open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 440/907/23
Моніторити
Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /31.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /15.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /15.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 440/907/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /31.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /15.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /15.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 440/907/23

адміністративне провадження № К/990/42667/23

Верховний Суд у складі колегії суддів першої палати Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Бившевої Л.І., Гімона М.М.,

секретар судового засідання - Титенко М.П.,

за участю:

представника позивача - Скубака А.В.,

представника відповідача - Прокопчука О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу № 440/907/23

за позовом Державного підприємства «Жовтневий спиртовий завод» до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державного підприємства «Жовтневий спиртовий завод» на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 травня 2023 року (суддя Шевяков І.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року (головуючий суддя Катунов В.В., судді: Чалий І.С., Ральченко І.М.),

В С Т А Н О В И В :

У січні 2023 року Державне підприємство "Жовтневий спиртовий завод" (далі також - позивач, Підприємство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі також - відповідач, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0035890903 від 18.10.2022.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, Підприємство вказує на те, що посадові особи контролюючого органу перевищили свої повноваження, збільшуючи за наслідками камеральної перевірки грошові зобов`язання. Наголошує, що під час камеральної перевірки не можуть досліджуватися питання своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів.

Також позивач наполягає на тому, що пільга з акцизного податку, передбачена абзацом «д» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Податкового кодексу України (далі також - ПК України), була ним застосована правомірно, оскільки хоч ДП «Жовтневий спиртовий завод» і не було включено до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно- косметичної продукції, оцту з харчової сировини, проте передача підакцизного товару як господарська операція платником не вчинялася, а відбувалася лише передача спирту в межах одного підприємства між виробничими підрозділами.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15.05.2023, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, в задоволенні позову відмовлено.

В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що 19.08.2022 Підприємством подано декларацію акцизного податку за липень 2022 року. Згідно даних декларації ДП "Жовтневий спиртовий завод" задекларовано нульове зобов`язання з акцизного податку за липень 2022 року.

16.09.2022 головним державним інспектором відділу адміністрування акцизного податку управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку податкової декларації з акцизного податку за липень 2022 року ДП "Жовтневий спиртовий завод", за наслідками якої складено акт від 16.09.2022 №3768/16-31-09-03/00374829.

Відповідно до акту камеральної перевірки встановлено порушення ДП "Жовтневий спиртовий завод":

- вимог пп. 213.1.2 п. 213.1 ст. 213 та пп. 214.4 ст. 214 ПК України, в частині невключення до об`єкту оподаткування обсягів передачі в межах одного підприємства з метою промислової переробки підакцизної продукції - спирту етилового денатурованого в обсязі 1 312 487,50 літрів 100-відсоткового спирту;

- вимог пп. 229.1.1 п. 299.1 ст. 299 ПК України, вимог статті 7-1 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (із змінами і доповненнями) (далі також - Закону №481- ВР) , а саме, здійснення передачі (відпуску та отримання) спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, без дотримання умови внесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

У зв`язку з неправомірним застосуванням пільги на сплату податкового зобов`язання з акцизного податку, сума заниження податкових зобов`язань відповідно обсягів спирту етилового денатурованого, переданого на переробку з порушенням умов оподаткування акцизним податком та чинної ставки акцизного податку в розмірі 133,31 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту, склала 174 967 708,63 грн.

Розцінюючи дії ДП «Жовтневий спиртовий завод» щодо безпідставного застосуванням пільги на сплату податкового зобов`язання з акцизного податку як умисні, контролюючий орган на підставі пункту 123.5 статті 123 ПК України застосував до позивача штраф у подвійному розмірі, всього 349 935 417,26 грн.

Загальна сума визначеного контролюючим органом грошового зобов`язання податковим повідомленням-рішенням 0035890903 від 18.10.2022 про збільшення суми грошового зобов`язання з акцизного податку на спирт склала 524 903 125,89 грн, з яких 174 967 708,63 грн - сума збільшеного податкового зобов`язання з акцизного податку, 349 935 417,26 грн - застосована штрафна санкція.

Вважаючи вищевказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, позицію якого підтримав й апеляційний суд, виходив з того, що з 17.06.2022 отримувати спирт етиловий за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту для виробництва продукції, зазначеної у підпунктах "д", "е", "є" цього підпункту, дозволяється лише суб`єктам господарювання, внесеним до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини. При цьому, суди вказали, що положеннями статті 7-1 Закону №481-ВР та підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України не передбачено виключень, зокрема і тих, на яких наголошував позивач - передача спирту на переробку в межах підприємства. Закон не містить конкретних вказівок на господарські операції, внаслідок яких має відбуватися «отримання» спирту в розумінні досліджуваної статті ПК України. А отже, за висновками судів, слід трактувати цю норму у сенсі будь-якого «отримання». І отримання спирту від іншого виробничого підрозділу того ж підприємства є так само отриманням спирту для виробництва продукції хімічного призначення яким було б і отримання внаслідок господарської операції з іншим суб`єктом господарювання - контрагентом.

Також суди прийшли до висновку, що контролюючий орган не допустив порушень під час проведення перевірки, обґрунтувавши його тим, що у постанові Верховного Суду від 19 квітня 2022 року у справі № 816/687/16 судова палата зробила висновок, що виявлене за результатами камеральної перевірки податкової декларації (розрахунку) заниження платником податку суми податкового зобов`язання внаслідок застосування ставки податку іншої, ніж встановлено нормою ПК, є достатньою підставою для визначення контролюючим органом відповідно до пункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК суми грошових зобов`язань.

З такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився позивач та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушенням ними норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, Підприємство наголошує на тому, що не отримує спирт етиловий денатурований від інших суб`єктів господарювання, а являється його виробником (тобто власником), здійснюючи діяльність по його виготовленню на підставі ліцензії, а відтак згідно норм ПК України для застосування податкової пільги, передбаченої абзацом «д» п.п. 229.1.1 п. 229.1 статті 229 ПК України, дотримання вимоги про включення Підприємства до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно - косметичної продукції, оцту з харчової сировини, не є обов`язковою. Така вимога, на переконання позивача, є обов`язковою лише у випадку отримання спирту етилового денатурованого від інших суб`єктів господарювання (контрагентів).

Також скаржник вважає, що одночасне застосування судами до спірних правовідносин норм абзацу «д» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України та статті 7-1 Закону № 481/95-ВР суперечить пунктам 7.3 та 7.4 статті 7 ПК України, оскільки у даному випадку застосуванню підлягають лише норми Податкового кодексу.

Підставою касаційного оскарження судових рішень Підприємство визначило пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме: суди неправильно застосували пункти 7.3, 7.4 статті 7 та абзац 12 п.п.229.1.1 п.229.1 ст.229 ПК України, за відсутності висновку Верховного Суду з питання їх правильного застосування у подібних правовідносинах.

Ухвалою від 26.12.2023 Верховний Суд відкрив касаційне провадження за поданою скаргою з метою перевірки зазначених доводів позивача.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить останню залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

У судовому засіданні представник Підприємства підтримав вимоги касаційної скарги, просив її задовольнити з підстав, викладених у останній.

Представник контролюючого органу проти доводів і вимог касаційної скарги заперечував, просив залишити її без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції - без змін.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Ключове питання, в межах вирішення якого відкрито касаційне провадження, полягає в тому, чи є підстави вважати, що суб`єкт господарювання, який самостійно виготовляє спирт етиловий денатурований та в подальшому передає його в межах свого ж підприємства з метою промислової переробки та який не включений до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, позбавлений права використовувати особливості оподаткування спирту етилового, визначені абзацом «д» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України, і зобов`язаний сплачувати акцизний податок на загальних підставах.

Спірні правовідносини виникли у липні 2022 року, камеральна перевірка проведена 16 вересня 2022 року, а податкове повідомлення-рішення прийнято 18 жовтня 2022 року. Відтак, для вирішення ключового питання застосуванню в межах цієї справи підлягають норми законодавства у відповідних редакціях.

Відповідно до пункту 1.1 статті 1 ПК України цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон №481- ВР.

Згідно з преамбулою Закону № 481/95-ВР цей Закон визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України. Дія цього Закону не поширюється на роздрібну торгівлю винами столовими, крім випадків, передбачених цим Законом, а також на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок і настоянок, виготовлених громадянами в домашніх умовах для власного споживання.

За визначеннями, наведеними в абзацах другому та тридцять четвертому статті 1 Закону №481/95-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин):

- спирт етиловий спирт етиловий-сирець, спирт етиловий ректифікований технічний, спирт етиловий денатурований (спирт технічний), спирт етиловий технічний, спирт етиловий ректифікований, що відповідають кодам 2207 і 2208 згідно з УКТ ЗЕД та виготовлені з крохмале- і цукровмісної сировини або з нехарчових видів сировини за спеціальними технологіями;

- спирт етиловий денатурований спирт етиловий ректифікований денатурований та інші види спирту етилового будь-якої міцності, змішані з іншими речовинами (денатуруючими добавками), які роблять його непридатним для пиття, але не перешкоджають його використанню для промислових цілей. Перелік денатуруючих добавок для денатурації спирту етилового, призначеного для використання на митній території України, затверджується Кабінетом Міністрів України. Денатуруючі добавки для денатурації спирту етилового, призначеного для використання поза межами митної території України, визначаються умовами відповідної угоди на експорт.

Відповідно до статті 2 Закону №481/95-ВР представник (представники) податкового органу здійснює (здійснюють) постійний безпосередній контроль за дотриманням встановленого порядку відпуску спирту етилового та сплати акцизного податку з нього.

Згідно зі статтею 7-1 Закону №481/95-ВР відпуск спирту етилового його виробниками та отримання спирту етилового суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які використовують його для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, здійснюється за умови внесення таких суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (далі - Електронний реєстр).

Ведення Електронного реєстру здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Для включення до Електронного реєстру суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) подає заяву, до якої додаються: копії документів, що підтверджують наявність власних та/або орендованих приміщень та технологічного обладнання для виробництва продукції з використанням спирту етилового; копії технічної документації (технічні регламенти, стандарти, технічні умови на продукцію, що виробляється з використанням спирту етилового); копії технологічних інструкцій (рецептур) на всю номенклатуру продукції, що виробляється з використанням спирту етилового (із зазначенням норм витрат на одиницю продукції); перелік технологічного обладнання, що забезпечує виробництво продукції з використанням спирту етилового.

Включення суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, до Електронного реєстру здійснюється за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 робочих днів з дня отримання заяви, за умови: внесення витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, встановлених на кожному місці отримання та місці відпуску у виробництво спирту етилового неденатурованого, внесення масових витратомірів, встановлених на кожному місці отримання та місці відпуску у виробництво спирту етилового денатурованого, а також внесення масових витратомірів, встановлених відповідно до технологічної схеми на кожному місці відпуску продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий, до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; кількості працюючих не менше 10 осіб; відсутності податкового боргу на момент прийняття рішення про включення до Електронного реєстру; внесення місць зберігання спирту до Єдиного реєстру місць зберігання спирту.

До 31.05.2022 норми щодо діяльності вказаного Електронного реєстру не були включені до змісту Податкового кодексу України; такі норми включені Законом України від 31.05.2022 року, який набрав чинності 17.06.2022.

Порядок справляння акцизного податку урегульовано Розділом VI ПК України.

Згідно з підпунктом 212.1.1 пункту 212.1 статті 212 ПК України платником акцизного податку є, зокрема, особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини.

Відповідно до підпункту 213.1.2 пункту 213.1 статті 213 ПК України об`єктом оподаткування акцизним податком є, зокрема, операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу, Ця норма не поширюється на операції з передачі в межах одного підприємства електричної енергії (за кодом 2716 00 00 00 згідно з УКТ ЗЕД), виробленої на об`єктах електроенергетики.

Пунктом 215.1 статті 215 ПК України до підакцизних товарів віднесено спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу "живого" бродіння).

Ставки податку та перелік товарів, з яких справляється податок, визначено пунктом 215.2 статті 215 ПК України.

Датою виникнення податкових зобов`язань щодо підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, згідно з пунктом 216.1 статті 216 ПК України є дата їх реалізації особою, яка їх виробляє, незалежно від цілей і напрямів подальшого використання таких товарів (продукції), крім випадків, зазначених у статтях 225 та 229 цього Кодексу.

Особливості оподаткування спирту етилового унормовані пунктом 229.1 статті 229 ПК України.

Так, пункт 229.1 статті 229 ПК України (в редакції станом на 27.05.2022) передбачав, що податок справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту із:

а) спирту етилового, який використовується підприємствами первинного та змішаного виноробства для виробництва виноградних, плодово-ягідних, інших виноматеріалів і сусла та вермутів;

б) спирту етилового, який використовується для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів;

в) спирту етилового денатурованого (спирту технічного), який реалізується суб`єктам господарювання з метою його використання як сировини для виробництва продуктів органічного синтезу, які не містять у своєму складі більш як 0,1 відсотка залишкового етанолу;

г) біоетанолу, що використовується підприємствами для виробництва бензинів моторних сумішевих із вмістом біоетанолу, етил-трет-бутилового етеру (ЕТБЕ), інших добавок на основі біоетанолу;

ґ) біоетанолу, який використовується для виробництва біопалива;

д) спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

е) спирту етилового неденатурованого, який використовується для виробництва оцту з харчової сировини;

є) спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва парфумерно-косметичної продукції;

ж) спирту етилового-сирцю, який використовується в межах одного суб`єкта господарювання для виробництва біоетанолу;

з) спирту етилового, що переміщується між акцизними складами в межах одного суб`єкта господарювання.

Згідно підпункту 229.1.2. пункту 229.1 статті 229 ПК України до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (спирту технічного), біоетанолу, що використовуються для виробництва окремих видів продукції та на які підпунктом 229.1.1 цієї статті встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, видається податковий вексель на суму податку, нарахованого на обсяг спирту, що отримується виходячи із ставки, визначеної у пункті 215.3 статті 215 цього Кодексу.

Строк, на який видається податковий вексель підприємствами-виробниками для виробництва окремих видів продукції, не може перевищувати 90 календарних днів, а підприємствами первинного виноробства, виробниками вермутів та виробниками лікарських засобів - 180 календарних днів (підпункт 229.1.3. пункту 229.1 статті 229 ПК України в редакції станом на 27.05.2022).

17.06.2022 набрав чинності Закон України від 31.05.2022 №2284-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання виробництва спирту етилового денатурованого" (далі - Закон №2284-IX), яким внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі Закон №481), крім іншого: Законом №2284 передбачено: дозвіл на отримання спирту етилового за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту для виробництва продукції, зазначеної у п. п. "д", "е", "є" п. п. 229.1.1 п. 229.1 ст. 229 Кодексу лише суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), внесеними до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, ведення якого здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Отже, з 17.06.2022 закріплено таку умову для використання пільги, встановленої зокрема абзацом «д» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України, як внесення суб`єкта господарювання до Електронного реєстру.

При цьому, положеннями статті 7-1 №481/95-ВР та підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України не передбачено виключень, зокрема і тих, на яких наголошує позивач - передача спирту на переробку в межах одного підприємства.

За визначенням п. 215.1 ПК України спирт етиловий належить до підакцизних товарів.

Як вже зазначалося, податковий орган прийшов до висновку про порушення платником вимог підпункту 213.1.2 пункту 213.1 статті 213 та пункту 214.4 статті 214 Податкового кодексу України.

Відповідно до п.213.1.2 ПК України об`єктом оподаткування акцизним податком, з-поміж іншого, є операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу.

Згідно п. 214.4 ПК України у разі обчислення податку із застосуванням специфічних ставок з підакцизних товарів (продукції) базою оподаткування є їх величина, визначена в одиницях виміру ваги, об`єму, кількості товару (продукції), об`єму циліндрів двигуна автомобіля або в інших натуральних показниках.

Як констатовано судами, позивач не оспорював того, що переданий для виробництва власної хімічної продукції етиловий спирт є підакцизним товаром і операція з його передачі є об`єктом оподаткування акцизним податком, проте стверджував, що має право на пільгове оподаткування за правилами п.п. «д» п. 229.1.1 ПКУ: за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Оскільки не відбувалася передача етилового спирту від іншого контрагента, а на виробництво був переданий спирт етиловий власного виробництва, платник стверджував, що у його випадку на нього не поширюється умова застосування ставки податку 0 грн за 1 літр спирту, передбачена п.п. 229.1.1 щодо необхідності внесення Підприємства до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, ведення якого здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Підпунктом 14.1.212 ПКУ визначено, що реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки…;

Поняття "реалізація спирту етилового" застосовується виключно для суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність з виробництва спирту етилового.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів, що Податковий кодекс України передбачає будь-яку передачу з акцизного складу (як і відбулося у випадку даного платника) для промислової переробки у т.ч. без переходу права власності як реалізацію підакцизного товару, що у свою чергу є об`єктом оподаткування за правилом 213.1.2 ПК України.

Оскільки «отримання» є складовою частиною (наслідком) операції фізичної передачі спирту, суди прийшли до обґрунтованого висновку, що податковий орган цілком аргументовано вважав, що і отримання спирту підрозділом від акцизного складу в межах одного підприємства має обов`язковою умовою внесення цього підприємства до Електронного реєстру задля застосування ставки податку 0 грн за 1 л.

Відтак, реалізуючи мету, з якою у цій справі було відкрито касаційне провадження, колегія суддів висновує, що з 17.06.2022 закріплено таку обов`язкову умову для використання пільги, встановленої зокрема абзацом «д» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України, як внесення суб`єкта господарювання до Електронного реєстру. Така вимоги є обов`язковою й для суб`єктів господарювання, які здійснюють передачу в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу.

Щодо доводів позивача про необхідність застосування до спірних відносин лише норм Податкового кодексу України, без застосування положень статті 7-1 Закону №481/95-ВР, то колегія суддів зазначає, що Закон № 481/95-ВР хоча і врегульовує умови здійснення діяльності з виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, однак, не встановлює правил і положень щодо оподаткування спирту етилового акцизним податком, в тому числі і умови отримання податкових пільг. Кожен з цих нормативно-правових актів має свою сферу регулювання і не є такими, що одночасно по-різному врегульовують одні й ті ж самі суспільні правовідносини - в даному випадку питання оподаткування акцизним податком. Окрім того, Законом №2284-IX, серед іншого, приведено у відповідність та взаємозв`язок норми статті 7-1 Закону №481/95-ВР з нормами підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України в частині обов`язку суб`єктів господарювання бути внесеними до Електронного реєстру для отримання пільги, передбаченої підпунктом 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України, а відтак посилання Підприємства на безпідставність застосування судами до спірних правовідносин, у тому числі, й норм Закону №481/95-ВР є безпідставними.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням викладеного, касаційна скарга, в межах її доводів, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, задоволенню не підлягає. Рішення суду першої інстанції і постанова апеляційного суду є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними.

Керуючись статтями 341, 344, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Державного підприємства «Жовтневий спиртовий завод» залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 травня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіВ.П. Юрченко Л.І. Бившева М.М. Гімон

Джерело: ЄДРСР 118402391
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку