open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 лютого 2024 рокусправа № 380/21980/23 м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р. П. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "БАРС" ЛТД про зобов`язання вчинити дії, -

УСТАНОВИВ:

Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області (далі - позивач) звернулося в суд з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «БАРС» ЛТД (далі - відповідач), в якому просить зобов`язати оператора ринку ТзОВ «БАРС» ЛТД тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів, а саме: забій сільськогосподарських тварин та обіг продуктів забою з них, на потужності, що знаходиться за адресою: Львівська область Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9 до усунення виявлених порушень.

В обґрунтування позову вказав, що фізична особа ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області із зверненням № К-944 від 23.08.2023щодо здійснення перевірки дотримання оператором ринку ТзОВ «БАРС» ЛТД законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів. Скаржник зазначив, що основним видом діяльності ТзОВ «БАРС» ЛТД є виробництво м`ясних продуктів, проте на території підприємства виявлено залишки тварин, навколо нежитлової будівлі повна антисанітарія, що, на думку скаржника, може призвести до тяжких наслідків отруєння людей. Повідомив, що позивачем видано наказ № 747-АГ від 30.08.2023 про проведення позапланового інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД, що знаходиться за адресою: Львівська область, Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9 на дотримання вимог законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів та посвідчення (направлення) на проведення позапланового інспектування № 359 від 30.08.2023 зі строком проведення з 30.08.2023 по 31.08.2023. На підставі вищезазначених наказу та направлення було проведено позапланове інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, за результатами якого складено акт № 19_1-32/30 від 31.08.2023, яким встановлено порушення вимог законодавства України. Зазначив, що 01.09.2023 Головним державним ветеринарним інспектором Львівської області винесено рішення № 5 про тимчасове припинення виробництва та обігу харових продуктів. а саме вирішено тимчасово припинити забій сільськогосподарських тварин та обіг продуктів забою з них ТзОВ «БАРС» ЛТД за адресою: м. Радехів, вул. Транзитна, 9, Червоноградського району Львівської області на термін 10 робочих днів:з 01.09.2023 до 14.09.2023 (включно). Вказав, що 12.09.2023 Головним управлінням Держпродспоживслужби у Львівській області видано наказ № 794-АГ про проведення позапланового інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД та посвідчення (направлення) на проведення позапланового інспектування № 377 від 12.09.2023 у строк 13.09.2023, з метою перевірки дотримання вимог рішення № 5 від 01.09.2023 про тимчасове припинення виробництва та обігу харових продуктів та усунення порушень законодавства, зафіксованих в акті № 19_1-32/30 від 31.08.2023 та протоколі № 1 від 01.09.2023, які стали підставою для його винесення Стверджує, що проведення такого інспектування 13.09.2023 було неможливим з огляду на те, що підприємство закрито, працівники відсутні, а в.о. директора в телефонному режимі повідомив, що перебуває за межами району, прибути на об`єкт перевірки не має можливості, при цьому, як зазначив позивач, в.о. директора не вчинив жодних дій щодо надання інспекторам доступу до потужності для проведення інспектування. Крім того, ТзОВ «БАРС» ЛТД не здійснено жодних заходів та не надано до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області жодного підтвердження про усунення порушень, зафіксованих в акті № 19_1-32/30 від 31.08.2023. За таких обставин, як стверджує позивач, ТзОВ «БАРС» ЛТД не усунуто порушення вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, які стали підставою для винесення рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харових продуктів № 5 від 01.09.2023.

Ухвалою від 25.09.2023 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач заяви про визнання позову чи відзиву на позовну заяву в строки, передбачені ст. 261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до суду не надав, про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін був повідомлений належним чином шляхом направлення ухвали про відкриття провадження рекомендованою кореспонденцією за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, відповідно до приписів ч. 8 ст. 126 КАС України.

Надіслана за вказаною адресою відповідача, яка відповідає адресі реєстрації відповідача, що зазначена у витязі є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адреса поштова кореспонденція, за ШКІ № 0600249090830 не вручена відповідачу. Вказане поштове відправлення 21.02.2024 повернулося на адресу суду із відміткою органу поштового зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».

Позивачем також на виконання вимог п. 2 ч. 2 ст. 161 КАС України надано докази надіслання копії позовної заяви відповідачу.

Пунктом 1 частини 4 статті 124 КАС України передбачено, що у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються юридичним особам та фізичним особам-підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.

Суд вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином для реалізації нею права судового захисту своїх прав та інтересів.

Крім того, з урахуванням вимог ч. 1 ст. 130 КАС України, Львівським окружним адміністративним судом 13.02.2024 опубліковано повідомлення відповідачу у справі № 380/21980/23, товариству з обмеженою відповідальністю «БАРС» ЛТД на офіційній Інтернет-сторінці Львівського окружного адміністративного суду.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі обставини справи.

Фізична особа ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області із зверненням (вх. № К-944 від 23.08.2023) щодо здійснення перевірки дотримання оператором ринку ТзОВ «БАРС» ЛТД законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів. ОСОБА_1 зазначив, що основним видом діяльності ТзОВ «БАРС» ЛТД є виробництво м`ясних продуктів, проте на території підприємства виявлено залишки тварин, навколо нежитлової будівлі повна антисанітарія, що, на думку заявника, може призвести до тяжких наслідків отруєння людей.

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області № 747-АГ від 30.08.2023 «Про проведення позапланового інспектування» визначено провести позапланове інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД код ЄДРПОУ 19169477 за адресою: Львівська область Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9 на дотримання вимог законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів в термін з 30 серпня 2023 року по 31 серпня 2023 року.

На виконання вищевказаного наказу видано Посвідчення (направлення) на проведення позапланового інспектування № 359 від 30.08.2023 зі строком проведення з 30.08.2023 по 31.08.2023.

На підставі вищезазначених наказу та направлення Головним управлінням Держпродспоживслужби у Львівській області проведено позапланове інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, за результатами якого складено акт № 19_1-32/30 від 31.08.2023, яким встановлено такі порушення вимог законодавства України:

- оператором ринку не встановлено інших операторів ринку, які постачають їм тварин за принципом «крок назад» та яким вони постачають туші тварин за принципом «крок вперед» (частина восьма статті 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР (Закон № 771) , стаття 22 Закону № 771);

- вимоги до обігу об`єктів санітарних заходів не дотримуються: відсутні позначки придатності на півтушах свиней (клейм) (частини перша, друга статті 37 Закону № 771, частина перша статті 32 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII (Закон № 2042);

- потужність не підтримується в чистому та робочому стані; не проводиться якісне прибирання приміщень виробничого цеху, допоміжних та складських приміщень; не представлений графік проведення санітарних днів та генеральних прибирань (пункт 1 частини першої статті 41 Закону № 771);

- потужність спланована, сконструйована та розміщена так, що не забезпечуються її належне утримання, чищення та/або дезінфекція, запобігання або мінімізація будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів із боротьби зі шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів (пункт 2 частини першої статті 41 Закону № 771);

- потужність не забезпечена належним природним та/або штучним освітленням, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів, в приміщенні переробки кишкової сировини відсутнє освітлення (пункт 4 частини першої статті 41 Закону № 771);

- стеля та стіни забрудненні, утворена пліснява, має місце відпадання часток конструкцій. Вікна брудні, сітки від комах відсутні (пункт 2 частини першої, частина друга статті 42 Закону № 771);

- поверхні (включно з поверхнею обладнання), що контактують з харчовими продуктами брудні, з наявною корозією, утримуються у пошкодженому стані, а саме наявні місця корозії (пункт 1, 2, 3 частини першої, частина друга статті 42 Закону № 771);

- обладнання та інвентар брудні, покриті корозією, не проводиться їх чищення та дезінфекція для забезпечення захисту від появи ризику забруднення (пункт 5 частини першої статті 42 Закону № 771);

- оператор ринку не дотримується відповідних положень законодавства щодо зберігання і утилізації відходів, відсутні договори щодо їх утилізації (знищення) (пункти 1, 2, 3 частини першої статті 45 Закону № 771);

- відсутні лабораторні дослідження води, не представлений договір про водопостачання (пункт 4 частини першої статті 47 Закону № 771);

- не здійснено навчання персоналу щодо гігієнічних вимог на виробництві, відсутні документальні підтвердження до персоналу, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами (пункти 1, 2 частини-першої статті 48 Закону № 771);

- постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не розроблено та не запроваджено (пункт 4 частини першої статті 47 Закону № 771);

- відсутні відповідні супроводжуючі ветеринарні документи на тварин (частина перша статті 34 Закону № 771);

- до забою допускаються не ідентифіковані тварини (пункти 1, 2 частини першої статті 35 Закону № 2042 абзац восьмий частини першої статті 5 Закону № 1445);

- відсутня інформації про харчовий ланцюг за 24 години до відправлення тварин на бійню; забій тварини проводиться без дозволу державного ветеринарного інспектора (частина перша, друга, третя, четверта статті 34 Закону № 2042.

Примірник акта № 19_1-32/30 від 31.08.2023 на 24 сторінках отримав в.о. директора ТзОВ «БАРС» ЛТД Гришкевич О., що підтверджується його підписом в акті, копія якого надана позивачем.

Заступником начальника відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Червоноградського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області державним ветеринарним інспектором винесено протокол № 1 від 01.09.2023 про порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми стосовно ТзОВ «БАРС» ЛТД. У вказаному протоколі зазначені порушення, які зафіксовані в акті № 19_1-32/30 від 31.08.2023. Також у цьому протоколі містяться власноручні підписи ОСОБА_2 , які свідчать про те, що в.о. директора ТзОВ «БАРС» ЛТД ознайомився зі змістом протоколу 01.09.2023 та отримав другий примірник протоколу.

Головним державним ветеринарним інспектором Львівської області винесено рішення від 01.09.2023 № 5 про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів. Вказаним рішенням вирішено тимчасово припинити забій сільськогосподарських тварин та обіг продуктів забою з них ТзОВ «БАРС`ЛТД за адресою: м. Радехів вул. Транзитна 9 Червоноградського району Львівської області на термін 10 робочих днів: з 01.09.2023 до 14.09.2023 (включно).

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області № 794-АГ від 12.09.2023 «Про проведення позапланового інспектування» визначено провести позапланове інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД код ЄДРПОУ 19169477 за адресою: Львівська область Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9 на відповідність вимог законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів в термін з 13 вересня 2023 року.

На виконання вищевказаного наказу видано Посвідчення (направлення) на проведення позапланового інспектування № 377 від 12.09.2023 зі строком проведення 13 вересня 2023 року.

Червоноградське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області листом від 13.09.2023 № 19-23/155 повідомило в.о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області про те, що 13.09.2023 проведено інспектування ТзОВ «БАРС» ЛТД, зазначене підприємство не працює, територія закрита, працівники відсутні, в.о.директора в телефонному режимі повідомив, що перебуває за межами району, підприємство не працює, прибути на об`єкт не має можливості.

Вказаним листом також запропоновано відповідно до п. 3 ст. 67 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» в судовому порядку зобов`язати оператора ринку ТзОВ «БАРС» ЛТД тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів; відповідно до ст. 52 Закону України «Про ветеринару медицину» тимчасово зупинити дію експлуатаційних дозволів № 13-13-22Mt від 15.06.2012, персональний номер К/259 та № 13-13-22Mt від 02.10.2008, персональний номер 13-13-22Mt.

У зв`язку з неусуненням ТзОВ «БАРС» ЛТД порушень вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, які стали підставою для винесення рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів № 5 від 01.09.2023, позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору по суті суд керується таким.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя та здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до вимог ст. 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Таким чином, держава гарантує захист прав споживачів та здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.

Преамбулою Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР (далі Закон № 771) передбачено, що цей закон регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї.

Відповідно до ст. 4 Закону № 771 державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Статтею 5 Закону № 771 встановлено, що до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).

Оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів; потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів (п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону № 771).

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 20 Закону № 771 оператори ринку зобов`язані: забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу.

Приписами ст. 22 Закону № 771 встановлено вимоги до забезпечення простежуваності.

Забороняється забій тварин, які не супроводжуються ветеринарним документом, що засвідчує здоров`я тварин (ч. 1 ст. 34 Закону № 771).

Частиною 1 статті 37 Закону № 771 заборонено: 1) обіг харчових продуктів на потужностях, що не відповідають вимогам санітарних заходів; 2) продаж харчових продуктів власного домашнього виробництва не на агропродовольчих ринках; 3) обіг неперероблених туш парнокопитних та/або однокопитних тварин, на яких безпосередньо або на упаковці відсутня позначка придатності; 4) обіг харчових продуктів, вироблених на потужностях, щодо яких не отримано експлуатаційного дозволу, передбаченого цим Законом, або дія якого тимчасово припинена; 5) обіг харчових продуктів, вироблених на потужностях, повідомлення про реєстрацію яких не було зроблено оператором ринку до вимог цього Закону; 6) обіг харчових продуктів, які містять генетично модифіковані організми або отримані з їх використанням, до проведення їх державної реєстрації; 7) обіг неперероблених харчових продуктів із свинини для споживання людиною без відповідних ветеринарних документів у разі підтвердження спалаху хвороб, що є небезпечними для здоров`я людей або тварин, за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; 8) обіг дитячого харчування, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги, якщо про намір введення їх в обіг не повідомлено відповідно до пункту 5-1 частини другої статті 20 цього Закону; 9) виправлення маркування (позначка придатності) неперероблених харчових продуктів тваринного походження; 10) обіг води питної, маркованої як "вода природна мінеральна", якщо така вода не віднесена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, до категорії води природної мінеральної.

Забороняється також обіг об`єктів санітарних заходів, якщо ці об`єкти: 1) небезпечні; 2) непридатні до споживання; 3) неправильно марковані, крім випадків, передбачених пунктом 6 цієї частини; 4) незареєстровані відповідно до вимог цього Закону; 5) ввезені (переслані) на територію України контрабандно; 6) мають дату "вжити до" або мінімальний термін придатності харчового продукту, що минули. Харчові продукти, зазначені у пунктах 1, 2-6 цієї частини, підлягають вилученню та/або відкликанню відповідно до вимог цього Закону (ч. 2 ст. 37 Закону № 771).

Положеннями статті 41 Закону № 771 встановлено, що потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні відповідати таким вимогам:

1) підтримуватися в чистому та робочому стані;

2) бути спланованими, сконструйованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів;

3) мати належну природну або механічну вентиляцію. Система вентиляції має бути сконструйована таким чином, щоб механічний потік повітря із забрудненої зони не потрапляв до чистої зони, був забезпечений безперешкодний доступ до фільтрів та інших частин, які необхідно чистити або замінювати;

4) забезпечуватися належним природним та/або штучним освітленням приміщення, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів;

5) підлога повинна мати достатню дренажну систему, конструкція якої запобігатиме ризику забруднення. При відкритих та/або частково відкритих дренажних каналах рух відходів має бути з чистої до забрудненої зони.

Також, зі змісту ст. 43 Закону № 771 слідує, що рухомі та/або тимчасові потужності (палатки, кіоски, прилавки, рухомі транспортні засоби для торгівлі) повинні відповідати таким вимогам:

1) утримуватися в чистоті та належному стані;

2) забезпечувати захист від будь-якого ризику забруднення, зокрема від шкідників та гризунів;

3) бути обладнані засобами для підтримання належної особистої гігієни;

4) поверхні (включаючи поверхню обладнань), що контактують з харчовими продуктами, утримуються у непошкодженому стані, легко чистяться та дезінфікуються, зроблені з гладких, нержавіючих, нетоксичних, придатних до миття матеріалів;

5) бути забезпечені гарячою та/або холодною питною водою у необхідній кількості;

6) мати належні засоби для гігієнічного зберігання небезпечних та/або неїстівних речовин та відходів (рідких або твердих), а також засоби для їх зберігання та подальшого поводження та/або мати відповідний договір щодо їх утилізації (знищення);

7) мати належні засоби для підтримання температури, необхідної для зберігання харчових продуктів, та її контролю;

8) забезпечувати розміщення харчових продуктів таким чином, щоб максимально знизити ризик їх забруднення.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 42 Закону № 771 конструкція та планування приміщень повинні забезпечувати можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями.

З цією метою приміщення, в яких харчові продукти обробляються та/або переробляються, повинні відповідати таким вимогам:

1) для стін та підлоги приміщень використовуються непроникаючі, непоглинаючі, нетоксичні та придатні до миття матеріали, або інші матеріали, які забезпечують можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями;

2) стеля (або у разі її відсутності внутрішня поверхня даху) та верхні кріплення побудовані таким чином, щоб запобігати накопиченню бруду, утворенню небажаної плісняви і відпаданню часток конструкції, зменшувати конденсат. Поверхня стелі, висота якої є належною для здійснення операцій, має бути гладкою;

3) вікна та інші отвори побудовані таким чином, щоб це запобігало накопиченню бруду. Вікна, що відкриваються назовні, у разі потреби повинні бути обладнані сіткою від комах, що легко знімається для чищення. Вікна, відкриття яких може призвести до забруднення, під час виробництва повинні бути зачинені;

4) поверхня дверей гладка та зроблена з непоглинаючих вологу матеріалів. Двері легко чистяться та у разі потреби дезінфікуються;

5) всі поверхні (включаючи поверхню обладнань), що контактують з харчовими продуктами, утримуються у непошкодженому стані, легко чистяться, у разі потреби дезінфікуються та зроблені з гладких, нержавіючих, нетоксичних, придатних до миття матеріалів;

6) залежно від типу, розміру та виду діяльності на потужностях наявні приміщення для чищення, дезінфекції і зберігання робочих інструментів та обладнання, які виготовлені з нержавіючих матеріалів, легко чистяться, мають гарячу та холодну воду.

У разі якщо харчові продукти знаходяться в приміщеннях для набуття ними притаманних їм традиційних характеристик (для традиційних харчових продуктів), стелі, стіни та підлога таких приміщень можуть не відповідати вимогам частини першої цієї статті стосовно властивостей матеріалів, з яких вони мають бути зроблені (непроникнення та непоглинання).

Відповідно до ч. 1 ст. 45 Закону № 771 оператори ринку можуть використовувати обладнання та інвентар, з якими контактують харчові продукти, що відповідають таким вимогам:

1) є чистими та у разі потреби продезінфікованими. Чищення та дезінфекція здійснюються таким чином, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення;

2) виготовлені з матеріалів та утримуються у належному стані та умовах, що зменшують ризик забруднення та дають змогу проводити їх чищення та дезінфекцію (крім тари та упаковки, що не повертається оператору ринку);

3) розміщені таким чином, що дозволяє чищення обладнання та навколишньої території.

У силу приписів п. 4 ч. 1 ст. 47 Закону № 771 оператори ринку повинні дотримуватися вимоги щодо води, а саме: вода, що використовується у виробництві харчових продуктів (у технологічному процесі та/або є інгредієнтом), має відповідати вимогам, установленим до води питної.

Згідно з ч. 1 ст. 48 Закону № 771 оператори ринку дотримуються таких вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами:

1) на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку;

2) персонал потужностей періодично проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку. Періодичність такого навчання встановлюється самим оператором ринку.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII (далі Закону № 2048) позначка придатності наноситься лише на туші свійських копитних тварин, диких ссавців, вирощених на фермі, відмінних від зайцеподібних, та великих диких тварин, а також на напівтуші, четвертини та шматки, що отримані шляхом розроблення напівтуш на три шматки, та лише якщо в результаті передзабійного та післязабійного огляду встановлено відсутність причин, через які це м`ясо визнається не придатним для споживання людиною. Нанесення позначки придатності здійснюється на бійні або на потужності з переробки диких тварин, якщо інше не передбачено законом. Обіг зазначених туш тварин та їх частин без нанесеної на них позначки придатності забороняється, якщо інше не передбачено законодавством.

Забороняється видалення позначки придатності, якщо цього не вимагає поводження з харчовим продуктом на наступних стадіях виробництва.

Згідно з частинами 1-4 ст. 34 Закону № 2048, якщо інше не передбачено цим Законом, оператор ринку, відповідальний за господарство походження тварини, за 24 години до відправлення тварини на бійню надає інформацію про харчовий ланцюг оператору, відповідальному за бійню, який повинен її перевірити. Вимоги до змісту, форми та порядку надання інформації про харчовий ланцюг затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини.

Якщо інше не передбачено цим Законом, оператор ринку, відповідальний за бійню, зобов`язаний надати державному ветеринарному інспектору інформацію про харчовий ланцюг невідкладно після її отримання від господарства походження тварини, але у будь-якому разі не пізніше ніж за 24 години до прибуття тварини на бійню. Державний ветеринарний інспектор не має права дозволяти забій тварини без перевірки ним інформації про харчовий ланцюг, крім випадків, передбачених цим Законом.

Якщо інформація про харчовий ланцюг не надана вчасно з технічних або інших поважних причин, державний ветеринарний інспектор має право дозволити забій тварини за відсутності такої інформації. У такому разі відповідна туша зберігається окремо від іншого м`яса та може бути визнана придатною для споживання людиною не раніше отримання і перевірки державним ветеринарним інспектором інформації про харчовий ланцюг тварини. Запис про надання дозволу на забій тварини за відсутності інформації про харчовий ланцюг вноситься державним ветеринарним інспектором до відповідного журналу обліку та/або інформаційно-комунікаційної системи компетентного органу.

У разі ненадання інформації про харчовий ланцюг протягом 24 годин з моменту прибуття тварини на бійню все м`ясо, отримане з цієї тварини, відповідно до частини третьої цієї статті визнається не придатним для споживання людиною. Якщо тварина протягом зазначеного періоду не була забита, її забивають окремо від інших тварин, а отримане м`ясо визнається не придатним для споживання людиною.

Частина 1 статті 35 Закону № 2048 передбачає, що державний ветеринарний інспектор перевіряє дотримання оператором ринку таких вимог:

1) тварини, що підлягають забою для споживання людиною, повинні бути ідентифіковані відповідно до законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин;

2) забій тварин, що не ідентифіковані відповідно до законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин, а також зберігання відповідного м`яса здійснюються окремо від інших тварин;

3) тварини, стан шкіри або шерсті яких загрожує забрудненням м`яса під час забою, забиваються лише після очищення їх шкіри та шерсті, крім випадків, коли відповідне м`ясо не призначається для споживання людиною.

Порядок тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів визначено статтею 67 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин».

Відповідно до вказаного порядку, не пізніше наступного дня з дня виявлення порушення законодавства про харчові продукти та корми головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) приймає рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, якщо таке виробництво та/або обіг становлять загрозу для життя та/або здоров`я людини та/або тварини. Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів повинно обмежувати відповідну господарську діяльність лише в частині, що є необхідною та достатньою для усунення загрози для життя та/або здоров`я людини та/або тварини, та має визначати, який конкретний вид діяльності та з використанням якої потужності (її частини) підлягає тимчасовому припиненню.

Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів набирає чинності з моменту його вручення операторові ринку і оприлюднення на офіційному веб-сайті компетентного органу та діє протягом визначеного таким рішенням строку, але не більше 10 робочих днів.

Якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк, встановлений частиною другою цієї статті, головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) звертається в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, до суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів. Позов про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів має бути подано до суду не пізніше закінчення строку дії рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів.

Оператор ринку має право відновити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, якщо:

1) відсутня постанова суду, що набрала законної сили, про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів та закінчився строк тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, визначений у рішенні головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора);

2) суд скасував рішення головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів;

3) суд, який ухвалив постанову про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, постановив ухвалу про її скасування на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для її прийняття;

4) головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) скасував винесене ним рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для його винесення.

Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

У відповідності до п.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Перевіркою позивача встановлено порушення відповідачем статті 22, частини першої статті 34, частин першої, другої статті 37, пунктів 1, 2, 4, частини першої статті 41, пунктів 1, 2, 3, 5 частини першої, частини другої статті 42, пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 45, пункту 4 частини першої статті 47, пунктів 1, 2 частини першої статті 48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР, частини першої статті 32, частини першої, другої, третьої, четвертої статті 34, пунктів 1, 2 частини першої статті 35 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII, абзацу восьмого частини першої статті 5 Закону України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» від 04.06.2009 № 1445-VI, та вказані порушення створюють загрозу здоров`ю людей.

Відповідно до частини третьої статті 67 Закону № 771 якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк, встановлений частиною другою цієї статті, головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) звертається в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, до суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів. Позов про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів має бути подано до суду не пізніше закінчення строку дії рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів.

Приймаючи до уваги відсутність жодних доказів станом на час розгляду справи щодо усунення відповідачем виявлених порушень, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Таким чином, сплачена позивачем сума судового збору розподілу не підлягає. Доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, позивачем не надано.

Керуючись ст. ст. 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати оператора ринку ТзОВ «БАРС» ЛТД тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів, а саме: забій сільськогосподарських тварин та обіг продуктів забою з них, на потужності, що знаходиться за адресою: Львівська область Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9 до усунення виявлених порушень

3. Судові витрати не розподіляються.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області (79011 м. Львів вул. Д. Вітовського 18; код ЄДРПОУ 40349068)

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «БАРС» ЛТД (80200 Львівська область Червоноградський район м. Радехів вул. Транзитна 9; код ЄДРПОУ 19169477).

СуддяР. П. Качур

Джерело: ЄДРСР 117183022
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку