open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 140/25397/23
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2024 року ЛуцькСправа № 140/25397/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся в суд із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області, відповідач) про зобов`язання зарахувати до страхового стажу періоди роботи з 31.12.2004 по 30.06.2016 шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру застрахованих осіб.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в серпні 2023 року позивач звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області, після того як із триманих індивідуальних відомостей про застраховану особу (довідка форми ОК-5) йому стало відомо, що до страхового стажу не зараховано періоди роботи в органах податкової міліції в ГУ ДФС у Рівненській області з 31.12.2004 по червень 2016 року включно.

У відповідь на заяву ОСОБА_1 з проханням зарахувати трудовий стаж за вказаний період, пенсійний орган листом від 27.09.2023 повідомив, що відповідно до норм чинного законодавства у разі якщо за період з 01.07.2000 по 31.12.2016 в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового та начальницького складу, поліцейським, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюються на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України №3-1 від 04.02.2021 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №463/36085 від 07.04.2021.

На звернення позивача до ГУ ДПС у Рівненській області, 09.11.2023 було надано відповідь, якою повідомлено, що постановою Кабінету Міністрів України №1200 від 18.12.2018 «Про утворення Державної податкової служби України» утворено ДПС України, реорганізувавши ДФС України. Проте, оскільки ДПС України не є правонаступником ДФС України в частині здійснення правоохоронних функцій, у ДПС відсутній механізм реалізації прав та соціальних гарантій встановлених державою для працівників податкової міліції. Крім того, зауважено, що при ліквідації ГУ ДФС у Рівненській області особові справи працівників податкової міліції не були передані до ГУ ДПС у Рівненській області.

Разом з тим, позивач зазначає, що у відповідь на адвокатський запит від 07.11.2023, ГУ ДФС у Рівненській області було надано відповідь №11 від 14.11.2023 в якій зазначено, що будь які документи в т.ч. акти приймання-передачі справ працівників податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області голові комісії з реорганізації не передавалися.

Крім того, позивач звернувся до Комунальної установи «Трудовий архів Рівненської міської ради» на яку було надано від відповідь від 27.10.2023, якою повідомлено, що відповідно до послужного списку та довідки, в якій зазначено відомості про роботу, службу вказано, що періоди роботи ОСОБА_1 у ДПА у Рівненській області та ДФС у Рівненській області лише періоди з 05.2013 по 04.2014, з 08.2015 по 10.2015, з 03.2016 по 01.2019.

ГУ ДФС у Волинській області, на звернення позивача, було надано завірені копії наказу про призначення позивача №275-о від 31.12.2004 та наказу про звільнення №215-о від 04.09.2015, розрахункові листи за період з 2005 року по 2015 рік.

Вказані документи було надано ОСОБА_1 ГУ ПФУ у Волинській області, однак листом від 27.11.2023 відповідач зазначив, що вносити зміни до Реєстру застрахованих осіб можуть лише на підставі звіту поданого страхувальником. Поряд з тим повідомлено, що всі періоди роботи позивача оцифровані та враховані до розрахунку пенсії.

На адвокатський запит представника позивача №28-11/23-1 від 28.11.2023 ГУ ПФУ у Волинській області листом від 05.12.2023 відмовив у зарахуванні до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 31.12.2004 по 30.06.2016 в органах ДФС у Рівненській області до Реєстру застрахованих осіб на підставі довідок про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески.

З урахування, вищезазначених обставин, просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 20.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за вказаним позовом, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.221).

У відзиві на позовну заяву (а.с.236-244) представник ГУ ПФУ у Волинській області вважає позовні вимоги позивача безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. В обґрунтування своєї позиції вказує, що представника позивача було повідомлено про те, що джерелом формування реєстру застрахованих осіб є відомості, що надходять в складі звітності від страхувальників (роботодавців).

Вказує, що у разі якщо за період з 01.07.2000 по 31.12.2016 в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.

Зауважує, що відомості про періоди служби, сум грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формами №8 ДР та №1 ДФ, ДПС передає Пенсійному фонду України в електронному вигляді на центральному рівні в порядку встановленому Пенсійним фондом України та ДФС.

Крім того, наголошує, що пунктами 3 та 4 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу та подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків стосовно військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб начальницького і рядового складу, поліцейських» №770 від 21.08.2019 визначено механізм передачі до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей необхідних для призначення пенсії вказаним категоріям осіб. Зокрема, у разі відсутності інформації з податкового розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальним органами Пенсійного фонду України до Реєстру на підставі поданого військовими частинами чи органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів, до територіальних органів Пенсійного фонду України у формі звіту за формою визначеною додатком.

Зазначає, що згідно інформації, отриманої 19.01.2024 з відомостей Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, ГУ ДФС у Рівненській області перебуває в стані припинення, тобто є таким, що може і повинен нести зобов`язання щодо своїх працівників, в т.ч. і подання звіту.

З огляду на вищенаведене, вказує, що ГУ ПФУ у Волинській області діяло правомірно, в межах та у спосіб визначений нормами чинного законодавства, а тому просить в задоволенні позову відмовити.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Суд, керуючись вимогами частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), дійшов висновку про можливість розгляду даного спору за наявними у справі матеріалами.

Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 07.08.2023 року звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про надання відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У відповідь на вказане звернення відповідач листом №0300-0704-8/47433 від 14.08.2023 (а.с.23) повідомив позивача, що враховуючи документи, які були долучені, працівниками пенсійного органу сформовано витяг з ОК-5.

Отримавши витяг з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) (а.с.25-28) позивачу стало відомо, що до страхового стажу не враховані періоди роботи в органах податкової міліції в ГУ ДФС у Рівненській області з 31.12.2004 по 30.06.2016.

Представником позивача 06.09.2023 подано запит до ГУ ПФУ у Волинській області у відповідь на який листом №0300-07-8/54949 від 15.09.2023 (а.с.139-141), повідомлено, що джерелом формування Реєстру застрахованих осіб є відомості, що надходять від страхувальників. Зазначено, що ОСОБА_1 з 31.12.2004 прийнятий на службу в органи податкової міліції до ГУ ДФС у Рівненській області, проте періоди його служби з 31.12.2004 по червень 2016 року у зазначеного страхувальника відсутні у виписці з облікової картки.

Додатково повідомлено, що сканована копія трудової книжки позивача пройшла оцифрування в грудні 2022 року. Відомості про трудову діяльність завантажені до персональної облікової картки застрахованої особи у реєстрі зареєстрованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та усі періоди враховані при перерахунку пенсії. Крім того зазначено, що після проведення повторного аналізу оцифрованих записів, виявлено невідповідність у записі щодо періоду з 31.12.2004 по 14.01.2019, а саме невірно вказаний тип події «основна робота», цьому періоду відповідає тип події «період служби».

Разом з тим, на звернення представника позивача відповідач листом №31179-31091/Ц-02/8-0300/23 від 27.09.2023 (а.с.142-144) повідомив про те, що функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування здійснюють органи ДПС України і лише до їх компетенції входить контроль за дотриманням страхувальниками вимог законодавства, щодо нарахування та сплати єдиного соціального внеску. Наголошено, що у разі відсутності інформації в податковому розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальними органами ПФ України на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма яких затверджена постановою правління ПФ України №3-1 від 04.02.2021.

Адвокат позивача звернулася з адвокатським запитом до КУ «Трудовий архів Рівненської міської ради» відповіддю на який №3140/04-02 від 27.10.2023 повідомлено, що надати копію наказу ДПА у Волинській області №275-о від 31.12.2004 неможливо оскільки документи з кадрових питань (особового складу) ДПА у Волинській області на зберігання до архіву не надходили. Також зазначено, що відповідно до послужного списку та довідки, в якій зазначено відомості про роботу, службу вказано, що період роботи ОСОБА_1 у ДПА у Рівненській області та ГУ ДФС у Рівненській області це лише періоди з 05.2013 по 04.2014, з 08.2015 по 10.2015, з 03.2016 по 01.2019 та долучено відповідні документи (а.с.145-173).

Крім того, на адвокатський запит представника позивача №07-11/23-1 від 07.11.2023 ГУ ДФС у Рівненській області листом «Про надання інформації» №11 від 14.11.2023 (а.с.174) повідомило, що будь які документи в т.ч. акти приймання-передачі справ працівників податкової міліції до КУ «Трудовий архів Рівненської міської ради» не передавалися. Працівники ГУ ДФС у Рівненській області станом на 31.12.2021 були вивільнені, а ДФС та її територіальні органи припинили виконання функцій центрального органу виконавчої влади.

15.11.2023 ГУ ДФС у Рівненській області надано відповідь №101 (а.с.177-205) на адвокатський запит №09-11/23-1 від 09.11.2023 в якій зазначено, що до моменту завершення заходів з реорганізації ДФС та її територіальних органів відповідні комісії можуть надавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам рядового та начальницького складу податкової міліції виключно за наявності законних підстав. Відповідно листа Мінсоцполітики №13035/0/2-23/54 від 05.09.2023 підставою для проведення перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення особам, які проходили службу в поліції. Проте підстави для перерахунку пенсії пенсіонерам податкової міліції відсутні.

На адвокатський запит представника позивача Волинська обласна державна адміністрація повідомила листом №103/01-37 від 16.11.2023 (а.с.207) про те, що у перевірених документах ГУ ДФС України у Волинській області за 2004-2006 роки особової справи ОСОБА_1 не виявлено. Крам того зазначено, що документи по заробітній платі ГУ ДФС у Волинській області у Держархіві Волинської області надійшли лише за 2020-2021 роки.

ГУ ПФУ у Рівненській області листом №1700-0704-8/97704 від 15.11.2023 (а.с.209-210) повідомило про те, що відомості про суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків будуть внесені ПФ України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу в електронному вигляді на центральному рівні від ДФС або на підставі відомостей поданих страхувальником до територіальних органів ПФ України. Станом на 14.11.2023 інформація від ДФС та від страхувальників за період з 01.01.2005 по 30.06.2016 не надходила.

На звернення представника позивача ГУ ПФУ у Волинській області надало відповідь, оформлену листом №0300-0704-8/65751 від 16.11.2023 (а.с.212-213), в якій зазначено, що страхувальник ГУ ДФС у Рівненській області звітність за період служби ОСОБА_1 в органах податкової міліції з 31.12.2004 по червень 2016 не подавав.

Листом №0300-07-8/67923 від 27.11.2023 ГУ ПФУ у Волинській області повідомлено, що усі відомості про трудову діяльність позивача оцифовані та завантажені до персональної облікової картки застрахованої особи, а періоди, які просить зарахувати позивач, можливо врахувати лише на підставі звіту поданого страхувальником (а.с.215-216).

Листом №0300-07-8/70606 від 05.12.2023 (а.с.217) ГУ ПФУ у Волинській області повідомило позивача, що пенсійний орган лише на підставі звіту поданого страхувальником уповноважений вносити зміни до Реєстру застрахованих осіб. Фактично лише після подання ГУ ДФС у Рівненській області відсутньої у реєстрі інформації у вигляді звіту про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період служби ОСОБА_1 в органах податкової міліції, інформацію буде відображено у виписці з облікової картки (форма ОК-5).

Не погоджуючись з відмовою ГУ ПФУ у Волинській області відповідач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 46 Конституції Українипередбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із преамбулою Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

За приписами статті 1 Закону №1058-IV у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом;

персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку;

працюючий пенсіонер - особа, якій призначено пенсію та яка є застрахованою відповідно до пунктів 1 - 7, 11 - 13 частини першої статті 11 цього Закону;

роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання; фізична особа, яка використовує працю найманих працівників (у тому числі іноземців, які на законних підставах працюють за наймом в Україні); власник розташованого в Україні іноземного підприємства, установи, організації (у тому числі міжнародної), філії та представництва, який використовує працю найманих працівників, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;

страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно із абзацом першим частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Як передбачено частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 15 Закону № 1058-IV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.

Згідно із частиною другою статті 20 Закону № 1058-IV обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Як передбачено частинами четвертою - шостою, дев`ятою, десятою статті 20 Закону № 1058-IV, сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування - на банківський рахунок Накопичувального фонду або на банківський рахунок обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб`єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення. Страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць. Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Системний аналіз вказаних вище правових норм дає підстави дійти висновку про те, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески. При цьому, на думку суду, виходячи зі змісту наведених вище правових норм, порушення страхувальником вимог законодавства щодо порядку та строків сплати страхових внесків тягне негативні наслідки лише щодо самого страхувальника (зокрема, у вигляді сплати недоїмки, штрафних санкцій та пені) та не може мати негативних наслідків для застрахованої особи у вигляді не зарахування до страхового стажу періоду роботи, протягом якого такій особі нараховувалася заробітна плата, на яку у свою чергу нараховувалися страхові внески, проте не з вини застрахованої особи страхові внески не були зараховані на відповідні рахунки.

Крім того, несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї єдиного соціального внеску, не повинна порушувати законні права та інтереси позивача як застрахованої особи, зокрема, порушувати його право на належне пенсійне забезпечення, оскільки обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.

Така правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 23 березня 2020 року у справі №535/1031/16-а, від 30 вересня 2019 року у справі №414/736/17, від 20 березня 2019 року у справі №688/947/17, від 27 березня 2018 року у справі №208/6680/16-а та ін.

Як вбачається із матеріалів справи, ОСОБА_1 просить зарахувати до страхового стажу період служби в органах податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області.

Як визначено статтею 62 Закону №1788-XII, частиною першою статті 48 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 62 Закону №1788-XII Кабінет Міністрів України постановою від 12.08.1993 №637 затвердив Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі Порядок №637).

Згідно з пунктами 1, 3 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Як свідчать записи трудової книжки серії НОМЕР_1 позивач 31.12.2004 прийнятий на службу в органи податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області наказом ДПА у Волинській області №275-о від 31.12.2004 (запис №10); 14.01.2019 звільнений з органів податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області наказом ГУ ДФС у Рівненській області №5-о від 10.01.2019 (запис №11) (а.с.14-22).

Разом з тим, з архівної довідки, виданої КУ «Трудовий архів Рівненської міської ради» підтверджується період роботи з 05.2013 по 04.2014, з 08.2015 по 10.2015, з 03.2016 по 01.2019. Крім того вказані періоди підтверджено копіями особових рахунків (а.с.145-155). Крім того, в матеріалах справи наявний послужний список ОСОБА_1 №М-239317 з якого вбачається, що позивачу було присвоєно військове звання лейтенанта податкової міліції наказом ДПА України №157-0 від 04.02.2005; звання майора старшого лейтенанта податкової міліції наказом ДПА №69-о від 14.02.2007; звання майора капітана податкової міліції наказом ДПА №69-о від 23.02.2010; звання майора податкової міліції наказом ГУ Міндоходів у Рівненській області №10-о від 27.06.2013; звання підполковника податкової міліції наказом ДФС України №2969-о від 17.08.2016 (а.с.158-171).

Таким чином, оскільки з наявних у справі письмових доказів вбачається, що в період з 31.12.2004 по 14.01.2019 позивачу була нарахована та виплачена заробітна плата, на яку в свою чергу нараховувалися страхові внески, тому у відповідача відсутні підстави не зараховувати до страхового стажу позивача спірний період, а саме з 31.12.2004 по 30.06.2016.

На переконання суду, відповідач протиправно не зарахував до страхового стажу ОСОБА_1 період його роботи з 31.12.2004 по 30.06.2016 в органах податкової міліції ДФС України у Рівненській області.

При цьому, відсутність за даними системи індивідуальних відомостей про застраховану особу про сплату страхових внесків за спірний період у ДФС України у Рівненській області не може бути підставою для не зарахування цього періодів до страхового стажу позивачу.

Відтак з врахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про те, що пенсійний орган протиправно відмовив позивачу у зарахуванні спірного періоду роботи до його страхового стажу.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання внести відомості до реєстру застрахованих осіб, суд зазначає наступне.

Відповідностатті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цьогоЗаконупідлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цьогоЗакону.

У відповідності до пунктів 4, 5 частини першоїстатті 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі інформацію, що відображає обсяг пенсійних коштів на її накопичувальному пенсійному рахунку в Накопичувальному фонді або індивідуальному пенсійному рахунку в недержавному пенсійному фонді - суб`єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення, якщо застрахована особа обрала такий недержавний пенсійний фонд, та стан здійснення пенсійних виплат за формою, встановленою правлінням Пенсійного фонду, та в порядку, визначеному цим Законом; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначено положеннямистатті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити відомості, зокрема, частина персональної електронної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплачених страхових внесків та інші відомості, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат.

Згідно з частинами першою, другоюстатті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цьогоЗаконуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Пунктом 5 розділу І Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1(у редакціїпостанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 №8-1), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за №785/25562 (далі - Положення), реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пункту 3 розділу IV Положення, відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Абзацами другим, третім пункту 4 розділу IV Положення передбачено, що у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Суд враховує, що наявність у системі персоніфікованого обліку (Реєстрі застрахованих осіб) відомостей про періоди трудової діяльності застрахованих осіб у подальшому є підставою для призначення та здійснення такій особі пенсійних виплат. У свою чергу, відсутність у Реєстрі відповідної інформації призведе до порушення права застрахованої особи на одержання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.

Враховуючи те, що факт роботи позивача ОСОБА_1 у спірний період 30.12.2004 по 30.06.2016 підтверджено судом згідно записів трудової книжки та наявних у справі документів, суд в силу наведених вище вимог Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб у разі припинення страхувальника є рішення суду, суд, з огляду на встановлені у справі фактичні обставини, дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача внестивідомості про період роботи позивача з 31.12.2004 по 30.062016 до реєстру застрахованих осіб.

Беручи до уваги зібрані та досліджені судом докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 шляхом прийняття рішення про визнання протиправною відмови ГУ ПФУ у Волинській області у зарахуванні до страхового стажу періоду роботи з 30.12.2004 по 30.06.2016 в органах податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області; зобов`язання відповідача зарахувати до страхового стажу період роботи з 30.12.2004 по 30.06.2016 в органах податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області шляхом внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1073,60 грн., сплачений згідно з квитанцією від 24.08.2023 (а.с.6).

Керуючись статтями 139, 243, 245, 246, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу періоду роботи з 30 грудня 2004 року по 30 червня 2016 року в органах податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області зарахувати до страхового стажу період роботи з 30 грудня 2004 року по 30 червня 2016 року в органах податкової міліції ГУ ДФС у Рівненській області шляхом внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1 073,60 грн. (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (45026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, будинок 22-в, код ЄДРПОУ 13358826).

Суддя А.Я. Ксензюк

Джерело: ЄДРСР 117852316
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку