open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/3165/22 пров. № А/857/24299/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді:Затолочного В.С.,

суддів:Гудима Л.Я., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Львові апеляційну скаргу Державної аудиторської служби України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року у справі № 300/3165/22 за адміністративним позовом Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «ПБС» про визнання протиправним та скасування (рішення суду першої інстанції ухвалене суддею БоршовськиМ Т.І. в м. Івано-Франківську в порядку письмового провадження), -

ВСТАНОВИВ:

Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській області (далі також позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Державної аудиторської служби України (далі також відповідач, Держаудитслужба), в якому просить визнати протиправним та скасувати Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 22.07.2022 UA-2021-11-08-012677-b.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року адміністративний позов задоволено.

Не погодившись із вказаним рішенням, його оскаржив відповідач, який покликаючись на те, що рішення є незаконним та необґрунтованим, ухваленим з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, просить рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що учасник-переможець процедури закупівлі Товариство з обмеженою відповідальністю «ПБС» (далі також третя особа, ТОВ «ПБС») не підтвердив надання забезпечення виконання зобов`язань за умовами змін, внесених до договору про закупівлю, що не було враховано судом першої інстанції.

Позивач скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу, просив в задоволенні такої відмовити, оскаржуване рішення залишити без змін.

Третя особа правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористалася.

Справа розглядається в порядку письмового провадження відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши та обговоривши матеріали справи, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що на підставі наказу Держаудитслужби від 30.06.2022 № 123 «Про початок моніторингу процедур закупівель», відповідно до частини другої статті 8 Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі Закон № 922-VIII), відповідачем розпочато моніторинг процедури закупівлі позивачем UA-2021-11-08-012677-b (ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 +756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області).

За результатами моніторингу 22.07.2022 Держаудитслужбою складено та оприлюднено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b (далі Висновок).

Предметом аналізу моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b був ряд питань, визначених у пункті 1 розділу ІІ «Констатуюча частина» Висновку та встановлено порушення, а саме: замовник уклав зміни до Договору № 13 (додаткову угоду від 14.02.2022 № 1) з порушенням особливостей визначених статтею 27 Закону № 922-VIII), в частині надання забезпечення виконання договору та його повернення після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю.

Згідно пункту 2 розділу ІІ «Констатуюча частина» Висновку за результатами аналізу питання щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, внесення змін до тендерної документації, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору про закупівлю, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не установлено.

Відповідно до пункту 3 цього ж розділу ІІ Висновку, з огляду на встановлене порушення законодавства у порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, яке є значущим через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Держаудитслужба зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом приведення забезпечення виконання договору до умов договору про закупівлю (з урахуванням внесених змін), в частині терміну виконання зобов`язань та строку дії за ним, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Позивач подав заперечення від 29.07.2022 № 15-09/762 на Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b від 22.07.2022, яке оприлюднено в електронній системі закупівель 29.07.2022.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що станом на час проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b банківська гарантія від 20.01.2022 № 20141/20 була чинною; ТОВ «ПБС», як підрядник, має право продовжити термін її дії до завершення строку її чинності, тобто до 31.12.2022.

При цьому, продовження дії банківської гарантії залежить виключно від дій підрядника, а не від замовника. Водночас, в разі невчинення ТОВ «ПБС» таких дій, та неподання на виконання умов Договору банківської гарантії, яка буде дійсною з 01.01.2023 (тобто після завершення дії банківської гарантії від 20.01.2022 № 20141/20) та до завершення строку чинності Договору, тобто до 31.12.2023, позивач може ініціювати процедуру розірвання такого договору в зв`язку з невиконанням ТОВ «ПБС» своїх договірних зобов`язань в частині надання забезпечення виконання зобов`язань за договором, на весь строк його дії.

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначено Законом № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі по тексту - Закон № 2939-XII).

Відповідно до статті 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом № 922-VIII проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

За визначенням, наведеним у пункті 14 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII (в редакції, що діяла станом на час виникнення спірних правовідносин), моніторинг процедури закупівлі - це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Згідно зі статтею 5 Закону № 922-VIII публічні закупівлі ґрунтуються на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників, об`єктивній та неупередженій оцінці тендерних пропозицій, запобіганні корупційним діям і зловживанням.

Статтею 8 Закону № 922-VIII регламентовано, що моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.

За нормами абзацу 18 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.

В силу положень пунктів 31, 32 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Частиною першою статті 27 Закону № 922-VIII визначено, що замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

З матеріалів справи встановлено, що за результатом моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b (ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 +756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області), оголошеної позивачем, 22.07.2022 Держаудитслужбою складено Висновок.

У пункті 1 розділу ІІ «Констатуюча частина» Висновку відповідач вказав про встановлення таких порушень: замовник уклав зміни до Договору № 13 (додаткову угоду від 14.02.2022 № 1) з порушенням особливостей визначених статтею 27 Закону, в частині надання забезпечення виконання договору та його повернення після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю.

Суд звертає увагу на те, що залежно від стадій публічних закупівель Закон № 922-VIII визначає два види забезпечення:

забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції (стаття 25 Закону № 922-VIII);

забезпечення виконання договору про закупівлю (стаття 27 Закону № 922-VIII).

Так, забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції - надання забезпечення виконання зобов`язань учасником перед замовником, що виникли у зв`язку з поданням тендерної пропозиції/пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.

Забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції регламентовано статтею 25 Закону № 922-VIII:

1. Замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі та в тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції.

У разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі повинні бути зазначені умови його надання, зокрема, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції/пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції.

Розмір забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру/спрощеної закупівлі на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення тендеру/спрощеної закупівлі на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією/оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

2. У разі якщо тендерні пропозиції/пропозиції подаються стосовно частини предмета закупівлі (лота), розмір забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції встановлюється замовником виходячи з очікуваної вартості предмета закупівлі щодо кожної його частини (лота).

3. Забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції не повертається у разі:

1) відкликання тендерної пропозиції/пропозиції учасником після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними;

2) непідписання договору про закупівлю учасником, який став переможцем тендеру/спрощеної закупівлі;

3) ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;

4) ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі)/спрощеної закупівлі забезпечення виконання договору про закупівлю після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення передбачено тендерною документацією/оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

4. Забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції повертається учаснику в разі:

1) закінчення строку дії тендерної пропозиції та забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, зазначеного в тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;

2) укладення договору про закупівлю з учасником, який став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі)/спрощеної закупівлі;

3) відкликання тендерної пропозиції/пропозиції до закінчення строку її подання;

4) закінчення тендеру/спрощеної закупівлі в разі неукладення договору про закупівлю з жодним з учасників, які подали тендерні пропозиції/пропозиції.

5. За зверненням учасника, яким було надано забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, замовник повідомляє установу, що видала такому учаснику гарантію, про настання підстави для повернення забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції протягом п`яти днів з дня настання однієї з підстав, визначених частиною четвертою цієї статті.

6. Кошти, що надійшли як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких замовників.

Також пунктом 15 частини другої статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що у тендерній документації зазначаються відомості про розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).

Окрім цього, наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 затверджено форму і Вимоги до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції.

Суд встановив, що 08.11.2021 оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 +756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області). Строк надання послуг по 31.12.2022. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 13.12.2021.

Тендерна документація на закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 +756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області) в пункті 2 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» містить вимоги щодо забезпечення тендерної пропозиції:

«Тендерна пропозиція обов`язково повинна супроводжуватись документом, що підтверджує надання Учасником забезпечення тендерної пропозиції. Розмір забезпечення тендерної пропозиції: 0,5% від очікуваної вартості закупівлі. Вид забезпечення тендерної пропозиції: банківська гарантія. Строк дії забезпечення тендерної пропозиції: не менше 120 календарних днів з дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій, яка вказана в оголошенні на веб-порталі Уповноваженого органу. Умови надання забезпечення тендерної пропозиції: вимоги та умови до забезпечення тендерної пропозиції зазначаються відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції», а саме:

1. Ці Вимоги визначають обов`язкові вимоги до гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції, передбаченої пунктом 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі гарантія), банками (далі гарант).

2. Терміни зазначені у вимогах і формі забезпечення тендерної пропозиції (далі форма), вживаються у значеннях, визначених Цивільним кодексом України, Законом України «Про публічні закупівлі», постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах» (у редакції постанови Правління Національного банку України від 25 січня 2018 року № 5).

3. Реквізити гарантії, визначені у формі, яка є Додатком № 13 до тендерної документації, є обов`язковими для складання гарантії.

4. У реквізитах гарантії: 1) щодо повного найменування гаранта зазначається інформація: повне найменування гаранта, його ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його категорія (банк); код банку (у разі наявності); адреса місцезнаходження; поштова адреса для листування; адреса електронної пошти гаранта, на яку отримуються документи; SWIFT-адреса гаранта; 2) щодо повного найменування принципала, яким є учасник процедури закупівлі, зазначається інформація: повне найменування для юридичної особи; прізвище, ім`я та по батькові (у разі наявності) - для фізичної особи; ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його категорія (зазначається у відповідності до ч.3 ст.55 Господарського кодексу України) для принципала юридичної особи-резидента; реєстраційний номер облікової картки платника податків - для принципала фізичної особи - резидента (у разі наявності); серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків) або індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість (у разі відсутності паспорта); адреса місцезнаходження; 3) щодо повного найменування бенефіціара, яким є замовник, зазначається інформація: повне найменування юридичної особи; ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його категорія (юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади) ; адреса місцезнаходження; 4) сума гарантії зазначається цифрами і словами, назва валюти - словами; 5) у назві валюти, у якій надається гарантія, зазначається валюта, у якій надається гарантія, та її цифровий і літерний код відповідно до Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04 лютого 1998 року № 34; 6) датою початку строку дії гарантії зазначається дата видачі гарантії або дата набрання нею чинності; 7) зазначається дата закінчення строку дії гарантії, якщо жодна з подій, передбачених у пункті 4 форми, не настане; 8) зазначаються унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, у форматі UA-XXXX-XX-XX-XXXXXX-X та назва і вебсайт інформаційно-телекомунікаційної системи «PROZORRO»; 9) в інформації щодо тендерної документації зазначаються: дата рішення замовника, яким затверджена тендерна документація; назва предмета закупівлі / частини предмета закупівлі (лота) згідно з оголошенням про проведення конкурентної процедури закупівлі; 10) строк сплати коштів за гарантією зазначається в робочих або банківських днях.

5. Гарантія та договір, який укладається між гарантом та принципалом, не може містити додаткових умов щодо: вимог надання принципалом листів або інших документів (крім випадків надання принципалом повідомлення гаранту про настання обставин, за яких строк дії гарантії вважається закінченим, зазначених у абзаці четвертому пункту 4 форми, яка є Додатком 13 до тендерної документації; вимог надання третіми особами листів або документів, що підтверджують факт настання гарантійного випадку; можливості часткової сплати суми гарантії.

6. Гарантія надається в електронній формі, підписується шляхом накладання кваліфікованого(их) електронного(их) підпису(ів) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності), що прирівняні до власноручного підпису(ів) уповноваженої(их) особи(іб) гаранта та його печатки відповідно.

7. Зміни до гарантії можуть бути внесені в порядку, передбаченому законодавством України, після чого вони стають невід`ємною частиною цієї гарантії (зворотній бік а.с. 25, 26)».

В спірному випадку тендерні пропозиції подали три учасники: ТОВ «Автомагістраль-Південь», ТОВ «ПБС», ТОВ «ШБУ-77», з яких допущено до аукціону ТОВ «Автомагістраль-Південь» та ТОВ «ПБС».

Так, ТОВ «ПБС» разом з документами тендерної пропозиції надав Банківську гарантію від 07.12.2021 № 22460/46, видану гарантом: АТ «Комерційний Банк «Глобус»; з метою забезпечення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області); принципал: ТОВ «ПБС»; бенефіціар: Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській області; сума гарантії 7174061,76 грн.; дата початку строку дії гарантії: 07.12.2021; дата закінчення строку дії гарантії: 11.08.2022.

Переможцем аукціону визнано ТОВ «ПБС».

На виконання умов тендерної документації 14.02.2022 Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській області, як замовник, та ТОВ «ПБС», як підрядник, уклали Договір № 13 (далі Договір), згідно якого підрядник зобов`язувався у порядку та на умовах, визначених цим Договором, своїми силами та засобами на власний ризик та/або з залученням субпідрядних організацій надати послуги з поточного середнього ремонту автомобільної дороги державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області, згідно технічного завдання, викладеного в тендерній документації за рахунок коштів державного та/або місцевого бюджетів та в обумовлений цим Договором термін. Замовник зобов`язувався прийняти надані згідно із цим Договором та чинним законодавством України належним чином послуги після перевірки фізичних та вартісних показників та сплатити їх вартість по мірі надходження коштів, передбачених на ці цілі на його рахунок.

Згідно з пунктом 3.1 Договору ціна цього Договору становить 1412825930 грн.

Відповідно до пункту 4.4 Договору фінансові зобов`язання за договором виникають при наявності та у межах бюджетних асигнувань, установлених планами використання бюджетних коштів. Оплата послуг проводиться у межах одержаних асигнувань на казначейський рахунок замовника за фактично виконані обсяги робіт згідно первинних облікових документів.

Фінансування бюджетних зобов`язань за рахунок коштів Державного та/або місцевого бюджетів можуть коригуватися в межах ціни цього Договору при зміні напрямків використання коштів Державного та/або місцевих бюджетів відповідно до планів фінансування, затверджених Укравтодором (постанов, розпоряджень Кабінету Міністрів України, облдержадміністрації, рішень обласної ради, інших розпорядників коштів), що буде визначатися додатковими угодами (пункт 4.6 Договору).

Згідно з пунктом 4.7 Договору бюджетні зобов`язання за Договором виникають у разі наявності та в межах бюджетних асигнувань, передбачених планом використання бюджетних коштів, а оплата здійснюється в межах фактичного надходження бюджетних коштів. У разі затримки бюджетного фінансування не з вини замовника, оплата за надані послуги здійснюється протягом 5 банківських днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій реєстраційний рахунок, а в разі зміни бюджетного фінансування замовник письмово повідомляє про це підрядника. Факт надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок замовника є моментом настання строку виконання зобов`язання за даним договором в розумінні п. 2 ч. 1 ст. 530 ЦК України, при наявності підписаних сторонами первинних облікових документів.

Відповідно до пункту 5.1 Договору термін надання послуг лютий-грудень 2022 року.

Продовження виконання зобов`язань щодо надання послуг можливе у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в Договорі (пункт 5.2 Договору).

Порядок забезпечення виконання зобов`язань за Договором регламентовано розділом ІХ Договору.

Так, пунктом 9.1 Договору підрядних забезпечив виконання своїх зобов`язань за Договором в розмірі 0,5 % від цін Договору (банківська гарантія від 20.01.2022 № 20141/20 на суму 7064129,65 грн.).

Відповідно до пункту 9.2 Договору забезпечення виконання Договору не повертається та підлягає перерахуванню до відповідного бюджету у випадку невиконання підрядником його договірних зобов`язань, що призведе до дострокового розірвання Договору, або розірвання Договору з ініціативи підрядника, не пов`язане з наданням послуг (виконанням робіт).

Згідно з пунктом 9.3 Договору замовник повертає забезпечення виконання Договору з наступних підстав: після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю; за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним; у випадках, передбачених цього Закону; у разі розірвання Договору за згодою сторін, але не пізніше ніж протягом п`яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.

Цей Договір набирає чинності з дати його підписання і діє по 31.12.2022, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (пункт 13.1 Договору).

Відповідно до пункту 13.2 Договору строк дії Договору може продовжуватись у разі виникнення документального підтвердження об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в Договорі.

Згідно з пунктом 13.3.1 Договору зміна Договору здійснюється шляхом зміни або доповнення його умов за ініціативою будь-якої сторони, про що складається додаткова угода.

У разі зміни Договору за умов, передбачених пунктом 3.2 Договору, зацікавлена сторона зобов`язана обґрунтувати та документально підтвердити наявність однієї з таких умов (пункт 13.3.2 Договору).

Відповідно до пункту 15.2 Договору невід`ємною частиною цього Договору є План фінансування послуг (додаток № 2 до Договору).

Як зазначалось вище, згідно з частино 1 статті 27 Закону № 922-VIII замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

Так, ТОВ «ПБС», як переможець аукціону, разом із Договором від 14.02.2022 № 13 надав Банківську гарантію № 20141/20 від 20.01.2022, видану гарантом: АТ «Комерційний Банк «Глобус», з метою забезпечення виконання договору про закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області); принципал: ТОВ «ПБС»; бенефіціар: Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській області.

Згідно пункту 1 вказаної Банківської гарантії від 20.01.2022 № 20141/20 банк-гарант зобов`язався сплатити за першою вимогою без подання будь-яких інших документів на користь бенефіціара перед яким принципал має зобов`язання щодо виконання Договору, що буде укладений між принципалом та бенефіціаром, відповідно до умов оголошення про проведення процедури відкритих торгів UA-2021-11-08-012677-b суму забезпечення виконання Договору про закупівлю відповідно до пункту 2 цієї Гарантії у випадку настання однієї із обставин, наведених нижче, а саме: невиконання та/або неналежне виконання принципалом умов Договору на закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області).

Зобов`язання банка-гаранта за цією гарантією становить суму в розмірі 7064129,65 грн. Гарантія є безумовною, безвідкличною на весь строк дії гарантії, набуває чинності з 20.01.2022 та діє до 31.12.2022 включно.

Відповідно до пункту 12 Банківської гарантії від 20.01.2022 № 20141/20 з усіх інших питань, що не передбачені цією гарантією, бенефіціар та принципал керуються чинним законодавством України. Банківська гарантія оформлена відповідно до вимог постанови правління НБУ від 15.12.2004 № 639 «Про затвердження положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах».

Згідно оголошення про проведення закупівлі, пункту 4.4 розділу І тендерної документації строк надання послуг 31.12.2022. Банківська гарантія від 20.01.2022 № 20141/20 відповідно до вимог тендерної документації також діє до 31.12.2022.

Слід зазначити, що апелянт вказує на порушення статті 27 Закону № 922-VIII, яке допущено внаслідок внесення змін до Договору згідно додаткової угоди від 14.02.2022 № 1. Однак, таке порушення виникло після укладення Договору.

Аналізуючи статтю 27 Закону № 922-VIII, колегія суддів зазначає, що така встановлює вимоги до забезпечення виконання договору про закупівлю, яке має бути внесене не пізніше дати укладення договору про закупівлю. Тобто, забезпечення виконання договору про закупівлю (в спірному випадку банківська гарантія) має бути видано банком-гарантом до укладення договору про закупівлю або в той самий день, що й договір. Отже, на час укладення договору про закупівлю з переможцем обов`язково має бути забезпечення виконання такого договору, оскільки вимоги до банківської гарантії містяться в тендерній документації, а тому, перед укладенням договору про закупівлю, перевіряється не лише наявність такої банківської гарантії, але й відповідність її вимогам тендерній документації та статті 27 Закону № 922-VIII.

Верховний Суд в постанові від 15.06.2021 за результатом розгляду справи № 922/2987/20 зазначив:

«… З моменту визначення переможця торгів та встановлення відповідності пропозиції позивача вимогам тендерної документації та вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» неможливо відмінити процедуру закупівлі, у порядку, передбаченому статтею 31 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки це нівелює принципи та основні положення Закону України «Про публічні закупівлі». Право на відміну торгів існує лише на стадії до завершення процедури торгів, а не після їх завершення на стадії укладання договору з переможцем. Після укладення договору про закупівлю процедура закупівлі є завершеною.

У цьому випадку Південний офіс Держаудитслужби не скористався своїм правом своєчасного здійснення контролю закупівлі до кінцевого строку подання тендерних пропозицій учасниками, а це унеможливило своєчасне реагування позивача на відповідні зауваження у рамках проведення безпосередньо процедури закупівлі (у тому числі щодо внесення змін до тендерної документації), а не вже після укладання договору з переможцем закупівлі.

Так як аудиторська служба не скористалась своїм правом своєчасного здійснення контролю закупівлі до кінцевого строку подання тендерних пропозицій учасниками, а це унеможливило своєчасне реагування учасника на відповідні зауваження у рамках проведення безпосередньо процедури закупівлі, а не вже після укладання договору з переможцем закупівлі…».

Подібний висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 30.11.2021 у справі № 160/8403/19.

Апеляційний суд зазначає, що перевірка вимогам статті 27 Закону № 922-VIII можлива лише щодо документів тендерної документації (банківської гарантії), які сформовані до завершення процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b, тобто до укладення Договору № 13 від 14.02.2022 про закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011, СОУ 42.1-37641918-085:2018, (ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області).

Відповідач вказує на порушення статті 27 Закону № 922-VIII, яке допущено внаслідок внесення змін до Договору згідно додаткової угоди від 14.02.2022 № 1. Тобто стосується обставин, що виникли після завершення процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b, та укладення договору про закупівлю.

Щодо укладення додаткової угоди від 14.02.2022 № 1 до Договору №13 від 14.02.2022, слід зазначити наступне.

Порядок внесення змін до договору про закупівлю регламентовано статтею 41 Закону № 922-VIII.

Так, відповідно до частини п`ятої статті статтею 41 Закону №922-VIII істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії;

3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;

6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.

У зв`язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі) замовником, визначеним у Законі України «Про оборонні закупівлі», а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.

В спірному випадку 14.02.2022 Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській області та ТОВ «ПБС» уклали додаткову угоду № 1 до Договору від 14.02.2022 № 13, згідно якої строк дії Договору та строк надання послуг надання послуг на об`єкті продовжено до 31.12.2023.

Підставою для внесення змін в істотні умови Договору стала затримка фінансування витрат замовника на надання послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області.

Так, 19.01.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 65 «Деякі питання дорожнього господарства», згідно якої затверджено перелік об`єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення у 2022 році та обсяги бюджетних коштів для їх фінансування за рахунок спеціального фонду державного бюджету. Згідно Переліку обсяг затвердженого фінансування по об`єкту «Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-09 Мукачево-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянках км 293 + 025 км 317 + 595, км 330 + 600 км 332 + 743, км 341 + 790 км 346 + 213, км 352 + 756 км 353 + 858, км 356 + 600 км 358 + 840, км 385 + 950 км 388 + 605 в Івано-Франківській області» встановлено в сумі 100 тис. грн..

Відповідно до довідки про зміни до плану використання бюджетних коштів на 2022 рік від 10.02.2022 № 1, інших джерел та обсягів фінансування на 2022 рік на видатки на поточний середній ремонт автомобільних доріг, станом на дату укладення додаткової угоди, не передбачено.

Вищевказані обставини передбачені пунктом 4 частини п`ятої статті Закону № 922-VIII, як підстави для зміни істотних умов договору про закупівлю. Також такі обставини передбачені пунктами 5.2, 13.2 Договору.

Суд звертає увагу на те, що зміни до Договору 13 від 14.02.2022 згідно додаткової угоди № 1 внесені після його укладення сторонами, тобто на стадії виконання договору про закупівлю.

В пункті 6 розділу VІ «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації міститься вимога про те, що строк дії забезпечення виконання договору про закупівлю: з моменту набрання чинності договору і до повного виконання учасником-переможцем своїх зобов`язань за договором про закупівлю.

Представник відповідача зазначив, що банківська гарантія від 20.01.2022 № 20141/20 не поширюється на зобов`язання банку-гаранта перед Замовником щодо перерахунку компенсації/ збитків (забезпечення виконання договору) у разі невиконання та/або неналежного виконання учасником-переможцем ТОВ «ПБС» Договору № 13 зобов`язань, що виникнуть після 2022 року (термін дії Договору № 13 з урахуванням внесених змін до 31.12.2023). Так, замовник 11.07.2022 надав відповідачу інформацію щодо наявної гарантії від 20.01.2022 № 20141/20 (терміном дії до 31.12.2022) та відсутності обов`язку щодо продовження строку її дії, з огляду на її дійсність.

Порядок унесення принципалом змін до умов гарантії визначений розділом IV Положення № 639:

30. Принципал у разі виникнення потреби внесення змін до умов гарантії подає до банку-гаранта лист-звернення про внесення змін до гарантії, а також копію відповідних змін до договору (за наявності), з якого виникають базові відносини. Принципал зобов`язаний подати до банку-гаранта копії змін до договору, з якого виникають базові відносини, якщо протягом дії гарантії до договору вносилися зміни стосовно реквізитів сторін і строків договору, що свідчить про згоду сторін договору щодо їх унесення.

31. Банк-гарант перевіряє правильність заповнення листа-звернення про внесення змін до умов гарантії, а також наявність і достатність забезпечення за гарантією (якщо зміни передбачають збільшення суми або строку дії гарантії). Банк-гарант приймає рішення про прийняття таких змін (відповідно до своїх внутрішніх положень та якщо зміни до умов гарантії не суперечать одна одній) і після оформлення інших відповідних договорів (за потреби) надсилає документ зі змінами до умов гарантії до банку бенефіціара або передає/надсилає документ зі змінами до умов гарантії безпосередньо бенефіціару або принципалу, або авізуючому банку для подальшого його передавання/надсилання бенефіціару.

32. Зміни до умов гарантії набирають чинності з дати видачі документа зі змінами до умов гарантії, якщо в них не зазначено інше. Датою видачі документа зі змінами до умов гарантії є день надсилання бенефіціару або банку бенефіціара, або авізуючому банку, або банкам-кореспондентам документа зі змінами до умов гарантії каналами електронного зв`язку, у тому числі за допомогою системи S.W.I.F.T., або дата, зазначена на поштовій квитанції, що свідчить про надсилання документа зі змінами до умов гарантії поштовим зв`язком, або день передавання/надсилання документа зі змінами до умов гарантії бенефіціару або принципалу для подальшого передавання бенефіціару.

Зобов`язання банку-гаранта у зв`язку з унесенням змін до умов гарантії (зменшення суми гарантії та/або скорочення строку дії гарантії) змінюється лише після отримання від бенефіціара або банку бенефіціара, або авізуючого банку повідомлення про прийняття бенефіціаром зазначених змін або після строку, протягом якого вимога за гарантією може бути наданою в сумі, що діяла до зменшення суми гарантії.

Банк-гарант у разі отримання від бенефіціара або банку бенефіціара, або авізуючого банку повідомлення про відмову бенефіціара внести зміни до умов гарантії протягом двох робочих днів із дати отримання такого повідомлення зобов`язаний письмово інформувати про це принципала (у порядку, установленому в договорі про надання гарантії).

Бенефіціар за винятком випадків, передбачених умовами гарантії, має право відмовитися від змін до гарантії, поки він не повідомить про свою згоду з такими змінами або не здійснить представлення, що відповідає умовам гарантії, виключно з урахуванням таких змін.

Таким чином, нормами Положення № 639 передбачено можливість унесення змін до умов гарантії лише за ініціативою принципала, тобто ТОВ «ПБС», а не позивача.

Водночас, позивач, як бенефіціар за банківською гарантією від 20.01.2022 № 20141/20, зі свого боку звернулася до ТОВ «ПБС» із листом від 26.07.2022 № 15-09/756 з вимогою про приведення забезпечення виконання договору до умов Договору в частині терміну виконання зобов`язань та строку дії за ним до 31.12.2023.

За результатом розгляду такого звернення згідно листа від 20.01.2022 № 20141/20, ТОВ «ПБС» листом від 28.07.2022 № 28/07-01 повідомило позивача, що ТОВ «ПБС» гарантує продовження терміну дії банківської гарантії після 31.12.2022.

Отже, можна констатувати, що станом на час проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-08-012677-b банківська гарантія від 20.01.2022 № 20141/20 була чинною; ТОВ «ПБС», як підрядник, має право продовжити термін її дії до завершення строку її чинності, тобто до 31.12.2022.

При цьому, продовження дії банківської гарантії залежить виключно від дій підрядника, а не від замовника. Водночас, в разі невчинення ТОВ «ПБС» таких дій, та неподання на виконання умов Договору банківської гарантії, яка буде дійсною з 01.01.2023 (тобто після завершення дії банківської гарантії від 20.01.2022 № 20141/20) та до завершення строку чинності Договору, тобто до 31.12.2023, позивач може ініціювати процедуру розірвання такого договору в зв`язку з невиконанням ТОВ «ПБС» своїх договірних зобов`язань в частині надання забезпечення виконання зобов`язань за договором, на весь строк його дії.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Констатуюча частина» Висновку Держаудитслужба зобов`язала позивача здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом приведення забезпечення виконання договору до умов договору про закупівлю (з урахуванням внесених змін), в частині терміну виконання зобов`язань та строку дії за ним, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Разом з тим, відповідачем не вказано, яким чином порушення мають бути усунені саме позивачем, що робить фактично не можливим виконання висновку. Формулювання зобов`язання не містить чіткого переліку дій, які б мав здійснити позивач, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

Колегія суддів також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

З огляду на вищевикладене, апеляційний суд приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанції є законним та скасуванню не підлягає.

Згідно частин першої - четвертої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

З огляду на вищезазначене, вказаним вимогам оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Підсумовуючи, апеляційний суд приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку. Наведені висновки суду є вичерпні, а доводи апелянта - безпідставні.

Апеляційний суд переглянув оскаржуване судове рішення і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.

Відповідно до пункту 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241, 242, 308, 311, 315, 316, 321, 325, 370 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної аудиторської служби України залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року у справі № 300/3165/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України.

Головуючий суддя В. С. Затолочний судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар

Джерело: ЄДРСР 118800928
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку