open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2024 року м. Чернівці Справа № 600/7100/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Чернівецького обласного центру зайнятості в особі Дністровської філії про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Чернівецького обласного центру зайнятості в особі Дністровської філії про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Позивач просить суд:

- визнати бездіяльність Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості протиправною та зобов`язати здійснити перерахунок допомоги по безробіттю його батькові, ОСОБА_2 , за період з 06 червня 2023 року по 04 серпня 2023 року у розмірі відповідно до п. 1 статті 23 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»;

- зобов`язати Дністровську філію Чернівецького обласного центру зайнятості після перерахунку здійснити виплату недоотриманої допомоги по безробіттю, у зв`язку зі смертю батька, відповідно до пункту 2 статті 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» йому як члену сім`ї, який проживав із безробітним на день його смерті та проводив його поховання.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач є сином ОСОБА_2 . З 06.06.2023 ОСОБА_2 було надано статус безробітного та розпочато виплату допомоги по безробіттю. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, у зв`язку з чим відповідачем було виплачено допомогу на поховання та частину допомоги по безробіттю раніше призначеної. Позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок допомоги по безробіттю. Однак відповідач відмовив у такому перерахунку, оскільки з такою заявою може звернутись безпосередньо особа, відносно якої здійснюється виплата по безробіттю. Позивач вказані дії відповідача вважає протиправними, тому звернувся з цим позовом до суду.

Ухвалою суду від 13 листопада 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі; вирішено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні)

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що правових підстав здійснити перерахунок та виплату допомоги по безробіттю батькові позивача, ОСОБА_2 , немає, оскільки нарахування (перерахування) та виплата допомоги по безробіттю після припинення реєстрації здійснюється на підставі заяви безробітного, ким не є позивач.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є сином ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження НОМЕР_1 .

З 06.06.2023 ОСОБА_2 надано статус безробітного та розпочато виплату допомоги по безробіттю Дністровською філією Чернівецького обласного центру зайнятості.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть НОМЕР_2 , у зв`язку з чим відповідач 08.08.2023 прийняв рішення про припинення реєстрації та виплати допомоги по безробіттю ОСОБА_2 з 04.08.2023.

08.08.2023 позивач звернувся із заявою до Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості щодо отримання виплати допомоги на поховання та недоодержаної суми допомоги по безробіттю у зв`язку зі смертю батька.

14.08.2023 Чернівецьким обласним центром зайнятості позивачу здійснено випалу допомоги на поховання та недоодержаної суми допомоги по безробіттю у разі смерті безробітного.

12.09.2023 позивач звернувся до Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості із заявою про здійснення перерахунку допомоги по безробіттю ОСОБА_2

25.09.2023 Дністровська філія Чернівецького обласного центру зайнятості листом №295/2402-23 повідомила позивача про неможливість здійснити перерахунок допомоги по безробіттю ОСОБА_2 , у зв`язку з відсутністю даних про сплату єдиного соціального внеску роботодавцем у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування за червень та липень 2023 року. Крім цього, вказано, що перерахунок допомоги по безробіттю в разі припинення реєстрації безробітного здійснюється за заявою особи.

За таких обставин ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно з частинами першою та другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 2 березня 2000 року №1533-III (далі Закон №1533-III).

Умови та тривалість виплати допомоги по безробіттю визначені ст. 22 Закону №1533-ІІІ.

Так, частинами 1 та 5 вказаної статті визначено, що право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж сім місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Право на допомогу по безробіттю зберігається у разі настання перерви страхового стажу з поважних причин, якщо особа протягом місяця після закінчення цієї перерви зареєструвалась в установленому порядку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, як безробітна. Поважними причинами є:

- навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, клінічній ординатурі, асистентурі-стажуванні, аспірантурі, докторантурі з денною або дуальною формою здобуття освіти;

- строкова військова служба;

- здійснення догляду непрацюючою працездатною особою за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за пенсіонером, який за експертним медичним висновком потребує постійного стороннього догляду;

- періоди зайнятості на тимчасово окупованій території України чи в районах проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не підтверджуються сплатою єдиного внеску;

- позбавлення особистої свободи особи, стосовно якої згідно із Законом України "Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей" встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;

- інші поважні причини, передбачені законодавством України.

Допомога по безробіттю призначається з восьмого дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

Загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю у межах двох років, протягом яких виплачується допомога по безробіттю, не може перевищувати тривалості, визначеної частинами другою - четвертою цієї статті.

У разі чергового визнання в установленому порядку застрахованої особи безробітною у межах двох років, протягом яких виплачується допомога по безробіттю, тривалість її виплати враховується сумарно.

Як вбачається з обставин справи, з 06.06.2023 ОСОБА_2 , батьку позивача, надано статус безробітного та розпочато виплату допомоги по безробіттю Дністровською філією Чернівецького обласного центру зайнятості.

Відповідно ч.ч. 1-2 ст. 37 Закону №1533-III суми допомоги по безробіттю, що належать безробітному відповідно до цього Закону і залишилися недоодержаними у зв`язку з його смертю, виплачуються непрацездатним особам, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання.

Такими непрацездатними особами є:

діти, які не досягли 18 років, учні та студенти (курсанти, слухачі, стажисти) очної форми навчання - до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років;

один із батьків або дружина (чоловік) померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків померлого, які не досягли 8 років;

неповнолітні діти, на утримання яких померлий виплачував або був зобов`язаний виплачувати аліменти.

Батькам, дружині (чоловіку), а також членам сім`ї, які проживали разом з безробітним на день його смерті, сума недоодержаного матеріального забезпечення на випадок безробіття виплачується і в тому разі, якщо вони не належать до кола непрацездатних осіб, які перебували на утриманні померлого.

Судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, у зв`язку з чим відповідач 08.08.2023 прийняв рішення про припинення реєстрації та виплати йому допомоги по безробіттю з 04.08.2023.

08.08.2023 позивач звернувся з заявою до Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості щодо отримання виплати допомоги на поховання та недоодержаної суми допомоги по безробіттю у зв`язку з смертю батька.

14.08.2023 Чернівецьким обласним центром зайнятості позивачу здійснено випалу допомоги на поховання та недоодержаної суми допомоги по безробіттю у разі смерті безробітного.

Частиною 7 ст. 23 Закону № 1533-ІІІ передбачено, що Порядок надання допомоги по безробіттю визначається Кабінетом Міністрів України.

Процедуру, умови надання допомоги по безробіттю, механізм обчислення регіональними, міськими, районними, міськрайонними центрами зайнятості Державної служби зайнятості (далі - центри зайнятості) страхового стажу визначає Порядок надання допомоги по безробіттю затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 р. № 735 «Про особливості реалізації державної політики у сферах зайнятості та загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття під час воєнного стану та після його припинення або скасування» (далі Порядок № 735).

Згідно п. 3 Порядку № 735 допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості з восьмого дня після реєстрації безробітного за його заявою за формою, наведеною в додатку 1.

Розмір допомоги по безробіттю визначається на підставі відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб Державного реєстру) залежно від страхового стажу, заробітної плати (доходу), а в разі відсутності цих відомостей - довідок про заробітну плату (грошове забезпечення, винагороду за цивільно-правовим договором), виданих особі роботодавцем, центром комплектування та соціальної підтримки, де така особа перебувала на обліку, військовою частиною, органом, де особа проходила службу (далі - довідка про зарплату).

Відповідно п. 11 Порядку № 735 якщо на восьмий день з дати реєстрації безробітного, що є застрахованою особою, відсутні дані в повному обсязі для обчислення страхового стажу та середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), допомога по безробіттю призначається в мінімальному розмірі для застрахованих осіб.

Після надходження необхідних даних про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру, а в разі відсутності даних для військовослужбовців, добровольців територіальної оборони, членів добровольчих формувань територіальних громад - після подання особою документів з територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, де така особа перебувала на обліку, військової частини або органів, де проходила службу, брала участь у заходах підготовки та виконанні завдань територіальної оборони, здійснюється перерахунок виплати допомоги по безробіттю з дня її призначення. У разі припинення реєстрації безробітного перерахунок може здійснюватися за заявою особи.

З аналізу вказаних норм законодавства слідує, що саме особа відносно якої припинено реєстрація безробітного, може звернутись з особистою заявою щодо проведення перерахунку виплати допомоги по безробіттю.

З матеріалів справи убачається, що 12.09.2023 позивач звернувся до Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості із заявою про здійснення перерахунку допомоги по безробіттю ОСОБА_2 , тобто після прийняття відповідачем рішення про припинення реєстрації та виплати допомоги по безробіттю ОСОБА_2 у зв`язку із смертю останнього.

За таких обставин відповідач правомірно відмовив ОСОБА_1 у здійсненні такого перерахунку, оскільки останній не є належним суб`єктом звернення із заявою про перерахунок допомоги по безробіттю в розумінні п. 11 Порядку № 735.

При цьому судом на підставі наданих сторонами доказів встановлено, що ОСОБА_2 за життя не звертався до Дністровської філії Чернівецького обласного центру зайнятості із заявою з приводу неправильного нарахування та виплати йому призначеної допомоги по безробіттю.

Щодо посилань позивача в обґрунтування своєї позиції на положення ст. 37 Закону №1533-III, то такі є помилковими, адже приписи названої норми вказують про виплату членам сім`ї безробітного суми допомоги по безробіттю, яка належала безробітному і залишилась неодержаною ним у зв`язку із смертю, а не про виплату суми по безробіттю, право на яку померлий безробітний не набув і яка йому не була нарахована за життя.

Як свідчать матеріали справи, після смерті ОСОБА_2 . Чернівецьким обласним центром зайнятості позивачу як члену сім`ї померлого безробітного було здійснено виплату недоодержаної померлим безробітним суми допомоги по безробіттю.

З огляду на викладене у своїй сукупності, суд приходить до висновку, що у спірних відносинах відповідач - суб`єкт владних повноважень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Правові підстави для визнання протиправною оскаржувану позивачем бездіяльність (дії, рішення) відсутні.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74 -76 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно частин першої третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що відповідач довів законність оскаржуваних дій (бездіяльності, рішення). Натомість доводи позивача є безпідставними та не свідчать про обґрунтованість позову. Тому такий задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 241 - 246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Чернівецького обласного центру зайнятості в особі Дністровської філії про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 23 лютого 2024 року.

Повне найменування учасників справи: позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ), відповідач Чернівецький обласний центр зайнятості (вул. Університетська, 31, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 05392708).

Суддя О.П. Лелюк

Джерело: ЄДРСР 117212000
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку