open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 травня 2024 року справа №320/3775/24

Суддя Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» до Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування наказу,

в с т а н о в и в:

24.01.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (далі позивач) звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати спільний наказ Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України від 13.12.2023 за №932/1060АГ «Про анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».

В обґрунтування вимог позову вказано, що позивач здійснює діяльність в сфері безмитної торгівлі в торгівельних закладах магазину безмитної торгівлі, розташованих у міжнародному аеропорті «Львів» за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Любінська, 168. У зв?язку із військовою агресією з боку російської федерації та введенням воєнного стану на території України тимчасово не працює міжнародний пункт пропуску через державний кордон України для повітряного сполучення «Львів». Відтак, ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» не може взагалі здійснювати діяльність магазину безмитної торгівлі згідно з Главою 60 Митного кодексу України. На підставі листів Держмитслужби від 09.10.2023 №8-1/18-05/13/29, від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211, листа ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» від 07.11.2023 №372, протоколу від 17.11.2023 №5/2023/МБТ, спільним наказом ДМС України та Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13.12.2023 №932/1060АГ зупинено на 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі №D/0096/00, виданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення в міжнародному пункті пропуску через державний кордон для повітряного сполучення «Львів». Позивач не погоджується з вказаним наказом, зазначаючи, що реалізацію підакцизних товарів пасажирам міжнародних рейсів згідно касових чеків, зазначених у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 №18-1/18-05/13/29 було здійснено позивачем в МБТ, розміщеному в ДП «МА «Львів» ім. Данила Галицького». Відсутність у зазначених в Додатку до листа Держмитсужби від 09.10.2023 №18-1/18-05/13/29 касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, пов?язана із зміною авіакомпаніями форматів посадкових талонів, які надаються пасажирам міжнародних повітряних рейсів в аеропорту вильоту. У зв?язку з тим, що авіакомпанії почали використовувати QR коди у посадкових талонах пасажирів, в тому числі мобільних посадкових талонах, які містять, окрім особистих даних, інформацію про рейс та спеціальний штрих-код для зчитування сканером в аеропорту, позивач був змушений змінити метод роботи сканерів штрих-кодів товарів, які застосовуються на касах в магазині безмитної торгівлі, щоб здійснювати сканування QR кодів з посадкових талонів.Через це сканери штрих-кодів товарів працюють в режимі постійного сканування. Відповідно, якщо перед початком продажу товару до зони зчитування сканеру потрапляв товар (пасажир виклав його безпосередньо до каси), сканер зчитував його. Перед початком продажу програмне забезпечення РРО очікує, що першим буде відскановано посадковий талон, але сканер передає вже раніше відсканований штрих-код товару. Таким чином, в систему потрапляють данні з цього випадково відсканованого штрих-коду або система може відкинути такий код і тоді поле з номером рейсу залишиться порожнім. У подальшому при скануванні касиром посадкового талону система його відкидає, оскільки вже очікує штрих-коди товарів, які є у продажу. Щодо реалізації товарів у період з 01.01.2022 по 24.02.2022 із використанням РРО, які зареєстровані за іншою адресою господарської одиниці, позивач зазначає, що отримана Держмитслужбою інформація від ДПС України про встановлення фактів з реалізації МБТ товарів у період з 01.01.2022 по 24.02.2022, який розміщений у п/п «Львів» за адресою: Україна, Львівська обл., м. Львів, Залізничний р-н, вул. Любінська, 168, ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, будівля «Б-3», 3-й поверх», із використанням РРО/ПРРО за номерами 3000751303 та 3000751304, які зареєстровані за іншою адресою господарської одиниці, а саме - «Україна, Одеська обл., м. Одеса Малиновський р-н, вул. Центральний аеропорт, 2, ПТ Пасаж. терм. комплексу МА «Одеса», є такою, що не відповідає дійсності. РРО з фіскальними номерами 3000751303 та 3000751304 згідно із реєстраційними посвідченнями №№521 та 522 від 28.11.2019, виданими позивачу 13.01.2021 ГУ ДПС У КИЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (БОРИСПІЛЬСЬКИЙ РАЙОН), зареєстровані за адресою господарської одиниці - УКРАЇНА, КИЇВСЬКА ОБЛ., БОРИСПІЛЬСЬКИЙ РАЙОН, С. ГОРА, вулиця Бориспіль-7, термінал «D», 3-й поверх ДП МА «Бориспіль». Крім того, 24.10.2023 представниками органів Держмитслужби було здійснено огляд приміщень магазинів безмитної торгівлі позивача, розміщених на 3-му поверсі терміналу D Міжнародного аеропорту «Бориспіль». В результаті проведеного огляду зафіксовано, що на робочих місцях операторів РРО встановлено РРО, зокрема, з фіскальними номерами 3000751303 та 3000751304. В свою чергу, за адресою господарської одиниці - УКРАЇНА, ЛЬВІВСЬКА ОБЛ., М. ЛЬВІВ, ЗАЛІЗНИЧНИЙ Р-Н, вул. Любінська, 168, ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, будівля «Б-3», 3-й поверх», відповідно до реєстраційних посвідчень №№31687, 31691, 31692, 31694 від 15.12.2021, виданих позивачу 03.11.2023 Центральним МУ ДПС по роботі з ВПП, зареєстровані РРО з фіскальними номерами 3000953011, 3000953010, 3000953008 та 3000953009 (резервний). Таким чином, при здійсненні громадянам, які виїжджають за межі митної території України, продажу підакцизних товарів в МБТ, розміщеному в ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, реєстрація розрахункових операцій із використанням РРО/ПРРО з фіскальними номерами 3000751303 та 3000751304 у період з 01.01.2022 по 24.02.2024 позивачем не здійснювалась.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 02.02.2024 відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Київським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

21.02.2024 через канцелярію суду та 22.02.2024 через автоматизовану систему «Електронний суд» представником Адміністрації державної прикордонної служби України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначено, що зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, наданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» відбулося спільним наказом Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13.12.2023 № 932/1060АГ, яким було зупинено дію дозволу, виданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (реєстраційний номер D/0096/00) строком на 30 днів у зв`язку із: - недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінуте Міністрів України від 17.07.2003 №1089, в частині незазначення магазином безмитної торгівлі у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, що посвідчує особу. Підставою для видання вищезазначеного наказу був лист Держмитслужби від 09.10.2023 №18-1/18-05/13/19, лист ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» від 07.11.2023 №372, лист Держмитслужби від 10.11.2023 № 18-1/18-05/13/211, протокол спільної робочої групи №5/2023/МБТ від 17.11.2023. Рішення про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, наданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (реєстраційний номер D/0096/00) терміном до 30 днів було прийнято законно у відповідності до п. п. 12-15 Порядку № 692. Таким чином, посадові особи Адміністрації Державної прикордонної служби України діяли виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законодавством, а тому, твердження Позивача щодо незаконності спільного наказу Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13.12.2023 № 932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» є безпідставним та необґрунтованим.

29.02.2024 представником Державної митної служби України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначено, що позовною вимогою позивача є визнати протиправним та скасувати спільний наказ Держмитслужби та Адміністрації Держприкордонслужби від 13.12.2023 № 932/1060 АГ «Про анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі». Однак, Держмитслужба зазначає, що такого спільного з Адміністрацією Держприкордонслужби наказу не видавала. Водночас, за відповідними реквізитами Держмитслужбою та Адміністрацією Держприкордонслужби видано спільний наказ від 13.12.2023 № 932/1060 АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» (далі - наказ № 932/1060 АГ), яким зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі № D/0096/00, наданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення у міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Львів» у зв`язку із недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1089, в частині не зазначення у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу. Цей наказ є актом реалізації повноважень Держмитслужби у сфері управлінської діяльності та не порушує прав чи законних інтересів позивача. З квітня 2023 року Держмитслужба брала участь у роботі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушень законодавства України посадовими особами Бюро економічної безпеки України, органів державної влади та інших державних органів, які здійснюють повноваження у сфері економічної безпеки, що могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, під час якої звітувала про результати вжитих заходів щодо контролю за діяльністю МБТ. За результатами розгляду та перевірки отриманої від ДПС інформації, наданої в електронному вигляді щодо відомостей в електронних копіях касових чеків, оформлених МБТ, зокрема, утримувачем якого є позивач встановлено, що останній здійснював реалізацію підакцизних товарів без зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, що свідчить про порушення пункту 6 Правил № 1089. Вказані обставини стали підставою для направлення позивачу повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення (лист Держмитслужби від 06.10.2023 № 18- 1/18-05/13/29). В межах прийнятого рішення листом Держмитслужби від 10.11.2023 №18-1/18- 05/13/211 у позивача витребувано у строк до 15.11.2023 роздруковані контрольні стрічки розрахункових документів у розрізі МБТ за датами наведеними в додатку (відомості про які зазначені у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29) із використанням реєстраторів розрахункових операцій. Витребувані документи позивач у визначений строк не надав, посилаючись на відсутність можливості через організаційні питання допуску на територію, де знаходиться МБТ та кількість запитуваних документів (лист позивача від 15.11.2023 № 387). У зв`язку з не усуненням обставин, які перешкоджають дотриманню умов, визначених дозволами на здійснення діяльності з відкриття та експлуатації МБТ, 17.11.2023 на засіданні спільної робочої групи прийнято рішення зупинити на строк 30 днів дію дозволів на відкриття та експлуатацію МБТ, утримувачем яких є позивач, зокрема, дозволу № D/0096/00 - у зв`язку з недотриманням вимог пункту 6 Правил №1089 в частині не зазначення МБТ, розміщеного у п/п «Львів» у зоні діяльності Львівської митниці у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу (протокол від 17.11.2023 № 5/2023/МБТ). У зв`язку з отриманням Держмитслужбою листа позивача від 14.12.2023 № 417 із наданими копіями контрольних стрічок розрахункових документів оформлених у МБТ, на засіданні спільної робочої групи 09.01.2024 прийнято рішення продовжити строк зупинення дії дозволу № D/0096/00 до 28.01.2024 (протокол від 09.01.2024 № 1/2024/МБТ). На підставі зазначеного Держмитслужбою та Адміністрацією Держприкордонслужби видано спільний наказ від 15.01.2024 № 53/68АГ «Про продовження строку зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі». З урахуванням викладеного, наказ № 932/1060 АГ вичерпав свою дію фактом його виконання, у зв`язку з чим не може бути об`єктом судового контролю в межах даної справи.

29.02.2024 представником позивача подано до суду заяву про зміну підстав позову, в якій зазначила, що суб?єкти господарювання, які використовують РРО для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також здійснення операцій з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов?язані: застосовувати РРО, включені до Державного реєстру РРО, з додержанням встановленого порядку їх застосування; забезпечувати цілісність пломб та незмінність конструкції і програмного забезпечення РРО (пункт 3, пункт 4 статті 3 Закону про РРО).Таким чином, в РРО, які є чинному реєстрі дозволених моделей РРО, і які ДПС зареєструвала на повітряні судна, без порушення програмних налаштувань (що заборонено) неможливо вносити дані про рейс та про документ, що посвідчує особу на рівні створення саме реквізитів касового чеку. Можливості програмного забезпечення використовуваних позивачем РРО щодо внесення не реквізиту, а коментаря до касового чеку у вигляді номеру рейсу або номеру документу, що посвідчує особу, неможливо реалізувати через те, що програмне забезпечення вимагає спочатку створити касовий чек з усіма реквізитами, серед яких, як вже було вказано, технічно не може бути даних про рейс та про документ, що посвідчує особу, а тільки потім робити коментар, який власне не буде складовою касового чеку. Позивачем вказано, що в силу об?єктивних причин, пов?язаних із технологією здійснення безмитної торгівлі на бортах повітряних суден (використання спеціальних контейнерів для постачання товарів на повітряний транспортний засіб та подальшого продажу, висота польоту, обмежений простір салону повітряного судна для пересування контейнера з товарами, використання моделі РРО, яка може працювати без живлення, з огляду застосування на бортах повітряних суден, а також можливості внесення відомостей про номер рейсу до чеків перед початком реалізації внаслідок технологічно-виробничих та програмних властивостей), зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, у вигляді навіть коментаря часто фізично не було можливим. Позивач вказує, що робив все, що є можливим в рамках норм чинного законодавства України щодо виконання Правил продажу №1089 та положень МК України.

10.04.2024 представником позивача подано до суду клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи, а саме спільного наказу Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України №282/248-АГ від 05.03.2024.

24.04.2024 представником Державної митної служби України подано до суду клопотання про відмову в задоволенні позову із зазначенням про відсутність предмету спору у справі та про безпідставність позову, оскільки обставини, які зумовили видання оскаржуваного наказу №932/1060АГ усунуті у зв`язку із вжитими позивачем заходами.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (код ЄДРПОУ 36953886) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.06.2010.

Основним видом діяльності за КВЕД є 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» здійснює діяльність в сфері безмитної торгівлі в торгівельних закладах магазину безмитної торгівлі, розташованих у міжнародному аеропорті «Львів» за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Любінська, 168.

Є загальновідомим факт, що у зв?язку із військовою агресією з боку російської федерації та введенням воєнного стану на території України тимчасово не працює міжнародний пункт пропуску через державний кордон України для повітряного сполучення «Львів».

З квітня 2023 року Держмитслужба бере участь у роботі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушень законодавства України посадовими особами Бюро економічної безпеки України, органів державної влади та інших державних органів, які здійснюють повноваження у сфері економічної безпеки, що могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, під час якої звітувала про результати вжитих заходів щодо контролю за діяльністю магазинів безмитної торгівлі (далі МБТ).

В рамках засідань цієї комісії здійснюється аналіз інформації щодо обсягів реалізації МБТ підакцизної групи товарів (тютюнових і алкогольних виробів) у міжнародних пунктах пропуску через державний кордон України громадянами, які виїжджають за межі митної території України на один розрахунковий чек, результати якого зумовили необхідність звернення до Державної податкової служби України (далі ДПС) про надання з інформаційних систем ДПС інформації та відомостей, які містяться у касових чеках про реалізацію підакцизних товарів за товарними позиціями 2402, 2203 2208 згідно з УКТ ЗЕД за період з 01.01.2022 по 31.05.2023 року (лист Держмитслужби від 08.06.2023 № 08-1/17-01/8.16/3799).

За результатами розгляду та перевірки отриманої від ДПС інформації, наданої в електронному вигляді щодо відомостей в електронних копіях касових чеків, оформлених МБТ, зокрема, утримувачем якого є позивач встановлено, що останній здійснював реалізацію підакцизних товарів без зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, що свідчить про порушення пункту 6 Правил №1089. Вказані обставини стали підставою для направлення позивачу повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення листом Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29.

В повідомленні про намір прийняття несприятливого рішення від 09.10.2023 директор Департаменту авторизації, надання адміністративних послуг та контролю просив надати документи, що підтверджують продаж товарів громадянам з дотриманням вимог п. 6 Правил (утримувач зобов`язаний зберігати у МБТ копії касових чеків протягом не менш як трьох років), та здійснити заходи щодо дотримання розділу 3 Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 №547.

Листом ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» від 07.11.2023 № 372 надано заперечення проти наміру митного органу прийняти несприятливе рішення з обгрунтуванням, суть якого полягає у тому, що відсутність у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу пов`язана зі зміною авіакомпаніями форматів посадкових талонів, які надаються пасажирам міжнародних повітряних рейсів в аеропорту вильоту. У зв`язку з тим, що авіакомпанії почали використовувати QR коди у посадкових талонах пасажирів, в тому числі мобільних посадкових талонах, які містять, окрім особистих даних, інформацію про рейс та спеціальний штрих-код для зчитування сканеру потрапляв товар (пасажир виклав його безпосередньо до каси), сканер зчитував його. Перед початком продажу програмне забезпечення РРО очікує, що першим буде відскановано посадковий талон, але сканер передає вже раніше відсканований штрих-код товару. Таким чином, в систему потрапляють данні з цього випадково відсканованого штрих-коду або система може відкинути такий код і тоді поле з номером рейсу залишиться порожнім. У подальшому при скануванні касиром посадкового талону система його відкидає, оскільки вже очікує штрих-коди товарів, які є у продажу.

На підтвердження зазначеного позивачем надано копію листа ТОВ «Експерт солюшнз сервіс» від 03.11.2023 № 011123, в якому також повідомлено про те, що з метою унеможливлення подібних випадків в майбутньому компанія почала доопрацьовувати систему Навіжен, яка використовується на касах МБТ.

Листом Держмитслужби від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211 у позивача витребувано у строк до 15.11.2023 роздруковані контрольні стрічки розрахункових документів у розрізі МБТ за датами наведеними в додатку (відомості про які зазначені у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29) із використанням реєстраторів розрахункових операцій.

15.11.2023 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» листом №387 повідомило Державну митну службу України про те, що беручи до уваги кількість запитуваних розрахункових документів, а також те, що МБТ Товариства розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях на територіях режимних об`єктів, Товариство не має можливості надати запитувані документи у вказані в листі строки, тобто до 15.11.2023.

В листі позивач просив встановити строк подання документів до 15.12.2023.

14.12.2023 листом за вих. №417 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» подало до Державної митної служби України паперові копії контрольних стрічок розрахункових документів у відповідь на лист від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211.

Вказані документи направлені засоби поштового зв`язку 15.12.2023, що підтверджується описом вкладення у цінний лист, долученим до позовної заяви.

До дати направлення позивачем витребуваних документів, 13.12.2023 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».

Вказаним наказом зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі №D/0096/00, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення в міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Львів», у зв`язку з недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1089, в частині незазначення магазином безмитної торгівлі у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу.

У зв`язку з отриманням Держмитслужбою листа позивача від 14.12.2023 № 417 із наданими копіями контрольних стрічок розрахункових документів оформлених у МБТ, на засіданні спільної робочої групи 09.01.2024 прийнято рішення продовжити строк зупинення дії дозволу № D/0096/00 до 28.01.2024 протоколом від 09.01.2024 № 1/2024/МБТ.

На підставі зазначеного Держмитслужбою та Адміністрацією Держприкордонслужби видано спільний наказ від 15.01.2024 № 53/68АГ «Про продовження строку зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», копію якого направлено позивачу листом від Держмитслужби від 16.01.2024 № 18/18- 05/13/76.

В подальшому після розгляду наданих позивачем листом від 14.12.2023 № 417 документів, 05.03.2024 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №282/248-АГ «Про поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким поновлено дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, надані Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД», зокрема, №D/0096/00 (міжнародний пункт пропуску для повітряного сполучення «Львів»).

Питання правомірності прийняття спільного наказу Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України від 13.12.2023 за №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» є предметом розгляду у цій справі.

Відповідно до ч.1 ст. 140 Митного кодексу України безмитна торгівля - це митний режим, відповідно до якого товари, не призначені для вільного обігу на митній території України, знаходяться та реалізуються для вивезення за межі митної території України під митним контролем у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України, відкритих для міжнародного сполучення, та на повітряних, водних або залізничних транспортних засобах комерційного призначення, що виконують міжнародні рейси, з умовним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт та експорт таких товарів, та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, а також без проведення заходів офіційного контролю.

Згідно з п.5 ст. 336 Митного кодексу України митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, вільних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою відповідно до цього Кодексу та інших законів України покладено на митні органи

На підставі ч. 1 ст. 420 Митного кодексу України магазин безмитної торгівлі - це спеціалізований торговельний заклад, розташований у пункті пропуску через державний кордон України, відкритому для міжнародного сполучення, а також на повітряному або водному транспортному засобі комерційного призначення, що виконує міжнародні рейси, та призначений для реалізації товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі.

Відповідно до ч. 2 ст. 420 Митного кодексу України магазини безмитної торгівлі здійснюють продаж товарів громадянам, які виїжджають за межі митної території України, а також пасажирам міжнародних рейсів, які виконуються повітряними та водними транспортними засобами комерційного призначення, що експлуатуються резидентами. Реалізація магазинами безмитної торгівлі товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі, підприємствам забороняється.

Частиною 4 ст. 420 Митного кодексу України передбачено, що магазини безмитної торгівлі в установленому порядку здійснюють торгівлю всіма видами продовольчих і непродовольчих товарів, крім товарів, які відповідно до закону заборонені до ввезення в Україну, вивезення з України та транзиту через територію України, та товарів за товарними позиціями 2701-2716 згідно з УКТ ЗЕД. Правила продажу товарів магазинами безмитної торгівлі громадянам затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч.2 ст. 422 Митного кодексу України утримувачі магазинів безмитної торгівлі можуть у порядку, передбаченому цим Кодексом, отримати дозвіл на відкриття та експлуатацію митного складу або складу тимчасового зберігання закритого типу для зберігання та наступного постачання в ці магазини всіх видів товарів, у тому числі підакцизних, крім товарів, ввезення яких на митну територію України, вивезення за межі митної території України та/або переміщення митною територією України транзитом заборонено законом.

На підставі ч.1 ст. 423 Митного кодексу України у разі зупинення, скасування або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі продаж (постачання) товарів цим магазином та розміщення у ньому нових партій товарів забороняються.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 (далі Положення) Держмитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів.

Відповідно до повноважень, визначених пунктом 4 Положення Держмитслужба, зокрема надає дозволи на провадження митної брокерської діяльності, відкриття та експлуатацію митних складів, складів тимчасового зберігання, магазинів безмитної торгівлі, вантажних митних комплексів, вільних митних зон комерційного або сервісного типу (підпункт 14).

Порядок подання та розгляд Заяви на відкриття та експлуатацію МБТ, а також надання, зупинення дії й анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ затверджений наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2012 № 692 «Про затвердження Порядку подання та розгляду заяв, надання, зупинення дії, анулювання дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі та форми Заяви на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.06.2012 за №1080/21392 (далі Порядок № 692).

Згідно з вимогами пунктів 7 та 14 Порядку № 692 рішення про надання, переоформлення, зупинення або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ приймається спільною робочою групою Держмитслужби та Адміністрації Держприкордонслужби, за наслідками якого видається спільний наказ.

Правила продажу товарів МБТ затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1089 «Про затвердження Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі» (далі Правила № 1089).

Згідно з пунктами 2 та 6 Правил № 1089 робота МБТ організовується таким чином, щоб забезпечити надходження, зберігання та продаж товарів відповідно до вимог МК України, Податкового Кодексу України, інших нормативно-правових актів та Правил № 1089.

Факт продажу товарів підтверджується касовим або товарним чеком з послідовною нумерацією (у двох примірниках), у якому повинні зазначатися, зокрема номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу.

Серед обов`язків утримувача МБТ, визначених Правилами № 1089 є: забезпечення належних умов для роботи посадової особи митного органу, персоналу магазину, а також вжиття заходів для дотримання вимог, установлених законодавством про безпеку праці (пункт 19); один раз на квартал проведення інвентаризації.

Митний орган у разі потреби має право проводити інвентаризацію товарів у приміщенні магазину в будь-який час його роботи (пункт 22); забезпечувати ведення бухгалтерського обліку і звітності відповідно до законодавства (пункт 24).

Відповідно до п. 6 Порядку №1089 факт продажу товару підтверджується касовим або товарним чеком з послідовною нумерацією (у двох примірниках), у якому повинні зазначатися номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу, з відміткою про проходження митного контролю, ідентифікаційний код товару і його вартість. Оригінал чека видається пасажирові, який придбав товар, а копія зберігається у магазині безмитної торгівлі протягом не менш як трьох років.

Судом встановлено, що за результатами розгляду та перевірки отриманої від ДПС інформації, наданої в електронному вигляді щодо відомостей в електронних копіях касових чеків, оформлених МБТ, зокрема, утримувачем якого є позивач встановлено, що останній здійснював реалізацію підакцизних товарів без зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, що свідчить про порушення пункту 6 Правил №1089. Вказані обставини стали підставою для направлення позивачу повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення листом Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29.

Листом Держмитслужби від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211 у позивача витребувано у строк до 15.11.2023 роздруковані контрольні стрічки розрахункових документів у розрізі МБТ за датами наведеними в додатку (відомості про які зазначені у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29) із використанням реєстраторів розрахункових операцій.

15.11.2023 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» листом №387 повідомило Державну митну службу України про те, що беручи до уваги кількість запитуваних розрахункових документів, а також те, що МБТ Товариства розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях на територіях режимних об`єктів, Товариство не має можливості надати запитувані документи у вказані в листі строки, тобто до 15.11.2023.

В листі позивач просив встановити строк подання документів до 15.12.2023.

Таким чином, судом встановлено, що позивачем не було викладено відмови у наданні запитуваних розрахункових документів, позивач просив надати додатковий час для їх підготовки з метою надання для проведення перевірки.

Натомість до дати направлення позивачем витребуваних документів, 13.12.2023 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».

Вказаним наказом зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі №D/0096/00, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення в міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Львів», у зв`язку з недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1089, в частині незазначення магазином безмитної торгівлі у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу.

Отже, судом встановлено, що відповідачами не були враховані пояснення позивача щодо необхідності надання додаткового часу для подання витребуваних документів, та фактично порушені права позивача оскаржуваним наказом, оскільки позивачем у визначений строк до 15.12.2023 направив відповідачам запитувані документи.

Як встановлено судом, в подальшому, за наслідками розгляду наданих документів 05.03.2024 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №282/248-АГ «Про поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким поновлено дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, надані Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД», зокрема, №D/0096/00 (міжнародний пункт пропуску для повітряного сполучення «Львів»).

Відповідачами після розгляду поданих позивачем документів було встановлено відсутність порушень законодавства щодо заповнення розрахункових документів, отже суд не надає правову оцінку в цій частині пояснень позивача, оскільки дотримання заповнення розрахункових документів була підтверджена відповідачами шляхом поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі.

Оскаржуваний наказ від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» було прийнято відповідачами передчасно за відсутності наданих позивачем документів.

Натомість, звертаючись з листом №387 від 15.11.2023 про продовження строку для надання витребуваних документів до 15.12.2023, позивач мав обґрунтовані сподівання на можливість подання документів протягом заявленого строку.

Відповідачем не було повідомлено позивача про відмову у продовженні строку надання документів або про встановлення іншого строку для подання документів.

ЄСПЛ у своєму рішення по справі Yvonne van Duyn v.Home Office зазначив, що «принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться в законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії». Захист принципу обґрунтованих сподівань та юридичної визначеності є досить важливим у сфері державного управління та соціального захисту. Так, якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію своєї політики чи поведінки, така держава чи такий орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки щодо фізичних та юридичних осіб на власний розсуд та без завчасного повідомлення про зміни у такій політиці чи поведінці, позаяк схвалення названої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у названих осіб стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.

Отже, відповідачі шляхом прийняття оскаржуваного наказу позбавили позивача можливості доведення правомірності своїх дій шляхом прийняття передчасного наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».

Стосовно твердження відповідачів про те, що вказаний наказ вичерпав свою дію фактом спливу строку на який його було видано, суд зазначає, що жодна інша норма національного законодавства не містить обмеження права особи на звернення до суду з вимогою про визнання протиправним і скасування такого, що вже реалізований (не реалізований), індивідуального акта, та не обмежує (звужує) повноважень суду щодо розгляду і вирішення адміністративної справи з огляду на таку ознаку.

Аналогічний висновок зазначений Верховним Судом в ухвалі від 21 травня 2020 року, справа № 826/9464/18.

Тобто, факт реалізації або не реалізації актів та інших документів не може бути підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 04.09. 2018, справа № 826/5608/17.

Такий підхід суду також узгоджується із прецедентною практикою Європейського суду з прав людини , викладеного рішення суду по справі Фрезаду проти Греції» (FREZADOU v. GREECE, Application no. 2683/12, 8 November 2018), за висновками якого, нездатність судів завчасно розглянути по суті спір з приводу правового акта, який втратив чинність з тієї підстави, що у позивача зник правовий інтерес, є порушенням статті 6 Європейської конвенції з прав людини.

Отже, суд констатує, що закінчення строку дії наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» не означає, що даний акт індивідуальної дії не створює правових наслідків для позивача у справі.

На підставі ч.1 ст. 423 Митного кодексу України у разі зупинення, скасування або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі продаж (постачання) товарів цим магазином та розміщення у ньому нових партій товарів забороняються.

Прийняттям оскаржуваного наказу відповідачі фактично обмежили позивача у провадженні господарської діяльності.

З огляду на викладене, враховуючи наявність факту порушення процедури прийняття наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» та передчасність його прийняття, він є таким, що підлягає скасуванню в судовому порядку.

Додатково суд звертає увагу представника позивача, що назва наказу «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», відтак суд скасовує наказ з визначенням його вірної назви.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Враховуючи встановлені судом обставини справи, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи встановлено, що за подання позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №53933 від 28.12.2023.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено повністю, судовий збір у сумі 2684,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст.ст. 139, 246-247, 249, 255, 297 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (вул. Промислова, 70, с. Мартусівка, Бориспільський район, Київська область, 08343, код ЄДРПОУ 08343) до Державної митної служби України (вул. Дегтярівська, буд. 11-Г, м. Київ, 04119, код ЄДРПОУ 43115923) та Адміністрації державної прикордонної служби України (вул. Володимирська, 26, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00034039) про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати спільний наказ Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України від 13.12.2023 за №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної митної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342 грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Адміністрації державної прикордонної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342 грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

Джерело: ЄДРСР 119174240
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку