Справа № 727/13116/23
Провадження № 2/727/46/24
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(повне)
29 лютого 2024 року м.Чернівці
Шевченківський районний суд м.Чернівці у складі:
головуючої судді - М.Є. Бойко,
за участю :
секретаря судового засідання Васківчук В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в м. Чернівці, за правилами спрощеного провадження, цивільну справу за позовом Приватного "Регіон-Центр" до ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявлять самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про надання доступу до квартири для попередження аварійної ситуації,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2023 року позивач - ПП «Регіон-Центр» звернувся до суду з позовом, в якому просить зобов`язати ОСОБА_1 надати доступ до житла шляхом відкриття вхідних дверей у квартиру АДРЕСА_1 та не чинити перешкод працівникам підприємства ПП «Регіон-Центр» протягом усього часу, який необхідний для огляду та проведення поточного ремонту будинкової мережі водопостачання та водовідведення, розміщеної в цьому приміщенні.В обґрунтування вищезазначених вимог у позовній заяві зазначено наступне.
Рішенням виконавчого комітету від 29.05.2018 р. № 245\10 за результатами проведеного конкурсу Чернівецькою міською радою ПП «Регіон-Центр» з 01.06.2018 р. призначений управителем від імені співвласників будинку АДРЕСА_2 .
09.11.2023 р. до ПП « Регіон-Центр» від представника власника квартири АДРЕСА_3 ОСОБА_2 , яка розміщена поверхом нижче - під квартироювідповідача, надійшло усне звернення про заливи та затікання,що спостерігаються тривалий час зі стелі у його квартирі, в зв`язку із чим він просить усунути їх причини та попередити виникнення аварійної ситуації.
10.11.2023 р. та 13.11.2023 комісією здійснено огляд інженерних мереж в квартирі АДРЕСА_3 та визначено значні наслідки її заливу.
Власником квартири АДРЕСА_4 , розташованої над квартирою ОСОБА_2 є відповідач. Разом з тим, у ній ніхто з 2007 року не зареєстрований та не проживає, а тому технічний стан водопровідних та каналізаційних мереж,сантехнічного устаткування в ній невідомий.
13.11.23 року ОСОБА_1 , оглянувши наслідки затікання квартири АДРЕСА_5 , надати працівникам позивача можливість оглянутив ній мережі водовідведення, водопостачання, усунути витоки або здійснити ремонт мереж в квартирі власними силами відмовився, вимагаючи демонтувати загальнобудинкові мережі водопостачання та водовідведення, які знаходяться у його приміщення, проте, це позбавить інші квартири в будинку водопостачання та каналізування.
У зв`язку із вищевикладеним ПП «Регіон-Центр» змушений звернутися до суду з даним позовом .
Ухвалою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 21 грудня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Представник позивача у судове засідання не з`явився, подав до суду письмову заяву про розгляд справи без його участі, в якій також просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, проти ухвалення заочного рішення не заперечував. Відповідач всудові засіданняжодного разуне з`явився,про причинисвоєї неявкисуд неповідомив,відзиву напозов неподав. Треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у судове засідання також не з`явилися, надіславши письмові заяви про розгляд справи без їх участі.
За таких обставин та на підставі ст. 280 ЦПК України, зі згоди позивача, суд вважає можливим ухвалити рішення при заочному розгляді справи. Крім того, суд вважає можливим, відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, в зв`язку з неявкою сторін, судове засідання проводити без фіксування за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Рішенням виконавчого комітету від 29.05.2018 року № 245/10, за результатами проведеного конкурсу Чернівецькою міською радою ПП «Регіон-Центр» з 01.06.2018 року призначений управителем будинку АДРЕСА_2 .
Також, між приватним підприємством «Регіон-Центр» та виконавчим комітетом Чернівецької міської ради 01.04.2019 року укладено договір №11/90 про надання ПП «Регіон-Центр» послуги з управління багатоквартирним будинком по АДРЕСА_2 ( а.с.10).
Відповідно доАкту про перешкоджанняв оглядіта усуненніпричин заливівквартири АДРЕСА_6 від 13.11.2023року комісіяПП «Регіон-Центр»в складіінженерки ВитрикушС.М.,юриста ЧеревкоЯ.З.,сантехніка ОСОБА_4 ,на підставізвернення від09.11.2023року ОСОБА_5 ,який дієза дорученням власниказазначеної квартири- ОСОБА_2 , встановлено,що в приміщенні туалетуна стелі дощатий настил міжповерхового перекриття мокрий та частково пошкоджений гниллю, зі стелі просочується вода, біля загальнобудинкового вертикального каналізаційного стояка помітні почорніння від плісняви на площі 0,5 м х 0,5 м. На стінах жовто-чорні плями, викликані проникненням води через міжповерхове перекриття з 3-го поверху будинку. В житловій кімнаті 5- 6 \9,30 кв.м. на стелі наявні жовті плями давнього пошкодження, спричинені просоченням води, площею до 0,4м. х 0, 3 м. Для запобігання замоканню в приміщенні туалету розставлені ємкості для збору води. Над квартирою АДРЕСА_7 ( власник з 2007 р ОСОБА_1 ), в якій ніхто з 2007 року не зареєстрований і не проживає, а томувизначити технічний стан у ній водопровідних та каналізаційних мереж,сантехнічного устаткування на даний час без надання доступу до цього приміщення не виявляється можливим . 13.11.23 р. ОСОБА_1 , після огляду ним наслідків затікання у квартирі АДРЕСА_3 , відкрити двері своєї квартири АДРЕСА_4 та надати змогу оглянути мережі водовідведення, водопостачання, усунути витоки відмовився, як і здійснити ремонт мереж в квартирі власними силами ( а.с.6).
Як вбачається з листа від 13.02.2018 року № 037 ПП «Регіон-Центр» пропонувало ОСОБА_1 у зв`язку з необхідністю проведення ремонту мереж водопостачання та водовідведення надати доступ до квартири АДРЕСА_1 та заздалегідь повідомити про час, в який ПП «Регіон-Центр» зможе провести вказані роботи ( а.с.8). Згідно із заявою від 15.11.2023 року мешканці будинку АДРЕСА_2 звернулися до директора ПП «Регіон-Центр» із вимогою про усунення аварійної ситуації внутрішньо-будинкової мережі водопостачання та водовідведення, що проходить у кв. АДРЕСА_1 ( а.с.9). Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчудження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна квартира АДРЕСА_1 належить на праві власності ОСОБА_1 ( а.с.21).
Таким чином, матеріали справи свідчать, що між позивачем та відповідачем існує спір з приводу наявності чи відсутності права доступу до житлового приміщення відповідача для усунення пошкоджень комунальної мережі.
Відповідно дост.5 ЦПК України,здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. Згідно ч. 1ст. 15 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч.1ст.5 ЦПК України). Згідно ч. 2ст. 16 ЦК Україниспособами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути серед інших і припинення дії, яка порушує право. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках. Відповідно до ч. 2ст. 11 ЦК Українипідставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є зокрема і договори та інші правочини.
Згідност.175 Житлового кодексу Українидержавні і громадські органи, підприємства, установи, організації, службові особи зобов`язані дбати про схоронність житлового фонду та підвищення його благоустрою. Відповідно до ч. 1ст.177 Житлового кодексу Українигромадяни зобов`язані забезпечувати схоронність жилих приміщень, бережно ставитися до санітарно-технічного та іншого обладнання, до об`єктів благоустрою, додержувати правил утримання жилого будинку і придомової території, правил пожежної безпеки, додержувати чистоти і порядку в під`їздах, кабінах ліфтів, на сходових клітках і в інших місцях загального користування.
Відповідно дост.1 ЗУ «Про житлово - комунальні послуги»: споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач; індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору, управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору; внутрішньобудинкові системи багатоквартирного будинку - механічне, електричне, газове, сантехнічне та інше обладнання в будинку, яке обслуговує більше одного житлового та/або нежитлового приміщення, у тому числі комунікації до обладнання споживача, системи автономного теплопостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання від зовнішньої поверхні стіни будівлі до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення (для систем газопостачання - від запірного пристрою на вводі в будинок до запірних пристроїв включно перед місцями підключення газових приладів, газоспоживального обладнання, теплових агрегатів тощо). Згідно із ст. 5 вище вказаногозаконудо житлово-комунальних послуг належать, зокрема, житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає , серед іншого, забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, обслуговування внутрішньобудинкових систем, утримання ліфтів тощо, а також поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку. Відповідно до п.7 ч.2ст.7 Закону України «Про житлово - комунальні послуги»індивідуальний споживач зобов`язаний допускати у своє житло (інший об`єкт нерухомого майна) управителя, виконавців комунальних послуг або їхніх представників у порядку, визначеному законом і договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирі (приміщенні) багатоквартирного будинку. Відповідно до п. 6 ч. 3ст. 8 Закону України «Про житлово - комунальні послуги»управитель багатоквартирного будинку має право доступу до приміщень, будинків і споруд для ліквідації аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядів у порядку, визначеному законодавством і договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Згідно п. 2.4.1 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету з утримання житлово-комунального господарства № 76 від 17.05.2005 організація поточного ремонту жилих будинків повинна проводитися відповідно до нормативно-правових та нормативно-технічних документів з організації і технології поточного ремонту жилих будинків. Поточний ремонт виконується виконавцем послуг власними силами або із залученням підрядних організацій. Відповідно до ст.322 ЦК України, власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить.
У відповідності з вимогами статті360 ЦК України, співвласник відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов`язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків, зборів (обов`язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов`язаннями, пов`язаними із спільним майном.
Законодавцем у ч. 1 ст.386 ЦК Українивстановлено, що держава забезпечує рівний захист прав усіх субєктів права власності.
Положеннями статті 319 ЦПК України врегульовано здійснення права власності, де, серед іншого, унормовано, що при здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства; усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав; власність зобов`язує; власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам інших громадян.
Приписами ч. 7 статті 319 ЦПК України передбачено, що діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і порядку, встановлених законом.
Відповідно до ст.29 Закону України "Про житлово-комунальні послуги"споживач зобов`язаний забезпечити представникам виконавця комунальної послуги доступ до свого житла, іншого об`єкта нерухомого майна для: 1) ліквідації та відвернення аварій, пов`язаних із наданням відповідної комунальної послуги, - цілодобово; 2) встановлення або заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних чи профілактичних оглядів, зняття контрольних показань вузлів обліку згідно з умовами договору про надання відповідної комунальної послуги, договору з управління багатоквартирним будинком.
Згідно зі ст. 1 цього Закону: "… 6) індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; 9) колективний споживач - юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги; 12) послуга з управління багатоквартирним будинком результат господарської діяльності суб`єкта господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору; 13) споживач житлово-комунальних послуг - індивідуальний або колективний споживач…"
Згідно з п. 2 ст.4 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.
Згідно зі ст.7 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", співвласник багатоквартирного будинку зобов`язаний додержуватись вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм.
Виходячи з аналізу наведених норм чинного законодавства, суд вважає, що ОСОБА_1 як співвласник житлового будинку має надавати доступ обслуговуючим організаціям до мереж та комунікацій, які проходять в його приміщенні. Будучи власником житлової квартири, у якій проходять мережі внутрішньо-будинкового водопостачання та водовідведення, останній має розуміти, що у будь-якому передбаченому законом випадку він має надавати до доступ до загальнобудинкових комунікацій для огляду, усунення аварійних ситуацій та відлагодження і облаштування. Крім того, він міг повідомити позивачу, у якому місці у ній відбуваються замокання, затоплення, витоки, що призвело б до встановлення конкретного місця можливого пошкодження мереж без пошкодження його приміщення та без судових процесів.
Також, судом встановлено, що окрім актів законодавства, норми яких наведені вище, обов`язок відповідача допустити управителя будинку у своє житлове приміщення для проведення необхідних ремонтних робіт виникає і з Договору №11/90 від 01.04.2019 року, а саме п.6, в якому вказано, що кожен співвласник зобов`язаний допускати у своє житло (інший об`єкт нерухомого майна) управителя або його представників у порядку, визначеному законом і цим договором, для ліквідації та відвернення аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядівю
Вказане свідчить про те, що відповідачем порушуються приписи законів, права управителя будинку та власників квартир у будинку АДРЕСА_2 , у зв`язку з чим суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 зобов`язаний надати безперешкодний доступ до свого житлового приміщення і комунікацій, які в ньому розташовані, для огляду та проведення ремонтних робіт будинкової мережі водопостачання та водовідведення.
Відповідно до ч. 1, ч. 5ст. 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Сторонам, зокрема відповідачу, було надано можливість повно реалізувати свої процесуальні права, надані йому законом, в тому числі, надавати пояснення по суті спору та докази.
Однак, відповідач, хоча належним чином повідомлявся про розгляд справи, не скористався своїм правом подати відзив, будь-які заперечення проти вимог позивача чи пояснення по суті спору. Належних, достовірних та достатніх доказів, які б містили інформацію щодо предмета доказування і спростовували б доводи позивача ним не надано.
Таким чином, враховуючи, що всупереч вимогам договору та закону відповідач для проведення ремонтних робіт доступу до своєї квартири позивачу не надає та те, що позивачем доведено, що провести ремонтні роботи іншим чином, окрім як шляхом доступу до квартири відповідача не є можливим, враховуючи обов`язок відповідача надати такий доступ, беручи до уваги також те, що обставини, на які посилається позивач, як на підставу своїх позовних вимог, знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, а відповідачем такі обставини не були спростовані, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю. Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а тому, оскільки позов суд повністю задовольняє, з відповідача на користь позивача слід стягнути на відшкодування цих витрат 2684 грн.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 76-81, 89, 141, 258, 259, 263-265, 268, 274, 279 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
ПозовПП "Регіон-Центр" до ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявлять самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про надання доступу до квартири для попередження аварійної ситуації задовольнити повністю. Зобов`язати ОСОБА_1 надати доступ до житла, відкривши вхідні двері до квартири АДРЕСА_1 , та не чинити перешкод працівникам підприємства ПП «Регіон-Центр» протягом усього часу, який необхідний для огляду та проведення поточного ремонту будинкової мережі водопостачання та водовідведення, розміщеної в цій квартирі. Стягнути з ОСОБА_1 на користь ПП «Регіон-Центр», код ЄДРПОУ 32572798р/р НОМЕР_1 в філії Чернівецьке обласне управління АТ «Ощадбанк», МФО 356334 / код ЄДРПОУ 32572798 судовий збір в сумі 2684, 00 грн.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене відповідачем в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернівецького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Повне рішення складене 04.03.2024 року.
Учасники справи:
Позивач: Приватне підприємство "Регіон-Центр", адреса: м. Чернівці, вул. М.Заньковецької, 16, ЄДРПОУ: 32572798.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_8 .
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_9 .
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_3 , адреса: АДРЕСА_9 .
Суддя М.Є. Бойко