open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року справа №200/5866/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі № 200/5866/23 (головуючий І інстанції Череповський Є.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

У С Т А Н О В И В:

В жовтні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просила суд: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у здійсненні нарахування та виплати ОСОБА_1 пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу з січня 2023 року по теперішній час; стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 пільгу на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за січень 2023 року у розмірі 1922,76 грн., за лютий 2023 року у розмірі 1922,76 грн., за березень 2023 року у розмірі 1922,76 грн., за квітень 2023 року у розмірі 1134,43 грн., за травень 2023 року у розмірі 557,60 грн., за червень 2023 року у розмірі 557,60 грн., за липень 2023 року у розмірі 557,60 грн., за серпень 2023 року у розмірі 557,60 грн., за вересень 2023 року у розмірі 557,60 грн., за жовтень 2023 року у розмірі 1134,43 грн., у загальному розмірі 10825,14 грн. (десять тисяч вісімсот двадцять п`ять гривень 14 копійок); зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області нарахувати та виплатити пільгу на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у листопаді 2023 року та подальших місяцях опалювального сезону 2023/24 року кожного місяця (крім жовтня 2023 року і квітня 2024 року) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у розмірі 1922,76 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять дві гривні 76 копійок) щомісячно згідно з вимогами постанови КМУ від 19.04.2022 № 462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану та постанови КМУ від 07.03.2022 № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі № 200/5866/23 позов задоволено частково, внаслідок чого визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у здійсненні нарахування та виплати ОСОБА_1 пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу з січня 2023 року по теперішній час. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити ОСОБА_1 нарахування та виплату пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу з січня 2023 року у розмірах та у відповідності до вимог передбачених постановою КМУ від 19.04.2022 № 462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану та постановою КМУ від 07.03.2022 № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено практично ті самі доводи якими обгрунтовано відзив на позовну заяву.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 .

Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_3 від 03 квітня 2019 року має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій.

Згідно довідки УПСЗН Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області №1044/11 від 07.05.2019 року перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, в управлінні праці та соціального захисту населення Бахмутської райдержадміністрації згідно Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту як учасник бойових дій з 06.05.2019 року.

Відповідно до витягу з облікового запису отримувача пільг Ощадбанк Позивач з 10.2019 року по 12.2022 рік отримував від УПСЗН пільги.

02.01.2023 року позивач звернулася до відповідача із заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу. Вказана, заява разом із пакетом документів була направлена за територіальною належність ГУ ПФУ в м. Києві, що підтверджується супровідним листом від 28.03.2023 року № 2600-0209-9/57036.

02.01.2023 року позивач звернулася до відповідача із заявою про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Листом від 29.11.2023 року №23773-23038/Т-02/8-0500/23 позивачу було повідомлено, про те, що відповідно до Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України заява від 02.01.2023 року має статус виконано.

28.02.2023 року позивач звернувся із заявою до Пенсійного фонду України, в якій просила повідомити про причини ненадання пільги за січень 2023 року, нарахувати пільгу за січень 2023 року та виплатити на поточний рахунок відкритий в АТ Ощадбанк. Вказана заява була направлена за принципом екстериторіальності до Головного управління ПФУ в Донецькій області.

Листом від 10.04.2023 року №5879-5036/Т-02/8-0500/23 відповідач повідомив Позивачу проте, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 № 1041 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України органи Пенсійного фонду України забезпечують з 01 жовтня 2022 року виплату та з 01 грудня 2022 року призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

З метою запобігання витоку інформації під час дії воєнного стану в Україні та з огляду на проведення бойових дій на території Донецької області доступ до інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, зокрема до Єдиного державного автоматизованого реєстру пільговиків (далі - ЄДАРП), надається обмежено відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 12.03.2022р. № 263 Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану.

З огляду на вищезазначене на період дії воєнного стану нарахування та виплата пільг на оплату житлово-комунальних послуг пільговій категорії громадян, які мають право на їх отримання відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, здійснюється Державним підприємством Інформаційно-обчислювальний центр ''Міністерства соціальної політики України згідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2022 року № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану.

Починаючи з березня 2022 року Державне підприємство Інформаційно- обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України здійснювало нарахування та виплату пільг на оплату житлово-комунальних послуг в тому розмірі, який був нарахований органами соціального захисту населення станом на 01.01.2022 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 №462.

Перерахунок пільг, виплачених згідно з Постановою №215, проводиться органами Пенсійного фонду України протягом двох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або за зверненням одержувача.

Отже, для поновлення нарахування пільги Вам необхідно надати відповідну заяву у будь-який зручний спосіб.

На даний час Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не має можливості провести зміну реквізитів та проводити виплати у зв`язку з відсутністю особової електронної справи у підсистемі ПФУ Призначення та виплата деяких соціальних виплат.

Листом від 12.04.2023 року №14248-11978/Т-03/8-2800/23 Пенсійний фонд України повідомив Позивача про те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 № 1041 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послут, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України визначено, що Пенсійний фонд України з 01.12.2022 забезпечує призначення, зокрема пільг для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - пільги).

З січня 2023 року пільги надаються виключно у грошовій готівковій формі органами Пенсійного фонду України відповідно до Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області як отримувач пільг за категорією учасник бойових дій. Пільга нараховується на одну особу. Виплату належної суми пільги органами Пенсійного фонду України здійснюється в грошовій готівковій формі на Ваш рахунок, відкритий в АТ Ощадбанк.

10.07.2023 року Позивач звернулася із заявою до відповідача, в якій просила надати інформацію щодо причин тривалої невиплати пільги та перелік вжитих Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області заходів щодо своєчасного нарахування та виплати мені пільги; розміру нарахованої (або запланової для нарахування пільги щомісячно (за січень 2023, лютий 2023, березень 2023, квітень 2023, травень 2023, червень 2023, липень 2023) із зазначенням механізму її розрахунку та дати відповідного нарахування за кожен місяць (у разі затримки нарахування - повідомити причини): застосування положень постанови КМУ від 19.04.2022 № 462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану до механізму розрахунку розміру пільги для її нарахування та виплати.

Листом від 04.08.2023 року № 14859-13582/Т-02/8-0500/23 відповідачем було повідомлено Позивача про те, що з метою запобігання витоку інформації під час дії воєнного стану в Україні доступ до інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, зокрема до Єдиного державного автоматизованого реєстру пільговиків, надається обмежено відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 12.03.2022 р. №263 Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану.

Починаючи з березня 2022 року Державне підприємство Інформаційно- обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України здійснювало нарахування та виплату пільг на оплату житлово-комунальних послуг з застосуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 №462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану та згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на підставі наявних в базах даних відомостей станом на 01.01.2022.

Ваша електронна особова справа на нарахування пільг мігрувала не в повному обсязі, тому з 01.01.2023 виплата пільг призупинена в статусі до з`ясування.

Поновлення пільги можливо тільки при наявності повноцінної електронної особової справи в органах Пенсійного фонду України.

02.01.2023 до Головного управління надійшла Ваша заява на призначення пільги на житлово-комунальні послуги.

Згідно з Вашої електронної особової справи Вам було відмовлено у призначенні пільги на житлово-комунальні послуги, оскільки у зверненні зазначені житлово-комунальні послуги, які відсутні в переліку послуг, які надаються Вашому домогосподарству.

Зазначив, що надання житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації (смт Новолуганське Бахмутського району Донецької області) здійснюється обмежено, тому Позивач може звернутись до органів Пенсійного фонду України з заявою про надання пільг за фактичним місцем проживання. В іншому випадку розрахунок пільг на житлово-комунальні послуги здійснюється за переліком тих послуг, які фактично надаються за Вашим домогосподарством.

Згідно листа Департамента житлово-комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації 0.23112/1099/0/51-23 від 23.10.2023 року зазначено, що на виконання листа Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 20.10.2023 № 22/7.4-9918-23 стосовно заборони здійснення взаєморозрахунків із суб`єктами господарювання, місцезнаходження яких є тимчасово окупована територія, департамент, в межах своєї компетенції, повідомляє.

Житлово-комунальними підприємствами, які знаходяться на території, підконтрольній українській владі, житлово-комунальні послуги (постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, поводження з твердими побутовими та управління багатоквартирним будинком) на тимчасово окупованих територіях Донецької області не надаються та нарахування не здійснюються.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Конституції України закріплене визнання найвищою соціальною цінністю в України людини, її життя і здоров`я, честі і гідності, недоторканності і безпеки, відповідальність держави перед людиною за свою діяльність та головний обов`язок держави щодо утвердження і забезпечення прав і свобод людини.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положення статті 24 Конституції України, відповідно до якої громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Законом, що визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них є Закон України від 22.10.1993 № 3551-XII Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (далі - Закон № 3551-XII).

Відповідно до ст. 5 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Як передбачено статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, учасникам бойових дій встановлено пільги, зокрема, 75-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю); 75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання; 75-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Як встановлено судом, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_3 від 03 квітня 2019 року має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій.

Відповідно до приписів ч.1 ст.78 КАС України судом не підлягає дослідженню питання щодо права позивача на отримання пільг передбачених ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 запроваджено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та затверджено Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Положення № 117).

Як визначено пунктом 1 Положення № 117, Реєстр автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей.

Пунктом 3 Положення встановлено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи):

організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей;

ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків;

ведуть облік отримувачів соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей шляхом формування на кожну особу персональної облікової картки згідно з формою "1 - допомога", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків або реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, а також особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту;

вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги;

надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.

Відповідно до пункту 4 Положення № 117, уповноважені органи з дотриманням вимог Законів України Про інформацію і Про захист персональних даних мають право: отримувати від пільговиків документи, що підтверджують їх право на пільги; проводити перевірку достовірності поданих документів; отримувати відомості від пільговиків, а також від державних органів, де перебувають на обліку пільговики, підприємств та організацій, що надають послуги, житлово-експлуатаційних організацій та державних органів реєстрації актів цивільного стану, зокрема про осіб, які померли, на паперових та електронних носіях в установленому форматі з питань, пов`язаних з формуванням та веденням Реєстру; використовувати під час наповнення Реєстру інформацію з інших баз даних щодо персоніфікованого обліку осіб, які мають право на пільги; надавати інформацію, яка міститься в Реєстрі, підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції, а також органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з метою надання пільг, передбачених законодавчими актами, пільговикам.

За змістом зазначеного Положення особа, яка віднесена до кола осіб, які мають право на пільги, що підтверджується належним документом, повинна бути внесена до вказаного Реєстру за відсутності будь-яких застережень і відповідний орган, до якого така особа звернулась, має вжити заходів щодо включення цієї особи до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Факт перебування позивача у Реєстрі підтверджується довідкою УПСЗН Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області №1044/11 від 07.05.2019 року, відповідно до якої позивач з 06.05.2019 року перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, в управлінні праці та соціального захисту населення Бахмутської райдержадміністрації згідно Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту як учасник бойових дій.

Окрім того, позивачем 02.01.2023 року було подано заяву до органу Пенсійного фонду про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, яка має статус виконано, що підтверджується листом Відповідача від 29.11.2023 року №23773-23038/Т-02/8-0500/23.

Відповідно до пункту 7 Положення у разі зміни зареєстрованого (задекларованого) або фактичного місця проживання пільговик або його законний представник повинен повідомити про це письмово: до 30 листопада 2022 включно - структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

У разі зміни зареєстрованого (задекларованого) або фактичного місця проживання в межах адміністративно-територіальної одиниці, яку обслуговує структурний підрозділ з питань соціального захисту населення, такий підрозділ вносить відповідні зміни до Реєстру.

У разі зміни зареєстрованого (задекларованого) або фактичного місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в структурному підрозділі з питань соціального захисту населення та стає на облік за новим місцем проживання.

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за попереднім місцем проживання пільговика закриває його персональну облікову картку та видає пільговику довідку про зняття з обліку, а за новим місцем проживання відкриває нову облікову картку з дати реєстрації пільговика;

з 1 грудня 2022 р. - органу Пенсійного фонду України. Орган Пенсійного фонду України вносить відповідні зміни до Реєстру.

Згідно п.8 Положення у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у пункті 2 цього Положення, що потребує коригування включеної до Реєстру інформації про пільговика, він повідомляє про це протягом 30 днів уповноваженому органу (до 30 листопада 2022 р. включно - структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, з 1 грудня 2022 р. - органу Пенсійного фонду України).

При цьому Положенням не передбачено можливості виключення з Реєстру інформації про пільговиків. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.

Відповідно до абз. 5 п. 5 Положення зазначено, що документами, що підтверджують фактичне місце проживання пільговика, є довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та інший офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання пільговика, а в разі їх відсутності - акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи за формою, затвердженою Мінсоцполітики, який складається посадовою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади.

Проте позивачем місце проживання змінено не було, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи відсутня, доказів протилежного сторонами до суду надано не було.

Відповідно до Постани Кабінету Міністрів України №373 від 17.04.2019 (в редакції від 01.01.2023 року) затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, (далі - Порядок №373).

Визначено уповноваженим банком, який забезпечує банківське обслуговування реалізації механізму надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій безготівковій формі, акціонерне товариство Державний ощадний банк України.

Установлено, що пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються у грошовій безготівковій або готівковій формі до грудня 2022 р. включно.

Із січня 2023 р. пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються виключно у грошовій готівковій формі органами Пенсійного фонду України.

П. 1 Порядку №373 визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та механізм надання громадянам у грошовій формі таких пільг, зокрема:

на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також житлово-комунальних послуг, а саме:

- житлових послуг - послуг з управління багатоквартирним будинком;

- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;

на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), та витрат на комунальні послуги в такому будинку;

на придбання твердого палива і скрапленого газу.

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються щомісяця у грошовій формі (готівковій або безготівковій), на придбання твердого палива і скрапленого газу - один раз на рік у грошовій готівковій формі.

Відповідно до п. 3 Порядку №373, дія цього Порядку поширюється на осіб, які мають право на пільги згідно із Законами України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (крім військовослужбовців), Про Службу безпеки України, Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні, Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист, Про бібліотеки і бібліотечну справу, Про музеї та музейну справу, Про захист рослин, Про жертви нацистських переслідувань, Про охорону дитинства, Про соціальний захист дітей війни, Про культуру, Про освіту, Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, Кодексом цивільного захисту України (крім осіб рядового і начальницького складу), Основами законодавства України про охорону здоров`я (далі - пільговики).

Згідно з п.5 Порядку №373, для розрахунку розміру пільги інформацію надають: бюджетні установи, казенні підприємства та комунальні некомерційні підприємства, що утворюються у результаті реорганізації державних та комунальних закладів охорони здоров`я, - про працівників, які мають право на отримання пільги у поточному місяці з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї;

об`єднання - про зміну внесків, платежів об`єднанню;

управителі, виконавці комунальних послуг - про припинення надання комунальних послуг, зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, плати за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг;

виконавчі органи сільських, селищних, міських рад - про зміни стосовно пільговика (реєстрація місця проживання, підключення житла до системи газо-, тепло-, електропостачання для опалення).

Зазначена інформація надається:

структурним підрозділам з питань соціального захисту населення у вересні - листопаді 2022 р. до 20 числа, у грудні 2022 р. до 11 числа;

органам Пенсійного фонду України - до 20 числа кожного місяця починаючи із січня 2023 року.

Пунктом 6 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, передбачено, що на підставі даних Реєстру та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, розраховують щомісяця суму пільги:

- на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування;

- на придбання твердого палива і скрапленого газу виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, з урахуванням мінімальних норм забезпечення твердим паливом і скрапленим газом та граничних показників їх вартості.

Зазначені розрахунки проводяться:

- структурними підрозділами з питань соціального захисту населення у вересні - листопаді 2022 р. до 25 числа, у грудні 2022 р. до 15 числа;

- органами Пенсійного фонду України - до 25 числа кожного місяця починаючи із січня 2023 року.

Для забезпечення нарахування пільг із січня 2023 р. Пенсійним фондом України державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики здійснює міграцію Реєстру станом на 1 січня 2023 року.

Сума пільги у грошовій безготівковій формі збільшується на розмір комісійної винагороди АТ Ощадбанк, що становить 0,7 відсотка такої суми.

Пунктом 7 Порядку №373 визначено, що виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ Ощадбанк на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк договору (далі - рахунок для виплати пільг).

За заявою пільговика, поданою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення до 15 жовтня (15 травня), але не пізніше 15 жовтня 2022 р., у якій зазначаються виплатні реквізити, виплата пільги здійснюється у грошовій готівковій формі з початку опалювального (неопалювального) сезону.

Пільговики, яким надається пільга у грошовій формі, зобов`язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці, у яких зазначається форма отримання пільги, та дані про облікові записи пільговиків, що ведуться АТ Ощадбанк відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Починаючи із січня 2023 р. органи Пенсійного фонду України надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці.

Відповідно до п.9 Порядку №373, АТ Ощадбанк веде до 31 грудня 2023 року у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та коштів, які надходять на рахунок для виплати пільг, в розрізі кожного пільговика (далі - облікові записи пільговиків). АТ Ощадбанк здійснює переказ коштів на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг на підставі договорів, що укладаються між АТ Ощадбанк (його установами) та управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. У таких договорах визначається порядок інформаційного обміну між управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг та АТ Ощадбанк. Типову форму договору визначає АТ Ощадбанк за погодженням з Мінсоцполітики.

Згідно з пунктами 1-3 постанови Кабінету Міністрів України №1041 від 16.09.2022 Про деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України (далі - Постанова №1041), внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України щодо надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити координацію роботи районних державних адміністрацій (військових адміністрацій), органів місцевого самоврядування щодо передачі структурними підрозділами з питань соціального захисту населення органам Пенсійного фонду України згідно з актами приймання-передачі: пакетів документів щодо звернень за призначенням житлових субсидій та наданням пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, за якими не прийнято рішення станом на 30 листопада 2022 р., - до 1 січня 2023 р.; справ про одержувачів житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, накопичених за останні п`ять років (крім знищених внаслідок збройної агресії рф), - до 1 квітня 2023 р. або протягом місяця після відновлення своєї роботи.

Пенсійному фонду України забезпечити з 1 жовтня 2022 року виплату та з 1 грудня 2022 року призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальнихпослуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Пенсійному фонду України, Національній соціальній сервісній службі, обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) разом з органами місцевого самоврядування забезпечити інформування громадян про передачу функцій з призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, порядок реалізації права на отримання зазначених видів соціальної підтримки та порядок захисту інтересів у разі його порушення (п.5 Постанови №1041).

Відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках регулюються Законом України Прожитлово-комунальні послуги.

Відповідно до абзацу першого пункту 3 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (далі - Положення №848 в редакції від 01.01.2023, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (п. 4 Положення №848).

Відповідно до п. 9 Положення №848 призначення житлових субсидій здійснюється до 30 листопада 2022 р. включно - структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення);

починаючи з 1 грудня 2022 р. - органами Пенсійного фонду України.

Контроль за правильністю призначення і виплати житлових субсидій здійснює Нацсоцслужба та її територіальні органи.

Заяви про призначення та надання житлової субсидії за формою згідно з додатком 1 (далі - заява) з необхідними документами та/або відомостями приймаються від громадян:

структурними підрозділами з питань соціального захисту населення - до 30 листопада 2022 р. включно в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія);

органами Пенсійного фонду України починаючи з 1 грудня 2022 р., у тому числі у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний додаток Пенсійного фонду України, засобами Порталу Дія).

Сформована та підписана електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, заява разом із декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою згідно з додатком 2 (далі - декларація) передається засобами Порталу Дія шляхом електронної інформаційної взаємодії з інформаційно-комунікаційними системами Мінсоцполітики та Пенсійного фонду України до відповідного структурного підрозділу з питань соціального захисту населення/органу Пенсійного фонду України (далі - уповноважені органи).

Заяви з необхідними документами та/або відомостями (після формування електронної справи) у паперовій формі передаються уповноваженому органу не рідше ніж раз на два тижні.

Якщо рішення про призначення (відновлення) житлової субсидії приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи, такий акт складається посадовою особою виконавчого органу та передається уповноваженому органу.

вноситься уповноваженим органом до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Перелік умов, за яких житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період) передбачені п. 14 Положення № 848.

Відповідно до п. 43 Положення № 848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або тимчасовим посвідченням громадянина України (для іноземців та осіб без громадянства - паспортним документом іноземця або документом, що посвідчує особу без громадянства, посвідкою на постійне/тимчасове проживання, посвідченням біженця або іншим документом, що підтверджує законність перебування іноземця чи особи без громадянства на території України), подає відповідні документи визначені у цьому пункті.

Зазначені документи подаються структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, посадовим особам виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), органу Пенсійного фонду України - незалежно від місця проживання.

Відповідно до п. 50 Положення № 848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості.

З 1 січня 2023 р. структурні підрозділи з питань соціального захисту населення подають органам Пенсійного фонду України відомості про соціальні виплати, які надаються ними, у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач отримував пільги за користування житлово-комунальними послугами в межах норм, встановлених законодавством до 31.12.2022 року, як учасник бойових дій відповідно до ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.

Разом з тим, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком.

Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова від 07 березня 2022 року № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану.

Відповідно до п. 1 Постанови № 215 (в редакції від 23.09.2022 року) установлено, що нарахування та виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення)/органи Пенсійного фонду України не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство Державний ощадний банк України (далі - АТ Ощадбанк) шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему MY TRANSFER та акціонерне товариство комерційний банк ПриватБанк (далі - АТ КБ ПриватБанк);

2) фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводиться Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики/Пенсійного фонду України даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.

Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики/Пенсійний фонд України формують інформацію (реєстри) щодо одержувачів грошової допомоги, пільг та житлових субсидій, які перебувають на обліку в органах соціального захисту населення/органах Пенсійного фонду України, які не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та фінансування виплат.

Виплата грошових переказів через міжнародну платіжну систему MY TRANSFER регулюється нормативно-правовими актами Національного банку та правилами АТ Ощадбанк.

АТ Ощадбанк на кожне 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам.

У разі коли протягом 30 календарних днів з дати зарахування грошових переказів АТ Ощадбанк одержувачам грошової допомоги, пільг та житлової субсидії одержувачі не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики/Пенсійному фонду України не пізніше ніж протягом трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не здійснено виплату грошового переказу. Плата за оброблення електронних реєстрів через міжнародну платіжну систему MY TRANSFER банку не справляється.

Кошти, які повернулися від АТ Ощадбанк Міністерству соціальної політики/Пенсійному фонду України у зв`язку з неотриманням грошових переказів одержувачами, спрямовуються АТ КБ ПриватБанк разом з відповідними електронними реєстрами для зарахування їх на банківські рахунки одержувачів, відкриті в цьому банку. Якщо в одержувача немає відкритого рахунка в АТ КБ ПриватБанк, кошти виплачуються одержувачам після укладення ними договору про відкриття банківського рахунка з банком шляхом їх зарахування на такий рахунок. Плата за оброблення електронних реєстрів та зарахування коштів на банківські рахунки одержувачів не справляється.

Не зараховані одержувачам протягом 30 календарних днів з дати надходження на рахунок АТ КБ ПриватБанк кошти повертаються АТ КБ ПриватБанк Міністерству соціальної політики/Пенсійному фонду України не пізніше ніж через три робочих дні після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не проведено виплату;

3) зарахування грошових допомог, пільг та житлових субсидій на банківські рахунки (за стандартом IBAN) банкам, в яких відкриті рахунки одержувачів, здійснюється за умови збігу інформації про банківський рахунок, відкритий на ім`я особи, прізвища, імені, по батькові (за наявності), реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) та відсутності у банку даних про смерть особи, набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим.

4) інформація (реєстри) про одержувачів соціальної допомоги, пільг та житлових субсидій подається Міністерству соціальної політики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ Ощадбанк.

Інформаційна взаємодія Пенсійного фонду України і АТ Ощадбанк здійснюється за форматами та механізмом, визначеними договорами про інформаційну взаємодію для Програми єПідтримка.

Інформаційний обмін між Пенсійним фондом України, державним підприємством Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики та Міністерством соціальної політики здійснюється внутрішніми захищеними каналами зв`язку.

Пунктом 2 Постанови КМУ № 215 передбачено, що виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій у разі застосування положень цієї постанови здійснюється без дотримання вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (ЗП України, 1996 р., № 2, ст. 76; Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2390), Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (Офіційний вісник України, 2019 р., № 36, ст. 1263; 2020 р., № 3, ст. 161), та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1101 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги (Офіційний вісник України, 2020 р., № 4, ст. 210), Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (Офіційний вісник України, 2014 р., № 80, ст. 2271; 2015 р., № 70, ст. 2312).

Інформаційна взаємодія в рамках виконання цієї постанови здійснюється за взаємоузгодженими параметрами без укладення окремого договору між АТ Ощадбанк та Міністерством соціальної політики і АТ КБ ПриватБанк та Міністерством соціальної політики.

Пункотом 2-2 Постанови КМУ № 215 передбачено, що нарахування та виплата пільг і житлових субсидій відповідно до вимог цієї постанови здійснюється:

Міністерством соціальної політики - за вересень - грудень 2022 р.;

Пенсійним фондом України - починаючи із січня 2023 року.

Міністерство соціальної політики передає до 1 січня 2023 р. Пенсійному фонду України реєстри осіб, яким нарахування та виплата пільг і житлових субсидій здійснювалися у березні - грудні 2022 р. відповідно до вимог цієї постанови.

Пунктом 3 зазначеної постанови КМУ, встановлено, що орган соціального захисту населення протягом двох місяців з дати відновлення роботи або припинення чи скасування дії правового режиму воєнного стану проводить звіряння інформації про виплачені згідно із цією постановою грошові допомоги з метою запобігання повторній виплаті та у разі потреби проводить перерахунок їх розміру;

перерахунок пільг та житлових субсидій, виплачених згідно із цією постановою, проводиться органами Пенсійного фонду України протягом двох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або за зверненням одержувача за умови надання ним документів, необхідних для проведення перерахунку, зокрема щодо складу сім`ї/домогосподарства, доходів одержувача та членів сім`ї/домогосподарства, цін і тарифів на житлово-комунальні послуги.

Також, Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова від 19 квітня 2022 року № 462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану.

Відповідно до пп. 1, 6 п. 2 Постанови № 462 на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та фінансування, виплата житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг отримувачам цих виплат проводиться за квітень/жовтень 2022р. та квітень 2023 р. у розмірі, який розраховується за такою формулою:

для житлових субсидій:

Сжск2022 = Сжсс2022 х Кжск2021,

де Сжск2022 - розрахований розмір житлової субсидії для виплати за квітень/жовтень 2022 р. та квітень 2023 р., гривень;

Сжсс2022 - фактичний розмір житлової субсидії за січень 2022 р.;

Кжск2021 - коефіцієнт середнього значення співвідношення нарахованих житлових субсидій за квітень і січень 2021 р. (Кжск2021 = 0,43);

для пільг на оплату житлово-комунальних послуг:

Спк2022 = Спс2022 х Кпк2021,

де Спк2022 - розрахований розмір пільги на оплату житлово-комунальних послуг для виплати за квітень/жовтень 2022 р. та квітень 2023 р., гривень;

Спс2022 - фактичний розмір пільги на оплату житлово-комунальних послуг за січень 2022 р.;

нарахування та виплата житлових субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг, що здійснюються у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1302), у листопаді 2022 р. та подальших місяцях опалювального сезону 2022/23 років (крім жовтня 2022 р. та квітня 2023 р.) здійснюється у розмірі нарахованої житлової субсидії/пільги у січні 2022 року.

Тобто вказаною постановою передбачено виплату та нарахування пільг у фіксованому розмірі не залежно від обсягу наданих комунальних послуг.

Відповідно до пп. 1 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 214 Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану (в редакції від 30.12.2022 року), установлено, що на період введення воєнного стану надання державної соціальної допомоги та пільг здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (далі - державна соціальна допомога), та пільг, які було призначено раніше, продовжується особам, які проживають на територіях територіальних громад, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - відповідні території).

Особам, які не проживають на відповідних територіях, строк виплати державної соціальної допомоги та пільг, строк виплати яких закінчився в період воєнного стану, продовжується до 31 грудня 2022 р. (включно).

Державна соціальна допомога та пільги продовжують виплачуватися до місяця, що настає за місяцем завершення на відповідній території бойових дій, припинення можливості бойових дій або завершення тимчасової окупації (включно).

Як встановлено судом, відповідно до листа Пенсійного фонду України від 12.04.2023 року №14248-11978/Т-03/8-2800/23, Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області як отримувач пільг за категорією учасник бойових дій. Пільга нараховується на одну особу. Виплата належної суми пільги органами Пенсійного фонду України здійснюється в грошовій готівковій формі на рахунок Позивача, відкритий в АТ Ощадбанк.

02.01.2023 року Позивач звернувся до Відповідача із заявами про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу та про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Факт перебування Позивача в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги підтверджується довідкою УПСЗН Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області №1044/11 від 07.05.2019 року та листом від 29.11.2023 року №23773-23038/Т-02/8-0500/23.

Також, відповідно до наданого витягу з облікового запису отримувача пільг Ощадбанк Позивач з жовтня 2019 року по грудень 2022 року включно отримував пільги на оплату житлово-комунальних послуг.

Як було встановлено судом у цій справі, відповідно до Постанови №215, виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснював АТ Ощадбанк шляхом перерахування коштів на банківський рахунок в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, а фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій до грудня 2022 року (включно) проводилося Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики/Пенсійного фонду України даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.

Отже суд дійшов висновку, що Позивач перебував в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги та отримував пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у відповідності до Постанови №215 та Постанови №462 до грудня 2022 року (включно).

Таким чином, суд не приймає доводів Відповідача, щодо відсутності інформації про Позивача в базах даних ДП „ІОЦ Мінсоцполітики, щодо нарахування на оплату житлово-комунальних послуг за січень 2022 року, та відсутності Позивача в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, оскільки такі доводи спростовуються фактичними обставинами справи.

Також, суд критично ставиться щодо призупинення Відповідачем нарахування та виплати пільги з 01.01.2023 року, у зв`язку з тим, що пільгова справа Позивача мігрувала не в повному обсязі, оскільки така підстава для припинення виплат не передбачена чинним законодавством, яке регулює спірні правовідносити.

Щодо посилань Відповідача, як на підставу для зупинення нарахування та виплати пільг на те, що особам, які не проживають на відповідних територіях, строк виплати державної соціальної допомоги та пільг, строк виплати яких закінчився в період воєнного стану, продовжується до 31 грудня 2022 р. (включно), суд зазначає, наступне.

Позивачу пільга на житлово-комунальні послуги призначена, як у часинику бойових дій у відповідності до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Вказана пільга не є строковою та залежить від наявності у особи відповідного статусу учасника бойових дій.

Вказане положення стосується виплат державної соціальної допомоги, які мають строковий характер, до них зокрема відносяться житлові субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, які відповідно до Положення № 848 призначаються на відповідні періоди, якими є опалювальний та не опалювальний сезон.

Окрім того, суд зазначає, що у відповідності до абз. 3 п. 1 Постанови №214, державна соціальна допомога та пільги продовжують виплачуватися до місяця, що настає за місяцем завершення на відповідній території бойових дій, припинення можливості бойових дій або завершення тимчасової окупації (включно). Отже позивач має право на отримання пільги на оплату житлово-комунальних послуг до завершення бойових дій або деокупації території на якій знаходиться житло Позивача.

Посилання відповідача на лист Департамента житлово-комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації 0.23112/1099/0/51-23 від 23.10.2023 року виданого на виконання листа Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 20.10.2023 № 22/7.4-9918-23 стосовно заборони здійснення взаєморозрахунків із суб`єктами господарювання, місцезнаходження яких є тимчасово окупована територія, департамент, в межах своєї компетенції, як на підставу для відмови у нарахуванні та віплаті пільги на оплату житлово-комунальних послуг є необґрунтованими з огляду на положення статті 7 КАС України, в якій закріплено перелік джерел права, які застосовуються судом.

Враховуючи, що лист Департамента житлово-комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації 0.23112/1099/0/51-23 від 23.10.2023 року не є нормативно-правовим актом і джерелом права в розумінні ст. 7 КАС та не може підміняти і доповнювати положення закону, оскільки носить лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер, воно не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

В свою чергу, Постанови №215, №462, №214, та інші нормативно-правові акти передбачають виплату пільг особам, житло яких знаходиться на тимчасово окупованих територіях та житлово-комунальними підприємствами, житлово-комунальні послуги не надаються та нарахування не здійснюються.

Також суд не приймає посилань Відповідача щодо застосування до Позивача у спірних правовідносинах Постани Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 № 637 Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, якою передбачено призначення пільг на житлово-комунальні послуги внутрішньо переміщеним особам здійснюється за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014р. № 509 Про облік внутрішньо переміщених осіб, оскільки в заяві Позивачем було вказано місце перебування ОСОБА_1 : АДРЕСА_2 .

З цього приводу суд зазначає, що факт наявності у Позивача статусу внутрішньо переміщеної особи повинен підтверджуватися відповідною довідкою, проте на підтвердження своїх доводів викладених у відзиві Відповідачем не було надано доказів того, що Позивач зареєстрований в м. Києві як внутрішньо переміщена особа.

Суд зазначає, що відповідачем не надано належних, допустимих та достатніх доказів відносно належного факту припинення виплати пільги на оплату житлово-комунальних послуг позивачу з 01 січня 2023 року.

Крім того, суд вказує, що підзаконні нормативно-правові акти, на які посилається відповідач, не є законами, а тому, не можуть змінювати в бік звуження права громадян, які встановлено нормативно-правовими актами вищої юридичної сили.

Відповідно до статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема: права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основи соціального захисту.

У спірних правовідносинах ч.2 ст. 77 КАС України на відповідача, як суб`єкта владних повноважень, покладено обов`язок доведення правомірності припинення соціальних виплат позивачу.

У свою чергу, Відповідачем не доведено правомірності припинення виплати пільг.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що припинення позивачу раніше призначеної пільги здійснено відповідачем за відсутності підстав, передбачених чинним законодавством та нормативно-правовими актами, які регулюють спірні правовідносини.

Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на фактичні обставини справи, з метою єфективного способу відновлення порушеного права Позивача, суд першої інстанції дійшов висновку за належне задовільнити позовні вимоги шляхом визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у здійсненні нарахування та виплати ОСОБА_1 пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу з січня 2023 року по теперішній час та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити ОСОБА_1 нарахування та виплату пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу з січня 2023 року у розмірах передбачених постановою КМУ від 19.04.2022 № 462 Деякі питання надання пільг та житлових субсидій в умовах воєнного стану та постановою КМУ від 07.03.2022 № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану.

При цьому, суд вважає вищевказаний спосіб захисту достатнім, враховуючи обставини по справі.

Щодо доводів апеляційної скарги стосовно пропуску позивачем строку звернення до суду, то слід зазначити, що це питання було досліджено судом першої інстанції, який дійшов висновку про дотримання позивачем строку звернення до суду з цим позовом.З зазначеним висновком суду першої інстанції погоджується колегія суддів.

Колегія суддів звертає увагу, що оскаржуване рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог позивачем не оскаржується, а тому судом апеляційної інстанції не переглядається.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про часткове задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі № 200/5866/23 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі № 200/5866/23 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 04 квітня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддяА.А. Блохін

СуддіТ.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

Джерело: ЄДРСР 118171373
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку