open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2024 року справа № 580/11646/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

05.12.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) в особі представника адвоката Драченка В. В. з позовною заявою до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (далі відповідач), в якій просить:

- визнати протиправною відмову Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради у відмові видачі ОСОБА_1 посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї;

- зобов`язати Департамент соціальної політики Черкаської міської ради видати ОСОБА_1 посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та внести інформацію про сім`ю ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача зазначає, що ОСОБА_1 (позивач) є батьком трьох дітей: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , які постійно проживають з ним. ОСОБА_4 та ОСОБА_5 народжені в другому шлюбі позивача з ОСОБА_2 . Позивач звернувся до відповідача із заявами про отримання посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї. Однак відповідач відмовив позивачу в отриманні такого посвідчення, у зв`язку з тим, що старший син ОСОБА_3 проживає з матір`ю в іншій країні. Позивач повторно звернувся із заявою, до якої долучив лист ОСОБА_9 (матері ОСОБА_10 ) про те, що після розірвання шлюбу ОСОБА_11 проживав зі своїм батьком, а з 18.08.2023 тимчасово мешкає з матір`ю. Відповідач повторно відмовив у видачі посвідчення, посилаючись на те, що на даний час дитина перебуває з матір`ю. Представник стверджує, що позивач надав свідоцтва про народження та довідки про місце реєстрації дітей з позивачем, тому відповідач протиправно відмовив у видачі посвідчення. За захистом своїх прав позивач звернувся до суду.

21.12.2023 відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що у вересні 2023 року позивач звернувся до Департаменту із заявою щодо оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї, надавши, зокрема, рішення суду про розірвання шлюбу між ним та ОСОБА_9 , а також заяву, в якій зазначено, що старший син, ОСОБА_3 , проживає разом з матір`ю в Туреччині. Крім того, 02.10.2023 до Департаменту надійшла заява від колишньої дружини позивача - ОСОБА_9 , про те, що ОСОБА_3 після розірвання шлюбу проживав разом з батьком, однак з 18.08.2023 та станом на даний час проживає разом з нею за кордоном. Батьком був наданий дозвіл на виїзд дитини за кордон строком на 1 рік до 18.08.2024. Разом з тим, у рішенні про розірвання шлюбу між позивачем та ОСОБА_9 не визначено місця проживання дитини. А копія витягу з реєстру територіальної громади не підтверджує факт спільного проживання ОСОБА_3 з батьком та виховання батьком старшого сина, оскільки останній спільно з батьком не проживає. Тому, враховуючи, що позивач не надав документи, які б підтвердили факт виховання ним дитини після розірвання шлюбу, правові підстави для надання статусу «багатодітна сім`я» відсутні. З указаних підстав просив відмовити у задоволенні позову.

22.12.2023 представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що на виконання п. 3-2 Порядку № 209 позивач надав відповідачу витяг з реєстру територіальної громади на підтвердження факту виховання батьком старшого сина, однак відповідач безпідставно вимагає надати заявнику додаткові документи. Факт реєстрації дитини з батьком підтверджує волевиявлення матері дитини на визначення місця проживання старшого сина з позивачем.

Ухвалою від 11.12.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

З`ясувавши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті, дослідивши подані письмові докази, суд встановив таке.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач є батьком ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується свідоцтвами про народження серії НОМЕР_1 від 17.08.2023 (повторно), серії НОМЕР_2 від 06.07.2021 та серії НОМЕР_3 від 31.08.2023, виданими відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), відповідно.

Згідно із зазначеними свідоцтвами про народження матір`ю ОСОБА_3 є ОСОБА_9 , матір`ю ОСОБА_4 та ОСОБА_5 є ОСОБА_2 .

Відповідно до рішення Придніпровського районного суду міста Черкаси від 29.09.2017 у справі № 711/7159/17 шлюб, зареєстрований 12.06.2010 у Відділі реєстрації актів цивільного стану по місту Черкаси Черкаського міського управління юстиції, актовий запис № 539, між ОСОБА_1 та ОСОБА_12 розірвано.

Позивач з 15.09.2018 перебуває у шлюбі з ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_4 від 15.09.2018, виданим відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ).

Відповідно до витягів з реєстру територіальної громади від 04.12.2023 адресою місця проживання ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 зазначено АДРЕСА_1 .

Згідно із нотаріально посвідченою заявою від 18.08.2023 позивач надав згоду на проживання його сина, ОСОБА_3 , в Турецькій Республіці (Туреччині) у супроводі його матері ОСОБА_9 .

Позивач звернувся до відповідача із заявами від 07.09.2023 та від 15.09.2023 про отримання посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї.

Відповідач листом від 22.09.2023 № 6776/28-1/01-10 повідомив позивача, що в рішенні Придніпровського районного суду м. Черкаси від 29.09.2017 про розірвання шлюбу між ОСОБА_1 та ОСОБА_9 не зазначено місце проживання неповнолітньої дитини, ОСОБА_13 , з одним із батьків після розірвання шлюбу. Також, у заяві від 15.09.2023 позивач вказав, що син ОСОБА_3 проживає з матір`ю в іншій країні. Права на отримання посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї позивач не має.

Відповідно до заяви ОСОБА_9 від 02.10.2023 її син, ОСОБА_3 , після розлучення проживав із своїм батьком, ОСОБА_1 . Від 18.08.2023 син ОСОБА_3 проживає з матір`ю ОСОБА_9 . Дозвіл від батька був зроблений на рік, тобто по 18.08.2024.

Листом від 26.10.2023 № 6776/28-1/01-10 відповідач в додаток до листа Департаменту від 22.09.2023 № 6776/28-1/01-10 надіслав копію відповіді Головного управління Національної соціальної сервісної служби у Черкаській області.

Відповідно до роз`яснення Головного управління Національної соціальної сервісної служби у Черкаській області від 18.10.2023 № 0021-01-12/423-23 заявою матері дитини від 02.10.2023 повідомлено, що батько дитини надав дозвіл на виїзд сина за кордон з матір`ю до 18.08.2024. Отже, на даний час дитина перебуває з матір`ю. Оскільки заявник не надав документи відповідно до пункту 3-2 Порядку, що підтверджують факт виховання ним дитини після розірвання шлюбу, відсутні правові підстави для надання статусу «багатодітна сім`я».

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини визначає Закон України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III (далі Закон № 2402-III).

Відповідно до частини 1 статті 1 зазначеного Закону багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.

Відповідно до частини 7 статті 13 Закону №2402-ІІІ батькам і дітям з багатодітних сімей видаються відповідні посвідчення. Зразок посвідчення, порядок виготовлення і видачі посвідчень встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї» від 02.03.2010 №209 затверджено Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, який визначає механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї багатодітної сім`ї (далі - посвідчення) (далі Порядок №209).

Так, відповідності до пункту 2 зазначеного Порядку посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї і дітей з такої сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України "Про охорону дитинства" та іншими актами законодавства.

Згідно з п. 3 Порядку №209 посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ/виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.

Пунктом 3.1. Порядку 209 встановлено, що заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається одним із батьків структурному підрозділу/виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, одним із таких способів:

1) у паперовій формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус) або надсилання поштою (реєстрованим поштовим відправленням);

2) в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (ідентифікація особи при цьому здійснюється з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг);

3) в усній формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус).

П. 3-2 Порядку №209 визначено, що у заяві зазначаються відомості про осіб, яким видаватимуться посвідчення:

прізвища, імена та по батькові батьків, місце і дата народження, серія та номер паспорта громадянина України, а також унікальні номери запису особи (за наявності) в Єдиному державному демографічному реєстрі, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);

прізвища, імена, по батькові, місце і дата народження дітей, їх унікальні номери запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності).

До заяви додаються:

одна фотокартка (кольорова або чорно-біла) розміром 30 ? 40 міліметрів;

у разі народження дитини або навчання особи віком від 18 до 23 років за денною формою навчання за межами України - копія свідоцтва про народження дитини або довідки із закладу освіти. Такі документи подаються за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом та міжнародним договором України, та з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;

у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акта обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини);

у разі продовження строку дії посвідчення, якщо дитина навчається за денною формою навчання у закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, - довідка про підтвердження зарахування до закладу освіти або про переведення на наступний курс навчання в межах відповідної програми підготовки (інформація підтверджується заявником кожного семестру, до закінчення закладу освіти, але не довше ніж до досягнення особою 23 років).

При цьому, приписами п. 3-2 Порядку 209 конкретизовано, що документами, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу є:

копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу;

витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі;

копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини;

копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України;

копія акта обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей;

копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;

копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою);

копія свідоцтва про смерть батька чи матері;

копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини.

Як встановив суд, позивач, звернувся до відповідача із заявою щодо надання посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї та на підтвердження факту виховання ним сина - ОСОБА_10 від попереднього шлюбу з ОСОБА_9 надав, зокрема, рішення суду від 29.09.2017 у справі № 711/7159/17, свідоцтво про народження ОСОБА_10 та довідку про місце реєстрації останнього.

Однак, відповідач відмовив позивачу у видачі такого посвідчення у зв`язку з тим, що син позивача - ОСОБА_11 з 18.08.2023 проживає з матір`ю, ОСОБА_9 , в Турецькій Республіці (Туреччині). Факт проживання ОСОБА_10 з матір`ю в Туреччині підтверджується наявними у справі доказами, зокрема, заявою ОСОБА_9 від 02.10.2023 та заявою позивача від 18.08.2023 про згоду на тимчасове проживання ОСОБА_10 з матір`ю в Туреччині, та не заперечується сторонами у справі.

Так, згідно з витягом з реєстру територіальної громади від 04.12.2023 адресою місця проживання ОСОБА_3 є АДРЕСА_1 .

Однак, суд зауважує, що вказаним витягом підтверджується зареєстроване місце проживання ОСОБА_3 , проте не підтверджується фактичне місце проживання на день звернення до відповідача та до суду.

При цьому, суд врахував, що рішенням Придніпровського районного суду міста Черкаси від 29.09.2017 у справі № 711/7159/17 розірвано шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_9 , однак зазначеним рішенням не визначено місце проживання дитини.

Враховуючи факт проживання ОСОБА_10 з матір`ю в Туреччині станом на час звернення позивача до відповідача із заявою щодо видачі спірного посвідчення та станом на час ухвалення цього рішення, суд вважає, що доказами у цій справі не підтверджено факт виховання позивачем сина від попереднього шлюбу - ОСОБА_3.

Таким чином, позивач, звертаючись до відповідача із заявою про видачу посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, документів, що підтверджують факт виховання неим дитини не надав. Тож, у зв`язку не поданням повного пакету документів, згідно з Порядком № 209, відповідач правомірно відмовив ОСОБА_1 у задоволенні заяви.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2 ст. 73 КАС України).

Частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За наведених обставин суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, у зв`язку з чим у задоволенні позовної заяви слід відмовити.

Судові витрати розподілу не підлягають у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

Джерело: ЄДРСР 118234377
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку