open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 10/2180(925/165/24)
Моніторити
emblem
Справа № 10/2180(925/165/24)
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.06.2024/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.06.2024/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.06.2024/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.05.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /22.05.2024/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /03.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Рішення /03.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /22.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /19.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /11.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /05.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /22.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /16.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Черкаської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року м. Черкаси справа № 10/2180(925/165/24)

Вх.суду № 2446/24 від 07.02.2024

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Миколенко А.С.,

за участю у судовому засіданні: арбітражного керуючого Носань Н.С. (ліквідатор банкрута, особисто), Капустіна М.Р. (від боржника, адвокат, за ордером), Ковтяги О.В. (від Фонду державного майна України, представник за довіреністю, в режимі відео конференції), Буджерак М.Р. (прокурор Черкаського відділу Черкаської обласної прокуратури, особисто), Степаненка В.В. (від Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), представник за довіреністю),

не з`явились представники: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду справу за позовною заявою від 05.02.2024 №02-31/142,

позивача, боржника у особі ліквідатора банкрута,

до відповідачів, 1) Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, 2) Фонду державного майна України,

про визнання незаконним та скасування наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 26.12.2023 №0461-О,

про визнання незаконним та скасування пункту 1 наказу Фонду державного майна України від 12.12.2023 №2213

яка розглядається у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Управління Пенсійного фонду України в м.Сміла,

до боржника, Державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон",

про банкрутство юридичної особи,

УСТАНОВИВ:

1. Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Носань Н.С., у межах справи про банкрутство подано позовну заяву від 05.02.2024 №02-31/142 з вимогами:

визнати незаконним та скасувати наказ Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 26.12.2023 № 0461-О "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" (вул.Мазура, буд.24, м.Сміла, Черкаська область, 20700, ідентифікаційний код 32480440)";

зобов`язати Фонд державного майна України (вул.Генерала Алмазова, буд.18/9, м.Київ, 01133, ідентифікаційний код 00032945) виключити Державне підприємство "Машинобудівний завод "Оризон" із переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств та їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації", зі змінами, внесеними наказом Фонду державного майна України від 12.12.2023 № 2213.

2. Ухвалою суду від 05.03.2024 задоволено заяву позивача від 01.03.2024 про зміну предмету позову та визнано предметом позову наступні вимоги:

визнати незаконним та скасувати пункт 1 наказу Фонду державного майна України від 12.12.2023 №2213 "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації" (зі змінами в частині включення Єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" до додатку 2 "Перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду", затвердженого наказом Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 (із змінами);

визнати незаконним та скасувати наказ Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 26.12.2023 №0461-О "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон".

3. Ухвалою суду від 05.03.2024 відмовлено у задоволенні клопотання позивача від 20.02.2024 про залучення третіх осіб.

4. Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

5. Позивач у позовній заяві від 05.02.2024 №02-31/142, додаткових поясненнях від 13.02.2024 №02-31/155, відповіді на відзив Відповідача-2 від 29.02.2024 №02-31/236 та його представник у судовому засіданні вимоги підтримали повністю і пояснили,

що 04.01.2022 наказом Фонду державного майна України "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2022 році" №1 затверджено (зокрема) перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, які передані в оренду;

що 12.12.2023 наказом Фонду державного майна України "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації" (із змінами) №2213 включено єдиний майновий комплекс ДП "МЗ "Оризон" до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду";

що 27.12.2023 електронною поштою ліквідатор банкрута отриав лист Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 27.12.2023 № 50-12.02-3196 "Про прийняте рішення про приватизацію ЄМК ДП "Машинобудівний завод "Оризон", у якому було повідомлено про те, що відповідно до Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та на підставі наказу Фонду державного майна України від 12.12.2023 № 2213 "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 № 1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації (із змінами)", наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 26.12.2023 № 0461-О прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Машинобудівний завод "Оризон";

що вказаний наказ є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки підставою для порушення провадження у справі про банкрутство була заява Управління Пенсійного фонду України в м.Сміла Черкаської області від 25.08.2009 №5510/05, оскільки на момент порушення провадження у справі про банкрутство №10/2180 процедуру банкрутства юридичних осіб регламентував Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (від 14.05.1992 №2343-XII із змінами, внесеними до набрання чинності Законом України №4212-VI від 22.12.2011, тобто до 19.01.2013, далі Закон №2343-XII), згідно з ч.2 ст.23 якого з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено раніше, керівник банкрута звільняється з роботи у зв`язку з банкрутством підприємства, про що робиться запис у його трудовій книжці, а також припиняються повноваження власника (власників) майна банкрута, якщо цього не було зроблено раніше;

що відповідно до чинного на момент визнання боржника банкрутом законодавства та аналогічної норми у ч.1 ст.59 Кодексу України з процедур банкрутства, з моменту визнання підприємства банкрутом повноваження власника (власників) його майна та керівника припиняються;

що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником ДП "Машинобудівний завод "Оризон" та відповідно власником його майна є держава в особі Міністерства промислової політики України;

що ДП "Машинобудівний завод "Оризон" створене на підставі наказу Міністерства промислової політики України від 03.04.2003 №139 на базі майна декількох державних підприємств;

що згідно із Статутом ДП "Машинобудівний завод "Оризон" останнє є юридичною особою, засноване на державній власності, входить до сфери управління Міністерства промислової політики України, засноване на майні державних підприємств;

що чинна на момент визнання боржника банкрутом редакція Закону про банкрутство не передбачала будь-яких винятків в частині припинення повноважень власників (засновників, учасників) чи органів управління для державних підприємств, тому слід вважати, що відповідно до положень ч.2 ст.23 Закону про банкрутство, повноваження держави в особі Міністерства промислової політики з моменту визнання державного підприємства банкрутом припинилися;

що у подальшому, у Законі України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у новій редакції згідно із Законом України від 22.12.2011 №4212-VI, чинній з 19.01.2013, далі Закон №4212-VI), з`явилася норма ч.6 ст.96, відповідно до якої порушення провадження у справі про банкрутство за заявою боржника і відкриття процедури санації його керівником не є підставою для припинення повноважень органу, уповноваженого управляти майном боржника, щодо управління відповідним об`єктом державної власності; що аналогічна за змістом норма міститься у ч.6 ст.96 Кодексу України з процедур банкрутства, однак справа про банкрутство № 10/2180 порушена не за заявою боржника, а за заявою кредитора, Управління ПФУ в м. Сміла Черкаської області;

що оскільки чинним на момент визнання боржника банкрутом Законом №2343-XII передбачалося припинення повноважень органу управління та власника майна боржника з моменту визнання його банкрутом, тому держава в особі уповноваженого органу управління не має повноважень приймати будь-які рішення стосовно боржника чи його майна;

що процедуру приватизації державного та комунального майна на цей час регулює Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна", згідно з яким приватизація можлива лише щодо майна, яке належить державі на праві власності, однак з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника, та норми Кодексу України з процедур банкрутства, як спеціального нормативно-правового акту, мають перевагу над іншими законодавчими актами у регулюванні відносин, пов`язаних з банкрутством юридичних осіб та неплатоспроможних фізичних осіб (відповідні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі №918/420/16, від 21.12.2022 у справі №914/2350/18 (914/608/20), постанові КГС ВС від 22.09.2021 у справі №911/2043/20, від 22.09.2021 у справі №911/2043/20, від 23.05.2023 року у справі №910/5369/21, від 13.06.2023 року у справі №914/2840/21);

що після прийняття судом рішення у формі постанови про визнання боржника банкрутом та початку ліквідаційної процедури, у держави в особі Міністерства промислової політики припинилися наявні корпоративні права даного державного підприємства (повноваження власника майна банкрута), тобто держава вже не являється учасником (засновником) даного державного підприємства, та не може здійснювати управлінський вплив на нього шляхом прийняття будь-яких рішень стосовно боржника чи його майна;

що видані Фондом державного майна України та його Регіональним відділенням по Київській, Черкаській та Чернігівській областях накази не враховують обставину припинення повноважень органів управління майном боржника, через які держава реалізує свої повноваження власника, та суперечать положенням спеціального законодавства про банкрутство;

що кредитори боржника мають певний обсяг прав та легітимні очікування на задоволення їх вимог у межах справи про банкрутство, однак Фонд державного майна України фактично позбавив їх правового статусу кредитора у справі про банкрутство, можливості отримати задоволення своїх вимог за рахунок продажу майна банкрута, гарантуючи лише "контроль" за виконанням умов договору купівлі-продажу за результатами аукціону з продажу єдиного майнового комплексу ДП "Машинобудівний завод "Оризон", діє явно недобросовісно, оскільки усвідомлює відсутність будь-яких гарантій реального погашення кредиторських вимог покупцем у результаті приватизації.

6. Відповідач-1 у відзиві від 27.02.2024 та його представник у судовому засіданні проти вимог заперечили повністю і пояснили,

що згідно із ст.1 Закону України "Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, який реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;

що згідно з ч.1 ст.4, ч.1 та 3 ст.6 вказаного Закону до основних завдань Фонду державного майна України належить, зокрема,реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності. Фонд державного майна України здійснює повноваження безпосередньо та через свої регіональні відділення (представництва); Регіональні відділення (представництва) діють на підставі положень, що затверджуються головою Фонду державного майна України;

що відповідно до п.1 та п.5.1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 18.04.2023 №693, Регіональне відділення є територіальним органом Фонду державного майна України, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління; у сфері приватизації державного майна Регіональне відділення приймає рішення про приватизацію об`єктів державної власності, у випадках встановлених законом;

що порядок приватизації визначає ст.10 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" згідно з якою першочерговим етапом приватизації є формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; що згідно з ч.3 ст.11 Закону переліки об`єктів малої приватизації державної власності, які підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України;

що наказом Фонду державного майна України від 12.12.2023 №2213 "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 "Про затвердження переліків об`єктів приватизації, що підлягають приватизації (із змінами) доповнено перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі й тих, що передані в оренду. Зокрема, до цього переліку внесено єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон", який знаходиться за адресою: вул. Мазура, 24, м.Сміла, Черкаський район, Черкаська область, визначено Регіональне відділення органом приватизації вказаного єдиного майнового комплексу;

що Порядок прийняття рішення про приватизацію визначений ст.12 Закону, згідно з ч.1 якої рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті. Опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня видання державним органом приватизації відповідного наказу на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України;

що на виконання зазначеного вище наказу та відповідно до ст.12 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" Регіональним відділенням прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Машинобудівний завод "Оризон" (наказ № 0461-О від 26.12.2023);

що прийняттю органом приватизації рішення про приватизацію завжди передує рішення Фонду державного майна України про включення окремого нерухомого майна, єдиного майнового комплексу тощо до переліку об`єктів приватизації, отже у Регіонального відділення відсутні повноваження щодо прийняття рішення про приватизацію об`єкта, який не включений до відповідного переліку;

що Регіональне відділення не є органом управління ДП "Машинобудівний завод "Оризон", отже рішення про приватизацію не є управлінським рішенням власника;

що спірний наказ Регіонального відділення видано з дотриманням вимог приватизаційного законодавства, у зв`язку з чим відсутні підстави для визнання цього наказу незаконним та його скасування.

7. Відповідач-2 у відзиві від 28.02.2024 №10-79-5522 та його представник у судовому засіданні проти вимог заперечили повністю і пояснили,

що Кодекс України з процедур банкрутства не передбачає абсолютного припинення повноважень власника (органу, уповноваженого управляти майном боржника) у ліквідаційній процедурі (ч.14 ст.96) та передбачає можливість прийняття органом приватизації рішення про приватизацію, зокрема щодо об`єкту малої приватизації у будь-якій процедурі у процесі провадження у справі про банкрутство, передумовою якого є включення об`єкта малої приватизації до переліку об`єктів, які підлягають приватизації;

що відповідно до ч.2 ст.90 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) може бути закрито, зокрема, у випадах прийняття рішення про приватизацію боржника, яким є державне підприємство, на усіх стадіях провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) (до та після визнання боржника банкрутом);

що відповідно до п.20 ч.1 ст.1, ст.7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" Фонд державного майна України та Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київський, Черкаській та Чернігівській областях є органами приватизації ДП "Машинобудівний завод "Оризон";

що за змістом із ст.10, 11 та 12 вказаного Закону формування та затвердження переліків об`єктів, які підлягають приватизації, прийняття рішення про приватизацію здійснюються органами приватизації, а умовою прийняття рішення про приватизацію є включення об`єкта приватизації до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації;

що законом не встановлено заборону на приватизацію об`єкта малої приватизації у ліквідаційній процедурі у процесі провадження у справі про банкрутство;

що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.07.2022 №683-р "Деякі питання управління об`єктами державної власності" єдиний майновий комплекс ДП "Машинобудівний завод "Оризон" передається із сфери управління Міністерства економіки України до сфери управління Фонду державного майна України;

що згідно з п.10 Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 №1482, передача оформляється актом приймання-передачі, який затверджується органом, який створив комісію з питань передачі об`єктів у державну власність; що право на управління об`єктом передачі виникає з дати затвердження органом, який створив комісію, акта приймання-передачі, а орган, уповноважений управляти державним майном, який здійснював управління об`єктом, або самоврядна організація втрачає таке право;

що акт приймання-передачі єдиного майнового комплексу боржника до сфери управління Фонду державного майна України затверджено 25.05.2023;

що органами приватизації правомірно: Фондом державного майна України видано наказ від 12.12.2023 №2213, яким включено ДП "Машинобудівний завод "Оризон" до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств та їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1, та уповноважено Регіональне відділення на прийняття рішення про приватизацію; Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях видано наказ від 26.12.2023 №0461-О "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" (код за ЄДРПОУ 32480440)";

що видані Фондом державного майна України та Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях накази не порушують прав та законних інтересів позивача.

8. Прокурор проти задоволення вимог заперечив.

9. Представник Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) проти вимог заперечив, просив у позові відмовити повністю.

10. Учасники провадження у справі про банкрутство боржника, які не з`явились, були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, однак про причини неявки до суду не повідомили.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв`язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з`явились.

11. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутств.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

12. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд установив наступні обставини.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДП "Машинобудівний завод "Оризон" належить до сфери управління Міністерства промислової політики України, яке є також засновником (учасником) цього підприємства.

03.04.2003 згідно з наказом Міністерства промислової політики України від 03.04.2003 №139 на базі майна декількох підприємств, створено ДП "Машинобудівний завод "Оризон" та визначено, що майно від реорганізованих підприємств передається на баланс новоствореного ДП "МЗ "Оризон" згідно з актами приймання-передачі майна та розподільчих балансів.

Згідно із Статутом Державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" у новій редакції, затвердженій наказом Міністерства промислової політики України від 03.04.2007 №143, останнє є юридичною особою, засноване на державній власності, входить до сфери управління Міністерства промислової політки України. Підприємство засноване на майні державного підприємства-фірми "Оризон"-прилад", державного підприємства-фірми "Оризон-постачальник", державного пілприємства-фірми "Оризон-ТТФ", державного підприємства-фірми "Оризон-ТТЦ", державного підприємства-фірми "Оризон-ліфт", державного підприємства-фірми "Оризон-НВСТЦМ", державного підприємства-фірми "Оризон-маркетинг", державного підприємства-фірми "Оризон-ТБ", державного підприємства-фірми "Оризон-мед", державного підприємства "Конструкторське бюро "Оризон-маш" та структурних підрозділів державного підприємства-фірми "Оризон-транс". Державне підприємство "Машинобудівний завод "Оризон" є правонаступником усіх майнових і немайнових прав і обов`язків вказаних вище підприємств (п.1.1.) Майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання (п.4.2.) До компетенції Мінпромполітики України належить: затвердження Статуту підприємства та внесення змін до нього; прийняття рішення про припинення діяльності підприємства; затвердження фінансового плану підприємства; інші питання діяльності підприємства відповідно до чинного законодавства (п.8.1.)

31.08.2009 ухвалою суду порушено провадження у справі про банкрутство боржника.

23.10.2012 постановою суду боржника визнано банкрутом.

22.11.2017 ухвалою суду ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Носань Н.С.

04.01.2022 наказом Фонду державного майна України №1 затверджено переліки об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2022 році (із внесеними згідно з наказами Фонду державного майна України від 12.12.2023 №2213 та від 02.09.2022 №978 змінами). Перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду, доповнено рядком такого змісту: "32480440 Єдиний майновий комплекс державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон", Черкаська, Черкаський р-н, м.Сміла, вул.Мазура,24, Регіональне відділення Фонду по Київській, Черкаській та Чернігівській областях".

27.09.2022 наказом Фонду державного майна України №1107 затверджено примірні попередні договори купівлі-продажу та договори купівлі-продажу об`єкта малої приватизації.

18.04.2023 наказом Фонду державного майна України №693 затверджено зміни (нову редакцію) до положення про Регіональне відділення фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, згідно з яким Регіональне відділення фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (далі Регіональне відділення) є територіальним органом Фонду державного майна України (далі Фонд), що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління (...) Регіональні відділення підпорядковуються фонду. Фонд, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації (п.1). Основними завданнями Регіонального відділення є: здійснення контролю у сфері організації та проведення приватизації державного майна, відчуження державного майна у випадках, встановлених законодавством (...) (підп.4.5. п.4) Регіональне відділення відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень, делегованих Фондом: у сфері приватизації державного майна: (...) надає Фонду пропозиції щодо включення об`єктів державної власності до переліків об`єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації; приймає рішення про приватизацію об`єктів державної власності у випадках, установлених законодавством; приймає та передає функції управління майном державних підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію; здійснює повноваження власника державного майна, щодо якого прийнято рішення про приватизацію, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації та контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належить до сфери його управління; (...) розглядає заяви про включення об`єктів державної власності до відповідного переліку об`єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, і приймає відповідні рішення (...) (підп.5.1. п.5).

25.05.2023 комісією з питань передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій із сфери управління Міністерства економіки України до сфери управління Фонду державного майна України, яка утворена наказом Фонду державного майна України від 03.02.2023 №199 внесено пропозицію: передати із сфери управління Міністерства економіки України до сфери управління Фонду державного майна України єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон".

14.07.2023 ухвалою суду здійснено заміну Міністерства економіки України (яке було органом, уповноваженим управляти майном боржника) на його правонаступника Фонд державного майна України.

04.08.2023 Міністерство економіки України листом №2802-12/40042-07 у відповідь на звернення ліквідатора банкрута з приводу закріплення за боржником державного нерухомого майна на праві господарського відання повідомило, що на цей час органом управління ДП "Машинобудівний завод "Оризон" є Фонд державного майна України.

30.08.2023 Фонд державного майна України листом №10-52-22056 повідомив, що ДП "Машинобудівний завод "Оризон" створено за рішенням Міністерства промислової політики України, а Фонд державного майна України не є правонаступником цього Міністерства або Міністерства економіки України та залучений до справи лише як процесуальний правонаступник Міністерства економіки України; що у Фонду державного майна України відсутні відомості щодо намірів та дій засновника Міністерства промислової політики України та його правонаступника Міністерства економіки України стосовно передачі об`єктів нерухомого майна на праві господарського відання до ДП "Машинобудівний завод "Оризон".

26.12.2023 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях видано наказ №04610, згідно з яким прийнято рішення про приватизацію об`єкта малої приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" (код ЄДРПОУ 32480440, місцезнаходженння: Черкаська обл., Черкаський р-н, м.Сміла, вул.Мащура,24).

27.12.2023 листом №50-1202-3196 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях повідомило ДП "Машинобудівний завод "Оризон" про прийняте рішення про приватизацію об`єкта малої приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" (код за ЄДРПОУ 32480440, місцезнаходження: Черкаська обл., Черкаський р-н, м.Сміла, вул.Мазура,24), орган управління Фонд державного майна України.

27.12.2023 листом №46-1202-3175 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях надано Фонду державного майна України інформацію для публікації на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України про прийняте Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях рішення про приватизацію об`єкта малої приватизації: єдиного майнового комплексу ДП "Машинобудівний завод "Оризон", код ЄДРПОУ 32480440, Черкаська обл., Черкаський р-н, м.Сміла, вул.Мазура,24.

13. При вирішенні спору судом застосовано наступні норми законодавства.

Відповідно до Господарського процесуального кодексу:

ч.6 ст.12. Господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

ч.1 ст.73. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи;

ч.1 ст.74. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень;

ч.1,2 ст.86. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

21.10.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства. Відповідно до ч.2,4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу, з дня введення його в дію визнано такими, що втратили чинність, зокрема, Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства:

ч.1 ст.2. Провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом;

ч.1, 2 ст.7. Спори, стороною в яких є боржник, розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею. Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про відшкодування шкоди та/або збитків, завданих боржнику; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника. Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України. Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення (…);

п.1 ч.1 ст.12. Арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право: звертатися до суду у випадках, передбачених цим Кодексом;

п.12 ч.1, ч.2, 3 ст.90. Господарський суд закриває провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) у разі прийняття рішення про приватизацію боржника, яким є державне підприємство або господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі. Провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) може бути закрито у випадках, передбачених пунктами (...) 12 частини першої цієї статті, на всіх стадіях провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) (до та після визнання боржника банкрутом) (...). Про закриття провадження у справі про банкрутство постановляється ухвала.

ч.6 ст.96. Відкриття провадження у справі про банкрутство за заявою боржника не є підставою для припинення повноважень органу, уповноваженого управляти майном боржника, щодо управління відповідним об`єктом державної власності;

Згідно із Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна":

п.20, 22 і 26 ч.1 ст.1. Органи приватизації - Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад; приватизація державного або комунального майна (далі - приватизація) - платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями; рішення про приватизацію - рішення, що приймається органами приватизації щодо кожного об`єкта приватизації шляхом видання наказу;

ч.1 ст.4. До об`єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації, належать усі об`єкти права державної і комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена цим Законом та іншими законами України;

ч. 1 ст.6. Суб`єктами приватизації є: державні органи приватизації;

ч.1, 2 ст.7. Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації. Державні органи приватизації здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону, інших актів законодавства. Державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють такі основні повноваження: затверджують переліки об`єктів, що підлягають приватизації; (…) приймають рішення про приватизацію об`єктів державної власності у випадках, установлених законодавством; (…) здійснюють повноваження власника державного майна, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації; (…) здійснюють управління об`єктами державної власності, зокрема державними підприємствами та корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію (…);

ч.1 ст.10. Порядок приватизації державного і комунального майна передбачає: формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; (…) опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта (…);

ч.1-3,7 ст.11. Ініціювати приватизацію об`єктів можуть органи приватизації, уповноважені органи управління, інші суб`єкти управління об`єктами державної і комунальної власності або покупці. Перелік об`єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України. Переліки об`єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України. Заяви про включення об`єктів права державної власності до відповідного переліку об`єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, подаються потенційними покупцями до державних органів приватизації за місцезнаходженням об`єкта, що приватизується, у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України (…);

ч.1, 5 ст.12. Рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті. Опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня видання державним органом приватизації відповідного наказу на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України (…); справи про банкрутство боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, не порушуються до її завершення. Провадження у справах про банкрутство таких підприємств/господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, підлягає припиненню, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника;

ч.2 ст.26. До договору купівлі-продажу включаються передбачені умовами аукціону, викупу зобов`язання сторін щодо: (…) погашення боргів із заробітної плати та перед бюджетом, простроченої кредиторської заборгованості підприємства; забезпечення соціальних гарантій працівникам згідно з вимогами трудового законодавства (…);

14. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, регулюються Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна". Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації, здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону, інших актів законодавства (ч.1 ст.7 "Про приватизацію державного і комунального майна").

Згідно з наказом Фонду державного майна України від 12.12.2023 №2213 єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Машинобудівний завод "Оризон" внесено до такого переліку та 26.12.2023 (в межах установленого законом місячного строку) наказом Регіонального відділення Фонду по Київській, Черкаській та Чернігівській областях" прийнято рішення про його приватизацію.

Отже Фонд державного майна України, Регіональне відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях уповноважені Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" на включення майна боржника до переліку об`єктів малої приватизації, які підлягають приватизації та на прийняття рішення про його приватизацію.

Відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", який регулює правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, справи про банкрутство боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, не порушуються до її завершення. Провадження у справах про банкрутство таких підприємств/господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, підлягає припиненню, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника. Отже, враховуючи наведений порядок нормотворення, що відбувся у зв`язку з внесенням змін до Закону про банкрутство, суд дійшов висновку, що положення пункту 4-3 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про банкрутство не є самостійною підставою для припинення/закриття провадження у справі про банкрутство, оскільки зазначений розділ доповнений цим пунктом згідно з пунктом 10 розділу V "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" з метою реалізації норми частини п`ятої статті 12 цього закону. А тому норма частини п`ятої статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" самостійно застосовується у передбачених нею випадках у справах про банкрутство та є окремою правовою підставою для припинення/закриття провадження у справі про банкрутство у розумінні пункту 12 частини першої статті 83 Закону про банкрутство стосовно боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про приватизацію (правові позиції Верховного Суду у постанові від 29.06.2022 у справі № 5021/2509/2011, № в ЄДРСР 105179008)

Враховуючи що п.12 ч.1 ст.90 Кодексу України з процедур банкрутства прямо передбачено таку підставу для закриття провадження у справі про банкрутство як прийняття рішення про приватизацію боржника, яким є державне підприємство або господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі. суд відхиляє доводи боржника про припинення повноважень власника (держави у особі Фонду та його Регіонального відділення ) в цій частині.

Керуючись ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.238, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.У позові відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 29.04.2024.

Направити це судове рішення сторонам.

С у д д я Хабазня Ю.А.

Я-4

Джерело: ЄДРСР 118721058
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку