open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/16750/23

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави до Малодівицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Малодівицької селищної ради, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради (код ЄДРПОУ 04412490, вул. Слобідська, 3, смт. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та туризму» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинку культури), захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття №94119) загальною вартістю 31945349,93 грн. та земельну ділянку під ними, вартістю 7970226,56 грн., розташованої по вул. Панченка, 30А в с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області;

- зобов`язати Малодівицьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та туризму» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинку культури), захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) загальною вартістю 31945349,93 грн. та земельну ділянку під ними, вартістю 7970226,56 грн., розташованої по вул. Панченка, 30А в с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області.

В обґрунтування своїх вимог заступником керівника Прилуцької окружної прокуратури зазначено, що відсутність правовстановлюючих документів на будівлю філії КЗ «Центр культури та туризму» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинку культури), захисну споруду та земельну ділянку, на якій вони знаходяться, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, формує ризики для нормального функціонування клубного закладу та культурного життя місцевих жителів, що порушує державні інтереси у сфері культури, та перешкоджає реалізації державної політики у сфері громадської безпеки і порядку та цивільного захисту щодо гарантування суспільству і кожному громадянину захисту від загроз. Вказану бездіяльність вважає протиправною, тому звернувся з відповідним позовом до суду.

Відповідачем у встановлений судом строк відзив на позов подано не було.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

На території на території Малодівицької селищної ради за адресою: вул. Панченка, 30А, с. Дмитрівка (с. Жовтневе) Прилуцького району, Чернігівської області знаходиться філія КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (колишній будинок культури) та захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94119 (а.с. 19).

Згідно інформації Малодівицької селищної ради від 15.08.2023 № 1340/1/03-05, наданої на лист Прилуцької окружної прокуратури, філія КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (колишній будинок культури) на даний час є діючим, перебуває на бухгатлерькому обліку Малодівицької селищної ради, не має статусу юридичної особи, проводить свою діяльність відповідно до затвердженого рішенням тридцять восьмої сесії восьмого скликання Малодівицької селищної ради від 17.03.2023 та перебуває разом із захисною спорудою цивільного захисту (протирадіаційним укриттям) у комунальній власності Малодівицької територіальної громади з 06.02.2018 (а.с. 21-22).

Як слідує з тієї ж інформації Малодівицької селищної ради, до утворення Малодівицької об`єднаної територіальної громади, вказаний заклад перебував у підпорядкуванні Дмитрівської сільської ради.

Рішенням вісімнадцятої сесії сьомого скликання Малодівицької селищної ради від 01.06.2017 «Про добровільне об`єднання територіальних громад» Дмитрівська сільська рада та інші сільські ради вирішили об`єднатися в Малодівицьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Мала Дівиця (а.с. 25-26).

Рішенням шостої сесії сьомого скликання Малодівицької селищної ради від 06.02.2018 «Про затвердження актів передачі майна та документів Петрівської, Велико дівицької, Дмитрівської, Обичівської, Товкачівської сільських рад до Малодівицької селищної ради» затверджено передавальні акти Дмитрівської сільської ради, згідно якого приміщення колишнього будинку культури (зараз філія КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка) передано Малодівицькій селищіній раді (а.с. 34-38).

На даний час філія КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинок культури) разом із захисною спорудою (протирадіаційне укриття № 94119) перебувають на балансі Малодівицької селищної ради.

Згідно листа Малодівицької селищної ради від 30.08.2023 № 1413/03-05 заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю філії КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинок культури), захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94119 та земельну ділянку під ними, не вживались та не плануються вживатися (а.с. 24).

Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 341072765 від 31.07.2023 відомості про право власності чи інші речові права на нерухоме майно за адресою: Чернігівська область, Прилуцький район, с. Жовтневе (с. Дмитрівка), вул. Панченка, 30А, до державного реєстру речових прав на нерухоме майно не вносились (а.с.46).

Відповідно до листа Комунального підприємства «Прилуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації» від 22.08.2023 № 1293 станом на 31.12.2012 право власності на захисні споруди цивільного захисту за адресою: вул. Панченка, 30А, с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області не зареєстровано (а.с. 42).

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 31.08.2023 № 10-25-0.3-4346/2-23 відомості стосовно формування та реєстрації земельної ділянки, на території якої розміщений будинок культури та захисна споруда (протирадіаційне укриття № 94119), що знаходяться за адресою: с. Дмитрівка, вул. Панченка, 30А, Прилуцького району Чернігівської області, в Державному земельному кадастрі відсутні (а.с. 45).

З метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинку культури), захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) та земельну ділянку під ними, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно частини першої статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Підпунктом 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

У відповідності до частини п`ятої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

В силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Малодівицької об`єднаної територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Малодівицька селищна рада.

Як вбачається з матеріалів справи, право комунальної власності на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля» та захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) за адресою: вул. Панченка, 30А, с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області перейшло до Малодівицької селищної ради, внаслідок реорганізації Дмитрівської сільської ради.

Пунктами 1, 17 частини першої статті 1 Закону України «Про культуру» від 14.12.2010 № 2778-VI (далі Закон № 2778-VI) передбачено, що у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

- базова мережа закладів культури - комплекс закладів культури, інших підприємств, установ, організацій, закладів освіти сфери культури державної та комунальної форм власності, діяльність яких спрямована на створення умов для забезпечення: розвитку творчості людини, професійної художньо-творчої самореалізації особистості та отримання кваліфікацій у різних видах мистецтва; підготовки кадрів у сфері культури; збирання, збереження, використання і поширення інформації про матеріальні та духовні культурні цінності, наукові розробки; цілісності культурного простору України, доступності національного культурного надбання; дотримання прав громадян у сфері культури;

- об`єкти культурного призначення - цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності.

За змістом частини першої статті 3 Закону № 2778-VI основними засадами державної політики у сфері культури, зокрема, є: гарантування прав громадян у сфері культури; забезпечення доступності для кожного якісних культурних послуг; створення умов для творчого розвитку особистості, підвищення культурного рівня, естетичного виховання громадян, доступності мистецької освіти, задоволення культурних потреб Українського народу, розвитку закладів культури незалежно від форми власності, залучення у сферу культури інвестицій, коштів від надання платних послуг, благодійної діяльності, з інших не заборонених законодавством джерел; забезпечення діяльності базової мережі закладів культури.

Відповідно до частини третьої статті 9 Закону № 2778-VI в Україні гарантується можливість утворення різних за формою власності та видами діяльності у сфері культури закладів культури - театрів, концертних організацій, філармоній, культурних центрів, продюсерських агентств, професійних мистецьких колективів, кіностудій, кіно-, відеопрокатних закладів, видавництв, музеїв, архівів, заповідників, художніх галерей (виставок), бібліотек, клубних закладів, закладів освіти сфери культури, студій, кінотеатрів, цирків, парків культури та відпочинку, архітектурних, дизайнерських, рекламних, реставраційних центрів і майстерень тощо.

Абзацом четвертим частини першої статті 16 Закону № 2778-VI визначено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують: функціонування і розвиток мережі музеїв, архівів, бібліотек, мистецьких шкіл, студій, клубів, кінотеатрів, кіно-, відеопрокатних підприємств, об`єднань, заповідників, реставраційних закладів державної та комунальної власності.

Згідно частини другої статті 23 Закону № 2778-VI до базової мережі закладів у сфері культури місцевого рівня належать комунальні заклади культури (бібліотеки, музеї, галереї, заповідники, виставкові зали, театри, філармонії, концертні організації, мистецькі колективи, кінотеатри, кіновідеопрокатні підприємства, об`єднання, палаци і будинки культури, інші клубні заклади, студії, центри народної творчості, центри народної культури, центри культурних послуг, парки культури та відпочинку тощо), заклади освіти сфери культури (мистецькі школи, мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти).

У пункті 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Суб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації (частина друга статті 6 Кодексу цивільного захисту України).

В силу вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок), зокрема, визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані (частина перша статті 36-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Положеннями статті 79-1 Земельного кодексу України визначено, зокрема, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Так формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

У відповідності до частин першої, другої статті 55 Закону України «Про землеустрій» встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.

Усупереч наведеного, правовстановлюючі документи на земельну ділянку під приміщенням філії КЗ «Центр культури та дозвілля» та захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) за адресою: АДРЕСА_1 , відповідачем не оформлено, чим допущено протиправну бездіяльність.

Пунктами 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Враховуючи, що Малодівицька селищна рада, згідно вказаних норм, є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля», захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) та земельної ділянки під ними, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

При цьому, відповідач вказує, що заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю філії КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинок культури), захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94119 та земельну ділянку під ними, не вживались та не плануються вживатися.

З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що Малодівицька селищна рада зобов`язана вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля», захисної споруди цивільного захисту населення (протирадіаційне укриття № 94119) та земельної ділянки під ними, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов керівника Ніжинської окружної прокуратури підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури (вул. 1 Травня, 50-А, м. Прилуки, Чернігівська обл., 17500, код ЄДРПОУ 02910114) в інтересах держави до Малодівицької селищної ради (вул. Слобідська, 3, с-ще Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область, 17523, код ЄДРПОУ 04412490) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинок культури), захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94119 та земельну ділянку під ними, що знаходяться за адресою: вул. Панченка, 30А, с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області.

Зобов`язати Малодівицьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та приміщення філії КЗ «Центр культури та дозвілля» Малодівицької селищної ради с. Дмитрівка (будинок культури), захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94119 та земельну ділянку під ними, що знаходяться за адресою: вул. Панченка, 30А, с. Дмитрівка Прилуцького району Чернігівської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 16.05.2024.

Суддя Василь НЕПОЧАТИХ

Джерело: ЄДРСР 119074848
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку