open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2024 року м. Житомир справа № 240/26727/23

категорія 112050000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Майстренко Н.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міністерства оборони України (далі - МОУ, відповідач), в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність МОУ в особі Головного управління капітальних вкладень щодо невиконання пункту 12 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015 (далі - Порядок №728), та пункту 9 Розділу VІІІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018 (далі - Інструкція №380), в частині неподання Списку виплати грошової компенсації в Збройних Силах України із виплатою ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , жиле приміщення на затвердження Міністру оборони України;

- зобов`язати МОУ в особі Головного управління капітальних вкладень подати Список виплати грошової компенсації в Збройних Силах України із виплатою ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , для отримання жиле приміщення відповідно до пункту 12 Порядку №728 та пункту 9 Розділу VІІІ Інструкції №380 на затвердження Міністру оборони України;

- зобов`язати МОУ в особі Головного управління капітальних вкладень подати до суду звіт про виконання судового рішення в місячний термін з дня набрання рішенням суду законної сили.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що бездіяльністю відповідача порушується його право, як військовослужбовця Збройних Сил України, на одержання компенсації за належне для отримання житло, яке, до того ж, підтверджено судовими рішеннями, що набрали законної сили, у інших справах.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику (повідомлення) учасників справи.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній проти її доводів і вимог заперечує, вважаючи їх безпідставними, адже на засіданні Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями було прийнято рішення щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за належне йому та членам його сім`ї для отримання жиле приміщення при умові фактичної здачі службового житла у м. Житомирі, про що повідомлено позивача, проте оскільки останнім дій по звільненню службового житла не вчиняється, МОУ просить відмовити йому в задоволенні позовних вимог.

Згідно з частиною 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши її обставини, суд встановив таке.

ОСОБА_1 є полковником юстиції запасу, має статус учасника бойових дій та ветерана військової служби.

З 03.11.2004 ОСОБА_1 перебуває у Вінницькому гарнізоні при військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у складі сім`ї три особи: позивач, дружина ОСОБА_2 та донька ОСОБА_3 .

Також, з 03.11.2004 позивач перебуває у списках осіб, що користуються правом першочергового одержання житлового приміщення.

10.02.2005 позивача включено до списків осіб, що користуються правом позачергового одержання жилого приміщення протягом шести місяців.

Житловою комісією військової прокуратури Вінницького гарнізону Центрального регіону України, враховуючи надану позивачем та членами його сім`ї згоду, прийнято рішення від 11.11.2019 (оформлене протоколом №12), а також повторно 20.05.2020 (оформлене протоколом №4) та 04.09.2020 (оформлене протоколом №32), про надання позивачу та членам його сім`ї грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею в розмірах, що встановлюються чинним законодавством.

З огляду на те, що суб`єктами владних повноважень в подальшому не було вжито передбачених законодавством дій по забезпеченню ОСОБА_1 та членів його сім`ї житловим приміщенням або відповідною компенсацією, останній звертався до судів за захистом свого порушеного права.

Так, рішенням Вінницького міського суду Вінницької області від 03.02.2020 у справі №127/24192/19, яке набрало законної сили 17.03.2020, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці вчинити дії щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 для отримання житлове приміщення із додатковою жилою площею відповідно до Порядку №728. В задоволенні решти позову відмовлено.

03.09.2020 житлова комісія Вінницького гарнізону, розглянувши питання про забезпечення грошовою компенсацією військовослужбовців та осіб звільнених в запас (відставку) Вінницького гарнізону, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення, прийняла рішення, яким доручила голові житлової комісії військової прокуратури Вінницького гарнізону Центрального регіону України розглянути питання та прийняти рішення щодо виділення позивачу грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення.

Крім того, на підставі отриманих документів та з метою виконання рішення Вінницького міського суду Вінницької області від 03.02.2020 у справі №127/24192/19 у КЕВ м. Вінниці розроблено Список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України із Розрахунком виплати грошової компенсації для отримання житлового приміщення військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України, які затверджені 08.09.2020 виконувачем обов`язків військового прокурора Вінницького гарнізону та направлені 09.09.2020 (за вих. №3090) начальником КЕВ м. Вінниці на розгляд Комісії з контролю.

Міністерством оборони України в особі Комісії з контролю за результатами розгляду зазначеного Списку виплати грошової компенсації, прийнято рішення, оформлене протоколом №86 від 27.10.2020, про відмову в погодженні виплати позивачу грошової компенсації за належне жиле приміщення із додатковою жилою площею.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 15.06.2021 у справі №520/698/21, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2021, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано рішення МОУ в особі Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яке оформлене протоколом №86 від 27.10.2020, у частині відмови в погодженні виплати полковнику юстиції ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею у розмірі 10 квадратних метрів. Зобов`язано МОУ в особі Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями повторно розглянути питання щодо погодження виплати ОСОБА_1 відповідної грошової компенсації з урахуванням висновків суду; в задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Однак, Міністерством оборони України в особі Комісії з контролю повторно прийнято рішення, оформлене протоколом №40 від 10.06.2022, про відмову в погодженні виплати позивачу грошової компенсації за належне жиле приміщення із додатковою жилою площею.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.09.2022 у справі №520/4994/22, яке набрало законної сили 10.02.2023, позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення МОУ в особі Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яке оформлене протоколом №40 від 10.06.2022, про відмову в погодженні виплати полковнику юстиції запасу ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею у розмірі 10 квадратних метрів. Визнано протиправною бездіяльність МОУ щодо незабезпечення ОСОБА_1 і членів його сім`ї: дружини ОСОБА_2 і доньки ОСОБА_3 благоустроєним житловим приміщенням із додатковою жилою площею для постійного проживання або грошовою компенсацією в сумі 1273 654,80 грн. за належне їм для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею у розмірі 10 квадратних метрів на підставі Списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України, та Розрахунку виплати грошової компенсації для отримання житлового приміщення військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України, затверджених 08.09.2020 виконувачем обов`язків військового прокурора Вінницького гарнізону, що порушує право ОСОБА_1 на житло. Зобов`язано МОУ в особі Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями погодити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею у розмірі 10 квадратних метрів на підставі Списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України, та Розрахунку виплати грошової компенсації для отримання житлового приміщення військовій прокуратурі Вінницького гарнізону Центрального регіону України.

В подальшому, на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.06.2021 у справі №520/698/21, яке набрало законної сили 29.11.2021, Комісією з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями було прийнято рішення, оформлене протоколом засідання №32 від 28.04.2023, згідно з яким погоджено виплату полковнику юстиції запасу ОСОБА_1 грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення в сумі 1273654,80 грн. зі зняттям з квартирного обліку після перерахування коштів. Крім того визначено, що грошова компенсація виплачується за умови фактичної здачі службового житла у м. Житомирі.

Цей індивідуальний акт також був оскаржений ОСОБА_1 в судовому порядку й рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08.12.2023 у справі №240/17376/23, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2024, позов задоволено та визнано протиправним і скасовано рішення Міністерства оборони України в особі Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яке оформлене протоколом №32 від 28.04.2023, в частині вказівки "за умови фактичної здачі службового житла у м. Житомир".

Відтак, не погоджуючись із бездіяльністю МОУ з приводу подання на затвердження Міністру оборони України Списку виплати грошової компенсації в Збройних Силах України щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї для отримання жиле приміщення, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у даній справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

За приписами частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 5 статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій та особам, прирівняним до учасників бойових дій, надаються пільги із першочергового забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергового відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочергового ремонту жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.

Пунктом 7 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" передбачено, що ветеранам військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції України, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються пільги по першочерговому забезпеченню житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов.

За змістом пункту 1 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Військовослужбовці, які набули право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", залишаються на такому обліку та користуються правом позачергового одержання житла (пункт 9 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей").

Пунктом 1 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 №671 (далі - Положення №671), встановлено, що Міністерство оборони України (Міноборони) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міноборони є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період.

Відповідно до підпунктів 82, 83 пункту 4 Положення №671 Міноборони відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до законодавства, зокрема, правовий і соціальний захист військовослужбовців, резервістів Збройних Сил, військовозобов`язаних, призваних на збори, членів їх сімей та працівників Збройних Сил; організовує відповідно до законодавства забезпечення військовослужбовців Збройних Сил та членів їх сімей жилими приміщеннями.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання забезпечення житлом військовослужбовців та інших громадян" №728 від 02.09.2015 установлено, що надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення здійснюється в межах коштів, що передбачаються у державному бюджеті.

Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення визначений Порядком № 728.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 728 житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацах 4 і 5 пункту 2 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальними органами, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Віце-прем`єр-міністру з відновлення України - Міністрові розвитку громад, територій та інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, керівнику розвідувального органу, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.

Як передбачено пунктом 13 Порядку №728, Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальні органи, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку надає компенсацію шляхом перерахування коштів на поточний рахунок особи, що має право на її отримання, відкритий у банку, статутний капітал якого становить не менш як 10 млрд. гривень та в якому держава прямо та/або опосередковано володіє не менш як 75 відсотками статутного капіталу та/або голосів та до якого протягом останнього року Національний банк не застосовував заходів впливу у вигляді розпорядження щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій з високим ступенем ризику та призначення тимчасової адміністрації, за умови, що операції з відкриття, ведення і закриття зазначеного рахунка здійснюються безоплатно, проценти на залишок коштів на такому рахунку не нараховуються.

Питання виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення врегульовано також й Розділом VIII Інструкції №380.

Так, за змістом пункту 5 Розділу VIII Інструкції №380 для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовці та члени їх сімей подають до житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) документи, визначені в Порядку №728.

Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) розглядають надані документи протягом десяти робочих днів та приймають відповідне рішення про надання грошової компенсації.

Про прийняте рішення житлова комісія у п`ятиденний строк письмово інформує військовослужбовців та членів їх сімей.

Протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується наказом командира військової частини та з обліковою справою направляється до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.

Відповідно до пункту 6 Розділу VIII Інструкції №380 на підставі отриманих документів у КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району розробляється список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій частині (далі - Список виплати грошової компенсації), разом із розрахунком виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення окремо на кожного військовослужбовця.

Список виплати грошової компенсації, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю (пункт 7 Розділу VIII Інструкції №380).

Згідно з пунктом 8 Розділу VIII Інструкції №380 для розгляду Комісією з контролю Списків виплати грошової компенсації на її засідання можуть запрошуватися голови житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій).

За результатами розгляду Списків виплати грошової компенсації Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про: погодження виплати грошової компенсації; відмову в погодженні виплати грошової компенсації із зазначенням причини такої відмови.

Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.

В пункті 9 Розділу VIII Інструкції №380 закріплено, що ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Списки виплати грошової компенсації в Збройних Силах України та після затвердження Міністром оборони України направляє їх до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району для оформлення документів на перерахування коштів військовослужбовцям на їх особистий рахунок у банківській установі.

Військовослужбовець відкриває поточний рахунок в уповноваженому Міністерством фінансів України банку, через який здійснюються виплати заробітної плати (грошового забезпечення) працівникам (військовослужбовцям) та проводяться виплати соціальної допомоги.

Військова частина, військовий комісаріат, КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей щодо готовності до виплати грошової компенсації та її розміру.

Про виплату грошової компенсації КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів письмово повідомляє житлову комісію військової частини, яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку.

Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) є підставою для видання наказу командира військової частини про отримання військовослужбовцем грошової компенсації та зняття з обліку.

Як вже вказувалось в цьому рішенні та встановлено судами під час розгляду справ №127/24192/19, №520/698/21, №520/4994/22, №240/17376/23, враховуючи надану позивачем та членами його сім`ї згоду, відповідними суб`єктами владних повноважень приймались рішення про надання позивачу та членам його сім`ї грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення із додатковою жилою площею, визначення розміру такої компенсації, включення ОСОБА_1 до Списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення, а також погодження полковнику юстиції запасу ОСОБА_1 виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення в сумі 1273654,80 грн. зі зняттям з квартирного обліку після перерахування коштів.

Разом з тим, незважаючи на такі прийняті рішення, МОУ в особі Головного управління капітальних вкладень в порушення приписів пункту 12 Порядку №728 та пункту 9 Розділу VІІІ Інструкції №380 Списку виплати грошової компенсації в Збройних Силах України щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому та членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , жиле приміщення на затвердження Міністру оборони України подано не було, чим фактично порушено закріплені в частині 5 статті 17 Конституції України, пункті 14 частини 1 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", пункті 7 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", пунктах 1 та 9 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" права позивача як полковника юстиції запасу, учасника бойових дій та ветерана військової служби на соціальний захист у вигляді забезпечення житлом або отримання грошової компенсації за нього.

Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина 2 статті 77 КАС України).

Проте, всупереч положенням наведеної норми, відповідачем не надано суду жодних доказів в підтвердження того, що неподання ним на затвердження Міністру оборони України Списку виплати грошової компенсації в Збройних Силах України із виплатою ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1273 654,80 грн. за належне йому та членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 жиле приміщення, не носило характеру протиправної бездіяльності.

Натомість ОСОБА_1 належним чином обґрунтовано і доведено законність його вимог, правомірність яких у повній мірі підтверджена й судовими рішеннями у інших справах, які набрали законної сили.

Згідно із частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно ж до частин 1 - 4 статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Отже, встановивши наведені вище обставини даної справи та надавши їм оцінку в контексті вищеперелічених законодавчих норм, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

При цьому, оскільки ОСОБА_1 з огляду на положення статті 5 Закону України "Про судовий збір" був звільнений від сплати судового збору за звернення з позовом у даній справі, то питання про його розподіл судом не вирішується.

Водночас вимогу ОСОБА_1 про зобов`язання МОУ в особі Головного управління капітальних вкладень подати до суду звіт про виконання судового рішення в місячний термін з дня набрання рішенням суду законної сили суд наразі вважає передчасною.

Так, відповідно до частини 1 статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Зі змісту наведеної норми випливає, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.

Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль.

Така позиція суду узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними ухвалах від 16.09.2020 та від 12.01.2022 у справі №826/9960/15 (№11-1403апп18).

Поряд з цим суд враховує, що позивачем не наведено переконливих причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідач може умисно ухилятися від виконання рішення суду.

Відтак, приймаючи до уваги обставини даної справи, підстави зобов`язувати суб`єкта владних повноважень подавати звіт про виконання судового рішення на даний час відсутні.

Керуючись статтями 6 - 9, 32, 77, 90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Міністерства оборони України (просп. Повітрофлотський, 6, м. Київ, код ЄДРПОУ 00034022) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Головного управління капітальних вкладень щодо невиконання пункту 12 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015, та пункту 9 Розділу VІІІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018, в частині неподання Списку виплати грошової компенсації в Збройних Силах України із виплатою ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1 273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , жиле приміщення на затвердження Міністру оборони України.

Зобов`язати Міністерство оборони України в особі Головного управління капітальних вкладень подати Список виплати грошової компенсації в Збройних Силах України із виплатою ОСОБА_1 грошової компенсації в сумі 1 273 654,80 грн. за належне йому, а також членам його сім`ї: дружині ОСОБА_2 і доньці ОСОБА_3 , для отримання жиле приміщення відповідно до пункту 12 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015, та пункту 9 Розділу VІІІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018, на затвердження Міністру оборони України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Майстренко

Джерело: ЄДРСР 118007194
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку