open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/287/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/287/24 за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

05.01.2024 ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Територіального управління Служби судової охорони у Полтавській області (надалі - Управління), в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати відмову відповідача у зарахуванні до її вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони періодів роботи позивача у державних органах, оформлену листом від 04.01.2024 № 47.05-6;

- зобов`язати Управління перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження Служби співробітниками Служби судової охорони з урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони час роботи у державних органах з 25.05.2004 по 28.02.2007 - у Полтавському обласному управлінні юстиції на посадах державної служби (стаж державної служби 02 роки 09 місяців 04 дні), з 01.03.2007 по 28.10.2019 - у Головному управлінні юстиції у Полтавській області, у Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області на посадах державної служби (стаж державної служби 12 років 07 місяців 28 днів), з 01.11.2019 по 20.11.2019 - у Територіальному управлінні Служби судової охорони у Полтавській області (стаж роботи 20 днів).

В якості підстави для звернення до суду заявниця вказує на обставини порушення відповідачем, як роботодавцем, прав позивача, через відмову у зарахуванні періодів її роботи до стажу служби в органах Служби судової охорони, за відсутності якого позивачу не нараховується надбавка за стаж служби.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 21.12.2023 позовну заяву залишено без руху.

Після усунення недоліків позовної заяви, ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

У відзиві на позовну заяву представник відповідача висловив свої заперечення проти задоволення позову. Зазначив, що відповідно до приписів пункту "и" статті 17 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та абзацу 12 пункту 1 постанови КМ України №393 час роботи в державних органах у разі переходу на службу в Службу судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони зараховується до вислуги років для призначення пенсії. При цьому, наказом Голови Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 "Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах" затверджено перелік посад середнього і вищого складу, в якому посада провідного спеціаліста відділу матеріально-технічного забезпечення ССО у Полтавській області відсутня. Відтак відсутні законодавчі підстави для врахування ОСОБА_1 часу роботи в Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007, часу роботи в Головному (територіальному) управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 та часу роботи на посаді провідного інспектора (з дипломом спеціаліста) відділу охорони об`єктів судів, органів та установ системи правосуддя ТУССО у Полтавській області з 01.11.2019 по 20.11.2019 до вислуги років для виплати надбавки за стаж служби (а.с. 41-42).

Розгляд справи, відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 21.11.2019 по теперішній час є працівником Служби судової охорони та проходить службу в Управлінні, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_1 , виданої 01.07.2003 (а.с. 15-20), службовим посвідченням, виданим Управлінням 14.08.2023 серії НОМЕР_2 (а.с. 21) та наказом начальника Управління від 21.11.2019 №46-к (а.с. 44).

Відповідно до записів трудової книжки, наказом від 31.10.2019 №24-к позивача прийнято провідним інспектором (з дипломом спеціаліста) відділу охорони об`єктів судів, органів та установ системи правосуддя Управління 01.11.2019 (а.с. 20).

20.11.2019 згідно з наказом від 20.11.2019 №45-к позивач звільнена за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України з Управління (а.с. 20).

Відповідно до наказу Управління від 21.11.2019 № 46-к, вважати такою, що лейтенант Служби судової охорони ОСОБА_1 з 21.11.2019 приступила до виконання обов`язків за посадою провідного спеціаліста відділу по роботі з персоналом Управління. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №289 встановлено лейтенанту Служби судової охорони ОСОБА_1 посадовий оклад у розмірі 5780 грн на місяць, надбавку за особливості проходження служби у розмірі 58% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальне звання та надбавки за стаж служби до кінця 2019 року (а.с. 44).

Відповідно до наказу начальника Управління від 03.01.2024 №6/ос оголошено вислугу років на 01.01.2024 майору ССО ОСОБА_1 , головному спеціалісту відділу по роботі з персоналом - 04 роки 01 місяць 11 днів, для виплати надбавки за стаж служби співробітникам ССО та визначення тривалості додаткової оплачуваної відпустки (а.с. 43).

04.01.2024 позивач звернулася до керівництва Управління з рапортом №47.05-13/вн (а.с. 45-47) щодо зарахування до стажу служби в ССО періодів попередньої роботи в державних органах, а саме:

- у Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007 на посаді контролера І категорії, провідного спеціаліста відділу кадрової роботи та державної служби, провідного спеціаліста сектору кадрової роботи та державної служби (02 роки 09 місяців 4 дні);

- у Головному управлінні юстиції у Полтавській області, Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 на посадах державної служби, а саме: головного спеціаліста сектору кадрової роботи та державної служби, головного спеціаліста відділу кадрової роботи та державної служби, заступника начальника відділу кадрової роботи та державної служби, начальника відділу персоналу. Має 5 ранг державного службовця категорії "Б" (12 років 07 місяців 28 днів);

- у Управлінні з 01.11.2019 по 20.11.2019 на посаді провідного інспектора (з дипломом спеціаліста) відділу охорони об`єктів судів, органів та установ правосуддя (20 днів).

У відповідь начальник Управління листом від 04.01.2024 №47.05-6 повідомив ОСОБА_1 про те, що наказом голови Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 "Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах" затверджено перелік посад середнього і вищого складу, в якому посада головного спеціаліста відділу по роботі з персоналом територіального управління відсутня. З урахування вимог п. 19 розділу ІІ наказу Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 "Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони" наказом Управління від 03.01.2024 №6/ос "Про оголошення вислуги років співробітникам" ОСОБА_1 до вислуги років для виплати надбавки за стаж служби зараховано періоди служби в Управлінні з 21.11.2019 по 01.01.2024. У зв`язку з вищевикладеним у Управління відсутні законодавчі підстави для врахування часу роботи в Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007, в Головному управлінні юстиції у Полтавській області, Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 та в Управлінні з 01.11.2019 по 20.11.2019 до вислуги років для виплати надбавки за стаж служби (а.с. 48-49).

Вважаючи протиправними мотиви відмови у зарахуванні до стажу служби в Службі судової охорони періодів роботи в Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007, в Головному управлінні юстиції у Полтавській області, Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 та в Управлінні з 01.11.2019 по 20.11.2019 до вислуги років для виплати надбавки за стаж служби, позивач звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Служба судової охорони, відповідно до статті 161 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (надалі - Закон №1402-VIII), є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.

Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України (ч. 2 ст. 1621 Закону №1402-VIII).

Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 затверджено Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони (надалі - Положення).

Відповідно до п. 5 Положення у попередній редакції, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

До стажу служби у Службі зараховується стаж служби в поліції, органах внутрішніх справ, військова служба в Збройних Силах України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21 були внесені зміни до Положення, згідно з якими пункт 5 розділу І викладено в такій редакції:

"Час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей"."

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (надалі - Закон №2262-ХІІ).

Відповідно до пункту "и" частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ, особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 №435 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393" доповнено порядок обчислення вислуги років у новоствореному державному органі - Службі судової охорони. Зокрема, абзац 12 пункту 1 Постанови №393 зі змінами викладений у наступній редакції: "час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, Міністерством юстиції, Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони".

Отже, особам, які мають право на призначення пенсії на підставі Закону №2262-ХІІ, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи у державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони, і відповідно до стажу служби у Службі судової охорони.

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту записів трудової книжки серії НОМЕР_1 , виданої на ім`я ОСОБА_1 01.07.2003 (а.с. 15-20), видно, що позивач працювала у Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007, в Головному управлінні юстиції у Полтавській області, Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 та в Управлінні з 01.11.2019 по 20.11.2019.

На момент виникнення спірних правовідносин перелік посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах, ще не був затверджений.

Незважаючи на це суд визнає безпідставними твердження відповідача про те, що позивач не обіймав посад за переліком, затвердженим наказом Служби судової охорони "Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах" №454 від 24.10.2022 з урахуванням наступного.

Верховний Суд, вирішуючи спори щодо призначення пенсій та зарахування стажу для осіб, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", неодноразово зазначав про те, що цей Закон для окремих категорій осіб передбачає гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для окремих категорій осіб як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Крім того, принцип юридичної визначеності, закріплений у Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності - в даному випадку відсутність визначеного переліку посад середнього і вищого складу Служби судової охорони для обрахунку стажу.

Якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку це надання для співробітників Служби судової охорони певних гарантій, а саме - реалізацію права на зарахування до вислуги років для призначення пенсії часу роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони за правилами, встановленими п. "и" ч. 1 ст. 17 Закону №2262-ХІІ, держава, в даному випадку в особі ТУССО, безпідставно, відступаючи від гарантованих позивачу прав та правомірних сподівань не зарахувала до стажу службу в державних органах особі, на яку поширюється дія Закону №2262-ХІІ.

Такі висновки сформульовані Верховним Судом у постановах від 14.08.2019 у справі №1740/2508/18, від 20.09.2019 у справі №813/904/15, від 18.11.2019 №813/5876/15.

Статтею 164 Закону "Про судоустрій і статус суддів" установлюються спеціальні звання співробітників Служби судової охорони.

Зокрема, спеціальними званнями середнього складу є молодший лейтенант Служби судової охорони; лейтенант Служби судової охорони; старший лейтенант Служби судової охорони; капітан Служби судової охорони; майор Служби судової охорони; підполковник Служби судової охорони; полковник Служби судової охорони; (п. 2 ч. 1 ст. 164 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

Суд зазначає, що відповідно до наказу Управління від 21.11.2019 №46-к лейтенант Служби судової охорони ОСОБА_1 з 21.11.2019 приступила до виконання обов`язків за посадою провідного спеціаліста відділу по роботі з персонал, де вона вже у званні майора та на посаді головного спеціаліста проходить службу станом на момент розгляду цієї справи, що додатково підтверджує факт перебування позивача на посаді у Службі судової охорони, у разі переходу на яку підлягає зарахуванню попередній період роботи у державних органах.

Отже, відповідач протиправно відмовив у зарахуванні до служби в Службі судової охорони спірні періоди роботи позивача.

З огляду на викладене для відновлення порушених прав позивача слід зобов`язати відповідача зарахувати відповідні періоди роботи позивача на державній службі до служби у Службі судової охорони.

Тож заявлений позов слід задовольнити у повному обсязі.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 139 КАС України, сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 1211,20 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати відмову Територіального управління Служби судової охорони у Полтавській області, оформлену листом №47.05-6 від 04.01.2024, щодо зарахування до стажу служби у Службі судової охорони часу роботи ОСОБА_1 у державних органах.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Полтавській області зарахувати до стажу служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони час роботи у Полтавському обласному управлінні юстиції з 25.05.2004 по 28.02.2007, в Головному управлінні юстиції у Полтавській області, Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області з 01.03.2007 по 28.10.2019 та в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Полтавській області з 01.11.2019 по 20.11.2019.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Територіального управління Служби судової охорони у Полтавській області судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ; АДРЕСА_1 ).

Відповідач: Територіальне управління Служби судової охорони у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43229200; вул. Полтавський шлях, 54, м. Карлівка, Полтавський район, Полтавська область, 39500).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Джерело: ЄДРСР 117561708
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку