open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" квітня 2024 р. справа № 300/5126/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Боршовського Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій, -

Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії суду:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі відповідач, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області), в якому просить суд: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії позивача, з 01.01.2022, у зв`язку із зміною розміру складових грошового забезпечення з яких обраховується пенсія згідно з довідкою від 06.04.2023 № 77, Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській провести перерахунок пенсії, з 01.01.2022 та здійснювати виплату перерахованої, згідно з довідкою від 06.04.2023 № 77, Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону, пенсії з 01.01.2022 без відстрочення платежу та без обмеження максимального розміру пенсії при проведенні подальших перерахунків пенсії за вислугу років, з урахуванням виплачених сум.

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-XII). Спеціалізована прокуратура у військовій та оборонній сфері Західного регіону видала позивачу довідку від 06.04.2023 № 77 про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою заявника, за нормами, чинними станом на 01.01.2022. Позивач звернувся до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок пенсії за вислугу років на підставі зазначеної довідки та отримав відмову. Позивач не погоджується з відмовою ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, вважає, що має право на перерахунок пенсії на підставі вказаної довідки. Окрім цього, позивач зазначив, що після перерахунку пенсії на підставі вказаної довідки його пенсія буде перевищувати десять прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб, проте при такому перерахунку відповідач не повинен застосовувати норму частини 7 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у зв`язку з визнанням рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016 такої норми неконституційною. Також позивач звернув увагу на позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 12.11.2019 у справі №826/3858/18, про відсутність підстав для відтермінування виплати перерахованої пенсії з 01.01.2022.

Ухвалою від 03.08.2023 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

18.08.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 15.08.2023 № 0900-0904-8/39027 на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти задоволення позову. У відзиві представник відповідача зазначила, що перерахунок пенсії особам, яким пенсія призначена на підставі Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, здійснюється тоді, коли буде прийнято Кабінетом Міністрів України відповідну постанову, яка в подальшому і буде слугувати підставою для перерахунку пенсії. Лише після того, як ГУ ПФУ в Івано-Франківській області направить відповідні списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії до відповідних структурних підрозділів, дані структурні підрозділи мають право видавати та направляти відповідні довідки до органів пенсійного фонду для проведення перерахунку пенсії. Представник відповідача зазначив, що спеціалізована прокуратура в військовій та оборонній сфері Західного регіону не є органом (структурним підрозділом), який уповноважений видавати (надсилати) довідку про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій до Головних управлінь ПФУ в областях так, як пунктом 2 Порядку №45 немає такого державного органу як Спеціалізована прокуратура у військовій та оборонній сфері чи іншого органу Генеральної прокуратури України. Довідку про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій колишнім працівникам військової прокуратури видається ІНФОРМАЦІЯ_1 . Також, представник відповідача звернув увагу суду, що позивач був працівником органу військової прокуратури і перерахунок пенсії здійснюється в порядку Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та відповідно до розміру грошового забезпечення яке передбачає постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб". Так, довідка від 06.04.2023 № 77 передбачає заробітну плату прокурорів органів прокуратури (цивільних) та прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, та слугувала б для перерахунку пенсії відповідно до статті 86 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII "Про прокуратуру". Таким чином, вимоги позивача про здійснення перерахунку та виплати йому пенсії з 01.01.2022 на підставі довідки виданої Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону від 06.04.2023 № 77 є необґрунтованими та не підлягають задоволенню. Щодо вимог про зобов`язання відповідача здійснити виплату пенсії без обмежень максимальним розміром, представник відповідача зазначив, що положеннями Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 за №3668-VІ визначено, що пенсія не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Також окрім пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №3668-VІ, обмеження максимального розміру колишніх працівників прокуратури встановлені також Законом України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII. Представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити.

В зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці та його хворобою в період з 01.03.2024 по 29.03.2024, рішення в цій справі ухвалене судом у розумний строк після виходу судді на роботу.

Встановлені судом обставини справи та відповідні правовідносини:

ОСОБА_1 проходив військову службу у Військовій прокуратурі Західного регіону України та на підставі наказу від 05.05.2010 № 22зк звільнений з військової служби у запас з посади старшого слідчого слідчого відділу військової прокуратури Західного регіону України (а.с. 13).

ОСОБА_1 з 06.05.2010 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Івано-Франківській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що підтверджується відомостями пенсійної справи позивача за № 0901001740 (Міноборони) (а.с. 31-46).

ІНФОРМАЦІЯ_2 , з метою проведення перерахунку пенсій, передбаченого Постановою №103, в березні 2018 року складено та направлено до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області довідку за № ХД19567 про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій станом на 01.03.2018 (а.с. 42).

Вказана довідка передбачала такі види грошового забезпечення: посадовий оклад - 4090,00 грн.; оклад за військовим званням - 1340,00 грн.; процентна надбавка за вислугу років 45% - 2443,50 грн.

На підставі виданої ІНФОРМАЦІЯ_2 довідки, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, починаючи з 01.04.2018, в тому числі за період з 01.01.2018, проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 , з врахуванням вказаних вище складових грошового забезпечення позивача, що підтверджується протоколом про перерахунок пенсії від 18.04.2018 (а.с. 41).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.01.2021 у справі № 300/3104/20 зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_3 підготувати та подати до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 5 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 за №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України від 20.12.1991 за №2011-XII Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей і з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 1 квітня 2019 року перерахунку основного розміру його пенсії; зобов`язано ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок його пенсії з 1 квітня 2019 року відповідно до складеної ІНФОРМАЦІЯ_4 довідки про розмір грошового забезпечення із включенням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, станом на 05.03.2019, та провести з 1 квітня 2019 року виплату перерахованої і недоплаченої пенсії з урахуванням проведених платежів; зобов`язано ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснити з 05.03.2019 перерахунок і виплату ОСОБА_1 перерахованого підвищення пенсії у розмірі 100 % суми підвищення, визначеного станом на 5 березня 2019 року (із включенням до розміру грошового забезпечення щомісячних додаткових видів грошового забезпечення), з урахуванням проведених платежів.

ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснило перерахунок розміру пенсії позивача згідно наданої ІНФОРМАЦІЯ_2 довідки, згідно якої грошове забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, становить 15854,28 грн, з яких: посадовий оклад 4090,00 грн.; оклад за військовим званням - 1340,00 грн.; надбавки за вислугу років 45% - 2443,50 грн.; додаткові види грошового забезпечення 7927,14 грн. (а.с. 43).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.11.2021 у справі № 300/4151/21 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.04.2019 із врахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, визначених станом на 05.03.2019 згідно наданої Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону довідки від 07.05.2021 за № 370, з урахуванням проведених платежів.

ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснило перерахунок розміру пенсії позивача згідно наданої Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону довідки від 07.05.2021 за № 370, згідно якої грошове забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, становить 25844,14 грн, з яких: посадовий оклад 5730,00 грн.; оклад за військовим званням - 1340,00 грн.; надбавки за вислугу років 40% - 2828,00 грн.; додаткові види грошового забезпечення 15946,14 грн. (а.с. 44).

Спеціалізована прокуратура у військовій та оборонній сфері Західного регіону довідки видала позивачу довідку від 06.04.2023 за № 77 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 (а.с. 15). Така довідка складена за нормами, чинними на 01.01.2022, відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 26.03.2020 за №6-р/2020, статті 81 Закону України від 14.10.2014 за №1697-VII "Про прокуратуру" та постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", за посадою: "старший слідчий слідчого відділу військової прокуратури Західного регіону України за відповідною посадою прокурор відділу Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону".

Загальний розмір грошового забезпечення з 01.01.2022 за посадою, яку до звільнення займав позивач, склав 73876,00 гривень, з яких: посадовий оклад - 48000,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням (майор) - 1340,00 грн.; надбавка за вислугу років (40%) -19736,00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) - 4800,00 грн.

ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок пенсії за вислугу років з 01.01.2022 на підставі зазначеної довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону довідки видала позивачу довідку від 06.04.2023 за № 77 (а.с. 16).

Листом № 4270-4133/Ш-02/8-0900/23 від 16.05.2023 ГУ ПФУ в Івано-Франківській області надало позивачу відповідь, відповідно до якої відмовило в перерахунку пенсії позивача на підставі довідки від 06.04.2023 за № 77. Відповідач вказав у такій відмові, що після скасування рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва № 826/3858/18 від 12.12.2018 пунктів 1, 2 Постанови № 103, Кабінет Міністрів України не прийняв будь-якого рішення щодо умов та розмірів перерахунку пенсій. Отже, відсутні правові підстави для перерахунку пенсії заявника згідно вказаної довідки (а.с. 17-18).

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії позивача, з 01.01.2022, у зв`язку із зміною розміру складових грошового забезпечення з яких обраховується пенсія згідно з довідкою від 06.04.2023 № 77, Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону, ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду, в якому просить суд зобов`язати ГУ ПФУ в Івано-Франківській провести перерахунок пенсії з 01.01.2022 та здійснювати виплату перерахованої, згідно з довідкою від 06.04.2023 № 77, Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону, пенсії з 01.01.2022 без відстрочення платежу та без обмеження максимального розміру пенсії при проведенні подальших перерахунків пенсії за вислугу років, з урахуванням виплачених сум.

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-XII).

Судом встановлено, що позивач проходив військову службу і був звільнений 05.05.2010 з військової служби з посади старшого слідчого слідчого відділу військової прокуратури Західного регіону України.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-XII (у редакції, чинній на час звільнення позивача) (далі - Закон № 1789-ХІІ) військові прокуратури входили до системи органів прокуратури.

Згідно з статтею 46-1 Закону № 1789-XII військовими прокурорами і слідчими призначаються громадяни України з числа офіцерів, які проходять військову службу або перебувають у запасі і мають вищу юридичну освіту.

Військовослужбовці військових прокуратур у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять службу відповідно до Закону України "Про загальний військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види постачання і забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України.

Частиною дев`ятою статті 50-1 Закону № 1789-XII визначено, що військові прокурори і слідчі військових прокуратур при звільненні з військової служби мають право на одержання пенсії відповідно до цієї статті (тобто як прокурори) або на одержання пенсії, встановленої законом для військовослужбовців.

В спірному випадку, позивач отримує пенсію як військовослужбовець відповідно до Закону № 2262-ХІІ, а тому підлягають застосуванню норми про перерахунок пенсії, визначені цим Законом № 2262-ХІІ.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Положення статті 51 Закону № 2262-XII визначають:

- при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (частина перша);

- перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців (частина друга);

- перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком (частина третя).

Статтею 63 Закону № 2262-XII визначено підстави для перерахунку раніше призначених пенсій. Так, відповідно до частини 4 цієї статті усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393 від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1, 2 Порядку № 45 визначено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України (пункт третій Порядку № 45).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

Щодо строку звернення з цим позовом, то суд виходить із такого:

Суд встановив, що позивач 06.04.2023 отримав довідку № 77 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою станом на 01.01.2022 року та 21.04.2023 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії ОСОБА_2 на підставі даних згаданої довідки. Листом № 4270-4133/Ш-02/8-0900/23 від 16.05.2023 відповідач відмовив у перерахунку пенсії на підставі вказаної довідки. З позовом щодо оскарження дій відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 звернувся до суду 01.08.2023.

Отже, позивач не пропустив строку звернення до суду. Таким чином суд вважає, що немає підстав для залишення його позову без розгляду.

Щодо спору по суті:

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так, Верховний Суд в постанові від 19.02.2024 за результатом розгляду справи № 300/3496/22 в аналогічних правовідносинах, зазначив:

«… 33. Позивач проходив військову службу і був звільнений з військової служби з військової прокуратури Західного регіону України. Відтак саме цей державний орган (його правонаступник) повинен видавати довідки для перерахунку розміру пенсії.

34. Закон № 1697-VII, який прийнято на заміну Закону № 1789-ХІІ, як передбачено у його преамбулі, визначає правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України. Однією із засад, на яких ґрунтується діяльність прокуратури, визначено незалежність прокурорів, що передбачає існування гарантій від незаконного політичного, матеріального чи іншого впливу на прокурора щодо прийняття ним рішень при виконанні службових обов`язків (пункт 5 статті 3 Закону).

35. Згідно із частиною першою статті 16 цього Закону незалежність прокурора забезпечується, зокрема, забороною незаконного впливу, тиску чи втручання у здійснення повноважень прокурора (пункт 3); установленим законом порядком фінансування та організаційного забезпечення діяльності прокуратури (пункт 4); належним матеріальним, соціальним та пенсійним забезпеченням прокурора (пункт 5)

36. Відповідно до положень частин першої та другої статті 81 Закону 1697-VII заробітна плата прокурора регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами. Заробітна плата прокурора складається з посадового окладу, премій та надбавок за: 1) вислугу років; 2) виконання обов`язків на адміністративній посаді та інших виплат, передбачених законодавством.

Преміювання прокурорів здійснюється в порядку, затвердженому Генеральним прокурором, за результатами оцінювання якості їх роботи за календарний рік у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.

37. Частинами третьою-п`ятою вказаної статті врегульовані розміри посадових окладів прокурорів, а частиною сьомою - розміри щомісячної надбавки за вислугу років.

38. В подальшому, Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 № 79-VIII було внесено зміни у розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, зокрема, доповнено вказаний розділ, крім інших, пунктом 26, за змістом якого норми і положення статті 81, частин шістнадцятої, сімнадцятої, вісімнадцятої статті 86, пунктів 13, 14 розділу XIII "Перехідні положення" Закону України від 14.10.2014 № 1697-VІІ "Про прокуратуру" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

39. Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 26.03.2020 № 6-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статті 81 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VІІ зі змінами застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

40. У вказаному рішенні Конституційний Суд України вказав, що однією з необхідних передумов незалежної діяльності прокуратури, неупередженого, об`єктивного, безстороннього виконання прокурорами своїх функцій є заходи щодо їх юридичного захисту, належного рівня матеріального та соціального забезпечення прокурорів, які мають бути гарантовані таким чином, щоб не допустити тиску, що може спричинити вплив на прийняті ними рішення. Це може бути реалізовано лише шляхом визначення відповідним законом України належних умов для функціонування прокуратури та системи фінансування, у тому числі регулювання заробітної плати прокурора для забезпечення неупередженості при реалізації встановлених Конституцією та законами України повноважень.

Отже, заробітна плата прокурорів, як елемент організації та порядку діяльності прокуратури в розумінні статті 131-1 Основного Закону України, має визначатися виключно законом, а тому положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу у частині, яка передбачає, що норми і положення статті 81 Закону застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, є таким, що суперечить частині другій статті 131-1 Основного Закону України.

41. За таких обставин, коли заробітна плата прокурорів визначається виключно Законом, в даному випадку статтею 81 Закону № 1697-VІІ, вірним є визначення розміру грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою позивача для обчислення (перерахунку) його пенсії відповідно до статті 81 Закону № 1697-VІІ, а не постанови Кабінету Міністрів України як вказав суд апеляційної інстанції.

42. Отже, позивач має право на перерахунок його пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідній категорії працівників на підставі довідки, у якій вказаний розмір грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою - старший слідчий слідчого відділу військової прокуратури Західного регіону України відповідною (аналогічною) посаді прокурор Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону відповідно до рішення Конституційного Суду від 26.03.2020 № 6-р/2020 та статті 81 Закону № 1697-VІІ…».

Отже, з огляду на приписи частини шостої статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів, частини п`ятої статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд повинен враховувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Тому суд, керуючись наведеними нормами процесуального закону, застосовує норми статей 13 та 63 Закону № 2262-XII, статті 81 Закону № 1697-VІІ, з урахуванням рішення Конституційного Суду від 26.03.2020 № 6-р/2020, враховуючи правовий висновок Верховного Суду у справі № 300/3496/22 (постанова від 19.02.2024).

В спірному випадку ГУ ПФУ в Івано-Франківській області відмовило позивачу в перерахунку пенсії на підставі даних довідки від 06.04.2023 № 77 з мотивів того, що після 01.01.2018 Кабінет Міністрів України не приймав рішень про умови та порядок перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

Оцінюючи вказаний аргумент відповідача щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивача на підставі довідки від 06.04.2023 № 77, викладений у листі № 4270-4133/Ш-02/8-0900/23 від 16.05.2023, суд враховує як наведений вище правовий висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 19.02.2024 у справі № 300/3496/22 щодо наявності підстав для проведення перерахунку пенсії військового прокурора з огляду на рішення Конституційного Суду від 26.03.2020 № 6-р/2020 та норму статті 81 Закону № 1697-VІІ, так і висловлений у рішенні від 17.12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19 підхід, згідно якого підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Відповідачем в листі № 4270-4133/Ш-02/8-0900/23 від 16.05.2023 не наведено інших підстав для відмови в перерахунку пенсії позивача.

Так, Головне управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області не повідомило суд про наявність порушень в частині відомостей, зафіксованих у згаданій вище довідці, встановлених за наслідками перевірки правильності її складення, проведеної на виконання пункту 9 Порядку № 45. Також, отримавши спірну довідку, відповідач не звертався до Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону із будь-якими запереченнями чи зауваженнями, зміст яких би свідчив про невідповідність такої довідки вимогам чинного законодавства. Суд переконаний, що в спірному випадку, в силу вимог пункту 9 Порядку № 45, саме Пенсійний фонд України та його головні управління уповноважені перевіряти правильність складення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Також суд звертає увагу, що такі заперечення відповідача не були підставою для відмови в перерахунку пенсії позивача на підставі вказаної довідки. Зрештою, відповідачем не подано і суду заперечень щодо складових та відповідних вартісних показників грошового забезпечення, викладених у вказаній довідці. Як наслідок, суд самостійно не дає оцінку належності та достовірності відомостей вказаної довідки, оскільки такі обставини (щодо складових грошового забезпечення, їх розміру) не були предметом відмови відповідача в перерахунку пенсії позивача на підставі довідки від 06.04.2023 № 77.

Щодо викладених у відзиві на позовну заяву доводів відповідача про те, що Спеціалізована прокуратура у військовій та оборонній сфері Західного регіону не є уповноваженим органом на видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, а також те, що такі довідки повинні видаватися ІНФОРМАЦІЯ_1 , то суд звертає увагу на те, що Верховний Суд у вказаній постанові від 19.02.2024 у справі № 300/3496/22 дійшов виснвоку про те, що позивач проходив військову службу і був звільнений з військової служби з військової прокуратури Західного регіону України. Відтак саме цей державний орган (його правонаступник) повинен видавати довідки для перерахунку розміру пенсії.

Отже, застосовуючи наведені вище висновки та підходи Верховного Суду при розгляді цієї адміністративної справи, з огляду на вимоги частини шостої статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів, частини п`ятої статті 242 КАС України, суд визнає, що ГУ ПФУ в Івано-Франківській області протиправно відмовило ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за його заявою на підставі відомостей довідки від 06.04.2023 № 77.

Щодо дати, з якої необхідно провести перерахунок пенсії позивача на підставі відомостей довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону від 06.04.2023 № 77 про розмір грошового забезпечення, то суд вказує на таке.

За обставин цієї справи підстави для перерахунку пенсії позивача виникли 01.01.2022 у зв`язку із підвищенням розміру грошового забезпечення за відповідно посадою прокурора відділу Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону. Відповідно до норм частини другої статті 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

На підставі статей 9, 245 КАС України при формулюванні резолютивної частини рішення суд обирає спосіб захисту прав, свобод, інтересів особи, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Отже, ефективним способом відновлення порушених протиправними діями ГУ ПФУ в Івано-Франківській області прав позивача є зобов`язання відповідача здійснити ОСОБА_1 з 01.02.2022 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, а не з 01.01.2022, як помилково зазначив позивач у позовних вимогах) перерахунок та виплату пенсії на підставі відомостей довідки від 06.04.2023 № 77, з урахуванням раніше проведених виплат.

Щодо позову в частині вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок пенсії позивача без відстрочення платежу та без обмеження максимального розміру пенсії при проведенні подальших перерахунків пенсії за вислугу років, то суд вказує на таке.

Питання щодо виплати пенсії без відстрочення платежу та обмеження її розміру саме на підставі довідки від 06.04.2023 № 77 є похідними, а тому повинне вирішуватись після вирішення питання про наявність відповідного права на перерахунок пенсії на підставі згаданої довідки.

Суд зазначає, що судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому. Суд позбавлений процесуальних можливостей вирішувати спір з приводу правовідносин, які не виникли та не стали спірними.

При цьому суд приймає до уваги те, що подія спірного перерахунку з урахуванням показників довідки від 06.04.2023 № 77 ще не відбулася, а виплата пенсії з відстроченням платежу та з обмежень максимальним розміром, чи без таких, - є похідним результатом такого перерахунку.

Позивачем подано заяву про перерахунок пенсії на підставі довідки від 06.04.2023 № 77 та, з огляду на зміст листа ГУ ПФУ в Івано-Франківській області від 16.05.2023 № 4270-4133/Ш-02/8-0900/23, відмовлено в перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що після 05.03.2019 Урядом не прийнято рішень, які б стали підставами для перерахунку пенсії позивача. Таким чином, відповідач не приймав рішень та не вчиняв дії щодо відстрочення платежу та обмеження максимального розміру пенсії, перерахованої на підставі довідки від 06.04.2023 № 77. Між сторонами на час звернення позивача у цій справі до суду ще не виник спір щодо відстрочення платежу та щодо обмеження максимального розміру пенсії при перерахунку пенсії саме на підставі довідки від 06.04.2023 № 77. Також відповідач ще не ухвалював рішення щодо перерахунку призначеної позивачу пенсії за вислугу років на виконання цього рішення суду, а тому відсутні підстави вважати, що права позивача у зазначеній частині при здійсненні такого перерахунку будуть порушені. Отже, суд вважає, що в задоволенні позову в цій частині потрібно відмовити, оскільки такі вимоги є передчасними, тобто такими, що заявлені для захисту прав позивача, які ще не порушено відповідачем.

Підсумовуючи свої попередні висновки, суд вважає, що позов належить задовольнити частково.

Щодо розподілу судових витрат у справі:

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

В підтвердження судових витрат у справі позивачем подано квитанцію від 01.08.2023 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 1073,60 грн. (а.с. 1).

З огляду на часткове задоволення позову та враховуючи, що спір виник внаслідок протиправної відмови ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Івано-Франківській області судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 536,80 грн.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку пенсії на підставі довідки від 06.04.2023 № 77, виданої Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону, про розмір грошового забезпечення, станом на 01.01.2022.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) здійснити з 01.02.2022 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на підставі відомостей довідки від 06.04.2023 № 77, виданої Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону, про розмір грошового забезпечення, станом на 01.01.2022, з урахуванням вже фактично виплачених сум за вказаний період.

В задоволенні решти позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) гривень 80 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

Джерело: ЄДРСР 118076222
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку