open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 лютого 2024 року м. Рівне№460/25564/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулась в суд з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій №008070090117 від 13.10.2023.

Ухвалою суду від 06.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №460/ 25564/23; розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у строки, визначені статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно з позовною заявою та відповіддю на відзив, вимоги ОСОБА_1 ґрунтуються на тому, що оспорюване рішення про застосування фінансових санкцій прийнято відповідачем не на підставі акта фактичної перевірки, а на основі матеріалів Вараського районного відділу поліції ГУНП в Рівненській області, який не відповідає поняттю контролюючого органу у розумінні пункту 41.1 статті 4 Податкового кодексу України, оскільки не наділений повноваженнями у сфері боротьбі з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства. Також позивач зауважувала на тому, що жодних перевірок в її присутності протягом серпня - жовтня 2023 року в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 », яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , не проводилося, і з матеріалами, на підставі яких прийняте спірне рішення її ніхто не ознайомлював. Окремо позивач наголошувала на тому, що їй нічого не відомо про ОСОБА_2 , яка зазначена, як неповнолітня особа, котра продавала у кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 » пиво розливне «Крафтове», 0,33 л за ціною 35 грн. При цьому, категорично заперечила обставини щодо здійснення 01.08.2023 у належному їй кафе реалізації пива особою, яка не досягла 18-ти років і наголошувала на порушенні відповідачем порядку прийняття рішення про застосування фінансових санкцій. Просила скасувати рішення №00807009011 від 13.10.2023 як безпідставне та протиправне.

Згідно з відзивом на позов, Головне управління ДПС у Рівненській області вимоги не визнає. В обґрунтування заперечень сторона відповідача покликається на те, що рішення про застосування штрафних санкцій №008070090117 від 13.10.2023 прийнято у відповідності до п.5 Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених ст.17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №790 від 02.06.2003, за матеріалами перевірки за фактом порушення правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями ФОП ОСОБА_1 , які були зареєстровані в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліцій України» та журналі єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події Вараського РВП за №2987 від 01.08.2023. У вказаних матеріалах зафіксовано факт продажу алкогольних напоїв неповнолітньою особою в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 », де провадить свою підприємницьку діяльність позивач. При цьому, в рапорті ДОП СП Вараського РВП ГУНП в Рівненській області майора поліції В.Рижого чітко зазначено про реалізацію алкогольних напоїв 01.08.2023 саме ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка пояснювала, що проходить стажування в якості помічника бармена у даному закладі. В розпорядження податкового органу було надано і копію паспорту ОСОБА_2 , і копію товарного чеку за підписом продавця ОСОБА_2 , і письмові пояснення ОСОБА_2 . Враховуючи викладене, відповідачем стверджено, що спірне рішення прийняте контролюючим органом правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України. Відтак у задоволені позовних вимог сторона відповідача просила відмовити.

Дослідженими по справі доказами судом встановлені такі фактичні обставини.

ОСОБА_1 з 03.08.2021 зареєстрована як фізична особа-підприємець, про що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань зроблено запис 2006060000000004120, основний вид господарської діяльності - 56.10. Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (а.с.8).

ФОП ОСОБА_1 мала ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями реєстраційний номер 17180308202201961 з терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2023, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 , бар « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (а.с.15).

Ліцензія на такий самий вид діяльності видана позивачу і з терміном дії з 18.08.2023 до 18.08.2024 (а.с.16-18).

Довідкою «Про результати розгляду повідомлення про порушення порядку роздрібної торгівлі алкогольними напоями та трудового законодавства ФОП ОСОБА_1 (ЄО№2987 від 01.08.2023)», складеною 16.08.2023 ДОП СП Вараського РВП ГУНП в Рівненській області майором поліції В.Рижим, зафіксовано, що 01.08.2023 до Вараського РВП ГУНП в Рівненській області надійшло повідомлення начальника СП Вараського РВП ОСОБА_3 про порушення правил торгівлі в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 », яке було зареєстровано в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України», журналі єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події Вараського РВП за № 2987 від 01.08.2023. Встановлено, шо 01.08.2023 приблизно о 16:30 год. співробітниками Вараського РВП ГУНП в Рівненській області виявлено факт роздрібної торгівлі алкогольними напоями неповнолітньою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , мешканкою АДРЕСА_2 , яка в закладі громадського харчування « ІНФОРМАЦІЯ_1 », що в АДРЕСА_1 , реалізувала пиво розливне «Крафтове», 0,33л. за ціною 35 грн., після чого надала товарний чек та не надала розрахунковий документ, чим порушила вимоги ст. 22 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №833 від 15.06.2006 та ст. 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального». ОСОБА_2 пояснила, по не надала розрахунковий документ після реалізації алкогольного напою, бо в закладі не працює ЕККА, а книга обліку розрахункових операцій не ведеться, сама ОСОБА_2 не є найманим працівником, а проходить стажування в якості помічника бармена. В даному закладі здійснює господарську діяльність з роздрібної торгівлі алкогольними напоями на підставі ліцензії №17180308202201961 ФОП ОСОБА_1 . В довідці міститься висновок про те, що в діях ФОП ОСОБА_1 вбачаються ознаки порушення вимог трудового законодавства та, можливо, порушень ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівля алкогольними напоями. Запропоновано, зокрема, направити матеріали за фактом можливого порушенні ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі алкогольними напоями до ГУ ДПС у Рівненській області (а.с.22).

Отримавши від Вараського РВП ГУНП в Рівненській області матеріали, Головне управління ДПС у Рівненській області супровідним №10448/5/17-00-09-01-01 від 12.09.2023 повернуло їх адресату на доопрацювання, вказавши на недоліки і запропонувавши надати завіреним належним чином копії: протоколу про адміністративне правопорушення; документів, що засвідчують вік особи, яка реалізовувала алкогольні напої; пояснення особи, що притягалася до адміністративної відповідальності (а.с.47).

Листом №21858/5/17-00 від 02.10.2023 Вараський РВП ГУНП в Рівненській області повідомив Головне управління ДПС у Рівненській області про те, що ОСОБА_2 не є суб`єктом правопорушення, відповідальність, за яке передбачено ч.2 ст.156 КУпАП, а тому відносно неї протокол про вчинення адміністративного правопорушення не складався (а.с.41). З цим листом податковому органу надано завірені копії матеріалів перевірки за фактом порушення правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями ФОП ОСОБА_1 , а саме: рапорту ДОП СП Вараського РВП ГУНП в Рівненській області майора поліції В.Рижого; рапорту з журналу єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події Вараського РВП (реєстр №2987 від 01.08.2023); письмових пояснень неповнолітньої ОСОБА_2 ; товарного чеку, виданого і підписаного продавцем ОСОБА_2 ; фото мобільного застосунку з електронними документами «Дія», який пред`явила 01.08.2023 ОСОБА_2 (а.с.42-46). Висловлено прохання: в межах компетенції прийняти рішення про застосування фінансових санкцій за роздрібну торгівлю алкогольними напоями неповнолітньою та відреагувати на факт ненадання розрахункового документа в закладі громадського харчування « ІНФОРМАЦІЯ_1 », що в АДРЕСА_1 , де здійснює господарську діяльність з роздрібної торгівлі алкогольними напоями ФОП ОСОБА_1 .

На підставі таких матеріалів 10.10.2023 Головним управлінням ДПС у Рівненській області винесено рішення про застосування фінансових санкцій №008070090117, яким за реалізацію алкогольних напоїв особою, яка не досягла 18 років, що суперечить вимогам ст.15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, які використовуються в електронних сигаретах, та пального», на ФОП ОСОБА_1 накладено штраф в сумі 6800 грн. відповідно до абзацу чотирнадцятого частини другої статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, які використовуються в електронних сигаретах, та пального» (а.с.9-11) .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Основи державної політики щодо споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів закріплені у розділі IV-1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, які використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-ВР від 19.12.1995.

Статтею 15-1 цього розділу визначено, що обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється шляхом реалізації правових (законодавчих), економічних, медичних та адміністративних заходів, а саме: пропаганди здорового способу життя, вільного від споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів; включення до загальноосвітніх програм та професійних освітніх програм усіх навчальних закладів України незалежно від форми власності положень про шкідливий вплив споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів на організм людини, а також про переваги здорового способу життя; створення економічних та правових умов, що сприяють зменшенню споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів; охорони права тих, хто не курить, жити в середовищі, вільному від тютюнового диму; інформування про шкоду надмірного споживання алкогольних напоїв та шкідливість вживання тютюнових виробів та про рівні вмісту смол та нікотину в димі сигарети; лікування алкогольної та тютюнової залежності; протидії незаконному ввезенню та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів; охорони фізичного здоров`я людини; пропаганди родинно-сімейних традицій та виховання здорової дитини.

За правилами частини першої статті 15-3 цього ж розділу, забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння:

1) особами, які не досягли 18 років;

2) особам, які не досягли 18 років.

В силу вимог частини першої статті 17, за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального, тютюнової сировини посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

А згідно з частиною другою цієї статті, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів, зокрема, у разі порушення вимог статті 15- 3 цього Закону - 6800 гривень.

За частиною п`ятою цієї статті, рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції визначеної законами України.

Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» затверджений постановою Кабінету Міністрів України №790 від 02.06.2003.

Пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що за порушення, передбачені статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» застосовуються фінансові санкції.

Згідно з пунктом 6 - рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених пунктом 2 цього Порядку, приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним (ДПС та її територіальні органи), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Держстату, Держпродспоживслужби відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

А відповідно до пункту 5 Порядку, підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є:

- акт перевірки додержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) встановлених законодавством вимог, обов`язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;

- результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), пов`язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального;

- матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Рішення про застосування фінансових санкцій №008070090117 від 13.10.2023 прийняте в.о. начальника Головного управління ДПС у Рівненській області, тобто уповноваженою особою, на підставі матеріалів, одержаних від Вараського РВП ГУНП в Рівненській області, тобто від правоохоронних органів, що визнається належною підставою для прийняття відповідного рішення.

При цьому, надані в розпорядження відповідача матеріали містили не лише рапорт з журналу єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події Вараського РВП (реєстр №2987 від 01.08.2023) та рапорт ДОП СП Вараського РВП ГУНП в Рівненській області майора поліції В.Рижого, а й письмові пояснення неповнолітньої та товарний чек на продаж пива в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 », підписаний такою неповнолітньою. На підтвердження того факту, що ОСОБА_2 на час продажу пива не виповнилося 18 років надано фото мобільного застосунку «Дія» з паспортом громадянина України.

За наведеного, та з урахуванням того, що в кафе (барі) « ІНФОРМАЦІЯ_1 » здійснює свою підприємницьку діяльність ФОП ОСОБА_1 і саме їй на вказане місце торгівлі було видано ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, суд вважає, що у Головного управління ДПС у Рівненській області були всі правові підстави для притягнення її до відповідальності за порушення вимог частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, які використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-ВР від 19.12.1995.

Доводи позивача про те, що їй нічого не відомо про ОСОБА_2 , яка зазначена, як неповнолітня особа, котра продавала у кафе «Я на каву» пиво розливне «Крафтове», 0,33 л за ціною 35 грн., суд відхиляє, позаяк фізична особа-підприємець несе персональну відповідальність за організацію того виду своєї підприємницької діяльності, який нею провадиться у певному закладі торгівлі, тим більше такого, який пов`язаний з роздрібною торгівлею алкогольними напоями, і саме така особа повинна контролювати дотримання ліцензійних умов роздрібної торгівлі алкогольними напоями у своєму закладі.

Разом з тим, вказані доводи є і абсолютно нелогічними, оскільки стороння особа апріорі не може опинитися за барною стійкою закладу, приносити відвідувачам напої, проводити з ними розрахунки і виписувати товарні чеки.

З урахуванням досліджених судом фактичних даних в контексті вищенаведених норм, суд приходить висновку, що рішення про застосування фінансових санкцій №008070090117 від 13.10.2023 є таким, що прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, обґрунтовано, добросовісно та розсудливо.

Обставини, на які посилається позивач, не можуть вважатися підставами для скасування такого рішення.

Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний довести правомірність свого рішення, дій чи бездіяльності. Поряд з тим, відповідно до принципу змагальності суб`єкт господарювання має спростувати доводи суб`єкта владних повноважень, якщо заперечує їх обґрунтованість. Наведене випливає зі змісту частини першої цієї статті.

Докази, подані позивачем, переконують у безпідставності позовних вимог. Натомість, відповідач виконав покладений на нього процесуальний обов`язок, а саме довів правомірність свого рішення, чим спростував твердження позивача про порушення його прав та інтересів.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими, а тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Щодо судового збору, то відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, розподілу він не підлягає.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 в позові до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішення про застосування фінансових санкцій №008070090117 від 13.10.2023 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 22 лютого 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Суддя Н.В. Друзенко

Джерело: ЄДРСР 117183973
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку