open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2024 року Справа№200/100/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді КошкошО.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Верченко Ольга Олександрівна (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) в інтересах ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) звернулася через підсистему Електронний суд до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код 13486010, 84122, Донецька область, м.Слов`янськ, пл.Соборна, буд.3) про визнання дій протиправними щодо не проведення перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 з 16.11.2023 відповідно до ч.4 ст.42, ст.40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та індексації з 01.03.2022, із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення його пенсії 1,14, з 01.03.2023, із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення її пенсії 1,197; зобов`язання здійснити перерахунок розміру пенсії з 16.11.2023 року та зарахувати до страхового стажу роботи в періоди з 01.08.2019 по 16.11.2023; зобов`язання здійснити перерахунок розміру пенсії з 16.11.2023 року із врахуванням заробітної плати до 2000 року зазначеної у довідці від 10.11.2023 № 69/11; зобов`язання здійснити перерахунок розміру пенсії з 01.03.2022, із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення її пенсії 1,14, з 01.03.2023, із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення його пенсії 1,197. В обґрунтування зазначено, що після набуття більш ніж 24 місяці страхового стажу позивач 16.11.2023 звернулася із заявою про перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», та крім того з додаванням додаткових документів, а саме довідкою про заробітну плату до 2000 року за 5 років відповідно до ч.1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». За результатом розгляду заяви здійснено перерахунок, однак не враховано повний страховий стаж та отриману заробітну плату. Крім того з протоколів розрахунку розміру пенсії позивач виявила, що у 2022 та 2023 році їй не була належним чином проведена індексація.

На підтвердження сплати судового збору у розмірі 968,96 грн надана квитанція від 08.01.2024.

12 січня 2024 року Донецький окружний адміністративний суд ухвалою відкрив провадження у справі та призначив розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області надано відзив в якому зазначено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області (м. Селидове), як отримувач пенсії на пільгових умовах відповідно до п.2 ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». За результатом розгляду заяви від 15.01.2020 позивачу призначено пенсію на пільгових умовах відповідно до п.2 ч. 1 ст. 114 Закону №1058 з 24.10.2019. Визначено загальний страховий стаж 31 рік 08 місяців 15 днів, з них за Списком №2 21 рік 02 місяці 13 днів, коефіцієнт стажу з урахуванням кратності ( (380 / 100 * 12) * 1) 0,31667. Заробіток розраховано за період з 01.07.2000 по 31.10.2017, застосовано показник середньої заробітної плати за 2019 рік (2016- 2018) 6188,89 грн, індивідуальний коефіцієнт для обчислення 0,89156 (після оптимізації), середньомісячний заробіток для обчислення 5517,77 грн. В лютому 2020 року проведено автоматичний перерахунок «Уточнення показників середньої ЗП по НГ (річна)» з 24.10.2019 в якому застосовано показник середньої заробітної плати за 2020 рік (2017-2019) - 7763.17 грн, в результаті чого збільшився середньомісячний заробіток для обчислення - 6921.33 грн. З 01.03.2022 проведено перерахунок «Індексація заробітку» в якому встановлено доплату 135 грн з 01.03.2022. З 01.03.2023 проведено перерахунок «Індексація заробітку» в якому встановлено доплату 100 грн з 01.03.2023. Пунктом 1 Постанови КМУ «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», встановлено, що з 1 березня 2022 року: перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону №1058, проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14 і становить 6186.32; у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії. Оскільки ОСОБА_1 призначено пенсію з 2019 року та застосовано показник середньої заробітної плати в розмірі 7763.17 грн, тому відсутні підстави для застосування коефіцієнта 1.14 з 01.03.2022. Постановою КМУ від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» з 01.03.2023 автоматичним способом проведено перерахунок «Індексація заробітку». Пунктом 1 цієї Постанови передбачено, з 1 березня 2023 року перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону №1058, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197 і становить 7405,03. Пенсії, призначені у 2020-2022 роках з урахуванням показників середньої заробітної плати відповідно 7763,17 грн, 9118,81 грн, 10846,37 грн, з 1 березня 2023 року не індексуються. Проте до таких пенсій встановлюється щомісячна доплата в розмірі 100 грн у межах максимального розміру пенсії. Згідно даних електронної пенсійної справи ОСОБА_1 з 01.03.2023 проведено перерахунок «Індексація заробітку», надано надбавку «Надбавка 100 грн на індексації 01.03.2023», коефіцієнт 1,197 не застосовано, оскільки показник середньої заробітної плати за 2020 рік (7763.17 грн) перевищує середній показник заробітної плати 7405.03 грн. ОСОБА_1 звернулась із заявою про перерахунок від 16.11.2023 №3420 «Допризначення у зв`язку з наданими додатковими документами». Звернення опрацьовано за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області, що передбачено постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 № 25-1 «Про затвердження змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.03.2021 № 339/35961. За результатом опрацювання заяви проведено перерахунок, однак кількість страхового стажу та період заробітної плати не змінився. Довідку від 10.11.2023 року № 69/11 направлено для здійснення контрольних заходів щодо обґрунтованої видачі документів для призначення пенсії, достовірності наданих відомостей для підтвердження даних. За результатами надходження акту перевірки буде повторно розглянуто заяву про перерахунок від 16.11.2023. Щодо періоду роботи позивача з 01.08.2019 по 16.11.2023, управлінням зазначено, що згідно «Індивідуальних відомостей про застраховану особу» (Форма ОК-5) ОСОБА_1 страхові внески за період роботи з 01.08.2019 по 16.11.2023 не сплачувалися. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

18 березня 2024 року ухвалою суду залучено в якості другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області надано відзив в якому зазначено, що ОСОБА_1 звернулася із заявою про допризначення пенсії, яка за принципом екстериторіальності передана та розглянута Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області. За результатом розгляду кількість страхового стажу не змінилася. При опрацюванні заяви акт перевірки відомостей зазначених у довідці від 10.11.2023 №69/11 відсутній у електронній пенсійній справі. Повідомлено, що за результатом розгляду заяви Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області рішень не приймалось. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено таке.

ОСОБА_1 є пенсіонером за віком, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області.

20 січня 2020 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення № 057250002078 про призначення пенсії з 24.10.2019. Розмір пенсії з 24.10.2019 2000 грн. Страховий стаж: 31 рік 8 місяців 15 днів.

20 лютого 2020 року здійснено перерахунок пенсії. Вид перерахунку «Уточнення показників середньої ЗП по НГ (річна) (масовий)». Розмір пенсії з 24.10.2019 2207,42 грн. Страховий стаж: 31 рік 8 місяців 15 днів.

01 березня 2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення № 057250002078 про перерахунок пенсії. Вид перерахунку: індексація заробітку. З 01.03.2022 розмір пенсії складає 2442,42 грн, в т.ч. 135 грн надбавка на індексації 01.03.2022. Розмір пенсії за віком (ст.27) обраховано із застосуванням коефіцієнту стажу без урахування кратності «0,31667», середньомісячний заробіток для обчислення пенсії «6921,33 грн (7763,17 (середній заробіток за 3 попередні роки 2017-2019) х 0,89156 (індивідуальний коефіцієнт для обчислення, після оптимізації) )», а саме 6921,33 грн * 0,31667.

01 березня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення № 057250002078 про перерахунок пенсії. Вид перерахунку: індексація заробітку (масовий). З 01.03.2022 розмір пенсії складає 2760 грн, в т.ч. 135 грн надбавка на індексації 01.03.2022, 100 грн надбавка за індексації 01.03.2023. Розмір пенсії за віком (ст.27) обраховано із застосуванням коефіцієнту стажу без урахування кратності «0,31667», середньомісячний заробіток для обчислення пенсії «6921,33 грн (7763,17 (середній заробіток за 3 попередні роки 2017-2019) х 0,89156 (індивідуальний коефіцієнт для обчислення, після оптимізації) )», а саме 6921,33 грн * 0,31667.

16 листопада 2023 року ОСОБА_1 звернулася із заявою про перерахунок пенсії у зв`язку із наданням додаткових документів.

Звернення опрацьовано за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області.

Згідно протоколу, що наявний в пенсійній справі від 23 листопада 2023 року, за результатом розгляду заяви розмір пенсії з 01.12.2023 2760 грн (тобто не змінився). Вид перерахунку «у зв`язку із уточненням даних в ЕПС, 01.12.2023». Страховий стаж: 33 роки 5 місяців 15 днів.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо не врахування при здійснені перерахунку пенсії до страхового стажу періоду роботи з 01.08.2019 по 16.11.2023, заробітної плати отриманої до 2000 року, що зазначена у довідці від 10.11.2023 №69/11, а також без урахування показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії на коефіцієнт 1,14 (з 01.03.2022) та 1,197 (з 01.03.2023) позивач звернулася до суду.

Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно частини 1статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Основи соціального захисту, форми та види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України (пункт 6 частини 1 статті 92 Конституції України).

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначені Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року (даліЗакон № 1058- ІV).

Відповідно до положень статті 5 Закону № 1058-IV цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного та соціального страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом та Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат, порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.

Відповідно до ст. 1 Закону № 1058-IV пенсіящомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Згідно п.4 ст. 42 Закону України«Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

З аналізу наведено норми вбачається, що пенсіонер має право на перерахунок пенсії у разі якщо він після призначення пенсії продовжував працювати не менш як 24 місяці.

З позовної заяви вбачається, що позивач звернулася із заявою про перерахунок пенсії від 16.11.2023 у зв`язку із набуттям більше 24 місяців страхового стажу роботи, оскільки продовжувала працювати після призначення пенсії (дата призначення - 24.10.2019).

В даному випадку суд враховує, що станом на час звернення із заявою заявник працює. При цьому, чинним законодавством унормовано умови та порядок проведення перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам, а саме п.4 ст.42 Закону України«Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Абзацом 1 частини першої статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»встановлено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку(абзац 1 частини другої статті 24 Закону № 1058-IV).

Під час розгляду справи судом встановлено, що в трудовій книжці НОМЕР_3 ОСОБА_1 наявні записи:

№10 06.07.1993 про прийняття учнем гірника поверхні на технологічний комплекс Шахти 1/3 «Новогродівська» (реорганізовано/ виділено ОП «Шахта 1/3 «Новогродівська» ДП «Селидоввугілля»;

№11- 27.07.1993 про переведення гірничим поверхні,

запис про звільнення відсутній.

13 січня 2020 року ВП Шахта 14/3 Новогродівська ДП «Селидіввугілля» видана довідка №9 про підтвердження наявного трудового стажу для призначпення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній про те, що ОСОБА_1 :

у період з 27.07.1993 по 07.03.1995 виконувала гірничі роботи з видобутку вугілля за професією «гірник поверхні дільниці «Технологічний комплекс поверхні»»,

у період з 14.05.1996 по 28.05.2004 виконувала гірничі роботи з видобутку вугілля за професією «гірник поверхні дільниці «Технологічний комплекс поверхні»»,

у період з 28.05.2004 по 10.10.2016 виконувала гірничі роботи з видобутку вугілля за професією «машиніст конвеєра поверхні дільниці «Технологічний комплекс поверхні», що передбачена Списком №2 розділ 1, затвердженим Постановою КМУ від 24.06.2016 №461;

у період з 28.02.2017 (наказ від 28.02.2017 №450) по теперішній час (дата видачі довідки 13.01.2020) виконувала гірничі роботи з видобутку вугілля за професією «машиніст конвеєра поверхні дільниці «Технологічний комплекс поверхні», що передбачена Списком №2 розділ 1, затвердженим Постановою КМУ від 24.06.2016 №461.

З розрахунку стажу (в межах заявлених позовних вимог) вбачається, що період роботи з 01.08.2019 по 16.11.2023 не зараховано до страхового стажу.

Посилання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на не зарахування до страхового стажу періодів роботи з підстав не сплати роботодавцем страхових внесків суд вважає безпідставним, з огляду на таке.

З Індивідуальних відомостей про застраховану особу позивача (довідка форми ОК-5) вбачається, що у період серпень 2019 року - вересень 2023 року наявні відомості про отриману заробітну плату для нарахування пенсії, при цьому у період серпень 2019 року листопад 2020 року (включно) наявні позитивні позначки щодо сплати страхових внесків; а у період грудень 2020 року вересень 2023 року (включно) щодо сплати страхових внесків наявні позначки «Ні».

Отже, безпідставним та таким, що не підтверджується належними доказами є твердження управління про відсутність сплати страхових внесків із заробітної плати позивача у період серпень 2019 року листопада 2020 року (включно) при наявній «позитивній» позначці щодо сплати страхових внесків в Індивідуальних відомостей про застраховану особу позивача (довідка форми ОК-5).

Відповідно дост. 11 Закону № 1058- ІVобчислення страхових внесків застрахованих осіб здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цьогоЗаконунараховуються страхові внески.

Згідно зіст. 20 Закону № 1058обчислення страхових внесків застрахованих осіб здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цьогоЗаконунараховуються страхові внески. Сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду. Страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Перерахування страхових внесків здійснюється страхувальниками одночасно з одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі або з виручки від реалізації товарів (послуг). Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цимЗаконом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Системний аналіз вказаних вище нормЗакону № 1058дає підстави для висновку, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який сплачені страхові внески.

Періоди роботи, за які підприємство-страхувальник нарахувало застрахованій особі - працівнику заробітну плату та утримало з неї відповідні страхові внески (єдиний внесок), повинні зараховуватися до страхового стажу цієї застрахованої особи-працівника незалежно від того сплатило підприємство-страхувальник ці страхові внески (єдиний внесок) чи ні, оскільки працівник не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення періоду роботи до страхового стажу за порушення, яке вчинене роботодавцемплатником страхових внесків (єдиного внеску).

Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку (в індивідуальних відомостях про застраховану особу) відомостей про сплату підприємством-роботодавцем страхових внесків (єдиного внеску) для нарахування пенсії за наявності відомостей, які підтверджують нарахування заробітної плати (доходу), на які відповідно доЗаконунараховуються страхові внески (єдиний внесок), - не є підставою для позбавлення особи права на пенсію.

Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 27 березня 2018 року в справі № 208/6680/16-а, від 24 травня 2018 року в справі № 490/12392/16-а, від 4 вересня 2018 року в справі № 482/434/17.

За приписами частини п`ятоїстатті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Разом з цим відсутність відомостей стосовно нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), на яку (який) відповідно дозаконунараховуються страхові внески (єдиний внесок), свідчить про відсутність підстав для зарахування відповідного періоду до страхового стажу особи.

Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2023 по справі №200/2155/23 (номер в ЄДРСР 115719581).

Отже, враховуючи те, що в індивідуальних відомостях про застраховану особу позивача (довідка форми ОК-5), що сформовані станом на 16.11.2023 (на час звернення із заявою про перерахунок пенсії) наявні відомості про суми отриманої заробітної плати у період серпень 2019 року вересень 2023 року, з урахуванням висновків, викладених у постанові Верховного Суду, суд дійшов висновку, що період роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023 станом на час розгляду заяви про перерахунок пенсії підлягав зарахуванню до страхового стажу позивача.

Водночас, оскільки станом на 16 листопада 2023 року в системі персоніфікованого обліку не було даних не лише про сплату страхових внесків, але й про суму заробітку для нарахування пенсії за жовтень 2023 року, при цьому до заяви про перерахунок пенсії позивачем не додано документів, що свідчили б про отримання у жовтні 2023 року заробітної плати, у пенсійного орану не було підстав для зарахування жовтня 2023 року до страхового стажу позивача. В цьому випадку, суд також вважає за необхідне звернути увагу, що згідно пункту 4.3 розділу IV Порядку №22-1 страховий стаж обчислюється по місяць, що передує місяцю подання особою відповідної заяви, а не по дату подання заяви, як помилково зазначає позивач.

З урахуванням вищевикладеного, протиправними є дії Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області щодо не зарахування при розгляді заяви від 16.11.2023 до страхового стажу періодів роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023.

Крім того, до заяви про перерахунок пенсії від 16.11.2023 позивачем додана довідка ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 10.11.2023 №69/11 про суми заробітку ОСОБА_1 що отримані у період січень 1995 року червень 2000 року.

З відзивів управлінь вбачається, що довідку від 10.11.2023 № 69/11 направлено для здійснення контрольних заходів щодо обґрунтованої видачі документів для призначення пенсії, достовірності наданих відомостей для підтвердження даних. Повідомлено, що за результатами надходження акту перевірки буде повторно розглянуто заяву про перерахунок від 16.11.2023.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області на виконання вимог ухвали суду від 18.03.2024 надані пояснення в яких зазначено, що при зверненні за перерахунком пенсії «допризначення у зв`язку з наданими додатковими документами» в автоматичному порядку формується запит для здійснення контрольних заходів щодо обґрунтованості видачі довідки про заробітну плату. При опрацюванні даного перерахунку акт перевірки довідки про заробітну плати №69/11 від 10.11.2023 відсутній у електронній пенсійній справі ОСОБА_1 .

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії регламентованийстаттею 40 Закону № 1058-IV. Так, згідно з частиною першоюстатті 40 Закону № 1058-IVдля обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другоїстатті 27 цього Законузаробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цимЗакономвизначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цимЗаконом- на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»затвердженопостановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 цього Порядку за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії (пункт 2.10 Порядку № 22-1).

Таким чином, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжними відомостями та іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

На підтвердження отримання заробітної плати у період січень 1995 року червень 2000 року позивач надала довідку ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 10.11.2023 №69/11, яка містить інформацію про розмір її заробітної плати для обчислення пенсії. Неврахування цієї довідки при перерахунку пенсії обумовлено необхідністю проведення перевірки зазначених в ній показників.

Відповідно до частини третьоїстатті 44 Закону № 1058-IVоргани Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Як визначено пунктом 4.2 Порядку № 22-1, під час приймання документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Згідно з пунктом 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Таким чином, при зверненні особи із заявою про призначення (перерахунок) пенсії, а також поданні нею документів, що підтверджують відомості про трудовий стаж та заробітну плату, пенсійний орган у першу чергу має здійснити дії відповідно до пункту 4.2 Порядку № 22-1, а у разі виникнення сумніву щодо обґрунтованості та достовірності поданих документівперевірити їх у визначеному законом порядку.

Під час розгляду справи судом встановлено, що для обчислення пенсії пенсійним органом врахована заробітна плата за період з 01.07.2000 по 31.07.2019 відповідно до даних системи персоніфікованого обліку, при цьому відомості зазначені у довідці від 10.11.2023 №69/11 управлінням не враховані.

Докази здійснення будь-яких активних дій щодо перевірки відомостей зазначених у довідці про розмір заробітної плати на виконання вимог ухвали суду суб`єктом владних повноважень не надано.

Суд зауважує, що неможливість відповідачем провести перевірку відомостей зазначених у довідці про розмір заробітної плати не може бути підставою для позбавлення позивача права на перерахунок пенсії, оскільки такі обставинами виникли не з вини позивача та позивач не може вплинути на них.

Суд також враховує, що довідка про заробітну плату видана ВП «Шахта 1-3 Новогродівська» на ім`я ОСОБА_1 та містить відомості про суми заробітної плати за період 1995 2000 роки, засвідчена директором ОСОБА_2 , головним бухгалтером ОСОБА_3 , скріплена печаткою відповідного підприємства, має посилання на первинні документи (в т.ч. особові рахунки які знаходяться за адресою: АДРЕСА_2 ), на підставі яких сформована ці довідка.

Враховуючи те, що довідка від 10.11.2023 №69/11 відповідає вимогам Порядку № 22-1, суд вважає що неврахування зазначених в ній відомостей про заробітну плату є непропорційним меті, якої намагався досягти відповідач, зокрема не дотримано баланс між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямована така бездіяльність, що є порушенням балансу між конституційним правом позивачки на належне соціальне забезпечення та завданням відповідача щодо перевірки правильності нарахування пенсії.

Враховуючи те, що Головним управлінням Пенсійного фонду України у Закарпатській області за результатом розгляду заяви від 16.11.2023 протиправно не зараховано до страхового стажу період роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023, що призвело до невірного розрахунку страхового стажу, а також не враховано відомості про заробітну плату зазначені у довідці від 10.11.2023 №69/11, суд дійшов висновку про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області щодо не зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023, а також не врахування відомостей про заробітну плату зазначені у довідці від 10.11.2023 №69/11 та зобов`язання повторно розглянути заяву про перерахунок пенсії із зарахуванням періоду роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023 до страхового стажу, а також відомостей про заробітну плату, що зазначені у довідці ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 10.11.2023 №69/11.

Щодо позовних вимог в частині проведення індексації з 01.03.2022 із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення його пенсії 1,14, а з 01.03.2023 із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення її пенсії 1,197 суд зазначає таке.

Відповідно до абз. 1 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІVдля забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Згідно з абз. 2 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІVпоказник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абз. 2 цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення, що передбачено абз. 3 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV.

Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абз. 2 цієї частини (абз. 4 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV).

Аналіз положень абз. 1 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІVсвідчить, що індексація пенсії проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в України, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, а не шляхом безпосереднього збільшення розміру пенсії.

В свою чергу, показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, для цілей індексації збільшується за правилами, визначеними абз. 2 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV.

Відповідно до ч. 2ст. 40 Закону № 1058- ІVзаробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою:

Зп = Зс х (Ск : К), де:

Зпзаробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;

Зссередня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. […];

Сксума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn);

Кстраховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Отже, одним із показників, який враховується для визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії, є середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три роки, що передуються року звернення за призначенням пенсії.

Порядок визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»враховується для обчислення пенсії, затвердженийпостановою правління Пенсійного фонду України від 01 лютого 2008 року № 4-4, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2008 року за № 146/14837, (даліПорядок № 4-4).

Відповідно до п. 1.1 Порядку № 4-4 цей Порядок розроблено з метою визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, для обчислення пенсії (далізаробітна плата (дохід) для обчислення пенсії) відповідно доЗакону № 1058.

Згідно з п. 1.2 Порядку № 4-4 Порядок визначає механізм розрахунку показників заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за місяць та за рік.

Порядком визначено:

показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за місяць використовується для розрахунку індивідуального коефіцієнту заробітної плати (доходу) застрахованої особи;

показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за рік використовується для визначення заробітної плати (доходу) застрахованої особи для обчислення пенсії, скоригованої згідно з ч. 2 ст. 40 Закону.

В п. 2.2 Порядку № 4-4 наведена формула, за якою розраховується показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за рік.

20 лютого 2019 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (даліПостанова КМУ № 124).

Пунктом 1 Постанови КМУ № 124 затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другоїстатті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»(даліПорядок № 124).

Пунктом 2 Постанови КМУ № 124 установлено, що

у 2019 році перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,17;

у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного у цьому пункті, не досягає 100 гривень, встановлюється доплата до пенсії у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Згідно з п. 1 Порядку № 124 цим Порядком відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Відповідно до п. 2 Порядку № 124 перерахунку підлягають пенсії, обчислені, з-поміж іншого, відповідно доЗакону № 1058.

Пунктом 3 Порядку № 124 установлено, що перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли:

по 31 грудня включно року, що передує року, в якому проводиться перерахунок, крім тих, які на дату проведення перерахунку переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на умовах, визначених абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону (за зверненнями, які надійшли з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок).

Коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається за формулою, наведеною в п. 4 Порядку № 124.

Згідно з п. 4 Порядку № 124 коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається з урахуванням таких показників як:

ЗСЦпоказник зростання споживчих цін за попередній рік (у відсотках);

ЗСЗпоказник зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (у відсотках), що визначається за такою формулою: ЗСЗ = Псзсп(1) : Псзп(2) х 100% - 100%, де

Псзп(1)показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення;

Псзп(2)показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Починаючи з 2021 року показник зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначатиметься як співвідношення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарних роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, до показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарних роки, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування коефіцієнт щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, може бути збільшено, але він не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарних роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається щороку Кабінетом Міністрів України у межах бюджету Пенсійного фонду України. При цьому в разі відсутності даних про заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, для визначення розміру коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, враховується наявна заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, з наступним перерахунком зазначеного коефіцієнта для підвищення пенсії відповідно до цього Порядку.

Перерахунок пенсій відповідно до цього Порядку проводиться щороку з 1 березня.

Отже, за правилами п. 5 Порядку № 124 у 2019 році перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 01 жовтня 2017 року на коефіцієнт, визначений згідно з абз. 1 п. 4 цього Порядку.

Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Пенсії, які призначені відповідно доЗакону № 1058та розмір яких не підвищено відповідно до п. 4 цього Порядку, абз. абз. 1, 2 цього пункту, з урахуванням абз. абз. 1, 3 ч. 1, ч. 2 ст. 28, абз. 2 п. 4-1 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058- ІV, п. 4 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2148, а також з урахуванням щомісячної державної адресної допомоги до пенсії, що виплачується відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року № 265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян», щороку підвищуються за рішенням Кабінету Міністрів України в межах бюджету Пенсійного фонду України. Підвищення встановлюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, і враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Відповідно до п. 6 Порядку № 124 під час перерахунку пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, призначених відповідно до Закону, застосовується величина оцінки одного року страхового стажу, визначенаст. 25 Закону № 1058- ІVна дату проведення перерахунку.

Під час перерахунку пенсій відповідно до цього Порядку враховуються суми доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, суми індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законодавством). Якщо внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія перераховується під час наступного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Таким чином, відповідно до абз. 1 п. 5 Порядку № 124 показник середньої заробітної плати визначається станом на 01 жовтня 2017 року і становить 3764,40 грн.

(3149,45 грн + 3661,41 грн + 4482,35 грн) : 3 = 3764,40 грн, де 3149,45 грнсередня заробітна плата за 2014 рік, 3661,41 грнсередня заробітна плата за 2015 рік, 4482,35 грнсередня заробітна плата за 2016 рік.

В 2019 році показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до абз. 1 п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,17, що передбачено п. 2 Постанови КМУ № 124.

Як наслідок, в 2019 році показник середньої заробітної плати при перерахунку пенсій становив 4404,35 грн (3764,40 грн х 1,17).

Таким чином, механізм індексації пенсій, визначений ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІVта Порядком № 124, зводиться до збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в України, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за правилами, визначеними абз. 2 ч. 2ст. 42 Закону № 1058, на відповідний коефіцієнт.

При цьому для цілей індексації показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, обчислюється відповідно до п. 5 Порядку № 124.

01 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році» (даліПостанова КМУ № 251).

Пунктом 2 Постанови КМУ № 251 було установлено, що:

1) у 2020 році перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,11;

2) у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в цьому пункті, не досягає 100 гривень, встановлюється доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

3) перерахунок пенсій, передбачений цим пунктом, проводиться з 1 травня 2020 року.

Таким чином, в 2020 році для цілей індексації пенсії показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,11 і становив 4888,83 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11).

22 лютого 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році» (даліПостанова КМУ № 127).

Пунктом 1 Постанови КМУ № 127 було установлено, що у 2021 році:

перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться з 1 березня із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11;

у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абз. 2 цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

з 1 березня у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсації в разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), в осіб, які отримують пенсію, призначену відповідно доЗакону № 1058- ІVз урахуванням страхового стажу, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону, не досягає 2200 гривень, таким особам надається щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсій.

Таким чином, в 2021 році для цілей індексації пенсії показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,11 і становив 5426,60 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11).

16 лютого 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 118 «Про індексацію пенсій за заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» (даліПостанова КМУ № 118).

Пунктом 1 Постанови КМУ № 118 установлено, що з 1 березня 2022 року:

перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далікоефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

При цьому п. 4 Постанови КМУ № 118 установлена з 01 березня 2022 року до пенсій, призначених відповідно доЗакону № 1058- ІV, за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2021 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2022 року згідно з Порядком № 124, щомісячна доплата до пенсії в розмірі 135 гривень, яка виплачується додатково до встановленої п. 2 Постанови КМУ № 127 щомісячної доплати до пенсії, в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, у 2022 році для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,14 і становив 6186,32 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14).

24 лютого 2023 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (даліПостанова КМУ № 168).

Пунктом 1 Постанови КМУ № 168 установлено, що з 01 березня 2023 року перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далікоефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

При цьому п. 6 Постанови КМУ № 168 установлена з 01 березня 2023 року до пенсій, призначених відповідно доЗакону № 1058, за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2023 року згідно з Порядком № 124 щомісячна доплата до пенсії в розмірі 100 гривень, яка виплачується додатково до щомісячних доплат до пенсії, встановлених п. 2 Постанови КМУ № 127 та п. 4 Постанови КМУ № 118, в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, в 2023 році для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,197 і становив 7405,03 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 х 1,197).

Спірні правовідносини виникли щодо проведення перерахунку пенсії на підставі ч. 2ст. 42 Закону № 1058та Постанов КМУ № 118 та № 168 з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року відповідно.

Щодо наявності у позивача права на перерахунок пенсії відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058та Постанов КМУ № 118 і № 168 суд зазначає наступне.

Абз. 1 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІVустановлено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Норма, наведена в абз. 1 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV, не містить жодних виключень, і це дозволяє дійти висновку про те, що для забезпечення індексації перерахунку підлягають всі раніше призначені пенсії.

Частиною 5ст. 2 Закону № 1282визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абз. абз. 2 і 3 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV.

В свою чергу розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абз. 2 цієї частини (абз. 4 ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV).

Пунктом 3 Порядку № 124 установлено, що перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли по 31 грудня включно року, що передує року, в якому проводиться перерахунок, крім тих, які на дату проведення перерахунку переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на умовах, визначених абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону (за зверненнями, які надійшли з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок).

Судом встановлено, що пенсія за віком відповідно доЗакону № 1058- ІVпризначена з 24.10.2019 за його заявою від 15.01.2020.

Таким чином, позивач має право на перерахунок пенсії з 01 березня 2022 року відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV, Порядку № 124 і Постанови КМУ № 118, а також на перерахунок пенсії з 01 березня 2023 року відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV, Порядку № 124 і Постанови КМУ № 168.

Однак, такий перерахунок не призводить до підвищення його пенсії з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року.

Так, з 01 березня 2022 року при перерахунку пенсії відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058- ІV, Порядку № 124 і Постанови КМУ № 118 для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,14 і становив 6186,32 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 = 6186,32 грн).

З 01 березня 2023 року при перерахунку пенсії відповідно до ч. 2ст. 42 Закону № 1058, Порядку № 124 і Постанови КМУ № 168 для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,197 і становив 7405,03 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 х 1,197 = 7405,03 грн).

Проте при обчисленні розміру пенсії позивача був застосований показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні за попередні три роки (2017-2019 роки), який становив 7763,17 грн, що є більшим за показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, збільшений на коефіцієнт 1,14 (в 2022 році) і на коефіцієнт 1,197 (в 2023 році).

Варто зауважити, що, приймаючи Постанови КМУ № 118 і 168, Уряд передбачав, що внаслідок перерахунку з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року певні пенсії, призначені відповідно доЗакону № 1058- ІV, не будуть підвищуватися.

У зв`язку з цим для досягнення мети індексації п. 4 Постанови КМУ № 118 з 01 березня 2022 року установлена щомісячна доплата в розмірі 135 грн до пенсій, призначених відповідно доЗакону № 1058- ІVза зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2021 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2022 року згідно з Порядком № 124, а п. 6 Постанови КМУ № 168 з 01 березня 2023 року установлена щомісячна доплата в розмірі 100 грн до пенсій, призначених відповідно доЗакону № 1058за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2023 року згідно з Порядком № 124.

Отже, оскільки пенсія позивача не підвищились внаслідок перерахунків відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058- ІV, Порядку № 124 і Постанов КМУ № 118 та № 168, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 01.03.2022 та 01.03.2023 встановлені надбавки на індексації у розмірі 135 грн та 100 грн відповідно. З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що внаслідок перерахунку пенсії позивача з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не допустило протиправної поведінки та не порушило право позивача на належне пенсійне забезпечення. Отже, позовні вимоги в цій частині є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

В цьому випадку суд враховує аналогічну правову позицію викладену 21.03.2024 в постанові Першим апеляційним адміністративним судом у справі №200/5515/23 (номер в ЄДРСР 117828942).

Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

При поданні позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 968,96 грн згідно квитанції від 08.01.2024.

Частиною 3 ст. 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області на користь позивача судовий збір у розмірі 484,48 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області щодо проведення перерахунку пенсії за заявою від 16.11.2023 ОСОБА_1 без зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023, а також без урахування відомостей про суми заробітку які отримані у період січень 1995 року червень 2000 року, які зазначені у довідці ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 10.11.2023 №69/11.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області (ідентифікаційний код 20453063, 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Народна, будинок 4) здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) за заявою від 16.11.2023 з врахуванням до страхового стажу періоду роботи з 01.08.2019 по 30.09.2023, а також із врахуванням заробітної плати зазначеної у довідці ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 10.11.2023 №69/11, з урахуванням раніше виплачених сум.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області (ідентифікаційний код 20453063, 88000, Закарпатська область,місто Ужгород,площа Народна,будинок 4) на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 484(чотириста вісімдесят чотири) грн 48 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Кошкош

Джерело: ЄДРСР 118227181
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку