open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/3665/23
Моніторити
Ухвала суду /17.06.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.04.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.03.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.03.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /07.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /17.01.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /27.11.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /28.08.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.08.2023/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/3665/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.06.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.04.2024/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.03.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.03.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /07.02.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /17.01.2024/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.12.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /27.11.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /28.08.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.08.2023/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" березня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3665/23

Господарський суд Одеської області у складі:

судді Малярчук І.А.,

при секретарі судового засідання Ігнатишеній А.О.,

за участю представників сторін:

прокурор: Гузь В.Г. - за довіреністю №15/1/1-53вн.-24 від 02.01.2024,

від позивача в особі (КМУ): Коротков С.О. - самопредставництво,

від відповідача (ТОВ "ТРІУМФ 888"): Колесніченко Б.В. - за ордером АО №11001352 від 25.09.2023,

від третьої особи: Донченко Н.С. - за довіреністю №1073 від 22.12.2023,

дослідивши матеріали справи № 916/3665/23 за позовом Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська,3, ел.пошта: odeska.obl@od.gp.gov.ua, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2, ел. пошта: pr@kmu.gov.ua) до Южненської міської ради (65481, Одеська обл., м. Южне, просп. Григорівського Десанту, 18, код ЄДРПОУ 21018103), Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888» (65121, м. Одеса, просп. Небесної сотні, 36/1, код ЄДРПОУ 43548720), за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 38727770) про визнання незаконним рішення, скасування рішення та зобов`язання повернути земельну ділянку,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальні дії суду:

Прокурор позовні вимоги підтримує, в їх обґрунтування зазначає, що п.п. 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про надання акваторії у користування ДП «Морський торговельний порт «Южний» від 30.08.2007 за №1073 встановлено надання КМУ у користування ДП «МТП «Южний» акваторію в межах згідно з додатком (у тому числі акваторію Аджалицького лиману), за умови недопущення в подальшому передачі акваторії або її частини іншим суб?єктам господарювання та доручено ДП «МТП «Южний» забезпечити безпеку мореплавства в межах акваторії порту Южнии. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2009 за №1356-р, земельну ділянку, розташовану в межах акваторії Аджалицького лиману, надано у постійне користування ДП «МТП «Южний». 23.12.2021 Южненською міською радою рішенням №943-VIII затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ «Тріумф 888» земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, площею 1,4612 га для будівництва, обслуговування та ремонту об?єктів інженерно-транспортної інфраструктури (цільове призначення земельної ділянки - J/12.02 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту) із земель комунальної власності Южненської територіальної громади строком на 49 років. При цьому, станом на момент подання позову договір оренди вказаної земельної ділянки між Южненською міською радою та ТОВ «Тріумф 888», на виконання вищезазначеного рішення міської ради не укладено. Так, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 30.12.2021 державним кадастровим реєстратором виконавчого комітету Южненської міської ради Петренко А.А. прийнято рішення №62682952 про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, площею 1,4612 га (рнонм 2549670151100). Прокурор вказує, що вищезазначена земельна ділянка фактично розташована в акваторії Великого Аджалицького лиману та являє собою частину водного об?єкту. Вказане підтверджується листом ДП «Адміністрація морських портів України» від 04.02.2022 №0383/10-03-01/вих., а також безпосередньо доказами, що містяться у проекті землеустрою, розробленому на замовлення ТОВ «Тріумф 888» та затвердженому Южненською міською радою рішенням №943-VIII від 23.12.2021, з яких вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197 відноситься до земель водного фонду, розташована на дні (під водою) Аджалицького лиману. Також Одеською обласною прокуратурою разом з ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» було отримано координати зовнішніх меж акваторії порту Південний, які встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 за №1278 «Про межі акваторії морського порту Чорноморськ» у єдиній Державній системі координат СК-63, на які нанесено координати межі земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, в результаті чого встановлено, що остання розташована в межах акваторії Великого Аджалицького лиману в акваторії морського порту «Південний».

З огляду на викладене, прокурор вважає, що земельна ділянка із кадастровим номером

5122755400:01:002:0197 площею 1,4612 га, що є донною поверхнею Аджалицького лиману, входить до меж морського порту Південний та надана у користування ДП «Адміністрація морський портів України», а отже за будь-яких умов не може бути передана у користування будь-яким іншим суб?єктам господарювання та надання у користування земельної ділянки акваторії порту третім особам, у тому числі ТОВ «Тріумф-888», унеможливить забезпечення ведення господарської діяльності та доступу до об?єктів портової інфраструктури загального користування.

27.09.2023 за вх.№ 33857/23 від прокурора надійшла відповідь на відзив Южненської міської ради, де заперечуються твердження відповідача стосовно віднесення спірної земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га до земель комунальної власності. Так, 28.12.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га, рнонм 2549670151100, рішення державного реєстратора виконавчого комітету Южненської міської ради Петренко А.А. від 30.12.2021 за №62682652, номер запису про право власності №46016258. Підставою для державної реєстрації права комунальної власності визначено ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 за №1423-1Х, витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, серія та номер HB-0008455712021, а також відомості з ДЗК №53374095 від 28.12.2021. Прокурор зазначає, що ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» дійсно доповнено п. "в" частину 2 ст. 83 Земельного кодексу України, відповідно до якої у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону. Однак, спірна земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197 саме в силу закону не перейшла та не могла перейти із державної у комунальну власність, оскільки остання перебуває у постійному користуванні ДП «Адміністрація морський портів України», є частиною донної поверхні водного об?єкту загальнодержавного значення - Аджалицького лиману та є акваторією морського порту «Південний». Окрім того, ст. 14 Водного кодексу України встановлено, що розпорядження внутрішніми морськими водами (до яких належить Аджалицький лиман), територіальним морем та акваторією морських портів належить виключно до відання Кабінету Міністрів України. Враховуючи викладене, земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га, що розташована на дні Великого Аджалицького лиману, відноситься до внутрішніх морських вод загальнодержавного значення та може перебувати виключно у державній власності, її законним розпорядником визначено Кабінет Міністрів України. Крім цього, прокурор відмічає, що спірна земельна ділянка перебуває у користуванні ДП «Адміністрація морський портів України» відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 за №1073, від 03.06.2013 за №406.

Щодо обрання прокурором неналежного способу захисту прав держави, прокурор зазначає наступне. Серед способів захисту речових прав законодавство виокремлює такий спосіб захисту як усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном. Вказаний спосіб захисту можна реалізувати шляхом подання негаторного позову. Частиною 1 ст. 391 ЦКУ визначено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов?язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено оборотоздатної. При цьому поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, а також рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв?язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене. Як обґрунтовано та доведено обласною прокуратурою у позовній заяві, Южненська міська рада у порушення вимог законодавства розпорядилась земельною ділянкою із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, що розташована в акваторії Аджалицького лиману у межах акваторії порту «Південний», яка належить до внутрішніх морських вод та передала останню в оренду ТОВ «Тріумф 888» на підставі спірного рішення, що підлягає визнанню незаконним та скасуванню у судовому порядку. Відтак, прокурор вбачає підстави для звернення до суду з негаторним позовом щодо усунення перешкод державі в особі Кабінету Міністрів України у користуванні майном шляхом повернення Южненською міською радою та ТОВ «Тріумф 888» земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197.

31.10.2023 за вх.№ 38957/23 від прокурора надійшла відповідь на відзив ТОВ «Тріумф 888», де прокурор заперечує щодо правомірності відведення спірної земельної ділянки в оренду ТОВ «Тріумф 888» та підтримує позицію викладену у позовній заяві.

Додатково прокурором вказує, що відповідають дійсності посилання відповідача щодо замовлення ДП «АМПУ» у ПП «ГЕОЗЕМ 8» у 2022 році розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0375, загальною площею 535,0988 га під акваторією морського порту «Південний» для забезпечення безпеки мореплавства та утримання стратегічних об?єктів портової інфраструктури, яка розташована в межах акваторії Аджалицького лиману. На підставі зазначеного проекту, відповідно до вимог ЗУ «Про Державний земельний кадастр» було сформовано земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0375, загальною площею 535,0988 га та внесено відомості про неї до Державного земельного кадастру 14.12.2022. При цьому, спірна земельна ділянка із кадастровим номером 512.755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га зареєстрована в Державному земельному кадастрі 21.07.2021 на підставі проекту землеустрою, розробленого на замовлення ТОВ «Тріумф 888», тобто, як об?єкт цивільних прав ділянка із кадастровим номером 512 755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га сформована раніше ніж ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0375, загальною площею 535,0988 га. При цьому, прокурор відмічає, що обидві вищезазначені ділянки є донною поверхнею Аджалицького лиману, розташовані в межах акваторії Великого Адіалицького лиману, в межах акваторії морського порту «Південний», про що свідчать їх координати. Таким чином, внесення до державного земельного Кадастру відомостей про земельну ділянку із кадастровим номером 5124755400:01:002:0375, загальною площею 535,0988 не виключає того факту, що земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га розташована на дні Великого Аджалицького лиману, відноситься до внутрішніх морських вод загальнодержавного значення та може перебувати виключно у державній власності. Також, спірна земельна ділянка перебуває у користуванні ДП «Адміністрація морський портів України» відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 за №1073, від 03.06.2013 за №406.

09.10.2023 за вх.№ 35520/23 та 31.10.2023 за вх.№ 38958/23 до суду від заступника керівника Одеської обласної прокуратури надійшли заперечення на клопотання про залишення позову без розгляду.

18.09.2023 за вх.№ 32265/23 від Южненської міської ради Одеського району Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач погоджується з твердженнями, що спірна земельна ділянка повинна бути у постійному користуванні ДП «Адміністрація морських портів України», однак, Южненська міська рада також вважає, що прокурором обрано неналежний спосіб захисту прав держави. Так, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності п. 24 розділу Х ЗКУ. Таким чином, спірна земельна ділянка , загальною площею 1,4612 га, яка на той час не була сформована, 28.05.2021 перейшла у власність Южненської міської територіальної громади. Отже, територіальні громади (в особі місцевих рад) можуть розпорядитися водними об?єктами, які знаходяться на землях комунальної власності, шляхом передачі відповідної земельної ділянки в оренду відповідно до законодавства. Таким чином, землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності зазначеним пунктом, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється шляхом відкриття на неї Поземельної книги. Так, відповідно до Поземельної книги відкритої на дану земельну ділянку відділом у Хорольському районі Головного управління Держеокадастру у Полтавській області 20.07.2021 за №б/н, цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 22755400:01:002:0197 «Землі водного фонду», вид використання «землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи Юридичним особам)». Таким чином, станом на момент відкриття Поземельної книги, в Державному земельному кадастрі була відсутня інформація відносно форми власності або постійного користувача спірної земельної ділянки та станом на момент реєстрації права комунальної власності на зазначену ділянку, права постійного користування за ДП «МТП «Южний» або за іншою юридичною особою державної власності оформлено не було. Поряд із цим, відповідач відмічає, що ДП «Адміністрація морських портів України» в особі Південної філії ДП «Адміністрація морських портів України» звернулося до Южненської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована в межах Аджалицького лиману за адресою Одеська область, Одеський район, на території Южненської міської територіальної громади (за межами населених пунктів), загальною площею 535,0988 га, кадастровий номер: 5122755400:01:002:0375, однак до даної земельної ділянки не відноситься земельна ділянка кадастровий номер 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4012 га. У постійне користування ДП «АМПУ» оформлювалась земельна ділянка, площею 535,0988га лише в липні 2023 року, що підтверджує відсутність оформлення права постійного користування до цього часу та розроблення проекту на земельну ділянку під акваторією морського порту «Південний».

Враховуючи колізію норм Водного кодексу України та Земельного кодексу України зі спірного питання, Южненська міська рада звернулася до Прем?єр-міністра України за роз?ясненнями щодо правомірності затвердження Южненською міською радою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ДП «АМПУ» під акваторію морського порту «Південний», враховуючи, що Южненська міська рада є формальним власником земельної ділянки та передається не вся акваторія у постійне користування.

Так, відповідно до ст. 59 Земельного кодексу України землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Відповідач вважає, що прокурор помилково посилається на постанову КМУ «Про надання акваторії у користування ДП "Морський торговельний порт "Южний" №1073 в редакції від 30.08.2007, оскільки до даної постанови були внесені зміни згідно Постанов Кабінету Міністрів України №406 від 03.06.2013, №341 від 17.04.2019, №44 від 20.01.2021. Відтак, на момент набуття чинності Закону України від 28.04.2021 №1423-Х «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо, вдосконалення системи Управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», зазначена постанова визначала фактично лише межі акваторії морського порту. Крім цього, Южненська міська рада вважає, що прокурор подаючи негаторний позов обрав неналежний спосіб захисту порушеного права, оскільки усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном ніяким чином не відновить порушене право Кабінету Міністрів України, як власника земельної ділянки.

Відповідач також відхиляє доводи прокурора щодо підстав повернення спірної земельної ділянки у розпорядження держави в особі Кабінету Міністрів України в частині посилання прокурора на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 22.05.2018 у справі №469/1203/15-4, від 28.11.2018 у справі №504/2864/13-4, від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-4, 6id 07.04.2020 y справі №372/1684/14-4, а саме «як неодноразово зазначалось Верховним Судом, заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду всупереч вимогам Земельного кодексу України перехід від них права володіння цими землями є неприпустимим. Розташування земель водного фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця, крім випадків передбачених у ст. 59 цього Кодексу». Застосування даних висновків на думку відповідача є недоречними, у зв`язку з тим, що Южненська міська рада взагалі не розглядає питання передачі даної земельної ділянки у приватну власність. Оскаржуваним рішенням Южненська міська рада вирішила відвести дану земельну ділянку у оренду, що є можливим відповідно до чинного законодавства. Більш того, відповідач вважає, що прокурором так і наведено доказів відносно неможливості знаходження даної земельної ділянки у комунальній власності Южненської міської територіальної громади.

20.10.2023 від ТОВ «Тріумф 888» надійшов відзив на позовну заяву за вх.№ 37547/23, в якому відповідач зазначив, що згідно договору від 23.12.09 №СД/Т/ВКБ-314, укладеного між ДП «АМПУ» та ПП «ГЕОЗЕМ8» замовником проекту землеустрою у 2022 році є ДП «АМПУ». Так, згідно матеріалів геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування визначено, що площа земельної ділянки складає 525,0988 га. Розпорядженням Одеської обласної Державної адміністрації від 28.08.18 №1001/А-2018 було надано дозвіл ДП «АМПУ» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під акваторією морського порту «Южний» у постійне користування орієнтовною площею 540,0 га із земель водного фонду, що не надані у власність або користування, для забезпечення безпеки мореплавства та утримання стратегічних об?єктів портової інфраструктури, яка розташована в межах Аджалицького лиману. Відповідач зазначає, що на момент подання позову до суду, земельна ділянка, стосовно якої розроблений проект землеустрою є сформованою, їй присвоєно кадастровий номер 5122755400:01:002:0375 та загальна площа становить 535.0988 га. Так, земельна ділянка за кадастровим номером 5122755400:01:002:0375 зареєстрована 14.12.2022, тобто, з огляду на приписи ст. 79-1 3К України, вказана земельна ділянка вважається сформованою та є об?єктом цивільних прав саме з 14.12.2022 згідно витягу ДЗКЗД від 14.12.2022 № НВ-2600564572022. Водночас, спірна земельна ділянка, була зареєстрована 28.12.2021, тобто раніше вище вказаної земельної ділянки, та починаючи з вказаної дати виступає об?єктом цивільних прав, власник (відповідач) якої наділений правомочністю розпорядження, у відповідності до норм чинного законодавства.

25.09.2023 за вх.№ 33232/23 та 23.10.2023 за вх.№ 37654/23 до суду від ТОВ «Тріумф 888» надійшли клопотання про залишення позовної заяви від 23.08.2023 за вх.№4182/23 без розгляду.

20.10.2023 третя особа ДП «Адміністрація морських портів України» подала до суду пояснення за вх.№ 37470/23, в яких заперечує щодо відзиву та підтримує позицію викладену прокурором щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номерам 5122755400:01:002:0197, на підставі незаконного рішення від 23.12.2021 №943-VIII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197) в оренду строком на 49 років ТОВ «Тріумф 888», так як зазначене виключило можливість відведення частини акваторії морського порту Південний у постійне користування ДП «АМПУ» відповідно до ст.ст. 16, 203, 215 ЦК, ст. 20, 207 ГК, ст. 152 ЗК та вважає, що вищевказане рішення необхідно скасувати, також не заперечує щодо скасування рішення державного реєстратора виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області Петренко А.А. від 30.12.2021 за №62682952 про реєстрацію за Южненскою міською радою Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 21018103) права комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номер 5122755400:01:002:0197, площею 1,4612 га (рнонм 2549670151100) із одночасним припиненням права комунальної власності на вказану земельну ділянку, та як наслідок повернення земельної ділянки у власність Держави, в особі Кабінету Міністрів України.

Ухвалою суду від 28.08.2023 відкрито провадження у справі; постановлено розглядати справу №916/3665/23 в порядку загального позовного провадження.

Протокольною ухвалою суду від 25.09.2023 відкладено судове засідання по справі №916/4056/23 на 23.10.2023 о 12:15.

Протокольною ухвалою суду від 23.10.2023 відкладено судове засідання по справі №916/4056/23 на 27.11.2023 о 11:30.

Ухвалою суду від 27.11.2023 відкладено судове засідання по справі №916/4056/23 на 06.12.2023 о 10:20.

Ухвалою суду від 11.12.2023 відкладено судове засідання по справі №916/3384/23, з підстав несанкціонованого втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних мереж і ресурсів Господарського суду Одеської області на 25.12.2023 о 12:00.

Судове засідання призначене на 25.12.2023 не відбулось, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони в м. Одеса повітряної тривоги, у зв`язку з чим ухвалою суду від 25.12.2023 судове засідання по справі №916/3665/23 відкладено на 17.01.2024 о 11.50.

Ухвалою суду від 17.01.2024р. відкладено підготовче засідання по справі №916/3665/23 на 12.02.2024 о 11:55.

Ухвалою суду від 12.02.2024 відмовлено повністю у задоволенні клопотань ТОВ «Тріумф 888» від 25.09.2023 за вх.№ 33232/23 та від 23.10.2023 за вх.№ 37654/23 про залишення позову без розгляду.

Ухвалою суду від 12.02.2024 закрито підготовче провадження у справі №916/3665/23 та призначено розгляд справи по суті на 04.03.2024 о 10год.35хв.

У судовому засіданні 04.03.2024 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 20.03.2024 об 10:00.

Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:

У клопотанні ТОВ «Тріумф 888» від 20.12.2021 №20-3 виклало прохання до Постійної комісії з питань адміністративного-територіального устрою, земельних відносин та охорони навколишнього середовища Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розгляд питання щодо надання товариству з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888» у користування на умовах оренди земельну ділянку, площею 1,4612 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197) строком на 49 років для будівництва, обслуговування та ремонту об?єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (код за КВЦПЗ - 12.02 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту) із земель комунальної власності, що перебувають в запасі на території Южненської міської територіальної громади Одеської області (за межами нанесеного пункту) та встановлення орендної плати у розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №500/од-2021 від 17.05.2021 надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Тріумф 888».

У матеріалах справи наявний виготовлений ФОП Коверденським Б.О. на замовлення ТОВ «Тріумф 888» на підставі договору №73 від 31.05.2021 проект землеустрою 2021 року на відведення в оренду земельної ділянки із земель водного фонду комунальної власності, загальною площею 1,4612 га. Також наявні матеріали польових геодезичних робіт щодо спірної ділянки, розроблений ТОВ «СПЕКТР НОВА» на замовлення ТОВ «Тріумф 888» та поземельна книга на земельну ділянку, кадастровий номер 5122755400:01:002:0197.

23.12.2021 рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області №943-VIII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197) в оренду строком на 49 років ТОВ «Тріумф 888» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197), площею 1,4612 га, в оренду строком на 49 років ТОВ "ТРІУМФ 888" для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (цільове призначення за кВц3- 12.2 для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту), із земель комунальної власності, що перебуває у запасі Южненської міської територіальної громади Одеського району Одеської області; встановлено орендну плату у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель; ТОВ "ТРІУМФ 888" зобов`язано укласти із Южненською міською радою Одеського району Одеської області договір оренди на земельну ділянку та зареєструвати його у встановленому чинним законодавством порядку; контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань адміністративно-територіального устрою, земельних відносин та охорони навколишнього середовища ( Гречкін О. М.).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо об?єкта нерухомого майна від 07.06.2023 №334799787 кадастровий номер спірної земельної ділянки - 5122755400:01:002:0197, площа 1,4612 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2549670151100.

Листом від 04.02.2022 №383/10-03-01/Вих ДП «Адміністрація морських портів України» надано заступнику керівника Одеської обласної прокуратури відповідь в якій зазначено, що згідно із відомостями публічної кадастрової карти України земельна ділянка із кадастровим номером: 5122755400:01:002:0197 знаходиться на дні Аджалицького лиману, над якою розташований водний об?єкт Аджалицький лиман, земельна ділянка із кадастровим номером: 5122785800:01:001:0388 знаходиться за межами водних об?єктів, включених в акваторію морського порту Південний.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» листом від 30.05.2023 №563 проінформовано Одеську обласну прокуратуру про нанесення підприємством координати меж земель акваторії морського порту Південний, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 за №1073, координати умовних кварталів із технічної документації з інвентаризації земель на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області 2011 року, надані Одеською обласною прокуратурою в додатках до вищеозначених листів та координати межі земельної ділянки ТОВ «ТРІУМФ 888» із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197. За результатами роботи виготовлено планово-картографічний матеріал Схема межі акваторії морського порту Південний, на якому відображено координати в Державній системі координат СК-63. Разом з листом додано до справи планово-картографічні матеріали земельної ділянки, кадастровий номер 5122755400:01:002:0197.

Постановою від 30.08.2007 за №1073 визначено надання КМУ у користування ДП «Морський торговельний порт «Южний» акваторії в межах згідно з додатком (у тому числі акваторію Аджалицького лиману), за умови недопущення в подальшому передачі акваторії або її частини іншим суб?єктам господарювання та доручено ДП «Морський торговельний порт «Южний» забезпечити безпеку мореплавства в межах акваторії порту Южний. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2009 за №1356-р земельну ділянку, розташовану в межах акваторії Аджалицького лиману надано у постійне користування ДП «Морський торгівельний порт «Южний».

На підтвердження викладеної позиції Южненською міською радою надано до суду: лист від 27.09.2021 №22-28-0.214-11977/2-21 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Держгеокадастру, в якому роз`яснено про можливість територіальними громадами розпоряджатися водними об`єктами, які знаходяться на землях комунальної власності, шляхом передачі відповідної земельної ділянки в оренду згідно законодавства відповідно до п. 24 розділу Х ЗКУ, ст.ст. 1, 51 Водного кодексу України; лист від 19.07.2023 №1700/27-01-05/Вих ДП «Морський торговельний порт «Южний» з проханням до Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розгляд та затвердження на черговій сесії Южненської міської ради Одеської області розроблений та погоджений відповідно до законодавства проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування загальною площею 535,0988 га, розташованої в межах Аджалицького лиману за адресою: Одеська область, Одеський район, на території Южненської міської територіальної громади (за межами населених пунктів) кадастровий номер: 5122755400:01:002:0375 ДП «Адміністрація морських портів України» під акваторією морського порту Південний, для забезпечення безпеки мореплавства та утримання стратегічних об?єктів портової інфраструктури; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.12.2022 №НВ-2600564572022 на земельну ділянку з кадастровим номером 5122755400:01:002:0375, загальною площею 535,0988 га, розташовану в Одеській області, Одеський район, на території Южненської міської територіальної громадами (за межами населених пунктів); кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером 5122755400:01:002:0375. Проект землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 5122755400:01:002:0375; розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 28.08.2018 №1001/А-2018 про надання дозволу ДП «Адміністрація морських портів України» (код ЄДРПОУ 38727770) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під акваторією морського порту «Южний» у постійне користування орієнтовною площею 540,0 га із земель водного фонду, що не надані у власність або користування, для забезпечення безпеки мореплавства та утримання стратегічних об?єктів портової інфраструктури, розташованої в межах акваторії Аджалицького лиману; Технічний звіт з топографо-геодезичних вишукувань на земельній ділянці.

В підтвердження процесуальної дієздатності прокурором з посиланням на абз. 3 ч. 3 ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" подано до суду письмове доручення заступника Генерального прокурора від 28.06.2023 №15/2/1-18845-23 про необхідність застосування представницьких повноважень в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України шляхом пред`явлення відповідного позову, повідомлення від 15.12.2022 №15/1/1-1911вих-2215.12.2022, від 03.07.2023 №15/1/1-1159вих-23 Кабінету Міністрів України, листи Секретаріату Кабінету Міністрів України від 21.12.2022 №27448/0/2/22, від 02.01.2023 №003/0/2/23, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 23.01.2023 №601/46/10-23, Міністерства юстиції України від 25.01.2023 №9504/16418-4-22/9.1.2.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши пояснення представників сторін, їх мотивовану оцінку кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення чи відмови у позові, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.

Частиною другою ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.3 ч.1 ст.1311 Основного Закону в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Законом України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14.10.2014 визначено правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.2 Закону України "Про прокуратуру" на прокуратуру покладається, зокрема, така функція як представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом.

Статтею 23 ЗУ "Про прокуратуру" регламентовано особливості представництва інтересів громадянина або держави в суді, що полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч.ч.3, 4 абз.2 ч.5 ст.53 ГПК України, в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017р. №2147-VІІІ (набрав чинності 15.12.2017р.), у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Як зазначено у п.п.1, 2 резолютивної частини рішення КСУ №3-рп/99 від 08.04.1999р., положення абзацу четвертого частини першої статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України в контексті пункту 2 статті 121 Конституції України треба розуміти так, що прокурори та їх заступники подають до арбітражного суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України, є підставою для порушення справи в арбітражному суді. Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до висновку, викладеного у постанові ВП ВС від 26.05.2020р. по справі №912/2385/18, згідно частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу. Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу. Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо. Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим. Частина четверта статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачає, що наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб`єктом владних повноважень. Таке оскарження означає право на спростування учасниками процесу обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах держави в особі компетентного органу, для обґрунтування підстав для представництва. Якщо суд після відкриття провадження у справі з урахуванням наведених учасниками справи аргументів та наданих доказів установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, суд залишає позовну заяву, подану прокурором в інтересах держави в особі компетентного органу, без розгляду відповідно до положень пункту 2 частини першої статті 226 ГПК України.

Згідно абз. 3 ч. 3 ст 23 ЗУ «Про прокуратуру» представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Прокурор повинен підтвердити наданні йому повноваження на представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України. Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 04.02.2021 року по справі №910/16254/19.

За позицією прокурора, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є саме Кабінет Міністрів України, а з поданих заступником прокурора до матеріалів справи доказів на виконання вимог абз. 3 ч. 3 ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру», а саме письмового доручення заступника Генерального прокурора від 28.06.2023 №15/2/1-18845-23 про необхідність застосування представницьких повноважень в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України шляхом пред`явлення відповідного позову, повідомлень від 15.12.2022 №15/1/1-1911вих-2215.12.2022, від 03.07.2023 №15/1/1-1159вих-23 Кабінету Міністрів України, листів Секретаріату Кабінету Міністрів України від 21.12.2022 №27448/0/2/22, від 02.01.2023 №003/0/2/23, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 23.01.2023 №601/46/10-23, Міністерства юстиції України від 25.01.2023 №9504/16418-4-22/9.1.2. підтверджуються повноваження Заступника керівника Одеської обласної прокуратури Максима РАКОВИЧА щодо здійснення представництва інтересів держави в особі КМУ в Господарському суді Одеської області по справі №916/3665/23.

Згідно ч.2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Статтею 21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Статтею 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб. Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах їхніх територій передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим передає земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст, що не входять до складу певного району, та за межами населених пунктів для всіх потреб, а також погоджує передачу таких земель у власність або у користування районними державними адміністраціями на їхній території для будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. Земельні ділянки, що вилучаються, викуповуються або примусово відчужуються для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, надаються у користування для таких потреб органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, які прийняли рішення про їх вилучення, викуп або примусове відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.

Відповідно до ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 50 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Згідно ст. 2 Закону України «Про охорону земель» землі в межах території України є об?єктом особливої охорони держави.

Статтями 4-6 Водного кодексу України визначено, що до водних об`єктів загальнодержавного значення належать: 1) внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів; 2) підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання; 3) поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків; 4) водні об`єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних. До водних об`єктів місцевого значення належать: 1) поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї області і які не віднесені до водних об`єктів загальнодержавного значення; 2) підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання. До земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів. Води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим.

Згідно ст. 14 Водного кодексу України встановлено, що розпорядження внутрішніми морськими водами (до яких належить Аджалицький лиман), територіальним морем та акваторією морських портів належить виключно до відання Кабінету Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1073 від 30.08.2007 «Про межі акваторії морського порту Южний» (з урахуванням змін) визначено межі акваторії морського порту Южний (нині - порт Південний), зазначено, що акваторія порту (у системі координат WGS-84) включає акваторію Аджалицького лиману; водний простір, обмежений дугою кола радіусом 2 милі від будинку берегової радіолокаційної станції з координатами 46° 36' 03,3" північної широти, 31° 01' 19,4" східної довготи; акваторію якірної стоянки №356, обмежену лініями, що з`єднують точки з такими координатами: 46° 31' 47,3" північної широти, 30° 57' 12,4" східної довготи; 46° 32' 47,3" північної широти, 31° 59' 55,4" східної довготи; 46° 31' 59,3" північної широти, 31° 00' 24,4" східної довготи; 46° 30' 53,3" північної широти, 31° 59' 55,4" східної довготи; 46° 30' 13,3" північної широти, 30° 58' 06,4" східної довготи; 46° 28' 55,3" північної широти, 30° 58' 42,4" східної довготи; 46° 28' 35,3" північної широти, 30° 57' 48,4" східної довготи; 46° 29' 52,3" північної широти, 30° 57' 12,4" східної довготи; акваторію якірної стоянки №357, обмежену лініями, що з`єднують точки з такими координатами: 46° 34' 29,3" північної широти, 31° 00' 42,4" східної довготи; 46° 35' 41,3" північної широти, 31° 05' 42,4" східної довготи; 46° 35' 04,3" північної широти, 31° 05' 54,4" східної довготи; 46° 33' 53,3" північної широти, 31° 01 00,4" східної довготи; акваторію якірної стоянки №358, обмежену лініями, що з`єднують точки з такими координатами: 46° 33' 47,3" північної широти, 31° 03' 54,4" східної довготи; 46° 34' 52,3" північної широти, 31° 07' 28,4" східної довготи; 46° 34' 33,3" північної широти, 31° 09' 06,4" східної довготи; 46° 34' 14,3" північної широти, 31° 09' 06,4" східної довготи; 46° 32' 53,3" північної широти, 31° 06' 18,4" східної довготи.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1356-р від 07.10.2009 «Про надання Державному підприємству «Морський торговельний порт «Южний» у постійне користування земельної ділянки» відповідно до статей 13, 69 і 92 Земельного кодексу України, статті 14 Водного кодексу України, статей 73-75 Кодексу торговельного мореплавства України надано Державному підприємству «Морський торговельний порт «Южний» у постійне користування земельну ділянку, розташовану в межах наданої йому акваторії Аджалицького лиману.

Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).

Отже, як встановлено судом вище розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №500/од-2021 від 17.05.2021 надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Тріумф 888». ФОП Коверденським Б.О. у 2021 році був виготовлений проект землеустрою на відведення земельної ділянки із земель водного фонду комунальної власності, загальною площею 1,4612 га на замовлення ТОВ «Тріумф 888». 23.12.2021 рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області №943-VIII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197) в оренду строком на 49 років ТОВ «Тріумф 888» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197), площею 1,4612 га, в оренду строком на 49 років ТОВ "ТРІУМФ 888" для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (цільове призначення за кВц3- 12.2 для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту) із земель комунальної власності, що перебуває у запасі Южненської міської територіальної громади Одеського району Одеської області; встановлено орендну плату у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель; ТОВ "ТРІУМФ 888" зобов`язано укласти із Южненською міською радою Одеського району Одеської області договір оренди на земельну ділянку та зареєструвати його у встановленому чинним законодавством порядку; контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань адміністративно-територіального устрою, земельних відносин та охорони навколишнього середовища ( Гречкін О. М.).

Листом ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 30.05.2023 №563 підтверджено знаходження земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, площею 1,4612 га у межах акваторії Великого Аджалицького лиману в межах акваторії морського порту «Південний».

Наразі, суд, з урахуванням системного аналізу чинного законодавства та матеріалів справи, встановив, що спірна земельна ділянка відноситься до земель водного фонду та знаходиться в акваторії Великого Аджалицького лиману в межах акваторії морського порту «Південний», який належить до водних об`єктів загальнодержавного значення. Зокрема, таких висновків суд дійшов з огляду на наступне, згідно п.п. 1, 2 Постанови КМУ «Про надання акваторії з користування державного підприємства «Морський торговельний порт « Южний» від 30.08.2007 за №1073 ДП «МТП «Южний» надано у користування акваторію в межах згідно з додатком (у тому числі акваторію Аджалицького лиману) за умови недопущення в подальшому передачі акваторії або її частини іншим суб`єктам господарювання та доручено ДП «Морський торговельний порт «Южний» забезпечити безпеку мореплавства в межах акваторії порту Южний. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2009 за №1356-р земельну ділянку, розташовану в межах наданої акваторії Аджалицького лиману, передано у постійне користування ДП «Морський торгівельний порт «Южний». Окрім того, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 за №133-р та Наказу Міністерства інфраструктури України від 19.03.2013 за №163 здійснено реорганізацію державних підприємств морського транспорту та утворено ДП «Адміністрацію морських портів України» (далі -ДП «АМПТУ»). Пунктом 2 Постанови КМУ «Про деякі питання акваторії морських портів» від 03.06.2013 за №406 надано ДП «Адміністрація морських портів України» у користування акваторії морських портів, межі яких визначені Кабінетом Міністрів України, за умови недопущення передачі їх або їх частин іншим суб?єктам господарювання. Відтак, заволодіння приватними особами такою ділянкою всупереч чинному законодавству, зокрема, без належного дозволу уповноваженого на те органу, яким в даному випадку є Кабінет Міністрів України відповідно до ст. 14 Водного кодексу України, може зумовлювати конфлікт між гарантованим ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпеку держави. Незаконне набуття на праві користування ТОВ «Тріумф 888» земель водного фонду в межах акваторії Великого Аджалицького лиману в межах акваторії морського порту «Південний» без відповідного рішення Кабінету Міністрів України є неможливим, їх розташування свідчить про неправомірність такого права виникнення без згоди Уряду України.

Відтак, твердження відповідача Южненської міської ради про те, що землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності п. 24 розділу Х ЗКУ та державна реєстрація земельної ділянки здійснюється шляхом відкриття на неї поземельної книги є хибними, адже спірна земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197 не може перейти із державної у комунальну власність, оскільки, як встановлено судом вище, спірна земельна ділянка перебуває у постійному користуванні ДП «Адміністрація морський портів України», є частиною донної поверхні водного об?єкту загальнодержавного значення - Аджалицького лиману та є акваторією морського порту «Південний», а також належить виключно до відання Кабінету Міністрів України.

Таким чином, набуття у користування земель водного фонду особою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, тобто ДП «Адміністрація морський портів України», але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваного законом права користування своїм майном. Навіть у випадку оформлення права комунальної власності на виведені з цивільного обороту земельні ділянки, такий власник не набуває статусу одноособового володільця спірним майном, оскільки відповідно до ст. 14 Водного кодексу України встановлено, що розпорядження внутрішніми морськими водами (до яких належить Аджалицький лиман), територіальним морем та акваторією морських портів належить виключно до відання Кабінету Міністрів України. У разі набуття особою земель водного фонду та оформлення речових прав на них відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.

А отже, з урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що рішення державного реєстратора виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області Петренко А.А. від 30.12.2021 за №62682952 про реєстрацію за Южненською міською радою Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 21018103) права комунальної власності на земельну ділянку, що розташована в акваторії Аджалицького лиману у межах акваторії порту «Південний» та рішення Южненської міської ради від 23.12.2021 за №943-VIII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки» є такими, що порушують чинні норми законодавства, а тому є незаконними.

Так, позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.

Предмет негаторного позову становить вимога власника майна до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей. При цьому власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права на земельну ділянку, у тому числі оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи усунути перешкоди в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою.

За умови встановлення судом неправомірності реєстрації на праві комунальної власності за Южненською міською радою на спірну земельну ділянку та подальшу передачу останньої у користування ТОВ «Тріумф 888» є правомірним вжитий прокурором спосіб захисту в інтересах держави щодо усунення перешкоди у користуванні майном, шляхом повернення у власність держави в особі Кабінету Міністрів України земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна 2549670151100).

Крім того, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).

Відтак, суд доходить до висновку, що позов Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Южненської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888», за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про визнання незаконним рішення, скасування рішення та зобов`язання повернути земельну ділянку підлягає задоволенню.

Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже, враховуючи те, що позовні вимоги прокурора задоволенні судом в повній мірі, судовий збір покладається на відповідачів.

Керуючись ст.ст. 123, 124, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Задовольнити повністю позов Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська,3, ел.пошта: odeska.obl@od.gp.gov.ua, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2, ел. пошта: pr@kmu.gov.ua) до Южненської міської ради (65481, Одеська обл., м. Южне, просп. Григорівського Десанту, 18, код ЄДРПОУ 21018103), Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888» (65121, м. Одеса, просп. Небесної сотні, 36/1, код ЄДРПОУ 43548720), за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 38727770) про визнання незаконним рішення, скасування рішення та зобов`язання повернути земельну ділянку.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Южненської міської ради від 23.12.2021 за №943-VIII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755400:01:002:0197) в оренду строком на 49 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888».

3. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення державного реєстратора виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області

Петренко Анни Анатоліївни від 30.12.2021 за №62682952 про реєстрацію за Южненською міською радою Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 21018103) права комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га (рнонм 2549670151100) із одночасним припиненням права комунальної власності на вищезазначену земельну ділянку.

4. Зобов?язати Южненську міську раду (код ЄДРПОУ 21018103) та Товариство обмеженою відповідальністю «Тріумф 888»» (код ЄДРПОУ 43548720) усунути перешкоди у користуванні майном шляхом повернення у власність держави в особі Кабінету Міністрів України земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0197, загальною площею 1,4612 га (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна 2549670151100).

5. Стягнути з Южненської міської ради (65481, Одеська обл., м. Южне, просп. Григорівського Десанту, 10, КОД ЕДУ 21018103) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, №UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 03528552) 103636 (сто три тисячі шістсот тридцять шість) грн 50 коп судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріумф 888» (09121, м. Одеса, просп. Небесної сотні, 36/1, код ЄДРПОУ 43548720) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, №UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 03528552) 103636 (сто три тисячі шістсот тридцять шість) грн 50 коп судового збору.

У відповідності до ч.1 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Згідно ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне рішення складено 01 квітня 2024 р.

Суддя І.А. Малярчук

Джерело: ЄДРСР 118069664
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку