open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 340/6705/23
Моніторити
Постанова /15.05.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /26.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Рішення /26.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 340/6705/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /15.05.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /26.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Рішення /26.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.11.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2023/ Кіровоградський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 травня 2024 року м.Дніпросправа № 340/6705/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року у справі №340/6705/23 (суддя Казанчук Г.П., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Херсонської міської військової адміністрації, Управління соціальної політики Херсонської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів: Міністерства оборони України та ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 і проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї;

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів: Херсонської міської військової адміністрації та Управління соціальної політики Херсонської міської ради по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна;

- зобов`язати відповідачів вчинити щодо позивача наступні дії:

1. Міністерству оборони України, через ІНФОРМАЦІЯ_2 або безпосередньо, надати позивачу статус члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 , надати довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, нарахувати та виплатити позивачам передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інших виплат за загиблого члена сім`ї;

2. Херсонський міській військовій адміністрації та Управлінню соціальної політики Херсонської міської ради оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї та виплати, які належать позивачу як члену сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 , а також встановити пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50-відсоткової знижки, а також, інші пільги на лікування та навчання.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач зазначив, що 09.06.2023 року він дізнався про загибель ІНФОРМАЦІЯ_11 року свого батька під час захисту України від агресора. Позивач має право на отримання грошового забезпечення загиблого батька та всіх доплат до цього грошового забезпечення, суми в 1000000 грн, знижки в розмірі 50% на оплату комунальних послуг, а також інші пільги, встановлені законодавством України. Для отримання вищевказаних коштів та пільг ОСОБА_1 має отримати від командування НОМЕР_1 окремої мотопіхотної бригади ЗСУ, де служив батько, довідку, проте йому не відома поштова адреса та засоби зв`язку ІНФОРМАЦІЯ_10, а тому позивач вважає, що таку довідку повинен видати ІНФОРМАЦІЯ_4 безпосередньо, Міністерство оборони України. Позивач звернувся із заявою від 09.06.2023 року, але отримав нечітку відповідь ІНФОРМАЦІЯ_5 від 21.06.2023 року, а інші відповідачі відповіді на його звернення взагалі не надали. Вважає бездіяльність відповідачів протиправною та такою, що порушує його права.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року в задоволенні позовних вимог позивача відмовлено у повному обсязі.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, не повне з`ясування судом всіх обставин, що мають значення для правильного вирішення спору відповідач просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення його позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач вказує, що суд безпідставно вдався до оцінки саме його дій, тобто не дотримання ним порядку подання заяв до відповідачів та отримання відповідних доказів, не дотримання форми складання таких заяв, та адресування їх не належним організаціям, які мають вчинити дії, відповідно до вимог законів, що регулюють спірні відносини. Вважає, що суд безпідставно вимагав від позивача конкретизувати свої вимоги щодо кожного з відповідачів.

Позивач зазначає, що не має відомостей, який саме орган здійснював призов його батька ОСОБА_2 на військову службу. Не дотримання членом сім`ї загиблого воїна ритуалу подання або недотримання форми подання заяв до структурних підрозділів Міністерства оборони України або до самого Міністерства не є підставою для суду першої інстанції для відмови позивачу у задоволенні його позовних вимог.

Відповідачі направили на адресу суду апеляційної інстанції відзиви на апеляційну скаргу позивача.

Так, Міністерство оборони України у своєму відзиві зазначає, що суд першої інстанції вірно вказав, що нормативно-правовими актами визначено порядок подачі рідними загиблого військовослужбовця заяв на виплату одноразової грошової допомоги, та пакет документів, що мають подати рідні та надати військова частина, де проходив службу загиблий. Такого порядку позивачем дотримано не було. Матеріали справи не містять доказів звернення позивача до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги. При цьому, оскільки пакет документів, визначений нормативно-правовими актами, позивачем не подавався, він не отримував і відмову у виплаті допомоги, що спростовую твердження та доводи позивача про протиправну бездіяльність Міністерства оборони України. Суд першої інстанції вірно констатував про відсутність порушеного права позивача щодо неотримання ним грошових виплат та встановлення пільг. Відповідач вважає, до доводи апеляційної скарги позивача є безпідставними, скарга не аргументованою, а тому вимоги скаржника задоволенню не підлягають. Просить рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Управління соціальної політики Херсонської міської ради у своєму відзиві на апеляційну скаргу позивача також просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Вказує, що вважає, що суд першої інстанції повно встановив обставини справи, надав вірну правову оцінку спірним відносинам та ухвалив законне рішення. Звертає увагу, що відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється під час розгляду справи по суті та є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.

Херсонська міська військова адміністрація у відзиві на скаргу зазначає, що суд першої інстанції ухвалив законне і обґрунтоване рішення, підстави для його скасування відсутні. Просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення. Звертає увагу, що для вирішення питань щодо призначення пільг членам сім`ї загиблих захисників України чинним законодавством передбачено процедура отримання відповідного статусу , шляхом звернення зацікавлених осіб до відповідних органів соціального захисту. Порушення прав позивача з боку відповідача допущено не було.

ІНФОРМАЦІЯ_2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу позивача не скористався.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , є сином ОСОБА_2 , який ІНФОРМАЦІЯ_11 року загинув під час російського вторгнення в Україну (а.с.26, 27 т.1).

Позивач вказує, що про вказані обставини він дізнався лише у червні 2023 року.

ОСОБА_3 та ОСОБА_1 адресовані Міністерству оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_7 та Управлінню соціальної політики Херсонської міської ради заяви від 09.06.2023 року про те, що ОСОБА_1 має право на отримання від військової частини, де служив його батько, грошового забезпечення та всіх доплат та цього грошового забезпечення, суму 1000000 гривень, знижки в розмірі 50% на оплату комунальних послуг (а.с. 22 т.1).

ОСОБА_3 та ОСОБА_1 подали до Херсонської міської військової адміністрації заяву про виплату сум грошового утримання та суми в розмірі 1000000 грн., як виплати за загиблого військовослужбовця ОСОБА_2 , та здійснення інших грошових виплат членам сім`ї загиблого героя, про встановлення пільг по сплаті комунальних послуг та інших пільг, передбачених нормами діючого законодавства (а.с.24 т.1).

Не отримавши грошових виплат та статусу члена сім`ї полеглого воїна, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задовленні позовних вимог, суд першої інстанції встановив, що з боку відповідачів не було допущено протиправної бездіяльності по відношенню до заяв позивача, не встановлено судом порушеного права позивача, оскільки ним при зверненні до відповідачів не було дотримано порядку, визначеного законом, що регулює спірні відносини, а звернення адресовані не тим особам, що мають приймати відповідні рішення.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Так, суд першої інстанції встановив, що позивач просить визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України (далі відповідач-1) щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 і проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї, зобов`язання відповідача-1, через ІНФОРМАЦІЯ_2 або безпосередньо надати позивачу статус члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 ; надати довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення; нарахувати та виплатити передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інші виплати за загиблого члена сім`ї.

Порядок оформлення та видачі довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений наказом Міністерства оборони України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Генеральної прокуратури України 16.12.2015 № 726/1220/2596/5/1581/526/800/ 444/745/780/402 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2015 р. за № 1587/28032 (далі Порядок оформлення та видачі довідки).

Цей Порядок визначає процедуру оформлення та видачі довідок для членів сімей військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту України, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення (далі - довідка).

У пунктах 2 та 3 Порядку оформлення та видачі довідки визначено, що довідка видається членам сімей осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку, на яких поширюється дія абзацу восьмого пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та є підставою для оформлення органами праці і соціального захисту населення посвідчення з написом "Посвідчення члена сім`ї загиблого", форма якого наведена у пункті 4 додатка 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 року № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни".

Довідка оформлюється в апаратах державних органів, їх регіональних (територіальних) органах, органах управління (військового управління), військових частинах (підрозділах), військових (спеціалізованих) навчальних закладах, установах, організаціях, органах та підрозділах цивільного захисту, військових прокуратурах (далі - органи управління, військові частини, установи, організації), до списків яких особи, які загинули (пропали безвісти) або померли, були зараховані для проходження військової служби, зборів військовозобов`язаних, служби у військовому резерві, служби на посадах осіб рядового і начальницького складу (служби цивільного захисту), прийняті на роботу на посади державних службовців або працівників, направлені для безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та перебували безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення згідно з відповідними письмовими наказами (розпорядженнями) керівників органів управління, військових частин, установ, організацій.

Оформлення довідки здійснюється на кожного із повнолітніх членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або законних представників членів сім`ї, зазначених в облікових документах органів управління, військових частин, установ, організацій. Відомості щодо інших членів сім`ї (у тому числі неповнолітніх дітей) заносяться до окремої графи довідки.

Підставою для оформлення довідки є наказ командира військової частини (керівника органу управління, установи, організації) про виключення особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи) у зв`язку із загибеллю, смертю.

У випадках, коли фізичну особу було оголошено судом безвісно відсутньою або померлою, довідка на таку особу оформлюється після рішення суду, яке набрало законної сили, та видання наказу про виключення цієї особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи).

На осіб, які були направлені (евакуйовані) на лікування та померли в закладах охорони здоров`я внаслідок поранень, контузій чи каліцтв, а також захворювань та травмувань, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби (службових обов`язків) під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, після їх виключення зі списків особового складу органів управління, військових частин, установ, організацій та зарахування в розпорядження інших посадових осіб довідки оформлюються підрозділами (посадовими особами), відповідальними за роботу з кадрами (персоналом) тих органів, у розпорядженні яких вони перебували.

Отже, Міністерство оборони України не наділено обов`язком видавати довідку, яку вимагає позивач.

Позивач у позові зазначає, що оскільки йому невідома адреса командування ІНФОРМАЦІЯ_12, обов`язок з видачі такої довідки покладено на ІНФОРМАЦІЯ_2 , який здійснив призов ОСОБА_2 на військову служби. При цьому, через відсутність засобів зв`язку із ІНФОРМАЦІЯ_4 , позивач вважає, що обов`язок по видачі довідки лежить на Міністерстві оборони України.

Суд пешої інстанції вірно вказав, що відсутність адреси та засобів зв`язку із відповідним органом, не може бути підставою для перекладання обов`язку по видачі довідки на центральний орган виконавчої влади - Міністерство оборони України.

Відповідач 1 не наділений повноваженнями по видачі довідок для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а тому позовні вимоги в цій частини задоволенню не підлягали.

Право набуття статусу члена сім`ї загиблого Захисника України врегульовано Законом України ''Про статус веретаранів війни, гарантії їх соціального захисту'' та Порядком надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2016 (далі Порядок №740).

Відповідно до статті 10-1 Закону України ''Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту'', до членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, зазначених у цій статті, належать, зокрема діти, які не мають (і не мали) своїх сімей.

Члени сімей осіб, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву (звернення) в паперовій або електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та/або Єдиного державного реєстру ветеранів війни в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до органу, уповноваженого надавати статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, із зазначенням відомостей, необхідних для надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, або додати копії відповідних документів (за наявності), засвідчені підписом суб`єкта звернення. У разі відсутності таких документів (відомостей), вони витребовуються в уповноваженого органу або в особи у рамках міжвідомчої взаємодії суб`єктів владних повноважень у формі документів або відомостей не пізніше ніж через п`ять календарних днів з дати надходження заяви (звернення). Уповноважений орган або особа зобов`язані надати запитувані документи (відомості) або повідомити обґрунтовану причину їхньої відсутності не пізніше ніж через 15 календарних днів з дати надходження такого запиту. Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відповіді на запит орган, уповноважений надавати статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймає рішення про надання відповідного статусу.

Отже, статус члена сім`ї загиблого (померлого) надають структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, а не Міністерство оборони України. З огляду на викладене, позовні вимоги до Міністерства оборони України щодо надання позивачу статусу члена сім`ї загиблого Захисника задоволенню також не підлягають.

На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 ''Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію'' Кабінет Міністрів України 28.02.2022 прийняв Постанову №168 ''Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану'' (далі - Постанова №168).

Пунктом 2 Постанови №168 від 28.02.2022 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї Постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

У абзацах шостому та сьомому пункту 2 Постанови №168 визначено, що виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пункті 1цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).

Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку державного сектору, зазначеного одержувачем у заяві.

Отже, Постанова №168 є нормативно-правовим актом, який встановлює право на отримання одноразової грошової допомоги та її суму, водночас ця Постанова №168 не містить порядку та строків її виплати.

Наказом Міністерства оборони України від 21.01.2023 року №45, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 січня 2023 р. за № 176/39232, відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 ''Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану'' затверджений Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (далі Порядок №45).

Пунктом 1.7 Порядку №45 визначено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.

У розділі IV ''Алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД'' Порядку №45 встановлено, що члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2.

Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному ІНФОРМАЦІЯ_13 за підпорядкуванням.

У разі відсутності документів, які підтверджують загибель військовослужбовця, смерть внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини у період дії воєнного стану, що настала не пізніше, ніж через один рік після такого поранення (контузії, травми, каліцтва), та виплату йому винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", районний (міський) ТЦКСП здійснює розшук відсутніх документів шляхом направлення запитів до військової частини (лікувального закладу), обласного (ІНФОРМАЦІЯ_14, підрозділу персоналу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України.

Обласний (ІНФОРМАЦІЯ_15 перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання одноразової грошової допомоги, а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2).

На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України).

Результати опрацювання документів обласним (ІНФОРМАЦІЯ_16 зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).

Комплект документів надсилається з використанням системи електронного документообігу, для цього він сканується у один файл формату PDF, на який накладається кваліфікований електронний підпис. У разі тривалої відсутності зв`язку (понад 5 робочих днів) комплект документів надсилається на паперових носіях, а після відновлення зв`язку - невідкладно ще раз з використанням системи електронного документообігу.

Якщо після надсилання документів для призначення та виплати одноразової грошової допомоги отримано документи (інформацію) щодо інших осіб, які можуть бути віднесені до зазначених у Законі України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" осіб, або можуть звернутися за призначенням та виплатою цієї допомоги, не пізніше наступного робочого дня повідомляє про це Департамент соціального забезпечення встановленим порядком.

Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (ІНФОРМАЦІЯ_14 документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.

Згідно пункту 4.4 Порядку №45 Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (ІНФОРМАЦІЯ_14 документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.

У разі отримання листа Кадрового центру Збройних Сил України щодо відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану, Департамент соціального забезпечення не пізніше 5 робочих днів повідомляє про це обласний (ІНФОРМАЦІЯ_15, який надіслав документи, для інформування про це військової частини та членів сім`ї загиблого. Через 30 днів після отримання листа з ТЦКСП щодо проведеного інформування повторно надсилає відповідний запит. У разі повторного підтвердження відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану за результатами отриманого листа Кадрового центру Збройних Сил України подає документи на розгляд Комісії Міноборони.

Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних (ІНФОРМАЦІЯ_14 результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції.

В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

У пункті 2 Положення про Комісію Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, з метою забезпечення виконання покладених на неї завдань, затвердженого наказом Міністерства оборони України 26.10.2016 №564 та зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 17.11.2016 за №1497/29627 визначено, що Комісія зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення (відмову у призначенні) одноразової грошової допомоги в місячний строк із дня надходження всіх необхідних документів.

Як встановив суд першої інстанції, до Комісії не надходило відповідного пакету документів щодо призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1

Грошове забезпечення, право на яке виникло у військослужбовця включно до дня його загибелі, виплачується членам сім`ї військовою частиною, де проходив військову службу військовослужбовець, а не Міністерство оборони України.

У листі від 11.10.2023 року Міністерство оборони України повідомило, що все належне грошове забезпечення ОСОБА_2 було нараховано та виплачено його матері, ОСОБА_4 , відповідно до її заяви (а.с.246-250 т.1).

Таким чином, Міністерство оборони України жодного рішення відносно позивача через відсутність відповідного пакету документів не приймало.

Позивачем не дотримано процедури подання заяви та необхідного пакету документів, до органів, уповноважених відповідно до наведених вище нормативно-правових актів приймати рішення щодо виплат одноразової грошової допомоги та надання статусу члена сім`ї загиблого Захисника України.

З огляду на встановлені обставини, є вірними висновки суду першої інстанції, що позовні вимоги позивача до Міністерства оборони України не підлягали задоволенню.

Щодо позовних вимог до Херсонської міської військової адміністрації про визнання протиправною бездіяльність по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна та зобов`язання Херсонську МВА оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї та виплати, які належать позивачу як члену сім`ї загиблого та встановити пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50 %, інші пільги на лікування.

Закон України ''Про правовий режим воєнного стану'' визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Згідно частин 1, 3 статті 4 Закону України ''Про правовий режим воєнного стану'', на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Херсонська міська військова адміністрація не має повноважень та компетенції щодо встановлення пільг членам сім`ї загиблого військовослужбовця, оформлення та виплати грошової компенсації за загиблого члена сім`ї військовослужбовця, а також встановлення пільг, пов`язаних із набуттям статусу члена сім`ї загиблого.

Суд встановив, що на електронну пошту Херсонської МВА 14.07.2023 року надійшло звернення на ім`я начальника Херсонської МВА від ОСОБА_3 та ОСОБА_1 по загиблому ОСОБА_2 .. На звернення була надана відповідь, у якій роз`яснено заявникам, що для отримання відповідного статусу необхідно надати довідку військового командування правового статусу загиблого військовослужбовця. Без повного пакету необхідних документів, розгляд питання щодо виплат компенсації та надання пільг є передчасним (а.с.166-168 т.2).

Таким чином з боку Херсонської міської військової адміністрації протиправної бездіяльності по відношенню до звернення позивача допущено не було. Оскільки позивач не надав доказів подання пакету документів, як це передбачено нормативно-правовими актами, до уповноваженого на прийняття відповідних рішень органу, відсутні підстави для задоволення його позовних вимог, висунутих до Херсонської міської військової адміністрації.

Стосовно позовних вимог до Управління соціальної політики Херсонської міської ради по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна та зобов`язання оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї, виплати, які належать позивачу як члену сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 , а також встановити пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50-відсоткової знижки, та інші пільги на лікування та навчання.

Колегія суддів, з урахуванням вище наведених норм законодавства, погоджується з висновками суду першої інстанції, що Управління соціальної політики Херсонської міської ради не є компетентним органом з виплати грошової компенсації за загиблого члена сім`ї та інших пов`язаних виплат, на які претендує позивач, як член сім`ї загиблого.

Управління соціальної політики Херсонської міської ради є виконавчим органом міської ради та утворюються міською радою.

Суд встановив, що докази звернення позивача із відповідним пакетом документів щодо надання йому статусу члена сім`ї загиблого Захисника України до Управління соціальної політики Херсонської міської ради в матеріалах справи відсутні.

Позивач, до позову долучив копію заяви від 09.06.2023 року, у якій просив встановити ОСОБА_1 пільги по сплаті комунальних послуг та інші пільги, передбачені нормами діючого законодавства (а.с.22 т.1). Як доказ направлення вказаної заяви долучена копія фіскального чеку від 09.06.2023 року (а.с.23 т.1).

Представник відповідача стверджує, що за наслідком перевірки трекінгу відправлення за № 2500676472800 (зазначений у фіскальному чеку) на офіційному сайті АТ ''Укрпошта'', це поштове відправлення вручено відправнику за адресою 25015, м. Кропивницький. Тобто, поштове відправлення не було вручено управлінню, а тому відсутні підстави вважати, що останнє допустило бездіяльність у розгляді такого звернення.

Стосовно позовних вимог до ІНФОРМАЦІЯ_1 .

ІНФОРМАЦІЯ_4 , з урахуванням наведених вище вимог законодавства, не наділений повноваженнями з надання статусу члена сім`ї полеглого Захисника України.

Суд встановив, що заяви позивача від 09.06.2023 року, була адресована ІНФОРМАЦІЯ_8 , натомість відповідачем вказаний інший орган - ІНФОРМАЦІЯ_2 .

ІНФОРМАЦІЯ_9 на вимогу суду надав інформацію від 19.12.2023 року №5/285, що на адресу ІНФОРМАЦІЯ_5 звернень, згідно вимог наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023 року ''Про порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану'' від позивача не надходило (а.с.70 т.2).

ІНФОРМАЦІЯ_9 надав суду інформацію про те, що заяви та документи, згідно вимог Наказу Міністерства оборони України №45 від 30.01.2023 року ''Про порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану'', на адресу ІНФОРМАЦІЯ_5 від ОСОБА_5 не надходили (а.с.67 т.2).

Предметом спору в частині вимог, спрямованих до ІНФОРМАЦІЯ_5 , є наявність протиправної бездіяльності щодо не проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї та зобов`язання нарахувати та виплатити передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень, та інші виплати за загиблого члена сім`ї.

Як вже зазначалося, пунктом 1.4 Порядку №45 визначено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі (смерті) особи, зазначеної у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", що вказана у свідоцтві про смерть. Право осіб на отримання одноразової грошової допомоги визначається станом на дату загибелі (смерті) військовослужбовця.

Частиною першою статті 16-1 Закону України ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей'' у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

Відповідно до пункту 1.7 Порядку №45, одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.

У Додатку 2 до Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (пункт 3.1 розділу III) наведений перелік документів, які надають члени сім`ї до районного (міського) ТЦКСП для призначення та виплати одноразової грошової допомоги .

Матеріали справи не містять доказів звернення позивача до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про призначення та виплати одноразової грошової допомоги із додатками, визначеними Порядком №45.

Отриманню такої допомоги має передувати подання позивачем заяви із додатками, водночас, відсутність їх, спростовує твердження позивача про бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_5 щодо невиплати такої допомоги.

Відповідно до правових позицій Великої Палати Верховного Суду, зокрема, у постановах від 28 листопада 2018 року у справі №607/6092/18, від 05 червня 2019 року у справі №607/6865/18, від 11 червня 2019 року у справі №917/1338/18, визначення предмета, підстав позову та відповідача у спорі - це право, яке належить позивачу; натомість установлення обґрунтованості позову - це обов`язок суду, який здійснюється під час розгляду справи, а не на стадії відкриття провадження.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження про порушення прав було обґрунтованим. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення (висновок, що сформований у постанові Верховного Суду України від 15 листопада 2016 року у справі №800/301/16).

Відсутність спору на день звернення позивача до суду, виключає можливість задоволення позовних вимог, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

З урахуванням вище викладеного, є вірними висновки суду першої інстанції про відсутність порушеного права позивача на отримання грошових виплат, встановлення пільг.

Ні Управління соціальної політики Херсонської міської ради, як орган, уповноважений на прийняття рішення щодо надання статусу члена сім`ї загиблого, ні ІНФОРМАЦІЯ_4 , як уповноважений орган на розгляд заяви про виплату грошової допомоги, не отримували звернення за формою із відповідними додатками, визначеними спеціальним законодавством, та, відповідно, не допускали протиправної бездіяльності по відношенню до позивача.

Доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі про порушення судом першої інстанції процесуальних норм, під час апеляційного перегляду справи не знайшли свого підтвердження.

Колегією суддів встановлено, що судом першої інстанції рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Розподіл судових витрат з урахуванням вимог ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року у справі № 340/6705/23 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддя Н.П. Баранник

суддя Н.І. Малиш

суддя А.А. Щербак

Джерело: ЄДРСР 119142174
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку