open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 585/359/24

Номер провадження 2-а/585/19/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року м.Ромни

Роменський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого судді Цвєлодуб Г.О.

секретаря судового засідання Салій О.І.

з участю представника позивача адвоката Брайко Ю.В.

представника відповідача - Коломієць А.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ромни в режимі відеоконференцзв`язку справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови про адміністративне правопорушення,

В С Т А Н О В И В :

26.01.2024 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить скасувати постанову начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 полковника ОСОБА_2 № 55 від 16 січня 2024 року за справою про адміністративне правопорушення, що передбачене частиною 2 статті 210-1 КУпАП, якою його притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 5100 грн. та закрити справу про адміністративне правопорушення.

Позовні вимоги мотивує тим, що вказаною постановою його було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 5100 грн. за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП за те, що він порушив абзац 5, 7 статті 18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», пункт 32 Постанови КМУ № 1487 від 30.12.2022 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів», а саме тим, що внаслідок неналежного виконання своїх функціональних обов`язків не вжив заходів до виконання розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації - начальника районної військової адміністрації від 17.11.2023 № 183-ОД «Про організацію та проведення (продовження) заходів загальної мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району». Вважає, що постанова про притягнення його до адміністративної відповідальності за вказане порушення є незаконною, необгрунтованою та прийнята з порушенням вимог чинного законодавства з наступних підстав. На виконання розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації - начальника районної військової адміністрації від 17.11.2023 № 183-ОД «Про організацію та проведення (продовження) заходів загальної мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району» були видані Розпорядження міського голови: від 24.11.2023 «Про роботу у вихідний день ОСОБА_3 , ОСОБА_4 » № 386-В/С; від 27.11.2023 «Про залучення працівників до проведення оповіщення» № 383-ОС; від 01.12.2023 «Про роботу у вихідний день ОСОБА_5 , ОСОБА_4 № 394-В/С; від 08.12.2023 «Про роботу у вихідний день ОСОБА_6 , ОСОБА_4 № 392-ОС; від 15.12.2023 «Про роботу у вихідний день ОСОБА_6 , ОСОБА_4 № 400-0с. 28 листопада 2023 року був затверджений графік залучення працівників окремих управлінь Роменської міської ради та відділів Виконавчого комітету Роменської міської ради до проведення оповіщення військовозобов`язаних по Роменській міській територіальній громаді. Пунктом 1 вказаного розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації з метою виконання законодавства про військовий обов`язок, необхідно було до 16.12.2023 забезпечити спільно з ІНФОРМАЦІЯ_2 завдання з мобілізації, оповіщення і явку військовозобов`язаних за повістками та поставку транспортних засобів та ін. Щоденно у складі 3-х груп оповіщення працівниками Виконавчого комітету Роменської міської ради спільно із співробітниками ІНФОРМАЦІЯ_3 здійснювалося оповіщення військовозобов`язаних за повістками, поіменними адресами по Роменській міській територіальній громаді. Також забезпечена робота дільниць оповіщення по Роменській міській територіальній громаді. Зазначає, що щоденно (і в вихідні дні також) виділявся службовий автотранспорт та пально-мастильні матеріали для здійснення оповіщення військовозобов`язаних. По результатах проведеного оповіщення (кількість вручених, чи не вручених повісток) начальник відділу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення ОСОБА_5 в телефонному режимі звітував на Роменську РДА, а саме головному спеціалісту з питань мобілізаційної роботи апарату Роменської районної державної адміністрації ОСОБА_7 . Отже, ним зазначене розпорядження виконане, про що було щоденно прозвітовано. Про вжиті заходи щодо виконання цього розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_2 йому невідомо. Адже це розпорядження необхідно було виконати і ІНФОРМАЦІЯ_4 . Крім того, у вказаному розпорядженні голови Роменської районної державної адміністрації було зазначено, що потрібно виконати це розпорядження до 16.12.2023, яка є кінцевою датою виконання цього розпорядження. При цьому, працівниками ІНФОРМАЦІЯ_3 всупереч положенням КУпАП протокол взагалі не було складено, а 16.01.2024 (через 30 днів з дня виявлення порушення) було складено постанову № 55, що є порушенням норм КУпАП. Йому не повідомлялось про дату та час розгляду його справи про адміністративне правопорушення, не було надано можливості реалізувати своє право, а саме надати пояснення чи інші необхідні відомості, як того вимагає стаття 268 КУпАП та всупереч вимогам цієї статті ІНФОРМАЦІЯ_2 прийнято оскаржувану постанову, про наявність якої йому стало відомо 19 січня 2024 року, коли зателефонували із поштового відділення за адресою: АДРЕСА_1 і повідомили про наявність відправлення, одержувачем якого являється він. Під час розгляду справи посадовою особою не були вирішені питання, чи правильно складений протокол (так як всупереч вимогам цього кодексу, він був взагалі відсутній); чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; чи витребувано необхідні додаткові матеріали (це неможливо було зробити у зв`язку з тим, що він не був повідомлений про розгляд справи, відповідно і не надавав додаткові матеріали). Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. У зв`язку з тим, що його не було повідомлено про розгляд справи про адміністративне правопорушення у ІНФОРМАЦІЯ_4 відсутні дані про своєчасне його сповіщення про місце і час розгляду справи. Оскаржувана постанова прийнята з порушенням пункту 1 статті 247 КУпАП, адже обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події і складу адміністративного правопорушення, у зв`язку з тим, що при винесені постанови розглядалось невиконання розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації - начальника районної військової адміністрації, а накладене на нього адміністративне стягнення за невиконання розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_2 , органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, у зв`язку з чим у нього відсутня подія та склад адміністративного правопорушення. Відповідач при прийнятті рішення про притягнення його до адміністративної відповідальності належним чином не оцінив обставини справи, не з`ясував чи була взагалі на той момент його вина, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також не були з`ясовані інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, як результат відповідач розглянув справу про адміністративне правопорушення в супереч порядку, що визначений КУпАП та прийняв постанову № 55 від 16.01.2024, яка не відповідає вимогам Закону.

Ухвалою від 26.01.2024 року відкрито провадження по справі, з призначенням судового засідання.

02 лютого 2024 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просили у задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі, закрити провадження у справі до ІНФОРМАЦІЯ_3 у зв`язку з відсутністю доказів порушення вимог чинного законодавства.

09 лютого 2024 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вважав, що протокол № 55 від 11.01.2024 та постанова № 55 від 16.01.2024 винесені ІНФОРМАЦІЯ_2 є неправомірними, безпідставними, необґрунтованими та винесеними з порушенням норм законодавства.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, пояснила обставини, викладені в позові, просила про його задоволення.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позову, вказавши, що постанова є обґрунтована, винесена з дотриманням законодавства.

Заслухавши пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як зазначив Пленум Вищого адміністративного суду України у п.1 Постанови від 06 березня 2008 року №2 «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ», під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суди незалежно від підстав, наведених у позовній заяві, повинні перевіряти їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Положеннями ч.2ст.19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Додержання вимог закону при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення забезпечується систематичним контролем з боку вищестоящих органів і посадових осіб, правом оскарження, іншими встановленими законом способами.

Відповідно до ст. 9 Кодексу України про адміністративні правопорушення(далі по тексту -КУпАП), адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.

Тобто, притягненню до адміністративної відповідальності особи обов`язково повинна передувати належна та вчинена у відповідності до вимог чинного законодавства поведінка суб`єкта владних повноважень, а також встановлення останнім факту вчинення особою адміністративного правопорушення, відповідальність за вчинення якого передбачена чинним законодавством.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року по теперішній час в Україні діє воєнний стан.

У подальшому, Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, №255/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023, №734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024 р. «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався, останній раз з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Указом Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 р. «Про загальну мобілізацію» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань було оголошено проведення в Україні загальної мобілізації.

Статтею 1 Закону України «Про оборону України`визначено, що особливий період - період, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Відповідно до положень ч.1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію - тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченогочастиною першоюцієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч. 2 ст. 210-1 КУпАП).

Згідно з вимогами ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України. Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

Правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закони України «Про оборону України», «Про Збройні Сили України», «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію» інші закониУкраїни,а такожприйняті відповіднодо нихукази ПрезидентаУкраїни таінші нормативно-правовіакти щодозабезпечення обороноздатності держави, виконання військовогообов`язку,проходження військовоїслужби,служби увійськовому резервіта статусувійськовослужбовців,а такожміжнародні договориУкраїни,згода наобов`язковістьяких наданаВерховною Радою України (ст. 3 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»).

Адміністративні справи про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України) згідно ст.235 КУпАП розглядають територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Судом встановлено, що 11.01.2024 головним спеціалістом командування ІНФОРМАЦІЯ_3 державним службовцем ОСОБА_8 складено протокол про адміністративне правопорушення за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП відносно голови Роменського міського голови. Відповідно до протоколу ОСОБА_1 в період дії воєнного стану (Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 08.11.2023 року № 3429-ІХ) та загальної мобілізації (Указ Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 року) порушив положення абзацу 5, 7 ст. 18 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», а саме те, що виконавчі органи міських рад повинні організовувати і забезпечувати мобілізаційну підготовку та мобілізацію на території відповідних населених пунктів та порушив абзац 11 ст. 18 ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», що передбачає організацію під час мобілізації в установленому порядку своєчасного оповіщення та прибуття громадян, які залучаються до виконання обов`язку, техніки на збірні пункти та у військові частини, виділення будівель, споруд, земельних ділянок, транспортних та інших матеріально-технічних засобів і надання послуг Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту відповідно до мобілізаційних планів. Всупереч чинному законодавству України зазначеною посадовою особою Роменської міської територіальної громади, головою Роменської міської ради ОСОБА_1 не вжито заходів щодо виконання нормативно-правових актів по виконанню завдань з мобілізації людських і транспортних ресурсів у встановлений строк, чим вчинив правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 210-1 КУпАП, вчинене в особливий період(а.с. 51-52).

Відповідно до даного протоколу, ОСОБА_1 повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення, яке відбудеться о 10:30 год. 12.01.2024 р. в кабінеті № НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 за адресою: АДРЕСА_2 . Свідки правопорушення: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 . Підпис особи, яка притягується до адміністративної відповідальності відсутній, від надання пояснень відмовився.

Постановою № 55 від 16 січня 2024 р. начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_11 на ОСОБА_1 накладено штраф в розмірі 5100 грн. за вчинення правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 210-1 КУпАП. Відповідно до постанови ОСОБА_1 , виконуючи обов`язки голови Роменської міської ради Сумської області, внаслідок неналежного виконання своїх функціональних обов`язків, не вжив заходів до виконання розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації від 17.11.2023 № 183-ОД «Про організацію та проведення (продовження) заходів загальної мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району» (направлене до Роменської міської ради 21.11.2023 о 13:00 год. на офіційну електронну адресу), де визначено завдання забезпечити до 16.12.2023 виконання зазначених планових показників з мобілізації людських і транспортних ресурсів, визначених ІНФОРМАЦІЯ_5 . Станом на 11.01.2024 вимоги Розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації від 17.11.2023 № 183-ОД «Про організацію та проведення (продовження) заходів загальної мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району» залишаються невиконаними, докази про виконання даного розпорядження до ІНФОРМАЦІЯ_1 не надходили, що є порушенням абзацу 5, 7 ст. 18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», та пункту 32 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487, що становить склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 210-1 КУпАП (а.с. 12-13).

Встановлено, що головою Роменської районної державної адміністрації начальником районної військової адміністрації 17.11.2023 видано розпорядження № 183-ОД «Про організацію та проведення (продовження) заходів загальної мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району», яким зобов`язано міському, сільським, селищним головами Роменського району спільно з ІНФОРМАЦІЯ_5 : забезпечити до 16.12.2023 виконання доведених планових показників, визначених ІНФОРМАЦІЯ_5 , у розподілі завдання з мобілізації людських і транспортних ресурсів на території Роменського району у розрізі територіальних громад (додаток 1); забезпечити своєчасне оповіщення і явку військовозобов`язаних за повістками та поставку транспортних засобів і техніки у встановлені терміни керівниками підприємств, установ, організацій району; забезпечити безперебійну роботу розгорнутих дільниць оповіщення у кожній територіальній громаді; організувати виділення транспортних засобів та паливно-мастильних матеріалів для здійснення оповіщення військовозобов`язаних, доставку їх до пунків збору та пунктів прийому військових частин; організувати залучення в установленому законодавством порядку наявних засобів масової інформації для інформування населення під час проведення заходів загальної мобілізації (зокрема доведення наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 «Про продовження строку проведення загальної мобілізації на території району»).

Відповідно до ст.18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад: планують, організовують і забезпечують мобілізаційну підготовку та мобілізацію на території відповідних населених пунктів; беруть участь у формуванні проектів основних показників мобілізаційного плану; розробляють мобілізаційні плани, довготермінові і річні програми мобілізаційної підготовки; забезпечують на території відповідних населених пунктів виконання мобілізаційних завдань (замовлень) підприємствами, установами і організаціями, які залучаються ними до виконання цих завдань (замовлень); здійснюють під час оголошення мобілізації заходи щодо переведення підприємств, установ і організацій, які знаходяться на території відповідних населених пунктів, на роботу в умовах особливого періоду; доводять розпорядження про виконання мобілізаційних завдань (замовлень) до підприємств, установ і організацій, які знаходяться на території відповідних населених пунктів і залучаються до виконання мобілізаційних завдань (замовлень), та укладають з ними договори (контракти); керують та здійснюють контроль за мобілізаційною підготовкою підприємств, установ і організацій, які залучаються ними до виконання мобілізаційних завдань (замовлень); здійснюють контроль за створенням, зберіганням та обслуговуванням мобілізаційного резерву матеріально-технічних і сировинних ресурсів на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у комунальній власності або залучаються ними до виконання мобілізаційних завдань (замовлень); у разі ліквідації (реорганізації) підприємств, установ і організацій, що перебувають у комунальній власності і яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення) або які залучаються до їх виконання, здійснюють заходи щодо передачі таких завдань (замовлень) іншим підприємствам, установам і організаціям, які знаходяться на території відповідних населених пунктів, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; організовують під час мобілізації в установленому порядку своєчасне оповіщення та прибуття громадян, які залучаються до виконання обов`язку щодо мобілізації у порядку, визначеномучастинами третьою - п`ятоюстатті 22 цього Закону, техніки на збірні пункти та у військові частини, виділення будівель, споруд, земельних ділянок, транспортних та інших матеріально-технічних засобів і надання послуг Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту відповідно до мобілізаційних планів; забезпечують на території відповідних населених пунктів ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час і надання звітності щодо бронювання військовозобов`язаних у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; забезпечують надання територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, Центральному управлінню та/або регіональним органам Служби безпеки України, відповідному підрозділу Служби зовнішньої розвідки України відомостей про реєстрацію, банкрутство (ліквідацію) підприємств, установ і організацій, що належать до сфери їх управління, згідно із законодавством; одержують від місцевих органів виконавчої влади необхідну інформацію про характер мобілізаційних завдань (замовлень), встановлених підприємствам, установам і організаціям, які знаходяться на території відповідних населених пунктів, з метою планування раціонального використання людських і матеріальних ресурсів під час мобілізації та у воєнний час; вирішують разом з місцевими органами виконавчої влади питання щодо виконання мобілізаційних завдань (замовлень) підприємствами, установами і організаціями, що перебувають у комунальній власності або залучаються ними до виконання цих завдань (замовлень), у разі втрати зв`язку із зазначеними підприємствами, установами і організаціями під час мобілізації та у воєнний час; забезпечують на території відповідних населених пунктів виконання законів України та інших нормативно-правових актів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 36 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі делеговані повноваження, зокрема, сприяння організації призову громадян на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, строкову військову та альтернативну (невійськову) службу, а також їх мобілізації, підготовці молоді до служби в Збройних Силах України, організації навчальних (перевірочних) та спеціальних військових зборів; забезпечення доведення до підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення наказу військового комісара про оголошення мобілізації; організація та участь у здійсненні заходів, пов`язаних з мобілізаційною підготовкою, підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, на відповідній території.

Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова: забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету.

Відповідно до ч. 6 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» при здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» На виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» Місцеві органи виконавчої влади: розробляють мобілізаційні плани,здійснюють заходищодо забезпеченнявиконання мобілізаційнихпланів,довготермінових ірічних программобілізаційної підготовки; доводять (встановлюють) мобілізаційні завдання (замовлення) до органів місцевого самоврядування, а в разі потреби також до місцевих органів виконавчої влади нижчого рівня з передачею їм необхідних фінансових ресурсів.

Отже, вказаними нормами передбачений обов`язок виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у разі отримання розпоряджень голів місцевих державних адміністрацій, прийнятих в межах їх компетенції, забезпечити їх виконання, зокрема, забезпечувати на території відповідних населених пунктів виконання мобілізаційних завдань (замовлень) підприємствами, установами і організаціями, які залучаються ними до виконання цих завдань (замовлень); організовувати під час мобілізації в установленому порядку своєчасне оповіщення та прибуття громадян, які залучаються до виконання обов`язку щодо мобілізації у порядку, визначеномучастинами третьою - п`ятоюстатті 22 цього Закону, техніки на збірні пункти та у військові частини, виділення будівель, споруд, земельних ділянок, транспортних та інших матеріально-технічних засобів і надання послуг Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту відповідно до мобілізаційних планів.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта Законами України.

Відповідно до змісту ст. 283 КУпАП постанова по справі про адміністративне правопорушення повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.

За наведеними вище нормами законів вбачається, що ОСОБА_1 , який обіймає посаду Роменського міського голови, може нести відповідальність за невиконання розпорядження голови Роменської районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації від 17.11.2023 № 183-ОД у разі наявності у його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченогоч. 2 ст. 210-1 КУпАП.

У той же час, таке притягнення особи до адміністративної відповідальності у даному випадку можливе виключно у разі належного формулювання складу адміністративного правопорушення, що встановлений у діях особи та ставиться останньому у вину, а саме: його об`єктивної та суб`єктивної сторони, встановлення правосуб`єктності фізичної особи, чого суб`єктом, наділеним правом накладати адміністративне стягнення за ст. 210-1 КУпАП, дотримано не було.

Так, в протоколі про адміністративне правопорушення від 11.01.2024 р. зазначено, що ОСОБА_1 порушив вимогу абз. 5, 7 та 11 ст. 18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

У той же час в постанові № 55 від 16 січня 2024 р. про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 210-1 КУпАП, зазначено, що ОСОБА_1 порушив вимоги абзацу 5, 7 ст. 18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», та пункту 32 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487.

Слід зазначити, що стаття 18 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» складається із 17 абзаців, кожен з яких передбачає окремий самостійний обов`язок.

Отже, в протоколі про адміністративне правопорушення від 11.01.2024 р. та в постанові № 55 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення від 16 січня 2024 р не співпадають посилання на статті, абзаци, пункти та ін. законодавчих норм та підзаконних актів, порушення яких ставиться у вину особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, за порушення яких має наставати відповідальність особи за ч.2 ст. 210-1 КУпАП.

Зі змісту постанови № 55 від 16 січня 2024 р. про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не вбачається за можливе встановити, у чому особа обвинувачується (які конкретні дії/бездіяльність ставляться особі у вину), оскільки саме по собі перелічення статей законів, підзаконних актів, без конкретизації обставин щодо дій або бездіяльності особи, наявності у такої особи певного посадового чи службового обов`язку виконати такі дії, наслідків, які спричинені такими діями (бездіяльністю), та причинного зв`язку між діянням та наслідками, не утворює склад адміністраотивного правопорушення за ч.2 ст. 210-1 КУпАП.

За таких обставин, суд вважає, що відповідачем не була дотримана процедура притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, внаслідок чого останній був позбавлений прав, передбачених Конституцією Українита КУпАП, зокрема, знати, у чому він обвинувачується (які конкретні дії/бездіяльність ставляться особі у вину) та належним чином захищатися від висунутого проти нього обвинувачення, що є істотним порушенням.

Також суду не надано достатніх доказів на підтвердження факту невиконання ОСОБА_1 зазначеного вище розпорядження, оскільки суб`єкт ініціювання адміністративного провадження щодо позивача не є тією уповноваженою особою, яка має службові повноваження надавати оцінку повноті/неповноті виконання завдань такого розпорядження, що було видано Головою районної державної адміністрації начальником районної військової адміністрації ОСОБА_12 від 17.11.2023 р., окремого розпорядження для виконання, як це визначено пунктом 32 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487, відповідачем на виконання завдань Роменському міському голові ОСОБА_13 - не видавалось.

При цьому, сама по собі постанова у справі про адміністративне правопорушення, за відсутності доказів на підтвердження викладених у ній обставин та належного формулювання осбавин та дій, що ставляться особі у вину, а так само відповідної правової кваліфікації таких дій/бездіяльності, не може достовірно свідчити про вчинення позивачем адміністративного правопорушення. Така постанова по своїй правовій природі є рішенням суб`єкта владних повноважень щодо наслідків розгляду зафіксованого правопорушення, якому передує фіксування цього правопорушення.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що оскаржувана постанова не може вважатися законною, оскільки, при розгляді справи не знайшов свого підтвердження факт вчинення правопорушення позивачем саме за тією правовою кваліфікацією, що ставиться особі у вину.

У силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 08 липня 2020 року у справі №463/1352/16-а.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частинами 1-3 статті 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

За вищезазначених обставин суд дійшов висновку, що постанову №55 від 16.01.2024 року у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 2 ст.210-1 КУпАП, щодо ОСОБА_1 винесено на підставі матеріалів, складених та розглянутих з порушенням вимог КУпАП, у зв`язку з чим наявні законні правові підстави для скасування оскаржуваної постанови як протиправної.

Крім того, згідно ч.3 ст. 286 КАС України, за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Виходячи із обсягу повноважень суду, визначених ч.3 ст. 286 КАС України а також тієї обставини, що справа про адміністративне правопорушення, за матеріалами якої позивача ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.2 ст. 210-1 КАС України, для спільного розгляду із позовною заявою не надходила, у цій частині суд позбавлений можливості ані надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи), ані закрити справу про адміністративне правопорушення, а тому у цій частині позовні вимоги не можуть бути задоволені.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 90, 286, 243, 250 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови про адміністративне правопорушення задовольнити частково.

Постанову начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 полковника ОСОБА_2 № 55 від 16.01.2024 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу у розмірі 5100,00 грн. - скасувати.

У решті заявлених вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Другого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його складення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ Г. О. Цвєлодуб

Джерело: ЄДРСР 118152115
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку