open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2024 року Справа № 160/27429/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЗахарчук-Борисенко Н. В. за участі секретаря судового засіданняВасильченко Є.А. за участі: представник позивача представник відповідача Борисова Т.В. Сербулова К.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід Трансойл» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

УСТАНОВИВ:

20.10.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Схід Трансойл» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Р» від 2704.2023 року №0086600701;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «ПН» від 27.04.2023 року №0086580701;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «В4» від 27.04.2023 року №0086590701.

В обгрунтування позовних вимог представником позивача вказано, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення (далі- ППР) є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, зважаючи на таке.

Щодо ППР форми «Р» від 27.04.2023 року №0086600701. В акті зазначено, що наявність взаємовідносин позивача з ТОВ «Енерго Логістик» та ТОВ «Юніт Транс Оіл» встановлено на підставі податкових накладних та договорів купівлі-продажу. Таким чином, ГУ ДПС у Дніпропетровській області вважає, що наявність договору купівлі-продажу, видаткових накладних та коштів, отриманих позивачем на банківський рахунок кваліфікується як оплата за товар. Позивач вказує, що на вимогу податкового органу, листом від 20.03.2023 року надав до перевірки договори зворотнбої допомоги та договору безповоротної безвідсоткової фінансової допомоги, листи від ТОВ «Енерго Логістик» та ТОВ «Юніт Транс Оіл» про помилки в призначенні платежів і зміну їх на «поворотна фінансова допомога», у зв`язку з чим відсутнє здійснення операцій з постачання сідельних тягачів, операції щодо автомобіля BMW та напівпричеп-паліциостерна. Вказує, що згідно норм пп. а та б п. 185.1 ст. 185 ПК України операція з надання/отримання платником поворотної/безповоротної фінансової допомоги не підпадає під визначення операцій з постачання товарів/послуг. Тому вказані обставини дають підстави для висновку, що, оскільки позивач з контрагентами обумовили в подальшому, що призначення певних платежів не відповідало справжній природі операцій між такими особами, правомірно змінило волевиявлення у розпорядженні коштами у межах господарської діяльності між ними та позивачем шляхом надіслання відповідних листів, оскільки суми коштів у спірних платіжних дорученнях відповідали сумам коштів, визначених у договорах про надання безвідсоткової фінансової допомоги, поворотної допомоги, реквізити яких зазначені у листах контрагента. Окрім того, така можливість не суперечить приписам закону, а, отже, порушень податкового законодавства позивач не допустив.

Щодо ППР форми «ПН» від 27.04.2023 року №0086580701. Позивачем до перевірки надано акт списання дизельного палива №СТ-0000001 від 31.01.2023 року на суму 1885858,23 грн, звіти використання палива. Також, листом від 16.03.2023 року позивач повідомив відповідача про використання обладнання автомобільного комплекту TRAKER (зведений реєстр за січень 2023 року). До перевірки надані і CMR (міжнародні транспортні накладні) . Однак, відповідач вказав, що позивач не надав подорожні листи, тому не може прийняти до уваги, що господарські відносини відбулись. Водночас, податковий орган не врахував, що доказами використання палива у власній господарській діяльності \ відносини позивача з ТОВ «Лотус Ойл», за період січень 2023 року, що підтверджується договором про надання послуг перевезень у січні 2023 року на користь позивача, актом здачі надання послуг, виписка з рахунка позивача, СМ, звіти використання палива. Крім того, податковий орган вважає, що відсутні підтвердження того, що використання палива у власній діяльності по взаємовідносинам з ТОВ «Довіра Ойл». На підтвердження вказаного до позову надано договір про надання послуг перевезення у січні 2023 року. Таким чином, оскільки позивач використав паливо у власній господарській діяльності, то не має необхідності складати податкову накладну та її реєструвати.

Щодо ППР форми «В4» від 27.04.2023 року №0086590701. У вказаному ППР визначено, що від`ємне значення сформовано за період діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено порушення за січень 2023 року. Таким чином, з урахуванням наявності доказів щодо правомірності здійснення діяльності позивачем з контрагентами та відсутності обгрунтованості штрафних санкцій та донарахування за ППР, то відсутні і порушення і порушення щодо завищення від`ємного значення.

На підставі вищевикладеного, представник позивача просить задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою від 24.10.2023 року прийнято позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід Трансойл» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

15.11.2023 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву, яким заперечується проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, оскільки вони є безпідставними та необгрунтованими, а оскаржувані ППР є правомірними та такими, що винесені відповідно до норм діючого законодавства та в установленому порядку.

21.11.2023 року на електронну адресу суду надійшла відповідь на відзив, подана представником позивача, у якій підтримано позицію, викладену у позовній заяві.

У судовому засіданні 13.02.2024 року представником позивача подано додаткові поясненні по справі, які долучені до справи за резолюцією головуючого.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та аргументи сторін у судових засіданнях, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

Наказом ГУ ДПС у Дніпропетровській області №1111-п від 07.03.2023 року «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Схід Трансойл» на підставі п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82, п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у зв`язку з тим, що ТОВ «Схід Трансойл» подано податкову декларацію з ПДВ за січень 2023 року з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. наказано провести документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ`СХІД ТРАНСОЙЛ», адреса платника: м. Дніпро, вул. Квітки-Основ`яненка, з 13.03.2023 року тривалістю 5 робочих днів. Перевірку провести щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн., з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків.

Відповідно до Акту «Про ненадання документів ТОВ «Схід Трансойл» №636/04-36-07-01/32561204 від 14.03.2023 року, запит ГУ ДПС №1 від 13.03.2023 року щодо надання первинних документів, що стосуються предмету перевірки, отримано головним бухгалтером Петрулевич Валентиною Михайлівною. Станом на 14.03.2023 року позивачем надано не повний обсяг запитуваних документів та інформації.

У подальшому, ГУ ДПС у Дніпропетровській області наказом №1332-п від 17.03.2023 року продовжило строк проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «СХІД ТРАНСОЙЛ» з 20.03.2023 року терміном на 2 робочих днів.

Відповідно до Акту «Про ненадання документів ТОВ «Схід Трансойл» №679/04-36-07-01/32561204 від 20.03.2023 року, запит ГУ ДПС №2 та №3 від 17.03.2023 року щодо надання первинних документів, що стосуються предмету перевірки, отримано головним бухгалтером Петрулевич Валентиною Михайлівною. Станом на 20.03.2023 року позивачем надано не повний обсяг запитуваних документів та інформації.

28.03.2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено Акт №1204/04-36-07-01/32561204 Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Схід Трансойл» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн, з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків (далі Акт).

У висновку до Акту встановлено, що наведена у Акті податкова інформація, яка наявна в інформаційних базах ДПС та зібрана в межах організації і проведення цієї перевірки, у т.ч. представлена платником податків, та результати її опрацювання відповідно до п.п. 19-1.1.46 п. 19-1.1 ст. 19-1, п. 74.3 ст. 74 і п.п. 83.1.2 п. 83.1 ст. 83 Кодексу підставою для зазначених нижче висновків.

Перевіркою дотримання податкового законодавства ТОВ «Схід Трансойл» при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення з ПДВ у сумі 162945 грн, встановлено:

1) порушення: п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14, п. 187.1 ст. 187, п. 189.1 ст. 189, абз. «г» п. 198.5 ст. 198 ПКУ, що призвело до:

- заниження показника рядка 18 (колонка Б) «Позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового кредиту) (рядок 9 рядок 17) за перевіряємий період на суму ПДВ 2801300,67 грн;

- завищення від`ємного значення з ПДВ у листопаді 2022 року, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 162945,00 грн;

- завищення показників рядку 3 колонки А «Інші операції, що оподатковуються за нульовою ставкою» податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2023 року на суму 376100,00 грн;

2) порушення п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПКУ не здійснено реєстрацію податкових накладних в ЄРПН:

- по операціям зі списання палива на загальну суму ПДВ 132010,07 грн;

- в адресу ТОВ «Енерго Логістик» та ТОВ «Юніт Транс Оіл» на загальну суму ПДВ 2801300,67 грн.

Позивачем були подані заперечення на Акт, за результатами розгляду якого ГУ ДПС у Дніпропетровській області у листі №28476/6/04-36-07-01-16 від 24.04.2023 року повідомило про дотримання норм законодавства, а порушення, встановлені в ході перевірки, зафіксовані правомірно та обгрунтовано.

На підставі вищевказаного Акту ГУ ДПС прийнято 27.04.2023 року оскаржувані ППР:

- форми «Р» №0086600701, яким позивачеві було збільшено суму грошового зобов`язання за платежем: «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» на загальну суму 3462957,17 грн., де сума грошового зобов`язання становить 2770365,74 грн., за штрафними санкціями 692591,43 грн., що підтверджується змістом копій наведеного рішення та розрахунку до нього;

- форми «ПН» №0086580701, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 1404050,33 грн за платежем: «податок на додану вартість» за відсутність складення та/або реєстрації протягом граничного строку податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ 2933310,74 грн., що підтверджується копіями наведеного рішення та розрахунку до нього;

- форми «В4» №0086590701, яким позивачеві зменшено суму податкового кредиту за платежем з податку на додану вартість за січень 2023 року на суму 162945,00 грн., що підтверджується копіями наведеного рішення та розрахунку до нього.

Вважаючи оскаржувані ППР протиправними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі ПК України) передбачає, що контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.

За змістом пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити, зокрема документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України передбачає, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.

Згідно з пунктом 78.4 статті 78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Відповідно до пункту 79.1 статті 79 ПК України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

За змістом пункту 86.8 статті 86 ПК України податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Так, порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентує стаття 200 ПК України.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.2 цієї статті при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Як визначено пунктом 200.4 статті 200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету. Не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від`ємного значення, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів/послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об`єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта житлової нерухомості. Суми такого від`ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення податковими зобов`язаннями; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Отже, від`ємне значення як категорія Кодексу - це також математична (об`єктивна) категорія, різниця між зменшуваним (податкове зобов`язання) та від`ємником (податковим кредитом). Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

За змістом статті 200 ПК України платники податку мають право на бюджетне відшкодування відповідно за їх заявою про повернення суми бюджетного відшкодування після узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у визначених випадках - за результатами документальної перевірки.

З урахуванням наведеного саме на контролюючий орган покладається обов`язок перевірки правильності декларування показників податкової декларації платника ПДВ. Поряд з цим, встановлення завищення (заниження) окремих показників податкової декларації, а так само відмова у бюджетному відшкодуванні ПДВ має відбуватися у встановленому порядку та спосіб; висновки податкового органу мають відповідати положенням чинного законодавства.

У свою чергу, положеннями пункту 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Тобто, формування і підтвердження даних декларацій відбувається на підставі документів, визначених в абзаці першому пункту 44.1 статті 44 ПК України, а тому питання законності декларування відповідних показників зводиться до підтвердження їх первинними документами.

У відповідності до п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: 54.3.2 дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Статтею 1, частинами 1, 2 статті 9 Закону України від 16.07.1999 року №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» установлено, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо). Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.

Так, у декларації з ПДВ за січень 2023 року позивачем було задекларовано від`ємне значення з податку на додану вартість у сумі 1885899 грн., що підтверджується копією акту перевірки та не заперечується учасниками справи.

Посадовими особами відповідача була проведена документальна позапланова виїзна перевірка позивача щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн., з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків, за результатами якої був складений акт від 28.03.2023 року Акт №1204/04-36-07-01/32561204 за висновками якого були виявлені наступні порушення, а саме:

1) порушення: п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14, п. 187.1 ст. 187, п. 189.1 ст. 189, абз. «г» п. 198.5 ст. 198 ПКУ, що призвело до:

- заниження показника рядка 18 (колонка Б) «Позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового кредиту) (рядок 9 рядок 17) за перевіряємий період на суму ПДВ 2801300,67 грн;

- завищення від`ємного значення з ПДВ у листопаді 2022 року, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 162945,00 грн;

- завищення показників рядку 3 колонки А «Інші операції, що оподатковуються за нульовою ставкою» податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2023 року на суму 376100,00 грн;

2) порушення п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПКУ не здійснено реєстрацію податкових накладних в ЄРПН:

- по операціям зі списання палива на загальну суму ПДВ 132010,07 грн;

- в адресу ТОВ «Енерго Логістик» та ТОВ «Юніт Транс Оіл» на загальну суму ПДВ 2801300,67 грн.

У вказаному Акті зазначено, що у січні 2023 року ТОВ «Схід Трансойл» виписало податкову накладну в адресу ТОВ «Довіра Ойл» з надання послуг транспортування міжнародних ВП на загальну суму 376 100,00 грн та складено акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.01.2023 року, відповідно до якого ТОВ «Схід Трансойл» надало послуги з перевезення. Встановлено, що перевезення здійснювалось на підставі CMR. Розрахунки за договором не проводились. CMR складені у лютому 2023 року, а акт здачі-прийняття складений 31.01.2023 року, тобто до фактичного виконання зазначених послуг та до виписки CMR про здійснення послуг з перевезення.

Тож, відповідач з посиланням на п. 187.1 ст. 187 ПКУ зазначає, що у зв`язку з відсутністю зарахування коштів та дати надання послуг, фактично ТОВ «Схід Трансойл» у порушення підпункту «а» п. 187.1 ст.187 ПКУ завищено показники рядку 3 колонки А «інші операції, що оподатковуються за нульовою ставкою» податкової декларації з ПДВ за січень 203 року на суму 376100,00 грн.

Позивач вказує, що CMR складені у лютому 2023 року, оскільки товар був доставлений у лютому 2023 року до Молдови.

Так, у матеріалах справи наявний договір №010123/М від 01.01.2023 року, який укладений між ТОВ «Схід Трансойл» (перевізник) та ТОВ «Довіра Ойл» (замовник), відповідно до п.1.1 якого перевізник бере на себе зобов`язання в період дії цього Договору надавати замовнику транспортні послуги міжнародних перевезень (т.1, а.с. 129).

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що розрахунок за договором проводиться замовником за фактично надані послуги протягом 10 календарних днів з дати підписання Акту виконаних робіт на підставі поданих перевізником Акту виконаних робіт (послуг), рахунка-фактури, виставлених перевізником після підписання сторонами Акту виконаних робіт (послуг).

31.01.2023 року представниками ТОВ «Схід Трансойл» та ТОВ «Довіра Ойл» складено Акт №СТ-3 здачі-прийняття робіт (надання послуг) про те, що виконавцем були проведені так роботи (надані такі послуги) за договором від 01.01.2023 року та за рахунком №СТ-11 від 31.01.2023 року: послуги транспортування міжнародних ВП 7522 км, 376100,00 грн (без ПДВ) (т.1 а.с. 152).

Проте судом не встановлено дати надання послуг.

Судом досліджено виписки по рахунках позивача, однак не встановлено здійснення розрахунків за договором №010123/М від 01.01.2023 року.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису

Таким чином, суд погоджується з твердженнями контролюючого органу в даній частині.

Перевіркою також встановлено, що постачальниками дизельного палива та бензину ТОВ «Схід Трансойл» за перевіряємий період виступали ТОВ «Інтекс Інвест» та ТОВ «Окко-бізнес Партнер».

Згідно наданої до перевірки оборотно-сальдової відомості по рахунку 203 за січень 2023 року встановлено, що станом на 01.01.2023 року залишки паливно-мастильних матеріалів складають на суму 0,00 грн, протягом перевіряємого періоду придбано дизельного палива та бензину на суму 1885858,23 грн, списано дизельного палива суму 1 885 858,23 грн. Станом на 31.01.2023 року встановлено залишок дизельного палива на суму 0,00 грн.

ТОВ «Схід Трансойл» до перевірки надало акт списання дизельного палива №СТ-0000001 від 31.01.2023 року на суму 1 885 858,23 грн.

Згідно наданого до перевірки акту списання загальні кількість списаних дизельного палива та бензину становить 39074,25 грн.

Проте, відомості, наведені у акті списання дизельного палива та бензину, за результатами перевірки не підтверджені первинними документами, на підставі яких вони сформовані.

До перевірки надано акти здачі-прийняття робіт з додатком у вигляді реєстру, згідно яких встановлено відхилення в показаннях лічильників пробігу, а саме відхилення між даними пробігу автомобіля між поїздками.

Також, листом від 16.03.2023 року позивач повідомив, що підприємство використовує обладнання автомобільного комплекту «Traker» з 03.05.2017 року для обліку (розрахунку) кілометражу при автомобільних перевезеннях вантажу, у зв`язку з чим не використовує подорожні листи в бухгалтерського обліку.

З метою документального підтвердження посадовій особі ТОВ «Схід Трансойл» було вручено запит №2 про необхідність надання до перевірки інформацію та підтвердження, зокрема, але не виключно, з автомобільного комплекту «Traker» стосовно здійснених маршрутів за період з 01.01.2023 року по 31.01.2023 року з відображенням кілометражу по кожному автомобілю за перевіряємий період.

Разом з листом від 20.03.2023 року ТОВ «Схід Трансойл» повідомило, що надає скріншоти, роздруковані з програми «Traker», а фактично надано витяги з ОАК «Traker» у вигляді таблиці із зазначенням відстані по деяких автомобілях без зазначення показань лічильників на початок та кінець поїздки, а лише зазначено пробіг.

Враховуючи вищевикладене, в ході перевірки позивач не надав: подорожні листи (або інші первинні документи, якими керується підприємство), у яких зазначено, зокрема, марка автомобіля, водій, звідки та куди саме відбувалось перевезення (навантаження), фактичний пробіг автомобіля, покази спідометру, скільки вантажу перевезено (завантажено), який саме вантаж, тощо. Враховуючи зазначене, за результатами перевірки неможливо встановити зміст та обсяг господарських операцій, за якими проведено списання дизельного палива у січні 2023 року.

Також, за рахунок порушень, наведених вище, а саме відсутності CMR в дату складання акту надання послуг (31.01.2023 року) по операціям з надання послуг з перевезення вантажу в адресу ТОВ «Довіра Ойл» неможливо віднести витрати зі списання палива до господарської операції діяльності ТОВ «Схід Трансойл».

На підставі вищевикладеного, в порушення п. 189.1 ст. 189, абз. «г» п. 198.5 ст. 198 ПКУ ТОВ «Схід Трансойл» не нараховані податкові зобов`язання з ПДВ в сумі 132010,07 грн (обсяг дизельного палива та бензину 1885858,23 грн) по ПММ, що не використане в господарській діяльності підприємства, які придбані підприємством та в бухгалтерському обліку списані з рахунку 203 «Паливо» протягом січня 2023 року. Позивачем, у порушення п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПКУ не здійснено реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Позивач не погоджується з таким висновком контролюючого органу та зазначає, що у разі використання палива у власній господарській діяльності, то немає необхідності складати податкову накладну та її реєструвати. Чинним законодавством не встановлено перелік первинних документів, які оформлюються при здійсненні тих чи інших операцій. Податковий орган не врахував, що доказами використання палива у власній господарській діяльності є відносини позивача з ТОВ «Лотус Ойл» за період січня 2023 року, що підтверджується договором про надання послуг перевезення, оборотно-сальдовою відомістю про оплату послуг перевезення у січні 2023 року на користь позивача, актом здачі надання послуг, виписка з рахунка позивача, СМ, звіти використання палива. У січні позивач вклав податкову накладну та акт здачі прийняття-робіт за січень 2023 року. Оскільки перевезення є міжнародними, то позивач надав водію весь запланований обсяг палива на маршрут, у зв`язку з чим склав акт списання палива у січні 2023 року. Законом не заборонено надавати весь обсяг палива для його використання у майбутньому перевезенні. Водій використав усе пальне, що підтверджується CMR, складеними у лютому 2023 року.

Подорожні листи є основним документом, що може підтвердити проїзд транспортного засобу у господарських цілях і, як наслідок, списання паливно-мастильних матеріалів на господарську діяльність.

Відповідно до Закону від 05.07.2011 року №3565-ІV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень у тексті Законів «Про автомобільний транспорт» та «Про дорожній рух» вилучено посилання на подорожні листи будь-яких транспортних засобів.

Таким чином, суб`єкти господарювання, які експлуатують автотранспортні засоби, мають право не виписувати водіям подорожні листи за типовою формою, але за необхідності можуть використовувати скасовану форму подорожніх листів у своїй господарській діяльності.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до Положення від 24.05.1995 року №88 «Про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» (із змінами та доповненнями), документування господарських операцій може здійснюватися із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов`язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Тобто, у разі відсутності затвердженої форми, господарську операцію потрібно документувати самостійно виготовленим документом, який має містити обов`язкові реквізити.

Тобто, підприємець може створювати власну форму первинного документа, а може користуватися і бланками скасованої форми.

Подорожні листи містять інформацію про роботу автомобіля (пробіг, маршрут, дані про водія, дані про автомобіль) і про використання пального (залишки на початок, на кінець, заправку за день, кількість витраченого за день пального). Таким чином, подорожній лист є первинним документом, який фіксує господарську операцію з роботи автомобіля і списання пального.

По тексту позовної заяви зазначено, що, оскільки у тексті Законів «Про автомобільний транспорт» та «Про дорожній рух» вилучено посилання на подорожні листи будь-яких транспортних засобів, відсутня вимога щодо складання подорожніх листів.

У ході проведення перевірки платнику податків вручалися запити про надання інформації та первинних документів для проведення перевірки, зокрема документальне підтвердження списання палива.

По факту ненадання запитуваних під час перевірки документів контролюючим органом складено акт ненадання документів №636/04-36-07-01/32561204 від 14.03.2023 року.

Основним критерієм правильності списання ПММ є можливість, на підставі наявних документів, зробити беззаперечний висновок про те, що витрати фактично понесені та безпосередньо пов`язані з провадженням господарської діяльності.

Списання палива і мастильних матеріалів здійснюється, виходячи з даних про пробіг автомобіля та норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.1998 року №43 «Про затвердження Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті».

Відповідно до статті 20 Закону України «Про автомобільний транспорт» №3492-IV від 23.02.2006 року, у транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи.

За правилами пункту 3.5 Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010 «Про затвердження Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті» перевізники:

1) забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий);

2) зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії;

3) аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а у разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Судом досліджено Акт списання дизельного палива №СТ-0000001 від 31.01.2023 року на суму 1885 858,23 грн (без ПДВ). Аналітичний облік основная деятельность; прочие затраты на сбыт (так зазначено у Акті) (т.1 а.с. 133).

Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 203 за січень 2023 року встановлено, що станом на 01.01.2023 року залишки паливно-мастильних матеріалів складають на суму 0,00 грн, протягом перевіряємого періоду придбано дизельного палива та бензину на суму 1 885 858,23 грн, списано дизельного палива суму 1 885 858,23 грн. Станом на 31.01.2023 року встановлено залишок дизельного палива на суму 0,00 грн

Таким чином, з аналізу наявних у матеріалах справи документів, позивачем не доведено, що витрати зі списання палива пов`язані з господарською діяльністю ТОВ «Схід Трансойл».

Одночасно, в Акті встановлено порушення підпункту «а» п. 187.1 ст. 187 ПКУ в дату виникнення податкових зобов`язань не задекларовано податкові зобов`язання з ПДВ після отримання грошових коштів від ТОВ «Юніт Транс Оіл» та ТОВ «Енерго Логістик». При декларуванні допущено порушення вимог п. 187.1 ст. 187 ПКУ, що призвело до заниження податкових зобов`язань з ПДВ у січні 2023 року на загальну суму 2801300,67 грн.

Так, разом з листом від 20.03.2023 року позивач надав до перевірки договори зворотної фінансової допомоги, листи від ТОВ «Юніт Транс Оіл» та ТОВ «Енерго Логістик» про помилки в призначенні платежів і зміну їх на «поворотна фінансова допомога» та повідомив про відсутність здійснення операцій з постачання сідельних тягачів.

ГУ ДПС не встановлено, що ТОВ «Юніт Транс Оіл» та ТОВ «Енерго Логістик» реєструвало у період 01.01.2023 року по 31.01.2023 року податкові накладні в адресу ТОВ «Схід Трансойл».

Наявність фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Енерго Логістик» підтверджується наступним:

- договори:

1) купівлі-продажу транспортного засобу №0201/2023-1 від 02.01.2023 року на продаж в адресу ТОВ «Енерго Логістик» сідельного тягача марки DAF;

2) купівлі-продажу транспортного засобу №0901/2023-1 від 09.01.2023 року на продаж в адресу ТОВ «Енерго Логістик» сідельного тягача марки DAF;

3) купівлі-продажу транспортного засобу №2812/2022 від 28.12.2022 року на продаж в адресу ТОВ «Енерго Логістик» сідельного тягача марки DAF;

- видаткові накладні, виписані ТОВ «Схід Трансойл» в адресу ТОВ «Енерго Логістик»: №СТ-00015 від 01.02.2023 року, №СТ-0000003 від 01.02.2023 року, №СТ-000005 від 01.02.2023 року, товар сідельний тягач, загальна сума 4800000,00 грн;

- податкові накладні, зареєстровані ТОВ «Схід Трансойл» в адресу ТОВ «Енерго Логістик» у лютому 2023 року: №1, №2, №3 від 01.02.2023 року, товар сідельний тягач, загальна сума 4800000,00 грн.

Наявність фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Юніт Транс Оіл» підтверджується наступним:

- договір купівлі-продажу транспортного засобу №2811/2022-3 від 28.11.2022 року на продаж в адресу ТОВ «Юніт Транс Оіл» спеціалізованої вантажної цистерни;

- видаткова накладна, виписана ТОВ «Схід Трансойл» в адресу ТОВ «Юніт Транс Оіл» №СТ-000013 від 01.12.2022 року, товар спеціалізована вантажна цистерна на загальну суму 997226,00 грн;

- податкові накладні, зареєстровані ТОВ «Схід Трансойл» в адресу ТОВ «Юніт Транс Оіл» №7 та №8 від 28.10.2022 року, №1 від 02.11.2022 року, №2 від 03.11.2022 року, №3, №4, №5 від 04.11.2022 року, №8, №9, №10 від 18.11.2022 року, №17 та №18 від 29.11.2022 року, №1 від 01.12.2022 року.

Контролюючий орган вказав, що зважаючи на наявність діючих договорів купівлі-продажу, наявність видаткових накладних, складених на постачання тих товарів, що зазначені в призначеннях банківських виписок, відсутності початкового сальдо по рахунку 361 «розрахунки з вітчизняними покупцями» станом на 01.01.2023 року, кошти, отримані ТОВ «Схід Трансойл» на банківський рахунок № НОМЕР_1 за період з 01.01.2023 року по 31.01.2023 року можна кваліфікувати як оплата за товар.

Позивачем наголошено, що за січень 2023 року по взаємовідносинам з ТОВ «Юніт Транс Оіл» та ТОВ «Енерго Логістик» відсутнє здійснення операцій з постачання сідельних тягачів, операції щодо автомобіля BMW та напівпричеп-палициостерна, а вбачається поворотна фінансова допомога, яка не потребує складання податкової накладної.

Так, позивачем долучено до матеріалів справи наступні договори:

- поворотної фінансової допомоги №0301/23-1 від 03.01.2023 року, відповідно до якого ТОВ «Юніт Транс Оіл» (позикодавець) зобов`язується надати ТОВ «Схід Трансойл» (позичальник) поворотну безвідсоткову фінансову допомогу, а позичальник зобов`язується використати її для потреб ТОВ «Юніт Транс Оіл» та повернути її у строк до 31.12.2023 року. Сума позики 1750000,00 грн. 04.01.2023 року укладено Додаткову угоду №1 до вказаного договору;

- надання зворотньої допомоги №0301/23 від 03.01.2023 року, за яким ТОВ «Схід Трансойл» (позикодавець) передає ТОВ «Енерго Логістик» (позичальник) грошові кошти, а позичальник приймає від позикодавця їх на умовах зворотньої фінансової допомоги. Розмір допомоги 50000000,00 грн. 04.01.2023 року укладено Додаткову угоду №1 до вказаного договору.

Разом з тим, позивачем долучено до матеріалів справи листи ТОВ «Юніт Транс Оіл» та ТОВ «Енерго Логістик», якими останні просять вважати призначення деяких платежів наступним: «Зворотна фінансова допомога згідно договору №0301/23-1 від 03.01.2023 року. Без ППВ» та «Зворотна фінансова допомога згідно договору №0301/23 від 03.01.2023 року. Без ППВ».

Підпунктом 14.1.257 пунктом 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що фінансова допомога - фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.

Безповоротна фінансова допомога - це:

сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;

сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;

сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;

основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).

Поворотна фінансова допомога - сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов`язковою до повернення.

Представник позивача вказує, що між позивачем та його контрагентами (ТОВ «Юніт Транс Оіл», ТОВ «Енерго Логістик») вбачаються відносини з надання поворотної фінансової допомоги, яка не вимагає складання податкової накладної.

Положеннями пункту 292.11 статті 292 ПК України визначено, що до складу доходу, визначеного цією статтею, не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Як зазначив ВС у постанові від 23.03.2023 року по справі №420/25524/21 за загальним правилом, для цілей бухгалтерського обліку отримана поворотна фінансова допомога є зобов`язанням (пункт 5 П(С)БО 11 «Зобов`язання») та враховуючи те, що вона підлягає погашенню грошовими коштами, таке зобов`язання є фінансовим інструментом (фінансовим зобов`язанням) (пункт 4 П(С)БО 13 «Фінансові інструменти»)

У взаємозв`язку з викладеним, доходи, це збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників).

Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що, жодними доказами по справі, окрім вищевказаних договорів та листів контрагентів позивача щодо зміни призначення платежів, не підтверджено, що грошові кошти, отримані від цих контрагентів були саме зворотною фінансовою допомогою.

У пункті 85.2 статті 85 ПК України закріплено обов`язок платника податків надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Отже, надання платником фінансово-господарських документів під час проведення перевірки є необхідною умовою підтвердження правомірності задекларованих ним показників податкового обліку. Обов`язок платника зберігати документи й надавати їх під час перевірки контролюючому органу кореспондує з компетенцією контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі документів. Ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 ПК України до їх відсутності.

Тобто, наведені норми вимагають наявність документів на час складення податкової звітності, встановлюють правило щодо надання платником податків документів для перевірки, а також юридичний наслідок недотримання цього правила - виключення факту наявності документів на час складення податкової звітності.

Вказане узгоджується з висновком ВС, викладеним у постанові від 08.12.2022 року по справі №804/4958/16.

Суд звертає увагу позивача, що хоча на відповідача покладається обов`язок доведення правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, не виконання ним такого обов`язку не звільняє позивача від обов`язку доведення тих обставин, на яких ґрунтуються його вимоги.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи встановлені, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, обставини справи, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат за подачу позову до суду у відповідності до вимог статті 139 КАС України за наслідками розгляду даної справи не здійснюється.

Керуючись ст. 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід Трансойл» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 23 лютого 2024 року.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

Джерело: ЄДРСР 117311792
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку