open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 р. Справа № 440/1917/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Жигилія С.П. , Любчич Л.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 30.06.2023, головуючий суддя І інстанції: Л.М. Петрова, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, по справі № 440/1917/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області

про визнання протиправною бездіяльності, визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправною бездіяльності, визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача стосовно позивача щодо переведення та перерахунку пенсії за віком державного службовця відповідно до Закону України "Про державну службу",

- визнати незаконним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Полтавській області №916240129652 від 07.12.2022 щодо відмови позивачу у переведенні на пенсію за віком згідно Законом України "Про державну службу",

- зобов`язати ГУ ПФУ в Полтавській області зарахувати до стажу державної служби період роботи позивача з 24.01.1983 по 03.08.1984 в Решетилівському райкомі ЛКСМ України Полтавської області з 04.08.1984 по 21.09.1986 на посаді заступника голови виконкому Решетилівської селищної ради народних депутатів Полтавської області, з 22.09.1986 по 30.08.1991 на посаді інструктора заввідділом в Решетилівському райкомі Компартії України Полтавської області, з 10.04.1998 по 08.02.2018 на посаді селищного голови Решетилівської селищної ради Полтавської області, Решетилівського міського голови,

- зобов`язати ГУ ПФУ в Полтавській області перевести з 30.11.2022 позивача на пенсію за віком державного службовця згідно з Законом України "Про державну службу",

- зобов`язати ГУ ПФУ в Полтавській області здійснити дії, а саме: перерахувати пенсію позивача за віком (державного службовця) з 30.11.2022 на дату ухвалення судового рішення та виплатити різницю між перерахованою та виплаченою пенсією.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на момент звернення з заявою про призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ ОСОБА_1 мав необхідний спеціальний і загальний трудовий стаж та досяг відповідного віку для призначення йому такої пенсії.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 року позовні вимоги було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області управління пенсійного забезпечення, надання житлових субсидій та пільг від 07.12.2022 №916240129652.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати до стажу державної служби період роботи ОСОБА_1 з 24.01.1983 по 03.08.1984 в Решетилівському райкомі ЛКСМ України Полтавської області, з 04.08.1984 по 21.09.1986 на посаді заступника голови виконкому Решетилівської селищної ради народних депутатів Полтавської області, з 22.09.1986 по 30.08.1991 на посаді інструктора заввідділом в Решетилівському райкомі Компартії України Полтавської області, з 10.04.1998 по 08.02.2018 на посаді селищного голови Решетилівської селищної ради Полтавської області, Решетилівського міського голови.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області перевести ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з дати подання заяви, тобто з 30.11.2022.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію за віком з 30.11.2022, з урахуванням проведених виплат.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Відповідач, не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, з посиланням на порушення норм матеріального і процесуального права,просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду № 440/1917/23 від 30.06.2023 року та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимогвідмовити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, щооскаржуване рішення не грунтується на належних та допустимих доказах, судом допущено неповне з`ясування обставин справи, що мають істотне значення для розгляду справи. Також зазначає, що з аналізу наданих позивачем до пенсійного органу документів і трудової книжки встановлено, що у позивача відсутній необхідний стаж роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, встановлений статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пункту 3 частини першоїстатті 311 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно з частиною четвертоюстатті 229 Кодексу адміністративного судочинства Українипри розгляді справи в порядку письмового провадження, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи, що справа судом першої інстанції розглянута за правилами спрощеного провадження, то за таких обставин колегія суддів вважає за необхідне розглянути справу в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скаргита дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що вимоги апеляційної скарги відповідача не підлягаютьзадоволенню з огляду на таке.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що позивач 30.11.2022 звернувся до Решетилівського об`єднаного управління ПФУ із заявою за призначенням /перерахунком пенсії.

Рішенням ГУ ПФУ в Полтавській області від 07.12.2022 №916240129652 відмовлено позивачу у призначенні пенсії та зазначено, що аналізом наданих гр. ОСОБА_1 документів і трудової книжки встановлено, що стаж його роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України відсутній. Враховуючи вищевикладене прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 у переведенні на пенсію відповідно до Закону України Про державну службу у зв`язку з відсутністю 20-річного стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Позивач не погоджуючись із зазначеним рішенням звернувся до суду із цим позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що матеріалами справи підтверджується відповідність віку, наявного загального стажу та стажу державної служби позивача, визначених статтею 37 Закону №3723-ХІІ, для переведення позивача на пенсію за віком державного службовця згідно з Законом України "Про державну службу".

Колегія суддів погоджується із таким рішенням суду першої інстанції в частині, що оскаржується, з огляду на таке.

Так, принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначаються Законом України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII (далі - Закон №889-VIII).

Відповідно до п. 2 розд. ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 889-VIII, з 01 травня 2016 року втратив чинність Закон України "Про державну службу" від 28.12.1993 № 3723-XII (далі - Закон № 3723-XII), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у п. 10 і 12 цього розділу.

Зокрема, п. 10, 12 розд. ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Тобто, за наявності в особи станом на 01 травня 2016 року певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Частиною 1 ст. 37 Закону № 3723-XII встановлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058-IV, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 згаданого Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

На підставі викладеного, колегія суддів зазначає, що обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» № 3723-ХІІ після 01.05.2016, є дотримання сукупності вимог, визначених частиною першою статті 37 Закону України «Про державну службу» № 3723-ХІІ і Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» № 889-VIII, а саме щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.

Вказана позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 822/524/18, у постанові Верховного Суду від 02.04.2020 у справі № 687/545/17.

Судовим розглядом встановлено, що позивачу відмовлено у переведенні на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» у зв`язку з відсутністю 20-річного стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Разом з тим, із записів трудової книжки серія НОМЕР_1 від 12.08.1977 р. ОСОБА_1 працював з 24.01.1983 по 03.08.1984 в Решетилівському райкомі ЛКСМ України Полтавської області на посаді інструктора, з 04.08.1984 р. по 21.09.1986 р. був обраний заступником голови виконкому Решетилівської селищної Ради народних депутатів Полтавської області.

Також згідно трудової книжки серія НОМЕР_1 від 12.08.1977 р. ОСОБА_1 22.09.1986 р. по 30.08.1991 р. працював в Решетилівському райкомі Компартії України Полтавської області на спосаді інструктора відділу пропаганди і агитації.

Крім того, згідно трудової книжки серія НОМЕР_1 від 12.08.1977 р. з 10.04.1998 р. по 08.02.2018 р. працював на посаді селищного голови Решетилівської селищної ради Полтавської області, яка з 03.01.2018 р. перейменована на Решетилівський міський голова.

Згідно зі ст. 46 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII визначені особливості стажу державної служби, зокрема у частині 2 зазначено, що до стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах, на яких присвоюються військові та спеціальні звання.

Відповідно до пункту 6 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Згідно пункту 8 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Отже, в даному випадку слід керуватися Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283 (далі - Порядок № 283), відповідно до пункту 1 якого, цим Порядком визначаються посади і органи, час роботи в яких зараховуються до стажу державної служби.

Обставина щодо втрати чинності Порядку №283, у зв`язку із затвердженням 25.03.2016 постановою № 229 Кабінету Міністрів України нового Порядку обчислення стажу державної служби, судом не враховується, оскільки його норми були чинними на час здобуття позивачем стажу державної служби (далі - Порядок № 229).

Колегія суддів зазначає, що порядок № 229 у пункті 6 містить аналогічну норму, як і в пункті 8 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу № 889-VIII про те, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Тобто, обчислення стажу державної служби за періоди роботи до 01.05.2016 здійснюється відповідно до Порядку № 283.

Згідно з п. 2 Порядку № 283 до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема, на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування.

У відповідності до п. 3 Порядку № 283 до стажу державної служби включається також стаж роботи в організаціях, передбачених абзацом четвертим пункту 3 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1993 р. №1049.

У відповідності до абз. 4 п. 3 Положення № 1049 до стажу роботи, який надає право на одержання надбавки за вислугу років, зараховується стаж роботи в організаціях (крім роботи у кооперативних та інших громадських організаціях), передбачених статтею 118 КЗпП України.

Відповідно достатті 118 Кодексу законів про працю Українидо стажу роботи, який надає право на одержання надбавки за вислугу років зараховується, зокрема, стаж роботи в партійних, профспілкових і комсомольських організаціях на виборних посадах.

Згідно архівної довідки від 23.01.2023 р. у протоколі бюро Решетилівського райкому ЛКСМ України від 21.01.1983 р. № 22 є постанова № 11 про затвердження Кузьменка інструктором райкому комсомолу. У протоколі засідання бюро Решетилівського райкому ЛКСМ України від 24.09.1986 р. № 20 є постанова № 15 про затвердження ОСОБА_1 інструктором відділу пропаганди та агітації райкому партії з 22.09.1986 року.

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" №2493-III від 07.06.2001, в органах місцевого самоврядування встановлюються такі категорії посад, зокрема: четверта категорія - посади голів постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі), керівників управлінь і відділів виконавчого апарату обласних, Севастопольської міської та секретаріату Київської міської рад, секретарів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, заступників міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) голів з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів, директорів, перших заступників, заступників директорів департаментів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, міських (міст районного значення) голів, селищних і сільських голів, посади заступників голів районних рад.

Згідно з п. 4 Порядку №229 до стажу державної служби зараховується, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

З огляду на підтвердження вказаних періодів зайнятості позивача на відповідних посадах, записом в трудовій книжці та відомостями архівної довідки, колегія суддів зазначає, що періоди роботи позивача з 24.01.1983 по 03.08.1984 в Решетилівському райкомі ЛКСМ України Полтавської області з 04.08.1984 по 21.09.1986 на посаді заступника голови виконкому Решетилівської селищної ради народних депутатів Полтавської області, з 22.09.1986 по 30.08.1991 на посаді інструктора заввідділом в Решетилівському райкомі Компартії України Полтавської області, з 10.04.1998 по 08.02.2018 на посаді селищного голови Решетилівської селищної ради Полтавської області, Решетилівського міського голови підлягають зарахуванню до стажу державної служби.

Вказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постанові 04 липня 2023 року по справі за № 560/123/21.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність рішення ГУ ПФУ в Полтавській області №916240129652 від 07.12.2022 щодо відмови позивачу у переведенні на пенсію за віком згідно із Законом України "Про державну службу".

Відповідно до ч.3 ст.45 Закону №1058 переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Враховуючи, що матеріалами справи підтверджується відповідність віку, наявного загального стажу та стажу державної служби позивача, визначених статтею 37 Закону №3723-ХІІ, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про зобов`язання відповідача перевести позивача на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з дати подання заяви, тобто з 30.11.2022 та зобов`язання відповідача перерахувати позивачу пенсію за віком з 30.11.2022, з урахуванням проведених виплат.

Відповідно до статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За пунктом 1 частини першої статті 315 КАС України визначено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із статтею 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 по справі № 440/1917/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді(підпис) (підпис) С.П. Жигилій Л.В. Любчич

Джерело: ЄДРСР 119245118
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку