open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 638/8101/23
Єдиний державний реєстр судових рішень

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

__________________________________________________________________

Справа № 638/8101/23 Головуючий у 1 інстанції: ОСОБА_1

Провадження № 11-кп/818/859/24 Суддя-доповідач: ОСОБА_2

Категорія: ч.3 ст.111-1 КК України

В И Р О К

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 квітня 2024 року колегія суддів судової палати у кримінальних справах Харківського апеляційного суду у складі:

головуючого судді - ОСОБА_2 ,

суддів - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

за участю секретаря - ОСОБА_5 ,

прокурора - ОСОБА_6 ,

обвинуваченої - ОСОБА_7 ,

захисника - ОСОБА_8 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові в режимі відеоконференції кримінальне провадження за апеляційною скаргою прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_6 на вирок Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року стосовно ОСОБА_7 , -

В С Т А Н О В И Л А:

Вироком Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка с.Бригадирівка Ізюмського району Харківської області, раніше не судима, із вищою освітою, одружена, не є особою з інвалідністю, зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , -

визнана винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.111-1 КК України, та їй призначено покарання у виді позбавлення волі на строк 1 (один) рік з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій у закладах освіти, а також обіймати посади в органах державної влади, державного управління та контролю, місцевого самоврядування у сфері освіти та займатися освітньою, виховною діяльністю на строк 10 (десять) років.

До набрання вироком законної сили запобіжний захід у виді тримання під вартою у Державній установі «Харківський слідчий ізолятор» без визначення розміру застави відносно ОСОБА_7 залишений без змін.

Початок строку відбування покарання ОСОБА_7 рахується з 15 березня 2023 року.

Відповідно до ч. 5 ст. 72 КК України, зарахований у строк відбування покарання ОСОБА_7 термін попереднього ув`язнення з 15.03.2023 до набрання вироком законної сили, із розрахунку 1 день попереднього ув`язнення за 1 день позбавлення волі.

Як встановив суд, згідно з Конституцією України, Україна є суверенною та незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною та недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією України, законами України, міжнародно-правових актів, зокрема, IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі 1907 року, IV Женевської конвенції 1949 року, а також усупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї є окупацією частини території суверенної держави та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.

24.02.2022 військовослужбовці збройних сил рф, шляхом збройної агресії, із загрозою застосування зброї та її фактичним застосуванням, незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Автономній Республіці Крим, Харківській, Донецькій, Луганській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, інших областях та вчинили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, що мають важливе народногосподарське або оборонне значення, та вчинили окупацію частин зазначеної території, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України з порушенням порядку, встановленого Конституцією України, яка триває до теперішнього часу та призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.

У зв`язку з цим, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Законом України від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»» затверджено зазначений Указ.

Надалі, воєнний стан неодноразово продовжувався Указами Президента України.

Законом України від 22.05.2022 № 2265-ІХ «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації як держави- терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» російська федерація визнана державою-терористом.

Постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУ AM, національних парламентів держав світу про визнання російської федерації державою-агресором» Верховна Рада України визнала російську федерацію державою-агресором.

З початку військової агресії рф, на територіях, які опинилися в окупації, серед яких було і АДРЕСА_1 , представники держави-агресора створили незаконні органи влади, які розпочали впроваджувати політичні та освітні стандарти рф.

Зокрема, з березня 2022 року м. Ізюм Харківської області було окуповано зс рф та підконтрольними їй збройними формуваннями.

03.06.2022 на території м. Куп`янськ Харківської області групою осіб з числа громадян України було здійснено підписання протоколу засідання щодо створення окупаційної адміністрації держави-агресора на території Харківської області під назвою «тимчасова цивільна адміністрація Харківської області», що створена та функціонує в інтересах російської федерації, та обрання її керівника - громадянина України ОСОБА_9 .

Надалі вказанийнезаконнийорганбув перейменованийв«тимчасовувійськово-цивільну адміністрацію Харківської області».

10.06.2022 головою т.зв. «временной гражданской администрацией Харьковской области» ОСОБА_9 видано наказ № 9/22 від 10.06.2022, згідно якого затверджено утворення районних окупаційних адміністрацій держави-агресора на тимчасово окупованій території Харківської області, в тому числі т.зв. «временной гражданской администрацией Ізюмского района Харьковской области» (адміністративний центр у м. Ізюм),

18.07.2022 головою т.зв. «временной гражданской администрацией Харьковской области» ОСОБА_9 видано наказ № УГ-35/22 від 18.07.2022 щодо перейменування назви вказаного незаконного органу в «военно-гражданскую администрацию Харьковской области», згідно п. 2 якого також перейменовано районні підрозділи вказаної окупаційної адміністрації держави-агресора на т.зв. «военно-гражданские администрации». Зміна назви органів здійснено з врахуванням повного правонаступництва із збереженням прийнятих ними реквізитів та організаційно-штатної структури відповідно до п. 3 вказаного наказу.

У період тимчасової окупації м. Ізюм Харківської області окупаційною адміністрацією російської федерації всупереч законам України прийнято рішення про впровадження стандартів освіти російської федерації.

З цією метою головою т.зв «тимчасової цивільної адміністрації Харківської області» ОСОБА_9 видано указ №УГ-65/22 від 27 серпня 2022 року «Про затвердження Тимчасового порядку організації та здійснення освітньої діяльності за основними загальноосвітніми програмами» («Об утверждении Временного порядка организации и осуществления образовательной деятельности по основным общеобразовательным программам»), яким затверджено «Тимчасовий порядок організації та здійснення освітньої діяльності за основними загальноосвітніми програмами - освітніми програмами дошкільної, початкової загальної, основної загальної та середньої загальної освіти в Харківській області» («Временный порядок организации и осуществления образовательной деятельности по основним общеобразовательным программам - образовательным программам дошкольного, начального общего, основного общего и среднего общего образования в Харьковской области») (Далі - Тимчасовий порядок), який є додатком до вказаного указу.

Так, зокрема, відповідно до п.1.3 Тимчасового порядку, реалізація освітньої політики на території Харківської області ґрунтується, зокрема, на принципах забезпечення єдності, гармонізації та інтеграції з освітнім простором російської федерації.

Крім того, відповідно до п.2.1 Тимчасового порядку визначено, що мовою навчання є російська мова.

Також, відповідно до п.3.1 Тимчасового порядку форми отримання освіти та форми навчання по загальноосвітнім програмам визначаються відповідними федеральними державними освітніми стандартами російської федерації.

Відповідно до п. 5.5. Тимчасового порядку, за рівнями загальної освіти реалізуються основні освітні програми. Освітня програма - комплекс основних характеристик освіти (обсяг, зміст, плановані результати) та організаційно-педагогічних умов, який представлений у вигляді навчального плану, календарного навчального графіка, робочих програм навчальних предметів, курсів, дисциплін (модулів), інших компонентів, оціночних та методичних матеріалів, а також робочої програми виховання, календарного плану виховної роботи, форм атестації.

Відповідно до п. 5.6. Тимчасового порядку, до основних навчальних загальноосвітніх програм належать: освітні програми дошкільної освіти, освітні програми початкової загальної освіти, освітні програми основної загальної освіти, освітні програми середньої загальної освіти. Освітні програми самостійно розробляють і затверджуються установою на підставах відповідних зразкових загальноосвітніх програм.

Відповідно до п. 5.6. Тимчасового порядку, освіта може бути отримана в установах, що здійснюють освітню діяльність, створюваних районними Військово-цивільними адміністраціями Харківської області. Встановлюються такі типи освітніх установ, що реалізують основні освітні програми: а) дошкільна навчальна установа - навчальна установа, що здійснює як основну мету її діяльності навчальну діяльність за освітніми програмами дошкільної освіти, нагляд та догляд за дітьми; б) загальноосвітня установа - освітня установа, що здійснює як основну мету її діяльності освітню діяльність за навчальними програмами початкової загальної, основної загальної та (або) середньої загальної освіти. Відповідно до п. 5.6. Тимчасового порядку, освоєння учнями освітніх програм основної загальної та середньої загальної освіти завершується підсумковою атестацією, яка є обов`язковою.

Відповідно до п.5.21 Тимчасового порядку особам, які успішно пройшли підсумкову атестацію за освітніми програмами загальної та середньої загальної освіти, видається у встановленому законодавством про освіту порядку атестат про основну загальну або середню загальну освіту, що підтверджує отримання загальної освіти відповідного рівня.

Відповідно до 5.22 Тимчасового порядку, особам, які успішно пройшли підсумкову атестацію, видаються документи про освіту, зразки яких самостійно встановлюються установами.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Федерального закону «Про освіту в російській федерації» («Федерального закона "Об образовании в российской федерации"») від 29.12.2012 № 273- ФЗ (далі - закон № 273-ФЗ) в освітніх організаціях освітня діяльність здійснюється на державній мові російської федерації, якщо цією статтею не встановлено інше. Викладання та вивчення державної мови російської федерації в рамках освітніх програм, що мають державну акредитацію, здійснюються відповідно до федеральних державних освітніх стандартів, освітніх стандартів.

Відповідно до ст. 1 Федерального закону «Про державну мову російської федерації» («Федерального закона «О государственном языке российской федерации») від 01.06.2005 № 53-ФЗ відповідно до Конституції російської федерації державною мовою російської федерації на всій її території є російська мова.

Відповідно до п. 6 ст. 2 закону № 273-ФЗ федеральний державний освітній стандарт - сукупність обов`язкових вимог до освіти певного рівня та (або) до професії, спеціальності та напряму підготовки, затверджених залежно від рівня освіти федеральним органом виконавчої влади, що здійснює функції з вироблення та реалізації державної політики та нормативно-правового регулювання у сфері загальної освіти, або федеральним органом виконавчої влади, що здійснює функції з вироблення та реалізації державної політики та нормативно-правового регулювання у сфері вищої освіти.

Відповідно до 4.4 ст. 10 закону № 273-ФЗ у російській федерації встановлюються наступні рівні загальної освіти: 1) дошкільна освіта; 2) початкова загальна освіта; 3) основна загальна освіта; 4) середня загальна освіта.

Відповідно до ч.5 ст. 10 закону № 273-ФЗ у російській федерації встановлюються наступні рівні професійної освіти: 1) середня професійна освіта; 2) вища освіта - бакалаврат; вища освіта - спеціалітет, магістратура; 4) вища освіта - підготовка кадрів вищої кваліфікації.

Відповідно до ч.1 ст. 11 закону № 273-ФЗ федеральні державні освітні стандарти та федеральні державні вимоги забезпечують: 1) єдність освітнього простору російської федерації; 2) наступність основних освітніх програм; 3) можливість формування основних професійних освітніх програм різних рівнів складності, профілів та спрямованості з урахуванням освітніх потреб та здібностей учнів, а також потреб суспільства та держави у кваліфікованих кадрах; 4) державні гарантії рівня та якості освіти на основі єдності обов`язкових вимог до умов реалізації основних освітніх програм та результатів їх освоєння.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 закону № 273-ФЗ федеральні державні освітні стандарти включають вимоги до: 1) структурі основних освітніх програм (у тому числі співвідношенню обов`язкової частини основної освітньої програми та частини, що формується учасниками освітніх відносин) та їх обсягу; 2) умов реалізації основних освітніх програм, у тому числі кадрових, фінансових, матеріально-технічних умов; 3) результатів освоєння основних освітніх програм.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 закону № 273-ФЗ федеральні державні освітні стандарти загальної освіти розробляються за рівнем освіти.

Відповідно до ч.1 ст. 12 закону № 273-ФЗ Освітні програми визначають зміст освіти.

Відповідно до ч.2 ст. 12 закону № 273-ФЗ у російській федерації за рівнями загальної та професійної освіти, за професійним навчанням реалізуються основні освітні програми, за додатковою освітою - додаткові освітні програми.

Відповідно до ч. 3 ст. 12 закону № 273-ФЗ до основних освітніх програм відносяться: 1) основні загальноосвітні програми - освітні програми дошкільної освіти, освітні програми початкової загальної освіти, освітні програми основної загальної освіти, освітні програми середньої загальної освіти.

Стандарти початкової загальної освіти (1-4 класи) у системі освіти російської федерації затверджено наказом міністерства освіти російської федерації (министерства просвещения российской федерации) від 31.05.2021 № 286 «Про затвердження федерального державного освітнього стандарту початкової загальної освіти» («Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования»), зареєстрований в міністерстві юстиції рф 05.07.2021 № 64100 (далі - ФДОС № 286). Згідно з п. 32.1 цього стандарту, до навчального плану входять наступні обов`язкові для вивчення учбові предмети (учбові модулі): російська мова, Літературне читання, Рідна мова та (або) державна мова республіки російської федерації, Літературне читання рідною мовою, Іноземна мова, Математика, Навколишній світ, Основи релігійних культур та світської етики: навчальний модуль: "Основи православної культури"; навчальний модуль: "Основи іудейської культури"; навчальний модуль: "Основи буддійської культури"; навчальний модуль: "Основи ісламської культури"; навчальний модуль: "Основи релігійних культур народів росії"; навчальний модуль: "Основи світської етики", Образотворче мистецтво, Музика, Технологія, Фізична культура.

Відповідно до п. 15 цього стандарту програма початкової загальної освіти реалізується державною мовою російської федерації.

Стандарти основної загальної освіти (5-9 класи) у системі освіти російської федерації затверджено Наказом Міністерства освіти російської федерації (Министерства просвещения российской федерации) від 31.05.2021 № 287 «Про затвердження федерального державного освітнього стандарту основної загальної освіти» ("Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования") (зареєстрований в міністерстві юстиції рф 05.07.2021 № 64101) (далі - ФДОС № 287). Згідно з п. 32.1 цього стандарту, до навчального плану входять наступні обов`язкові для вивчення учбові предмети: російська мова, Література, Рідна мова та (або) державна мова республіки російської федерації, Рідна література, Іноземна мова, Друга іноземна мова, Математика, Інформатика, Історія, Суспільствознавство, Географія, Фізика, Хімія, Біологія, Образотворче мистецтво, Музика, Технологія, Фізична культура Основи безпеки життєдіяльності. Навчальний предмет «Математика» предметної галузі «Математика та інформатика» включає навчальні курси «Алгебра», «Геометрія», «Вірогідність і статистика».

Відповідно до п. 15 цього стандарту програма основної загальної освіти, у тому числі адаптована, реалізується державною мовою російської федерації.

Відповідно до п. 31.2 цього стандарту досягнення учнями планованих результатів освоєння програми основної загальної освіти визначається після завершення навчання у процесі державної підсумкової атестації.

Стандарти середньої загальної освіти (10-11 класи) у системі освіти російської федерації затверджено Наказом Міністерства освіти та науки російської федерації від 17.05.2012 №413 «Про затвердження федерального державного освітнього стандарту середньої загальної освіти» ("Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования"), зареєстрований в міністерстві юстиції рф 06.07.2012 № 24480) (далі - ФДОС № 413). Згідно з п. 18.3.1 цього стандарту, учбовий план середньої загальної освіти передбачає обов`язкове вивчення наступних учбових предметів на базовому та поглибленому рівні: російська мова, Література, Рідна мова та (або) державна мова республіки російської федерації, Рідна література, Іноземна мова, Друга іноземна мова, Математика, Інформатика, Історія, Суспільствознавство, Географія, Фізика, Хімія, Біологія, Фізична культура, Основи безпеки життєдіяльності.

Відповідно до п. 12 цього стандарту освоєння учнями основної освітньої програми завершується державною підсумковою атестацією учнів.

Також, відповідно до п.1 ч. 1 ст. 60 закону № 273-ФЗ, у російській федерації видаються документи про освіту та (або) про кваліфікацію, до яких відносяться документ про освіту, документи про освіту та про кваліфікацію, документи про кваліфікацію.

Відповідно до ч. 2 ст. 60 закону № 273-ФЗ документа про освіту та (або) про кваліфікацію оформлюються на державній мові російської федерації, якщо інше не встановлено цим федеральним законом, законом російської федерації від 25 жовтня 1991 року «Про мови народів російської федерації», та засвідчуються печатками організацій, що провадять освітню діяльність.

Відповідно до ч. 2 ст. 60 закону № 273-ФЗ, особам, які успішно пройшли підсумкову атестацію, видаються документи про освіту та (або) про кваліфікацію, зразки яких самостійно встановлюються організаціями, що провадять освітню діяльність.

Відповідно до ч. 4 ст. 60 закону № 273-ФЗ, особам, які успішно пройшли підсумкову атестацію, видаються, якщо інше не передбачено цим Законом, документи про освіту та документи про освіту і кваліфікацію. Зразки документів про освіту (атестат про базову загальну освіту і атестат про середню загальну освіту), документи про освіту і кваліфікацію (диплом про середню професійну освіту) і додатки до них, опис цих документів і додатків, порядок заповнення, запису і видачі цих документів і їх дублікатів встановлюються федеральним органом виконавчої влади, що виконує функції з розробки і реалізації державної політики та нормативно-правового регулювання в галузі загальної освіти.

Відповідно до ч. 6 ст. 60 закону № 273-ФЗ документ про освіту, виданий особам, які успішно пройшли державну підсумкову атестацію, підтверджує здобуття загальної освіти такого рівня: 1) основна загальна освіта (підтверджується свідоцтвом про базову загальну освіту); 2) середню загальну освіту (підтверджується атестатом про повну загальну середню освіту).

Відповідно до ч.2 ст. 68 закону № 273-ФЗ до освоєння освітніх програм середньої професійної освіти допускаються особи, які мають освіту не нижче за основну загальну або середню загальну освіту, якщо інше не встановлено цим федеральним законом.

Відповідно до ч.2 ст. 69 закону № 273-ФЗ до освоєння програм бакалаврату або програм спеціаліста допускаються особи, які мають середню загальну освіту.

Наказом Міністерства освіти російської федерації № 545 від 05.10.2020 «Про затвердження зразків та описів атестатів про основну загальну та середню загальну освіту та додатків до них» («Об утверждении образцов и описаний аттестатов об основном общем и среднем общем образовании и приложений к ним»), зареєстрованим в міністерстві юстиції рф 29.12.2020 № 61900) (далі - Наказ МО РФ № 545), затверджено зразок атестата про основну загальну освіту/зразок атестата про основну загальну освіту з відзнакою, зразок додатка до атестата про основну загальну освіту/атестата про основну загальну освіту з відзнакою, опис атестата про основну загальну освіту/зразок атестата про основну загальну освіту з відзнакою та додатку до них, зразок атестата про середню загальну освіту/зразок атестата про середню загальну освіту з відзнакою, зразок додатка до атестата про середню загальну освіту/зразок атестата про середню загальну освіту з відзнакою, опис атестата про середню загальну освіту/зразок атестата про середню загальну освіту з відзнакою.

Наказом міністерства освіти російської федерації № 546 від 05.10.2020 «Про затвердження Порядку заповнення, обліку та видачі атестатів про основну загальну та середню загальну освіту та їх дублікатів» («Об утверждении Порядка заполнения, учета и выдачи аттестатов об основном общем и среднем общем образовании и их дубликатов»), зареєстрованим в міністерстві юстиції рф 22.12.2020 № 61709) (далі - Наказ мо рф № 546) затверджено відповідний Порядок (далі- Порядок).

Відповідно до п. 21 Порядку атестат про основну загальну освіту та додаток до нього видаються особам, які завершили навчання по освітнім програмам основної загальної освіти та успішно пройшли державну підсумкову атестацію (які набрали по учбовим предметам, що здавалися, мінімальну кількість первинних балів, визначену органом виконавчої влади суб`єкта російської федерації, що здійснює державне управління у сфері освіти, органом публічної влади федеральної території «Сіріус», що здійснює управління у сфері освіти, засновником, закордонною установою міністерства іноземних справ російської федерації, що має у своїй структурі спеціалізовані структурні освітні підрозділи.

Атестат про основну загальну освіту з відзнакою та додаток до нього видаються випускникам 9 класу, які завершили навчання по освітнім програмам основної загальної освіти, успішно пройшли державну підсумкову атестацію (без врахування результатів, отриманих при проходженні повторної державної підсумкової атестації) та які мають підсумкові відмітки «відмінно» по усім учбовим предметам учбового плану, що вивчався на рівні основної загальної освіти.

Атестат про середню загальну освіту та додаток до нього видаються особам, які завершили навчання за освітніми програмами середньої загальної освіти та успішно пройшли державну підсумкову атестацію (набрали з обов`язкових навчальних предметів при складання єдиного державного іспиту (далі - ЄДІ) (за винятком ЄДІ з математики базового рівня)) кількість балів не нижче мінімальної, що визначається рососвітнаглядом (федеральна служба з нагляду у сфері освіти та науки), а при складанні державного випускного іспиту (далі - ДВІ) та ЄДІ з математики базового рівня - отримували відмітку не нижче за задовільний (3 бали).

Атестат про середню загальну освіту з відзнакою та додаток до нього видаються випускникам 11 (12) класу, які завершили навчання за освітніми програмами середньої загальної освіти, які мають підсумкові позначки "відмінно" з усіх навчальних предметів навчального плану, що вивчалися на рівні середньої загальної освіти, які отримали задовільні результати при проходженні державної підсумкової атестації (без урахування результатів, отриманих при проходженні повторної державної підсумкової атестації) та таким, що набрали:

не менше 70 балів на ЄДІ відповідно з навчальних предметів "російська мова", "Математика" профільного рівня або 5 балів на ЄДІ з навчального предмета "Математика" базового рівня;

у разі проходження випускником 11 (12) класу державної підсумкової атестації у формі ДВІ - 5 балів з обов`язкових навчальних предметів;

у разі вибору випускником різних форм проходження державної підсумкової атестації (ЄДІ та ДВІ) - 5 балів за обов`язковим навчальним предметом, що здається, у формі ДВІ та ЄДІ з математики базового рівня, а також не менше 70 балів по обов`язковому навчальному предмету що здається у формі ЄДІ. f

Відповідно до п. 22 Порядку атестати та додатки до них видаються випускникам 9 та 11 класів тими організаціями, що здійснюють освітню діяльність, в яких вони проходили державну підсумкову атестацію, на підставі рішення педагогічної ради організації, що здійснює освітню діяльність.

Таким чином, у період тимчасової окупації м. Ізюм Харківської області, окупаційною адміністрацією російської федерації в Харківській області, всупереч законам України, прийнято рішення про ліквідацію законних освітніх закладів, та створення на їх базі нових освітніх закладів, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора.

Так, керівником т.зв. «военно-гражданской администрации Изюмского района Харьковской области» було призначено громадянина України ОСОБА_10 , яким у складі вказаного незаконного органу створено структурний підрозділ - відділ освіти, керівником якого призначено громадянку ОСОБА_11 .

До завдань вказаного підрозділу входило створення закладів освіти на території Ізюмського району Харківської області, підбір та призначення на посаду їх директорів, загальна організаційна, матеріально-технічна, інформаційна підготовка новостворених закладів освіти до навчального процесу відповідно до стандартів російської федерації та надання відповідних консультацій та методично-рекомендаційних матеріалів їх керівникам.

Під час окупації м. Ізюм Харківської області, у період з 24.02.2022 по 12.07.2022, у громадянки України ОСОБА_7 виник злочинний умисел, направлений на співпрацю з представниками збройних сил російської федерації та окупаційною адміністрацією, а саме: вчинення дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у навчальному закладі - Ізюмському ліцеї № 11 Ізюмської міської ради Харківської області.

У період не пізніше 12.07.2022 представником окупаційної влади, а саме керівником «відділу освіти Військово-цивільної адміністрації Ізюмського району Харківської області» ОСОБА_11 , на підставі заяви ОСОБА_7 , останню було призначено на посаду директора «Общеобразовательной школы № 11 г. Изюм» (до окупації території м. Ізюм та перейменування - Ізюмського ліцею № 11 Ізюмської міської ради Харківської області), згідно наказу окупаційної адміністрації №58-к від 12.07.2022.

У невстановлений досудовим розслідуванням час представниками окупаційної адміністрації держави-агресора створено заклад освіти під назвою «Муниципальная бюджетная образовательная организация « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на базі приміщень та матеріальних цінностей Ізюмського ліцею № 11 Ізюмської міської ради Харківської області (адреса: Харківська обл., м. Ізюм, вул. Володимира Бескорсого (колишня Петровського, 35а), керівником якого призначено ОСОБА_7 .

Далі, у період з 13.07.2022 ОСОБА_7 після зайняття посади директора навчального закладу, діючи в межах покладених окупаційною адміністрацією повноважень та свого злочинного умислу, спрямованого на вчинення дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора, почала підготовку навчального закладу для проведення навчального процесу за стандартами освіти держави-агресора та з цією метою приймала участь у нарадах, що проводило керівництво окупаційної адміністрації, проводила співбесіди та підбирала на роботу до навчального закладу вчителів та технічний персонал, яким в подальшому видавалася заробітна плата російськими рублями, проводила наради серед вчителів та технічного персоналу, повідомляла останнім про поступове впровадження російської мови навчання, підручників, виданих за освітніми стандартами рф, та інших стандартів освіти держави-агресора (російської федерації) у вказаному навчальному закладі, що відповідають федеральному закону «Про освіту в російській федерації» від 29.12.2012 № 273-ФЗ, федеральним державним освітнім стандартам загальної освіти, визначеними ФДОС №286, №287, №413.

Крім того, ОСОБА_7 у період з 14.07.2022 по 31.07.2022 здійснила виїзд до російської федерації для проходження перепідготовки за стандартами освіти та освітніми програмами російської федерації для подальшого впровадження стандартів освіти російської федерації у навчальних закладах.

Крім того, у порушення ст. 40 Закону України про освіту», ст. 18 Закону України «Про повну загальну середню освіту», Порядку виготовлення, видачі та обліку документів про початкову освіту, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України № 767 від 02.07.2021, вчинила дії, що відповідають положенням федерального закону «Про освіту в російській федерації» від 29.12.2012 № 273-ФЗ, федеральних державних освітніх стандартів загальної освіти (ФДОС № 286, № 287, № 413), наказів мо рф № 545 та № 546, а саме 10.08.2022 підписала та у подальшому на урочистому масовому заході за участі представників окупаційної адміністрації, видала випускникам 9 класів та 11 класів різних навчальних закладів Ізюмського району як випускникам «Муниципальной бюджетной образовательной организации «Средней общеобразовательной школи № 11 г. Изюма»» (до окупації території м. Ізюм та перейменування - Ізюмського ліцею №11 Ізюмської міської ради Харківської області) атестати про основну загальну освіту («об основном общем образовании»), атестати про основну загальну освіту з відзнакою (об основном общем образовании с отличием») та атестати про середню загальну освіту («о среднем общем образовании») про нібито отримання основної загальної освіти та середньої загальної освіти за російськими стандартами освіти, які за змістом, формою та реквізитами відповідають зразкам відповідних документів про освіту, затверджених наказом міністерства освіти російської федерації № 545 від 05.10.2020 «Про затвердження зразків та описів атестатів про основну загальну та середню загальну освіту та додатків до них» та не відповідають зразкам документів про освіту, затвердженим Наказом Міністерства освіти і науки України № 1109 від 16.10.2018 «Про деякі питання документів про загальну середню освіту» та технічним описам документів про освіту, затвердженим Наказом Міністерства освіти і науки України № 97 від 04.02.2014 «Про затвердження технічних описів документів про освіту та вчені звання».

Також, у навчальному закладі «Муниципальная бюджетная образовательная организация «Средняя общеобразовательная школа № 11 г. Изюма»» (до окупації території м. Ізюм та перейменування - Ізюмському ліцеї №11 Ізюмської міської ради Харківської області) планувалося проведення свята «Першого вересня», на якому передбачалася публічна демонстрація відеопривітання міністра освіти рф.

Не погоджуючись з вироком суду першої інстанції, прокурор у кримінальному провадженні ОСОБА_6 подав апеляційну скаргу, в якій просить вирок суду першої інстанції скасувати з підстав невідповідності призначеного судом покарання ступеню тяжкості кримінального правопорушення та особі обвинуваченої через м`якість.

Просить ухвалити новий вирок, яким ОСОБА_7 визнати винною та призначити їй покарання за ч.3 ст.111-1 КК України у виді 2 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій у закладах освіти, а також обіймати посади в органах державної влади, державного управління та контролю, місцевого самоврядування у сфері освіти та займатися освітньою та виховною діяльністю строком на 10 років.

На обґрунтування вказаних доводів зазначає, що ОСОБА_7 вчинила кримінальне правопорушення проти основ національної безпеки України, виконуючи особливу роль особи, яка вчинила колабораційну діяльність у закладах освіти, спричинила вкрай негативні наслідки для впровадження повноцінного освітнього процесу в Україні, а тим більше, в умовах воєнного стану.

Захисником обвинуваченої адвокатом ОСОБА_8 подані заперечення на апеляційну скаргу, в яких вона просить апеляційну скаргу прокурора залишити без задоволення, а вирок Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року у відношенні ОСОБА_7 без змін.

Заслухавши доповідь судді, вислухавши доводи прокурора, який підтримав апеляційну скаргу, а також думку обвинуваченої та її захисника, які заперечували проти задоволення апеляційної скарги прокурора та просили вирок суду залишити без зміни, перевіривши матеріали провадження, колегія суддів прийшла до наступних висновків.

Так, відповідно до вимог ст.404 КПК України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційних скарг.

Дії обвинуваченої кваліфіковано правильно, висновки суду відносно фактичних обставин справи, які в суді першої інстанції не заперечувались і відносно яких, відповідно до вимог ч.3 ст.349 КПК України, докази не досліджувались, колегія суддів на підставі ч.2 ст.394 та ч.1 ст.404 КПК України, не перевіряє.

Аналізуючи доводи прокурора про невідповідність призначеного покарання ступеню тяжкості кримінального правопорушення та особі обвинуваченої внаслідок м`якості, колегія суддів вважає їх обґрунтованими з наступних підстав.

Так, згідно з ч. 2 ст. 50 КК України, покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами.

Відповідно до вимог ст.65 КК України,при призначенні покарання суд враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, особу винного та обставини, що пом`якшують і обтяжують покарання. Особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначене покарання, необхідне й достатнє для її виправлення та попередження нових злочинів.

У роз`ясненнях, наведених в Постанові Пленуму Верховного Суду України № 7 від 24 жовтня 2003 року «Про практику призначення судами кримінального покарання», зазначено, що призначене покарання має бути необхідним і достатнім для виправлення засудженого та попередження вчинення ним нових злочинів і повинно відповідати принципам законності, справедливості, обґрунтованості і гуманізму.

Відповідно до висновку Верховного Суду, який викладено у постанові від 02 березня 2021 року у справі №721/115/19, для досягнення пропорційності між злочином та покаранням, основним чинником, який має братися до уваги під час визначення виду та міри покарання за злочин, є ступінь його тяжкості та небезпечності. При призначенні покарання судам слід прагнути до справедливості та пропорційності, а будь-які винятки з цієї мети мають бути належним чином обґрунтовані.

При призначенні покарання обвинуваченій ОСОБА_7 , суд першої інстанції врахував характер, ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, яке, відповідно до ст.12 КК України, відноситься до злочинів невеликої тяжкості, ступінь суспільної небезпеки вчиненого, конкретні обставини по справі в їх сукупності, наявність обставин, що пом`якшують покарання, та відсутність обставин, що обтяжують покарання, а також дані про особу обвинуваченої, яка раніше не судима, одружена, має вищу освіту, міцні соціальні зв`язки (двоє повнолітніх дітей), позитивну характеризується за місцем проживання та роботи, має подяки від адміністрації Ізюмського району Харківської області, учнів та їх батьків.

Крім того, судом першої інстанції взято до уваги й те, що ОСОБА_7 має ряд хронічних захворювань, мати чоловіка обвинуваченої ОСОБА_12 , 1940 року народження, згідно з висновком ЛКК КНП «Центр первинної медико-санітраної допомоги міста Ізюм» від 09 березня 2023 року, потребує отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

Обставиною, яка пом`якшує покарання ОСОБА_7 , судом першої інстанції визнано щире каяття у вчиненому злочині.

Обставин, які обтяжують покарання обвинуваченій, судом не встановлено.

З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов висновку, що покарання ОСОБА_7 у виді 1 року позбавлення волі в межах санкції частини статті, буде справедливим, необхідним і достатнім для її виправлення та попередження вчинення нею нового злочину.

Разом з тим, колегія суддів не може погодитись із даним висновком суду з огляду на те, що при призначені обвинуваченій ОСОБА_7 покарання за ч.3 ст.111-1 КК України, суд першої інстанції не у повному обсязі врахував тяжкість вчиненого обвинуваченою кримінального правопорушення, зокрема те, що ОСОБА_7 вчинила злочин проти основ національної безпеки України, що становить велику суспільну небезпеку, здійснювала дії, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти у період воєнного стану, спричинила вкрай негативні наслідки для впровадження повноцінного освітнього процесу в Україні.

Крім того, значну роль у формуванні та збереженні ідентичності дитини відіграє саме освіта, через яку здійснюється безпосередній вплив на становлення та розвиток світоглядних уявлень, національної та правової ідентичності, громадянської позиції, ставлення до своєї держави та надбань її народу тощо. А системний підхід російської влади до впровадження власної освіти спрямований, у тому числі, на викоріння української ідентичності дітей, здійснення освітнього процесу передбачається повністю за російським стандартами, російською мовою та включає потужну пропагандистську складову, що має на меті «денацифікувати» українських дітей та сформувати державі-агресору світогляд.

Беручи до уваги викладене, колегія суддів вважає, що призначене ОСОБА_7 основне покарання у виді 1 року позбавлення волі не відповідає загальним засадам призначення покарання, принципам законності, справедливості, обґрунтованості та індивідуалізації покарання та не сприятиме виправленню засудженої та запобіганню вчиненню нею нових правопорушень.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.420 КПК України, суд апеляційної інстанції скасовує вирок суду першої інстанції і ухвалює свій вирок у разі необхідності застосування більш суворого покарання.

При призначенні обвинуваченій ОСОБА_7 покарання, колегія суддів враховує характер та ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, його наслідки, дані про особу обвинуваченої, а також обставини, що пом`якшують покарання, та відсутність обставин, що обтяжують покарання.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що вирок суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині призначеного ОСОБА_7 покарання,з ухваленням в цій частині нового вироку, з призначенням основного покарання у виді позбавлення волі в середніх межах санкції, передбаченої ч.3 ст.111-1 КК України, з призначенням додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій у закладах освіти, а також обіймати посади в органах державної влади, державного управління та контролю, місцевого самоврядування у сфері освіти та займатися освітньою та виховною діяльністю на строк 10 років, у зв`язку з чим апеляційна скарга прокурора підлягає частковому задоволенню.

На переконання колегії суддів, саме таке покарання відповідатиме загальним засадам призначення покарання, є пропорційним характеру вчинених дій, їх небезпечності, необхідним та достатнім для досягнення мети покарання - виправлення обвинуваченої та попередження вчинення нових злочинів як засудженою, так і іншими особами.

Колегія суддів, з урахуванням позитивних характеристик обвинуваченої, наявність безліч подяк, її щирого каяття у вчиненому, стан здоров`я, а також суспільну небезпеку вчиненого кримінального правопорушення у період дії воєнного стану проти основ національної безпеки України та в умовах тимчасової окупації частини території України, не вбачає підстав для застосування положень ст.69 та ст.75 КК України.

Початок строку відбування покарання ОСОБА_7 належить рахувати з дня її затримання, а саме з 15 березня 2023 року, зарахувавши останній, на підставі ч.5 ст.72 КК України, у строк покарання строк попереднього ув`язнення з 15 березня 2023 року по день ухвалення цього вироку, з розрахунку 1 день попереднього ув`язнення за 1 день позбавлення волі.

В решті вирок Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року стосовно ОСОБА_7 належить залишити без змін.

Істотних порушень вимог кримінального процесуального закону, які б тягли за собою скасування оскаржуваного обвинувального вироку та призначення нового розгляду кримінального провадження в суді першої інстанції, не вбачається.

Поряд зцим належитьврахувати,що відповіднодо вимогч.15ст.615КПК України,в умовах дії воєнного стану після складання та підписання повного тексту вироку, суд має право обмежитися проголошенням його резолютивної частини з обов`язковим врученням учасникам судового провадження повного тексту вироку в день його проголошення.

Керуючись ст.ст. 392, 393, 404, 405, 407, 409, 414, 418, 420 КПК України, колегія суддів,

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_6 задовольнити частково.

Вирок Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року стосовно ОСОБА_7 в частині призначеного покарання скасувати та ухвалити в цій частині новий вирок.

Призначити ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , покарання за ч.3 ст.111-1 КК України у виді 1 (одного) року 6 (шість) місяців позбавлення волі, з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій у закладах освіти, а також обіймати посади в органах державної влади, державного управління та контролю, місцевого самоврядування у сфері освіти та займатися освітньою та виховною діяльністю на строк 10 (десять) років.

Строк додатковогопокарання ОСОБА_7 у видіпозбавлення права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій у закладах освіти, а також обіймати посади в органах державної влади, державного управління та контролю, місцевого самоврядування у сфері освіти та займатися освітньою та виховною діяльністю, обчислюється з моменту відбуття основного покарання.

Початок строку відбування покарання ОСОБА_7 рахувати з дня її затримання, а саме з 15 березня 2023 року.

На підставі ч.5 ст.72 КК України, зарахувати ОСОБА_7 у строк покарання строк її попереднього ув`язнення, з 15 березня 2023 року по 15 квітня 2024 року включно, із розрахунку 1 день попереднього ув`язнення за 1 день позбавлення волі.

У решті вирок Дзержинського районного суду м. Харкова від 12 січня 2024 року стосовно ОСОБА_7 залишити без змін.

Вирок набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржений у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом трьох місяців з дня його проголошення, а засудженою, яка тримається під вартою, - в той самий строк з дня вручення їй копії судового рішення.

Головуючий

Судді:

Джерело: ЄДРСР 118435696
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку