Тобто, премія є складовою грошового забезпечення військовослужбовців та належить до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення. У той же час, визначення відсоткового розміру премії у певний час має тимчасовий характер та може бути розраховано лише на спеціальне коло суб`єктів.

Таким чином, до розміру грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу ДСНС включалась надбавка за особливості проходження служби до 50% та премія не менше 10%.

При цьому виплата надбавки за особливості проходження служби у розмірі до 50% посадового окладу є правом, а не обов`язком керівника та залежить від складності, важливості, інтенсивності та умов служби, а преміювання відповідно до особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління.

Тобто, виплата вказаних надбавки та премії залежить від результатів служби діючого службовця ДСНС.

Разом з тим, позивач не є діючим службовцем ДСНС та отримує пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

При цьому, суд врахував, що відповідно до листа Інституту від 08.06.2023 № 89 01-1654/89 37-01-27 розмір грошового забезпечення за посадою начальника факультету Інституту станом на 01.01.2023 становив 36 542,00 грн (а. с. 17).

Як встановив суд, відповідач на виконання рішення суду направив до Головного управління пенсійного фонду України в Черкаській області нову довідка від 18.10.2023 № 97, відповідно до якої розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням посадового окладу та окладу за спеціальним званням, розрахованих у розмірах, що визначені судом, склав 36 656,40 грн, що фактично перевищує розмір грошового забезпечення осіб, які проходили службу в січні 2023 року на посаді начальника факультету, зазначений у листі Інституту від 08.06.2023 № 89 01-1654/89 37-01-27 (36 542,00 грн).

Тобто, розмір надбавки за особливості проходження служби та премії в довідці від 18.10.2023 № 97 визначений таким чином, щоб загальний розмір грошового забезпечення, що включений у зазначену довідку станом на 01.01.2023, відповідав фактично виплаченому розміру грошового забезпечення працівника, який проходить службу цивільного захисту на аналогічній посаді. Таким чином, під час складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача від 18.10.2023 № 97 відповідач встановив такий розмір грошового забезпечення позивача, який відповідає розміру грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою.

Крім того, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України суд врахував правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, що викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 у справі № 592/5164/16-а, в якій Велика Палата Верховного Суду підтримала правовий висновок Верховного Суду, зазначивши, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Згідно з абзацом 4 пункту 3 рішення Конституційного Суду України від 19.06.2001 № 9-рп/2001 право на пенсію, її розмір та суми виплат можна пов`язувати з фінансовими можливостями держави, з економічною доцільністю, соціально-економічними обставинами у той чи інший період її розвитку, а також з часом ухвалення відповідних нормативно-правових актів.

У абзаці 10 пункту 2.1 рішення від 26.12.2011 № 1-42/2011 Конституційний Суд України відзначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства.

Отже передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними.

Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість її фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України.

Верховний Суд у постанові від 27.10.2021 у справі № 638/14258/16-а зазначав, що Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку. Підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

У спірному випадку суд вважає, що Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток премії у 130 % (від посадового окладу).

Отже у відповідача був відсутній обов`язок для оформлення та видачі позивачу нової довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.02.2023, зокрема, премії у розмірі 130 %.

Наказ Головного управління ДСНС України у Черкаській області від 13.01.2023 № 35, який міститься в матеріалах справи та на який, в тому числі, посилається представник позивача, не може бути підставою для перерахунку пенсій відповідно до приписів, передбачених ч. 3 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, а тому не спричиняє правових наслідків у вигляді покладання на відповідача обов`язку внесення в довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії премії у розмірі, що визначений зазначеним наказом.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що відповідач не допустив порушення прав позивача під час оформлення довідки від 18.10.2023 № 97.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача при підготовці оновленої довідки станом на 01.01.2023 зазначити надбавку за особливості проходження служби в розмір 50 % та премії в розмірі 130 %.

Згідно частини 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частин 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи зазначене позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.

Зважаючи на те, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2-14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

Джерело: ЄДРСР 119373465
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку