open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Cправа № 127/32145/23

Провадження № 2/127/4146/23

ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

(заочне)

25 березня 2024 року м. Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області

в складі:

головуючого судді Гуменюка К.П.,

за участю секретаря судового засідання Лужанської А.А.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні з повідомленням (викликом) сторін цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,

вимоги позивача з урахуваннямуточненої позовноїзаяви:стягнути з ОСОБА_1 кошти надміру перерахованої допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року в розмірі 2833 грн. 70 коп. на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради,

в с т а н о в и в :

17 жовтня 2023 року позивач Департамент соціальноїполітики Вінницькоїміської ради звернувся до суду із позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в управлінні соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики міської ради перебувала на обліку ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 та отримувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».

ОСОБА_1 , під час отримання допомоги, не повідомила про влаштування дитини ОСОБА_2 14.10.2022 року до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей», що призвело до надмірної виплати допомоги за листопад 2022 року в розмірі 2833 грн. 70 коп.

Як відомо з матеріалів особової справи № 634994, 19.10.2021 відповідач звернулась до управління соціального захисту населення з заявою на призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. В заяві наявний підпис Заявниці, що свідчить про ознайомлення останньої з умовами призначення та виплати допомоги та обов`язком повідомити орган соціального захисту населення про зміну обставин, що впливають на отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Крім того, в заяві наявний власноручний надпис Заявниці про те, що ОСОБА_1 ознайомлена з умовами виплати допомоги та в разі будь-яких змін зобов`язується повідомити в 5-дений термін.

Разом з заявою на призначення допомоги Відповідач надала декларацію від 19.10.2021 та інші необхідні документи для призначення допомоги визначені пунктом 5 Порядку № 250.

Як зазначено в розділі І заяви на призначення допомоги від 19.10.2021, членами сім`ї є ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Відповідно до рішення про призначення допомоги від 03.06.2021 допомогу призначено з 01.10.2021 по 31.03.2022 в розмірі 2 613,30 грн.

Розпорядженням про перерахунок державної соціальної допомоги від 19.11.2021 здійснено перерахунок розміру допомоги в період з 01.12.2021 по 31.03.2022, що становить 2 833,70 грн.

Відповідно до листа № 08/01/66394, служба у справах дітей Вінницької міської ради просить припинити виплату всіх видів держаної соціальної допомоги, які отримує ОСОБА_1 , у зв`язку з влаштуванням ОСОБА_2 14.10.2022 до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей».

Отже, Заявниця не повідомила орган соціального захисту населення про влаштування дитини до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей», що є зміною обставин, які впливають на призначення допомоги, про які Відповідач зобов`язана повідомляти органи соціального захисту населення, відповідно до Порядку № 250.

У зв`язку з недотриманням Відповідачем вимог Порядку № 250, виникла переплата допомоги малозабезпеченим сім`ям за листопад 2022 року, в розмірі 2 833,70 грн.

Оскільки кошти за листопад 2022 року отримані Заявницею безпідставно, вони підлягають поверненню до державного бюджету. Для досудового врегулювання спору та самостійного повернення Відповідачем надміру виплачених коштів 06.04.2023 управлінням підготовлено повідомлення щодо необхідності повернення коштів. 24.05.2023 управлінням підготовлено та відправлено рекомендованим листом повторне повідомлення щодо надміру виплачених коштів, яке не було вручене під час доставки.

З підстав зазначених вище позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Представник позивача Департаменту соціальноїполітики Вінницькоїміської радиФіліппова А.І. до судового засідання не з`явилась, однак надала на адресу суду заяву, у якій остання просить суд розгляд справи проводити за відсутності представника позивача та зазначила, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить їх задовольнити. Не заперечує щодо заочного розгляду справи.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилась, про час, дату та місце розгляду справи повідомлялась судом у встановленому законом порядку. Про причини неявки суд не повідомила.

Відповідно до ч. 1 ст. 280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Разом з тим, відповідно до ч. 4 ст. 223 ЦПК України, у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення).

Таким чином, з урахуванням приписів ст.ст. 223, 280 ЦПК України суд прийшов до висновку про розгляд справи у відсутність відповідача в порядку заочного провадження, оскільки в справі достатньо матеріалів про права та взаємовідносини сторін і позивач не заперечив проти такого порядку розгляду справи.

Відповідно до ст. 247 ЦПК України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося, оскільки сторони не з`явилися у судове засідання.

Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку про задоволення вимог позовної заяви з наступних підстав.

Судом встановлено, що 19 жовтня 2021 року відповідач ОСОБА_1 звернулась до органу праці та соціального захисту населення (Правобережне) із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг та просила призначити (перерахувати) державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (а.с. 6).

Крім того, у цій заяві відповідач повідомлена про те, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, вона зобов`язується повідомити орган праці та соціального захисту населення. Також попереджена про відмову у призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі надання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.

Також у заяві наявний власноручний надпис ОСОБА_1 про те, що остання ознайомлена з умовами виплати допомоги та в разі будь-яких змін зобов`язується повідомити в 5-денний термін.

Разом із заявою про призначення соціальної допомоги ОСОБА_1 надала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 19 жовтня 2021 року (а.с. 7).

Як зазначено в розділі І декларації, членами сім`ї є ОСОБА_1 (заявник) та ОСОБА_2 (сина).

Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 23 жовтня 2021 року, відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01 жовтня 2021 року включно по 31 березня 2022 року у розмірі 2 613 грн. 30 коп. (а.с. 8).

Розпорядженням на перерахунок держаної соціальної допомоги від 19 листопада 2021 року, ОСОБА_1 встановлено розмір державної соціальної допомоги на період з 01 грудня 2021 року по 31 березня 2022 року в сумі 2 833 грн. 70 коп. (а.с. 10).

З листа Служби у справах дітей Вінницької міської ради № 31/00/019/160215 від 08 листопада 2022 року, адресованого директору департаменту соціальної політики Вінницької міської ради Войтковій В.Р., вбачається, що Служба у справах дітей Вінницької міської ради просить припинити виплату всіх видів державних допомог на дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , які отримує мати ОСОБА_1 , у зв`язку з влаштуванням дитини 14 жовтня 2022 року до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» (а.с. 11).

ОСОБА_1 не повідомила орган соціального захисту населення про влаштування дитини до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей», що є зміною обставин, які впливають на призначення допомоги, про які відповідач зобов`язана повідомляти органи соціального захисту населення, у зв`язку з недотриманням відповідачем зазначених вимог, у останньої виникла переплата допомоги малозабезпеченим сім`ям за листопад 2022 року в розмірі 2833 грн. 70 коп. (а.с. 12).

Відповідачу ОСОБА_1 23 травня 2023 року та 06 квітня 2023 року було надіслано позивачем повідомлення про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 2833 грн. 70 коп. (а.с. 13-14). Проте дана вимога була залишена без відповіді та виконання.

Відповідно до ст.ст. 1, 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.

Законодавство про державну соціальну допомогу складається з Закону України «Про прожитковий мінімум», цього Закону, інших нормативно-правових актів, що регулюють правовідносини з надання державної соціальної допомоги (ст. 2 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»).

Згідно ст. 4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Пунктами 2, 3 вказаного Порядку визначено, що державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї з використанням функціоналу Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (крім виплат, які здійснюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1302).

Відповідно доп.5Порядку,інформація просклад малозабезпеченоїсім`ї заявниказазначається вдекларації. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.

Розмір державноїсоціальної допомогивизначається якрізниця міжпрожитковим мінімумомдля сім`їта середньомісячнимсукупним доходоммалозабезпеченої сім`ї. Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення (п. 7 Порядку).

Згідно п. 6 Порядку, якщо дитина, яка перебуває на повному державному утриманні, перебуває вдома під час літніх канікул або карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, малозабезпечена сім`я має право звернутися за призначенням державної соціальної допомоги за повні місяці перебування дитини вдома на підставі довідки закладу освіти про те, що дитина в цей час не перебувала на повному державному утриманні. При цьому дитина включається до складу малозабезпеченої сім`ї і державна соціальна допомога призначається (перераховується) на період перебування дитини вдома і виплачується за повний місяць.

Відповідно до п. 16 Порядку, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється, якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. В такому разі на наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця, в якому виявлено порушення.

Згідно зп.25Порядку,якщо малозабезпеченоюсім`єю прихованоабо поданонедостовірні даніпро доходита майновийстан абоорганом соціальногозахисту населенняотримано інформаціюпро обставини,що вплинулина встановленняправа напризначення державноїсоціальної допомогита визначенняїї розміру,внаслідок чогонадміру виплаченокошти,органи соціальногозахисту населення: визначаютьобсяг надмірувиплачених коштівз місяцяпризначення державноїсоціальної допомогита встановлюютьстроки їхповернення залежновід матеріальногостану малозабезпеченоїсім`ї; повідомляютьуповноваженому представникумалозабезпеченої сім`їпро обсягнадміру виплаченихкоштів тастроки їхповернення. Суминадміру виплаченоїдержавної соціальноїдопомоги повертаються: отримувачемдержавної соціальноїдопомоги самостійно; зазгодою отримувачадержавної соціальноїдопомоги уповному обсязіза рахунокїї наступнихвиплат; зарішенням органусоціального захистунаселення зарахунок суминаступних виплатдержавної соціальноїдопомоги урозмірі,що неперевищує 20відсотків щомісячноїсуми призначеноїдопомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ст. 76 ЦПК України).

Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що внаслідок не повідомлення відповідачем орган соціального захисту населення про влаштування дитини до закладу «Вінницький обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей», що є зміною обставин, які впливають на призначення допомоги, про які відповідач зобов`язана повідомляти органи соціального захисту населення, відповідно до Порядку № 250, їй було надміру виплачено кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 2 833 грн. 70 коп.

Станом на день ухвалення судового рішення у даній справі відповідач переплачених коштів не повернула, позов не оспорила, тому з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради слід стягнути надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 2 833 грн. 70 коп.

При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 2 684 грн. 00 коп., тому відповідно до ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10-13, 76-89, 141, 223, 259, 263-265, 279, 280 ЦПК України, суд,

у х в а л и в :

Позов Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів, задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради кошти надміру перерахованої допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року в розмірі 2833 (дві тисячі вісімсот тридцять три) грн. 70 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 накористь Департаментусоціальної політикиВінницької міськоїради судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення може бути оскаржене позивачем шляхом подання в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, м. Вінниця, вул. Соборна, 50, код ЄДРПОУ 38782790.

Відповідач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 .

Суддя Вінницького міського суду

Вінницької області Костянтин ГУМЕНЮК

Джерело: ЄДРСР 117954322
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку