open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 905/599/23
Моніторити
Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /31.01.2024/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /17.01.2024/ Господарський суд Донецької області Рішення /15.11.2023/ Господарський суд Донецької області Рішення /15.11.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /13.11.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /18.10.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /17.10.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /26.09.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /29.08.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /03.08.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /31.07.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /21.06.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /19.06.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /22.05.2023/ Господарський суд Донецької області
emblem
Справа № 905/599/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /12.02.2024/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /31.01.2024/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /17.01.2024/ Господарський суд Донецької області Рішення /15.11.2023/ Господарський суд Донецької області Рішення /15.11.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /13.11.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /18.10.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /17.10.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /26.09.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /29.08.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /03.08.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /31.07.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /21.06.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /19.06.2023/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /22.05.2023/ Господарський суд Донецької області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649

_____________________________________________________________________________

У Х В А Л А

20.02.2024 Справа № 905/599/23 Господарський суд Донецької області у складі судді Устимової А.М.

за участю секретаря судового засідання Сизової К.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Комунального підприємства «Покровськтепломережа» №11-161 від 29.01.2024 про відстрочення виконання рішення суду у справі №905/599/23

за позовом Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» в особі Красноармійського управління по газопостачанню та газифікації

до відповідача Комунального підприємства «Покровськтепломережа»

про стягнення заборгованість у сумі 10088324,26грн, з яких основний борг у сумі 4713638,72грн, пеня у сумі 3519904,71грн, 3%річних у сумі 233266,56грн, інфляційні втрати у сумі 1621514,27грн

за участю уповноважених представників сторін:

від стягувача: Шипенко М.С. адвокат, на підставі ордеру АН №91104287 від 03.01.2023

від боржника: Кіш Ю.А., Гордієнко Д.В., в порядку самопредставництва (в режимі відеоконференції)

ВСТАНОВИВ:

17.05.2023 Приватне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» в особі Красноармійського управління по газопостачанню та газифікації (далі ПрАТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ») шляхом направлення через підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Комунального підприємства «Покровськтепломережа» (далі-КП «Покровськтепломережа») про стягнення 10088324,26грн, з яких, основний борг у сумі 4713638,72грн; пеня у сумі 3519904,71грн, 3%річних у сумі 233266,56грн; інфляційні втрати у сумі 1621514, 27грн.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 15.11.2023 у справі №905/599/23 позовні вимоги щодо стягнення заборгованості з оплати вартості наданих послуг розподілу природного газу задоволено частково. Стягнуто з відповідача на користь позивача заборгованість у сумі 10086835,05грн, з яких основний борг у сумі 4713638,72грн, пеня у сумі 3518609,74грн, 3% річних в сумі 233072,32грн, інфляційні втрати у сумі 1621514,27грн, судовий збір в сумі 151302,52грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

17.01.2024 Господарським судом Донецької області видано наказ на примусове виконання вказаного рішення суду.

30.01.2024 через підсистему «Електронний суд» КП «Покровськтепломережа» звернулось до Господарського суду Донецької області з заявою №11-161 від 29.01.2024 про відстрочення виконання рішення суду у справі №905/599/23 на дванадцять місяців, починаючи з дати набрання законної сили рішення. До заяви додані докази її направлення позивачу органами поштового зв`язку.

Ухвалою від 31.01.2024 вказану заяву прийнято до розгляду у судовому засіданні, розгляд призначено на 07.02.2024 року о 13:30 год., ухвала направлена до електронних кабінетів учасників справи в підсистемі «Електронний суд», що підтверджується довідками сформованими у програмі «Діловодство спеціалізованого суду». Також судом учасникам справи направлені телефонограми, які є врученими.

В обґрунтування заяви КП «Покровськтепломережа» посилається на те, що виконання рішення господарського суду істотно ускладняється перебуванням юридичної особи у складному фінансовому стані. Зокрема, підприємство є єдиним постачальником теплової енергії в місті, основним джерелом фінансування якого є кошти оплати наданих послуг з централізованого теплопостачання кінцевими споживачами. Теплова енергія постачається в багатоповерхові будинки (514), дитячі садки (17), лікарні (10), інші державні установи, у місті знаходиться госпіталь, в якому лікуються поранені бійці. Дебіторська заборгованість за спожиту теплову енергію на 01.01.2024 складає 208 000 407,73грн та має стійку тенденцію до її неухильного зростання. Комунальні послуги надаються споживачам за регульованим тарифом, який підприємство не має право змінювати самостійно і який на даний час повністю не відшкодовує собівартості теплової енергії, різниця в тарифах не покривається, внаслідок чого підприємство в господарській діяльності несе прямі збитки.

На зростання дебіторської заборгованості вплинули прийняті органом місцевого самоврядування нормативно-правові акти. Так, рішенням Покровської міської ради Донецької області від 02.03.2022 N?8/26-3 «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади на період дії воєнного стану в Україні», підприємство протягом лютого квітня 2022 року не нараховувало плату за послугу з теплопостачання мешканцям. Невідшкодована сума боргу станом на 01.01.2024 складає 47 927 739,83грн. Розпорядженням Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області від 27.02.2023 року №280рг «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади» з 01.03.2023 року мешканці Покровської міської територіальної громади були звільнені від сплати за послугу з постачання теплової енергії, витраченої на загальнобудинкові потреби опалення для категорії всіх споживачів, які мешкають в багатоповерхових будинках. Невідшкодована сума боргу за період березень, листопад грудень 2023 року станом на 01.01.2024 склала 17 039 827,42грн.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України підприємством оплата за спожитий природний газ на користь ТОВ ГК «Нафтогаз Трейдинг» здійснюється шляхом договірного списання 65% на небюджетний рахунок Постачальника, а 35% грошових коштів перераховується на поточний небюджетний рахунок КП «Покровськтепломережа».

Отримані підприємством кошти відповідно до вимог статей 15, 24 Закону України» в першочерговому порядку спрямовуються на виплату заробітної плати та не можуть бути поставлені в залежність від здійснення інших платежів та їх черговості. Окрім того, підприємство повинно розраховуватися за послуги з поставки електричної енергії, водопостачання. Між тим, кредиторська заборгованість комунального підприємства станом на 01.01.2024 становить 320 328,8 тис. грн, яка складається з заборгованості за природний газ, послуги з розподілу природного газу, постачання та розподіл електричної енергії, водопостачання та водовідведення, за матеріали для поточного ремонту та усунення аварійних ситуацій тощо. На виконання Закону України «Про заходи на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» від 03.11.2016 №1730-VIII, КП «Покровськтепломережа» включено до Реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії. На виконання Закону підприємством укладено 7 договорів реструктуризації з АТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» від 20.10.2022, строком виконання до 30.09.2029.

Враховуючи періодичний (сезонний) характер надання КП «Покровськтепломережа» послуг постачання теплової енергії, надходження додаткових коштів підприємству є непередбачуваним. При цьому, фінансування заявника знаходиться в певній залежності від Засновника, в даний час - військової адміністрації, а також держави щодо відшкодування різниці в тарифах за надану послугу з постачання теплової енергії.

01.02.2024 через підсистему «Електронний суд» від ПрАТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» надійшли заперечення на заяву КП «Покровськтепломережа» про відстрочення виконання судового рішення, в яких стягувач просить суд відмовити у задоволенні заяви КП «Покровськтепломережа». Зокрема, стягувач зазначив, що наявність дебіторської заборгованості не є об`єктивними, непереробними, винятковими обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення. Боржник не надає суду докази на підтвердження відсутності на банківських рахунках, як щоденно, так і помісячно грошових коштів. Укладення договорів реструктуризації заборгованості з АТ «Нацiональна акцiонерна компанiя «Нафтогаз України» надає можливість стверджувати, що боржник має можливість акумулювання власних грошових коштів через узгоджені графіки здійснення платежів. Заявником не доведено, що ним вчинені належні заходи, реально направлені на зменшення дебіторської заборгованості, в тому числі, в примусовому порядку відносно споживачів юридичних осіб, а також докази покращення його фінансового стану у майбутньому через 12 місяців. В межах окремих судових справ заявник свідомо не вчиняє дії, направлені на стягнення з боржників заборгованості за надані послуги з теплопостачання, оскільки мають місце випадки відкликання позовних заяв після звернення до суду з позовами.

На думку стягувача, у випадку прийняття судом рішення про надання боржнику відстрочки виконання судового рішення, порушиться принцип рівності сторін, не будуть дотримані гарантії балансу інтересів стягувача і боржника, оскільки фінансовий стан стягувача також є досить важким: він, як і боржник, знаходиться в несприятливих умовах у зв`язку з повномасштабною військовою агресією Російської Федерації проти України. Зокрема, станом на 01.11.2023 внаслідок збройної агресії попередня загальна вартість активів підприємства, що було знищено або пошкоджено складає 1 235 572,20 тис. грн, вартість запасів стягувача, розташованих на непідконтрольній території, станом на 31.12.2022 складала 32 583,0 тис. грн. Торговельна дебіторська заборгованість населення за природний газ станом на 31.12.2022 складає 3 283 107,0 тис. грн., в т.ч. 3 150 435, 0 тис. грн. заборгованість населення на підконтрольній Україні території, 132 672,0 тис.грн. заборгованість населення на тимчасово окупованій території. Торговельна дебіторська заборгованість населення за розподіл природного газу станом на 31.12.2022 складала 130 347,0 тис. грн. У 2022 році фінансові результати Товариства характеризуються як негативні, а саме, збиток склав 3691 646,0 тис.грн, що майже у 3 рази більш, ніж збиток у 2021 році. За змістом Звіту про фінансові результати за 9 місяців 2023 підприємством отримано чистий збиток в сумі 619 897,0 тис. грн. Статтею 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» № 2479 від 29.07.2022 р., заборонено підвищення тарифів на послуги з розподілу природного газу для всіх категорій споживачів, внаслідок чого стягувач вимушений застосовувати тарифи, затверджені Постановою НКРЕКП «Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу № 2746 від 22.12.2021, структура яких не враховує реальний обсяг витрат на здійснення такої діяльності. Підприємство віднесено до об`єктів критичної інфраструктури, що підтверд

Крім того, стягувач зазначає, що вимоги заяви про відстрочення виконання рішення суду, а саме, відстрочення на 12 місяців з дня набрання рішенням законної сили, не узгоджується з вимогами ч. 5 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України (далі- ГПК України), та направлене на відстрочення виконання рішення суду на понадграничний строк, встановлений законом, що є неприпустимим.

09.02.2024 через підсистему «Електронний суд» від боржника надійшла відповідь на заперечення, в якій останній, окрім наведеного вище, зазначає, що доказом на підтвердження сплати заборгованості через 12 місяців є лист начальника Покровської міської військової адміністрації щодо виділення коштів на відшкодування витрат КП «Покровськтепломережа» за постачання теплової енергії у розмірі 95 913 567,23грн наприкінці 2024 або на початку 2025. Підприємством станом на 01.01.2024 подано заяв про видачу судових наказів у кількості 185 шт. на загальну суму 2 306 448,75грн та позовних заяв у кількості 12 шт. на суму 3026582,57грн. Після отримання виконавчих документів підприємство позбавлено можливості здійснювати вплив на примусове виконання судових наказів, це виключна компетенція державних виконавців, стягнення здійснюється дуже повільно. Компромісного варіанту розстрочення наявної заборгованості зі стягувачем не було знайдено.

У зв`язку із перебуванням судді Устимової А.М. з 06.02.2024 по 09.02.2024 у відпустці за сімейними обставинами, судове засідання призначене на 07.02.2024 року о 13:30 год. не відбулось, про що сторони повідомлені.

Ухвалою від 12.02.2024 судове засідання призначено на 20.02.2024 року о 14:00 год. Ухвала направлена до електронних кабінетів учасників справи в підсистемі «Електронний суд», що підтверджується довідками сформованими у програмі «Діловодство спеціалізованого суду». Також судом учасникам справи направлені телефонограми, які є врученими.

20.02.2024 КП «Покровськтепломережа» через підсистему «Електронний суд» направлено до суду клопотання про долучення доказів, а саме, довідки щодо наявності дебіторської та кредиторської заборгованості станом на 01.02.2024, довідки щодо штатних працівників КП «Покровськтепломережа».

Ухвалою від 20.02.2024 задоволено клопотання представників боржника про участь у судовому засіданні, що призначене на 20.02.2024 року о 14:00 год, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Представник стягувача у судове засідання 20.02.2024 з`явився, підтримує заперечення проти задоволення заяви про відстрочення виконання рішення суду, просить у її задоволенні відмовити у повному обсязі, вказує, що за час з моменту ухвалення судового рішення боржником не сплачувались будь-які грошові кошти на його виконання та відсутні об`єктивні докази, у разі надання відстрочки виконання, що боржник матиме таку можливість у майбутньому.

Представники боржника у судове засідання 20.02.2024 з`явились у режимі відеоконференції, наполягають на задоволенні заяви у повному обсязі з підстав в ній зазначених, вказують, що грошові кошти, що акумулюються на рахунках підприємства насамперед направляються на оплату заробітної плати, на ремонт пошкоджених внаслідок обстрілів мереж теплопостачання міста, розмір таких коштів є вкрай недостатнім, інші витрати підприємства покриваються за рахунок грошових коштів місцевого бюджету.

Ухвалення рішення суду відбулось у нарадчій кімнаті у порядку статей 219-220 ГПК України.

Дослідивши представлені в порядку статті 74 ГПК України докази, вивчивши матеріали, доводи заяви та подані заперечення, суд дійшов висновку, що вимоги заяви про відстрочення виконання рішення суду підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно частини першої статті 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012). Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 №1 1-рп/2012). Таким чином, право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

Як стверджував представник стягувача під час судового засідання, органами державної виконавчої служби відкрито виконавче провадження щодо виконання у примусовому порядку наказу суду від 17.01.2024 у справі №905/599/23.

Правове регулювання підстав відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, зміни способу та порядку виконання судового рішення здійснюється ст. 331 ГПК України, згідно з якою за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору; стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом. Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.

Таким чином, законодавець у будь-якому випадку пов`язує відстрочення виконання судового рішення у судовому порядку з об`єктивними, непереборними, винятковими обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення.

Питання про задоволення заяви про відстрочку виконання рішення суду вирішується судом в кожному конкретному випадку, виходячи з особливого характеру обставин справи, що унеможливлюють чи ускладнюють виконання рішення.

Вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо. При цьому, господарський суд повинен врахувати можливі негативні наслідки як для боржника, так і для стягувача.

При розгляді заяв щодо відстрочки виконання рішення суд повинен виходити із дотриманням балансу інтересів сторін, які приймають участь у справі, а також із міркувань доцільності та об`єктивної необхідності надання саме таких строків відтермінування виконання рішення в цілому. При цьому, суд повинен враховувати можливі негативні наслідки для боржника при виконанні рішення у встановлений строк. Однак, надання відстрочки виконання рішення суду не може створювати занадто або безпідставно привілейовані умови для боржника.

Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне підприємство «Покровськтепломережа» зареєстровано за адресою: 85300, Донецька область, м. Покровськ, вулиця Захисників України, будинок 4а.

Згідно Статуту підприємство засновано Красноармійською (Покровською) міською радою (Засновник) і діє відповідно, зокрема, рішень Покровської міської ради і її виконавчого комітету, виданих в межах їх повноважень і компетенції. Метою діяльності підприємства є, зокрема, виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії пари та гарячої води на платній основі підприємствам, установам, організаціям, приватним підприємцям та іншим суб`єктам підприємницької діяльності і населенню (міститься у мережі Інтернет у відкритому доступі за посиланням https://pokrovsk-rada.gov.ua/upload/editor/statut_kp.pdf).

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Приватне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» зареєстровано за адресою: 84313, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Південна, буд.1,а. Красноармійське управління по газопостачанню та газифікації, що безпосередньо надавало послуги з розподілу природного газу, за адресою: 85300, Донецька область, м. Покровськ, вулиця Бандери Степана, будинок 154. Основним видом діяльності підприємства КВЕД 35.22 є розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи.

Згідно п.2.2 Статуту підприємства, що міститься у мережі Інтернет у відкритому доступі за посиланням https://oblgaz.donetsk.ua/files/public-information/founders/statute-2021.pdf, визначено предмет(основні види діяльності) підприємства, до яких у п.2.2.1 віднесено розподілення та постачання газу.

Пункт 1.2 Положення про Красноармійське управління по газопостачанню та газифікації, що міститься у мережі Інтернет у відкритому доступі за посиланням https://oblgaz.donetsk.ua/files/public-information/founders/krasnoarmeysk_ugg_state.pdf, визначено, що Красноармійське управління по газопостачанню та газифікації за своєю організаційно-правовою формою є Відокремленим структурним підрозділом ПАТ ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ із правовим статусом суб`єкта без права юридичної особи, здійснює частину делегованих господарських функцій ПАТ ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ відповідно до мети (цілей), завдань та предмету діяльності ПАТ ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ. Предметом діяльності Відокремленого структурного підрозділу є: п.2.4.1. розподілення та постачання газу, зокрема: п. 2.4.1.1.розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи, для задоволення потреб споживачів природного газу, відповідно до отриманих від газотранспортних організацій поставлених обсягів; п.2.4.1.2. розподіл природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ, на території, яку обслуговує Відокремлений структурний підрозділ в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ.

Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, що затверджений Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 введено воєнний стан. Строк воєнного стану неодноразово продовжувався. Востаннє Указом Президента України від 5 лютого 2024 року N 49/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", що затверджений відповідним Законом, строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 14.02.2024 на 90 діб.

Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, який затверджений наказом № 309 від 22.12.2022 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, встановлено, що до території можливих бойових дій з 24.02.2022 відноситься як Краматорська міська територіальна громада, так і Покровська міська територіальна громада.

Відповідно, як боржник, так і стягувач та його відокремлений підрозділ зареєстровані та ведуть господарську діяльність на території, що на даний час віднесена до території можливих бойових дій та несуть відповідні негативні наслідки пов`язані з ускладненням такої діяльності, обстрілами, що спричиняють втрату, пошкодження майна та обладнання, необхідність їх невідкладного ремонту.

Одночасно, діяльність боржника у вказаних обставинах все ж обумовлена певними особливостями.

Зокрема, рішенням Покровської міської ради Донецької області №8/26-3 від 02.03.2022 «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади на період дії воєнного стану в Україні» (https://e-petition.bissoft.org/uploads/yeas_and_nays/attachment/file/97915/8-26-3________________________.pdf) на період дії воєнного стану в Україні звільнено: 1.1. мешканців Покровської міської територіальної громади від сплати за житлово-комунальні послуги, а саме: - послуги з теплопостачання; - послуги з водопостачання та водовідведення; - послуги з вивозу твердих побутових відходів. Встановлено керівникам комунальних підприємств, що надають житловокомунальні послуги, зазначені в п.п.1.1. цього рішення, не нараховувати плату за надання послуг мешканцям Покровської міської територіальної громади, починаючи з 01.02.2022. Департаменту фінансово-економічної політики та управління активами Покровської міської ради Донецької області під час внесення змін до бюджету Покровської міської територіальної громади на 2022 рік враховувати відшкодування втрат комунальних підприємств згідно підтверджуючих документів.

Згідно з розпорядженням Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області №280рг від 27.02.2023 «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади» ( https://drive.google.com/file/d/1eNzWxoepRkUBDh1x4M4q6xnLqo2pe9Sd/view) з 01.03.2023 мешканців Покровської міської територіальної громади звільнено від сплати за послугу з постачання теплової енергії, витраченої на загальнобудинкові потреби опалення для категорії всіх споживачів, які мешкають у багатоповерхових будинках; мешканці були звільнені від сплати за послугу з постачання теплової енергії, витраченої на загальнобудинкові потреби опалення всіх категорій споживачів, які мешкають в багатоповерхових будинках. Витрати, понесені Комунальним підприємством «Покровськтепломережа» у зв`язку з прийнятим розпорядженням, віднести до витрат на загальнобудинкові потреби і здійснити їх відшкодування за рахунок коштів місцевого бюджету. КП «Покровськтепломережа» встановлено надати Покровській міській військовій адміністрації підтверджуючи документи щодо втрат в результаті звільнення споживачів від нарахування плати за послугу з постачання теплової енергії, витраченої на загально будинкові потреби.

Таким чином, на даний час КП «Прокровськтепломережа» не нараховується плата за надання послуг з теплопостачання споживачам, які мешкають на території Покровської міської територіальної громади, у тому числі, в багатоповерхових будинках.

Відшкодування вказаних втрат, які за розрахунком боржника на 01.01.2024 становлять 17 039 827,42грн та 47 927 739,83грн відповідно, на даний час не здійснювалось.

Зокрема, внаслідок звернення боржника з цього приводу Покровська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області у листі №01-30-0348 від 06.02.2024 повідомила, що питання виділення бюджетних коштів на відшкодування витрат КП «Покровськтепломережа» за двома підставами здійснення перерахунку плати за постачання теплової енергії у розмірі 95 913 567,23грн. (а саме, за рішенням Покровської міської ради Донецької області від 02.03.2022 р. №8/26-3 «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади на період дії воєнного стану в Україні» від та розпорядженням начальника Покровської міської військової адміністрації від 27.02.2023 року № 280рг «Про підтримку мешканців Покровської міської територіальної громади») планується розглядати наприкінці 2024 - на початку 2025.

Відповідно до положень Закону України «Про заходи на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» №1730-V111 від 03.11.2016, КП «Покровськтепломережа» бере участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, включено до відповідного Реєстру.

20.10.2022 КП «Покровськтепломережа» укладено 7 договорів реструктуризації з АТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»: договір №29/3/1730-Р3 на суму 55 003 094,09 грн.; - договір №29/4/1730-Р3 на суму 20 813 510,81 грн.; - договір № 29/5/1730-Р3 на суму 10 653 299,13 грн.;- договір №29/6/1730-Р3 на суму 284 955,57 грн.; - договір №29/7/1730-Р3 на суму 6 768 464,14 грн.; - договір № 29/8/1730-РЗ на суму 4 247 122,70грн.; - договір №29/9/1730-РЗ на суму 3 473 323,15 грн. Копії вказаних договорів надані в якості додатків до заяви. Оплата за вказаними договорами має відбуватись до 30.09.2029.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України № 812 від 19.07.2022 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам» із змінами, що внесені постановою №896 від 22.08.2023, теплопостачальні та теплогенеруючі організації, які включено до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості згідно із Законом України Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, після 1 вересня 2023 р. та які придбавають (або мають намір придбавати) природний газ у постачальника, на якого Кабінетом Міністрів України покладено спеціальні обов`язки відповідно до Закону України Про ринок природного газу, зобов`язані протягом п`яти робочих днів з дати включення їх до зазначеного реєстру відкрити в органах Казначейства небюджетні рахунки для розподілу коштів, що надійшли на їх поточні рахунки, відкриті в банках, у вигляді плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води та для проведення відповідних платежів (пп.7 п.3-1); кошти, що надійшли від банків протягом поточного операційного дня на небюджетні рахунки теплопостачальних та теплогенеруючих організацій для розподілу, перераховуються органами Казначейства до 17-ї години згідно з таким розподілом: 65 відсотків - на небюджетний рахунок товариства з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг, відкритий в органі Казначейства; 35 відсотків - на небюджетні рахунки теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, відкриті в органах Казначейства для проведення платежів(пп.10 п.3-1).

Як наслідок, КП «Покровськтепломережа» оплата за спожитий природний газ на користь ТОВ ГК «Нафтогаз Трейдинг», що є постачальником природного газу, здійснюється шляхом договірного списання 65% на небюджетний рахунок Постачальника, а 35% грошових коштів перераховується на поточний небюджетний рахунок КП «Покровськтепломережа».

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про ціни і ціноутворення" Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов`язані відшкодувати суб`єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів. Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.

КП «Покровськтепломережа» комунальні послуги надаються споживачам за регульованим тарифом.

Як свідчить представлений заявником розрахунок, заборгованість з різниці між фактичними витратами та тарифами на теплову енергію, послуги з централізованого опалення, постачання гарячої води перед підприємством складає: 76059378,16 грн для населення, 15641824,84 грн. для бюджетних установа, 4045685,85 грн. для інших споживачів.

Досліджуючи питання фінансового стану підприємства в цілому суд приймає до уваги дані, які наведені у бухгалтерській довідці підприємства: станом на 01.02.2024 у КП «Покровськтепломережа» наявна дебіторська заборгованість за послугу з постачання теплової енергії всього складає 236 749,1 тис. грн, у тому числі населення 208 773,3 тис. грн, бюджетних установ 16 782,1 тис. грн, інших споживачів 11 193,7 тис. грн; заборгованість за товари, роботи та послуги: ДТ - 112,0 тис. грн, КТ - 377380,6 тис. грн., у тому числі за енергоносії: природний газ- 340561,0 тис грн, послуга з розподілу природного газу- 6291,4 тис. грн, постачання електроенергії-17648,1 тис. грн, послуга з розподілу електричної енергії та реактивна електрична енергія 4856,4 тис.грн.

Станом на 01.01.2024 дебіторська заборгованість споживачів перед КП «Прокровськтепломережа» становила 208 000407,73 грн, що вбачається з інформаційної довідки, що надана безпосередньо до заяви. Кредиторська заборгованість підприємства станом на 01.01.2024р. становила 320328,8 тис.грн. у тому числі: природний газ (НАК «Нафтогаз України» договори реструктуризації заборгованості, штрафні санкції, ТОВ «ГК «Нафтогаз трейдинг» за всіма категоріями споживачів) 320313,20 тис. грн, послуга з розподілу природного газу 4713,6 тис.грн., електроенергія (постачання та розподіл) - 13973,2 тис.грн, одопостачання та водовідведення - 369,0 тис.грн, матеріали для поточного ремонту та усунення аварійних ситуацій, 1385,4 тис. грн.

Тобто, має місце зростання розміру як дебіторської, такі кредиторської заборгованості.

За даними бухгалтерської довідки КП «Покровськтепломережа» згідно звіту з праці №1-ПВ чисельність штатних працівників -337 чол. за грудень 2023 року середньооблікова. Фонд оплати праці штатних працівників 6796,0 тис. грн.

Як стверджував керівник КП «Покровськтепломережа» під час судового засідання за результатами господарської діяльності підприємство отримує щомісячно суму, яка дорівнює приблизно розміру фонду заробітної плати підприємства, всі інші витрати сплачуються за рахунок коштів дотацій місцевого бюджету, які на даний час надаються Покровською міською військовою адміністрацією Покровського району Донецької області.

Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку, що господарська діяльність КП «Покровськтепломережа», яке є підприємством, що використовує отриманий природний газ для виробництва та забезпечення безперебійного постачання теплової енергії споживачам: населенню і юридичним особам (дитячим, шкільним та медичним установам) для потреб опалення, має надважливе соціальне значення для м. Покровськ, чисельність якого складає більше 60000 осіб.

Утворенню та накопиченню заборгованості комунального підприємства перед ПрАТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» за надані послуги розподілу природного газу сприяли обставини, які не залежать безпосередньо від господарської діяльності боржника, зокрема, отримання прибутку від господарської діяльності якого значною мірою залежить від розрахунків споживачів за отриману послугу, заборгованість яких збільшується з огляду на обставини функціонування господарюючих суб`єктів в умовах воєнного стану. Також засновником комунального підприємства прийняті рішення, яким зобов`язано підприємство не нараховувати оплату за послугу з теплопостачання для мешканців територіальної громади на період дії воєнного стану, однак прийняті на себе зобов`язання з відшкодування вартості таких послуг, що фактично надавались, не виконані. Підприємством комунальні послуги надаються споживачам за регульованим тарифом, при цьому має місце значна заборгованість з компенсації різниці в тарифах. При цьому, боржник також самостійно не визначає порядок розподілу коштів, які надійшли на його рахунок, має фактично можливість використовувати виключно 35% від такої суми.

Зважаючи на специфіку роботи та характер обставин, в яких вимушений діяти заявник, значне одноразове фінансове навантаження при примусовому виконанні рішення суду (сукупна сума, яка підлягає стягненню складає 10086835,05грн та судовий збір 151302,52грн) не виключає загрози можливості зупинення виробничої діяльності комунального підприємства в цілому через дефіцит обігових коштів, що призведе до вкрай негативних наслідків для життєдіяльності міста під час опалювального сезону. Арешт рахунків при примусовому стягненні наявної заборгованості з КП«Покровськтепломережа» унеможливить обслуговування котелень підприємства та ліквідації аварійних ситуацій, що остаточно призведе до повного їх зупинення і припинення теплопостачання в м. Покровськ у період опалювального сезону 2024/2025.

Наведені вище факти, на переконання суду, дають підстави вважати, що мають місце обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим на даний час, що є підставою для застосування визначеної ст. 331 Господарського процесуального кодексу України процедури відстрочення виконання судового рішення.

Аналізуючи заперечення ПрАТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» з приводу вимог заяви суд звертає увагу на те, що останній слушно посилається на відсутність доказів на підтвердження того, яка сума наявна на рахунках боржника та час розгляду заяви, одночасно суд вважає, що сукупний обсяг досліджених доказів дозволяє стверджувати, що боржник знаходиться у вкрай складному фінансовому стані, який погіршується, фактично є дотаційним підприємством. Конкретна сума на рахунку на дату звернення з заявою потребує співвіднесення з наявністю грошових зобов`язань підприємства, що повинні бути виконані на цю дату, як то, зобов`язання з оплати заробітної плати, кошти на відновлення пошкодженого та аварійного обладнання та мереж. Боржник під час судового засідання підтверджує факт отримання грошових коштів від контрагентів та споживачів, однак вказує, що має можливість користуватись тільки 35% обігових коштів, орієнтовно сума на місяць дорівнює розміру фонду оплати праці на підприємстві, не покриває інших витрат підприємства.

Стосовно посилання стягувача на неналежний порядок ведення на КП «Покровськтепломережа» роботи щодо стягнення заборгованості у судовому порядку, а саме, численних випадків звернення до суду після відкриття провадження у справі з заявами про повернення позовних заяв, суд вказує, що організація такої роботи на підприємстві віднесена до виключної компетенції його керівництва. Згідно пояснень представника боржника у судовому засіданні причиною виникнення таких ситуацій було досягнення з боржниками домовленостей стосовно добровільного погашення заборгованості, що була предметом позовів, домовленості останніми виконувались, що сприяло нормалізації діяльності підприємства.

Суд акцентує увагу стягувача, що всі суми сплаченого судового збору при зверненні з такими позовами (справи №905/15/24, №905/1080/23, №905/1478/23) повернуті судом з державного бюджету України за клопотанням КП «Покровськтепломережа».

Господарський суд наголошує на тому, що надання відстрочки не звільняє від виконання судового рішення і спрямоване на зменшення негативних наслідків для боржника при одночасному досягненні інтересу для кредитора, оскільки сприяє в повному обсязі виконанню судового рішення.

На думку суду, з огляду на встановлені обставини, надання відстрочення виконання судового рішення, за умови добросовісної поведінки боржника, забезпечить боржнику можливість аккумулювання та поступового погашення присуджених до стягнення сум без значного одноразового фінансового навантаження, а стягувачу - можливість реального отримання грошових коштів шляхом сплати суми заборгованості, суми, на яку заборгованість збільшилась внаслідок знецінення грошових коштів, та штрафних санкцій за порушення виконання зобов`язання, що й є метою захисту права у судовому порядку, та відповідає інтересам сторін.

Суд при прийнятті рішення приймає до уваги, що обумовлена повномасштабною військовою агресією Російської Федерації проти України тяжка економічна ситуація має загальнодержавний характер та негативно впливає на показники господарської діяльності і фінансового стану всіх суб`єктів господарювання, у тому числі й стягувача.

На підтвердження скрутного фінансового стану підприємства ПрАТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ» надано суду фінансову звітність за 2021, 2022 роки, 9 місяців 2023 року, з даних якої вбачається, що збитки стягувача є істотними, також систематично збільшуються, за змістом Звіту про фінансові результати за 9 місяців 2023 позивачем отримано чистий збиток в сумі 619 897,0 тис. грн. Загальний рівень розрахунків за всіма категоріями споживачів за період січень-квітень 2022 складав 29,5%. Торговельна дебіторська заборгованість населення за природний газ станом на 31.12.2022 складає 3 283 107,0 тис. грн., в т.ч. 3 150 435, 0 тис. грн. заборгованість населення на підконтрольній Україні території, 132 672,0 тис.грн. заборгованість населення на тимчасово окупованій території, заборгованість населення за розподіл природного газу станом на 31.12.2022 складала 130 347,0 тис. грн. Крім того, станом на 01.11.2023 внаслідок збройної агресії проти України попередня загальна вартість активів позивача, що було знищено або пошкоджено складає 1 235 572,20 тис. грн.

При цьому, стягувач зазначає, що підприємство виконує важливу стратегічну та соціальну функцію, здійснює розподіл природного газу та постачання природного газу для побутових та непобутових споживачів в межах Донецької області, забезпечує функціонування ринку природного газу на відповідній території. За змістом Закону України «Про критичну інфраструктуру» №1882-IX від 16.11.2021, постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання об`єктів критичної інфраструктури» №1109 від 09.10.2020, підприємство позивача належить до об`єктів критичної енергетичної інфраструктури України.

Суд погоджується з доводами стягувача щодо тривалого строку невиконання з боку боржника грошових зобов`язань, зокрема, заборгованість, що була предметом спору, виникла за період березень-травень 2022, рішення щодо її стягнення судом ухвалено 15.11.2023, але до даного часу будь-які грошові кошти на її погашення спрямовані не були, що підтверджено представниками боржника у судовому засіданні.

Згідно з ч. 5 ст. 331 ГПК України розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.

У заяві боржник просив про надання відстрочки виконання рішення суду у справі №905/599/23 на дванадцять місяців, починаючи з дати набрання законної сили рішення.

Стягувач у запереченнях доцільно посилається на той факт, що вказана вимога заяви суперечить приписам ч.5 ст.331 ГПК України.

Оскільки рішення господарського суду Донецької області по справі №905/599/23 ухвалено 15.11.2023, суд дійшов висновку, що має право на надання відстрочки виконання даного рішення тільки до 15.11.2024 включно.

Вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення в контексті балансу інтересів сторін та можливості поновлення порушеного права стягувача у співвідношенні до можливості відповідача забезпечити таке поновлення суд дійшов висновку, що за встановлених обставин, які дають право на відстрочку виконання рішення, виконання судового рішення слід відстрочити на 7 місяців з дати його ухвалення, до 15.06.2024, що на думку суду, сприятиме належному виконанню рішення та унеможливить виникнення реальної загрози часткового зупинення діяльності підприємства боржника. Частина такого строку (2 місяці) перебуває поза межами опалювального періоду, що надасть можливість більш ефективного акумулювання коштів.

Боржник вказує, що з метою стягнення дебіторської заборгованості станом на 01.01.2024 ним подано 185 заяв про видачу судових наказів на загальну суму 2 306 448,75грн та 12 позовних заяв у на суму 3026582,57грн, виконавчі документи скеровуються до органів державної виконавчої служб. Боржник і в подальшому планує ведення активної претензійно-позовної роботи.

Незважаючи на те, що виконання судових рішень у примусовому порядку перебуває за межами контролю КП «Покровськтепломережа», оскільки віднесено до виключної компетенції органів державної виконавчої служби, факт того, що грошові кошти у такий спосіб боржником частково отримуються останнім не заперечується, що свідчить про можливість акумулювання останніх з метою виконання рішення суду.

Ствердження КП «Покровськтепломережа», що виконання судового рішення можливо виключно за рахунок виділення бюджетних коштів на відшкодування витрат КП «Покровськтепломережа» за постачання теплової енергії мешканцям м.Покровськ у розмірі 95913 567,23грн, що гарантується листом №01-30-0348 від 06.02.2024 Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області, суд оцінює критично.

Зокрема, виходячи з його змісту, вказаний лист містить інформацію, що питання виділення бюджетних коштів на відшкодування витрат КП «Покровськтепломережа» у вказаній сумі Покровська міська військова адміністрація планує розглядати наприкінці 2024 - на початку 2025, що свідчить про те, що вказаний строк обумовлює саме момент розгляду вказаним органом питання щодо можливості здійснення такого відшкодування, а не здійснення самого відшкодування. Тобто, мова у листі йде про ймовірність, а не про гарантію.

Крім того, припускаючи факт виділення коштів у період, що визначений у листі, максимально можливий строк надання відстрочки судом до 15.11.2024, тоді як кінцевий строк, визначений листом початок 2025, що свідчить про наявність ймовірності того, що на дату максимально можливої дати відстрочення виконання рішення суду вказані грошові кошти не будуть отримані боржником, та відновлення порушеного права стягувача так і не буде гарантовано.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення заяви Комунального підприємства «Покровськтепломережа» №11-161 від 29.01.2024 про відстрочення виконання рішення Господарського суду Донецької області від 15.11.2023 у справі №905/599/23, відстрочка надається строком у 7 місяців з дати його ухвалення, до 15.06.2024 включно, у задоволенні решти вимог заяви суд відмовляє.

Керуючись статтями ст.ст. 233-235, 331 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Заяву Комунального підприємства «Покровськтепломережа» №11-161 від 29.01.2024 про відстрочення виконання рішення Господарського суду Донецької області від 15.11.2023 у справі №905/599/23 задовольнити частково.

Відстрочити виконання рішення Господарського суду Донецької області від 15.11.2023 у справі №905/599/23 до 15.06.2024 включно.

У задоволенні решти вимог заяви відмовити.

Вступну та резолютивну частини ухвали проголошено у судовому засіданні 20.02.2024.

Повний текст ухвали суду підписано 26.02.2024.

Ухвала набрала законної сили 20.02.2024 та може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду у строк та в порядку, передбаченому ст.ст. 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя А.М. Устимова

Джерело: ЄДРСР 117275182
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку