open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 квітня 2024 р. №520/669/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Бідонька А.В.;

за участю секретаря судового засідання - Вишневської М.С.;

представника позивача, Гордієнко Л.В.;

представника відповідача, Черніченко І.Ю.;

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРЕЙД НД" (вул. Пимоненка Миколи, буд. 13К, офіс 5,м. Київ,04050) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052) про скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОТРЕЙД НД", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

1. Скасувати податкове повідомлення - рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платками податків №5173500040438 від 14 грудня 2023 року щодо зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за серпень 2023 року на суму 23 867 337,00 грн, в частині 23 867 253 грн;

2. Скасувати в повному обсязі податкове повідомлення - рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платками податків №5183500040438 від 14 грудня 2023 року щодо штрафу на суму 789 733 грн. 33 коп за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування;

3. Скасувати в повному обсязі податкове повідомлення - рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платками податків №5193500040438 від 14 грудня 2023 року щодо суми на яку відмовлено у бюджетному відшкодування податку на додану вартість за серпень 2023 р. на суму 12 747 988 грн. 00 коп.;

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Північного міжрегіональне управління ДІС по роботі з великими платниками податків (61052, м. Харків, вул. Благовіщенська, 30, Код ЄДРПОУ ВП 44131658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРЕЙД НД" (Україна, 04050, місто Київ, вулиця Миколи Пимоненка, будинок 13-К, офіс 5 Код ЄДРПОУ 33526187) суму судового збору 30280,00 грн. (тридцять тисяч двісті вісімдесят гривень.) та витрати на правничу допомогу.

В обґрунтування позову позивач зазначав, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 14.12.2023 року №5173500040438, №5183500040438, №5193500040438 є протиправними та таким, що винесено з порушенням норм чинного законодавства України.

Вказує, що відповідачем було безпідставно зазначено про заниження податкових зобов?язань та обов?язок скласти і зарееструвати податкові накладні та розрахунки коригування на суму коштів, що отримані ТОВ "Агротрейд НД" (Постачальник) від ТОВ "Агрохімоіл" (Покупець) по Специфікації № 1 від 11.08.2023 р. та в подальшому повернуті Покупцю на загальну суму 4 738 400,00 грн., в т.ч. ПДВ на суму 789733,33 грн., що призвело до безпідставного нарахування штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних на суму 789733,33 грн., а також призвело до безпідставного висновку про заниження від?ємного значення податку на додану вартість на загальну суму 789733,33 грн., оскільки 15 серпня 2023 року було укладено з покупцем додаткову угоду, в якій визначено про розірвання специфікації №1 від 11.08.2023р. до договору поставки, та повернення грошових коштів, то попередня оплата за цим договором, не була операцією, що є об??єктом оподаткування податком на додану вартість.

Також вказує на безпідставність висновків відповідача щодо не підтвердження первинними документами, а саме видатковими накладними на товар операцій з придбання у ТОВ "Остферт" добрив, та податкового кредиту за такими операціями в податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2023 року на суму ПДВ 5 622 750,00 грн., що призвело до безпідставного висновку про завищення від?ємного значення податку на додану вартість, оскільки такі видаткові накладні були надані відповідачу до перевірки, однак не враховані останнім.

Зазначає, що відповідачем неправомірно відмовлено в зараховуванні до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду сум від?ємного значення попередніх періодів, що призвело до безпідставного зменшення від?ємного значення з податку на додану вартість за серпень 2023 року на суму 17 454 770 грн. Також перевіркою не було враховано, що платіжною інструкцією №12451 від 02.08.2023р. ТОВ "Агротрейд НД" було сплачено ТОВ "Хімічна Трейдингова Компанія" 23 751 003,25 грн.. в т.ч. ПДВ 3 958 500,54 грн. Отже, ТОВ "Агротрейд НД" в звітному періоді в серпні 2023 року було сплачено заборгованість ТОВ "Хімічна трейдингова компанія", по товару, який було отримано в липні 2023 року і за фактом такого отримання було сформовано податковий кредит в липні 2023 року, а тому безпідставно було сформовано висновок про завищення заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ за серпень 2023 р. на 2 436 000,31 грн. по операціям з придбання товару у ТОВ "Хімічна трейдингова компанія".

Також зазначає, що під час формування від?ємного значення липня 2023 року в першу чергу було сформовано за рахунок податкового кредиту липня 2023 року на суму 14309275,00 грн.(р. 10.1 Декларації), як найближчий до дати подання декларації. Потім, відображено від?ємне значення червня 2023 року на суму 28646970,00 грн. Таким чином є безпідставним висновок акту перевірки про порушення п. 200.1 п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, під час формування від?ємного значення, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування на суму 8 473 329 грн.

Крім того, на думку позивача, є безпідставним врахування перевіркою кримінального провадження №42020000000002114, враховуючи, що таке провадження не має жодного відношення до операції, за якими було сформовано суму бюджетного відшкодування. Звертає увагу, що акт перевірки містить недостовірну інформацію та завдає серйозної шкоди для ділової репутації ТОВ "Агротрейд НД", що може негативно вплинути на можливість підприємства сплачувати податки та заробітну плату, а тому висновок акту перевірки про відмову в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на суму 12747988,00 грн.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.01.2024 відкрито провадження по даній справі в порядку загального позовного провадження.

Представником відповідача надано відзив на позов, в якому сторона відповідача проти вимог поданого позову заперечує. Зазначає, що. контролюючим органом було правомірно прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення №5173500040435 від 14.12.2023 року, №5183500040435 від 14.12.2023 року, №5193500040435 від 14.12.2023 року у відповідності до вимог чинного законодавства.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.

Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Як встановлено судовим розглядом, Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ «АГРОТРЕЙД НД», щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні заявленої до відшкодування з бюджету податку на додану вартість за серпень 2023 року з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість за червень, липень, серпень 2023 року, яке становить більше 100 тис. гривень від 15.11.2023 р., за результатами якої складно акт №597/35-00-04-04-15/33526187 від 15.11.2023.

За висновками акту перевірки зазначено про порушення ТОВ «Агротрейд НД»:

1. п. 200.4, п. 200.7, п. 200.14. ст. 200 Податкового кодексу України в результаті чого відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування задекларованого платником в декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року, реєстраційний №9243601078 від 20.09.2023 року (р.20.2.1) в сумі 12 747 988 грн.

2. 185.1 ст. 185, п.187.1 ст. 187, п.188.1 ст. 188, п. 198.5, ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 23 867 337 грн., у тому числі по періодах: червень 2023 р. на суму 13 042 904 грн., липень 2023 р. на суму 10 034 616 грн., серпень 2023 р. на суму 789 817 грн.

3. п. 192.1 ст. 192, п.201.1. ст.201, п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України, порушено вимоги Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, не складено та не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні на загальну суму ПДВ 789 733,33 грн., рахунок коригування на загальну суму ПДВ «-» 789 733,33 грн.

На підставі акту перевірки від 15.11.2023 р. №597/35-00-04-04-15/33526187 та розглядом скарги платника від 23.11.2023 р. №23/01-11/23 (вх. №2857/6 від 27.11.2023) на відповідний акт, прийняті податкові повідомлення - рішення:

- №5173500040438 від 14.12.2023 р. (форма «В4») про зменшення від`ємного значення податку на додану вартість за серпень 2023 р. на 23 867 337 грн.

- №5183500040438 від 14.12.2023 р. (форма «ПН») відсутність складання та реєстрації в ЄРПН протягом граничного строку податкових накладних на суму ПДВ 1 579 466,66 грн., сума штрафної санкції 787 733,33 грн.

- №5193500040438 від 14.12.2023 р. (форма «В3») відмова у бюджетному відшкодуванні ПДВ на суму 12 747 988 грн. з якими платник не погоджується.

Не погоджуючись з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями позивач звернувся з даним позовом до суду.

Щодо податкового повідомлення рішення №5183500040438 від 14.12.2023 р., суд зазначає наступне.

Підставою для прийняття вказаного податкового повідомлення рішення слугував висновок відповідача про відсутність реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН за період серпень 2023 року на попередню оплату, на суму ПДВ 789 733 грн.

Проведеною перевіркою встановлено, що ТОВ «Агротрейд НД» не виписано податкові накладні на отримані аванси, за товар «карбамід згідно рахунку №60 від 11.08.2023 р.», по договору №0811-01 від 11.08.2023 року, на адресу ТОВ «Агрохімоіл» в серпні 2023 року на загальну суму 4 738 400 грн. у т.ч. ПДВ 789 733,33 грн., а саме: - від 14.08.2023 р. на суму 50 000,0 грн. у т.ч. ПДВ 8 333,33 грн.; - від 14.08.2023 р. на суму 375 200,0 грн. у т.ч. ПДВ 62 533,33 грн.; - від 14.08.2023 р. на суму 425 200,0 грн. у т.ч. ПДВ 70 866,67 грн.; - від 14.08.2023 р. на суму 3 888 000,0 грн. у т.ч. ПДВ 648 000,00 грн.

Також, перевіркою встановлено що ТОВ «Агрохімоіл» звернувся листом від 15.08.2023 р. № 55 про повернення передплати. У серпні 2023 року, ТОВ «Агротрейд НД» платіжною інструкцією №12472 від 15.08.2023 року було здійснено повернення передплати за мінеральні добрива згідно листа ТОВ «Агрохімоіл» №55 від 15.08.2023 року в сумі 4 738 400,0 грн. у т.ч. ПДВ 789 733,33 грн.

ТОВ «Агротрейд НД» на операцію з повернення передплати за карбамід не виписано розрахунки коригування в серпні 2023 року на загальну суму «-» 4 738 400,0 грн. у т.ч. ПДВ «-» 789 733,33 грн., а саме: - від 15.08.2023 р. на суму «-» 4 738 400,0 грн. у т.ч. ПДВ «-» 789 733,33 грн.

Обґрунтовуючи свою позицію позивач зазначив, що відповідачем не було враховано, що додатковою угодою № 1 від 15 серпня 2023 року до специфікації №1 від 11.08.2023р. до договору поставки № 0811-01 від 11.08.2023 р., укладеною між ТОВ "Агротрейд НД" (Постачальник) та ТОВ "Агрохімоіл" (Покупець), встановлено, що Постачальник та Покупець дійшли згоди розірвати укладену між ними специфікацію №1 від 11.08.2023р. до договору поставки. У зв?язку з розірванням Специфікації, сторони погодили, що Постачальник зобов?язується повернути попередню оплату Покупцеві у розмірі 4 738 400,00 грн., в т.ч. ПДВ 789733.33 грн у строк до 16.08.2023р.

Отже, на думку позивача, відсутні підстави для відображення податкових зобов?язань в серпні 2023 року та реєстрації податкових накладних за серпень 2023 року на суму ПДВ 789733,33 грн, а відповідно, розрахунків коригування до цих накладних.

Перевіряючи обґрунтованість вказаних доводів, суд зазначає наступне.

Згідно пп.14.1.191.п.14.1 ст.14 ПК України постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Згідно п.185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до положень п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Таким чином датою виникнення податкових зобов`язань є дата зарахування коштів від покупця на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів.

Відповідно до п. 188.1 ст. 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно п.192.1. ст. 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 192.1.1. ст. 192 ПК України, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:…Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.

Згідно п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Обов`язковим реквізитом податкової накладної є ставка податку.

Згідно з п. 120.2 ст. 120 ПК України, відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу), що зазначена в податковому повідомленні-рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної, або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено.

Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, при цьому постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.

Відсутність же реєстрації протягом граничного строку накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку штрафу.

Суд зазначає, що відмова поставки ТОВ «Агротрейд НД» не є підставою для не нарахування податкових зобов`язань, оскільки Податковим кодексом України визначено правило події, що сталася раніше. У даному випадку це зарахування коштів від покупця на підставі укладеного договору на умові попередня оплата 100% вартості товару.

Отримані ТОВ «Агротрейд НД» грошові кошти не є помилково отриманими, оскільки у платника наявні договірні відносини ТОВ «Агрохімоіл», на підставі укладеного договору поставки мінеральних добрив №0811-01 від 11.08.2023 р. згідно якого ТОВ «Агротрейд НД» зобов`язується поставити в передбачені цим договором строки, а ТОВ «Агрохімоіл» прийняти, для використання у своїй підприємницькій діяльності, мінеральні добрива (агрохімікати) та вчасно оплатити його повну вартість по цінам цього договору.

Помилково зараховані на банківський рахунок платника податку грошові кошти, не включаються до бази оподаткування ПДВ лише у випадку відсутності будь-яких договірних відносин на постачання товарів/послуг між платником податку, який отримав грошові кошти, і особою, що перерахувала такі кошти на банківський рахунок платника податку, та повернення платником податку таких грошових коштів особі, що їх перерахувала, у встановлений чинним законодавством термін.

При цьому механізму відстрочення термінів складання податкових накладних і їх реєстрації в ЄРПН чинним законодавством не передбачено.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що позивача правомірно притягнуто до відповідальності за п. 185.1 ст. 185, п.188.1 ст. 188, п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу, а саме не нарахованння податкових зобов`язань позивачем на ТОВ «Агрохімоіл», внаслідок чого занижено податкові зобов`язання за серпень 2023 року на суму ПДВ 789 733 грн. та за п. 192.1, ст. 192, п.201.1. ст.201, п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України, а саме не складання та не реєстрацію у ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування №5183500040438 від 14.12.2023 р. належить відмовити.

Щодо податкового повідомлення рішення №5173500040438 від 14.12.2023 р., суд зазначає наступне.

Підставами для прийняття вказаного податкового повідомлення-рішення слугував висновок контролюючого органу про неправомірне формування податкового кредиту в податковій декларації за червень 2023 року на суму 5 622 750 грн. по операціям з придбання добрив y ТОВ "Остферт"; завищення від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 17 454 770 грн; завищення заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ за серпень 2023 p. на 2 436 000,31 грн. по операціям з ТОВ "Хімічна трейдингова компанія"; порушення ТОВ "Агротрейд НД" порядку формування від`ємного значення, що призвело до завищенню суми бюджетного відшкодування на суму 8 473 329 грн.

Стосовно формування податкового кредиту в податковій декларації за червень 2023 року на суму 5 622 750 грн. по операціям з придбання добрив y ТОВ "Остферт".

Перевіркою встановлено, що податкові накладні виписані ТОВ «Остферт» на адресу ТОВ «Агротрейд НД» згідно договору постачання товару - добрива складного мінерального NPK 10:20:20, №1020/1705АТ від 17.05.2023 р. та включені ТОВ «Агротрейд НД» до податкового кредиту податкової декларації з податку на додану вартість за червень 2023 р. у сумі ПДВ 5 622 750,0 грн.. а саме: - №3 від 03.06.2023 р. на суму 7 938 000,0 грн., в т.ч. ПДВ 1 323 000,0 грн.; -№2 від 03.06.2023 р. на суму 13 891 500,0 грн., в т.ч. ПДВ 2 315 250,0 грн. - №5 від 07.06.2023 р. на суму 9 922 500,0 грн., в т.ч. ПДВ 1 653 750,0 грн.; - №4 від 07.06.2023 р. на суму 1 984 500,0 грн., в т.ч. ПДВ 330 750,0 грн. не підтверджені первинними документами, а саме видатковим накладними на товар добриво складне мінеральне NPK 10:20:20.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Податковим кодексом України термін.

При цьому п. 201.7 ст. 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Правила формування податкового кредиту визначено ст. 198 Податкового кодексу України, згідно з п. 198.3 якої податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 Податкового кодексу України.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України.

Отже, податкова накладна складається окремо на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс). У разі не відповідності податкових накладних первинним документам, покупець не має підстав для віднесення зазначених в них сум ПДВ до податкового кредиту.

Судом встановлено, що в ході перевірки було досліджено акт звірки взаємних розрахунків за період: Червень 2023 р. між ТОВ "АГРОТРЕЙД НД" і ТОВ "ОСТФЕРТ" за договором № 1020/1705АТ від 17.05.2023 по специфікації № СП-1020/1705АТ/1 від 17.05.2023 згідно якого за даними ТОВ "АГРОТРЕЙД НД":

03.06.2023 відбулось надходження товарів і послуг у сумі 21 829 500,00 грн. та зазначено бухгалтерський документ OF-230603001 від 03.06.2023 р.

07.06.2023 відбулось надходження товарів і послуг у сумі 11 907 000,00 грн. та зазначено бухгалтерський документ OF-230607004 від 07.06.2023 р.

Судовим розглядом також встановлено, що до перевірки були надані оригінали видаткових накладних № OF-230603001 від 03.06.2023 р. на загальну суму 21 829 500,00 грн., т.ч. ПДВ 3 638 250 грн. та № OF-230607004 від 07.06.2023 р. на загальну суму 11 907 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 984 500 грн.

Разом із тим, в ході перевірки не були надані копії видаткових накладних: № OF-230603001 від 03.06.2023 р. на загальну суму 13 891 500 грн., т.ч. ПДВ 2 315 250 грн.,

№ OF-230603005 від 03.06.2023 р. на загальну суму 7 938 000 грн., т.ч. ПДВ 1 323 000 грн., № OF-230607004 від 07.06.2023 р. на загальну суму 9 922 500 грн., в т.ч. ПДВ 1 653 750 грн., № OF-230607012 від 07.06.2023 р. на загальну суму 1 984 500 грн., в т.ч. ПДВ 330 750 грн.

Таким чином, судом встановлено, що ТОВ "Агротрейд НД" допущено неправомірне формування податкового кредиту за червень 2023 року на суму 5 622 750,0 грн., внаслідок відображення у складі податкового кредиту податку по податкових накладних, не підтверджених первинними документами, чим порушено п. 198.6 ст. 198 Кодексу.

Щодо завищення від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 17 454 770 грн.

Перевіркою встановлено,що у податковій декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року у рядку 16.1 платником задекларовано від`ємне значення звітних (податкових) періодах, у якому воно виникло: червень 2023 року у сумі 28 646 970 грн. та липень 2023 року у сумі 14 309 275 грн.

В акті вказано, що сума від`ємного значення, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та яка складається із звітних (податкових) періодах, у якому воно виникло повинно складати: за червень 2023 року 21 226 816 грн., за липень 2023 року - 4 274 659 грн.

Суд зазначає, що п.46.1 ст.46 ПК України встановлено, що податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Відповідно до п.46.5 ст.46 ПК України форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289 (із змінами та доповненнями, в редакції, що діяла на час подання звітності) (далі - Наказ № 21), затверджено форми та Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (далі - Порядок 21).

Згідно підпункту 5 пункту 5 розділу V Порядку №21 сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3) відображається у рядку 21. При цьому до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду включається від`ємне значення попереднього звітного періоду 16.1 Декларації.

У складі податкової декларації з податку на додану вартість подаються передбачені Порядком № 21 додатки (у разі заповнення даних у відповідних рядках декларації), зокрема, додаток 2 «Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду» (Д2) (далі за текстом - Додаток 2), форму якого затверджено Наказом № 21.

Форма Додатку 2 до податкової декларації з податку па додану вартість, затверджена Наказом №21, передбачає розшифровування суми від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 21), у розрізі звітних (податкових) періодів, в яких виникли такі значення.

Пунктом 200.1 ст.200 ПК України визначено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.4 ст. 200 ПК України встановлено, якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань і податкового кредиту отримано від`ємне значення, то таке від`ємне значення звітного (податкового) періоду може бути, зокрема, заявлена, заявлене до бюджетного відшкодування або зараховане відшкодування або зараховане до складу податкового кредиту наступного кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з п.200.7 ст.200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.9 ст.200 ПК України встановлено, що форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Форма Додатку 3 до податкової декларації з податку на додану вартість, затверджена Наказом №21 передбачає розшифровування суми від`ємного значення ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2). у розрізі звітних (податкових) періодів, в яких виникли такі значення, та постачальників.

Дані додатку 3 до декларації в розрізі періодів виникнення від`ємного значення та контрагентів не повинні перевищувати суми податку на додану вартість, що сформували суму податкового кредиту та відповідно від`ємне значення за звітний період.Сторонами по справі не заперечувалось, що у податковій декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року у рядку 16.1 «Значення рядка 21 попереднього звітного періоду» відображено показник у сумі 42 956 245 грн.

Згідно Додатку 2 «Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2)» податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2023 року сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду складається із звітних (податкових) періодах, у якому виникло значення: червень 2023 року у сумі 28 646 970 грн. та липень 2023 року у сумі 14 309 275 грн.

У рядку 19 «Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) (позитивне значення)» податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року сума від`ємного значення з урахуванням р. 16.1 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду» за серпень 2023 року у сумі 46 112 564 грн.

Також, ТОВ "Агротрейд НД" по р. 20.2.1 декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року задекларовано від`ємне значення, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в сумі 12 747 988 грн.

Згідно Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)» Таблиці 2. «Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України» визначено звітний (податковий) період, у якому виникло значення липень 2023 року.

Та, у р. 21 декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року «Cума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного Суд погоджується з позицією відповідача, що сума від`ємного значення з ПДВ за липень 2023 року, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку сформоване та відображене ТОВ "Агротрейд НД" у додатку 3 до Декларації, не може бути більшою суми від`ємного значення за звітний (податковий) період у якому воно сформовано, тобто не може перевищувати 4 274 659 грн.

На підставі вищевикладеного, сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та яка складається із звітних (податкових) періодах, у якому воно виникло повинно складати: за червень 2023 року 21 226 816 грн., за липень 2023 року - 4 274 659 грн., за серпень 2023 року 3 156 319 грн. та за рахунок відображення у складі показника «Підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку» сум податку, яка не відповідає сумі від`ємного значення з ПДВ за липень 2023 року, в порушення п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України завищено суму податку на додану вартість, заявлену до відшкодування з бюджету на рахунок платника у банку по р.20.2.1 Декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 р. на 8 473 329 грн.

Тобто помилка платника податків при заповненні декларації, допущена у сумі від`ємного значення та/або періоді його виникнення, призводить до надання платником податку недостовірної інформації з порушенням Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість №21.

Якщо за результатами перевірки контролюючий орган виявляє помилку, допущену платником податків при заповненні додатка 2 (Д2) до декларації з ПДВ, яка свідчать про заниження або завищення від`ємного значення суми ПДВ платника податків, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити зменшення (збільшення) від`ємного значення суми ПДВ.

Таким чином, відмовляючи в зараховуванні до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду сум від?ємного значення попередніх періодів, що призвело до зменшення від?ємного значення з податку на додану вартість за серпень 2023 року на суму 17 454 770 грн., відповідач діяв на підставі і в межах повноважень передбачених Податковим Кодексом України.

Щодо завищення заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ за серпень 2023 p. на 2 436 000,31 грн. по операціям з ТОВ "Хімічна трейдингова компанія», суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що в ході перевірки здійснено аналіз таблиці 2 «Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України» Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)», який надано у складі податкової декларації з ПДВ за серпень 2023 р. за результатами якого встановлено невідповідність заявленої суми від`ємного значення, в тому числі сплаченого постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України по контрагенту ТОВ «Хімічна трейдингова компанія» з первинними та бухгалтерськими документами ТОВ «Агротрейд НД» на суму ПДВ 2 436 000,31 грн.

ТОВ «Агротрейд НД» самостійно визначено звітний (податковий) період, у якому виникло значення липень 2023 року та який зазначено у Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)», який надано у складі податкової декларації з ПДВ за серпень 2023 р. у таблиці 2 «Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України».

В таблиці 2 «Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України» Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)», який надано у складі податкової декларації з ПДВ за серпень 2023 року, ТОВ «Агротрейд НД» по постачальнику ТОВ «Хімічна трейдингова компанія» (і.п.н 441303226550) у графі 7 таблиці (від`ємне значення, в т.ч. сплачено постачальникам) задекларовано ПДВ у сумі 12 747 001,4 грн., звітній (податковий) період, у якому виникло значення (графи 3, 4) липень 2023 р.

В ході перевірки ТОВ «Агротрейд НД» надано платіжні доручення відповідно до яких сума від`ємного значення, сплаченого у липні 2023 р. на користь ТОВ «Хімічна трейдингова компанія», складає 61 866 006,54 грн., в т.ч. ПДВ 10 311 001,08 грн. за добрива складного мінерального NPK 10:20:20, отримане у липні 2023 р.

Судом встановлено та не спростовано позивачем, що до перевірки не надано платіжні доручення, які б підтверджували сплату ТОВ «Агротрейд НД» від`ємного значення, сформованого по взаємовідносинам з ТОВ «Хімічна трейдингова компанія» (і.п.н 441303226550) у сумі ПДВ 2 436 000,31 грн. у липні 2023 р.

Щодо наданої із запереченнями платіжна інструкція №12451 від 02.08.2023 р. на сплату ТОВ «Хімічна трейдингова компанія» за добриво складне мінеральне у сумі 23 751 003,25 грн., в т.ч. ПДВ 3 958 500,54 грн., суд зазначає, що вона не відноситься до періоду виникнення від`ємного значення липень 2023 року.

Відповідно до п. 46.1 ст. 46 Податкового кодексу України, додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

Відповідно п. 200.1. ст. 200 Податкового кодексу України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.4. ст. 200 Податкового кодексу України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Отже, з урахуванням п.п. «б» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, при від`ємному значенні різниці між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду платник ПДВ має право заявити таку суму, в частині, що не перевищує реєстраційну суму на момент отримання контролюючим органом декларації, до бюджетного відшкодування на поточний рахунок платника податку та/або сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету шляхом заповнення рядка 20.2 та відповідно рядків 20.2.1 та/або 20.2.2 декларації, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289 із змінами та доповненнями.

Згідно з п.п. 4 п. 5 розд. V Порядку № 21 платники податку, які відповідно до ст. 200 ПКУ мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації (Д3) «Розрахунок суми бюджетного відшкодування».

Таким чином, суд погоджується з висновками перевірки, що в порушення п.п. б) абз. 1 п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, ТОВ «Агротрейд НД» за рахунок відсутності сплати від`ємного значення сформованого по взаємовідносинам з ТОВ «Хімічна трейдингова компанія», завищено заявлену суму бюджетного відшкодування ПДВ за серпень 2023 р. на 2 436 000,31 грн.

Щодо висновку про порушення ТОВ "Агротрейд НД" порядку формування від`ємного значення, що призвело до завищенню суми бюджетного відшкодування на суму 8 473 329 грн, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що у податковій декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року у рядку 16.1 «Значення рядка 21 попереднього звітного періоду» відображено показник у сумі 42 956 245 грн. Згідно Додатку 2 «Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2)» податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2023 року сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду складається із звітних (податкових) періодах, у якому виникло значення: червень 2023 року у сумі 28 646 970 грн. та липень 2023 року у сумі 14 309 275 грн.

У рядку 19 «Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) (позитивне значення)» податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року сума від`ємного значення з урахуванням р. 16.1 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду» за серпень 2023 року у сумі 46 112 564 грн.

Також, ТОВ "Агротрейд НД" по р. 20.2.1 декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року задекларовано від`ємне значення, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в сумі 12 747 988 грн. Згідно Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)» Таблиці 2. «Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України» визначено звітний (податковий) період, у якому виникло значення липень 2023 року.

Та, у р. 21 декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року «Cума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду)» ТОВ "Агротрейд НД" задекларовано 33 364 576 грн.

Як вже встановлено судом, Форма Додатку 3 до податкової декларації з податку на додану вартість, затверджена Наказом №21 передбачає розшифровування суми від`ємного значення ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2). у розрізі звітних (податкових) періодів, в яких виникли такі значення, та постачальників.

Дані додатку 3 до декларації в розрізі періодів виникнення від`ємного значення та контрагентів не повинні перевищувати суми податку на додану вартість, що сформували суму податкового кредиту та відповідно від`ємне значення за звітний період.

Виходячи з вищевикладеного, сума від`ємного значення з ПДВ за липень 2023 року, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку сформоване та відображене ТОВ "Агротрейд НД" у додатку 3 до Декларації, не може бути більшою суми від`ємного значення за звітний (податковий) період у якому воно сформовано, тобто не може перевищувати 4 274 659 грн.

На підставі вищевикладеного, сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та яка складається із звітних (податкових) періодах, у якому воно виникло повинно складати: за червень 2023 року 21 226 816 грн., за липень 2023 року - 4 274 659 грн., за серпень 2023 року 3 156 319 грн. та за рахунок відображення у складі показника «Підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку» сум податку, яка не відповідає сумі від`ємного значення з ПДВ за липень 2023 року, в порушення п.200.1, п.200.4 ст.200 Кодексу завищено суму податку на додану вартість, заявлену до відшкодування з бюджету на рахунок платника у банку по р.20.2.1 Декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 р. на 8 473 329 грн.

Тобто помилка платника податків при заповненні декларації, допущена у сумі від`ємного значення та/або періоді його виникнення, призводить до надання платником податку недостовірної інформації з порушенням Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість №21.

Отже, якщо за результатами перевірки контролюючий орган виявляє помилку, допущену платником податків при заповненні додатка 2 (Д2) до декларації з ПДВ, яка свідчать про заниження або завищення від`ємного значення суми ПДВ платника податків, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити зменшення (збільшення) від`ємного значення суми ПДВ.

Таким чином, є правомірнм висновок відповідача про порушення позивачем п. 200.1 п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, під час формування від?ємного значення, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування на суму 8 473 329 грн.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що позивача правомірно притягнуто до відповідальності відповідно до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №5173500040438 від 14.12.2023 р., у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування вказаного ППР належить відмовити.

Щодо податкового повідомлення рішення №5193500040438 від 14.12.2023 р., суд зазначає наступне.

Підставою для прийняття вказаного податкового повідомлення рішення слугували висновки контролюючого органу, що головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань здійснено досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42020000000002114 від 04.11.2020 за ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України щодо факту ввезення ТОВ «Агротрейд НД» на митну територію України мінеральних добрив російського походження, після введення в дію заборони завозити на митну територію України товарів російського виробництва визначених Постановою КМУ від 30.12.2015 N 1147 "Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації".

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Статтею 29 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" передбачено, що у разі якщо інші держави, митні союзи або економічні угруповання обмежують реалізацію законних прав та інтересів суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності України, у відповідь на такі дії можуть застосовуватися адекватні заходи. Серед таких заходів є застосування повної або часткової заборони (повного або часткового ембарго) на торгівлю.

Частиною одинадцятою цієї статті визначено, що у разі якщо дискримінаційні та/або недружні дії щодо України застосовуються державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором та/або державою-окупантом, заходи у відповідь, визначені частиною третьою цієї статті, можуть застосовуватися за рішенням Кабінету Міністрів України.

Постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII затверджено Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації (далі - РФ) державою-агресором.

У зв`язку із відкритою збройною агресією РФ проти України постановою Кабінету Міністрів України від 09.04.2022 № 426 "Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації" заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з РФ.

При цьому залишається діючою прийнята відповідно до частини одинадцятої статті 29 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 "Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації" (в тому числі позицій 3102, 3103, 3104, 3105 УКТЗЕД добрива мінеральні), якою необхідно керуватися у разі ввезення в Україну товарів походженням з РФ з інших держав.

Законом України №1644-VII від 14.08.2014 «Про санкції», в редакції, що діє на момент перевірки передбачено:

п.1, ст.1 що з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції).

Відповідно ст.4 видами санкцій є зокрема обмеження торгівельних операцій, припинення дії торговельних угод.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» №3317-ІХ від 10.08.2023р., окремими положеннями, внеслись наступні зміни до Податкового кодексу України.

Статтю 17 доповнити пунктом 17.3 такого змісту:

"17.3. Права платника податку, передбачені цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, можуть бути обмежені у разі застосування до платника податків спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції".

Пункт 191.1 статті 191 доповнити підпунктом 191.1.341 такого змісту:

"191.1.341. здійснюють заходи щодо забезпечення виконання рішень про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятих у порядку, встановленому Законом України "Про санкції".

Пункт 20.1 статті 20 доповнити підпунктом 20.1.191 такого змісту:

"20.1.191. виконувати рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняті у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", у сферах відносин, які регулюються цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".

Доповнити статтею 211 такого змісту:

"Стаття 21-1. Реалізація спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)

21-1.1. Контролюючі органи виконують рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняті у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", шляхом здійснення таких заходів, зокрема, зупинення/відмова в наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість - у разі застосування санкції щодо зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань.

21-1.2. Підставою для здійснення контролюючим органом заходів, визначених пунктом 21-1.1 цієї статті, є рішення про застосування (внесення змін) спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняте у порядку, встановленому Законом України "Про санкції"…»

«…У статті 200 доповнити пунктами 200.41 і 200.42 такого змісту:

"200.41. Платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення.

Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду…».

Підпункт 200.7.1, п.200.7, ст.200 Податкового кодексу України передбачено формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» №3317-ІХ від 10.08.2023р. підпункт 200.7.1 пункту 200.7 після абзацу вісімнадцятого доповнено двома новими абзацами такого змісту:

«…17) дата прийняття рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції";

18) дата прийняття рішення про скасування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції"…»

«…Доповнити пунктом 200.121 такого змісту:

"200.121. З дати прийняття рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", зупиняються бюджетне відшкодування узгодженої суми бюджетного відшкодування та перебіг строків здійснення такого бюджетного відшкодування, визначених цією статтею.

Зазначена в абзаці першому цього пункту сума бюджетного відшкодування залишається доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та перераховується цим органом на рахунок платника податку в обслуговуючому банку / небанківському надавачі платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України, протягом п`яти операційних днів з дати прийняття рішення про скасування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції";

У пункті 200.14 слова "податкове повідомлення" замінити словами "податкове повідомлення-рішення";

Доповнити пунктом 200.141 такого змісту: 200.141. Якщо протягом періоду проведення контролюючим органом камеральної або документальної перевірки прийнято рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", такий контролюючий орган надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначається відмова в наданні бюджетного відшкодування.

Таке податкове повідомлення-рішення не підлягає оскарженню"...»

Суд зазнчає, що станом на дату складання акту пп.2 п.3 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування санкцій" від 13 липня 2023 року №3223-IX не введений в дію. При цьому, змінами, що вносяться до п.200.12-1 Податкового кодексу України передбачено зупинення бюджетного відшкодування з дати прийняття рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).

Відповідно п. 200.7 ст. 200 Кодексу, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Відповідно п. 200.14. ст. 200 Податкового кодексу України, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Так, перевіркою встановлено, що ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 08.06.2021 у Справі №757/28944/21-к надано дозвіл Головному слідчому управлінню Державного бюро розслідувань у кримінальному провадженні № 42020000000002114 від 04.11.2020 на проведення обшуку нежитлових приміщень, за адресою: м. Київ, вул. Миколи Пимоненка, 13-к, офіс 5, які використовує у своїй діяльності ТОВ «Агротрейд НД» (код ЄДРПОУ 33526187), у зв`язку із встановленням ряду суб`єктів господарювання, які до 01.07.2019 імпортували на територію України мінеральні добрива російського виробництва, що входять до позицій 3102, 3103, 3104, 3105 УКТЗЕД та після введення в дію заборони завозили на митну територію України товари можливо російського виробництва, а саме: ТОВ «Агротрейд НД» (код ЄДРПОУ 33526187), з метою відшукання та вилучення: митних декларацій ТОВ «Агротрейд НД» (код ЄДРПОУ 33526187), поданих до територіального органу Держмитслужби України у період часу з 01.07.2019 по 25.05.2021, листування з цих питань, документів, що стали підставою для митного оформлення товару відповідно до графи 44 митних декларацій (інвойс, договори, контракти, товарно-супровідні та товарно-транспортні документи, специфікація), договорів (контрактів), у тому числі міжнародних договорів з російськими виробниками мінеральних добрив, додатки до них, актів приймання передачі продукції, товарно-транспортних накладних (у тому числі документи щодо перевезення продукції залізницею), рахунків про оплату, податкові накладні, бухгалтерські документи та інформацію в електронному вигляді з програми « 1С: Бухгалтерія» щодо придбання вказаної продукції та подальшої її реалізації, лабораторних та інших досліджень якості та відповідності продукції, електронних носіїв інформації (комп`ютери, планшети, мобільні телефони, які містять документи та переписку щодо придбання та реалізації вказаної продукції), чернеток, блокнотів, журналів щодо здійснення митної процедури, технологічних процесів переробки.

Судом встановлено, що Головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань здійснено досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42020000000002114 від 04.11.2020 за ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України щодо факту ввезення на митну територію України міндобрив російського походження, що входять до товарних позицій 3102, 3103, 3104, 3105 Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Таким чином, враховуючи накладені на ТОВ «Агротрейд НД» санкції, обмеження торговельних операцій, з урахуванням наявної інформації яка згідно ст. 83 Податкового кодексу України є підставою для висновків під час проведення перевірки та на підставі п.200.14. ст.200 Податкового кодексу України, відповідачем правомірно відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування задекларованого платником в декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року, реєстраційний №9243601078 від 20.09.2023 року (р.20.2.1) в сумі 12 747 988,0 грн.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №5193500040438 від 14.12.2023 р.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРЕЙД НД" (вул. Пимоненка Миколи, буд. 13К, офіс 5,м. Київ,04050) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052) про скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення складено та підписано 18 квітня 2024 року.

Суддя Бідонько А.В.

Джерело: ЄДРСР 118460746
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку