Справа № 420/33282/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В. за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача адвоката Губської Х.Ю., представник відповідача не з`явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказів, стягнення грошових коштів,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, в якому просив:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №494 від 21.09.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за серпень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №542 від 12.10.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за вересень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
3. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №609 від 09.11.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за жовтень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
4. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №673 від 08.12.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за листопад 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
5. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №676 від 18.09.2023 Про преміювання полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 .
6. Стягнути з Головного управління ДСНС України в Одеській області на користь ОСОБА_1 премію за липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2021 року у розмірі 110% посадового окладу, встановленого станом на 17 червня 2021 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він проходив службу цивільного захисту на посаді начальника управління по роботі з персоналом Головного управління ДСНС України в Одеській області на підставі наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій №405 від 14.08.2019.
Наказом ДСНС України від 29.03.2021 № 171 «Про здійснення організаційно-штатних заходів в організаційних структурах ДСНС» затверджено структуру ГУ ДСНС України в Одеській області та штат №16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області» (мирного часу) чисельністю 232 одиниці. Наказано ГУ ДСНС України в Одеській області здійснити організаційно-штатні заходи у двомісячний строк після отримання цього наказу.
Наказом Головного управління ДСНС України в Одеській області №130 від 16.04.2021 введено в дію штат №16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області». Управлінню по роботі з персоналом у двомісячний термін забезпечити вирішення кадрових питань співробітників категорії «працівник» відповідно до КЗпП України та осіб начальницького складу відповідно до «Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу», укомплектувати введені посади начальницького складу згідно кваліфікацією та освітою.
Таким чином, здійснення організаційно-штатних заходів згідно наказу ДСНС України від 29.03.2021 № 171 відповідач повинен був провести у двомісячний термін, тобто до 16.06.2021. Адже після 16.06.2021 займана ОСОБА_1 посада ліквідована.
Пунктом 15 наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №270 о/с від 16.06.2021 полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , начальника управління по роботі з персоналом ГУ ДСНС України в Одеській області звільнено з посади та зараховано в розпорядження начальника ГУ ДСНС України в Одеській області з 17.06.2021.
23.07.2021 наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №355 внесені зміни до наказу №270 від 16.06.2021, яким виключено з останнього п.15 щодо звільнення з посади та зарахування в розпорядження ОСОБА_1 , та полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , начальника управління по роботі з персоналом Головного управління ДСНС України в Одеській області звільнено із займаної посади та зараховано у розпорядження начальника Головного управління ДСНС України в Одеській області з 24 липня 2021 року.
10.08.2021 наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №395 «Про преміювання», яким позивачу, як полковнику служби цивільного захисту, начальнику управління по роботі з персоналом, по 23 липня 2021 року встановлено премію у розмірі 10% посадового окладу, а з 24 липня 2021 року позивачу, який перебуває у розпорядженні начальника Головного управління, встановлено премію у розмірі 10% посадового окладу.
Не погодившись із винесеними наказами ГУ ДСНС України в Одеській області № 355 від 23.07.2021 та №395 від 10.08.2023, ОСОБА_1 оскаржив їх до суду. 16.05.2023 Одеським окружним адміністративним судом у справі №420/22855/21 ухвалено рішення, яким позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №355 «Про внесення змін до наказу, зарахування в розпорядження» від 23.07.2021, наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №395 «Про преміювання» від 10.08.2021 в частині встановлення ОСОБА_1 премії у розмірі 10% посадового окладу, зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області видати наказ про преміювання полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , який перебував у розпорядженні начальника Головного управління за липень 2021 року з урахуванням висновків суду.
Під час судових дебатів у наведеній судовій справі ГУ ДСНС в Одеській області приєднав до матеріалів справи копії наказів №494 від 21.09.2021, №542 від 12.10.2021, №609 від 09.11.2021, №673 від 08.12.2021, якими, як стало відомо, також премійовано позивача з серпня по листопад 2021 у розмірі 10% посадового окладу.
Про існування зазначених наказів раніше позивачу відомо не було. 15.08.2023 П`ятим апеляційним адміністративним судом відповідне рішення залишено без змін. На виконання зазначених судових рішень, ГУ ДСНС в Одеській області видало наказ №675 від 18.09.2023, яким скасувало попередні накази № 355 від 23.07.2021 та №395 від 10.08.2023.
Водночас, відповідачем також видано наказ №676 від 18.09.2023, яким позивача знову премійовано за липень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
В якості обґрунтування преміювання позивача у розмірі 10% посадового окладу за липень 2021 року в оскаржуваному наказі №676 від 18.09.2021 зазначено «несвоєчасне подання звітних документів щодо фактичної непрацездатності».
Позивач вважає наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №676 від 18.09.2023 «Про преміювання полковнику служби цивільного захисту ОСОБА_1 » та накази ГУ ДСНС України в Одеській області №494 від 21.09.2021, №542 від 12.10.2021, №609 від 09.11.2021, №673 від 08.12.2021 «Про преміювання» в частині, що стосуються ОСОБА_1 протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Позивач вказав, що правова природа перебування у розпорядженні зводиться саме до того, що статус особи, виведеної в розпорядження «заморожується» в тому стані, який існував на момент його виведення в таке розпорядження, до прийняття рішення щодо призначення на іншу штатну існуючу посаду або звільнення зі служби.
Водночас, згідно пунктів 3, 4 розділу XXIII Інструкції №623 під час визначення права на грошове забезпечення в передбачений пунктом 1 цього розділу строк не зараховуються періоди перебування осіб рядового і начальницького складу на стаціонарному лікуванні (обстеженні, медичному огляді) та у відпустці.
Загальний строк, коли особа рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту, перебуваючи в розпорядженні відповідного керівника органу управління (підрозділу) з урахуванням пункту 3 цього розділу, має право на грошове забезпечення в розмірі, передбаченому пунктом 2 цього розділу, не має перевищувати шести місяців.
У період з 06.05.2021 по 14.06.2021, з 15.06.2021 по 18.06.2021, з 19.06.2021 по 23.06.2021, з 24.06.2021 по 25.06.2021, з 29.06.2021 по 02.07.2021, з 03.07.2021 по 07.07.2021, з 08.07.2021 по 12.07.2021, з 13.07.2021 по 13.07.2021, з 14.07.2021 по 28.07.2021, з 26.07.2021 по 06.08.2021, з 09.08.2021 по 22.09.2021 позивач перебував на лікарняному.
Про своє захворювання позивач своєчасно повідомив ГУ ДСНС в Одеській області шляхом подання відповідного рапорту від 05.06.2021, на якому містяться як вхідні штампи, так і резолюції уповноважених осіб відповідача.
23.07.2023 позивач рапортом повідомив про вихід з лікарняних та надав оригінали документів про тимчасову непрацездатність, на якому також містяться як вхідні штампи, так і резолюції уповноважених осіб відповідача. Того ж дня, позивач звернувся до керівництва відповідача із рапортом про надання відпустки з 09.08.2021.
Відповідно до наказу №169 від 02.08.2021 позивачу надано основну щорічну відпустку тривалістю 47 днів, з 09.08.2021 по 24.09.2021. Проте, з 09.08.2021 по 22.09.2021 позивач, перебуваючи у відпустці, захворів та проходив лікування протягом 45 днів.
На підставі п.160 Положення № 593, особам рядового і начальницького складу, які захворіли під час щорічної основної відпустки або щорічної додаткової відпустки, зазначена відпустка продовжується після їх одужання керівником (начальником), який її надав, на кількість невикористаних днів відпустки.
Відтак, з 22.09.2021 щорічна відпустка позивача, а відтак й оплачуване перебування у розпорядженні у раніше встановленому розмірі грошового забезпечення, продовжена на 45 календарних днів до 06.11.2021. Однак, в період такої продовженої відпустки позивач знову захворів з 23.09.2021 по 03.10.2021 та з 08.10.2021 по 23.10.2021.
Отже, на підставі п.160 Положення № 593, тривалість щорічної відпусти знову продовжена на період лікування строком на 28 календарних днів.
Відповідно до рапорту від 13.12.2021, позивач прибув на службу 13 грудня 2021 року після щорічної відпустки за 2021 рік.
Відтак, позивач перебував у відпустці з 09.08.2021 по 12.12.2021 включно та повинен був отримувати повне грошове забезпечення.
Отже, на момент первинного та законного зарахування позивача у розпорядження з 17.06.2021, за час перебування позивача на лікарняному та у відпустці останній встановлений розмір премії повинен був складати 120% посадового окладу відповідно до наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №247 від 09.06.2021, та повинен був бути збережений у відповідному розмірі протягом усього періоду лікування та перебування у відпустці, але не більше 6 місяців, тобто по 12.12.2021 включно.
За викладених обставин, позивач вважає, що відповідач протиправно зменшив йому розмір премії під час перебування у розпорядженні з 120% посадового окладу до 10%, а тому просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою від 05.12.2023 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою від 13.12.2023 року за клопотанням відповідача ухвалено розглядати справу №420/33282/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10 січня 2024 року о 12:00 год.
Ухвалою від 10.01.2024 року визнано поважною причину пропуску ОСОБА_1 строку звернення до суду з даним позовом в частині позовних вимог до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №676 від 18.09.2023 Про преміювання полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , та поновлено цей строк. У задоволенні клопотання представника ГУ ДСНС України в Одеській області про залишення позову без розгляду відмовлено.
Ухвалою від 10.01.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили постановою Верховного Суду у справі № 420/22855/21.
Ухвалою від 30.01.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника ГУ ДСНС України в Одеській області про залишення даного позову без розгляду.
Ухвалою від 30.01.2024 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 30.01.2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 04.03.2024 року на 11:00 год., з`явилася представник позивача.
Представник відповідача у судове засідання, призначене на 04.03.2024 року на 11:00 год., не з`явився, 04.03.2024 року подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з тим, що представник ОСОБА_2 перебуває на лікарняному.
Ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи та продовжено розгляд справи за відсутності представника відповідача.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримала повністю з підстав, викладених у позові.
Представник відповідача під час судового розгляду справи у судовому засіданні 26.02.2024 року проти задоволення позовних вимог заперечувала, вважала їх необґрунтованими, просила в їх задоволенні відмовити з підстав, викладених у відзиві.
21.12.2023 року представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначила наступне.
Позивач проходив службу у Головному управлінні ДСНС України в Одеській області в спеціальному званні полковника служби цивільного захисту.
Наказом ДСНС України від 29.03.2021р. №171 та наказом Головного управління №130 від 16.04.2021 р. у Головному управлінні проведені організаційно-штатні заходи, згідно яких введено новий штат 16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області».
Посаду начальника управління по роботі з персоналом Головного управління зі спеціальним званням полковник служби цивільного захисту (особа начальницького складу служби цивільного захисту) виключено, включено посаду начальник управління персоналом Головного управління (без спеціального звання (працівник)).
Згідно вищезазначених наказів, управлінню персоналу Головного управління - укомплектувати введені посади, згідно з новим штатом 16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області».
05.05.2021 р. ОСОБА_1 у зв`язку із з проведення організаційно-штатних заходів начальником Головного управління ОСОБА_3 запропоновано посаду помічника начальника Головного управління (спеціальне звання полковник служби цивільного захисту), ОСОБА_1 від посади відмовився, після цього, починаючи з 06.05.2021 р. на службу не виходив.
23.07.2021 р. від ОСОБА_1 надійшла доповідна записка, з якої вбачалось, що він в порушення п.31 Положення не повідомив, що з 06.05 по 23.07.2021 р. перебуває на лікарняному.
Умовою підтвердження тимчасової непрацездатності в Україні є наявність належним чином оформленого лікарняного листа або іншого документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність. Порядок видачі таких документів регулюється Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455 (зі змінами). Крім того, порядок формування медичних висновків встановлено наказом Міністерства охорони здоров`я України 01.06.2021 №1066 від Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки.
Тим самим, станом на 16.06.2021 р. у Головного управління не було відомостей про ОСОБА_1 , в наказ Головного управління №270 від 16 червня 2021р. були внесенні зміни щодо зарахування ОСОБА_1 у розпорядження начальника Головного управління з 24 липня 2021 р. тільки після отримання від ОСОБА_1 відомостей та документів, що підтверджують перебування позивача на лікарняному (зокрема, але не виключно, довідки про тимчасову непрацездатність).
Оскільки відповідно до документів, які підтверджували тимчасову непрацездатність, позивач з 06.05.2021 по 23.08.2021 включно був тимчасово непрацездатним, на виконання приписів статті 40 КЗпП, наказом від 23.07.2021 № 355 внесено зміни до наказу Головного управління від 16.06.2021 - ОСОБА_1 було звільнено із займаної посади та зараховано у розпорядження з 24.07.2021 (тобто, з першого дня після закінчення періоду тимчасової непрацездатності).
Тим сам встановлення розміру премії є дискреційними повноваженнями начальника Головного управління, у зв`язку з чим вимоги працівника щодо встановлення йому розміру премії не відповідають наказу МВС України №623 від 20.07.2018 р. та Закону України «Про дисциплінарний статут служби цивільного захисту» від 05.03.2009 р. №1068-VІ.
Відповідач вказав, що накази Головного управління №675 від 18.09.2023 та № 676 від 18.09.2023 були видані саме на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.05.2023 по справі № 420/22855/21.
За викладених обставин, відповідач вважав, що позивачу правомірно встановлено у спірний період розмір премії 10% посадового окладу, і підстави для скасування оскаржуваних наказів ГУ ДСНС відсутні, а отже позов не підлягає задоволенню.
Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу цивільного захисту на посаді начальника управління по роботі з персоналом Головного управління ДСНС України в Одеській області відповідно до наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 405 від 14.08.2019 (а.с.31).
Наказом ДСНС України від 29.03.2021 № 171 «Про здійснення організаційно-штатних заходів в організаційних структурах ДСНС» затверджено структуру ГУ ДСНС України в Одеській області та штат №16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області» (мирного часу) чисельністю 232 одиниці. Наказано ГУ ДСНС України в Одеській області здійснити організаційно-штатні заходи у двомісячний строк після отримання цього наказу.
Наказом Головного управління ДСНС України в Одеській області №130 від 16.04.2021 введено в дію штат №16/156 «Головне управління ДСНС України в Одеській області». Управлінню по роботі з персоналом у двомісячний термін забезпечити вирішення кадрових питань співробітників категорії «працівник» відповідно до КЗпП України та осіб начальницького складу відповідно до «Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу», укомплектувати введені посади начальницького складу згідно кваліфікацією та освітою.
Вказані обставини щодо проведення організаційно-штатних заходів учасниками справи не оспорювалися.
Пунктом 15 наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №270 о/с від 16.06.2021 полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , начальника управління по роботі з персоналом ГУ ДСНС України в Одеській області звільнено з посади та зараховано в розпорядження начальника ГУ ДСНС України в Одеській області з 17.06.2021 (а.с.29-30).
23.07.2021 наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №355 внесені зміни до наказу №270 від 16.06.2021, яким виключено з останнього п.15 щодо звільнення з посади та зарахування в розпорядження ОСОБА_1 , та останнього звільнено із займаної посади та зараховано у розпорядження начальника Головного управління ДСНС України в Одеській області з 24 липня 2021 року (а.с.36).
10.08.2021 наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №395 «Про преміювання» позивачу, як полковнику служби цивільного захисту, начальнику управління по роботі з персоналом, по 23 липня 2021 року встановлено премію у розмірі 10% посадового окладу, а з 24 липня 2021 року позивачу, який перебуває у розпорядженні начальника Головного управління, встановлено премію у розмірі 10% посадового окладу (а.с.35).
Не погодившись з наказами ГУ ДСНС України в Одеській області № 355 від 23.07.2021 та №395 від 10.08.2023, ОСОБА_1 оскаржив їх до суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.05.2023 року у справі №420/22855/21, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.08.2023 року, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №355 «Про внесення змін до наказу, зарахування в розпорядження» від 23.07.2021. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №395 «Про преміювання» від 10.08.2021 в частині встановлення ОСОБА_1 премії у розмірі 10% посадового окладу. Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області видати наказ про преміювання полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , який перебував у розпорядженні начальника Головного управління за липень 2021 року з урахуванням висновків суду.
На виконання зазначених судових рішень ГУ ДСНС України в Одеській області видало наказ №675 від 18.09.2023, яким скасувало попередні накази №355 від 23.07.2021 та №395 від 10.08.2023 (а.с. 107).
Крім того, 18.09.2023 року ГУ ДСНС України в Одеській області видало наказ №676 (по особовому складу), яким полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 премійовано за липень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу. В якості обґрунтування преміювання позивача у розмірі 10% посадового окладу за липень 2021 року в наказі №676 від 18.09.2021 зазначено «несвоєчасне подання звітних документів щодо фактичної непрацездатності» (а.с. 108).
Також судом встановлено, що 21.09.2021 року ГУ ДСНС України в Одеській області видано наказ №494 (по особовому складу), яким полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 премійовано за серпень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу (а.с. 103).
12.10.2021 року ГУ ДСНС України в Одеській області видано наказ №542 (по особовому складу), яким полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 премійовано за вересень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу (а.с. 104).
09.11.2021 року ГУ ДСНС України в Одеській області видано наказ №609 (по особовому складу), яким полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 премійовано за жовтень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу (а.с. 105).
08.12.2021 року ГУ ДСНС України в Одеській області видано наказ №673 (по особовому складу), яким полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 премійовано за листопад 2021 року у розмірі 10% посадового окладу (а.с. 106).
Не погодившись з вищепереліченими наказами про преміювання у розмірі 10% посадового окладу позивач оскаржив їх до суду.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 623 від 20.07.2018 року затверджена Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі за текстом - Інструкція № 623).
Згідно п.3 Інструкції № 623 грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до п. 8 Інструкції № 623 підставами для виплати грошового забезпечення є наказ:
керівника органу управління (підрозділу) про призначення на штатну посаду, яка входить у його номенклатуру, та встановлення відповідних окладів, надбавок, доплат тощо;
керівника навчального закладу про зарахування на навчання із встановленням відповідних окладів, надбавок, доплат тощо;
керівника органу управління (підрозділу) про зарахування в розпорядження.
Проекти зазначених наказів по особовому складу органів управління (підрозділів) готують підрозділи по роботі з персоналом (кадрами) та погоджують з відповідними фінансовими і юридичними підрозділами.
Згідно п.1, 2 Розділу ХVІ («Преміювання та нагородження грошовою премією осіб рядового і начальницького складу») Інструкції № 623 керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.
Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).
Керівник органу управління (підрозділу) має право позбавляти осіб рядового і начальницького складу премії повністю або зменшувати її розмір за грубі дисциплінарні проступки та порушення службової дисципліни, передбачені статтями 58, 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.
Згідно п.3 Розділу ХVІ Інструкції рішення про виплату премії, зменшення її розміру або позбавлення в повному розмірі оформлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) про виплату (позбавлення повністю або частково) премії підлеглим особам рядового і начальницького складу.
Пунктом 1.2 Наказу ДСНС України № 21 від 13.01.2021 року встановлено право керівникам органів та підрозділів служби цивільного захисту встановлювати у 2021 році щомісячне преміювання осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту відповідно до положення про преміювання та їх особистого внеску в загальний результат служби у розмірах згідно з додатком.
Наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №297 від 26.07.2021 року затверджено Положення про преміювання осіб рядового та начальницького складу ГУ ДСНС України в Одеській області, зміст якого збігається з положеннями Інструкції № 623.
Згідно п.6 Положення про преміювання, затвердженого наказом начальника ГУ ДСНС України в Одеській області від 26.07.2021 №297, наказ про встановлення премії за минулий місяць готується та видається управлінням персоналу не пізніше 10 днів до встановленого строку виплати грошового забезпечення за поточний місяць.
Згідно п.5 та п.6 Розділу ІV Положення про преміювання рішення про виплату премії, зменшення її розміру або позбавлення у повному розмірі оформлюється наказом Головного управління на підставі поданих наприкінці кожного місяця (до 20 числа наступного) рапортів (заяв) безпосередніх начальників з клопотанням про виплату (позбавлення повністю або частково) премії. У разі позбавлення премії повністю або частково в рапортах зазначаються конкретні причини, які стали підставою для цього, надаються матеріали службового розслідування (за необхідності). Особи рядового та начальницького складу позбавляються премії повністю або частково виключно за той календарних місяць, у якому вони допустили порушення (проступок), або стало відомо про порушення.
Відповідно до пунктів 4, 6, 8 розділу XVI ("Преміювання та нагородження грошовою премією осіб рядового і начальницького складу") Інструкції № 623 премія особам рядового і начальницького складу виплачується з того дня, з якого вони приступили до виконання обов`язків за посадами, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадами, у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних керівників органів управління (підрозділів).
Премія особам рядового і начальницького складу також виплачується за час перебування у відпустці зі збереженням грошового забезпечення, на лікуванні, у службовому відрядженні в разі збереження посад за місцем служби.
Наказ про преміювання (витяг із наказу) за минулий місяць передається до фінансового підрозділу не пізніше ніж за 10 днів до встановленого строку виплати грошового забезпечення за поточний місяць.
Виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.
Згідно пунктів 1 та 3 Розділу XХІ («Грошове забезпечення за час хвороби») Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу, яких звільнено від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність у зв`язку із захворюванням, пораненням, травмуванням, доглядом за хворим членом сім`ї, та тим, які перебувають у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою, зберігається виплата грошового забезпечення в розмірі, одержуваному особою на день звільнення від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, але не більше ніж за чотири місяці поспіль, крім випадків, коли законодавством України передбачено триваліші строки перебування на лікуванні.
Відповідно до пункту 1, 2 розділу XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) особам рядового і начальницького складу, яких звільнено із займаних посад та для вирішення питання щодо подальшого проходження служби зараховано в розпорядження відповідних керівників органів управління (підрозділів) із підстав, передбачених пунктом 79 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 року № 593, виплата грошового забезпечення зберігається в розмірі, визначеному пунктом 2 цього розділу, на весь період перебування в розпорядженні, але не більше двох місяців.
Виплата грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу, зазначеним у пункті 1 цього розділу, здійснюється з розрахунку: посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім винагород і надбавки за службу в умовах режимних обмежень) та премії, що були встановлені особам рядового і начальницького складу за останньою штатною посадою на момент зарахування в розпорядження.
Відповідно до пункту 79 «Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 593 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі за текстом - Положення №593), особа рядового і начальницького складу для вирішення питання щодо подальшого проходження служби може бути звільнена із займаної посади із зарахуванням у розпорядження керівника (начальника) відповідного органу чи підрозділу цивільного захисту в разі ліквідації (реорганізації) органу чи підрозділу цивільного захисту, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційно-штатних заходів, - до двох місяців.
Пунктами 3 та 4 розділу XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623 передбачено, що під час визначення права на грошове забезпечення в передбачений пунктом 1 цього розділу строк не зараховуються періоди перебування осіб рядового і начальницького складу: на стаціонарному лікуванні (обстеженні, медичному огляді); у відпустці (крім відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а у виняткових випадках, якщо дитині необхідний домашній догляд згідно з медичними висновками, - не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку) (п.3).
Загальний строк, коли особа рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту, перебуваючи в розпорядженні відповідного керівника органу управління (підрозділу) з урахуванням пункту 3 цього розділу, має право на грошове забезпечення в розмірі, передбаченому пунктом 2 цього розділу, не має перевищувати шести місяців (п.4).
Як встановлено судом вище, останньою штатною посадою, яку обіймав позивач станом на 16.06.2021 (на момент зарахування його в розпорядження керівника ГУ ДСНС), була посада "начальник управління по роботі з персоналом".
Останнім до зарахування позивача в розпорядження наказом, що встановлював позивачу розмір премії, був наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №247 від 09.06.2021. Цим наказом ОСОБА_1 з 07.05.2021 встановлено премію за травень у розмірі 120% (а.с. 32).
Наказом ГУ ДСНС України в Одеській області №270 від 16.06.2021 ОСОБА_1 зараховано в розпорядження начальника ГУ ДСНС України в Одеській області (а.с. 29-30).
Отже, у період з 09.06.2021 по 16.06.2021 жодних інших наказів, якими б позивачу зменшувався розмір премії, відповідачем не видавалося.
За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача про те, відповідно до приписів пунктів 1, 2 розділу XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623 виплата грошового забезпечення позивачу мала бути збережена в розмірі, визначеному пунктом 2 цього розділу (у тому числі й премії 120% посадового окладу, що була встановлена позивачу за останньою штатною посадою на момент зарахування в розпорядження), на весь період перебування в розпорядженні, який, з урахуванням приписів пунктів 3 та 4 цього ж розділу, не має перевищувати шести місяців.
Як встановлено судом, у липні 2021 року позивач отримав премію за червень 2021 року у розмірі 120%, що підтверджується довідкою 01/416/13 від 23.09.2021, та відповідає приписам наведених вище положень розділу XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623 (а.с. 33).
Надалі ж, позивачу протиправно, всупереч приписам пунктів 1, 2 розділу XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623, зменшено розмір премії оскаржуваними наказами з 120% посадового окладу до 10% посадового окладу.
Щодо доводів відповідача про те, що порядок преміювання осіб рядового та начальницького складу ГУ ДСНС визначається розділом XVI ("Преміювання та нагородження грошовою премією осіб рядового і начальницького складу") Інструкції № 623, яким передбачено дискреційні повноваження керівника видавати відповідні накази та встановлювати розмір премії (у тому числі й зменшувати), суд зауважує на тому, що саме розділ XХІІI ("Грошове забезпечення за час перебування в розпорядженні") Інструкції № 623 визначає особливості виплати грошового забезпечення під час перебування у розпорядженні, яким презюмується збереження розміру грошового забезпечення, у тому числі й розміру премії, встановленого за останньою штатною посадою на момент зарахування в розпорядження.
Враховуючи скасування судовим рішенням від 16.05.2023 року у справі № 420/22855/21, що набрало законної сили 15.08.2023 року, наказу ГУ ДСНС в Одеській області №355 від 23.07.2023, датою зарахування позивача у розпорядження є саме 17.06.2021 року.
Тобто, на час зарахування позивача у розпорядження згідно наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №270 від 16.06.2021 року (з 17.06.2021 року) позивачу повинно бути збережено, у тому числі й розмір премії 120% посадового окладу, протягом усього часу перебування у розпорядженні, але не більше ніж протягом шести місяців.
Щодо доводів відповідача про наявність законних дістав для зменшення позивачу розміру премії за липень 2021 року до 10% посадового окладу наказом № 676 від 18.09.2023 року, суд зазначає таке.
Підставою встановлення позивачу премії за липень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу зазначено несвоєчасне подання позивачем звітних документів щодо фактичної непрацездатності.
Суд зауважує, що конкретних обставин та періодів, за яке відбулося таке начебто несвоєчасне подання документів позивачем, наказ не містить. Матеріали службового розслідування щодо фактів порушення позивачем службової дисципліни, які б полягали у несвоєчасному поданні позивачем звітних документів щодо фактичної непрацездатності, відповідачем суду не надані, та з пояснень представника відповідача такі матеріали в ГУ ДСНС відсутні. Отже, факт порушення позивачем службової дисципліни відповідачем належним чином не встановлювався, пояснень від позивача з цього питання не відбиралося, в матеріалах службового розслідування такий факт не зафіксований.
При цьому з відзиву відповідача на позов з посиланням на рішення суду від 16.05.2023 року у справі № 420/22855/21 вбачається, що як пояснив представник відповідача, зменшення розміру премії за липень 2021 року відбулось через несвоєчасне подання позивачем звітних документів щодо фактичної непрацездатності та відсутності на службі без поважних причин 15, 16 травня 2021 року та 26-28 червня 2021 року, що нібито підтверджується відповідними рапортами, поданими на ім`я начальника ГУ ДСНС.
З матеріалів справи вбачається, що у період з 06.05.2021 по 14.05.2021, з 17.05.2021 по 14.06.2021, з 15.06.2021 по 18.06.2021, з 19.06.2021 по 23.06.2021, з 24.06.2021 по 25.06.2021, з 29.06.2021 по 02.07.2021, з 03.07.2021 по 07.07.2021, з 08.07.2021 по 12.07.2021, з 13.07.2021 по 13.07.2021, з 14.07.2021 по 28.07.2021, з 26.07.2021 по 06.08.2021, з 09.08.2021 по 22.09.2021 позивач перебував на лікарняних (а.с. 50-52, 57-59).
Про своє захворювання позивач своєчасно повідомив ГУ ДСНС в Одеській області шляхом подання відповідного рапорту від 06.05.2021, на якому містяться як вхідні штампи, так і резолюції уповноважених осіб відповідача (а.с. 48).
23.07.2023 позивач рапортом повідомив про вихід з лікарняних та надав оригінали документів про тимчасову непрацездатність, на якому також містяться як вхідні штампи, так і резолюції уповноважених осіб відповідача (а.с. 53).
Того ж дня, позивач звернувся до керівництва відповідача із рапортом про надання відпустки з 09.08.2021 (а.с. 54).
Судом з`ясовано, що листки непрацездатності позивача охоплюють, зокрема, періоди з 06.05.2021 по 14.05.2021 та з 17.05.2021 по 14.06.2021, а також з 15.06.2021 по 25.06.2021 та з 29.06.2021 по 13.07.2021 (а.с.49, 50, 51).
Разом з тим, 15 та 16 травня 2021 року були вихідними днями (субота та неділя), а 26-28 червня 2021 року - вихідними та святковим днями (субота, неділя, свято - День Конституції України).
Суд звертає увагу на те, що відповідно до приписів пунктів 19 та 20 згаданого вище Положення № 593, для осіб рядового і начальницького складу встановлюється п`ятиденний 40-годинний робочий тиждень з двома вихідними днями, а для осіб рядового і начальницького складу, курсантів (слухачів) закладів освіти цивільного захисту - шестиденний робочий тиждень з одним днем відпочинку.
Несення внутрішньої, гарнізонної та караульної служби особами рядового і начальницького складу може здійснюватися понад установлену тривалість робочого часу.
При змінному режимі служби встановлюється однакова тривалість денної, вечірньої та нічної зміни.
У разі виконання службових обов`язків понад установлену тривалість робочого часу надається час для відпочинку протягом наступного робочого тижня (п.19).
У разі встановлення режимів підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного стану, а також проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій особи рядового і начальницького складу несуть службу понад установлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні (п.20).
За такого нормативного регулювання часу служби в органах ДСНС презюмується, що для осіб рядового і начальницького складу встановлюється п`ятиденний 40-годинний робочий тиждень з двома вихідними днями. Наявність виключних обставин, передбачених пунктами 19, 20 Положення № 593, через які вказані вище вихідні та святкові дні 15, 16 травня 2021 року та 26-28 червня 2021 року не були для позивача днями відпочинку, має довести суду саме відповідач, з посиланням на конкретні обставини несення служби позивачем, однак відповідач цього не зробив.
Отже, доводи відповідача про те, що служба в ДСНС є службою "24/7", без вихідних та святкових днів, без наведення конкретних обставин, за яких позивач був зобов`язаний вийти на службу 15, 16 травня 2021 року та 26-28 червня 2021 року, суд вважає безпідставними та не бере ці доводи до уваги.
За викладених обставин, суд вважає, що відповідач не довів суду наявність у нього законних та обґрунтованих підстав вважати, що позивач допустив порушення службової дисципліни, не вийшовши на службу без поважних причин чи несвоєчасно подавши звітні документи про тимчасову непрацездатність.
Тому, на думку суду, у відповідача були відсутні підстави для зменшення позивачу під час його перебування у розпорядженні премії за липень 2021 року з 120% посадового окладу до 10% посадового окладу.
Що стосується підстав зменшення позивачу розміру премії у наступні місяці (з серпня по листопад 2021 року) суд зауважує, що накази про преміювання позивача за вказані місяці взагалі не містять підстав для зменшення позивачу розміру премії, яка, як наполягає відповідач, згідно нормативних документів встановлюється щомісячно. За такого підходу, і підстави для зменшення розміру премії мають існувати кожного місяця, за який зменшується премія, однак відповідач таких підстав не навів та доказів їх існування не надав.
Отже, з моменту первинного та законного зарахування позивача у розпорядження з 17.06.2021, за час перебування позивача у розпорядженні (з урахуванням перебування на лікарняному та у відпустці) останній встановлений розмір премії повинен був складати 120% посадового окладу відповідно до наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №247 від 09.06.2021, та повинен був бути збережений у відповідному розмірі протягом усього періоду перебування в розпорядженні, але не більше 6 місяців, тобто по 12.12.2021 включно.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що видаючи оскаржувані накази №494 від 21.09.2021, №542 від 12.10.2021, №609 від 09.11.2021, №673 від 08.12.2021, №676 від 18.09.2023, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України чи іншими нормативно-правовими актами, що регулюють спірні правовідносини, а тому ці накази слід визнати протиправними та скасувати. Отже , вказані вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Стосовно вимоги позивача про стягнення з Головного управління ДСНС України в Одеській області на користь ОСОБА_1 премії за липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2021 року у розмірі 110% посадового окладу, встановленого станом на 17 червня 2021 року, суд зазначає, що дана вимога не підлягає задоволенню, оскільки стягнуто може бути лише нараховані суми грошового забезпечення. У даному ж випадку, відповідач премію позивачу в такому розмірі не нараховував, і тому такий спосіб захисту порушеного права, про який просить позивач, на думку суду, є неналежним способом, що не призведе до ефективного поновлення порушених прав позивача.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи та необхідність ефективного захисту порушених прав позивача, суд вважає за можливе, скасовуючи оскаржувані накази, відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 премію за липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2021 року у розмірі 120% посадового окладу за кожний місяць, з урахуванням раніше виплачених сум премії.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 вказаної статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За викладених вище обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.3 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу здійснені ним документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, у сумі 4294,40 грн. (5 немайнових вимог про скасування наказів * 858,88 грн за одну вимогу = 4294,40 грн.).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №494 (по особовому складу) від 21.09.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за серпень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №542 (по особовому складу) від 12.10.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за вересень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №609 (по особовому складу) від 09.11.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за жовтень 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №673 (по особовому складу) від 08.12.2021 Про преміювання в частині встановлення ОСОБА_1 премії за листопад 2021 року у розмірі 10% посадового окладу.
Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДСНС України в Одеській області №676 (по особовому складу) від 18.09.2023 Про преміювання полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 премію за липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2021 року у розмірі 120% посадового окладу за кожний місяць, з урахуванням раніше виплачених сум премії.
У решті позову - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 4294,40 грн. (чотири тисячі двісті дев`яносто чотири гривні сорок копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
У зв`язку з хворобою судді з 11.03.2024 року повний текст рішення складено у перший робочий день 18 березня 2024 року.
Суддя В.В. Андрухів