open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 906/540/23
Моніторити
Постанова /04.04.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.03.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Постанова /27.02.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /22.11.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /26.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /26.09.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /01.09.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /24.08.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /05.07.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /30.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /14.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /12.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /22.05.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /21.04.2023/ Господарський суд Житомирської області
emblem
Справа № 906/540/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /04.04.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.03.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Постанова /27.02.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2024/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /22.11.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /26.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.10.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /26.09.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /01.09.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /24.08.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /05.07.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /30.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /14.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /12.06.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /22.05.2023/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /21.04.2023/ Господарський суд Житомирської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року Справа № 906/540/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Розізнана І.В. , суддя Мельник О.В.

без виклику (повідомлення) учасників справи

розглянувши апеляційну скаргу Овруцької міської ради Житомирської області на рішення Господарського суду Житомирської області, ухвалене 22.11.2023 суддею Кравець С.Г., повне рішення складено 01.12.2023, у справі № 906/540/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомирська обласна енергопостачальна компанія"

до Овруцької міської ради Житомирської області

за участю у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Техмолпром"

2) Військової частини НОМЕР_1

3) Міністерства оборони України

про стягнення 246 722,14 грн

В квітні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовом до Овруцької міської ради Житомирської області про стягнення 246 722,14 грн за договором № 15-0187 про постачання електричної енергії споживачу від 21.04.2022 за період з квітня по жовтень 2022 року, а також судових витрат /т. 1 а.с. 1-9/.

Господарський суд Житомирської області ухвалою від 14.06.2023 залучив до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Техмолпром" і Військову частину НОМЕР_1 .

Господарський суд Житомирської області ухвалою від 01.09.2023 залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Міністерство оборони України.

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" до Овруцької міської ради Житомирської області про стягнення 246 722,14 грн задоволено.

Стягнуто з Овруцької міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомирська обласна енергопостачальна компанія": - 246 722,14 грн заборгованості за електричну енергію, - 3 700,83 грн витрат на оплату судового збору, - 30 000,00 грн витрат на правничу допомогу /т. 1 а.с. 268-273/.

Відповідач Овруцька міська рада Житомирської області, не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обгрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає:

- між ТОВ "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" та Овруцькою міською радою Житомирської області був укладений договір № 15-0187 про постачання електричної енергії споживачу від 21.04.2022 за адресою вул. Б. Хмельницького,92, м. Овруч, Коростенського району Житомирської області;

- зазначений договір постачання не може визначати Овруцьку міську раду як споживача (користувача) електричної енергії за адресою вул. Б.Хмельницького, 92, м. Овруч, Житомирської області, у зв`язку з тим, що Овруцькою міською радою вказаний договір був укладений з метою забезпечення електропостачання об`єкта за адресою вул. Б.Хмельницького, 92, м. Овруч, Житомирської області, де на час укладання договору та на даний час розміщувалась та розміщується військова частина НОМЕР_1 , що використовує об`єкт, всі електроприлади, електроприймачі та електромережу для потреб оборони;

- вказаний договір Овруцькою міською радою укладено під тиском реальної воєнної небезпеки зі сторони республіки Білорусь та наявного розуміння про негайне і належне забезпечення побуту військовослужбовців ЗСУ та відсутності на час укладання вказаного договору прямої домовленості про постачання електроенергії між відповідачем та військовою частиною через наявність необгрунтованої відмови відповідача про постачання електроенергії військовій частині;

- негативним наслідком зазначеного договору для Овруцької міської ради є нарахування позивачем коштів за нібито за спожиту Овруцькою міською радою електроенергію за адресою вул. Б.Хмельницького, 92, м. Овруч, Житомирської області, наслідком чого є потенційне та безпідставне завдання матеріальної шкоди Овруцькій міській раді Житомирської області в розмірі нарахованої заборгованості за неспожиту електроенергію;

- Овруцька міська рада не споживала та не використовувала електроенергію за договором № 15-0187 про постачання електричної енергії, зазначений договір укладений з порушенням відповідачем норм ст. 1 ЗУ "Про ринок електричної енергії", п.п. 1.1.2, п.п. 3.2.12, п.3.2 "Правил роздрібного ринку електричної енергії";

- належним споживачем електроенергії є військова частина НОМЕР_1 , яка використовувала та використовує електроенергію за адресою вул. Б.Хмельницького, 92, м. Овруч;

- позивач не заявляв клопотання про заміну відповідача у справі - Овруцької міської ради, належним відповідачем - Міністерством оборони України позивач;

- пред`явлення позову до неналежного відповідача є підставою для відмови в позові;

За наведених обставин апелянт вважає, що рішення суду першої інстанції є таким, що ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права /т. 2 а.с. 1-5/.

28.12.2023 апеляційна скарга надійшла до суду апеляційної інстанції.

Листом № 906/540/23/8611/23 від 28.12.2023 матеріали справи було витребувано з Господарського суду Житомирської області.

19.01.2024 до суду надійшли матеріали справи № 906/540/23.

Згідно з ч. 1 ст. 247 ГПК України у порядку спрощеного провадження розглядаються малозначні справи.

Частиною 13 ст. 8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 12 ГПК України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 1 ст. 270 ГПК України встановлено, що в суді апеляційної інстанції справи переглядаються в порядку спрощеного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Згідно з ч. 10 ст. 270 ГПК України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

При розгляді цієї справи колегія суддів враховує, що предметом позову є вимоги про стягнення суми, меншої ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто вказана справа відноситься до малозначних справ в розумінні ГПК України, і розглядає справу без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.01.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Овруцької міської ради Житомирської області на рішення Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23 в порядку письмового провадження без призначення судового засідання та без повідомлення учасників справи /т. 2 а.с. 23/.

02.02.2024 (вх. № 1115/24) від Міністерства оборони України надійшли додаткові пояснення у справі, в яких зазначає, що військова частина НОМЕР_1 є складовою Збройних Сил України. Правові засади здійснення у Збройних Силах України господарської діяльності, умови і гарантії її організації та державної підтримки врегульовано Законом України "Про господарську діяльність у Збройних Силах України" № 1076-XIV 21.09.1999 (надалі Закон № 1076-XIV).

Частина друга статті 1 Закону № 1076-XIV встановлює, що до господарської діяльності у Збройних Силах України належить діяльність військових частин, закладів, установ та організацій Збройних Сил України з оборонних закупівель, пов`язана із закупівлею товарів, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом, яким в установленому законодавством порядку надані повноваження на право здійснення імпорту товарів військового призначення і товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю.

Частина перша статті 5 Закону № 1076-XIV передбачає, що за невиконання чи неналежне виконання договірних зобов`язань, а також за шкоду і збитки, заподіяні довкіллю, правам та інтересам фізичних і юридичних осіб та державі, військова частина як суб`єкт господарської діяльності несе відповідальність, передбачену законом та договором.

Питання організації та завдання квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України регламентовано Положенням про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затверджено наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013 № 448 (надалі Наказ № 448).

Згідно з п. 8.6 Наказу № 448 військові частини забезпечуються електроенергією, водою, тепловою енергією та природним газом: від власних комунальних установок КЕВ (КЕЧ) і військових частин (електростанцій, водонасосних станцій, котелень); від інших мереж підприємств і організацій за договорами про надання комунальних послуг.

Відповідно до п. 8.7 Наказу № 448, КЕВ (КЕЧ) або військові частини оформляють договори про надання військовим частинам комунальних послуг та енергоносіїв з відповідними підприємствами та організаціями. Договори до підписання перевіряються та візуються головним бухгалтером і юрисконсультом КЕВ (КЕЧ).

Поряд з цим у відносинах, що розглядаються судом, відсутні договори про постачання електричної енергії, укладені військовою частиною НОМЕР_1 чи КЕВ м. Житомир.

Враховуючи вищевикладене Міністерство оборони України просить врахувати це письмове пояснення при вирішенні справи № 906/540/23 /т. 2 а.с. 30-31/.

02.02.2024 (вх. № 1137/24) від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити відповідачу в задоволенні апеляційної скарги, також позивачем заявлено, що попередній (орієнтовний розрахунок судових витрат в суді апеляційної інстанції , які позивач очікує понести становить 15 000 грн. Остаточний розрахунок судових витрат понесених позивачем у зв`язку з судовим розглядом справи в суді апеляційної інстанції, разом із відповідними документами, що підтверджують зазначені витрати, в тому числі докази щодо обсягу наданих адвокатами послуг та їх вартості, буде надано позивачем за підсумками фактично понесених судових витрат за результатами судового розгляду справи, у порядку передбаченому ст. 129 ГПК України, протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду /т. 2 а.с. 39-40/.

Відповідно до ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Дослідивши наявні матеріали справи, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку судом першої інстанції, суд

ВСТАНОВИВ:

21.04.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Житомирська обласна енергопостачальна компанія", що діє на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, виданої постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 429 (постачальник/позивач), та Овруцькою міською радою Житомирської області (споживач/відповідач) в особі голови Коруда І.Я. укладено договір № 15-0187 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг /т. 1 а.с. 12-14/.

Відповідно до п. 1.1 договору, договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови постачання електричної енергії виключно побутовим та малим непобутовим споживачам постачальником універсальних послуг та укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання споживача до умов цього договору, згідно із заявою-приєднання, яка є додатком 1 до цього договору.

Умови договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312, та є однаковими для всіх споживачів (п. 1.2 договору).

Відповідно до п. 2.1 договору постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Згідно з п. 2.2 договору, обов`язковою умовою для постачання електричної енергії споживачу є наявність у споживача укладеного в установленому порядку з оператором системи договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії.

Споживач має право вільно змінювати постачальника відповідно до процедури, зазначеної ПРРЕЕ, та умов цього договору (п. 3.2 договору).

Постачальник за цим договором не має права вимагати від споживача будь-якої іншої плати за електричну енергію, що не визначена у комерційній пропозиції, яка є додатком 3 до цього договору (п. 3.3 договору).

Відповідно до п. 3.4 договору, датою початку постачання електричної енергії споживачу є дата, зазначена в заяві-приєднанні.

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами згідно з механізмом визначення ціни електричної енергії за обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком 3 до договору (п. 5.1 договору).

Розрахунковим періодом за договором є календарний місяць (п. 5.8 договору).

Цей договір укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, та набирає чинності з дати подання споживачем заяви-приєднання. Умови договору починають виконуватись з дати початку постачання електричної енергії, зазначеної споживачем у заяві-приєднання (п. 13.1 договору).

Згідно з п. 13.3 договору постачальник має повідомити про зміну будь-яких умов договору споживача не пізніше, ніж за 20 днів до дати їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір. Постачальник зобов`язаний повідомити споживача в порядку, встановленому законом, про будь-яке збільшення ціни і про право припинити дію договору, якщо споживач не приймає нові умови.

Договір підписаний сторонами та скріплений їхніми печатками.

Умовами комерційної пропозиції № 1-УП, що є додатком № 3 до договору (для споживачів універсальної послуги діє для непобутових споживачів із договірною потужністю до 50 кВт), встановлено, що ціна на електричну енергію встановлюється регулятором (НКРЕКП) з дотримання вимог, передбачених Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії. Розрахунковим періодом є календарний місяць, з першого по останнє число /т. 1 а.с. 16/.

Розділом "Спосіб оплати" комерційної пропозиції визначено, що оплата вартості електричної енергії, включаючи витрати за послуги з розподілу (передачі), здійснюється виключно на поточний рахунок із спеціальним режимом використання постачальника універсальних послуг до 01 числа розрахункового періоду авансовим платежем в розмірі 100% від вартості заявлених обсягів електричної енергії. У разі, якщо вартість спожитої електроенергії перевищить вартість заявлених договірних величин, остаточний розрахунок проводиться протягом п`яти робочих днів від дня отримання рахунка.

У розділі "Спосіб оплати за послугу з розподілу електроенергії" комерційної пропозиції зазначено, що споживач здійснює оплату за послугу з розподілу (передачі) виключно на поточний рахунок із спеціальним режимом використання постачальника універсальних послуг.

Згідно з комерційною пропозицією, договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг вступає в дію з моменту його підписання та діє до 31.12.2022. Договір може бути розірвано і в інший термін за ініціативою будь-якої із сторін у порядку, визначеному чинним законодавством України, але в будь-якому випадку договір діє до повного його виконання сторонами, включаючи штрафні санкції.

Термін дії комерційної пропозиції з 01.01.2022 до 31.12.2022.

До матеріалів позовної заяви додано копію заяви-приєднання від 21.04.2022 до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (додаток 1 до договору), у якій вказано персоніфіковані дані споживача: Овруцька міська рада, код ЄДРПОУ 04053370, вид об`єкта: ЗТП-525, адреса: м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92, ЕІС-код точки комерційного обліку 62Z5590326323389. Початок постачання електричної енергії з 21.04.2022 /т. 1 а.с. 15/.

Заяву-приєднання від 21.04.2022 підписав представник Овруцької міської ради - Коруд І.Я.

У матеріалах справи наявні копії рахунків за квітень-жовтень 2022 року на загальну суму 246 722,14 грн /т. 1 а.с. 19-25/.

17.11.2022 ТОВ "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" в особі Овруцького ЦОК надіслало Овруцькій міській раді листа (вих. 17.11.2022 № 552-7/15) з проханням підписати акти приймання-передачі до договору про постачання електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022 та акт звірки взаємних розрахунків станом на 01.10.2022, а також сплатити заборгованість за договором про постачання електричної енергії споживачу від 21.04.2022, яка становить 246 722,15 грн /т. а.с. 26-29/. Поштове відправлення вручено споживачу 24.11.2022 /т. 1 а.с. 30/.

28.03.2023 ТОВ "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" в особі Овруцького ЦОК надіслало Овруцькій міській раді лист (вих. 28.03.2023 № 637-7/15) з вимогою про сплату заборгованості договором про постачання електричної енергії від 21.04.2022 /т. 1 а.с.31-34/, який міська рада отримала 31.03.2023 /т. 1 а.с. 35/.

Внаслідок невиконання Овруцькою міською радою свого обов`язку щодо оплати вартості електричної енергії, станом на момент звернення з позовом до суду, у відповідача наявна заборгованість за квітень-жовтень 2022 року в сумі 246 722,14 грн, яку ТОВ "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" просить стягнути на свою користь з відповідача.

Заперечуючи проти позовних вимог, Овруцька міська рада посилається на те, що не мала потреби у використанні електричної енергії за адресою її постачання, оскільки приміщення не перебуває у користуванні органу місцевого самоврядування, власником нерухомого майна є юридична особа приватного права, а фактичним споживачем електричної енергії є військова частина, яка не підзвітна та не підконтрольна органам місцевого самоврядування. Договір про постачання електричної енергії не скріплений печаткою Овруцької міської ради та здійснення видатків з місцевого бюджету за відшкодування спожитої електричної енергії іншими споживачами не мають законних підстав, що є наслідком перевищення владних повноважень.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта за пошуковими параметрами - адреса: Житомирська область, Коростенський район, м. Овруч, вул. Хмельницького Богдана, 92 зареєстровано відомості про речові права, зокрема, право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Техмолпром" (код ЄДРПОУ 35293993) на комплекс будівель і споруд, об`єкт житлової нерухомості /т. 1 а.с. 67-74/.

У матеріалах справи наявна копія довідки від 13.04.2022 за підписом міського голови Овруцької міської ради про розташування об`єкта функціонального призначення за адресою: м. Овруч, вул. Хмельницького Богдана, 92 /т. 1 а.с.132/, а також копія листа ТОВ "Техмолпром", адресована АТ "Житомиробленерго", в якому надано згоду на приєднання устаткування до власних мереж /т. 1 а.с. 150/.

18.04.2022 між АТ "Житомиробленерго" (Овруцьким РЕМ) та Овруцькою міською радою підписано договір про тимчасове приєднання до електричних мереж № 04/151/950/бсп, за яким до мереж оператора системи розподілу приєднується об`єкт замовника: м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92 /т. 1 а.с. 151-152/. Додатком № 1 до вказаного договору є Технічні умови № ТЖО-04/бсп тимчасового приєднання до мереж електроустановок об`єкта /т. 1 а.с. 153/.

20.04.2022 представник Овруцької міської ради - міський голова Коруд І.Я. подав заяву до Овруцького РЕМ про укладання договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за адресою: м. Овруч, вул. Хмельницького Богдана, 92. На документі стоїть відтиск печатки Виконавчого комітету Овруцької міської ради /т. 1 а.с. 133/. Цього ж дня від імені Овруцької міської ради підписано заяву до Овруцького РЕМ про надання послуг з улаштування вузла обліку, введення в експлуатацію та облік вузла обліку електричної енергії електроустановки за вказаною вище адресою. Документ підписано Корудом І.Я. та скріплено печаткою Овруцької міської ради /т. 1 а.с. 134/.

20.04.2022 представник Овруцької міської ради І.Я. Коруд підписав заяву з проханням виконати роботи по підключенню електроустановок об`єкта за адресою: м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92. Вказана заява містить відтиск печатки Виконавчого комітету Овруцької міської ради /т. 1 а.с. 155/.

21.04.2022 між Акціонерним товариством "Житомиробленерго" (Овруцький РЕМ) та Овруцькою міською радою укладено договір № 15-0187 про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, відповідно до заяви-приєднання /т. 1 а.с. 36-38, 39/.

У додатках 2, 3.1, 10 вказано адресу об`єкта споживача - м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92, ЕІС- код точки комерційного обліку 62Z5590326323389 /т. 1 а.с. 40, 41, 45/.

На договорі про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 15-0187 від 21.04.2022, заяві-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 21.04.2022, на договорі споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022, заяві-приєднання від 21.04.2022, яка є додатком № 1 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022, додатках № 2, 3.1, 4, 6А, 7, 8, 10 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії /т. 1 а.с.40-45/, які підписані від імені Овруцької міської ради Корудом І.Я. проставлено печатку Виконавчого комітету Овруцької міської ради.

Додатковою угодою № 1 від 22.04.2022 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022, укладеного між Овруцькою міською радою та АТ "Житомиробленерго" (Овруцький РЕМ), сторони внесли зміни до п.11.1 договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022, яким визначено термін дії цього договору. Вказана угода підписана від імені Овруцької міської ради головою ради Корудом І.Я. та скріплена печаткою Овруцької міської ради /т. 1 а.с.46/.

Матеріали справи містять копію завдання на виконання робіт з підключення електроустановок користувачів № 259 від 21.04.2022 та завдання на виконання робіт з лічильниками електричної енергії та трансформаторами струму № 6918 від 21.04.2022 /т. 1 а.с.146-147/.

21.04.2022 Овруцький РЕМ оформив акт пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії № 320919-21 за адресою: м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92. Акт підписав уповноважений представник Овруцької міської ради /т. 1 а.с. 148/.

Оскільки Овруцька міська рада не виконала умови договору в частині своєчасної оплати за спожиту електричну енергію, ТОВ "Житомирська обласна енергопостачальна компанія" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовною заявою про стягнення з відповідача 246 722,14 грн суми основного боргу за договором.

Господарський суд Житомирської області 22.11.2023 ухвалив рішення про задоволення позову у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема з правочинів.

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (стаття 509 ЦК України).

Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з ст. 525, 526, 629 ЦК України та ст. 193 ГК України договір є обов`язковим для виконання сторонами, а зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 633 ЦК України, публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Згідно з ч. 1 ст. 634 ЦК України, договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

За приписами ст. 275 ГК України, за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається. Предметом договору енергопостачання є окремі види енергії з найменуванням, передбаченим у державних стандартах або технічних умовах.

Частинами 6, 7 ст. 276 ГК України встановлено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Оплата енергії, що відпускається, здійснюється відповідно до умов договору. Договір може передбачати попередню оплату, планові платежі з наступним перерахунком або оплату, що проводиться за вартість прийнятих ресурсів.

Статтею 714 ЦК України передбачено, що за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпеку експлуатації енергетичного та іншого обладнання.

До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VIII визначає правові, економічні, організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Пунктом 3.1.7 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (в редакції, чинній від 20.04.2022), встановлено, що договір між електропостачальником та споживачем укладається, як правило, шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору на умовах комерційної пропозиції, опублікованої електропостачальником. У разі офіційного оприлюднення комерційної пропозиції електропостачальник не має права відмовити споживачу у приєднанні до договору на умовах цієї комерційної пропозиції, якщо технічні засоби вимірювання та обліку електричної енергії забезпечують виконання сторонами умов комерційної пропозиції. На вимогу споживача електропостачальник має надати письмовий примірник договору, підписаний з його боку. Якщо сторони досягли згоди щодо укладення договору на інших умовах, відмінних від тих, які містяться у комерційних пропозиціях, розміщених на офіційному сайті електропостачальника, договір укладається у паперовій формі. При цьому сторони можуть за взаємною згодою оформлювати додатки до договору, в яких узгоджуються організаційні особливості постачання електричної енергії. Такі додатки оформлюються у паперовій формі та підписуються обома сторонами.

Договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання споживачу всього обсягу фактичного споживання електричної енергії за певним об`єктом у певний період часу одним електропостачальником відповідно до обраної споживачем комерційної пропозиції (п. 3.1.8 ПРРЕЕ).

Споживання електричної енергії без укладення відповідних договорів на роздрібному ринку не допускається (п. 3.1.9 ПРРЕЕ).

Овруцька міська рада, посилається на те, що договір укладений неналежною стороною, оскільки приміщення не перебуває у користуванні органу місцевого самоврядування, власником нерухомого майна є інша юридична особа, а фактичним споживачем - військова частина, яка не підзвітна та не підконтрольна органам місцевого самоврядування.

Разом з тим ТОВ "ЖОЕК" та Овруцька міська рада уклали договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (публічний договір - приєднання), який встановлює порядок та умови постачання електричної енергії постачальником електричної енергії, шляхом приєднання споживача до умов цього договору на підставі заяви-приєднання /т. 1 а.с. 12-14, 15/.

У пункті п. 2.2 договору № 15-0187 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 21.04.2022 сторони погодили, що обов`язковою умовою для постачання електричної енергії споживачу є наявність у споживача укладеного в установленому порядку з оператором системи договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії.

21.04.2022 Овруцькою міською радою підписано з АТ "Житомиробленерго" (Овруцький РЕМ) договір № 15-0187 споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, тобто сторони дотрималися умов п. 2.2 договору № 15-0187 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 21.04.2022.

Колегія суддів зазначає, що укладанню договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії передували активні дії Овруцької міської ради спрямовані на забезпечення об`єкта за адресою: м. Овруч, вул. Богдана Хмельницького, 92, електричною енергією, зокрема, подання заяви про укладання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, заяви про улаштування вузла обліку, заяви про підключення електроустановок об`єкта за вказаною адресою, участь уповноваженого представника Овруцької міської ради при виконанні робіт з: підключення електроустановок; встановлення на об`єкті засобів обліку, вимірювальної техніки для визначення обсягу спожитої електричної енергії; пломбування та технічної перевірки вузла обліку /т. 1 а.с. 133, 134, 146-148/.

Підписавши договір про постачання електричної енергії, на підставі якого здійснювалося постачання електричної енергії за адресою об`єкта: м. Овруч, вул. Б. Хмельницького, 92, Овруцька міська рада взяла на себе зобов`язання за вказаним договором, зокрема, здійснити оплату вартості електричної енергії, однак у зв`язку з невиконанням договірних зобов`язань в частині здійснення оплати у Овруцької міської ради виникла заборгованість за поставлену електричну енергію за період квітня по жовтень 2022 року в розмірі 246 722,14 грн. Докази оплати за поставлену електричну енергію в матеріалах справи відсутні.

Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що вимоги позивача про стягнення заборгованості за спожиту електричну енергію в сумі 246 722,14 грн за договором постачання електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

При цьому доводи апелянта про те, що договір постачання електричної енергії № 15-0187 від 21.04.2022 укладений з порушенням норм ст. 1 ЗУ "Про ринок електричної енергії", п.п. 3.2.12, п.3.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 31 від 14.03.2018, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки вищезазначений договір в судовому порядку не визнавався не дійсним з тих підстав, що був укладений з порушенням вимог чинного законодавства.

Також колегія суддів вважає безпідставними доводи апелянта про те, що Овруцька міська рада є неналежним відповідачем у цьому спорі та не повинна відповідати за пред`явленим позовом у зв`язку з тим, що договір № 15-0187 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 21.04.2022 та додатки до договору зі сторони споживача підписані саме Овруцькою міською радою, тобто Овруцька міська рада є стороною договору та належним відповідачем у даному спорі.

Рішення Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23 в частині покладення на Овруцьку міську раду понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 30 000,00 грн відповідачем не оскаржувалося.

Відповідно до ст. 74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст.275 ГПК України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги Овруцької міської ради Житомирської області не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому правові підстави для скасування рішення Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23 відсутні.

На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на апелянта.

Керуючись ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Овруцької міської ради Житомирської області - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Житомирської області від 22.11.2023 у справі № 906/540/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу № 906/540/23 повернути Господарському суду Житомирської області.

Повний текст постанови складений "27" лютого 2024 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Розізнана І.В.

Суддя Мельник О.В.

Джерело: ЄДРСР 117274658
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку