open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 березня 2024 року № 320/39919/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє законний представник ОСОБА_2 , до Київської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору,на стороні відповідача - Комунальний дошкільний навчальний заклад №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва, про визнання протиправним та нечинними нормативно-правового акта в частині.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє законний представник ОСОБА_2 , з позовною заявою до Київської міської ради, у якій просить суд визнати протиправним та нечинним пункт 3.8 Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради від 13.09.2018 № 1369/5433, зі змінами, внесеними рішенням Київської міської ради «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості» від 08.09.2022 № 5407/5448 (далі по тексту також Порядок № 1369/5433 зі змінами, в редакції від 08.09.2022), у частині встановлення щомісячної плати за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради про бюджет міста Києва на відповідний рік, у разі повторного курсу навчання дітей, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилось шість років, у групах комунальних закладів дошкільної освіти.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивачки зазначив, що відповідач, прийнявши оскаржуваний пункт Порядку № 1369/5433 зі змінами, порушив право ОСОБА_1 на безоплатну дошкільну освіту. Оскільки ОСОБА_1 станом на 01.09.2023 виповнилося шість років, її батько ( ОСОБА_2 ) змушений щомісяця сплачувати 4934,00 грн (плата за надання дошкільної освітньої послуги в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості відповідно до пункту 3.8 Порядку № 1369/5433в редакції від 08.09.2022) з метою уникнення ситуації з недопущення доньки до комунального дошкільного закладу освіти. Представник позивачки наголосив на протиправності цієї норми, її невідповідності Конституції України, а відтак просив її скасувати.

Разом з позовною заявою представником було подано до суду заяву про забезпечення позову у вигляді зупинення дії рішення Київської міської ради від 08.09.2022 № 5407/5448 «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості» у частині встановлення щомісячної плати за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради про бюджет міста Києва на відповідний рік, у разі повторного курсу навчання дітей, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилось шість років, у групах комунальних закладів освіти до набрання законної сили рішення суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 було відмовлено у задоволенні заяви про забезпечення позову.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2023 відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 30.01.2024; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальний дошкільний навчальний заклад №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва; витребувано у відповідача докази у справі та зобов`язано Київську міську раду опублікувати оголошення про оскарження пункту 3.8 Порядку № 1369/5433 в редакції від 08.09.2022 у виданні, в якому ці акти були або мали бути офіційно оприлюднені, а також надати суду докази опублікування оголошення.

13.02.2024 Київська міська рада подала відзив на позовну заяву, у якому вказала, що заклади дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва утримуються за кошти бюджету столиці, відтак з метою раціонального використання цих коштів, Київська міська рада прийняла рішення від 08.09.2022 № 5407/5448 «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості», яким, зокрема, внесла зміни до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості та передбачила плату за надання освітньої послуги (повторне проходження навчання за програмою старшої групи) після досягнення вихованцем закладу освіти шестирічного віку станом на 01 вересня поточного року. З урахуванням наведеного, Київська міська рада просила відмовити у задоволенні позову.

Комунальний дошкільний навчальний заклад №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва надав до суду пояснення, в яких вказав, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зарахована до цього навчального закладу з 01.09.2021 на підставі заяви батька ОСОБА_2 від 11.08.2021 вх. № 265. На загальних батьківських зборах, які відбулися 02.05.2023, законних представників позивачки (батьків) ознайомлено з рішенням Київської міської ради від 08.09.2022 № 5407/5448 «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості», відповідно до якого в групах комунальних закладів дошкільної освіти встановлено щомісячну плату за харчування дитини та за надану освітню послугу у розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості у разі повторного курсу навчання дітей, яким на 01 вересня поточного року виповнилося шість років. Станом на 01.09.2023 ОСОБА_1 (вихованиці передшкільної різновікової групи 02 «Сонечко») виповнилося 6 років 2 місяці 14 днів. Станом на 01.12.2023 позивачка продовжує відвідувати Комунальний дошкільний навчальний заклад №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва, а її батьки на виконання пункту 3.8 Порядку № 1369/5433 із змінами з 01.09.2023 систематично здійснюють оплату освітньої послуги, щомісячний розмір якої складає 4934,00 грн. Також батьки ОСОБА_1 вносять плату за харчування дитини з розрахунку 99,36 грн за кожен день відвідування дитиною дошкільного навчального закладу.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, у поясненнях додатково вказала, що інформація про фактичне відвідування групи дітьми, факт повторного курсу навчання в комунальних закладах дошкільної освіти підтверджується «Табелем відвідування» системи електронного запису дітей до комунальних закладів освіти територіальної громади міста Києва.

Розгляд справи Комунальний дошкільний навчальний заклад №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва просив здійснювати без участі їх представника.

Представник позивачки подав відповідь на відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що в законах України та підзаконних нормативно-правових актах відсутнє поняття «повторне отримання освітньої послуги». До того ж представник позивачки зазначив, що таке повторне отримання освітньої послуги у закладі дошкільної освіти не підпадає до переліку оплатних послуг, визначеного Кабінетом Міністрів України в постанові від 27.08.2010 № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності». З урахуванням наведеного, просив задовольнити позовні вимоги.

У засіданні 20.02.2024 суд ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засіданні, закрив підготовче провадження у справі та перейшов до розгляду справи по суті у той самий день.

На підставі клопотань учасників справи суд ухвалив про здійснення подальшого розгляду цієї справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

у с т а н о в и в:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі наказу від 16.08.2021 № 96 зарахована до Комунального дошкільного навчального закладу №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва з 01.09.2021 за заявою батька ОСОБА_2 від 11.08.2021 вх. № 265.

13.09.2018 відповідно до статті 89 Бюджетного кодексу України, статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування», статей 11, 66, 78, 79 Закону України «Про освіту», частини другої статті 19, статті 37 Закону України «Про дошкільну освіту», з метою розвитку мережі закладів дошкільної освіти та задоволення потреб громадян в здобутті дошкільної освіти в комунальних закладах дошкільної освіти територіальної громади міста Києва та інших суб`єктах освітньої діяльності, що забезпечують здобуття дошкільної освіти, у тому числі, приватних або корпоративних закладах дошкільної освіти міста Києва, захисту прав членів територіальної громади міста Києва у здобутті дошкільної освіти, Київська міська рада рішенням №1369/5433 затвердила Порядок здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості (далі по тексту також Порядок № 1369/5433).

Згідно з пунктом 1.2 цього Порядку базовий фінансовий норматив бюджетної забезпеченості це місячний обсяг коштів для забезпечення виховання однієї дитини віком від трьох до шести/семи років у групі з 12-годинним режимом роботи комунального закладу дошкільної освіти та п`ятиденним робочим тижнем відповідно до умов базового компоненту дошкільної освіти.

Відповідно до пункту 2.1. Порядку № 1369/5433 базовий фінансовий норматив бюджетної забезпеченості однієї дитини дошкільного віку в розрахунку на місяць затверджується рішенням Київської міської ради про бюджет міста Києва на відповідний рік.

Пунктом 2.2 Порядку № 1369/5433 передбачено, що базовий фінансовий норматив бюджетної забезпеченості (далі також БФН) однієї дитини дошкільного віку в розрахунку на місяць за статистикою комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва розраховується за формулою:

БФН = 1/ННГ х СЗП х Кс + 1/ННГ х СЗП х Кс х Кіс + Нк + Нп, де

Кс - кількість ставок на 1 групу дітей віком від трьох років по штатних нормативах комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва (вихователь, помічник вихователя, музичний керівник, інструктор з фізкультури, керівник гуртка);

ННГ - максимальна нормативна наповнюваність груп для дітей віком від трьох до шести (семи) років у комунальних закладах дошкільної освіти територіальної громади міста Києва (що відповідно до статті 14 Закону України «Про дошкільну освіту» = 20);

Кіс - коефіцієнт приведення ставок інших працівників у комунальних закладах дошкільної освіти територіальної громади міста Києва, не зазначених в показнику Кс, становить 0,36;

СЗП - середньомісячна заробітна плата працівників у комунальних закладах дошкільної освіти територіальної громади міста Києва з нарахуваннями на фонд оплати праці на плановий бюджетний період;

Нк - показник середніх1 витрат на оплату комунальних послуг на одну дитину в місяць.

____________

1 Обсяг видатків на оплату комунальних послуг розраховується виходячи з обсягу фактичного річного споживання за попередній період закладів дошкільної освіти (ясла, ясла-садки, дитячі садки), вартості енергоносіїв, уточненої на коефіцієнт зміни цін і тарифів, та контингенту дітей дошкільного віку;

Нп - показник середніх витрат на поточні видатки на одну дитину в місяць (витрати на медикаменти, господарчі та канцелярські товари, текстильні вироби, поточне обслуговування).

Згідно з рішенням Київської міської ради від 08.09.2022 № 5407/5448 «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості» Розділ 3 Порядку № 1369/5333, зокрема, доповнено пунктом 3.8 такого змісту:

«у разі повторного курсу навчання дітей, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилося шість років, у групах комунальних закладів дошкільної освіти, дошкільних підрозділів закладів загальної середньої освіти загального розвитку, установлюється щомісячна плата за харчування дитини та за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти, дошкільному підрозділі закладу загальної середньої освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради про бюджет міста Києва на відповідний рік».

Відповідно до рішення Київської міської ради від 08.12.2022 № 5828/5869 «Про бюджет міста Києва на 2023 рік» з 01.01.2023 базовий фінансовий норматив бюджетної забезпеченості на одну дитину дошкільного віку становить 4548 грн.

З 01.04.2023 базовий фінансовий норматив бюджетної забезпеченості на одну дитину дошкільного віку становить 4934 грн із застосуванням контингенту дітей, зарахованих у заклади, що надають дошкільну освіту.

Оскільки станом на 01.09.2023 позивачці виповнилося шість років, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача запропонувала батькам позивачки підписати згоду на щомісячну сплату базового фінансового нормативу бюджетної визначеності, який з 01.04.2023 складає 4934 грн, відповідно до вимог пункту 3.8 Порядку № 1369/5433 в редакції від 08.09.2022, а також згоду на щомісячну плату за харчування дитини з розрахунку за кожен день відвідування цього комунального закладу дошкільної освіти.

З пояснень ОСОБА_2 слідує, що згоду на сплату базового фінансового нормативу бюджетної визначеності він не підписував, а підписав 01.09.2023 виключно розписку про ознайомлення його з вимогами Пункту 3.8 Порядку № 1369/5433 в редакції від 08.09.2022. Ця розписка міститься в матеріалах справи. З метою забезпечення допуску доньки до Комунального дошкільного навчального закладу №361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва ОСОБА_2 систематично сплачує базовий фінансовий норматив бюджетної визначеності (4934 грн), що підтверджується платіжними інструкціями від 15.09.2023 (плата за вересень), від 16.10.2023 (за жовтень 2023 року), від 17.11.2023 (за листопад 2023 року), а також вносить щомісячну плату за харчування доньки у комунальному дошкільному навчальному закладі(платіжні інструкції від 16.10.2023. від 17.11.2023, які наявні в матеріалах справи).

Водночас, незгода з правомірністю встановлення такого нормативу за надання освітньої послуги стала підставою для звернення до суду з позовом у цій справі, з приводу чого суд зазначає таке.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частина друга статті 53 Конституції України встановлює, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Право на освіту гарантується кожній людині на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України. Визнання права кожної людини на освіту відповідає, зокрема, Загальній декларації прав людини (стаття 26), Міжнародному пакту про економічні, соціальні та культурні права (стаття 13).

Статтею 28 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованої постановою Верховної ради України № 789-ХІІ від 27 лютого 1991 року, держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема:

- вводять безплатну й обов`язкову початкову освіту;

- сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги;

- забезпечують доступність вищої освіти для всіх на підставі здібностей кожного за допомогою всіх необхідних засобів;

- забезпечують доступність інформації і матеріалів у галузі освіти й професійної підготовки для всіх дітей;

- вживають заходів для сприяння регулярному відвіданню шкіл і зниженню кількості учнів, які залишили школу.

Дошкільна освіта в Україні здійснюється згідно із Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Закону України «Про охорону дитинства», іншими нормативно-правовими актами, якими, зокрема, вирішуються питання створення мережі навчальних закладів освіти, їх фінансування.

Конституційний суд України в Рішенні від 04.03.2004 № 5-рп/2004 надав офіційне тлумачення положень частини третьої статті 53 Конституції України та зазначив, що в аспекті конституційного подання положення частини третьої статті 53 Конституції України «держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах» у контексті частин першої, другої, четвертої зазначеної статті необхідно розуміти так:

- доступність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України, означає, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості для реалізації цього права;

- безоплатність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту означає можливість здобуття освіти в державних і комунальних навчальних закладах без внесення плати у будь-якій формі за освітні послуги визначеного законодавством рівня, змісту, обсягу і в межах тих видів освіти, безоплатність яких передбачена частиною третьою статті 53 Конституції України.

Частина перша статті 3 Закону України «Про охорону дитинства» передбачає, що всі діти на території України, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров`я та народження дітей і їх батьків (чи осіб, які їх замінюють) або будь-яких інших обставин, мають рівні права і свободи, визначені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частина друга статті 19 вищевказаного Закону закріплює, що держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти в державних і комунальних закладах освіти; надання стипендій та пільг здобувачам освіти таких закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути фахову передвищу та вищу освіту в державних і комунальних закладах освіти на конкурсній основі.

Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону України «Про освіту» кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Згідно з частиною першою статті 4 цього ж Закону держава забезпечує: безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти відповідно до стандартів освіти; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої і післядипломної освіти відповідно до законодавства.

За приписами абзацу третього частини другої статті 3 Закону України «Про дошкільну освіту» держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов`язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку.

В силу приписів частини другої статті 28 Закону України «Про дошкільну освіту» дитина має гарантоване державою право на безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

Відповідно до частини четвертої статті 4 цього ж Закону старший дошкільний вік становить від п`яти до шести (семи) років.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України «Про дошкільну освіту» відповідно до потреб громадян України створюється, зокрема, такий заклад дошкільної освіти як дитячий садок це заклад дошкільної освіти для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечується їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Варто зазначити, що частинами третьою, четвертою статті 12 Закону України «Про освіту» установлено, що повна загальна середня освіта має три рівні освіти: початкова освіта тривалістю чотири роки; базова середня освіта тривалістю п`ять років; профільна середня освіта тривалістю три роки. Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року.

Крім того, відповідно до пункту 13 Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 12.03.2003 № 305 (зі змінами), відрахування вихованців з державного (комунального) закладу дошкільної освіти може здійснюватися, зокрема, у разі досягнення вихованцем станом на 1 вересня повних семи років (для дітей з особливими освітніми потребами - повних восьми років), що передбачає його відрахування до 31 серпня поточного року.

Таким чином, вказані норми встановлюють право дитини на здобуття безоплатної дошкільної освіти, у тому числі в дитячому садку комунальної власності, для дітей у віці від шести до семи років. Однак спірним пунктом (у частині встановлення щомісячної плати за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості) відповідач створив перешкоду ОСОБА_1 в реалізації її конституційного права на доступ до безоплатної дошкільної освіти і тим самим запровадив нерівні умови для здобуття дошкільної освіти (зокрема, відвідування дитячого садка) для дітей старшого дошкільного віку, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилося шість років (за плату) у порівнянні з дітьми старшого дошкільного віку, яким станом на 01 вересня поточного року не виповнилося шість років (послуга їм надається безкоштовно).

Відповідач мотивує своє рішення про встановлення щомісячної плати за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості доводом про необхідність додаткового фінансування бюджетних видатків на надання «повторної освітньої послуги» (повторного проходження навчання за програмою старшої групи, вихованцем закладу дошкільної освіти, який станом на 01 вересня поточного року досягнув шестирічного віку і залишився в комунальному закладі дошкільної освіти). Разом з тим з метою економії бюджетних коштів Київська міська рада оскаржуваним пунктом Порядку № 1369/5433 в редакції від 08.09.2022 фактично покладає обов`язок з фінансування витрат на здобуття дошкільної освіти (відвідування дитячого садка) для дітей, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилося шість років і які залишилися в закладі дошкільної освіти (дитячому садку),на батьків таких дітей.

В той же час у згадуваному вище рішенні від 04.03.2004 № 5-рп/2004 (справа про доступність і безоплатність освіти), Конституційний Суд України зазначив, що безоплатність здобуття громадянами освіти забезпечується фінансуванням навчальних закладів державної і комунальної форм власності за рахунок державних і місцевих бюджетних асигнувань згідно з визначеними законами та іншими правовими актами нормативами їх фінансового і матеріально-технічного забезпечення, що не виключає можливості фінансування галузі освіти за рахунок розвитку позабюджетних механізмів залучення додаткових коштів, як це визначено законодавством про освіту.

Однак доступність та безоплатність дошкільної освіти необхідно розглядати як невід`ємні складові права на отримання дошкільної освіти. Одним з елементів доступності освіти є забезпечення належного фінансування закладів освіти, яке здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

З урахуванням наведеного, основним джерелом фінансування видатків на отримання дитиною (у тому числі дитиною, яка станом на 01 вересня поточного року досягла шестирічного віку) освітньої послуги в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва має бути місцевий бюджет, а не кошти батьків дитини.

Верховний Суд у постанові від 30 листопада 2020 року у справі № 1940/1387/18 зазначив, що доступність та безоплатність дошкільної освіти необхідно розглядати як невід`ємні складові права на отримання дошкільної освіти. Одним із елементів доступності освіти є забезпечення належного фінансування закладів освіти, яке здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Верховний Суд виснував, що кошти батьків можуть бути одним із джерел фінансування закладу дошкільної освіти, але не основним і не обов`язковим, а безоплатність освіти, як конституційна гарантія реалізації права на дошкільну освіту, означає можливість здобуття цієї освіти в державних і комунальних навчальних закладах без внесення плати у будь-якій формі за освітні послуги визначених законодавством рівня, змісту, обсягу і в межах тих видів освіти, безоплатність яких передбачена частиною третьою статті 53 Конституції України.

Вказаний правовий висновок Верховного Суду суд вважає повністю застосовним і до обставин цієї справи.

Крім того, відповідно до пункту 18 частини першої статті 1 Закону України «Про освіту» освітня послуга - комплекс визначених законодавством, освітньою програмою та/або договором дій суб`єкта освітньої діяльності, що мають визначену вартість та спрямовані на досягнення здобувачем освіти очікуваних результатів навчання.

Однак Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства» не містять визначення такого поняття як «повторна освітня послуга».

Варто також зазначити, що частина друга статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» визначає, що дошкільна освіта - цілісний процес, спрямований на: забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про дошкільну освіту» завданнями дошкільної освіти є, зокрема, формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду; виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

Згідно з приписами частини першої статті 22 цього ж Закону базовий компонент дошкільної освіти - це державний стандарт, що містить норми і положення, які визначають державні вимоги до рівня розвиненості та вихованості дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті. Виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти є обов`язковим для всіх закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, інших форм здобуття дошкільної освіти. Процедура досягнення здобувачами дошкільної освіти результатів навчання (набуття компетентностей), передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти, визначається освітньою програмою закладу освіти.

Освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти. Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти (частина перша статті 23 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Відповідно до частини десятої статті 23 Закону України «Про дошкільну освіту» додаткові освітні послуги, які не визначені Базовим компонентом дошкільної освіти, вводяться лише за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють, за рахунок коштів батьків або осіб, які їх замінюють, фізичних та юридичних осіб на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та закладом дошкільної освіти у межах гранично допустимого навантаження дитини.

Учасниками справи суду не надано доказів, що після досягнення шестирічного віку у ОСОБА_1 у дошкільному навчальному закладі змінилася освітня програма. Більше того, ОСОБА_2 стверджує, що після досягнення шестирічного віку його донька продовжила навчання в тій самій групі Комунального дошкільного навчального закладу № 361 "Софія" (вальдорфська) м. Києва. Також відповідач не надав доказів того, що позивачка отримує додаткові освітні послуги, які не визначені Базовим компонентом дошкільної освіти, та вводяться лише за згодою батьків дитини і за їхні кошти.

Таким чином, повторне перебування дитини у старшій групі закладу дошкільної освіти (дитячому садку) після досягнення нею шестирічного віку не передбачає здобуття нею додаткових компетентностей у порівнянні з дітьми цієї ж групи, які не досягли шестирічного віку станом на 01 вересня поточного року і здобувають дошкільну освіту безоплатно.

З огляду на вищенаведене, суд вважає що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Частиною першою статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду ОСОБА_2 сплатив судовий збір у розмірі 1073,60 грн за одну вимогу немайнового характеру, що підтверджується платіжною інструкцією від 31.10.2023 № 0.0.3279810085.1.

Ураховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивачки підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1073,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань Київської міської ради.

Відповідно до частини першої статті 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Таким чином, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правого акта протиправним та нечинним у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та нечинним пункт 3.8 Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради від 13 вересня 2018 року №1369/5433, зі змінами, внесеними рішенням Київської міської ради «Про затвердження змін до Порядку здійснення видатків на дошкільну освіту у місті Києві на основі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості» від08.09.2022 №5407/5448, у частині встановлення щомісячної плати за надану освітню послугу в комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва в розмірі базового фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, затвердженого рішенням Київської міської ради про бюджет міста Києва на відповідний рік, у разі повторного курсу навчання дітей, яким станом на 01 вересня поточного року виповнилось шість років, у групах комунальних закладів дошкільної освіти.

3. Стягнути на користь ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Київської міської ради (адреса: вулиця Хрещатик, 36, місто Київ, 01044, ідентифікаційний код 22883141).

4. Зобов`язати Київську міську раду невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правого акта протиправним та нечинним у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Дудін С.О.

Джерело: ЄДРСР 117978242
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку