open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/4155/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування вимоги, -

В С Т А Н О В И В:

Департамент інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати в повному обсязі пункти 2, 3, 7, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 та 25 Вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023 про усунення порушень виявлених ревізією;

- визнати протиправними та скасувати частково пункт 19 Вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023 про усунення порушень виявлених ревізією, в частині забезпечення відшкодування шкоди (збитків) з ФОП ОСОБА_1 на суму 31 862,19 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради за період з 15.06.2021 по 31.12.2022. За наслідком ревізії відповідачем складено акт від 01.05.2023 №06-08/8. В подальшому відповідачем складно вимогу про усунення порушень виявлених ревізією від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023, відповідно до якої Департамент інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради зобов`язано вжити заходів щодо усунення виявлених в результаті ревізії порушень.

Позивач вважає, що порушення, зазначені в пункти 2, 3, 7, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 Вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023 про усунення порушень виявлених ревізією не ґрунтуються і такими, що суперечать діючим нормам законодавства України.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, згідно з яким позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, оскільки пункти (частини) вимоги, які вказують на стягнення збитків мають перевірятися у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, а не за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Враховуючи наведене, відповідач зазначає, що підстави для задоволення позову відсутні.

Дослідивши письмові докази судом встановлено наступне.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради за період з період з 15.06.2021 по 31.12.2022.

За результатами проведеної перевірки Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області складено акт від 01.05.2023 №06-08/8, в якому вказані допущенні об`єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції органу державного фінансового контролю.

11.05.2023 позивачем до Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області подано заперечення до акту ревізії від 01.05.2023 №06-08/8.

18.05.2023 Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області складено висновок на заперечення до акту ревізії від 01.05.2023 №06-08/8.

19.05.2023 Управління Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області направило до Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради лист вимогу "Про усунення порушень виявлених ревізією" за №132206-14/1433-2023.

Зі змісту листа вимоги вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області зобов`язано усунуто виявлені порушення законодавства, зокрема (оскаржувані пункти):

- п.2. в ході ревізії, на об`єкті: "Капітальний ремонт вул. Хотинської в м. Чернівці" ТОВ "Науково-технічний центр "Укрдорякість" проведено кернування влаштованого щебенево-мастичного асфальтобетонну (верхній шар) та проведено лабораторні дослідження кернів ЩМА 10 за фізико-механічними показниками.

Так, до акту приймання виконаних будівельних робіт ТОВ "ПБС" включено роботи з улаштування верхнього шару покриття товщиною 5 см із ЩМА-10 з нормою витрат ЩМА-10 в кількості 125,1 тону при влаштуванні 1000 м2 (тобто розрахункова щільність 2,45 г/см3).

Відповідно до протоколу випробувань проведених ТОВ "Науково-технічний центр "Укрдорякість" встановлено, що середня фактична щільність відібраних кернів склала 2,28 г/см3.

Враховуючи те, що норми витрат асфальтобетонної суміші пропорційно залежать від її щільності, вищевказане призвело до завищення обсягу та відповідно вартості виконаних робіт з влаштування верхнього шару покриття товщиною 5см із ЩМА-10 на суму 834407,16 грн, чим порушено п. 6.4.3 Правил визначення вартості будівництва (ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293.

Вищевказане порушення призвело до нанесення збитків Департаменту, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади, з якого фактично проводилося фінансування робіт на вказану суму. В результаті вищевикладеного: вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ТОВ "ПБС", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 834407,16 грн., відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,610-625 ЦКУ;

- п.3 ревізією встановлено, що ТОВ "Незалежна інжинірингова компанія", яке здійснювало технічний нагляд по об`єкту: "Капітальний ремонт вул. Хотинської в м. Чернівці" прийнято роботи з улаштування покриття з гарячих асфальтобетонних сумішей асфальтоукладальником верхнього шару товщиною 50 м (ЩМА-10) в порушення п.5.4 ДСТУ Б В.2.7-127:2015 з урахуванням відомостей таблиці "Параметри приймального контролю" Розділу 21 "Приймання робіт та контроль якості" ДБН В.2.3-4:2015 "Автомобільні дороги. Частина 1. Проектування Частина II. Будівництво" (з урахуванням зміни №1), при тому, як показали результати лабораторних досліджень відібраних кернів, щебенево-мастиковий асфальтобетон не відповідає водонасичення, та відповідно вплинуло на густину керна. за показником водонасичення, та відповідно вплинуло на густину керна.

В результаті вищевикладеного, завищено вартість наданих послуг з технічного нагляду ТОВ "Незалежна інжинірингова компанія" на загальну суму 94 680,08 грн.

Вищевказане порушення призвело до нанесення збитків Департаменту, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади, з якого фактично проводилося фінансування робіт на вказану суму.

В результаті вищевикладеного: вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ТОВ "Незалежна інжинірингова компанія", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 94680,08 грн., відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,610-625 ЦКУ;

- п.7 в ході проведення ревізії, на об`єкті: "Капітальний ремонт вул. У.Кармелюка від вул. Буковинської до вул. Руданського та від залізничного переїзду до вул. Винниченка в м. Чернівці" проведено кернування у дев`яти точках та заміри товщини улаштованого шару асфальтобетонну (нижнього шару).

За результатами замірів товщини асфальтобетонного покриття встановлено, що середнє значення товщини влаштованого шару асфальтобетону складає у трьох точках (по три керни на кожну з точок відбору) складає 89 мм, при тому, що до актів приймання виконаних будівельних робіт ТОВ "Компанія "Євродор" включено роботи улаштування покриття з гарячих асфальтобетонних сумішей асфальтоукладальником при ширині смуги до 3,5 м (нижнього шару товщиною 100 мм), чим порушено вимоги п. 44 Таблиці 21.1 "Параметри контролю" Державних будівельних норм "Автомобільні дороги. Частина 1. Проектування. Частина II. Будівництво", затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.01.2015 №234.

Таким чином, Виконавцем - TOB Компанія "Євродор" не забезпечено належне виконання зобов`язань за Договором від 28.08.2020 року №391, в частині незабезпечення якості та технології виконання робіт, чим порушено вимоги ч.1 ст. 193, ч.1 ст. 318 Господарського Кодексу України, ст. 526 Цивільного кодексу України, та вимог п.1.1 Договору, що призвело до виконання робіт не відповідності до проектно-кошторисної документації на загальну суму 3831539,13 грн. В результаті вищевикладеного: - вжити заходів щодо забезпечення стягнення на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ТОВ "Компанія "Євродор" коштів в сумі 766307,83 грн. (20% від суми неякісно виконаних робіт), які є штрафом Підрядника за порушення умов зобов`язання щодо якості робіт відповідно до п. 10.2 Договору від 28.08.2020 №391.

Враховуючи, що товщина влаштованого асфальтобетонну за результатами вимірів становить 89,0 мм, а до актів приймання виконаних будівельних робіт ТОВ "Компанія "Євродор" включено роботи з улаштування покриття з гарячих асфальтобетонних сумішей товщиною 100 мм, зазначене призвело до завищення вартості виконаних робіт на суму 421469,30 грн., чим порушено вимоги п. 6.4.3 Правил визначення вартості будівництва (ДСТУ Б Д. 1.1 - 1/2013 ), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293.

Вищевказане порушення призвело до втрат фінансових ресурсів (збитків) ДІБ Чернівецької міської ради, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на суму 421469,30 грн.

В результаті вищевикладеного: вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ТОВ "Компанія "Євродор", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 421 469,30 грн., відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,610-625 ЦКУ;

- п.16 ревізією встановлено, що по об`єкту: "Поточний ремонт вул. Небесної Сотні від вул. Комарова до будинку №22 (відновлення ділянки верхнього шару покриття) в м.Чернівці" ПП "Укрнам" до актів приймання виконаних будівельних робіт включено вартість асфальтобетону за цінами вищими ніж передбачено локальним кошторисом на будівельні роботи №2-1-1 до договірної ціни.

В результаті вищевикладеного, ПП "Укрнам" завищено вартість виконаних будівельних робіт на загальну суму 173785,69 грн. з ПДВ, чим порушено вимоги п. 6.4.3 "Правил визначення вартості будівництва" ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293.

Вищевказане порушення призвело до втрат фінансових ресурсів (збитків) ДІБ Чернівецької міської ради, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: - вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ПП "Укрнам", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 29991,75 грн., відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,610- 625 ЦКУ;

- п.17 ревізією встановлено, що по об`єкту: "Поточний ремонт вул. Зарожанська від будинку №2 до будинку №10 (відновлення ділянки верхньою шару покриття) в м. Чернівці" ПП "Укрнам" до актів приймання виконаних будівельних робіт включено вартість асфальтобетону за цінами вищими ніж передбачено локальним кошторисом на будівельні роботи №2-1-1 до договірної ціни.

В результаті вищевикладеного, ПП "Укрнам" завищено вартість виконаних будівельних робіт на загальну суму 29991,75 грн. з ПДВ, чим порушено вимоги п. 6.4.3 Правил визначення вартості будівництва (ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293. Вищевказане порушення призвело до втрат фінансових ресурсів (збитків) ДІБ Чернівецької міської ради, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: - вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ПП "Укрнам", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 29991,75 грн., відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,610- 625 ЦКУ;

- п.18 ревізією встановлено, що по об`єкту: "Капітальний ремонт тротуарів по вул. Міцкевича (відновлення елементів благоустрою) в м. Чернівці" "Капітальний ремонт тротуарів по вул. Міцкевича (відновлення елементів благоустрою) в м. Чернівці" ТОВ "ДОР-БУД ІНВЕСТ СВ" завищено вартість виготовлення металевих огороджувальних конструкцій (різного призначення) на суму 61474,80 грн., чим порушено п. 5.11 Настанови з визначення вартості будівництва (кошторисні норми України у будівництві) затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281.

Вищевказане порушення призвело до втрат фінансових ресурсів (збитків) ДІБ Чернівецької міської ради, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ТОВ "ДОР-БУД ІНВЕСТ СВ", завданої внаслідок завищення вартості виконаних робіт на суму 61474,80 грн, відповідно до нори статей 216-229 ГКУ, статей 22, 610-625 ЦКУ;

- п. 19 ревізією встановлено, що внаслідок завищення вартості виконаних робіт ФОП ОСОБА_1 завищено вартість наданих послуг з технічного нагляду по об`єктах: "Капітальний ремонт вул. У.Кармелюка від вул. Буковинської до вул. С. Руданського та від залізничного переїзду до вул. В. Винниченка м. Чернівці (відновлення елементів благоустрою)", "Капітальний ремонт вулиці Рівненської на ділянці від пологового будинку №2 до вул. Сторожинецької в м. Чернівці", "Капітальний ремонт вул. М. Горького (на ділянці між вул. Б. Хмельницького та вул. І. Богуна) (відновлення елементів благоустрою) в м. Чернівці (коригування)", "Капітальний ремонт вул. 1. Богуна) (відновлення елементів благоустрою) в м. Чернівці (коригування)" на загальну суму 75814,54 грн., чим порушено п. 5.8.13 Правил визначення вартості будівництва (ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293 (з урахуванням змін внесених наказом Державного підприємства "Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості від 16.04.2018 №102 "Про прийняття змін до національних нормативних документів" з наданням чинності з 01.06.2018 року), п. 4.32 Настанови з визначення вартості будівництва (кошторисні норми України у будівництві) затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281.

Вищевказане порушення призвело до втрат фінансових ресурсів (збитків) ДІБ Чернівецької міської ради, як розпоряднику бюджетних коштів і Замовнику виконання будівельних робіт та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: - вжити заходів щодо забезпечення відшкодування шкоди (збитків), на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради з ФОП ОСОБА_2 , завданої внаслідок завищення вартості наданих послуг на суму 75814,54 грн, відповідно до норм статей 216-229 ГКУ статей 22,610-625 ЦКУ

- п.20 ревізією встановлено, внаслідок неналежного виконання зобов`язання ТОВ "Компанія "Євродор" по договору від 25.08.2021 №110 по об`єкту: "Капітальний ремонт дороги на вул. Рівненській на ділянці від пологового будинку №2 до вул. Сторожинецької в м. Чернівці", Департаментом не забезпечено стягнення коштів за банківською гарантією АТ "Комерційний банк "ГЛОБУС" від 07.09.2020 №20773, що призвело до недотримання фінансових ресурсів бюджетом міста Чернівці на суму 1348806,42 грн, чим порушено вимоги ч.1 ст. 193, Господарського Кодексу України, ст. 526 Цивільного кодексу України, та п. 7.2 договору від 25.08.2021 №110.

Вищевказане порушення призвело до нанесення збитків бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: - забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 Кодексу Законів про працю України на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради шкоди (збитків) заподіяної внаслідок не стягнення коштів за банківською гарантією АТ "Комерційний банк "Глобус" від 07.09.2020 №20773;

- п.21 ревізією встановлено, що внаслідок неналежного виконання зобов`язання ПП "Алекс Промбуд" по договору від 29.07.2021 №68 по об`єкту: "Будівництво насосної станції та напірного каналізаційного трубопроводу для відведення стічних вод з полігону ТПВ на вул. Чорнівській до діючого каналізаційного колектора на вул. І.Підкови в м. Чернівцях (коригування)", Департаментом не забезпечено стягнення коштів за банківською гарантією АТ "Комерційний банк "ГЛОБУС" від 29.07.2020 №25123, що призвело до недотримання фінансових ресурсів бюджетом міста Чернівці на суму 229995,00 грн., чим порушено вимоги ч.1 ст. 193, Господарського Кодексу України, ст. 526 Цивільного кодексу України, та п. 7.2 договору від 29.07.2021 №68.

Вищевказане порушення призвело до нанесення збитків бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вищевказану суму.

В результаті вищевикладеного: - забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 Кодексу Законів про працю України на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради шкоди (збитків) заподіяної внаслідок не стягнення коштів за банківською гарантією АТ "Комерційний банк "ГЛОБУС" від 29.07.2020 № 25123;

- п. 22 ревізією встановлено, що Чернівецьким міським комунальним виробничим трестом зеленого господарства та ПЗР при надані послуг з благоустрою Чернівецької міської територіальної громади до кошторисів до договорів та до актів наданих послуг з благоустрою включено суми резерву відпусток в розмірі 7,8% та 8,95% від загально урахуванням премії).

При цьому, за результатами проведеної зустрічної звірки в Чернівецькому міському комунальному виробничому тресті зеленого господарства та ПЗР встановлено, що відповідно до даних бухгалтерського обліку Чернівецького міського комунального виробничого тресту зеленого господарства та ПЗР, за аналогічний період фактично резерв відпусток не формувався, витрати згідно даних журналу-головна книга не відображено та відповідно не понесено, фінансовий результат Тресту сформовано без урахуванням витрат резерву відпусток.

Таким чином, внаслідок включення до кошторисів та відповідно актів наданих послуг сум резерву відпусток, без фактичного нарахування резерву відпусток по Тресту та відповідно фактично понесених витрат, Чернівецьким міським комунальним виробничим трестом зеленого господарства та ПЗР завищено вартість наданих Департаменту на суму 1398812,56 грн. з урахуванням єдиного податку, чим порушено ч.1 ст.903 Господарського кодексу України, вимоги п.2.1 умов укладених договорів.

Вказане порушення призвело до нанесення збитків Департаменту та бюджету Чернівецької міської територіальної громади на вказану суму.

В результаті вищевикладеного: - забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 Кодексу Законів про працю України на користь Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради шкоди (збитків) внаслідок включення до кошторисів та актів наданих послуг витрат, які по даних бухгалтерського обліку Чернівецького міського комунального виробничого тресту зеленого господарства та ПЗР не рахуються;

- п.23 за результатами проведених випробувань на визначення фізико-механічних показників влаштованого ЩМА-10 по об`єкту: "Капітальний ремонт вул. Хотинської, м. Чернівці" встановлено, відібрані керни щебенево-мастичного асфальтобетону за фізико-механічним показником з водонасичення не відповідає вимогам ДСТУ Б В.2.7-127:2015 "Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон щебенево-мастикові. Технічні умови".

Тобто, враховуючи вищевикладене, внаслідок невідповідності щебенево-мастикового асфальтобетону встановленим нормативам, Замовник (Департамент) та кінцевий споживач отримали кінцевий продукт у вигляді влаштованого щебенево-мастикового асфальтобетону по об`єкту: "Капітальний ремонт вул. Хотинської в м. Чернівці" площею 27000 м2 не належної якості.

При цьому, на влаштування щебенево-мастичного асфальтобетонного покриття витрачено коштів з бюджету Чернівецької міської громади в сумі 12635988,19 грн, всупереч принципу ефективності та результативності бюджетної системи України, так як фактично не досягнуто максимального результату щодо якісних характеристик асфальтобетонну, при використанні бюджетних коштів;

- п. 25 ревізією встановлено, що, Чернівецька міська рада затвердила Програму інформатизації Чернівецької міської ради на 2020-2022 роки без попереднього погодження із Генеральним державним замовником, що суперечить вимогам абз. 1 ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України, ч. 1 ст. 19 Закону України "Про Національну програму інформатизації" від 04.02.1998 №74/98-ВР (чинного до 01.03.2023) та п. 7 Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та окремих її завдань (проєктів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2002 № 1048.

Зазначене призвело до незаконних видатків за рахунок бюджетних коштів на придбання, ремонт та обслуговування оргтехніки у 2021-2022 роках на виконання Програми інформатизації на загальну суму 372645,00 грн. В результаті вищевикладеного: - в подальшому дотримуватись вимог абз. 1 ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України та п. 7 Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та окремих її завдань (проєктів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2002 № 1048.

Не погоджуючись з вимогами відповідача, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон №2939-XII).

Відповідно до ст.2 Закону №2939-XII, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Статтею 4 Закону №2939-XII передбачено, що інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.8 Закону №2939-XII, орган державного фінансового контролю здійснює державний фінансовий контроль та контроль за: виконанням функцій з управління об`єктами державної власності; цільовим та ефективним використанням коштів державного і місцевих бюджетів; цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), одержаних під державні (місцеві) гарантії; достовірністю визначення потреби в бюджетних коштах при складанні планових бюджетних показників; відповідністю взятих бюджетних зобов`язань розпорядниками бюджетних коштів відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі); веденням бухгалтерського обліку, а також складанням фінансової і бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі), кошторисів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету; станом внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у розпорядників бюджетних коштів; усуненням виявлених недоліків і порушень.

Положеннями ч.1 ст.10 Закону №2939-XII визначені повноваження органу державного фінансового контролю під час проведення перевірки, а саме:

перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо) (п.1);

пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства (п.7);

звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (п.10);

при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку (п.13).

Відповідно до п.1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення №43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Основними завданнями Держаудитслужби є, зокрема, здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів (пп.3 п.3 Положення №43).

Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання визначено Порядком проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 №550 (далі - Порядок №550, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.2 Порядку №550, інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.

Згідно з пп.9 п.4 Положення №43, Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань: вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Відповідно до п.п.45, 46 Порядку №550, у міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.

Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.

Згідно з п.50 вказаного Порядку, за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав контролюючі органи вживають заходів для забезпечення, зокрема, звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства.

Водночас, відповідно до вимог пп.16 п.6 Положення №43, Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Наведені норми кореспондуються з приписами п.7 ст.10 Закону №2939-XII, згідно з якими органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Частиною 2 статті 15 Закону №2939-XII встановлено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Виходячи з аналізу наведених правових норм, органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень, при цьому, при виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю визначає їх розмір та звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

При цьому, суд зазначає, що вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання. Водночас, на переконання суду, виявлені під час перевірки суми нецільового використання коштів з резервного фонду державного бюджетів, які підлягають поверненню до відповідного бюджету, є нічим іншим як збитками, заподіяними такому бюджету. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

За таких обставин, орган фінансового контролю має право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства, не пов`язаних із стягненням виявлених в ході перевірки збитків.

Відтак, збитки, щодо наявності яких зроблено висновок Держаудитслужбою, стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю. Наявність збитків, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає позов про відшкодування збитків, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.11.2018 у справі №820/3534/16 та у постановах Верховного Суду від 17.09.2020 у справі №420/1304/19, від 12.04.2023 у справі №640/10063/21.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (ст. 1 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до п.1 ч.1 ст.113 Бюджетного кодексу України, до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить цільовим, ефективним та результативним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).

Згідно з п.1 ч.1 ст.117 Бюджетного кодексу України, за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.

За приписами ч.1 ст.118 Бюджетного кодексу України, попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства може застосовуватися учасниками бюджетного процесу, уповноваженими цим Кодексом на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що Держуадитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена Бюджетним кодексом України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена правомочностями з накладення санкції у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Закон визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, проте саме Бюджетний кодекс України регламентує, зокрема, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а відтак є спеціальним нормативним актом щодо регулювання правовідносин в частині способів і форм притягнення осіб до відповідальності за порушення бюджетного законодавства. І саме вказаним спеціальним законом передбачено повноваження органів державного фінансового контролю накладати попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Крім того, відповідно до п.24 ч.1 ст.116 Бюджетного кодексу України, порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме - нецільове використання бюджетних коштів.

Згідно з п.1 ст.119 Бюджетного кодексу України, нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

- бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

- напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;

- бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Наведені норми закріплюють право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства, і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

Однак, предметом даного розгляду справи є саме відшкодування збитків, які були виявленні під час перевірки Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області.

За результатами проведеної перевірки Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області складено акт від 01.05.2023 №06-08/8, в якому вказані допущенні об`єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції органу державного фінансового контролю.

19.05.2023 Управління Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області направило до Департаменту інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради лист вимогу "Про усунення порушень виявлених ревізією" за №132206-14/1433-2023.

Таким чином в ході розгляду справи судом встановлено, що оскаржувані пункти 2, 3, 7, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 листа-вимоги від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023 стосується стягнення збитків, а отже, - має перевірятися у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, а не за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Враховуючи те, що збитки у випадку відсутності факту їх добровільного відшкодування стягуються примусово в судовому порядку з особи, яка їх заподіяла, виходячи з того, що правильність обчислення збитків має перевірятися судом, який розглядає позов про їх стягнення, заявлена позивачем вимога про скасування пунктів 2, 3, 7, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 оскаржуваної вимоги є передчасною.

Стосовно пунктів 23, 25 листа-вимоги від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023, суд зазначає наступне.

Зі змісту листа вимоги від 19.05.2023 №132206-14/1433-2023 вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області зобов`язано усунуто виявлені порушення законодавства, зокрема пункти 23, 25:

- п.23 за результатами проведених випробувань на визначення фізико-механічних показників влаштованого ЩМА-10 по об`єкту: "Капітальний ремонт вул. Хотинської, м. Чернівці" встановлено, відібрані керни щебенево-мастичного асфальтобетону за фізико-механічним показником з водонасичення не відповідає вимогам ДСТУ Б В.2.7-127:2015 "Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон щебенево-мастикові. Технічні умови".

Тобто, враховуючи вищевикладене, внаслідок невідповідності щебенево-мастикового асфальтобетону встановленим нормативам, Замовник (Департамент) та кінцевий споживач отримали кінцевий продукт у вигляді влаштованого щебенево-мастикового асфальтобетону по об`єкту: "Капітальний ремонт вул. Хотинської в м. Чернівці" площею 27000м2 не належної якості.

При цьому, на влаштування щебенево-мастичного асфальтобетонного покриття витрачено коштів з бюджету Чернівецької міської громади в сумі 12635988,19 грн, в супереч принципу ефективності та результативності бюджетної системи України, так як фактично не досягнуто максимального результату щодо якісних характеристик асфальтобетонну, при використанні бюджетних коштів;

- п. 25 ревізією встановлено, що, Чернівецька міська рада затвердила Програму інформатизації Чернівецької міської ради на 2020-2022 роки без попереднього погодження із Генеральним державним замовником, що суперечить вимогам абз. 1 ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України, ч. 1 ст. 19 Закону України "Про Національну програму інформатизації" від 04.02.1998 №74/98-ВР (чинного до 01.03.2023) та п. 7 Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та окремих її завдань (проєктів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2002 № 1048.

Зазначене призвело до незаконних видатків за рахунок бюджетних коштів на придбання, ремонт та обслуговування оргтехніки у 2021-2022 роках на виконання Програми інформатизації на загальну суму 372 645,00 грн. В результаті вищевикладеного: - в подальшому дотримуватись вимог абз. 1 ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України та п. 7 Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та окремих її завдань (проєктів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2002 № 1048.

Суд зазначає, що у справі від 21.11.2018 №820/3534/16 Велика Палата Верховного Суду вказала, що вимога органу державного фінансового контролю, спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, є обов`язковою до виконання.

Проведення перевірки органом державного фінансового контролю здійснюється з метою корегування роботи підконтрольного суб`єкта та приведення його діяльності відповідно до вимог законодавства. Наслідком такої перевірки є надіслання суб`єкту такої перевірки вимоги, яка містить інформацію про виявлені порушення.

Одночасно, з метою коригування діяльності підприємства, у такій вимозі може бути зазначено і спосіб усунення виявлених порушень.

Зважаючи, що пункти 23, 25 вимоги зобов`язують позивача дотримуватись у подальшому вимог законодавства, що кореспондується з визначеним ч. 2 ст. 19 Конституції України обов`язком органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тобто не зобов`язують відповідача діяти конкретним чином, на переконання суду вказані пункти вимоги не порушують прав позивача, як суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи вищевикладене, не встановивши факту порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, суд не вбачає правових підстав для задоволення заявленого адміністративного позову.

Стосовно розподілу судових витрат.

Оскільки в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Департамент інфраструктури та благоустрою Чернівецької міської ради (вул. Героїв Майдану, 176, м. Чернівці, 58029, Код ЄДРПОУ 44327100)

Відповідач - Управління Західного офісу Держаудитслужби у Хмельницькій області (2-й провулок Камянецький, 19/1, м. Хмельницький, 29013, Код ЄДРПОУ 40479801

Суддя І.В. Маренич

Джерело: ЄДРСР 117726552
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку