open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/4197/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

I. РУХ СПРАВИ

1.1. ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області (далі відповідач), в якому, просить:

- визнати протиправними дії Вижницького РТЦК та СП в Чернівецькій області щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до категорії військового обліку - військовозобов`язаних, дії щодо прийняття наказу по особовому складу (від 13.06.2023 року) про зарахування ОСОБА_1 в команду на відправку до НОМЕР_1 , а також протиправними дії щодо видачі начальником Вижницького РТЦК та СП в Чернівецькій області полковником ОСОБА_2 у якості військовозобов`язаного ОСОБА_1 повістку на відправку на 10 год.00 хв. 16 червня 2023 року із зарахуванням до команди НОМЕР_1 ;

- зобов`язати начальника Вижницького РТЦК та СП в Чернівецькій області полковника ОСОБА_2 зняти ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканця АДРЕСА_1 , з військового обліку військовозобов`язаних, взяти його на військовий облік призовників і видати ОСОБА_1 військово-обліковий документ - посвідчення про приписку до призовної дільниці.

1.2. Ухвалою суду від 23.06.2023 року відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

1.3. Ухвалою суду від 23.06.2023 року задоволено клопотання представника ОСОБА_1 про забезпечення позову у справі за позовом ОСОБА_1 до Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії; заборонено Вижницькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області вчиняти дії щодо призову ОСОБА_1 на військову служу по мобілізації, до моменту набрання законної сили рішенням по цій справі.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

2.1. Згідно поданої до суду позовної заяви позиція позивача обґрунтовується наступним.

2.2. Так представник позивач зазначає, що 13.06.2023 року ОСОБА_1 була вручена повістка №5 представниками ІНФОРМАЦІЯ_2 згідно якої його було зобов`язано з`явитися 13.06.2023 року до Вижницького РТЦК та СП. В ході отримання повістки, представники центру комплектування відвезли ОСОБА_1 проходити військово-лікарську комісію, за результатами якої ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби на підставі ст.83 Б графи II розкладу хвороб ЗУ «Про військово-лікарську експертизу» та взято на військовий облік.

2.3. Позивач за віком входить до категорії осіб призовного віку та не являється військовозобов`язаним, згоду на проходження військової служби у Збройних силах України не давав. Проте, цього ж числа представниками ІНФОРМАЦІЯ_2 вручена ОСОБА_1 повістка на відправку, згідно якої його було зараховано в команду НОМЕР_1 і зобов`язано прибути 16.06.2023 року на 10:00 під. до Вижницького РТЦК та СП.

2.4. Позивач вважає що його права порушені та просить суд визнати дії начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 протиправними щодо прийняття наказу по особовому складу щодо зарахування позивача в команду НОМЕР_1 на відправку, щодо видачі йому повістки на відправку на 10:00 год. 16.06.2023 року підписану начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 полковником ОСОБА_2 , та зобов`язати виключити ОСОБА_1 з військового обліку військовозобов`язаних, включити його на військовий облік до списку призовників з видачею останньому військово-облікового документа.

2.5. Представник позивача наголошує, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за результатами медичного обстеження та медичного огляду визнано придатним до військової служби, що підтверджується довідкою військово-лікарської комісії Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 13.06.2023 року № 821.

2.6. За віковою категорією і за станом здоров`я позивач входить до категорії осіб призовного віку оскільки йому не виповнилось 27 років, добровільної згоди на проходження військової служби в період дії воєнного стану він не давав, отже у відповідності до вищевказаних норм, Вижницький РТЦК та СП за результатом проходження ВЛК зобов`язаний був взяти його на військовий облік і включити до категорії призовників, з подальшою видачою йому військово-обліково документу як призовнику.

2.7. Виходячи з вищезазначеного, станом на час виникнення спірних правовідносин позивач відповідно до ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, оскільки має статус призовника, добровільної згоди на призов в період мобілізації не давав.

2.8. Всупереч цьому, після проходження ВЛК, 13.06.2023 року позивачу була вручена повістка на відправку як військовозобов`язаному, підписаної начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 полковником ОСОБА_2 , якою зобов`язано позивача з`явитися 16.06.2023 року на 10:00 год. до вказаного центру комплектування. З повістки вбачається, що позивача було зараховано в команду НОМЕР_1 на відправку, а також те, що його незаконно внесли до категорії військового обліку громадян-військовозобов`язаних, а не призовників. Наразі законодавством не передбачено проведення мобілізації в період дії воєнного стану до лав ЗСУ саме призовників, а отже така категорія військового обліку не підлягає призову в період мобілізації.

Позиція відповідача

2.9. Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, хоча ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі було направлено йому на офіційну електронну адресу, що підтверджується довідкою про направлення. У зв`язку із цим, суд, керуючись положеннями частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), вирішує справу за наявними матеріалами.

2.10. Водночас суд звертає увагу на положення частини 4 статті 159 КАС України, згідно змісту якої неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову, які суд застосовує у цій справі, виходячи із повної процесуальної пасивності відповідачів.

ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

3.1. Дослідженням матеріалів справи та згідно аргументів сторін, судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , документований паспортом громадянина України № НОМЕР_2 від 12.08.2016 року (орган, що видав 7323).

3.2. 13.06.2023 року ОСОБА_1 вручено повістку №5 від 13.06.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_2 , згідно якої визначено з`явитися 13.06.2023 року о 15:00 год за адресою Вижницького РТЦК та СП, а саме: АДРЕСА_2 .

3.3. У подальшому, згідно Довідки військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 від 13.06.2023 року №821 ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби на підставі статті 83 Б графи II розкладу хвороб.

3.4. 13.06.2023 року ОСОБА_1 вручено повістку на відправку (команда №2900), згідно якої наказано заявитися 16.06.2023 року на 10:00 год. за адресою Вижницького РТЦК та СП, а саме: АДРЕСА_2 .

V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ

4.1. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

На момент розгляду цієї адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

4.2. Крім цього, відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні військовому командуванню разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування доручено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

4.3. Згідно із статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 року № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII, в редакції станом на час виникнення спірних відносин), воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

4.4. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 Про загальну мобілізацію постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію (далі Указ №69/2022). Згідно пункту 4 Указу № 69/2022 призов військовозобов`язаних, резервістів та залучення транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, інших військових формувань України здійснити в обсягах, визначених згідно з мобілізаційними планами.

4.5. У свою чергу, правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, врегульовано положеннями Закону України Про військовий обов`язок та військову службу від 25.03.1992 року №2232-XII (далі Закон №2232-XII, в редакції станом на час виникнення спірних відносин).

4.6. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону №2232-XII захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

4.7. Згідно з частиною 2 статті 1 Закону №2232-XII військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

4.8. Частиною 3 статті 1 Закону №2232-XII передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

4.9. Частиною 5 статті 1 Закону №2232-XII передбачено, що від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

4.10. Відповідно до частини 9 статті 1 Закону №2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:

допризовники особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;

призовники особи, приписані до призовних дільниць;

військовослужбовці особи, які проходять військову службу;

військовозобов`язані особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

резервісти особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

4.11. Згідно з абзацом 1 частини 10 статті 1 Закону №2232-XII громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (міського) військового комісаріату для оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

4.12. Частиною 2 статті 2 Закону №2232-XII визначено, що проходження військової служби здійснюється: громадянами України у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

4.13. Відповідно до частини 12 статті 12 Закону №2232-XII громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України та центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України.

4.14. Згідно частини 1 статті 15 Закону №2232-XII на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі громадяни призовного віку).

4.15. Згідно з частиною 2 статті 15 Закону №2232-XII громадяни призовного віку в добровільному порядку можуть бути прийняті на військову службу за контрактом на умовах, передбачених частиною 1 статті 20 цього Закону, та в порядку, визначеному положеннями про проходження військової служби громадянами України.

4.16. Відповідно до пункту 2 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президент України №1153/2008 від 10.12.2008 року (далі Положення №1153/2008), громадяни проходять військову службу у Збройних Силах України (далі - військова служба) в добровільному порядку або за призовом. У добровільному порядку громадяни проходять: військову службу (навчання) за контрактом курсантів у вищих військових навчальних закладах, а також закладах вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти); військову службу за контрактом осіб рядового складу; військову службу за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військову службу за контрактом осіб офіцерського складу. З громадянами, які добровільно вступають на військову службу, укладається контракт згідно з додатками 1 і 2. За призовом громадяни проходять: строкову військову службу; військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період; військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

4.17. Абзац 2 частини 1 статті 39 Закону №2232-XII передбачає, що на військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації.

4.18. Як передбачено частиною 1 статті 37 Закону №2232-XII взяттю на військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України підлягають громадяни України:

1) на військовий облік призовників (крім Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України): приписані до призовних дільниць; які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання; які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають приписці до призовних дільниць; звільнені зі служби у військовому резерві, які не виконали обов`язків служби у військовому резерві протягом строків першого та другого контрактів, не проходили строкову військову службу та не досягли 27-річного віку;

2) на військовий облік військовозобов`язаних: звільнені з військової служби в запас; які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу»; військовозобов`язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання; звільнені зі служби поліцейські, особи начальницького та рядового складу Міністерства внутрішніх справ України, Державного бюро розслідувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім осіб, прийнятих на службу цивільного захисту у порядку, визначеному Кодексом цивільного захисту України, до проходження строкової військової служби), Державної кримінально-виконавчої служби України, співробітники Служби судової охорони, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України; які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов`язаних; зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України; які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу; які досягли 27-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників; які звільнені зі служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування у запасі;

3) на військовий облік резервістів: які зараховані в особливий період на службу у військовому оперативному резерві; які уклали контракт про проходження служби у військовому резерві Збройних Сил України та інших військових формувань; які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.

4.19. Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 року № 1487 затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, (далі Порядок №1487), який визначає механізм організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовий облік) центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами (далі - державні органи), органами місцевого самоврядування, органами військового управління (органами управління), військовими частинами (підрозділами) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, підприємствами, установами та організаціями, закладами освіти, закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування і форми власності (далі - підприємства, установи та організації).

4.20. Відповідно до пункту 3 Порядку №1487 військовий облік ведеться з метою визначення наявних людських мобілізаційних ресурсів та їх накопичення для забезпечення повного та якісного укомплектування Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - інші військові формування) особовим складом у мирний час та в особливий період.

Для забезпечення військового обліку громадян України використовується Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів, який призначений для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

4.21. З метою ведення військового обліку в державі створюється система військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - система військового обліку) (пункт 5 Порядку № 1487).

4.22. Таким чином, суд наголошує, що особи, які перебувають на військовому обліку призовників, визначені в пункті 1 частини 1статті 37 Закону №2232-XII. Натомість, особи, які перебувають на військовому обліку військовозобов`язаних, визначені в пункті 2 частини 1 статті 37 Закону №2232-XII.

4.23. Аналіз наведених положень законодавства дає підстави для висновку, що:

- призовник і військовозобов`язаний це різні категорії громадян у сфері військового обліку;

- строкова військова служба і військова служба за призовом під час мобілізації це різні види військової служби. До строкової служби можуть бути призвані призовники, до військової служби за призовом під час мобілізації - військовозобов`язані;

- призовники можуть отримати відстрочку від строкової служби, військовозобов`язані - від служби за призовом під час мобілізації.

4.24. Водночас, суд наголошує на тому, що станом на час виникнення спірних правовідносин у розглядуваній справі, в Україні діяв і діє наразі воєнний стан, та оголошено загальну мобілізацію.

4.25. Згідно з вимогами Закону №2232-XII на військову службу можуть бути призвані громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років (статті 20, 22 цього Закону), однак призов здійснюється за різних підстав для різних категорій осіб по військовому обов`язку.

4.26. Водночас, суд звертає увагу на те, що призов на строкову військову службу скасований Указами Президента України від 11 квітня 2022 року № 230/2022 та від 30 вересня 2022 року № 678/2022.

4.27. Крім того, у подальшому Законом України від 18 жовтня 2022 року № 2678-IX «Про внесення зміни до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» щодо особливостей призову на строкову військову службу та діяльності призовних комісій під час дії воєнного стану» Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» було доповнено статтею 18-1 такого змісту:

«Стаття 18-1. Особливості призову на строкову військову службу та діяльності призовних комісій під час дії воєнного стану призов на строкову військову службу не проводиться.

Під час дії воєнного стану призовні комісії утворюються для розгляду питань щодо:

- організації та проведення медичного огляду осіб, які перебувають на військовому обліку призовників та досягли 27-річного віку, взяття їх на військовий облік військовозобов`язаних або виключення з військового обліку;

- направлення призовників, які виявили бажання вступити до вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, для проходження випробувань та складання вступних іспитів або прийняття рішення про відмову в такому направленні».

4.28. Також, Постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом» від 01.02.2023 року № 92 внесено зміни до Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 року № 352, шляхом доповнення Положення розділом XI «Особливості призову на строкову військову службу під час дії воєнного стану» такого змісту, зокрема:

- під час дії воєнного стану призов на строкову військову службу не проводиться (пункт 115);

- з моменту введення воєнного стану в районах (містах) утворюються призовні комісії у складі осіб, визначених частиною першою статті 16 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу (пункт 116);

- на районні (міські) призовні комісії покладається організація та проведення медичного огляду осіб, які перебувають на військовому обліку призовників та досягли 27-річного віку, взяття їх на військовий облік військовозобов`язаних або виключення з військового обліку; направлення призовників, які виявили бажання вступити до вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, для проходження випробувань та складення вступних іспитів або прийняття рішення про відмову в такому направленні (пункт 118).

4.29. У цій справі судом встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто станом на час виникнення спірних правовідносин позивачу виповнилося 23 роки.

4.30. 13.06.2023 року ОСОБА_1 вручено повістку №5 від 13.06.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_2 , згідно якої визначено з`явитися 13.06.2023 року о 15:00 год за адресою ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме: АДРЕСА_2 .

Цього ж дня, згідно Довідки військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 від 13.06.2023 року №821 ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби на підставі статті 83 Б графи II розкладу хвороб, а згодом 13.06.2023 року ОСОБА_1 вручено повістку на відправку (команда №2900), згідно якої наказано заявитися 16.06.2023 року на 10:00 год. за адресою ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме: АДРЕСА_2 .

4.31. Аналізуючи встановлені судом обставини, суд приходить до висновку, що ІНФОРМАЦІЯ_3 по відношенню до ОСОБА_1 вчинено дії по його призову на військову службу по мобілізації.

4.32. Однак, суд зазначає, що в умовах введеного в Україні воєнного стану та як наслідок оголошеної загальної мобілізації, заходи, пов`язані із такою мобілізацією повинні здійснюватися в межах чинного законодавства.

4.33. Як визначено судом, відповідно до частини 9 статті 1 Закону №2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:

допризовники особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;

призовники особи, приписані до призовних дільниць;

військовослужбовці особи, які проходять військову службу;

військовозобов`язані особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

резервісти особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

4.34. У свою чергу, положення Закону №2232-XII свідчать про те, що на військову службу можуть бути призвані громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років, однак призов здійснюється за різних підстав для різних категорій осіб по військовому обов`язку. Так, зокрема, згідно абзацу 2 частини 1 статті 39 Закону №2232-XII на військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації.

4.35. Відтак, суд вбачає те, що ІНФОРМАЦІЯ_3 , шляхом видачі ОСОБА_1 повістки на відправку (команда №2900) від 13.06.2023 року, протиправно віднесено його до категорії військовозобов`язаних.

4.36. Введення в Україні воєнного стану та оголошення загальної мобілізації не може нівелювати наведене судом правове регулювання щодо проходження особами військової служби.

4.37. З огляду на не подання відповідачем відзиву на позовну заяву, відповідачем не повідомлено суду жодних відомостей про те, що наявні дійсні підстав для взяття позивача на військовий облік військовозобов`язаних (як то проходження ним раніше строкової військової служби).

4.38. Натомість, судом встановлено, що за віком позивач входить до категорії осіб призовного віку, згоди на проходження військової служби у Збройних силах України у добровільному порядку не давав.

4.39. У судовому засіданні, під час розгляду клопотання про забезпечення позову, представник відповідача наголосив, що позивачем не виконано свого обов`язку щодо з`явлення до відповідного територіального центу комплектування та соціальної підтримки з метою взяття його на військовий облік як призовника. Однак, на переконання суду, не вчинення позивачем таких дій не може свідчити про наявність у відповідача права на призов позивача під мобілізації на військову службу у якості військовозобов`язаного.

4.40. Суд ствердно наголошує, що наразі діє законодавче обмеження щодо призову на військову службу під час мобілізації лише резервістів та військовозобов`язаних, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації.

4.41. При цьому, особи, які не досягли 27 річного віку можуть бути взяті на військовий облік виключно у якості призовників. Відповідно такі особи можуть бути призвані лише на строкову військову службу (однак в умовах дії воєнного стану призов на строкову військову службу не проводиться), або ж за їх добровільної згоди можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.

V. ВИСНОВКИ СУДУ

5.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.

5.2. Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

5.3. Відповідачем не доведено суду правомірності своїх дій щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до категорії військового обліку військовозобов`язаних, а також щодо видачі ОСОБА_1 повістки на відправку (команда №2900) від 13.06.2023 року, натомість з матеріалів справи вбачається порушення прав позивача. При цьому неподання ІНФОРМАЦІЯ_3 відзиву на позов суд розцінює як усвідомлення ним протиправності своїх дій. Відтак, суд вважає вказані дії Вижницького РТЦК та СП протиправними.

5.4. Однак, суд звертає увагу на те, що спосіб захисту порушеного права позивачем обрано не вірно. Так, позивач просить суд визнати протиправними дії Вижницького РТЦК та СП в Чернівецькій області щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до категорії військового обліку військовозобов`язаних, дії щодо прийняття наказу по особовому складу (від 13.06.2023 року) про зарахування ОСОБА_1 в команду на відправку до НОМЕР_1 , а також протиправними дії щодо видачі начальником Вижницького РТЦК та СП в Чернівецькій області полковником ОСОБА_2 у якості військовозобов`язаного ОСОБА_1 повістку на відправку на 10 год.00 хв. 16 червня 2023 року із зарахуванням до команди НОМЕР_1 .

5.5. Суд зазначає, що ним не встановлено, а сторонами суду не повідомлено жодних обставин того, що по відношенню до позивача було видано наказ по особовому складу (від 13.06.2023 року) про зарахування ОСОБА_1 в команду на відправку. Навпаки, у судовому засіданні, під час розгляду клопотання про забезпечення позову, представник відповідача наголосив, що жодного наказу про прийняття (призов) позивача на військову службу ІНФОРМАЦІЯ_3 не видавалося. Таким чином, у цій частині позовні вимоги є необґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.

5.6. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню частково з підстав викладених у його мотивувальній частині.

VІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат. Зокрема, відповідно до її частини 1 при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. В силу частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

6.2. У цій справі позивач не сплачував судовий збір, оскільки звільнений від нього відповідно до Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року, №3674-VI. Доказів понесення інших судових витрат суду надано не було. Таким чином, суд не присуджує та не стягує у цій справі судові витрати.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов ОСОБА_1 до Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Вижницького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до категорії осіб військовозобов`язаних по військовому обов`язку, а також щодо видачі ОСОБА_1 повістки на відправку (команда №2900) від 13.06.2023 року.

3. Зобов`язати Вижницький районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки зняти ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з військового обліку категорії осіб військовозобов`язаних по військовому обов`язку, а також взяти ОСОБА_1 на військовий облік призовників по військовому обов`язку та видати ОСОБА_1 відповідний військово-обліковий документ.

4. В іншій частині у задоволенні позову відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ).

Відповідач Вижницький районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області (Чернівецька обл., м. Вижниця, вул. Січових Стрільців, буд. 4, код ЄДРПОУ 09815198).

Суддя О.В. Анісімов

Джерело: ЄДРСР 117150488
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку