ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 р. Справа № 440/2421/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Чалого І.С.
суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В.
за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавської обласної військова адміністрації на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.09.2023, суддя Т.С. Канигіна, повний текст складено 14.09.2023 по справі № 440/2421/23 за позовом Полтавської обласної військової адміністрації до Кобеляцької міської ради треті особи Регіональний ландшафтний парк "Нижньоворсклянський" , ОСОБА_1
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Полтавська обласна військова адміністрація звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Кобеляцької міської ради, третя особа: Регіональний ландшафтний парк "Нижньоворсклянський", в якій просила суд визнати протиправним та скасувати рішення Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 31.01.2023 №11 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самотійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_1 .
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 у задоволенні позовних вимог Полтавської обласної військової адміністрації відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить рішення скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.
На обгрунтування апеляційної скарги вказує, що судом перщої інстанції неповно з`ясовано обставини по справі. Суд залишив поза увагою те, що Кобеляцькою міською радою перевищено свої повноваження під час прийняття спірного рішення, що також підтверджується наказом Директора РЛП "Нижньоворсклянський" від 24.04.2023 №10-ОД "Про зміни до штатного розпису", який прийнято відповідно до вимог Положення про РЛП "Нижньоворсклянський" та вже без затвердження рішенням міської ради. Також судом першої інстанції, на думку позивача не вірно надано оцінку позиції позивача про те, що складення протоколів на відшкодування шкоди, завданої об`єктам природно-заповідних територій парку не є джерелом фінансування заходів РЛП "Нижньоворсклянський". Позивач не вказував, що кошти сплачені на відшкодування завданої шкоди парку є джерелом фінансування, цим твердженням лише акцентував увагу суду на доцільності існування служби охорони.
Відповідач правом на подачу відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до ч.1 ст.308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами таперевіривши законність і обґрунтованістьрішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судовим розглядом встановлено, що на першому пленарному засіданні тридцятої сесії Кобелянської міської ради восьмого скликання внесено пропозицію по питанню "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік" шляхом скорочення інспектора з охорони природно-заповідного фонду 1 категорії 1 посада та інспектора з охорони природно-заповідного фонду 2 категорії 3 посади, з метою ефективного та обґрунтованого використання бюджетних коштів, керуючись Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану".
За результатом проведеного голосування (за 16, проти 0, утрималось 0, не голосували 1) прийнято рішення №11 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік". (а.с.20)
За змістом пунктів 1-4 рішення першого пленарного засідання тридцятої сесії Кобелянської міської ради восьмого скликання від 31.01.2023 №11 вирішено: внести зміни до штатного розпису регіонального ландшафтного парку Нижньоворсклянський" на 2023 рік шляхом скорочення інспектора з охорони природно-заповідного фонду І категорії 1 посада та інспектора з охорони природно-заповідного фонду II категорії 3 посади; затвердити штатний розпис регіонального ландшафтного парку Нижньоворсклянський" на 2023 рік у новій редакції; директору регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" забезпечити доведення працівників до відома про зміни, передбачені пунктом 1 даного рішення, та провести вивільнення відповідно до вимог чинного законодавства; дане рішення набирає законної сили 01.02.2023.
Позивач, не погоджуючись із рішенням першого пленарного засідання тридцятої сесії Кобелянської міської ради восьмого скликання від 31.01.2023 №11, звернувся до суду із цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що рішення Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 31.01.2023 №11 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік" є правомірним та прийнятим з дотриманням процедури.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Закон України "Про природно-заповідний фонд України" від 16.06.1992 № 2456-XII (надалі Закон № 2456-XII) визначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів.
Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Відповідно до статті 3 Закону № 2456-XII до природно-заповідного фонду України належать, зокрема, природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Згідно зі статтею 4 цього Закону регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України.
Відповідно до статті 5 Закону № 2456-XII завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення; обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Статтею 23 Закону № 2456-XII визначено, що регіональні ландшафтні парки є природоохоронними рекреаційними установами місцевого чи регіонального значення, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об`єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення. Регіональні ландшафтні парки організовуються з вилученням або без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
Згідно з статтею 24 цього Закону на території регіональних ландшафтних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об`єктів, їх особливостей проводиться зонування з урахуванням вимог, встановлених для територій національних природних парків. Проект організації території регіонального ландшафтного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів і порядок його реалізації затверджуються державним органом, який прийняв рішення про організацію парку.
Окремо Закон № 2456-XII врегульовує питання охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду, контролю за додержанням їх режиму.
Так, відповідно до статті 60 Закону № 2456-XII охорона природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків, управління якими здійснюється спеціальними адміністраціями, покладається на служби їх охорони, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України затверджується Кабінетом Міністрів України.
Охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. У разі необхідності їх охорона може покладатися на служби державної охорони розташованих поблизу природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків та регіональних ландшафтних парків.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Відповідно до пункту 1 Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2000 №1127 (далі за текстом Положення №1127), служба державної охорони природно-заповідного фонду України (далі - служба держохорони) забезпечує охорону та збереження природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків.
У пункті 2 Положення №1127 зазначено, що до складу служби держохорони входять служби охорони природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків.
Згідно з пунктом 4 Положення №1127 основними завданнями служби держохорони є: забезпечення додержання режиму охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду України; попередження та припинення порушень природоохоронного законодавства.
У додатку до Положення №1127 визначений перелік підрозділів і посад працівників, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України, у якому зазначено, що до складу служба державної охорони природного заповідника, біосферного заповідника, національного природного парку, регіонального ландшафтного парку входять: директор; головний природознавець; відділ (сектор) державної охорони природно-заповідного фонду; начальник філіалу; начальник природоохоронного науково-дослідного відділення та його заступник, начальник станції пожежної (природоохоронної), майстер станції пожежної (природоохоронної); інженер з охорони природних екосистем, інженер з охорони тваринного світу; майстер з охорони природи, інспектор з охорони природно-заповідного фонду, пожежний (респіраторник), спостерігач-пожежний.
Отже, аналізуючи вищевказані норми, колегія суддів робить висновок, що саме служба охорони забезпечує охорону та збереження природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків.
Приймаючи рішення №11 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік" відповідач обгрунтовував його необхідністю ефективного та обгрунтованого використання бюджетних коштів, з чим також погодився і суд першої інстанції.
Однак, колегія суддів погоджується з доводами апелянта стосовно неправомірності прийнятого рішення з огляду на таке.
Пуктом 1.5 Положення "Про регіональний ландшафтний парк "Нижньоворсклянський"" (далі - Положення) встановлено, що РЛП "Нижньоворсклянський" входить до складу природно заповідного фонду України, охороняється як національне надбання щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання, що є складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Відповідно до п.2.2 Положення, основними завданнями РЛП "Нижньоворсклянський" є: охорона, збереження та відтворення цінних природних комплексів та об`єктів; проведення наукових досліджень із метою забезпечення виконання науково-дослідних національних та регіональних природоохоронних програм; підтримання загального екологічного балансу в регіоні; моніторинг навколишнього природного середовища; створення умов для ефективного куологічного туризму, відпочинку, оздоровлення та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони природних комплексів і об`єктів; проведення екологічної освітньо-виховної роботи, поширення екологічних знань тощо.
Відповідно до п. 3.8 Положення Директор Парку з поміж іншого є начальником служби охорони Парку.
Пунктом 5.1 Положення зазначено, що забезпечення режиму охорони території РЛП "Нижньоворсклянський" здійснюється службою охорони Парку, яка входить до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України і має статус правоохоронного органу, а також власниками та користувачами земельних, лісових, водних ділянок. Кобеляцька міська рада сприяє охороні й збереженню території РЛП "Нижньоворсклянський", виконанню покладених на них завдань.
Крім того п. 5.4 визначено, що Кобеляцька міська рада сприяє адміністрації РЛП "Нижньоворсклянський"в реалізації мети і завдань діяльності Парку.
Відповідно до Додатку 1 до Полодення "Про РЛП "Нижньоворсклянський"" загальна площа Парку становить 23200,00 га. (а.с. 33)
Рішенням №11 від 31.01.2023 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік" фактично ліквідовано службу охорони Парку, адже такі зміни внесені шляхом скорочення інспектора з охорони природно-заповідного фонду І категорії - 1 посада та інспектора з охорони природно-заповідного фонду ІІ категорії - 3 посади.
Відповідно до Додатку до Рішенням №11 від 31.01.2023 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік", штат РЛП "Нижньоворсклянський" складає : директор -1, бухгалтер - 1, сторож - 1.
Відповідно до Звіту про роботу регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" за 2022 рік, у службі охорони РЛП "Нижньоворсклянський" у 2022 році працювало 4 інспектори з охорони природно-заповідного фонду якими за звітний період складено:
- актів про вилучення безгосподарних знарядь добування природних ресурсів - 4 шт.
- протоколів про адміністративне правопорушення - 13 шт. із яких 4 передано для встановлення кримінального злочину.
Нараховано збитків на суму 6198237 грн. Проведено спільних рейдів: із ТОВ Філін - 33, ГУ "Полтавадержрибоохорона" - 15, екологічної інспекції - 4, з працівниками ГУ НП в Полтавській області Полтавське РУП ВП №2 - 55.
Аналізуючи зміст Звіту, встановлено, що саме працівниками служби охорони Парку досягнуто таких результатів, які свідчать не лише про необхідність збереження служби охорони парку, але і про їх ефективну роботу.
В той час, як оскаржуваним рішенням скорочено 4 посади інспектора з охороги природно-заповідного фонду РЛП "Нижньоворсклянський", та затверджено новий штатний розпис, відповідно до якого в штаті залишився лише 1 особа - директор, який має повноваження по здійсненню охорони парку.
Враховуючи розмір РЛП "Нижньоворсклянський", який складає 23200,00 га, одна посадова особа (директор) не може забезпечпечити охорону вказаної території та виконувати визначені Положенням завдання та мету створення Парку.
Отже, враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що приймаючи рішення №11 від 31.01.2023 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік" Кобеляцька міська рада діяла не у відповідності до інтересів територіальної громади, а саме рішення прямо протирічить меті та завданням РЛП "Нижньоворсклянський" і ставлять під загрозу існування останнього.
Судом першої інстанції не було враховано наведених вище обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.
Згідно з ч. 1-3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
На підставі викладеного, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із прийняттям нового, яким позовні вимоги Полтавської обласної військової адміністрації задовольнити.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 326, 327 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Полтавська обласна військова адміністрація - задовольнити.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 по справі № 440/2421/23 скасувати.
Визнати протиправним та скасувати рішення Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 31.01.2023 №11 "Про внесення змін до штатного розпису регіонального ландшафтного парку "Нижньоворсклянський" на 2023 рік".
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.С. Чалий Судді І.М. Ральченко В.В. Катунов Постанова складена в повному обсязі 26.04.24.