open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 440/15393/23
Моніторити
Постанова /17.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /17.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /20.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /20.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 440/15393/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /17.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /17.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /20.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /20.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа №440/15393/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Кукоби О.О.

за участю:

секретаря судового засідання - Лазебної А.В.

та представників сторін:

від позивача - Лазоренко Р.В.,

від відповідача - Шинкаренко Н.М.,

від третьої особи - Пузь Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Алма оіл груп" про визнання громадських слухань такими, що не відбулися,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (надалі - відповідач, Кременчуцька міська рада) та з урахуванням заяви від 27.10.2023 про уточнення позовних вимог /т. 1, а.с. 70-71/ просив суд:

визнати протиправними дії Кременчуцької міської ради щодо проведення громадських слухань від 21.07.2023 про врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області;

визнати громадські слухання від 21.07.2023 щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, такими, що не відбулися.

Позовні вимоги обґрунтував посиланням на невиконання відповідачем вимог Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555, в частині належного оповіщення жителів територіальної громади про проведення громадських слухань: "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області", внаслідок чого позивач, як мешканець м. Кременчука Полтавської області, був позбавлений права на участь в таких слуханнях.

2. Позиція відповідача.

Відповідач позов не визнав, у відзиві представник відповідача просила у задоволенні позовних вимог відмовити з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність /т. 1, а.с. 90-100/. Свою позицію відповідач мотивував посиланням на те, що повідомлення про проведення громадських слухань було опубліковано у газеті "АVтограф" від 15.06.2023 №3 (1060), а також розміщене на офіційному вебпорталі Кременчуцької міської ради та її виконавчого комітету 16.06.2023; проект містобудівної документації не оприлюднювався з огляду на його значний об`єм, однак було зазначено про можливість ознайомлення з його змістом безпосередньо у приміщенні міської ради.

3. Процесуальні дії у справі, заяви учасників справи.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників.

04.12.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог, стверджуючи про те, що газета "АVтограф" не є регулярним друкованим засобом масової інформації, у вказаного ЗМІ відсутній передплатний індекс, вона не розповсюджується в роздріб, а наклад виписку від 15.06.2023 у кількості 100 прим. не може свідчити про належне повідомлення жителів територіальної громади про проведення громадських слухань /т. 2, а.с. 7-12/. Також представник позивача звертав увагу на те, що наданий відповідачем разом з відзивом на позов скріншот з офіційного вебпорталу Кременчуцької міської ради не є належним доказом оповіщення громадськості про проведення громадських слухань 21.07.2023, оскільки з нього неможливо встановити дату розміщення такого оголошення, тоді як у розділі "Новини" на офіційному вебпорталі Кременчуцької міської ради повідомлення про проведення громадських слухань не опубліковано, а лише розміщено повідомлення від 21.07.2023, що відповідні слухання відбулися.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.12.2023 заяву Кременчуцької міської ради про залучення до участі у справі третьої особи задоволено, залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Алма оіл груп"; суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та на цій підставі розпочав розгляд справи спочатку.

18.12.2023 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи, у яких представник ТОВ "Алма оіл груп" наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що відповідачем дотримано вимог чинного законодавства щодо проведення громадських слухань, в яких взяли участь загалом 269 осіб, з яких 254 проголосували за прийняття рішення про затвердження містобудівної документації "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" /т. 3, а.с. 38-39/.

19.01.2023 суд одержав заперечення на відповідь, у яких представник відповідача наполягала на безпідставності позовних вимог ОСОБА_1 /т. 3, а.с. 99-101/.

У підготовчому засіданні 01.02.2024 протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні 20.02.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представники відповідача та третьої особи у судовому засіданні 20.02.2024 проти позову заперечували, наполягали на відмові у задоволенні позовних вимог.

Обставини справи

ОСОБА_1 є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України № НОМЕР_1 /т. 1, а.с. 15/; місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджено довідкою про реєстрацію місця проживання особи від 20.08.2019 №26656 /т. 1, а.с. 16/.

02.09.2022 між Кременчуцькою міською радою та ТОВ "Алма оіл груп" укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим №5310436100:01:003:0009 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в Північному промисловому вузлі в м. Кременчуці, загальною площею 70000 кв.м. Договір укладено строком на 15 (п`ятнадцять) років /т. 1, а.с. 108-110/.

Угодою від 18.10.2023 №36 про розірвання договору оренди землі, укладеною між Кременчуцькою міською радою та ТОВ "Алма оіл груп", сторони домовились про припинення дії вищевказаного договору оренди землі у зв`язку із зміною цільового призначення земельної ділянки та переоформленням права користування земельною ділянкою /т. 1, а.с. 121/.

18.10.2023 між Кременчуцькою міською радою та ТОВ "Алма оіл груп" укладений договір оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим №5310436100:01:003:0009 для будівництва заводу для переробки вуглеводневої сировини (код виду цільового призначення земельної ділянки розділ 11 підрозділ 11.02) по проїзду Галузевому в м. Кременчуці, загальною площею 70000 кв.м. Договір укладено строком на 3 (три) роки /т. 1, а.с. 123-125/.

08.06.2023 між Кременчуцькою міською радою та ТОВ "Алма оіл груп" укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим №5310436100:01:002:0129 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, для виробничих потреб по проїзду Галузевому в м. Кременчуці, загальною площею 2959 кв.м. Договір укладено строком на 15 (п`ятнадцять) років /т. 1, а.с. 132-134/.

Також 08.06.2023 між Кременчуцькою міською радою та ТОВ "Алма оіл груп" укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим №5310436100:01:002:0181 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, для виробничих потреб по проїзду Галузевому в м. Кременчуці, загальною площею 12810 кв.м. Договір укладено строком на 15 (п`ятнадцять) років /т. 1, а.с. 144-146/.

26.04.2023 ТОВ "Алма оіл груп" звернулось до Кременчуцької міської ради із заявою (вх. №01-63/4188), в якій просило надати дозвіл на внесення змін до містобудівної документації - детального плану території, розташованої в Північному промвузлі м. Кременчука Полтавської області, у зв`язку з плануванням нового будівництва заводу для переробки вуглеводної сировини на земельній ділянці з кадастровим номером 5310436100:01:003:0009, яка перебуває у користуванні на підставі договору оренди землі. Додатки: копія договорів оренди; копія виписки з ЄДР; обґрунтування /т. 1, а.с. 159/.

Зі змісту обґрунтування /т. 1, а.с. 160/ слідує, що проектні рішення щодо забудови земельної ділянки розроблені на підставі наступних нормативних документів: ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій"; ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва"; ВБН В.2.2-58.1-94 "Проектування складів нафти і нафтопродуктів з тиском насичених парів не вище 93,3 кПа"; НАПБ В.07.003-88/112 (ВУПП-88) "Відомчі вказівки по протипожежному проектуванню підприємств, будинків і споруджень нафтопереробної й нафтохімічної промисловості" та інших нормативних документів. Земельна ділянка під проектування розташована в виробничій зоні північної частини міста Кременчук. На земельній ділянці загальною площею 7га (кадастровий номер 5310436100:01:003:0009), передбачається: "Нове будівництво. Завод для переробки вуглеводневої сировини в Північному промисловому вузлі в м. Кременчук, Полтавської області" площею 3,617 га, при умові коригування детального плану території виробничої частини міста. Сполучення проектованого підприємства з загальною мережею автомобільних доріг буде здійснюватися через примикання до існуючої проїзної дороги виробничої зони з виїздом на Галузевий проїзд м. Кременчук. Розміщення проектованого підприємства передбачається з урахуванням комплексу умов і обмежень нормативного характеру. Обмеженнями є нормативні протипожежні розриви та санітарні зони, наявність або відсутність підземних комунікацій. Рішення по генеральному плану при новому будівництві прийняті з урахуванням існуючої забудови суміжних підприємств та враховують рекомендовані показники мінімальної щільності забудови майданчиків промислових підприємств. У складі проектованого підприємства передбачаються увесь комплекс інженерних рішень, технологічних споруд основного виробництва, об`єктів загальновиробничого призначення, допоміжних споруд і елементів благоустрою, що забезпечують безпечну експлуатацію для персоналу та навколишнього середовища. Нове будівництво заводу для переробки вуглеводневої сировини забезпечується інженерними комунікаціями відповідно до технічних умов інженерних служб міста.

Рішенням позачергової ХХ сесії Кременчуцької міської ради восьмого скликання від 19.05.2023 "Про початок роботи по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" /т. 1, а.с. 156/, враховуючи звернення ТОВ "Алма оіл груп" від 26.04.2023 №01-63/4188 до Кременчуцької міської ради про наміри внести зміни до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, керуючись статтею 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішено доручити Управлінню містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області розпочати роботу по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, у відповідності до звернення ТОВ "Алма оіл груп".

Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради звернулось до Редакції газети АVтограф із листом від 09.06.2023 №28.01-37/0057 /т. 1, а.с. 165/, в якому враховуючи, що рішенням Кременчуцької міської ради від 19.05.2023 "Про початок роботи по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" доручено Управлінню містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради розпочати роботу по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, у відповідності до звернення ТОВ "Алма оіл груп" висловлено прохання у строк не пізніше 16.06.2023 з метою інформування та врахування громадських інтересів мешканців міста Кременчука у своєму виданні розмістити оголошення нижчезазначеного змісту: "Повідомлення про оприлюднення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області".

У спецвипуску АVтограф від 15.06.2023 №3 (1060) /т. 2, а.с. 3-4/ опубліковано оголошення "Повідомлення про оприлюднення проєкту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області":

1. Повна назва документа державного планування, що пропонується, та стислий виклад його змісту: З метою врахування громадських інтересів під час розроблення проєкту містобудівної документації, що є документом державного планування місцевого рівня та звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО), Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області повідомляє про початок та строки громадського обговорення проєкта документу державного планування: «Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області». Підставою розробки проєкту є рішення XX сесії VIII скликання Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 19 травня 2023 року. Проєктом розглядається - Внесення змін до детального плану території розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області. Внесення змін полягає у наступному: часткова зміна межі території детального плану (включення в межі детального плану двох земельних ділянок); зміна планувальної структури забудови на території загальною площею 8,5769 га; зміна цільового призначення існуючої земельної ділянки на даній території: кадастровий номер: 5310436100:01:003:0009; формування проєктної виробничої зони, а саме - нове будівництво заводу для переробки вуглеводневої сировини.

2. Орган, що прийматиме рішення про затвердження документа державного планування: Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області.

3. Передбачувана процедура громадського обговорення: а) дата початку та строки здійснення процедури: громадські обговорення тривають 30 днів. Початок обговорень - 27 червня 2023 року. Строк завершення громадських обговорень - 27 липня 2023 року. б) способи участі громадськості (надання письмових зауважень і пропозицій, громадські слухання тощо). Пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі за адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2, Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області або на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1. У повідомленнях вказуються прізвище, ім`я по батькові, адреса місця проживання та ставиться особистий підпис фізичної особи. Юридичні особи подають пропозиції та зауваження із зазначенням найменування та місцезнаходження юридичної особи. в) дата, час і місце проведення запланованих громадських слухань (у разі проведення): Громадські слухання відбудуться 21 липня 2023 року об 11:00 год. в приміщенні Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області за адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2. г) орган, від якого можна отримати інформацію та адресу, за якою можна ознайомитися з проектом документа державного планування, звітом про стратегічну екологічну оцінку та екологічною інформацією, у тому числі пов`язаною зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування: ознайомитися з проектом документа державного планування, звітом про стратегічну екологічну оцінку на паперових носіях можна з 8:00 до 17:00 з 27 червня 2023 року протягом 30-ти днів в Управлінні містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2. ґ) орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, його поштова та електронна адреси та строки подання зауважень і пропозицій: Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради, з 27 червня 2023 року до 27 липня 2023 року за адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2 та електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1. Контактна особа: ОСОБА_2 - заступник начальника управління містобудування та архітектури - начальник відділу планування, забудови та містобудівного моніторингу Кременчуцької міської Кременчуцького району Полтавської області. д) місцезнаходження наявної екологічної інформації, у тому числі пов`язаної зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування. Сайт Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області https://kremen.gov.ua/ (розділ «Стан навколишнього середовища»).

4. Необхідність проведення транскордонних консультацій щодо проєкту документа державного планування. Транскордонні консультації щодо зазначеного проєкту документа державного планування не проводяться.

Замовник/Уповноважена особа замовника: Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області / ОСОБА_2 ".

На сторінці 4 спецвипуску міститься відмітка про те, що засновник: Асоціація гуманітарно-інформаційних технологій. Свідоцтво про реєстрацію: КВ №23539-13379 ПР. Видавець: редакція газети «Автограф». Головний редактор: ОСОБА_3 . Адреса редакції: 39601, Кременчук, вул. Давида Кострова, 37. Друк: ФОП ОСОБА_4 . Наклад 100 прим. /т. 2, а.с. 4, зі звороту/.

Також на офіційному вебпорталі Кременчуцької міської ради та Виконавчого комітету 16.06.2023 оприлюднено аналогічного змісту оголошення "Повідомлення про оприлюднення проєкту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" /т. 2, а.с. 5-10/.

ФОП ОСОБА_5 розроблено замовлення А-01-2023 "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області", замовник - Кременчуцька міська рада /т. 2, а.с. 81-155/.

23.06.2023 ТОВ "НТЦ "Промекологія" виготовлено Звіт про стратегічну екологічну оцінку містобудівної документації "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області", замовник - Кременчуцька міська рада /т. 2, а.с. 40-80/..

Розпорядженням міського голови Кременчуцької міської ради від 13.07.2023 №158-Р "Про проведення громадських слухань" /т. 1, а.с. 166/, керуючись Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядком проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2022 №1196), рішенням Кременчуцької міської ради від 19.05.2023 "Про початок роботи по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області", пп. 7, 20 п. 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішено: 1. Провести громадські слухання щодо врахування громадських інтересів документа державного планування: "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" 21 липня 2023 року об 11.00 в приміщенні Кременчуцької міської ради а адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2; 2. Відповідальними за організаційно-технічне забезпечення визначити секретаря міської ради ОСОБА_6 та організаційно-контрольний відділ апарату міського голови Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (Безугла О.В.); 3. Управлінню містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради опрацювати в строк до 27.07.2023 пропозиції громадськості по питанню документа державного планування: "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" та надати відповідні рекомендації.

На офіційному вебпорталі Кременчуцької міської ради та Виконавчого комітету 13.07.2023 оприлюднено оголошення "Інформація про проведення громадських слухань: "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" /т. 2, а.с. 10/ наступного змісту: "З метою врахування громадських інтересів Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області повідомляє про проведення громадських слухань документа державного планування: "Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області". Громадські слухання відбудуться 21 липня 2023 року об 11:00 год в приміщенні Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області за адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, площа Перемоги, 2. Під час реєстрації учасників громадських слухань та пропозицій (зауважень) громадськості організатором проведення громадських слухань забезпечується ідентифікація фізичних осіб, представників юридичних осіб.

21.07.2023 проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області.

Так, відповідно до протоколу громадських слухань щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області від 21.07.2023 /т. 1, а.с. 167-179/:

- Місце проведення: приміщення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області за адресою: площа Перемоги, буд. 2. Час проведення: 11.00.

- Замовник: Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області. Розробник: Фізична особа - підприємець ОСОБА_5

- Запрошені: ОСОБА_7 - секретар міської ради; ОСОБА_8 - заступник міського голови; ОСОБА_9 - начальник управління містобудування та архітектури; ОСОБА_10 - архітектор проекту; ОСОБА_11 - інженер з охорони навколишнього середовища ТОВ "Науково-технічний центр "Промекологія".

- Присутні: учасники громадських слухань - мешканці Кременчуцької міської територіальної громади у кількості 274 особи згідно з Додатком 1 до цього протоколу на 29 аркушах; представники засобів масової інформації.

- Порядок денний громадських слухань: 1. Виступ головуючого громадських слухань щодо оголошення загальної інформації, оголошення порядку денного та регламенту громадських слухань. 2. Розгляд проекту "Про внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області".

- за результатами проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, ухвалено погодити внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області. Голосували: "за" - 254, "утрималось" - 5, "проти" - 15, "не голосували" - немає.

Вважаючи дії відповідача щодо проведення громадських слухань від 21.07.2023 про врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області протиправними, а громадські слухання від 21.07.2023 такими, що не відбулися, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У силу статті 13 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Згідно з підпунктом 10 пункту "а" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить проведення громадського обговорення містобудівної документації.

Закон України від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (надалі - Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №3038-VІ, детальний план території - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до статті 8 Закону №3038-VІ планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Згідно з положеннями статті 11 Закону №3038-VІ планування територій на державному рівні здійснюється шляхом розроблення відповідно до закону Генеральної схеми планування території України, схем планування окремих частин території України, а також внесення змін до них. Містобудівна документація на державному рівні підлягає експертизі та стратегічній екологічній оцінці.

Частиною першою статті 16 Закону №3038-VI передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 16 Закону №3038-VI внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у порядку, визначеному законодавством для її розроблення та затвердження.

Склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації.

Відповідно до частин першої, п`ятої та шостої статті 19 Закону №3038-VI детальний план території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території. Детальний план території розробляється з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України.

Детальний план території розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради з метою визначення планувальної організації, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають невід`ємними складовими генерального плану населеного пункту та/або комплексного плану.

Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 21 Закону №3038-VІ громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому законодавством порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні.

Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні. Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.

Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадського обговорення, може утворюватися погоджувальна комісія. До складу погоджувальної комісії входять: 1) посадові особи замовника містобудівної документації; 2) представники органу земельних ресурсів, природоохоронного органу, органу охорони здоров`я, органу містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини та інших органів; 3) представники професійних об`єднань та спілок, архітектори, науковці; 4) уповноважені представники громадськості, які обираються під час громадських слухань. Кількість представників громадськості має становити не менш як 50 відсотків і не більш як 70 відсотків загальної чисельності комісії. Головою погоджувальної комісії є посадова особа замовника містобудівної документації. Погоджувальна комісія протягом двох тижнів після її утворення розглядає спірні питання, зафіксовані у протоколі громадських слухань, та ухвалює рішення про врахування або мотивоване відхилення таких пропозицій (зауважень). Засідання погоджувальної комісії є правомочним, якщо у ньому взяли участь не менш як дві третини її членів (з них не менше половини - представники громадськості). Рішення погоджувальної комісії оформлюється протоколом. У разі неможливості врегулювати спірні питання між сторонами погоджувальною комісією остаточне рішення приймає замовник містобудівної документації. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті замовником містобудівної документації рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.

Оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в медіа, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах замовників містобудівної документації. Особи, які оприлюднюють проекти містобудівної документації на місцевому рівні, є відповідальними за їх автентичність.

Фінансування заходів щодо врахування громадських інтересів здійснюється за рахунок замовників містобудівної документації.

Порядок проведення громадських слухань проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначає Кабінет Міністрів України.

Механізм проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні: комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад (далі - комплексні плани), генеральних планів населених пунктів, а також детальних планів територій у межах та за межами населених пунктів, визначає Порядок проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2022 №1196) /надалі - Порядок №555/.

Відповідно до пункту 2 Порядку №555 проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні (далі - громадські слухання) здійснюється в рамках проведення процедури громадського обговорення під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації із урахуванням вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".

Згідно з пунктом 5 Порядку №555 організатором проведення громадських слухань є замовник розроблення містобудівної документації. Під час реєстрації учасників громадських слухань та пропозицій (зауважень) громадськості організатором проведення громадських слухань забезпечується ідентифікація фізичних осіб, представників юридичних осіб. Пропозиції (зауваження) фізичних та юридичних осіб, які не подали підтвердних документів для забезпечення їх ідентифікації, не розглядаються.

Пунктом 7 Порядку №555 передбачено, що громадські слухання проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дати оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні. Інформація про проведення громадських слухань (час і місце проведення, вимоги до учасників громадських слухань згідно з цим Порядком) оприлюднюється одночасно із оприлюдненням проекту містобудівної документації на місцевому рівні (в одному інформаційному повідомленні), а також додатково в окремому інформаційному повідомленні на офіційному веб-сайті замовника розроблення містобудівної документації за п`ять робочих днів до визначеної дати проведення громадських слухань.

Згідно з пунктом 8 Порядку №555 інформаційне повідомлення про проведення громадських слухань повинно містити такі відомості: рішення сільської, селищної, міської ради про розроблення проекту містобудівної документації на місцевому рівні; завдання на розроблення містобудівної документації на місцевому рівні; відомості про замовника та розробника проекту містобудівної документації на місцевому рівні та підстави для його розроблення; інформацію про дату, час і місце проведення громадських слухань та умови участі в них; інформацію про час і місце, де у вільному доступі протягом п`яти календарних днів до дати проведення громадських слухань (у тому числі у вихідні дні та в неробочий час) можна ознайомитися з матеріалами проекту містобудівної документації на місцевому рівні на паперових чи інших твердих (матеріальних) носіях; інформацію про посадову особу замовника розроблення містобудівної документації, відповідальну за забезпечення організації розгляду пропозицій (зауважень), та адресу, за якою можуть надсилатися пропозиції (зауваження); матеріали щодо проекту містобудівної документації на місцевому рівні в повному обсязі відповідно до визначеного в установленому законом порядку складу та змісту, крім інформації, яка відповідно до закону становить державну таємницю або належить до інформації з обмеженим доступом.

До проведення громадських слухань щодо проекту комплексного плану замовником розроблення містобудівної документації забезпечується розміщення матеріалів на паперових чи інших твердих (матеріальних) носіях у кожному населеному пункті, що входить до складу територіальної громади (старостинського округу), відповідно до графіка, затвердженого замовником розроблення містобудівної документації та опублікованого на його офіційному веб-сайті, на строк не менше ніж три робочі дні.

Інформування жителів відповідного населеного пункту (старостинського округу) про місце та строки розміщення зазначених матеріалів здійснюється через офіційний веб-сайт замовника розроблення містобудівної документації не раніше ніж за п`ять робочих днів.

До проведення громадських слухань щодо проекту генерального плану населеного пункту - міста, що має внутрішній адміністративно-територіальний поділ на райони в місті, замовником розроблення містобудівної документації забезпечується розміщення матеріалів на паперових чи інших твердих (матеріальних) носіях у кожному районі в місті відповідно до графіка, затвердженого замовником розроблення містобудівної документації та опублікованого на його офіційному веб-сайті, на строк не менше ніж три робочі дні.

Інформування жителів відповідного району в місті про місце та строки розміщення зазначених матеріалів здійснюється через офіційний веб-сайт замовника розроблення містобудівної документації не раніше ніж за п`ять робочих днів.

Відповідно до пункту 9 Порядку №555 громадські слухання проводяться під головуванням уповноваженого представника замовника розроблення містобудівної документації, який: проводить реєстрацію учасників громадських слухань; оголошує порядок денний; інформує учасників про порядок ведення протоколу, подання пропозицій (зауважень) у письмовій та/або усній формі, зміст пропозицій (зауважень), що надійшли, та процедуру їх урахування; забезпечує ведення обговорення, подання пропозицій (зауважень) громадськості із дотриманням регламенту; забезпечує аудіо- та/або відеофіксацію перебігу громадських слухань; готує протокол громадських слухань.

Громадські слухання розпочинаються з доповіді розробника та/або замовника розроблення містобудівної документації про розроблений проект містобудівної документації.

Перебіг громадських слухань та подані пропозиції (зауваження) оформляються протоколом, який підписується головуючим. Файл аудіо- та/або відеофіксації перебігу громадських слухань додається до протоколу. Замовник розроблення містобудівної документації зобов`язаний забезпечити реєстрацію пропозицій (зауважень) учасників громадських слухань із дотриманням регламенту та фіксуванням у протоколі громадських слухань інформації про відсутність пропозицій (зауважень) учасників громадських слухань.

Пунктом 10 Порядку №555 визначено, що на початку громадських слухань шляхом голосування затверджуються порядок денний та регламент проведення громадських слухань. Кожен учасник громадських слухань має право подати пропозиції (зауваження), поставити запитання усно чи письмово.

У разі коли замовник розроблення містобудівної документації не може прийняти рішення про врахування відповідної пропозиції (зауваження) безпосередньо під час проведення громадських слухань, така пропозиція (зауваження) розглядається на погоджувальній комісії у визначеному порядку.

Під час громадських слухань незалежно від наявності чи відсутності пропозицій (зауважень) громадськості голосуванням учасників громадських слухань (половина голосів зареєстрованих учасників громадських слухань із правом голосу плюс один голос) обираються представники громадськості, які увійдуть до складу погоджувальної комісії в разі її утворення за результатами громадських обговорень, про що зазначається у протоколі громадських слухань.

Згідно з пунктом 11 Порядку №555 усі пропозиції (зауваження) та запитання заносяться (додаються) до протоколу.

Протокол громадських слухань має містити: 1) дату, час і місце проведення громадських слухань; 2) предмет громадських слухань; 3) кількість учасників громадських слухань; 4) виклад перебігу громадських слухань; 5) пропозиції (зауваження), що були висловлені під час громадських слухань; 6) рішення за результатами громадських слухань, яке повинно обов`язково містити перелік уповноважених представників громадськості для участі в погоджувальній комісії.

До протоколу додаються списки реєстрації учасників громадських слухань, а також запитання, звернення та пропозиції (зауваження), подані головуючому під час проведення громадських слухань їх учасниками в письмовій формі.

Протокол громадських слухань складається у двох оригінальних примірниках, один із яких передається замовникові розроблення містобудівної документації, а інший не пізніше ніж через два робочі дні після проведення громадських слухань розміщується у приміщенні сільської, селищної, міської ради на інформаційному стенді (дошці оголошень) із забезпеченням вільного доступу громадян до нього.

Громадські слухання відбуваються у відкритому режимі, проводиться їх веб-трансляція, відео- та/або аудіозапис.

Сканована копія протоколу, відеозапис та стенограма громадських слухань розміщуються на офіційному веб-сайті замовника розроблення містобудівної документації у відповідному розділі у двотижневий строк, але не пізніше ніж оприлюднення результатів розгляду пропозицій (зауважень) громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні відповідно до процедури громадських обговорень.

Оригінальний примірник протоколу громадських слухань зберігається замовником розроблення містобудівної документації протягом п`яти років і має бути доступним для ознайомлення громадськості.

Пунктом 14 Порядку №555 передбачено, що затвердження містобудівної документації на місцевому рівні без проведення громадських слухань проектів такої документації забороняється. Протокол громадських слухань проекту містобудівної документації є невід`ємною складовою зазначеної документації.

Відповідно до пункту 17 Порядку №555 громадські слухання можуть бути визнані такими, що не відбулися, у разі порушень вимог цього Порядку та законодавства, зокрема через: безпідставне повернення пропозицій (зауважень), нездійснення реєстрації, невчасну реєстрацію або неправомірну відмову в реєстрації пропозицій (зауважень); недотримання посадовими особами встановлених строків під час організації та проведення громадських слухань; неоприлюднення, невчасне оприлюднення чи оприлюднення не в повному обсязі документів, передбачених для оприлюднення, під час громадських слухань; необґрунтовану відмову щодо врахування пропозицій (зауважень) у рамках громадських слухань; недотримання вимог цього Порядку щодо перевірки приналежності учасників громадських слухань до відповідної території та їх представництва; прийняття рішення під час громадських слухань щодо визнання їх такими, що не відбулися; інші дії чи бездіяльність, що порушують вимоги законодавства про проведення громадських слухань.

Громадські слухання можуть бути визнані такими, що не відбулися, у судовому порядку.

Згідно з пунктом 19 Порядку №555 у разі коли громадські слухання визнано такими, що не відбулися, або вони не були проведені у визначені в інформаційному повідомленні дату, час і у визначеному місці із встановлених цим Порядком причин, замовник розроблення містобудівної документації призначає повторні громадські слухання, про що повідомляє на своєму офіційному веб-сайті не пізніше ніж за п`ять робочих днів.

Частиною другою статті 12 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" передбачено, що проект документа державного планування та звіт про стратегічну екологічну оцінку оприлюднюються на офіційному веб-сайті замовника та вносяться ним до Єдиного реєстру стратегічної екологічної оцінки з метою одержання та врахування зауважень і пропозицій громадськості.

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі спір стосується правомірності дій відповідача щодо проведення громадських слухань від 21.07.2023 про врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд враховує, що громадське обговорення при розробленні проектів містобудівної документації є необхідною складовою дотримання законодавства про регулювання містобудівної діяльності та щодо стратегічної екологічної оцінки. Громадське обговорення детального плану території на місцевому рівні забезпечується шляхом оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; наданням особам, які мають право на подання пропозицій та зауважень до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій (зауважень); безпосереднім поданням пропозицій (зауважень) громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування та їх розглядом; утворенням (у разі необхідності) погоджувальної комісії для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадського обговорення; оприлюдненням результатів розгляду пропозицій (зауважень) громадськості до проектів містобудівної документації.

Рішенням позачергової ХХ сесії Кременчуцької міської ради восьмого скликання від 19.05.2023 "Про початок роботи по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області" вирішено доручити Управлінню містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради розпочати роботу по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, на підставі звернення ТОВ "Алма оіл груп".

Відповідно до положень пунктів 19.14. та 19.15 Статуту територіальної громади міста Кременчука, затвердженого рішенням ХІV сесії Кременчуцької міської ради сьомого скликання від 27.09.2016, інформація про проведення громадських слухань оприлюднюється на офіційному веб-порталі Кременчуцької міської ради та виконавчого комітету, а також у міських засобах масової інформації не пізніше, як за 5 робочих днів до їх проведення. У випадках особливої необхідності населенню повідомляється про проведення громадських слухань у день їх проведення.

Повідомлення населення про проведення громадських слухань має бути письмовим. Особам, які представляють ініціативну групу з проведення громадських слухань, доцільно розміщувати повідомлення у формі оголошення, наприклад, на дошці оголошень у громадських місцях міста. Інформувати членів територіальної громади про громадські слухання також можна за допомогою адресної розсилки запрошень та іншими видами публічних оголошень.

Представник відповідача у ході розгляду справи у суді посилалась на те, що у спеціальному випуску газети "АVтограф" від 15.06.2023 №3 (1060) та на офіційному вебпорталі Кременчуцької міської ради 16.06.2023 розміщено відповідне повідомлення та доведено до відома мешканців Кременчуцької міської територіальної громади про проведення громадських обговорень та слухань щодо Внесення змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, у порядку та строки, встановлені у пунктом 19.14 Статуту територіальної громади міста Кременчука.

При цьому представник відповідача посилалась на те, що ні пункт 8 Порядку №555, ані пункти 19.14, 19.15 Статуту територіальної громади міста Кременчука не містять вимог щодо оприлюднення інформації про проведення громадських слухань в конкретному міському засобі масової інформації, а також не встановлюють вимог до такого місцевого ЗМІ, вимог щодо кількості випущеного тиражу тощо.

Представник третьої особи, погоджуючись з наведеними доводами представника відповідача, звертав увагу на те, що у спірних відносинах дотримано вимог чинного законодавства щодо внесення змін до містобудівної документації, а будь-які порушення прав позивача, як жителя Кременчуцької міської територіальної громади, - відсутні.

Оцінюючи такі доводи представника відповідача, суд зважає на таке.

Відповідно до змісту статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.

У свою чергу статтею 50 Конституції України гарантовані основні екологічні права громадян України, а саме: право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

При цьому кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

06.07.1999 Україною було ратифіковано Орхуську Конвенцію, метою якої є сприяння захисту права кожної людини нинішнього і прийдешніх поколінь жити в навколишньому середовищі, сприятливому для її здоров`я та добробуту, кожна зі Сторін гарантує права на доступ до інформації, на участь громадськості в процесі прийняття рішень і на доступ до правосуддя з питань, що стосуються навколишнього середовища, відповідно до положень цієї Конвенції.

Згідно з положеннями пункту 3 статті 2 Орхуської Конвенції "Екологічна інформація" означає будь-яку інформацію в письмовій, аудіовізуальній, електронній чи будь-якій іншій матеріальній формі про:

а) стан таких складових навколишнього середовища, як повітря і атмосфера, вода, ґрунт, земля, ландшафт і природні об`єкти, біологічне різноманіття та його компоненти, включаючи генетично змінені організми, та взаємодію між цими складовими;

б) фактори, такі як речовини, енергія, шум і випромінювання, а також діяльність або заходи, включаючи адміністративні заходи, угоди в галузі навколишнього середовища, політику, законодавство, плани і програми, що впливають або можуть впливати на складові навколишнього середовища, зазначені вище в підпункті а), і аналізі затрат і результатів та інший економічний аналіз і припущення, використані в процесі прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища;

с) стан здоров`я та безпеки людей, умови життя людей, стан об`єктів культури і споруд тією мірою, якою на них впливає або може вплинути стан складових навколишнього середовища або через ці складові, фактори, діяльність або заходи, зазначені вище в підпункті б).

При цьому відповідно до положень статті 2 Орхуської Конвенції:

"Громадськість" означає одну або більше фізичних чи юридичних осіб, їхнє об`єднання, організації або групи, які діють згідно з національним законодавством або практикою (пункт 4);

"Зацікавлена громадськість" означає громадськість, на яку справляє або може справити вплив процес прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, або яка має зацікавленість в цьому процесі; для цілей даного визначення недержавні організації, які сприяють охороні навколишнього середовища та відповідають вимогам національного законодавства, вважаються такими, що мають зацікавленість (пункт 5).

Статтею 6 Орхуської Конвенції регламентовано участь громадськості у прийнятті рішень щодо конкретних видів діяльності. Так, зацікавлена громадськість адекватно, своєчасно та ефективно одержує інформацію залежно від обставин шляхом публічного повідомлення або в індивідуальному порядку на початковому етапі процедури прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища (пункт 2).

Процедури участі громадськості дають їй можливість подавати в письмовій формі або, у разі потреби, під час громадських слухань або розгляду питання за участю заявника будь-які зауваження, інформацію, аналіз або міркування, які, на її думку, стосуються запланованої діяльності.

Кожна зі Сторін забезпечує, щоб у відповідному рішенні належним чином було враховано результати участі громадськості.

Отож належне забезпечення права громадськості на участь у процесі прийняття рішень, що стосуються навколишнього середовища, є обов`язком компетентних органів влади.

У контексті наведеного суд враховує, що Кременчуцька міська територіальна громада загалом нараховує понад 220 тисяч жителів.

А тому розміщення відповідачем оголошення про проведення громадських слухань у друкованому виданні накладом 100 примірників (відповідає 0,045% чисельності громади) не може бути визнане судом ефективним та належним повідомленням громадськості про такі слухання.

При цьому суд враховує доводи представника позивача про те, що газета "АVтограф" не є періодичним друкованим виданням, не має передплатного індексу, внаслідок чого не має значного поширення серед мешканців громади.

Щодо розміщення повідомлення про громадські слухання на офіційному вебпорталі суд враховує, що таке повідомлення розміщено шляхом його публікування у розділі "Управління містобудування та архітектури", а не у розділі новин територіальної громади, внаслідок чого зацікавлені особи мали вжити додаткових дій щодо пошуку такого повідомлення серед усього загалу інформації, опублікованого на вебпорталі Кременчуцької міської ради та її виконавчого комітету, що так само не може свідчити про належне повідомлення громадськості.

Щодо проведених 21.07.2023 громадських слухань суд звертає увагу на те, що залучений до матеріалів справи список учасників /т. 1, а.с. 180-208/ не дає можливість достеменно встановити учасників таких слухань з огляду на відсутність інформації про документи, що підтверджують особу.

При цьому суд враховує пояснення представника позивача, що більшість учасників є найманими працівниками ТОВ "Алма оіл груп", яке безпосередньо зацікавлене у результаті громадських слухань.

Відповідач та третя особа цих доводів представника позивача не спростували.

Представник відповідача пояснювала, що особу учасників громадських слухань встановлено на підставі паспортних документів, однак досліджений у судовому засіданні 20.02.2024 відеозапис проведення громадських слухань не містить зафіксованої інформації про встановлення осіб учасників.

Також, аналізуючи згаданий список учасників, суд звертає увагу на те, що навпроти окремих осіб зазначено, що вони є мешканцями населених пунктів, які не входять у Кременчуцьку міську територіальну громаду (зокрема, міст Полтава, Горішні Плавні, села Кривуші (Піщанська сільська територіальна громада), села Садки (Кам`янопотоківська сільська територіальна громада), селища Котельва, міста Харків, селища Андріївка Харківської області, міста Дніпро).

Суд акцентує увагу на тому, що у таких фундаментальних питаннях, як розробка містобудівної документації, яка може стосуватись впливу на навколишнє середовище, замовник (Кременчуцька міська рада) має вжити заходів щодо залучення до участі у процесі прийняття відповідних рішень якнайбільшої кількості представників громадськості задля надання таким рішенням легітимності.

Встановлені вище фактичні обставини з достатньою переконливістю свідчать про те, що відповідач таких дій не вжив.

Окрім того, суд погоджується з доводами представника позивача, що безпідставності неоприлюднення проекту містобудівної документації, оскільки твердження представника відповідача про її значний об`єм не можуть бути визнані правомірними.

У силу наведених вище приписів пункту 17 Порядку №555 громадські слухання можуть бути визнані такими, що не відбулися, у разі порушень вимог цього Порядку та законодавства, зокрема через: неоприлюднення, невчасне оприлюднення чи оприлюднення не в повному обсязі документів, передбачених для оприлюднення, під час громадських слухань; недотримання вимог цього Порядку щодо перевірки приналежності учасників громадських слухань до відповідної території та їх представництва; інші дії чи бездіяльність, що порушують вимоги законодавства про проведення громадських слухань.

Зважаючи на встановлені вище фактично обставини справи щодо неналежного інформування жителів територіальної громади про проведення громадських слухань, а також невстановлення відповідачем осіб учасників громадських слухань, суд дійшов висновку, що громадські слухання належить визнати такими, що не відбулися.

Отож позов ОСОБА_1 в цій частині належить задовольнити.

Водночас стосовно дій відповідача щодо проведення громадських слухань від 21.07.2023 про врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, суд зауважує, що такі дії самі по собі не утворюють жодних юридичних наслідків як для позивача, такі і жителів територіальної громади, внаслідок чого у задоволенні відповідної частини позовних вимог належить відмовити.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

У силу статті 2 КАС України метою адміністративного судочинства є ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Ця мета узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац десятий пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 №3-рп/2003).

Верховний Суд у постанові від 23.12.2021 у справі №480/4737/19 зауважив, що ефективний спосіб захисту прав та інтересів особи в адміністративному суді має відповідати таким вимогам: забезпечувати максимально дієве поновлення порушених прав за існуючого законодавчого регулювання; бути адекватним фактичним обставинам справи; не суперечити суті позовних вимог, визначених особою, що звернулася до суду; узгоджуватися повною мірою з обов`язком суб`єкта владних повноважень діяти виключно у межах, порядку та способу, передбаченого законом.

За вищевикладених обставин, суд вважає за необхідне визнати громадські слухання 21.07.2023 щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, такими, що не відбулися.

Тож позовні вимоги ОСОБА_1 належить задовольнити частково.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач від сплати судового збору звільнений, як особа з інвалідністю другої групи /т. 1, а.с. 19/.

Разом з цим, позовна заява містила клопотання позивача про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 22500,00 грн.

Питання, що стосуються витрат на професійну правничу допомогу, регулюються статтею 134 КАС України, у силу положень якої за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Крім того, як визначено частиною дев`ятою статті 139 КАС України, при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Отже документально підтверджені судові витрати належить компенсувати стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень, та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При цьому склад та розміри витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги, документи, що свідчать про оплату обґрунтованого гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 21.03.2018 у справі №815/4300/17, від 04.08.2020 у справі №810/3213/16.

На підтвердження розміру витрат на професійну правничу допомогу у цій справі позивач надав: договір від 25.09.2023 про надання правничої допомоги, акт про надання правничої допомоги від 09.10.2023, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю.

Зі змісту залучених до матеріалів справи документів слідує, що адвокатом надано клієнту правничу допомогу у цій справі, вартість якої визначена у розмірі 22500,00 грн, що включала:

перемовини адвоката з клієнтом для укладення договору, складання та підписання договору про надання правничої допомоги отримання доручення - 1,5 год.;

вивчення, аналіз нормативних актів, законодавства щодо проведення громадських слухань, аналіз вебпорталу міської ради - 16 год.;

вивчення, аналіз нормативних актів судової практики щодо спорів з визнання громадських слухань такими, що не відбулися, щодо прийняття рішень міською радою про містобудівну документацію - 16 год.;

зустріч з клієнтом для формування правової позиції - 1 год.;

підготовка, складання та подання адвокатських запитів - 4 год.;

підготовка та складання позовної заяви - 16 год.;

зустріч з клієнтом для підписання позовної заяви, формування додатків з роздруківкою з вебпорталу - 2 год.;

представництво інтересів клієнта.

Статтею 19 Закону України від 05.07.2012 №5076-VI "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі - Закон №5076-VI) визначено такі види адвокатської діяльності, як надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами.

Відповідно до статті 30 Закону №5076-VI гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.

Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.

При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація та досвід адвоката, фінансовий стан клієнта й інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним і враховувати витрачений адвокатом час.

Велика Палата Верховного Суду вказує на те, що при визначенні суми судових витрат, на відшкодування якої має право позивач, суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін (пункт 21 додаткової постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі №755/9215/15-ц).

Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладений у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі №160/19098/21.

Оцінюючи надані заявником документи у взаємозв`язку з фактичними обставинами цієї справи, суд враховує, що такі види правничої допомоги як: перемовини адвоката з клієнтом для укладення договору, складання та підписання договору про надання правничої допомоги отримання доручення; вивчення, аналіз нормативних актів, законодавства щодо проведення громадських слухань, аналіз вебпорталу міської ради; вивчення, аналіз судової практики щодо спорів з визнання громадських слухань такими, що не відбулися, щодо прийняття рішень міською радою про містобудівну документацію; зустріч з клієнтом для формування правової позиції, безпосередньо пов`язані з підготовкою позовної заяви, а тому не підлягають врахуванню як окремі види правничої допомоги.

При цьому позовна заява (що із зазначенням реквізитів сторін, переліком додатків до позову займає 14 аркушів) не містить значного обсягу фактичних даних, а здебільшого посилання на норми права та загальнодоступні відомості, внаслідок чого загальна тривалість підготовки позову (що з урахуванням вищезгаданих послуг складає 50,5 годин), на переконання суду, є завищеною.

Обсяг доданих до позовної заяви документів є незначним.

Матеріалами справи підтверджено факт складення представником позивача адвокатських запитів з метою отримання доказів у справі.

У справі фактично проведено п`ять засідань: 07.12.2023 - тривалістю 50 хв. /т. 3, а.с. 20-22/, 11.01.2024 - тривалістю 15 хв. /т. 3, а.с. 81-84/, 01.02.2024 - тривалістю 45 хв. /т. 3, а.с. 125-126/, 13.02.2024 - тривалістю 22 хв. /т. 3, а.с. 130-132/, 20.02.2024 - тривалістю 2 год. /т. 3, а.с. 135-138/.

За результатами розгляду справи позов задоволено частково.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Тож виходячи з вищеописаних обставин справи, зважаючи на те, що підготовлені адвокатом у цій справі процесуальні документи не потребують значних затрат часу для їх складення, суд, оцінивши надані заявником докази у їх сукупності, зважаючи на ухвалення судом рішення про задоволення позовних вимог частково, враховуючи принципи обґрунтованості, співмірності та пропорційності судових витрат, дійшов висновку про необхідність зменшення витрат на професійну правничу допомогу у цій справі до 6000,00 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 132, 134, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Алма оіл груп" про визнання громадських слухань такими, що не відбулися задовольнити частково.

Визнати громадські слухання 21.07.2023 щодо врахування громадських інтересів по внесенню змін до детального плану території, розташованої в Північному промвузлі міста Кременчука Полтавської області, такими, що не відбулися.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 6000,00 грн (шість тисяч гривень).

Позивач: ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ; АДРЕСА_2 ).

Відповідач: Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 24388300; пл. Перемоги, 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Алма оіл груп" (код ЄДРПОУ 44551650; вул. Першотравнева, 22, оф. 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, визначені статтями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 23 лютого 2024 року.

Суддя О.О. Кукоба

Джерело: ЄДРСР 117211042
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку