open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/29222/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Осіпова Ю.В.,

Скрипченка В.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року, прийняте у складі суду судді Харченко Ю.В. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 19.07.2023 р. Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (довідка від 19.07.2023 року № 5105-5002871322), щодо взяття на облік внутрішньо переміщеної особи - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 ;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради взяти на облік як внутрішньо переміщену особу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 ;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити призначення, нарахування та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 , відповідно з дати звернення - березня 2022 року, з урахуванням виплачених сум.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення від 19.07.2023 р. Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (довідка від 19.07.2023 року № 5105-5002871322), щодо взяття на облік внутрішньо переміщену особу - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 . Зобов`язано Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради взяти на облік як внутрішньо переміщену особу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 . Зобов`язано Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити призначення, нарахування та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 , відповідно з дати звернення - березня 2022 року, з урахуванням виплачених сум.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради звернувся до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на те, що при винесенні оскаржуваного рішення судом було порушено норми матеріального права, тому просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що 20.10.2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.2022року №1168 «Про внесення змін до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», відповідно до якої у разі, якщо внутрішньо переміщена особа звернулась за призначенням допомоги та встановленням статусу через Портал Дія до 30.04.2022 року та мала право на їх отримання, проте її заяви не були повністю сформовані на Порталі Дія або знаходяться досі в стані „В обробці, органами соціального захисту населення мають бути внесені коригування щодо інформації про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з часу її реєстрації на Порталі Дія, а також здійснити призначення допомоги з часу звернення, якщо їх звернення надійшло до органу соціального захисту населення до 01.12.2022 року. Апелянт вказує, що із заявою про надання допомоги на проживання з 01.03.2022 року гр. ОСОБА_1 до управління не звертався, тому рішення управління від 19.07.2023 щодо взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є таким, що відповідає вимогам закону, а підстав для його скасування немає.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 .

19 квітня 2022 року ОСОБА_1 через застосунок «Дія» подав запит на отримання статусу внутрішньо переміщеної особи (ВПО).

У липні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Міністерства соціальної політики стосовно надання інформації щодо поданої заяви на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі за допомогою Порталу «Дія».

14.07.2023 р. листом за вих. 4564/0/5-23/19 Міністерство соціальної політики, на звернення позивача, зазначило, що за інформацією Міністерства цифрової інформації України, яка сформована станом на 01.09.2022 року, ОСОБА_1 19.04.2023 року подав заяву на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі через портал «Дія», орган управління Ренійська міська об`єднана територіальна громада. Враховуючи вищевикладене, Мінсоцполітики в межах компетенції просить Національну соціальну сервісну службу України розглянути згадане вище звернення заявника відповідно до чинного законодавства.

19.07.2023 року ОСОБА_1 видано Довідку від 19.07.2023 року № 5105-5002871322 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

12 вересня 2023 р. у відповідь на адвокатський запит, стосовно невиплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1 з березня 2022 року, Департамент реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення Національна соціальна сервісна служба України Листом за вих. № 0000-00303-/29778, повідомив, що за інформацією Мінсоцполітики, у разі потреби, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення вносить інформацію в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб та оформлює довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, яка не була сформована через портал Дія до 30.04.2022 року, та призначає допомогу на проживання починаючи з березня поточного року на підстави довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. При цьому, в довідці зазначається не дата первинного звернення (березень квітень 2022 року), а дата видачі цієї довідки в реальному часі. Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністру України від 20.03.2022 № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2022 р. №709 та змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.07.2023 №789) призначення допомоги внутрішньо переміщеній особі, яка подала заяву для отримання допомоги засобами порталу Дія до 30.04.2022 та не отримала її, на підставі сформованого Мінцифрою відповідного переліку внутрішньо-переміщених осіб, що подається Мінсоцполітики не передбачено.

20.09.2023 р. листом за вих. № 8133/01-40/2-23/3665, на адвокатський запит щодо підстав неотримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1 з березня 2022 року, Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації зазначив що, за інформацією Управління соціального захисту населення Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області, заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи до Ренійської міської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 подав 19.04.2022 р. за допомогою Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «Портал Дія». Згідно із сформованим Мінцифрою переліком внутрішньо переміщених осіб, який надійшов до управління 14.09.2022 р., в заяві про облік , поданої за допомогою портал Дія, ОСОБА_1 не внесені відомості: - Про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування) на території адміністративно-територіальної одиниці, звідки перемістилася особа; - Про місце фактичного проживання на території адміністративно-територіальної одиниці; - Номер телефону; - Адреса електронної пошти, що не дало змоги сформувати довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. У програмному комплексі інтегрована система «Соціальна громада» заява ОСОБА_1 сформована не була, тому підстави для призначення допомоги на проживання відсутні.

Вважаючи дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо відмови у призначенні та виплаті ОСОБА_2 допомоги на проживання з березня 2022 року протиправними та такими, що порушують її гарантоване Конституцією та Законами України право на отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з березня 2022 року, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи, що позивач подав заяву про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги на проживання через портал «Дія» 19.04.2022, тобто у строк до 30.04.2022 року, та з огляду на неотримання позивачем такої допомоги, ОСОБА_1 має право на взяття його на облік як внутрішньо переміщену особу, та призначення і виплати йому допомоги на проживання саме з березня 2022 року.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

З 22 листопада 2014 року набрав чинності Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», яким відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закріплені гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч .2 ст. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»).

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332 затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок №332), п.2 якого визначено, що облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (далі Порядок №509).

Відповідно до п.1 Порядку №509, цей Порядок регулює механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - довідка).

Довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно з положеннями пункту 2 Порядку №509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

Пунктом 2 Порядку № 332 передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204. Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб".

Згідно з пунктом 3 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30.04.2022 включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Наявний Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року №75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28 квітня 2022 року №80).

З аналізу наведених норм законодавства судом встановлено, що законодавством визначене поетапне оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи, а після отримання статусу внутрішньо переміщеної особи оформлення допомоги на проживання.

З матеріалів справи вбачається, та не заперечується відповідачем, що позивач був зареєстрований, та прожив у м. Херсоні, який перебував в тимчасовій окупації Російською Федерацією, відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» з 25.02.2022.

19.04.2022 позивач через портал «Дія» подав заяву про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги на проживання, що зокрема відображено й у Листах № 4564/0/5-23/19 від 14.07.2023 року Міністерства соціальної політики України, № 0000-00303-/29778 від 12.09.2023 року Департаменту реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення Національна соціальна сервісна служба України; № 8133/01-40/2-23/3665 від 20.09.2023 р. Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації.

Суд звертає увагу, що відповідно до оголошення, опублікованого 19.04.2022 на офіційному веб-сайті Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (https://minre.gov.ua/2022/04/19/v-diyi-zapustyly-kompleksnu-poslugu-dlya-vpo/) в «Дії» запустили комплексну послугу для ВПО, яка полягає у тому, що при зверненні через портал «Дія» із заявою про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи така особа одночасно набуває права на отримання виплат від держави.

14.07.2023 р. Листом за вих. 4564/0/5-23/19 Міністерство соціальної політики на звернення позивача зазначило, що за інформацією Міністерства цифрової інформації України, яка сформована станом на 01.09.2022 року, ОСОБА_1 19.04.2023 року подав заяву на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі через портал «Дія», орган управління Ренійська міська об`єднана територіальна громада. Враховуючи вищевикладене, Мінсоцполітики в межах компетенції просить Національну соціальну сервісну службу України розглянути згадане вище звернення Заявника відповідно до чинного законодавства.

У пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини «Лелас проти Хорватії» суд звернув увагу на те, що «держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу».

Звернення до уповноважених органів, на думку суду, свідчить про те, що позивач вчинив усі залежні від нього дії, та виконав усі необхідні умови для оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи, та отримання допомоги на проживання, а тому мав законні очікування та сподівання, що його заява буде розглянута у передбаченому чинним законодавством порядку. При цьому, подальша бездіяльність уповноважених державних органів не спростовує факту звернення позивача за допомогою як внутрішньо переміщеній особі.

Крім того, матеріали справи місять докази того, що з метою отримання інформації щодо стану розгляду заяви про надання статусу внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги на проживання, позивач неодноразово звертався до уповноважених органів, однак жодної обґрунтованої відповіді із роз`ясненням порядку дій необхідних для отримання зазначених соціальних послуг так і не отримав.

Разом з тим, лише 19.07.2023 року, майже через рік після звернення ОСОБА_1 із заявою на отримання статусу ВПО через портал «Дія», відповідачем видано Довідку № 5105-5002871322 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

З приводу посилань апелянта на відсутність підстав для призначення та виплати ОСОБА_1 допомоги на проживання з березня 2022 року, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до абзацу 25 пункту 6 Порядку №332 у разі коли внутрішньо переміщена особа подала заяву відповідно до абзацу першого цього пункту до 30 квітня 2022 та не отримала допомоги, допомога надається за період, коли така особа мала право на таку допомогу згідно сформованого Мінцифри відповідного переліку внутрішньо переміщених осіб, що подається Мінсоцполітики.

Таким чином, враховуючи, що позивач подав заяву про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги на проживання через портал «Дія» 19.04.2022, тобто у строк до 30.04.2022 року, та з огляду на неотримання позивачем такої допомоги, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що ОСОБА_1 має право на взяття його на облік як внутрішньо переміщену особу, та призначення і виплати йому допомоги на проживання саме з березня 2022 року.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: Ю.В. Осіпов

Суддя: В.О. Скрипченко

Джерело: ЄДРСР 118734410
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку