open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 560/18827/23

РІШЕННЯ

іменем України

21 лютого 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницького обласного центру зайнятості , управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу та рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась до суду з позовом, в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати наказ Хмельницького обласного центру зайнятості від 02.05.2023 року №186 про скасування дозволу №681 від 01.07.2021 року, виданого ТОВ «Довіра 2021» на застосування праці громадянки російської федерації ( ОСОБА_1 ) на посаді директора.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управлінням Державної міграційної служби України в Хмельницькій області №68011500069211 від 12.05.2023 року про скасування посвідки на тимчасове проживання № НОМЕР_1 , виданої 30.07.2021 року громадянці російської федерації ОСОБА_1 , на підставі підпункту 2 пункту 63 Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 року №322.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 01.07.2021 Хмельницьким обласним центром зайнятості було видано ТОВ «Довіра 2021» дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства №681, для працевлаштування ОСОБА_1 , громадянки російської федерації, на посаді директора ТОВ «Довіра 2021».

На підставі виданого дозволу на працю ОСОБА_1 видано посвідку на тимчасове проживання в Україні № НОМЕР_1 .

Однак наказом Хмельницького обласного центру зайнятості від 02.05.2023 скасовано зазначений дозвіл на застосування праці ОСОБА_1 через несплату роботодавцем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у період з жовтня по грудень 2022.

Зазначає, що відповідач не врахував ту обставину, що станом на 26.04.2023 необхідні податки було сплачено та звітність подана.

Вважає, що зазначеними діями Хмельницький обласний центр зайнятості позбавив позивача можливості здійснювати трудову діяльність в Україні на законних підставах, а також вказане слугувало приводом для прийняття рішення Головним управлінням Державної міграційної служби України в Хмельницькій області №68011500069211 від 12.05.2023 про скасування посвідки на тимчасове проживання, виданої 30.07.2021 ОСОБА_1 .

Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Хмельницький обласний центр зайнятості подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову.

Зазначив, що під час проведення моніторингу сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування ТОВ «Довіра 2021» за працевлаштовану особу, громадянку російської федерації ОСОБА_2 , у період з жовтня по грудень 2022 було виявлено несплату даного внеску.

Вказує, що листом від 07.04.2023 №22-006.2/1160 Хмельницьким обласним центром зайнятості було повідомлено ТОВ «Довіра 2021» про результати моніторингу сплати ЄСВ, запропоновано дати пояснення з приводу несплати ЄСВ та попереджено про можливість скасування дозволу у разі відсутності поважної причини його несплати. На вказаний лист роботодавець не відреагував, пояснень з приводу несплати ЄСВ не надав, а також не підтвердив поважність причини його несплати.

Відповідно до п.10 ч.2ст.42-10 Закону України «Про зайнятість населення»Хмельницьким обласним центром зайнятості скасовано дозвіл на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_2 №681 від 01.07.2021.

Зазначає, що сплата внеску після скасування дозволу не є підставою для скасування наказу.

Управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області також подало до суду відзив на позовну заяву, згідно якого у задоволенні позову просить відмовити.

Вказує, що відповідно до підпункту 3 пункту 63 Порядку №322 посвідка на тимчасове проживання скасовується територіальним органом або підрозділом ДМС, який її видав, у разі отриманого вмотивованого клопотання про скасування посвідки.

Так, 11.05.2023 від Державного центру зайнятості надійшов лист щодо скасованих дозволів на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, серед яких зазначено було і дозвіл №681 на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_2 .

12.05.2023 Управлінням ДМС України в Хмельницькій області прийнято рішення №68011500069211 про скасування посвідки на тимчасове проживання № НОМЕР_1 , виданої громадянці російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зазначає, що у разі скасування наказу №186 від 02.05.2023 щодо скасування дозволу на застосування праці, Управлінням будуть поновленні права позивача, тому позовні вимоги в частині скасувати рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання є передчасними.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив Хмельницького обласного центру зайнятості, відповідно до змісту якої він заперечував проти аргументів відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

ТОВ «Довіра 2021» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 44378621 (дата запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 15.06.2021). Засновником та керівником товариства є позивач.

01.07.2021 Товариству з обмеженою відповідальністю ТОВ «Довіра 2021» надано дозвіл №681 серії АА №046443 на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_1 .

Між ТОВ «Довіра 2021» та ОСОБА_1 19.07.2021 року укладено контракт з директором, згідно якого ОСОБА_1 приймається на посаду директора ТОВ «Довіра 2021» на строк три роки. Контракт діє до 19.07.2024 року (п.7.1. контракту).

Позивачу видано посвідку на тимчасове проживання в Україні № НОМЕР_1 (дата видачі - 19.07.2021).

Листом від 07.04.2023 Хмельницький обласний центр зайнятості повідомив ТОВ «Довіра 2021», що під час проведення моніторингу сплати ЄСВ за працевлаштовану громадянку російської федерації ОСОБА_1 у період з жовтня по грудень 2022 року було виявлено несплату даного внеску. Запропоновано надати пояснення щодо даного факту. Повідомлено, що у разі, якщо ЄСВ було не сплачено без поважної причини, дозвіл буде скасовано.

ТОВ «Довіра 2021» підготувало відповідь від 26.04.2023, у якій вказано, що дійсно було допущено протермінування сплати податків із заробітної плати, а також вчасно не подана об`єднана звітність 4ДФ. Станом на 26.04.2023 необхідні податки сплачено та звітність подана.

Проте доказів надіслання або отримання відповідачем (Хмельницьким обласним центром зайнятості) такої відповіді не надано.

02.05.2023 відповідно до наказу Хмельницького обласного центру зайнятості №186 прийнято рішення про скасування дозволу від 01.07.2021 №681, виданий ТОВ «Довіра 2021», на застосування праці громадянки російської федерації, відповідно до пункту 10 частини другої статті 42-10 Закону України «Про зайнятість населення».

Підставою прийняття рішення стала несплата роботодавцем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, за період з жовтня по грудень 2022 року.

11.05.2023 до ДМС України надійшов лист Державного центру зайнятості щодо скасованих дозволів на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, серед яких зазначено було і дозвіл №681 на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_1 .

12.05.2023 управлінням ДМС України в Хмельницькій області прийнято рішення №68011500069211 про скасування посвідки на тимчасове проживання № НОМЕР_1 , виданої громадянці російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно до підпункту 2 пункту 63 Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 №322.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правові, економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації їхніх прав на соціальний захист від безробіття регламентуються у відповідності доЗакону України "Про зайнятість населення".

Згідно частини першої ст. 42 Закону України "По зайнятість населення" роботодавці мають право на застосування праці іноземців та осіб без громадянства на території України на підставі дозволу, що видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

Частиною другоюст. 42 Закону України "Про зайнятість населення"передбачено, що праця іноземців та осіб без громадянства може застосовуватися на різних посадах в одного або декількох (двох і більше) роботодавців за умови отримання дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні (далі - дозвіл) кожним роботодавцем.

Порядок прийняття заяв про видачу, продовження дії, внесення змін до дозволу та порядок прийняття рішень про видачу, продовження дії, внесення змін до дозволу регламентований у відповідності до нормст. 42-7 вказаного Закону, в той же час ст. 42-10 визначає умови для скасування дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні.

Згідно пункту 5 частини першоїст. 1 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства",дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства - документ, який надає право роботодавцю тимчасово використовувати працю іноземця або особи без громадянства у порядку, встановленому законодавством України, або добровільно отриманий резидентом Дія Сіті для укладення гіг-контракту з іноземцем або особою без громадянства.

Відповідно до п. 10 ч.2 статті 42-10 Закону України «Про зайнятість населення» територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, скасовує виданий дозвіл у разі: несплати роботодавцем, за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту) з іноземцем чи особою без громадянства, крім випадків, передбачених законодавством.

Моніторинг сплати роботодавцем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування здійснює територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, шляхом обміну даними з Пенсійним фондом України.

Згідно ч.1ст.3Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства"іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, за винятками, встановленимиКонституцією, законами чи міжнародними договорами України.

Частиною 4 ст. 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» передбачено, що іноземці та особи без громадянства, які відповідно до закону прибули в Україну для працевлаштування або укладення гіг-контракту або під час перебування на законних підставах на території України у випадку, передбаченому частиною тринадцятою цієї статті, отримали дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні та посвідку на тимчасове проживання, вважаються такими, які на законних підставах перебувають на території України на період роботи в Україні.

Частиною 4 ст. 5 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» визначено, що підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадку, передбаченому частиною четвертою статті 4 цього Закону, є заява іноземця або особи без громадянства, дійсний поліс медичного страхування, дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства (крім іноземців та осіб без громадянства, які згідно із законодавством України мають право на працевлаштування без отримання такого дозволу) та зобов`язання роботодавця або резидента Дія Сіті повідомити центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, та центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу, про дострокове розірвання чи припинення трудового договору (контракту), гіг-контракту з таким іноземцем або особою без громадянства, якщо інше не передбачено законом чи міжнародним договором України.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 5-1 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» передбачено, що строк дії посвідки на тимчасове проживання для відповідних категорій іноземців та осіб без громадянства становить: у випадку, визначеному частиною четвертою статті 4 цього Закону, - строк дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, якщо інше не встановлено законом чи міжнародним договором України;

Порядок оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 322 від 25 квітня 2018 року (далі - Порядок №322).

Судом встановлено, що посвідка позивача на тимчасове проживання скасована управлінням Державної міграційної служби України в Хмельницькій області на підставі підпункту 2 пункту 63 Порядку № 322.

Відповідно до підпункту 2 пункту 63 Порядку №322 посвідка на тимчасове проживання скасовується територіальним органом або підрозділом ДМС, який її видав, у разі отримання вмотивованого клопотання приймаючої сторони про скасування посвідки (у тому числі в разі звільнення іноземця або особи без громадянства із займаної посади) або припинення діяльності приймаючої сторони - юридичної особи.

За приписами пункту 64 Порядку № 322 рішення про скасування посвідки приймається Головою ДМС або уповноваженою ним особою, керівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС чи його заступником протягом п`яти робочих днів з дня надходження відомостей, які є підставою для її скасування.

Копія рішення про скасування посвідки надсилається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, який прийняв таке рішення, іноземцеві або особі без громадянства рекомендованим листом не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня його прийняття (пункт 65 Порядку № 322).

Відповідно дост.2 Закону України«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»дія цьогоЗаконупоширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" платниками єдиного внеску є, зокрема, роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.

Згідно до ч.1ст.7Закону України«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»єдиний внесок нараховується для платників, зазначених упунктах 1(крімабзацу сьомого), частини першоїстатті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно доЗакону України"Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Відповідно до ч.2ст.9Закону України«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цьогоЗаконунараховується єдиний внесок.

Як слідує з матеріалів справи, наказом Хмельницького обласного центру зайнятості №186 від 02.05.2023 ТОВ "Довіра 2021" скасовано дозвіл на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_1 №681 від 01.07.2021, на підставі п.10 ст. 42-10 Закону України "Про зайнятість населення".

Відповідно до п. 10 ч.2 статті 42-10 Закону України «Про зайнятість населення» наслідок у вигляді скасування виданого дозволу має місце у разі несплати роботодавцем за даними реєстру застрахованих осіб єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту).

Отже, вказана норма поширюється на несплату роботодавцем ЄСВ за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту).

Суд зазначає, що контракт між ТОВ "Довіра 2021" з позивачем укладено 19.07.2021.

Хмельницьким обласним центром зайнятості не встановлено, що єдиний внесок за позивача не був сплачений протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту).

Тому пункт10 частини 2 статті 42-10 Закону України «Про зайнятість населення» не поширюється на спірні правовідносини, оскільки єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за позивача не був сплачений вчасно ТОВ "Довіра 2021" за жовтень - грудень 2022 року.

Тому у Хмельницького обласного центру зайнятості були відсутні підстави для скасування дозволу від 01.07.2021 №681.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування наказу Хмельницького обласного центру зайнятості від 02.05.2023 №186 (про скасування дозволу, виданого ТОВ "Довіра 2021" на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_1 ).

Оскільки судом встановлено, що у Хмельницького обласного центру зайнятості були відсутні підстави для скасування дозволу від 01.07.2021 №681, то рішення, яким скасовано посвідку на тимчасове проживання № НОМЕР_1 від 30.07.2021, також підлягає визнанню протиправним та скасуванню як похідне.

Щодо доводів управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області про те, що у разі скасування наказу №186 від 02.05.2023 управлінням будуть поновленні права позивача, тому позовні вимоги в частині скасувати рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання є передчасними, суд зазначає таке.

Відповідач посилається при цьому на пункт 78 Порядку №322, згідно якого ДМС, територіальний орган ДМС має право переглянути рішення, прийняте відповідно територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, за наявності підстав зобов`язати його відмінити попереднє рішення про відмову в оформленні, обміні посвідки шляхом прийняття нового рішення про оформлення посвідки на підставі раніше поданих документів і з урахуванням документів, доданих до скарги, або відмінити попереднє рішення про відмову у видачі, скасування посвідки.

Отже, вказана норма передбачає право, а не обов`язок органу, переглянути рішення.

Верховний Суд у постанові від 16 лютого 2023 року у справі №640/16326/20 зазначив, що належним способом захисту права особи є такий спосіб, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень та сприяє вичерпному поновленню порушеного права особи.

Верховний Суд у своїй практиці неодноразово посилався на те, що «ефективний засіб правового захисту» повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації - не відповідає положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (про вказане, зокрема, зазначено у постанові Верховного Суду від 05 квітня 2023 року у справі №9901/459/21).

Тому, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про необхідність визнання протиправним та скасування рішення управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області №68011500069211 від 12.05.2023.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 2147,20 грн., тому ці витрати, враховуючи задоволення позову, слід присудити за рахунок відповідачів пропорційно до задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Хмельницького обласного центру зайнятості №186 від 02.05.2023, яким скасовано дозвіл ТОВ "Довіра 2021" від 01.07.2021 №681 на застосування праці громадянки російської федерації ОСОБА_1 на посаді директора.

Визнати протиправним та скасувати рішення управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області №68011500069211 від 12.05.2023 про скасування посвідки на тимчасове проживання в Україні № НОМЕР_1 громадянки російської федерації ОСОБА_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницького обласного центру зайнятості.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 21 лютого 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідачі:Хмельницький обласний центр зайнятості (пров. Шевченка, 10,м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 03491381) Управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області (вул. Грушевського, 87,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 37864148)

Головуючий суддя Д.А. Божук

Джерело: ЄДРСР 117150172
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку