ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2024 року
м. Хмельницький
Справа № 686/814/22
Провадження № 22-ц/4820/221/24
Хмельницький апеляційний суд у складі
колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Янчук Т.О. (суддя-доповідач),
Грох Л.М., ЯрмолюкаО.І.,
секретаря: Шевчук Ю.Г.,
учасники справи: представник апелянта Остапчук О.О., прокурор Русецька О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 25 вересня 2023 року (суддя Заворотна О.Л.) за позовом Заступника керівника Окружної прокуратури м. Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа Головне управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, про скасування державної реєстрації прав власності на земельну ділянку, припинення права власності, скасування державної реєстрації земельної ділянки,
в с т а н о в и в :
У січні 2022 року заступник керівника Окружної прокуратури м. Хмельницького звертаючись до суду із вказаним позовом, зазначав, що 07.10.2021 року державним реєстратором внесено відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 площею 0,15га для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Хмельницької міської територіальної громади. Підставою для внесення відомостей вказано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ№044419 від 27.05.2009 року, реєстраційний номер №010974300167, виданий на підставі рішення Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району від 05.02.2009 року №11. Право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 площею 0,15га зареєстровано з Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.10.2021 року реєстратором Гвардійської сільської ради Рилько Л.І., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2482113168040, номер запису про право власності 44532049.
Проте, ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку не набула станом на час звернення до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку.
Згідно з інформацією відділу №1 Управління у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 11.10.2021 року, у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди, відсутні відомості щодо видачі та сам архівний примірник державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ №044419 від 27.05.2009 року, який видавався на ім`я ОСОБА_1 .
Відповідно до архівного примірника рішення сесії Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району №11 від 05.02.2009, що вказане в державному акті серія ЯЕ №044419 від 27.05.2009, який виданий на ім`я відповідачки, питання про передачу у власність ОСОБА_1 земельної ділянки не розглядалося (не приймалося).
Згідно із інформацією Хмельницької міської ради від 26.10.2021 року №6511-02- 24-21, 6509-02-24-21 спірна земельна ділянка завжди знаходилася в межах міста Хмельницького та до земель комунальної власності Стуфчинецької сільської ради ніколи не належала.
Крім того, зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель природно-заповідного фонду (дендрологічний парк «Поділля»).
Відповідно до плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням сесії від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення (Р-2с). Зона Р-2с зелених насаджень спеціального призначення виділена для забезпечення правових умов створення і збереження спеціальних зелених насаджень як фактору захисту навколишнього природного середовища від негативного антропогенного впливу та умов функціонування зеленого господарства міста. Переважними видами забудови та іншого використання земельних ділянок є озеленення (посадка дерев, кущів, газонів) санітарно-захисних зон підприємств, шумових зон об`єктів транспорту, охоронних зон повітряних ліній електропередач, коридорів та інших комунікацій, зон санітарної охорони об`єктів водопостачання, територій, зсувів, тощо.
Вказане свідчить про те, що спірна земельна ділянка не може перебувати у приватній власності для ведення особистого селянського господарства.
Тому прокурор просив: визнати незаконною та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:18:001:0141, площею 0,15га, припинивши право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку; визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:18:001:0141 площею 0,15га.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 25 вересня 2023 року визнано незаконною та скасовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,15га, за кадастровим номером 6810100000:18:001:0141; визнано незаконною та скасовано в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,15га, за кадастровим номером 6810100000:18:001:0141; в решті вимог відмовлено. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в розмірі 4540грн.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що із-за відсутності рішення органу місцевого самоврядування земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 не передавалась відповідачці у власність. Наявний у ОСОБА_1 державний акт на право власності на землю хоча і містить відповідну відмітку про реєстрацію, проте не зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди. Крім того, спірна земельна ділянка у розмірі та конфігурації з урахуванням координат та встановлених меж не могла бути передана у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, оскільки належить до земель природно-заповідного фонду.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог прокурора в повному обсязі.
В обґрунтування скарги зазначено, що наявність правовстановлюючого документа державного акта на право власності на земельну ділянку, свідчить про наявність права власності на земельну ділянку, адже відсутність в архівній установі рішення про передачу у власність земельної ділянки не може безперечно та беззастережно свідчити про його неприйняття відповідним органом. Передача у власність земельних ділянок, виготовлення державних актів на право власності на земельні ділянки та їх реєстрація є виключними функціями суб`єктів владних повноважень, які мають здійснюватися належним чином та не порушувати прав власників земельних ділянок. Громадянин України, який діяв добросовісно, не може нести відповідальність за помилки суб`єктів владних повноважень пов`язані з неналежним зберіганням в архівних установах матеріалів визначених інструкцією №43. Таким чином, задоволення позову призвело до непропорційного втручання у право відповідача мирно володіти своїм майном та покладе лише на нього обов`язок щодо можливого виправлення помилок органів державної влади та місцевого самоврядування шляхом необхідності повторного набуття права власності на земельну ділянку право на отримання якої гарантовано державою. Також зазначає, що ОСОБА_1 отримано державний акт на право власності на земельну ділянку та набуто право власності на таку земельну ділянку у 2009 році, та в порядку ст.29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» лише у 2021 році внесено запис про її право власності до державного реєстру речових прав. На думку апелянта висновком експерта, який долучено до цивільної справи із матеріалів кримінального провадження, достовірно та безспірно не встановлено, що площа, конфігурація меж міста Хмельницького та її площа та конфігурація визначена в Державному земельному кадастрі, відповідає площі та конфігурації міста визначеною постановою Верховної Ради України та визначеною відповідною документацією із землеустрою. А отже суд помилково дійшов висновку щодо розташування земельної ділянки ОСОБА_1 станом на 27.05.2009 року в межах міста Хмельницького, а не на території Стуфчинецької сільської ради.
У відзиві на апеляційну скаргу представник Хмельницької міської ради вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, у зв`язку із чим просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення.
У своєму відзиві Хмельницька обласна прокуратура не погоджується із доводами апелянта, вважає їх необґрунтованими, такими що не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позову, а тому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги. Просить звернути увагу, що відповідачем невірно визначено предмет спору, а саме, що предметом є законність видачі державного акта на право приватної власності на землю, що не відповідає дійсності. Зокрема, прокурором оскаржено саме державну реєстрацію права приватної власності на землю, проведену на підставі державного акта на право власності на землю, який, як встановлено судом, не видавався.
В судовому засіданні представник ОСОБА_1 адвокат Остапчук О.О. підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити.
Прокурор Русецька О.В. в судовому засіданні заперечувала проти доводів апеляційної скарги, просила її відхилити.
Інші учасники по справі в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Заслухавши доповідь судді, пояснення учасників судового засідання, перевіривши наведені в апеляційній скарзі доводи, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно вимог частини 1 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Доводи апеляційної скарги не містять аргументів щодо неправильності рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про припинення права власності, тому в цій частині рішення суду першої інстанції апеляційним судом не переглядається.
Судом встановлено, що 27.05.2009 року ОСОБА_1 видано державний акт серії ЯЕ № 044419 на право власності на земельну ділянку площею 0,1500га, що розташована на території Стуфчинецької сільської ради «за межами населеного пункту» для ведення особистого селянського господарства. Підставою видачі державного акта зазначено рішення сесії Стуфчинецької сільської ради № 11 від 05.02.2009 року.
07 жовтня 2021 року за зверненням ОСОБА_1 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку, кадастровий номер 6810100000:18:001:0141, площею 0,15га для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Стуфчинецької сільської ради.
Право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку, кадастровий номер 6810100000:18:001:0141, площею 0,15га зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.10.2021 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2482113168040, номер запису про право власності 44532049.
Відповідно до рішення Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району №11 від 05 лютого 2009 року питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів та передачу у власність ОСОБА_1 земельної ділянки на території Стуфчинецької сільської ради не вирішувалось.
Згідно з листами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 11.10.2021 року у Відділі № 1 Управління у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відсутні відомості щодо видачі та сам архівний примірник державного акта серії ЯЕ №044419 від 27.05.2009 року, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010974300167.
За вказаним номером у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 27.05.2009 року зареєстровано державний акт серії ЯЖ № 954830 на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,0990 га кадастровий номер 6825088400:05:002:0122 на прізвище ОСОБА_2 , на підставі рішення сесії Стуфчинецької сільської ради від 05.02.2009 року № 11.
Розпорядженням виконавчого комітету Хмельницької обласної ради депутатів трудящих від 22.10.1969 року № 358-р з метою докорінного поліпшення охорони пам`яток природи місцевого значення затверджено представлений облінспекцією по охороні природи список пам`яток природи місцевого значення згідно з додатком №1, у якому, серед іншого, дендропарк «Поділля» м. Хмельницький загальною площею 34га.
Рішенням Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 року № 23-9/2007 «Про розширення та впорядкування природно-заповідного фонду області» змінено категорію парку та рішенням Хмельницької обласної ради від 05.12.2013 року № 17-18/2013 площу парку збільшено до 36,3295 га.
У 2012 році Комунальне підприємство проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню виготовило матеріали на надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради для обслуговування дендропарку «Поділля».
Рішенням Хмельницької міської ради від 26.08.2015 року №38 із внесеними змінами рішенням Хмельницької міської ради від 23.12.2020 року №95 надано дозвіл Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 36,3295кв.м по АДРЕСА_1 для збереження та використання дендропарку «Поділля», категорія земель - землі природно-заповідного фонду іншого природоохоронного призначення.
Наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 16.08.2021 року № 29-од затверджено Положення про дендрологічний парк місцевого значення «Поділля», відповідно до якого дендропарк перебуває у користуванні Комунального підприємства по зеленому будівництву та благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради.
Рішенням державного кадастрового реєстратора управління в Ніжинському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № РВ-7401909802021 від 13.12.2021 року відмовлено Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру земельної ділянки (дендрологічний парк «Поділля») у зв`язку тим, що електронний документ не відповідає установленим вимогам, даним документації із землеустрою та з перетином її із земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:18:001:0141, площа співпадає на 1,8546.
Крім того, згідно плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням сесії від 30.03.2011 року № 25, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення (Р-2с). Зона Р-2с зелених насаджень спеціального призначення виділена для забезпечення правових умов створення і збереження спеціальних зелених насаджень як фактору захисту навколишнього природного середовища від негативного антропогенного впливу та умов функціонування зеленого господарства міста. Переважними видами забудови та іншого використання земельних ділянок є озеленення (посадка дерев, кущів, газонів) санітарно-захисних зон (СЗЗ) підприємств, шумових зон об`єктів транспорту, охоронних зон повітряних ліній електропередач, коридорів та інших комунікацій, зон санітарної охорони об`єктів водопостачання, територій, зсувів, тощо.
Згідно з висновком комплексної земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи у кримінальному провадженні № 12022243000000740 від 17.06.2022 року, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 площею 0,15га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади в межах дендропарку «Поділля», накладається на межі міста Хмельницького станом на 27.05.2009 площею 0,15га, станом на 20.10.2021 площею 0,15га.
Окружна прокуратура міста Хмельницького повідомила Хмельницьку міську раду у листах від 03.11.2021 року, 16.12.2021 року про виявлений факт незаконного відведення у приватну власність земельної ділянки ОСОБА_1 і просила інформувати про вжиття заходів та у листі від 22.12.2021 року про намір здійснення прокурором представництва інтересів держави в особі Хмельницької міської ради у суді.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
На підставі частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 44 ЗК України передбачено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під об`єктами природно-заповідного фонду (пункт «в» частини 4 статті 83 ЗК України).
Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (далі - Закон) до природно-заповідного фонду України належать штучно створені об`єкти, зокрема, дендрологічні парки.
Згідно з частиною 4 статті 7 Закону землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до частин 1 і 4 статті 33 Закону дендрологічні парки створюються з метою збереження і вивчення у спеціально створених умовах різноманітних видів дерев і чагарників та їх композицій для найбільш ефективного наукового, культурного, рекреаційного та іншого використання.
Земельні ділянки з усіма природними ресурсами вилучаються з господарського використання і надаються дендрологічним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України.
За змістом частини 1 статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірі для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара (пункт «б» частини 1 статті 121 ЗК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Частиною 1 статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 1 статті 125 ЗК України у редакції, чинній на час видачі державного акта, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів (449-2002-п) затверджуються Кабінетом Міністрів України (частина 1 статті 126 ЗК України у редакції, чинній на час видачі державного акта).
Відповідно до пунктів 1.4., 3.2. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного Комітету України по земельних ресурсах 04.05.99 № 43, у редакції, чинній на час видачі державного акта, державний акт на право власності на земельну ділянку та державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видається на підставі рішення Кабінету Міністрів України, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських, міської, селищної, сільської ради, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Пунктами 4.2., 8.1. Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України 02.07.2003 № 174 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2023 за № 641/7962 у редакції, чинній на час видачі державного акта, було визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
Реєстраційний номер присвоюється державному акту на право власності на земельну ділянку, державному акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі в момент здійснення його державної реєстрації.
На підставі частини 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Частиною 13 статті 79-1 ЗК України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
За змістом абзацу 2 частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Дендрологічний парк «Поділля» створений на підставі розпорядження виконавчого комітету Хмельницької обласної ради депутатів трудящих від 22.10.1969 № 358-р з метою докорінного поліпшення охорони пам`яток природи місцевого значення, загальною площею 34,0 га та збільшено площу парку до 36,3295га згідно рішення Хмельницької обласної ради від 05.12.2013 року № 17-18/2013.
До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина 4 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд»).
Згідно з інформацією позивача за даними публічної кадастрової карти України земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 знаходиться в межах міста Хмельницького.
Відповідно до плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням сесії від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення (Р-2с). Зона Р-2с зелених насаджень спеціального призначення виділена для забезпечення правових умов створення і збереження спеціальних зелених насаджень як фактору захисту навколишнього природного середовища від негативного антропогенного впливу та умов функціонування зеленого господарства міста. Переважними видами забудови та іншого використання земельних ділянок є озеленення (посадка дерев, кущів, газонів) санітарно-захисних зон (СЗЗ) підприємств, шумових зон об`єктів транспорту, охоронних зон повітряних ліній електропередач, коридорів та інших комунікацій, зон санітарної охорони об`єктів водопостачання, територій, зсувів, тощо.
Із змісту рішення державного кадастрового реєстратора управління в Ніжинському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № РВ-7401909802021 від 13.12.2021 року вбачається, що однією з підстав відмови Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру земельної ділянки (дендрологічний парк «Поділля») є перетин цієї земельної ділянки із земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:18:001:0141, площа співпадає на 1,8546. Згідно з висновком комплексної земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи від 27.09.2022, проведеної в межах кримінального провадження № 42021242260000020, який є письмовим доказом у справі, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 площею 0,15 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади в межах дендропарку «Поділля», накладається на межі міста Хмельницького станом на 23.04.2009 площею 0,1489 га, станом на 20.09.2021 площею 0,1489 га.
За такихобставин,провівши оцінкудоказів тавстановивши фактичніобставини справисуд першоїінстанції дійшовобґрунтованого висновкупро скасуваннядержавної реєстраціїправ власностіна земельнуділянку кадастровий номер6810100000:18:001:0141площею 0,15га завідповідачкою,скасування державноїреєстрації земельноїділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0141, оскільки спірна земельна ділянка у розмірі та конфігурації з урахуванням координат та встановлення меж не могла бути передана у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, так як належить до земель природно-заповідного фонду. Реєстрація права власності відповідачки на спірну земельну ділянку проведена з порушенням наведених вище вимог законодавства, за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки ОСОБА_1 . Наявний у ОСОБА_1 державний акт на право власності на землю хоча і містить відповідну відмітку про реєстрацію, проте не зареєстрований у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди. За вказаним номером у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 27.05.2009 року зареєстровано державний акт серії ЯЖ № 954830 на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,0990 га кадастровий номер 6825088400:05:002:0122 на прізвище ОСОБА_2 , на підставі рішення сесії Стуфчинецької сільської ради від 05.02.2009 року № 11.
Надані представником ОСОБА_1 копії індексної кадастрової карти не спростовують висновків суду, оскільки достовірно не підтверджують розміщення спірної земельної ділянки за межами міста Хмельницького і не містять інформації про підстави і порядок формування, посадову особу, яка їх формувала.
У справі, яка переглядається, з огляду на характер спірних правовідносин, установлені обставини та застосовані правові норми, не встановлено невідповідності заходу втручання держави в право власності відповідачки, критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці Європейського суду з прав людини.
У цьому конкретному випадку скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 площею 0,15 га за відповідачкою, скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0141 є законним та пропорційним заходом, є виправданим, переслідує легітимну мету та є необхідним у демократичному суспільстві, а тому не є таким, що порушує статтю 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Доводи апеляційної скарги про те, що при винесенні рішення судом не враховано всі обставини, що впливають на права та обов`язки ОСОБА_1 , порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права судом першої інстанції не знайшли свого підтвердження у суді апеляційної інстанції.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, має бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 року).
Суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до статті 375 ЦПК України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення - без змін.
У зв`язку з тим, що суд апеляційної інстанції апеляційну скаргу залишає без задоволення, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 374, 375, 382, 384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд,-
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 25 вересня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11 березня 2024 року.
Судді: Т.О. Янчук
Л.М. Грох
О.І. Ярмолюк