open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Номер провадження 2-о/754/154/24

Справа №754/2820/24

РІШЕННЯ

Іменем України

25 квітня 2024 року Деснянський районний суд м. Києва в складі:

головуючого судді Саламон О.Б.

з участю секретаря судового засідання Рябенка В.О.

представника заявника Фединяк А.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві цивільну справу за заявою Керівника Деснянської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, заінтересовані особи: Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація, про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання спадщини відумерлою,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Деснянської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до суду в порядку окремого провадження із заявою (яку в подальшому уточнено) про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання спадщини відумерлою, а саме:

- встановити факт неправильності запису в актовому записі про смерть № 28321, складеному 10 грудня 2021 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в частині запису прізвища померлої « ОСОБА_2 » та внести виправлення в цей актовий запис, зазначивши правильне прізвище померлої « ОСОБА_2 ».

- визнати відумерлою спадщину у вигляді квартири АДРЕСА_1 , загальною площею 52,30 кв.м, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_1 після смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та передати квартиру АДРЕСА_1 в особі Київської міської ради.

Заява мотивована тим, що Деснянською окружною прокуратурою міста Києва під час здійснення повноважень, передбачених ст. 131-1 Конституції України, встановлено підстави для вжиття заходів представництва інтересів держави в особі територіальної громади міста Києва щодо визнання спадщини відумерлою. Предметом даної заяви є нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , яке зареєстровано на праві власності за ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу № 364 від 28.02.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Курило Я.О. 20.11.2021 за адресою: АДРЕСА_1 виявлено труп ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , без видимих ознак насильницької смерті. В ході огляду місця події від 20.11.2021, проведеного в рамках кримінального провадження № 12021100030003130 від 21.11.2021 за фактом смерті ОСОБА_2 , у кв. АДРЕСА_1 виявлено та вилучено паспорт на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Згідно з паспортом громадянина України, виданого Ватутінським РУ ГУ МВС України в м. Києві 31.08.1999, вказано, що ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 у місті Ленінград, Росія. Місце реєстрації: АДРЕСА_1 . Водночас, в ході досудового розслідування кримінального провадження № 42023102030000098 від 15.05.2023 за ч. 2 ст. 15, ч. 4 ст. 190 КК України встановлено, що в актовому записі про смерть № 28321 від 10.12.2021 в графі «Прізвище» зазначено « ОСОБА_2 » в той час як дійсне прізвише померлої « ОСОБА_2 ». Так, відповідно до вказаного актового запису про смерть встановлено, що « ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у віці 78 років внаслідок хронічної ішемічної хвороби серця. Документ що підтверджує факт смерті - лікарське свідоцтво про смерть № 020-3394 від 22.11.2021, видане Лівобережним відділенням відділу судово-медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово-медичної експертизи. Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть № 020-3394 від 22.11.2021 ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у кв. АДРЕСА_1 . Також, за інформацією Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 24.01.2024 № 102-401 встановлено, що відповідно до Реєстру територіальної громади міста Києва, станом на 24.01.2024 у квартирі АДРЕСА_1 зареєстрована 1 особа: ОСОБА_2 . За інформацією Комунального концерну «Центр комунального сервісу» від 23.05.2023, власником особового рахунку для обліку житлово-комунальних послуг по АДРЕСА_1 є ОСОБА_2 . Нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 на праві взасності зареєстровано за ОСОБА_2 12.03.2011 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Курило Я.О. за реєстровим номером 364 від 28.02.2011, що підтверджується інформацією КП КМР «КМБТІ» від 24.05.2023 та інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Крім того, Деснянським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом від 05.01.2024 повідомлено, що за даними Реєстру актів цивільного стану громадян, виявлено інформацію щодо актового запису про шлюб ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , складеного Печерським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління юстиції (м. Київ) 14.09.1971 за № 735. Дані щодо родинних та інших відносин (наявність дітей, братів, сестер тощо) щодо ОСОБА_2 у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян відсутні. Поховання ОСОБА_2 здійснювалось за рахунок держави на підставі листа відділу судово-медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово-медичної експертизи від 08.12.2021 та дозволу Деснянської окружної прокуратури м. Києва від 10.12.2021 за № 214-к. За інформацією П`ятнадцятої Київської державної нотаріальної контори від 18.05.2023 встановлено, що згідно Спадкового реєстру спадкова справа щодо майна померлої не заводилась, заповіти не посвідчувались, що свідчить про відсутність спадкоємців за законом і заповітом. Таким чином, часом відкриття спадщини є ІНФОРМАЦІЯ_1 , місцем відкриття спадщини є м. Київ, Деснянський район. Враховуючи викладене, окружна прокуратура звернулась листом до Київського відділу державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) та до Деснянського районного у м. Києві відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві листом № 57-555вих-24 від 19.01.2024 щодо внесення змін до актового запису про смерть № 28321 від 10.12.2021. Однак, Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом № 279/33.12-58 від 22.01.2024 проінформовано, що внесення змін до актових записів цивільного стану проводяться за заявою спадкоємців померлого. В інших випадках, питання внесення змін є предметом розгляду суду. Також, Деснянським районним у м. Києві відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві листом від 27.01.2024 №186/33.3-80 проінформовано, що із завами щодо внесення змін до актового запису про смерть ОСОБА_2 до відділу не звертались та зміни не вносились. Крім того, Деснянський районний у м. Києві відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві повідомив, що внесення змін органом державної реєстрації актів цивільного стану до актового запису цивільного стану за заявами інших осіб, у тому чилі за заявами правоохоронних органів, законодавством не передбачено. В інших випадках внесення змін може здійснюватись на підставі відповідного рішення суду. Враховуючи, що померла спадкоємців не має, відсутня інша можливість виправити помилку та внести зміни до актового запису про смерть в інший законодавчо визначений спосіб. У той же час, встановленя факту, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 (смерть якої зареєстрована актовим записом про смерть № 28321 від 10.12.2021), є однією і тією ж особою, має значення для вирішення питання про визнання спадщини, яка належала даній особі за життя, відумерлою.

Від представника Київської міської ради - Мосійчука О.В. до суду надійшли письмові пояснення, з яких вбачається, що Київська міська рада підтримує заяву керівника Деснянської окружної прокуратури міста Києва, просить суд задовольнити вимоги в повному обсязі.

Представником заінтересованої особи Деснянської районної в м. Києві державної адміністрації Зелінською Н.М. до суду подано пояснення, з яких вбачається, що Деснянська районна в м. Києві державна адміністрація правову позицію заявника, наведену у заяві, визнає і підтримує в повному обсязі. Крім того, за інформацією П`ятнадцятої Київської державної нотаріальної контори від 18.05.2023 встановлено, що згідно Спадкового реєстру спадкова справа щодо майна померлої не заводилась, заповіти не посвідчувались, що свідчить про відсутність спадкоємців за законом і заповітом.

Представниками заінтересованих осіб до суду надано заяви про розгляд справи у їх відсутність, вимоги заяви вважають обґрунтованими, підтримують у повному обсязі та просили суд про її задоволення.

Ухвалою судді Деснянського районного суду міста Києва Саламон О.Б від 28 лютого 2024 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду.

У судовому засіданні прокурор підтримала вимоги заяви та просила суд їх задовольнити.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що подана до суду заява підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Згідно з положеннями ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч.1 ст. 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно до ст. 334 ЦПК України заява про визнання спадщини відумерлою у випадках, встановлених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцем відкриття спадщини або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.

Згідно зі ст. 335 ЦПК України у заяві про визнання спадщини відумерлою мають бути зазначені відомості про час і місце відкриття спадщини, про майно, що становить спадщину, а також докази, які свідчать про належність цього майна спадкодавцю, про відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, або про усунення їх від права на спадкування, або про неприйняття ними спадщини, або про відмову від її прийняття.

Відповідно до ч. ч 1, 2 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

З матеріалів справи вбачається, що предметом даної заяви є нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , яке зареєстровано на праві власності за ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу № 364 від 28.02.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Курило Я.О.

20 листопада 2021 року за адресою: АДРЕСА_1 виявлено труп ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , без видимих ознак насильницької смерті.

В ході огляду місця події від 20 листопада 2021 року, проведеного в рамках кримінального провадження № 12021100030003130 від 21.11.2021 за фактом смерті ОСОБА_2 , у кв. АДРЕСА_1 виявлено та вилучено паспорт на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Згідно з паспортом громадянина України, виданого Ватутінським РУ ГУ МВС України в м. Києві 31.08.1999 вказано, що ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 у місті Ленінград, Росія. Місце реєстрації: АДРЕСА_1 .

Водночас, в ході досудового розслідування кримінального провадження № 42023102030000098 від 15.05.2023 за ч. 2 ст. 15, ч. 4 ст. 190 КК України встановлено, що в актовому записі про смерть № 28321 від 10.12.2021 в графі «Прізвище» зазначено « ОСОБА_2 » в той час як дійсне прізвище померлої « ОСОБА_2 ».

Відповідно до вказаного актового запису про смерть встановлено, що « ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у віці 78 років внаслідок хронічної ішемічної хвороби серця.

Документ, що підтверджує факт смерті - лікарське свідоцтво про смерть № 020-3394 від 22.11.2021, видане Лівобережним відділенням відділу судово-медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово-медичної експертизи.

Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть № 020-3394 від 22.11.2021 ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у квартирі АДРЕСА_1 .

За інформацією Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 24.01.2024 № 102-401 встановлено, що відповідно до Реєстру територіальної громади міста Києва, станом на 24.01.2024 у квартирі АДРЕСА_1 зареєстрована 1 особа: ОСОБА_2 .

За інформацією Комунального концерну «Центр комунального сервісу» від 23.05.2023, власником особового рахунку для обліку житлово-комунальних послуг по АДРЕСА_1 є ОСОБА_2 .

Нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 на праві власності зареєстровано за ОСОБА_2 12.03.2011 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Курило Я.О. за реєстровим номером 364 від 28.02.2011, що підтверджується інформацією КП КМР «КМБТІ» від 24.05.2023 та інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Крім того, Деснянським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом від 05.01.2024 повідомлено, що за даними Реєстру актів цивільного стану громадян, виявлено інформацію щодо актового запису про шлюб ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , складеного Печерським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління юстиції (м. Київ) 14.09.1971 за № 735.

Дані щодо родинних та інших відносин (наявність дітей, братів, сестер тощо) щодо ОСОБА_2 у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян відсутні.

Поховання ОСОБА_2 здійснювалось за рахунок держави на підставі листа відділу судово-медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово-медичної експертизи від 08.12.2021 та дозволу Деснянської окружної прокуратури м. Києва від 10.12.2021 за № 214-к.

За інформацією П`ятнадцятої Київської державної нотаріальної контори від 18.05.2023 встановлено, що згідно Спадкового реєстру спадкова справа щодо майна померлої не заводилась, заповіти не посвідчувались, що свідчить про відсутність спадкоємців за законом і заповітом.

Таким чином, часом відкриття спадщини є ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Місцем відкриття спадщини є: м. Київ, Деснянський район.

Окружна прокуратура звернулась листом до Київського відділу державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) та до Деснянського районного у м. Києві відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві листом № 57-555вих-24 від 19.01.2024 щодо внесення змін до актового запису про смерть № 28321 від 10.12.2021.

Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом № 279/33.12-58 від 22.01.2024 проінформовано, що внесення змін до актових записів цивільного стану проводяться за заявою спадкоємців померлого. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника. Підставою для внесення змін у актові записи цивільного стану є висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану районного, районного в місті, міського (міст обласного значення) міськрайонного управління юстиції. На підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обгрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. Внесення змін до актових записів цивільного стану проводиться відповідним відділом державної реєстрації актів цивільного стану лише за наявності достатніх підстав, які підтверджуються документально. В інших випадках, питання внесення змін є предметом розгляду суду.

Деснянським районним у м. Києві відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві листом від 27.01.2024 №186/33.3-80 проінформовано, що із завами щодо внесення змін до актового запису про смерть ОСОБА_2 до відділу не звертались та зміни не вносились.

Деснянський районний у м. Києві відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві повідомив, що внесення змін органом державної реєстрації актів цивільного стану до актового запису цивільного стану за заявами інших осіб, у тому чилі за заявами правоохоронних органів, законодавством не передбачено. В інших випадках внесення змін може здійснюватись на підставі відповідного рішення суду.

Враховуючи, що померла спадкоємців не має, відсутня інша можливість виправити помилку та внести зміни до актового запису про смерть в інший законодавчо визначений спосіб.

У той же час, встановленя факту, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 (смерть якої зареєстрована актовим записом про смерть № 28321 від 10.12.2021) є однією і тією ж особою, має значення для вирішення питання про визнання спадщини, яка належала даній особі за життя, відумерлою.

Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно повязані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків (стаття 2 «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», частина перша статті 49 ЦК України).

Згідно з ч.2 ст. 49 ЦК України, актом цивільного стану є, зокрема смерть фізичної особи.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Зміни до актових записів цивільного стану та порядок їх внесення регулюються Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 року №96/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за № 55/18793 «Про затвердження Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції №709/5 від 10.05.2012 року та №11615 від 03.08.2012 року.

Відповідно до п.п. 1.15, 2.16.7, 2.18 Правил відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану внесенні змін до актових записів цивільного стану, їх поновленні та анулюванні може бути оскаржена в судовому порядку; на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду; зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану.

Відповідно до п. 2.13 Правил підставою для внесення змін у актові записи цивільного стану є, зокрема, рішення суду про встановлення неправильності в актовому записі цивільного стану.

Згідно з п. 2.16.7. Правил на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.

Відповідно до абз. 2 п. З, п. 11 Постанови Пленуму Верховного Суду України №12 «Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильности запису в актах громадянського стану» від 07.07.1995 суд розглядає заяви про встановлення неправильності запису в акті громадянського стану як у випадках не виправлення органами реєстрації актів громадянського стану помилок, допущених при складанні актового запису, так і при відмові зазначених органів внести в ці записи передбачені законодавством зміни (прізвища, імені, по батькові тощо) і доповнення (наприклад, про національність і громадянство батьків).

Суд постановляє рішення про неправильність запису в акті громадського стану, саме в тій частині цього запису, в якій встановлено неправильність, а не запису всього акта громадянського стану. При цьому, неправильність в актовому записі не обов`язково має бути пов`язана з помилками власне при складенні актового запису чи помилками реєстратора, така неправильність може бути пов`язана з іншими чинниками, наприклад, неправильним перекладом в документі, на підставі якого вносились відомості до актового запису.

Таким чином, вказані обставини та докази свідчать про наявність правових підстав для встановлення факту, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , смерть якої зареєстрована актовим записом про смерть № 28321 від 10.12.2021 є однією і тією ж особою.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1220 ЦК України спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою. Часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою.

Згідно з ч.1 ст. 1221 ЦК України (в редакції, чинній на момент відкриття спадщини) місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця.

За змістом ч.ч.1-3 ст. 1277 ЦК України у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням нерухомого майна, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходженням основної частини рухомого майна зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцезнаходженням нерухомого майна, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходженням основної частини рухомого майна.

Згідно зі ст. 338 ЦПК України суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.

Як зазначено у постанові Касаційного цивільного суду складі Верховного Суду від 28.09. 2022 у справі № 139/122/14-ц (провадження № 61-3238св22) аналіз зазначених норм матеріального та процесуального права дає підстави дійти висновку, що відумерлою є спадщина, визнана як така на підставі встановлення судом існування (чи не існування) кількох юридичних фактів: факт смерті спадкодавця, відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від спадщини, не прийняття спадкоємцями спадщину чи відмова від її прийняття, дотримання органом місцевого самоврядування відповідної процедури.

У постанові від 18.05.2022 у справі № 643/6125/16 (провадження № 61-1384св21) Верховний Суд зауважив, що особливістю розгляду справи про визнання спадщини відумерлою, яка розглядається в окремому провадженні, як й інших справ окремого провадження, зокрема, є: заявлені вимоги у порядку окремого провадження повинні бути безспірними (відсутній спір про право); справи окремого провадження порушуються за заявою і розглядаються за участю заявника, заінтересованих осіб (відсутність спору про право зумовлює відсутність сторін з протилежними інтересами, відсутність позову); немає інститутів і категорій, властивих позовному провадженню (пред`явлення зустрічного позову, заміна сторін, співучасть, мирова угода, треті особи, звернення до третейського суду тощо); справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених ЦПК України, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

Заявник у справі про визнання спадщини відумерлою - це особа, в інтересах якої в суді порушується справа про підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваного права на спадщину, необхідних для реалізації нею майнових прав, без судового підтвердження яких вона позбавлена можливості здійснити ці права.

Отже, набуття права власності на відумерлу спадщину територіальною громадою можна розглядати як правовий засіб, що слугує досягненню визначеності у відносинах власності на засадах справедливості.

У справі, що є предметом розгляду судом встановлено, що майно громадянки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме кв. АДРЕСА_1 , ніхто не прийняв, а час, що сплив з моменту смерті, перевищує один рік, тому суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання спадщини відумерлою.

Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з частиною першою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 у справі № 903/129/18 зазначено, що сам факт не звернення до суду місцевої ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини (п. 6.43).

Враховуючи викладені обставини та норми чинного законодавства, розглянувши справу в межах заявлених вимог та наявних в матеріалах справи доказів, які оцінені судом в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість заяви керівника Деснянської окружної прокуратури міста Києва, поданої в інтересах держави в особі Київської міської ради про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання спадщини відумерлою, у зв`язку з чим така заява підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 258- 259, 334-338 ЦПК України, суд,

У Х В А Л И В:

Заяву Керівника Деснянської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, заінтересовані особи: Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація, про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання спадщини відумерлою, - задовольнити.

Встановити факт неправильності запису в актовому записі про смерть № 28321, складеному 10 грудня 2021 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в частині запису прізвища померлої « ОСОБА_2 » та внести виправлення в цей актовий запис, зазначивши правильне прізвище померлої « ОСОБА_2 ».

Визнати відумерлою спадщину у вигляді квартири АДРЕСА_1 , загальною площею 52, 30 кв.м, яка відкрилась 20 жовтня 2021 року після смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Передати квартиру АДРЕСА_1 в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141, місцезнаходження: вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044).

Рішення може бути оскаржено протягом 30 днів з дня його проголошення шляхом подання безпосередньо до Київського апеляційного суду апеляційної скарги.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не подано.

В разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили, якщо його не скасовано, після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови за наслідками апеляційного перегляду.

Заявник: - Деснянська окружна прокуратура міста Києва, ЄДРПОУ 02910019, місцезнаходження: вул. Каштанова, 9, м. Київ, 02224.

Київська міська рада - ЄДРПОУ 22883141, місцезнаходження: вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044

Заінтересована особа - Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), ЄДРПОУ 25719063, місцезнаходження: вул.Бульварно-Кудрявська, 47/14, м. Київ, 01054

Заінтересована особа - Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація, ЄДРПОУ 37415088, місцезнаходження: пр - т Червоної Калини, 29, м. Київ, 02225

Повний текст рішення складено 29.04.2024.

Суддя Деснянського

районного суду м. Києва О.Б. Саламон

Джерело: ЄДРСР 118673536
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку